Jacob80
22-12-14, 15:23
מכיוון שאין כאן פורום ייעודי לרכב הזה (אפילו לסובארו יש..) אז אני מפרסם את זה כאן.
ישנה תקלה מאד נפוצה בטוארג (ויקרה למדי לתיקון במוסך) שבה נקרעת תושבת המיסב של גל ההינע (דרייבשאפט) וניתן לתקן אותה בצורה לא מסובכת מדי אז למי שרוצה ויכול לעשות בעצמו - כתבתי כאן מדריך קצר.
ראשית, לסימפטומים:
כאשר התושבת קרועה למחצה או בלויה ניתן לשמוע רעש חלש של ציוצים במהירויות נמוכות שמגיעים מהחלק האחורי של הרכב.
כאשר התושבת כבר קרועה לגמרי - אז שומעים דפיקות מסיביות (כי הדרייבשאפט מקפץ ונוגע בתושבת הברזל) מתחת למשענת היד ובעיקר כאשר מאיצים או תחת עומס (אם נוסעים ממש, אבל ממש רגוע, אז אין רעש).
איך בודקים אם קרוע?
זוחלים מתחת לאוטו ומזיזים את הדרייבשאפט ביד. אם הוא עולה ויורד בחופשיות (נניח, 3-4 ס"מ לכל כיוון) אז הגומיה קרועה.
איך מתקנים?
צריך להוריד את הדרייבשאפט מהרכב, לפרק אותו לשניים, לחלץ את המיסב ולשים אחד אחר במקומו.
זה אולי נשמע קצת מורכב, אבל אם תעקבו אחר ההוראות, תוך שעתיים ניתן לבצע.
חלקים וכלי עבודה:
- קונים את התושבת (מגיעה עם מיסב) בעלות של כ-300 ש"ח.
- מפתח טורקס (בוקסה) לחיבור האחורי של גל ההינע עם הסרן
- סט בוקסות לפתיחת תושבת גל ההינע ופתיחת החיבור בין גל ההינע לגיר
- שפיץ פלאייר לפתיחת הגומיה שסוגרת על ה CV
- פלאייר הפוך לפתיחת הביטחוניות בציר
- מברג שטוח לפתיחת מכסה ה CV
שלבים:
ראשית יש לסמן בטיפקס את מיקומי גל ההינע כדי שאחר כך, שמפרקים אותו מהרכב, ושמפרקים אותו גם לחצי, נחזיר הכל לאותו המקום וכך לא נצטרך לבצע איזון.
החלקים שיש לסמן:
- החיבור הקדמי לכיוון הגיר
- החיבור האחורי לסרן
- אזור ה CV (פעמון) באמצע. אותו אנחנו נפרק לשניים יותר מאוחר.
1. פתיחת 6 ברגי טורקס בחיבור האחורי של גל ההינע עם הסרן
2.פתיחת של 3 ברגים שחורים (M8) בחיבור הקדמי של גל ההינע עם הגיר. ניתן גם לפרק את 3 הברגים הכסופים שנמצאים על תושבת הגומי שבגיר. יותר קל להוציא את הכל ביחד.
3.פתיחת תושבת האגזוז האמצעית (רלוונטי למנועי דיזל) כדי לאפשר גישה להורדת גל ההינע. בנוסף יש לפתוח את החיבור של האגזוז שנמצא
באזור הקדמי של גל ההינע (זה מעין תפס שחובק את האגזוז ויש לו של 2 ברגים). לאחר שחרור על אלה ניתן להוריד את האזוז ולהשאירו תלוי בזוית (הוא עדיין מחובר מאחור באזור הדוד האחורי כל שהוא לא נופל אלא רק נשאר תלוי ומאפשר גישה לגל ההינע)
4.פתיחת ברגי התושבת של גל ההינע (6 ברגי M8 ועוד 2 ברגי M6)
5.הסרת גל ההינע - כדי לבצע זאת יש למשוך אותו אחורנית כדי להוציא את החיבור הקדמי שלו (בצר של הגיר) שיושב על פין באורך של שלושה ס"מ. אם הולך קשה ניתן להיעזר בלום כדי לדחוף את הגיר קדימה וכך לייצר קצת מקום להורדת גל ההינע.
ברגע זה, גל ההינע על השולחן. יש לפרק אותו לחצי, באזור הפעמון (CV) כדי לאפשר את חילוץ המיסב והוצאת התושבת הקרועה.
לפני שמפרקים לחצי - תעברו שוב על סומוני הטיפקס. חשוב מאד להחזיר לאותו המצב ולכן יש לסמן קו ברור על ציר גל ההינע הדק (זה שהולך לגיר) וגם על הציר העבה (זה שהולך לסרן). הימנעו מלסמן על המכסה כי הוא יורד ואין לו משמעות לאחר מכן.
