אבנר ברוך
10-12-14, 10:18
הקדמה קצרה
היכולת של העדשה לקרב עצמים מרוחקים (להגדיל את העצם המצולם) נמדדת בעזרת מושג הנקרא אורך מיקוד או מרחק מיקוד (focal length). עדשות עם מרחק מיקוד גדול מ 100 מ"מ נחשבות עדשות טלפוטו (Telephoto). עדשות המצלמות בפרספקטיבה הזהה לעין האדם הן בעלות מרחק מיקוד של 50 מ"מ.
בדומה לאלומת פנס - ככל שאורך המיקוד גדול יותר, יהיה שדה הראיה של העדשה צר יותר ולהיפך. עדשות עם אלומה רחבה מכסות יותר שטח קרוב אבל הן קצרות רואי (אלמנטים רחוקים בקושי נראים). לעומתן, עדשות עם אורך מיקוד גדול הן בעלות אלומה מאוד צרה ולכן קשה לצלם איתן תמונות של התרחשות ארועים קרובים.
עדשות בעלות אורך מיקוד גדול יכולות לשמש גם כמד אור יעיל !
כדי להעריך נכון את עוצמת האור וטיב האור בנקודה מסויימת, כל מה שעלינו לעשות הוא לקרב את הנושא אל המצלמה בעזרת טבעת העדשה (zoom in), למדוד את האור, לקבוע את החשיפה (manual) ולבנות את הקומפוזיציה מחדש ולצלם.
שימו לב לדוגמאות הבאות:
בכל התמונות לא ניתן להעריך את המרחק או הרווח בין האלמנטים, כלומר - הכל נראה שטוח וממוקם באותה נקודה בציר המרחק שבין המצלמה לנושא.
93886 93887 93888
השוואה: עדשות רחבות מול עדשות מקרבות (טלפוטו)
פרמטר
עדשה רחבה
עדשה מקרבת
ייעוד עיקרי
נוף, עתונות, חלל מצומצם (ארועים, אדריכלות וכדומה)
פורטרטים, ספורט, נוף מרוחק, בעלי חיים
שדה ראיה
רחב
קטן (צר)
בידוד הנושא מהרקע
לא יעיל, לא מתאימה למטרה זו
יעיל. העדשה מיועדת בעיקר למטרה זו.
צילום במהירות תריס נמוכה
אפשרי
קשה מאוד עד בלתי אפשרי ללא חצובה או מייצבים מובנים (טכנולוגיה המייקרת את העדשה), תנועות קטנות של המצלמה והעדשה מתורגמות לתזוזה עצומה במרחב המצולם.
מהירות תריס מינימלית
תלויה בכישורי הצלם, לרוב מדובר במהירות של 1/50
תלויה באורך המיקוד של העדשה.
כלל אצבע שכיח: מהירות התריס המינימלית תהיה שקולה לאורך המיקוד, לדוגמא – בשימוש באורך מיקוד של 400 מ"מ תהיה מהירות התריס המינימלית 1/400.
עומק שדה
מקסימלי. תחום עבודה גמיש.
ככל שאורך המיקוד גדול יותר, עומק השדה של העדשה רדוד יותר. בצילום מקרוב יהיה עומק השדה הרדוד קריטי!
פרספקטיבה
העדשה מעוותת עצמים הרחוקים ממרכז התמונה, יתרון בהעצמת סיפור ההתרחשות
העדשה משטיחה לגמרי את מימד העומק בתמונה, לצופה קשה לדמיין או להעריך את המרחק בין האלמנט הקרוב לעדשה והאלמנט הרחוק מהעדשה (שרשרת מפלים נראים בתמונה כמפל בודד).
המרווח בין העצמים בציר המרחק נראה קטן יותר מאשר במציאות.
תחום צילום (מרחק עבודה)
עשרות ס"מ עד אינסוף
תלוי באורך המיקוד. באופן כללי, המרחק המינימלי לצילום עם עדשה מקרבת הוא מספר מטרים.
ולסיכום, זו דעתי האישית:
צילום בעזרת עדשה מקרבת מנטרל את הצלם מההתרחשות. לכן בצילום אנשים/התרחשות אני אעדיף קודם כל לצלם בעדשה רחבה או עדשת נורמל 50 מ"מ. למה? כי עדשות אלו מאלצות אותי להתקרב אל הנושא המצולם. כדי לייצר אווירה טבעית בתמונה אני מפעיל כלים נוספים המאפשרים לי לנטרל את חששות המצולם מהמצלמה ו/או צלם וסיכויים אפשריים לתוצאה מבויימת.
