צפייה בגרסה מלאה : היסטוריה של גפ"ס M151 בצה"ל
במסגרת רשת התקשורת הענפה שבין מפעילי אתרי ג'יפים בעולם, התבקשתי ע"י בחור בשם Ken, המכנה את עצמו muttguru ומפעיל את אחד מאתרי הM151 המעניינים יותר, לעזור עם פרטי היסטוריה לגבי הגפ"ס בידי צה"ל. הבטחתי לעזור עד כמה שאפשר, ואני מציג את השאלות כאן. אין בשאלות הנ"ל פגיעה כלשהי בבטחון שדה, בכל מקרה אם מישהו חושב אחרת שיכתוב לי הודעה פרטית.
קודם כל האתר של הבחור:
http://members.aol.com/muttguru/muttpage.html
השאלות באנגלית:
1. how many did the IDF have in total ? (rough figure);
2. Were they all "A2" models?
3. Were they bought new, or were they ex-US military?
4. Were the dataplates in Hebrew or were they in original english? 5. Did the IDF have Hebrew-language technical manuals? 6. Were they all de-milled as per US regulations?
7. Were any preserved for museums or are any in civilian hands? 8. When were they last used?
ובעברית:
1. כמות הכלים בשירות צה"ל במהלך השנים- הערכה כללית בלבד.
2. האם כולם היו מדגם A2?
3. האם נקנו חדשים, או משומשים מצבא ארה"ב?
4. האם לוחיות הזיהוי על הג'יפ בעברית או באנגלית?
5. האם יש הוראות הפעלה/ ספרי טיפולים וכו. בעברית?
6. האם כולם עברו demil כמו שמחוייב בארה"ב (הכוונה להשמדה/חיתוך של הרכב כדי שלא יוכל לשמש כרכב אזרחי)
7. האם נשמרו ג'יפים במוזאונים או בידיים פרטיות?
8. עד מתי השתמשו בהם?
אני יודע כמובן את התשובות לחלק מהשאלות, אבל מעניין לשמוע תשובות מוסמכות ורציניות ממי שמעוניין לתרום. אני מבקש, אין מה לחפש באינטרנט או להפנות לאתרים, הבחור מכיר את כל המידע הנפוץ, ומבקש פרטים על ההיסטוריה של שימוש הג'פסים בצה"ל, שאותה הוא לא מכיר בכלל.
בנוסף, אם יש לכם תמונות של גפסי"ם בשירות צה"ל, רצוי ישנות והיסטוריות, אבל גם סתם תמונה שלכם על גפ"ס מסריח מהמילואים בגלל שקצין הרכב דפק אותכם וחילק את הסופות למקורבים, תשלחו לי ואני אעביר הלאה.
כל חובבי הגפ"ס, הנה ההזדמנות שלכם לשפוך את הלב. ד.א. מי שיכול לכתוב ישר באנגלית, זה עדיף כמובן.
אני מקווה שהעדר התגובות מעיד על השקעת הזמן בחיפושים קדחתניים, בראיונות של דודים מהחווה הסינית וחיפוש צילומים היסטוריים של החברה מהמילואים אצל גרושתכם, ברכה :?: :lol:
כל עזרה תתקבל בברכה!
לשאלה 2, בזמנו היו ג'פסים עם ניילונים בימ"ח...
לשאלה 4, האם הכוונה ללוחיות הקטנות של הוראות ההפעלה על הרכב?
כי אם כך אז היו גם בעיברית, כולל לוחיות עם פרטי הזהות של הרכבים.
http://www.isayeret.com/vehicles/m151/m151.htm
לשאלה 2, בזמנו היו ג'פסים עם ניילונים בימ"ח...
לשאלה 4, האם הכוונה ללוחיות הקטנות של הוראות ההפעלה על הרכב?
כי אם כך אז היו גם בעיברית, כולל לוחיות עם פרטי הזהות של הרכבים.
הכוונה אכן ללוחיות הקטנות שעל הרכב.
לגבי שאלה 2, אני למדתי כבר שהיו בצה"ל דגמי A1, A2, וA3, גם חדשים וגם משומשים מעודפי צבא ארה"ב. מי מהזקנים יודע לספר מתי הגיעו הראשונים (ואיך היתה ההרגשה, כמו שאני הרגשתי כשראיתי לראשונה האמר ולא בטלויזיה)? מתי היו גלי הרכש הגדולים?
נכון ללפני שנתיים בערך, הגפ"ס עדיין שימש את צה"ל ללימודי נהיגה (היתר 35). אני השתחררתי מאז, אבל אין לי סיבה להאמין שהיום מתייחסים לזה אחרת.
