צפייה בגרסה מלאה : כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
נסענו היום מבית השיטה לכוכב הירדן.
בירידות מכאוכב, במקום בו הדרך מאד משובשת ומלאה בולדרים ודרדרת, נסעה מולנו שיירה שהמכנה המשותף שלה היה ילדים ליד ההגה.
בחלק מהכלים הילדים נהגו ובחלק, ישבו על בירכי ההורים.
תעזבו אתכם מזה שזה לא חוקי ותעזבו אתכם מכל הפלפולים.
מישהו מאותם הורים היה סולח לעצמו אם ראש התינוק שלו שעצמות הגולגולת שלו רכות מאד, היה נמעך על גלגל ההגה?
סליחה אבל ראיתם פעם נוזל מוח נשפך מאזניים? הרחתם פעם ריח של מוח חשוף?
ואתם, שנתתם לילד בן 10-15 לנהוג וישבתם לצידו כשהאמא ושאר האחים (כולם לא קשורים) יושבים מאחור. חשבתם מה תגידו למנחמים בשבעה על מות רעייתכם בגלל שהילד לא ידע לשלוט ברכב בשפ"צ?
חשבתם מה תגידו כשיבואו החברים של הילד ההרוג שלכם לנחם אתכם? חשבתם איך היה יכול הילד להיות אחד מהם, צוחק, משמח את המשפחה וסועד אתכם כשתזדקנו - אם לא הייתם כל כך זחוחים באותו טיול?
זהו
את שלי אמרתי.
GodsFather
16-01-16, 23:51
יפה אמרת
יש ילדים בני 15 עם יותר ידע וכישרון ממבוגרים בני 35.
תסתכל מה קורה במדינות עם תרבות מוטורית נורמלית, או בכלל.
הגיל, בלבד, הוא לא פקטור. גם 20 שנה של נהיגה בכביש ובשטח לא יכינו אותך להתמודד עם שפצ, אם לא תתכונן ספציפית לזה.
עם כל השאר אני מסכים 100%
Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
boaz avrahami
17-01-16, 07:15
על זה נאמר ברוסית תיקנית-
השכל בא עם הגיל.
לפעמים הגיל בא לבד [emoji1]
כשנתקלנו במצבים דומים (כמו דוסים בסטיישן וערימת ילדים לא חגורים בבגאז.), אמרתי לזוגתי שזו דרכו של דארווין לצמצם את האפשרות שמאגרי הגנים שלנו יפגשו.
boaz avrahami
17-01-16, 08:42
איזה שטוית דורון...
הם מראש משכפלים את עצמם בקצב שגם אחרי הדילול יש להם פור גדול עליך. ולכן הסיכוי שצאצאיך יהיה דומה להם גדול במיוחד.
אתה סתם עובד על אישתך ויום איד היא תגלה את זה ותתרגז
נסענו היום מבית השיטה לכוכב הירדן.
בירידות מכאוכב, במקום בו הדרך מאד משובשת ומלאה בולדרים ודרדרת, נסעה מולנו שיירה שהמכנה המשותף שלה היה ילדים ליד ההגה.
בחלק מהכלים הילדים נהגו ובחלק, ישבו על בירכי ההורים.
תעזבו אתכם מזה שזה לא חוקי ותעזבו אתכם מכל הפלפולים.
מישהו מאותם הורים היה סולח לעצמו אם ראש התינוק שלו שעצמות הגולגולת שלו רכות מאד, היה נמעך על גלגל ההגה?
סליחה אבל ראיתם פעם נוזל מוח נשפך מאזניים? הרחתם פעם ריח של מוח חשוף?
ואתם, שנתתם לילד בן 10-15 לנהוג וישבתם לצידו כשהאמא ושאר האחים (כולם לא קשורים) יושבים מאחור. חשבתם מה תגידו למנחמים בשבעה על מות רעייתכם בגלל שהילד לא ידע לשלוט ברכב בשפ"צ?
חשבתם מה תגידו כשיבואו החברים של הילד ההרוג שלכם לנחם אתכם? חשבתם איך היה יכול הילד להיות אחד מהם, צוחק, משמח את המשפחה וסועד אתכם כשתזדקנו - אם לא הייתם כל כך זחוחים באותו טיול?
זהו
את שלי אמרתי.
היית עדין בהתנסחות שלך.
כל מילה בסלע!
הכל נכון. במיוחד הושבת פעוטות על ברכי הנהג מול ההגה כדי ש"ינהגו". סכנה מטורפת, חוסר אחריות משווע.
לגבי בני נוער שנוהגים - ברור שאני לא בעד אבל אני תוהה על הצדקנות.
האם הגיל ורשיון הנהיגה, אותו אנחנו מקבלים אחרי שהוכחנו לטסטר משועמם שאנחנו מצייתים לתמרורים, מסוגלים לנהוג בקו ישר ב-30 קמ"ש, להשתלב בכיכר, לשמור מרחק, לבצע זינוק בעליה וחניה ברוורס במקביל למדרכה במרחק סביר ממנה - אומרים שאנחנו יודעים לנהוג?..... בולשיט.