אבנר ברוך.
היכולת של העדשה לקרב עצמים מרוחקים (להגדיל את העצם המצולם) נמדדת בעזרת מושג הנקרא אורך מיקוד או מרחק מיקוד (focal length). עדשות עם מרחק מיקוד גדול מ 100 מ"מ נחשבות עדשות טלפוטו (Telephoto). עדשות המצלמות בפרספקטיבה הזהה לעין האדם הן בעלות מרחק מיקוד של 50 מ"מ.
בדומה לאלומת פנס - ככל שאורך המיקוד גדול יותר, יהיה שדה הראיה של העדשה צר יותר ולהיפך. עדשות עם אלומה רחבה מכסות יותר שטח קרוב אבל הן קצרות רואי (אלמנטים רחוקים בקושי נראים). לעומתן, עדשות עם אורך מיקוד גדול הן בעלות אלומה מאוד צרה ולכן קשה לצלם איתן תמונות של התרחשות ארועים קרובים.
עדשות בעלות אורך מיקוד גדול יכולות לשמש גם כמד אור יעיל !
כדי להעריך נכון את עוצמת האור וטיב האור בנקודה מסויימת, כל מה שעלינו לעשות הוא לקרב את הנושא אל המצלמה בעזרת טבעת העדשה (zoom in), למדוד את האור, לקבוע את החשיפה (manual) ולבנות את הקומפוזיציה מחדש ולצלם.
שימו לב לדוגמאות הבאות:
בכל התמונות לא ניתן להעריך את המרחק או הרווח בין האלמנטים, כלומר - הכל נראה שטוח וממוקם באותה נקודה בציר המרחק שבין המצלמה לנושא.
93886 93887 93888
השוואה: עדשות רחבות מול עדשות מקרבות (טלפוטו)
פרמטר
עדשה רחבה
עדשה מקרבת
ייעוד עיקרי
נוף, עתונות, חלל מצומצם (ארועים, אדריכלות וכדומה)
פורטרטים, ספורט, נוף מרוחק, בעלי חיים
שדה ראיה
רחב
קטן (צר)
בידוד הנושא מהרקע
לא יעיל, לא מתאימה למטרה זו
יעיל. העדשה מיועדת בעיקר למטרה זו.
צילום במהירות תריס נמוכה
אפשרי
קשה מאוד עד בלתי אפשרי ללא חצובה או מייצבים מובנים (טכנולוגיה המייקרת את העדשה), תנועות קטנות של המצלמה והעדשה מתורגמות לתזוזה עצומה במרחב המצולם.
מהירות תריס מינימלית
תלויה בכישורי הצלם, לרוב מדובר במהירות של 1/50
תלויה באורך המיקוד של העדשה.
כלל אצבע שכיח: מהירות התריס המינימלית תהיה שקולה לאורך המיקוד, לדוגמא – בשימוש באורך מיקוד של 400 מ"מ תהיה מהירות התריס המינימלית 1/400.
עומק שדה
מקסימלי. תחום עבודה גמיש.
ככל שאורך המיקוד גדול יותר, עומק השדה של העדשה רדוד יותר. בצילום מקרוב יהיה עומק השדה הרדוד קריטי!
פרספקטיבה
העדשה מעוותת עצמים הרחוקים ממרכז התמונה, יתרון בהעצמת סיפור ההתרחשות
העדשה משטיחה לגמרי את מימד העומק בתמונה, לצופה קשה לדמיין או להעריך את המרחק בין האלמנט הקרוב לעדשה והאלמנט הרחוק מהעדשה (שרשרת מפלים נראים בתמונה כמפל בודד).
המרווח בין העצמים בציר המרחק נראה קטן יותר מאשר במציאות.
תחום צילום (מרחק עבודה)
עשרות ס"מ עד אינסוף
תלוי באורך המיקוד. באופן כללי, המרחק המינימלי לצילום עם עדשה מקרבת הוא מספר מטרים.
ולסיכום, זו דעתי האישית:
צילום בעזרת עדשה מקרבת מנטרל את הצלם מההתרחשות. לכן בצילום אנשים/התרחשות אני אעדיף קודם כל לצלם בעדשה רחבה או עדשת נורמל 50 מ"מ. למה? כי עדשות אלו מאלצות אותי להתקרב אל הנושא המצולם. כדי לייצר אווירה טבעית בתמונה אני מפעיל כלים נוספים המאפשרים לי לנטרל את חששות המצולם מהמצלמה ו/או צלם וסיכויים אפשריים לתוצאה מבויימת.
אבנר ברוך.