כמו כן ראיתי כמה גפ"סים חונים אי שם בבסיס כלשהוא, והם בבירור עוד היו בשימוש יומיומי. גם נכון ללפני שנתיים.
נכון ללפני שבועיים, ראיתי עשרות ג'פ"סים מזוודים היטב שהתאמנו בכל האיזור שבין דברת ועמק בית נטופה. החיילים נראו מילואימניקים. מישהו אמר שהכלים יצאו משירות? זה בפירוש לא נראה ככה.
זה שבמילואים עדיים משתמשים בהם לא צריך לספר לי... לדעתי עוד כמה וכמה שנים נמשיך להשתמש בגרוטאות המסכנות.
הסיבה שאני הבנתי שעדיין משתמשים בהם ביחידות מסויימות זה בגלל יכולת העמסה של הג'פסים ביסעור, הרי אנחנו יודעים מי לאיכול להיכנס ואת מי לא יכניסו גם אם הוא יכול...
מה גם שקומפקטי זה לפעמים יתרון גדול...
הסיבה שאני הבנתי שעדיין משתמשים בהם ביחידות מסויימות זה בגלל יכולת העמסה של הג'פסים ביסעור, הרי אנחנו יודעים מי לאיכול להיכנס ואת מי לא יכניסו גם אם הוא יכול...
מה גם שקומפקטי זה לפעמים יתרון גדול...
לא משתמשים בהם ב"יחידות מסוימות" דווקא, אלא סתם, המחסנים של אוגדות המילואים המשוריינות מלאים בהם, ואין שום סיכוי שהם יוחלפו בשנים הקרובות... כל עוד אנחנו (הטנקיסטים) נלחמים בצריחי פטונים עתיקים, יחידות הסיור שלנו כנראה ימשיכו להטלטל בגפ"סים, והחרמ"ש ימשיך להשתמש בגלילים ובאפודים משל"ג. ככה זה בצה"ל שלי - וככה אני אוהב אותו!
אוי למירמור,
בתור מישהוא שרק לפני חצי שנה סיים שירות בקבע, אני יכול להעיד שאחד הדברים שהכי נהנתי מהם זה כשלא קיבלתי את הסופה וירדתי לשטח עם ג'פס זה פשוט כיף חיים. אז אמנם לא ירד עליי גשם ולא "אכלתי" בוץ אבל באמת היה פנן. וכן, גם ביחידות סדירות לשימוש יומיומי (ולא רק למיל') בצה"ל 2003 עדיין הג'פס מככב.
עירא
לפני הרבה שנים, אני לא זוכר בדיוק כמה, היה ג'פס אזרחי בעפולה לבעלי מוסך העוגן כמדומני.
לא ברור איך בדיוק הוא קיבל אותו, הרכב היה עם רישוי אזרחי
אני חושב שהקישור המצ"ב יוכל להוסיף ידע נוסף, אף על פי שמדובר בבסיס על וויליס, אך בין היתר מופיע פה על המון נושאים כגון מנוע ההוריקן F4...
http://www.public.asu.edu/~grover/willys/
ביחידות סדירות לוחמות אין ג'פסים ביחידות עורפיות ומילואים עדיין יש המגמה היא להחליף בזמן הקרוב (שנה)לכל יחידות הסיור במילואים את הג'פסים בהאמרים .
אני מאמין שימשיכו להחזיק בהם בימח"ים ובבסיסים עורפיים עוד הרבה שנים .
חוץ מזה לגבי בטחון שדה , הג'פסים הם לא אחד מסודותינו אבל מיספרים נראה לי שלא צריך להגיד...
לגבי הג'יפים האזרחיים - הם אוזרחו לטובת אבטחת ישובים בגבול הצפון כשישה בערך ומאז
עברו לשימושים פרטיים.
לגבי הג'יפים האזרחיים - הם אוזרחו לטובת אבטחת ישובים בגבול הצפון כשישה בערך ומאז
עברו לשימושים פרטיים.
זה מידע חדש ומעניין, תודה תומר.
אם כבר העליתם את השרשור הישן הזה מן האוב, אז אני אבקש שוב בשם קן, תמונות של ג'יפי סיור ישראלים, סתם ככה תמונות שלכם מהסדיר או המילואים.
http://idfmodelling.free.fr/mutt.html
אמנם לא M-151; CJ-5 נושא תול"ר
http://www.fresh.co.il/vBulletin/showthread.php?t=18430
http://idfmodelling.free.fr/m38.html
http://idfmodelling.free.fr/willys.html
למיטב ידיעתי (נגד בחימוש) הרכב היה אמור להיאסר לנסיעה טוטאלית החל מתחילת 2004.