1.לוקחים מברג שטוח ובעזרת פטיש מעקמים קלות את המכסה המתכתי בכל ההיקף, זה מאפשר לדחוף אותו אחורה לאחר מכן ולראות את פנים הפעמון שנראה למעשה בדיוק כמו ציריה, מלא בגריז, עם 6 גולות.
2.יש להוריד את הגולות. כדי לעשות זאת, מייצרים זוית בין שני חלקי גל ההינע ומוציאים כל בכל פעם גולה אחד, ביד.
3. כאשר הסרנו את כל הגולות, אפשר למעשה להפריד בין שני חלקי הדרייבשאפט.
החזיקו את החלק הקצר בידיכם. כעת יש להסיר את ראש הפעמון, ואת הגומי/מתכת שסוגרים עליו, כדי לחלץ המיסב.
1. יש לנקות הכל מהגריז
2. יש לסמן על שיני ההזחה (מלמעלה) בטיפקס כי אנחנו עומדים להפריד את החלקים וכדי שנדע איך להחזיר בדיוק לאותן השיניים.
3. בתחתית הפעמון ישנן שתי שיניים קטנות של ביטחונית (בצבע נחושת) יש להפריד עד למקסימום ולמשוך את כל העסק ביד כדי להוציא את ראש הפעמון משיני ההזחה
4.כעת יש להסיר את הגומי/מתכת שסוגר על הפעמון, יש שם חבק רב פעמי, יש ללחוץ את הבליטות הקטנות שלו זו כלפי זו כדי לפתוח אותו.
5.עכשיו ניתן לחלץ את המיסב. יש ביטחונית נוספת (C CLIP) לפניו, יש להוציא אותה, לשלוף את המיסב הישן ולשים את התושבת החדשה עם המיסב החדש.
עכשיו עושים הכל הפוך.
מספר דגשים להרכבה:
1. יש להחזיר הכל לפי הסימון - כך לא תצטרכו איזון גל הינע
2. לאחר הרכבת גל ההינע יש להרכיב את התושבת של המיסב מבלי לחזק את הברגים אלא רק ביד. הסיבה לכך היא שחורי הברגים הם אובאליים וצריכים להתמרכז. רק לאחר נסיעה של כמה מטרים הכל מתיישב חזרה במקום ואפשר לזחול שוב מתחת לאוטו ולחזק את הכל.
ולמי שלא אוהב לקרוא, יכול לראות את כל השלבים בתמונות בשרשור הבא
http://www.clubtouareg.com/forums/f67/drive-shaft-bearing-failure-49135-31.htmll
והנה, למדתם משהו חדש ועל הדרך חסכתם בערך אלפיים ש"ח בשעתיים עבודה.
ישנה תקלה מאד נפוצה בטוארג (ויקרה למדי לתיקון במוסך) שבה נקרעת תושבת המיסב של גל ההינע (דרייבשאפט) וניתן לתקן אותה בצורה לא מסובכת מדי אז למי שרוצה ויכול לעשות בעצמו - כתבתי כאן מדריך קצר.
ראשית, לסימפטומים:
כאשר התושבת קרועה למחצה או בלויה ניתן לשמוע רעש חלש של ציוצים במהירויות נמוכות שמגיעים מהחלק האחורי של הרכב.
כאשר התושבת כבר קרועה לגמרי - אז שומעים דפיקות מסיביות (כי הדרייבשאפט מקפץ ונוגע בתושבת הברזל) מתחת למשענת היד ובעיקר כאשר מאיצים או תחת עומס (אם נוסעים ממש, אבל ממש רגוע, אז אין רעש).
איך בודקים אם קרוע?
זוחלים מתחת לאוטו ומזיזים את הדרייבשאפט ביד. אם הוא עולה ויורד בחופשיות (נניח, 3-4 ס"מ לכל כיוון) אז הגומיה קרועה.
איך מתקנים?
צריך להוריד את הדרייבשאפט מהרכב, לפרק אותו לשניים, לחלץ את המיסב ולשים אחד אחר במקומו.
זה אולי נשמע קצת מורכב, אבל אם תעקבו אחר ההוראות, תוך שעתיים ניתן לבצע.
חלקים וכלי עבודה:
- קונים את התושבת (מגיעה עם מיסב) בעלות של כ-300 ש"ח.
- מפתח טורקס (בוקסה) לחיבור האחורי של גל ההינע עם הסרן
- סט בוקסות לפתיחת תושבת גל ההינע ופתיחת החיבור בין גל ההינע לגיר
- שפיץ פלאייר לפתיחת הגומיה שסוגרת על ה CV
- פלאייר הפוך לפתיחת הביטחוניות בציר
- מברג שטוח לפתיחת מכסה ה CV
שלבים:
ראשית יש לסמן בטיפקס את מיקומי גל ההינע כדי שאחר כך, שמפרקים אותו מהרכב, ושמפרקים אותו גם לחצי, נחזיר הכל לאותו המקום וכך לא נצטרך לבצע איזון.