אני יודע שעדיין נוסעים עליו בתרגילי מילואים ועדיין קיימים ימח"ים מפוצצים בג'פסים שחלקם (כמו זה ששוכב אצלי בסדנא) במצב מצויין, אני אשתדל לצלם אותו ולהעלות את התמונות.
אם אני זוכר תאריכים אז בסוף שנות השישים לאחר מלחמת ששת הימים כנראה ב-69 קיבלנו את הג'פסים הראשונים ליחידות הירוקות של אבטחה בבסיסי חיל האוויר.הם מיד הפכו לתאוותו המושלמת של כל חיל בפלוגות הממונעות ומבטי הקינאה התהומית בנהגים לא עברו כל תהליך של עידון.ההרוג הראשון בגדוד מנסיעה בג'פס היה שנתיים מאוחר יותר והג'יפ התהפך בנסיעה מנהלתית על כביש וראשו של הנהג רוצץ מסלע . זה הבהיר לנו שהכלי ממש מסוכן בתנאים מסוימים. הגדוד שפעל המון בסיני ספג עוד הרוג והרבה פצועים כתוצאה ישירה מנהיגה לא נכונה בכלי הלא סלחני הזה.אני זוכר דו'ח מבצעי בין 20 עמודים שכתבתי בתחילת שנות השבעים למטה חיל האוויר בקריה- ממש לפני מלחמת יום כיפור שנגע לכוננות הירודה שהתגלתה לי בבסיס רפידים - אז ביר- גפגאפה וכלל בתוכו פרק שלם על מסכנותם המיוחדת של הג'פסים שעשו את הסיורים בבסיס הענקי הזה. התחזוקה שלהם היתה אפסית עד כדי נהיגה במשך שעות ברכבים שלא היו בהם מושבים לנהגים שאולתרו על-ידי המילואימניקים מגוויות רכבים רוסיים בשטח.לי הם היו כלים בעיתיים היות ובמלחמת ששת הימים לקחתי שלל ג'יפ וואז רוסי של אוגדונר מצרי שכבר אז היתה לו מערכת מיזוג אוויר מושלמת וחימום סיבירי שמתאים במיוחד לחורף בסיני. השארתי אותו בסוף המלחמה ברפידים ושם הוא שימש את יחידת האבטחה במשך שנים ללא מספר צהלי.ואי אפשר היה להשוות אותו לצעצוע האמריקאי משום בחינה.לפני כעשר שנים הם הוצאו ככל הידוע לי מהמערך האבטחתי בחיל האוויר.
לא משתמשים בהם ב"יחידות מסוימות" דווקא, אלא סתם, המחסנים של אוגדות המילואים המשוריינות מלאים בהם, ואין שום סיכוי שהם יוחלפו בשנים הקרובות... כל עוד אנחנו (הטנקיסטים) נלחמים בצריחי פטונים עתיקים, יחידות הסיור שלנו כנראה ימשיכו להטלטל בגפ"סים, והחרמ"ש ימשיך להשתמש בגלילים ובאפודים משל"ג. ככה זה בצה"ל שלי - וככה אני אוהב אותו!
תמיד ידעתי שאתה סוטה מהמן הגרוע ביותר! (מה קרה, נגמרו כבר הנזירות והילדים הקטנים? ) :lol:
וכן, גם אצלנו יש ג'פ"סים למכביר ואני די אוהב אותם, בכל פעם שאני מקבל אותם עולה לי חיוך דבילי על הפנים (ולא קשר לעובדה שאני דביל).
יוני5
איציק - 4X6ZH
31-12-05, 08:33
ואני בכלל חושב שכל השרשור הזה מקומו לא כאן
:evil:
*****
השרשור כבר מזמן לא איזה מנוע יש לו ......
*****
איציק :evil:
איציק, השרשור הזה הוא על ההיסטוריה של צה"ל - כמו שאנקין כתב, באופן רשמי הם יצאו מהשרות לפני שנתיים. זה שהצבא שלנו מוציא זבל מהמזבלה בשביל אימונים של גדודי מילואים שחורים - נו, אם יש כאן איזה סורי שמאזין, אז תגיד לגנרלים שלך שלא יבנו על זה, אנחנו נותנים לכם בראש גם אם היינו הולכים ברגל :twisted:
איציק - 4X6ZH
01-01-06, 08:56
נמרוד יש הבדל של כמה שנים בגילאים שלנו לכן הרשה לי להזכיר לך
שאת המשפט הזה .אז תגיד לגנרלים שלך שלא יבנו על זה, אנחנו נותנים לכם בראש גם אם היינו הולכים ברגל .
עלה לי אישית בהרבה חברים !! וכן שם ברמת הגולן !!
ויש כאן הרבה מידע שלא !!! צריך להיות כאן . :!:
****
איציק
איציק זה היה בציניות מוגזמת , אני מתנצל.
* באופן כללי לגבי שרשורים שחורגים מ"בטחון שדה" בואו נעשה דיל כזה - מי שחושב שמשהו חורג, שיכתוב אלי, בהודעה פרטית, מה בדיוק, ואני יכול למחוק ולערוך תכנים ספציפיים. אני לא מתכוון למחוק דיונים שלמים בלי סיבה טובה מאד, אבל אם מישהו חושב שכן - תסבירו לי בצורה דיסקרטית.
שלום
במילואים עדיין נוסעים וכנראה עדיין יסעו בגפסים. בשנים האחרונות היה ידוע לי על מכירות של גפסים בזוגות במחיר אספי אולם ללא רשיון לעלות על כביש, וגם נתקלתי באחד שרכש גפס שנוסע והוא נראה במצב טוב.
פרט נוסף לאחר מלחמת המפרץ של בוש האב 1991 הגיעו לארץ גפסים חדשים\משומשים קלות והטענה היתה שלא השתלם לאמריקאים, כלכלית, לניידם חזרה לאמריקה והם הועברו לישראל במחיר טוב. בגפסים אלו הספידומטר עבד ומדד מילים.
עודד
ההרוג הראשון בגדוד מנסיעה בג'פס היה שנתיים מאוחר יותר והג'יפ התהפך בנסיעה מנהלתית
It took 2 years for some one to get killed
?
You had some very carefull, slow drivers
זה הבהיר לנו שהכלי ממש מסוכן בתנאים מסוימים.
No $hit
I apologise in advance to all that like that pile
That was the bigest engineering desaster ever made
Bigger then all the GM diesels, Chevy Vegas,Chevy Corvairs, Ford pintos and all the Fiats combined
For some stupid reason, someone
decided that a solid axle setup was no good and designed
a all independent setup, of the worst kind
without geting into too many details
the suspention was very unstable at high speeds
mind you the top speed was 45 mph=72 kph
it whould flip on almost any curve taken at that speed
in fact,
the US governmant sold most of them
for scrap, they were torch cut in a x shape to make sure non will ever make it to road use
I know a viatnam veteran that lives 75 miles from me that his hobby is puting them back together from the x cuts
he has like 10 of them
ההרוג הראשון בגדוד מנסיעה בג'פס היה שנתיים מאוחר יותר והג'יפ התהפך בנסיעה מנהלתית
It took 2 years for some one to get killed
?
You had some very carefull, slow drivers
זה הבהיר לנו שהכלי ממש מסוכן בתנאים מסוימים.
No $hit
I apologise in advance to all that like that pile
That was the bigest engineering desaster ever made
Bigger then all the GM diesels, Chevy Vegas,Chevy Corvairs, Ford pintos and all the Fiats combined
For some stupid reason, someone
decided that a solid axle setup was no good and designed
a all independent setup, of the worst kind
without geting into too many details
the suspention was very unstable at high speeds
mind you the top speed was 45 mph=72 kph
it whould flip on almost any curve taken at that speed
in fact,
the US governmant sold most of them
for scrap, they were torch cut in a x shape to make sure non will ever make it to road use
I know a viatnam veteran that lives 75 miles from me that his hobby is puting them back together from the x cuts
he has like 10 of them
סוף סוף מישהו שמסכים עם מה שאני טוען כבר שנים....
זבל של כלי - חלש, לא עביר במיוחד, לא אמין, ובעיקר סופר-סופר מסוכן.
אמיתי ו לא לפני הרבה זמן..........
נקראנו למילואיים בצאליים לתרגיל גדול של סיום קורס יוקרתי.
מסתבר שחוץ מהאמרים יש כמה ג'פסים שעדין נוסעים. נפל בחלקנו לקבל אותם.
החברה הצעירים שרק השתחררו ושמעו על ג'פסים מספורי ציזבטים לא האמינו שהם באמת יצרכו גם לנסוע אליהם. (בסוף נהנו מכל רגע).
אבל החלק הטוב היה שהגעו בערב לחניון לילה ופגשנו חברה סדירים מתוכם מלא נהגות
הם גם בציזבטים לא שמעו או ראו ג'פס
והזיהוי שלהם היה מדויק החברה מהסיירת הגעו עם באגים.............(כמובן שלא הוכחש)
אך אם היתי יכול לקחת 5 ש"ח מכל אחד שצילם את הבאגי ..............
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.