החלקים שיש לסמן:
- החיבור הקדמי לכיוון הגיר
- החיבור האחורי לסרן
- אזור ה CV (פעמון) באמצע. אותו אנחנו נפרק לשניים יותר מאוחר.
1. פתיחת 6 ברגי טורקס בחיבור האחורי של גל ההינע עם הסרן
2.פתיחת של 3 ברגים שחורים (M8) בחיבור הקדמי של גל ההינע עם הגיר. ניתן גם לפרק את 3 הברגים הכסופים שנמצאים על תושבת הגומי שבגיר. יותר קל להוציא את הכל ביחד.
3.פתיחת תושבת האגזוז האמצעית (רלוונטי למנועי דיזל) כדי לאפשר גישה להורדת גל ההינע. בנוסף יש לפתוח את החיבור של האגזוז שנמצא
באזור הקדמי של גל ההינע (זה מעין תפס שחובק את האגזוז ויש לו של 2 ברגים). לאחר שחרור על אלה ניתן להוריד את האזוז ולהשאירו תלוי בזוית (הוא עדיין מחובר מאחור באזור הדוד האחורי כל שהוא לא נופל אלא רק נשאר תלוי ומאפשר גישה לגל ההינע)
4.פתיחת ברגי התושבת של גל ההינע (6 ברגי M8 ועוד 2 ברגי M6)
5.הסרת גל ההינע - כדי לבצע זאת יש למשוך אותו אחורנית כדי להוציא את החיבור הקדמי שלו (בצר של הגיר) שיושב על פין באורך של שלושה ס"מ. אם הולך קשה ניתן להיעזר בלום כדי לדחוף את הגיר קדימה וכך לייצר קצת מקום להורדת גל ההינע.
ברגע זה, גל ההינע על השולחן. יש לפרק אותו לחצי, באזור הפעמון (CV) כדי לאפשר את חילוץ המיסב והוצאת התושבת הקרועה.
לפני שמפרקים לחצי - תעברו שוב על סומוני הטיפקס. חשוב מאד להחזיר לאותו המצב ולכן יש לסמן קו ברור על ציר גל ההינע הדק (זה שהולך לגיר) וגם על הציר העבה (זה שהולך לסרן). הימנעו מלסמן על המכסה כי הוא יורד ואין לו משמעות לאחר מכן.
1.לוקחים מברג שטוח ובעזרת פטיש מעקמים קלות את המכסה המתכתי בכל ההיקף, זה מאפשר לדחוף אותו אחורה לאחר מכן ולראות את פנים הפעמון שנראה למעשה בדיוק כמו ציריה, מלא בגריז, עם 6 גולות.
2.יש להוריד את הגולות. כדי לעשות זאת, מייצרים זוית בין שני חלקי גל ההינע ומוציאים כל בכל פעם גולה אחד, ביד.
3. כאשר הסרנו את כל הגולות, אפשר למעשה להפריד בין שני חלקי הדרייבשאפט.
החזיקו את החלק הקצר בידיכם. כעת יש להסיר את ראש הפעמון, ואת הגומי/מתכת שסוגרים עליו, כדי לחלץ המיסב.
1. יש לנקות הכל מהגריז
2. יש לסמן על שיני ההזחה (מלמעלה) בטיפקס כי אנחנו עומדים להפריד את החלקים וכדי שנדע איך להחזיר בדיוק לאותן השיניים.
3. בתחתית הפעמון ישנן שתי שיניים קטנות של ביטחונית (בצבע נחושת) יש להפריד עד למקסימום ולמשוך את כל העסק ביד כדי להוציא את ראש הפעמון משיני ההזחה
4.כעת יש להסיר את הגומי/מתכת שסוגר על הפעמון, יש שם חבק רב פעמי, יש ללחוץ את הבליטות הקטנות שלו זו כלפי זו כדי לפתוח אותו.
5.עכשיו ניתן לחלץ את המיסב. יש ביטחונית נוספת (C CLIP) לפניו, יש להוציא אותה, לשלוף את המיסב הישן ולשים את התושבת החדשה עם המיסב החדש.
עכשיו עושים הכל הפוך.
מספר דגשים להרכבה:
1. יש להחזיר הכל לפי הסימון - כך לא תצטרכו איזון גל הינע
2. לאחר הרכבת גל ההינע יש להרכיב את התושבת של המיסב מבלי לחזק את הברגים אלא רק ביד. הסיבה לכך היא שחורי הברגים הם אובאליים וצריכים להתמרכז. רק לאחר נסיעה של כמה מטרים הכל מתיישב חזרה במקום ואפשר לזחול שוב מתחת לאוטו ולחזק את הכל.
ולמי שלא אוהב לקרוא, יכול לראות את כל השלבים בתמונות בשרשור הבא
http://www.clubtouareg.com/forums/f67/drive-shaft-bearing-failure-49135-31.htmll
והנה, למדתם משהו חדש ועל הדרך חסכתם בערך אלפיים ש"ח בשעתיים עבודה.