בכמה מבוגרים שמחזיקים רשיון 30 ו-40 שנה ולא יודעים לנהוג בשיט - אנחנו נתקלים מדי יום ביומו? בכביש כמו גם בשטח? המונים.
אם בקבוצה המדוברת לא היו נוהגים בני נוער בגילאי העשרה, לא היינו אומרים כלום. מקסימום מסננים לעצמנו איך הם נוהגים גרוע.
עם יד על הלב - כמה מבינינו שגדלו בקיבוצים ובמושבים - לא היה נוהג באופן קבוע בשדות מגיל צעיר מאוד על טרקטורים, קטנועים, אופנועים, גרוטאות של מכוניות וג'יפים, באגים מאולתרים וכו'? ההורים שלכם ידעו על זה. תהיו בטוחים.
כשאנחנו נותנים לג'וניור בן ה-15 שלנו לנהוג בשטח, אנחנו מלמדים אותו דברים שלא ילמד אצל שום מורה לנהיגה - אבל, וזה אבל גדול ועיקר הבעיה - אנחנו גם מלמדים אותו שחוקים זה משהו תיאורטי וגמיש ושאפשר מדי פעם לכופף אותם ולעבור עליהם. והרי גם אנחנו מכופפים כל מיני חוקים מדי פעם ואין צורך להרחיב... איזה דוגמה אנחנו נותנים לבן שלנו, שאוהב ג'יפים ומחכה בקוצר רוח לרשיון הנהיגה? אני לא רואה הבדל גדול בין נהיגה ללא רשיון, נהיגה במהירות מופרזת, שינויי מבנה ברכב, חריגות בנייה, נתינת ולקיחת שוחד, השתלטות על קרקעות או התחמקות מתשלום מיסים. אנחנו חיים בחברה אנושית שיש לה כללים וחוקים ואין לנו פריביליגיה להחליט לאיזה חוק לציית ולאיזה לא.
לא תמיד אנחנו אוהבים את החוקים האלה, הרבה פעמים אנחנו מוציאים קיטור ומקללים ואפילו שונאים את אלה שקובעים לנו חוקים ותקנות מגבילים ואת אלה שתפקידם לאכוף את אותם תקנות וחוקים.... אנחנו גם קוראים להם בשמות ובכינויים וכו'. כן, גם אני. אבל ככה זה אצל בני אדם נורמליים שחיים במדינה מתוקנת. אנחנו מקללים, לא מרוצים, אבל מרכינים ראש ובסוף מצייתים לחוק וזה בסדר. מי שעובר על החוק, שיהיה מוכן לשלם על זה מחיר.
כל העניין כאן אם כן, הוא הבעייה החינוכית. איך אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לציות לחוקים ולחיים בחברה אנושית מתוקנת.
חנן-ג'יפולוג
17-01-16, 11:54
למעט, אולי, העניין שזה היה בקטע אתגרי לפי פות"ש, השאר זה בסה"כ עניין של גאוגרפיה.
אמרתם שנעזוב את החוק, אז נעזוב, לרגע.
הרי כולנו, או כמעט כולנו, רואים מירוצי מוטוקרוס של בני שנתיים במדינות מערביות יותר, ומתפללים שזה יהיה גם אצלנו.
הראש שלהם עמיד יותר? יש להם גנים לנהיגה יותר מפותחים משלנו?
עניין של גאוגרפיה, כמו שכתבתי, וגם תרבות.
לגבי שמירת החוק והחינוך, חשוב לא פחות ללמד את הילדים להטיל ספק בהכול: ברב, במורה, במרצה, במפקד, במנהל, בעיתונאי, במחוקק ובהורה שלך. תמיד להטיל ספק.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
הכל נכון. במיוחד הושבת פעוטות על ברכי הנהג מול ההגה כדי ש"ינהגו". סכנה מטורפת, חוסר אחריות משווע.
לגבי בני נוער שנוהגים - ברור שאני לא בעד אבל אני תוהה על הצדקנות.
האם הגיל ורשיון הנהיגה, אותו אנחנו מקבלים אחרי שהוכחנו לטסטר משועמם שאנחנו מצייתים לתמרורים, מסוגלים לנהוג בקו ישר ב-30 קמ"ש, להשתלב בכיכר, לשמור מרחק, לבצע זינוק בעליה וחניה ברוורס במקביל למדרכה במרחק סביר ממנה - אומרים שאנחנו יודעים לנהוג?..... בולשיט.
בכמה מבוגרים שמחזיקים רשיון 30 ו-40 שנה ולא יודעים לנהוג בשיט - אנחנו נתקלים מדי יום ביומו? בכביש כמו גם בשטח? המונים.
אם בקבוצה המדוברת לא היו נוהגים בני נוער בגילאי העשרה, לא היינו אומרים כלום. מקסימום מסננים לעצמנו איך הם נוהגים גרוע.
עם יד על הלב - כמה מבינינו שגדלו בקיבוצים ובמושבים - לא היה נוהג באופן קבוע בשדות מגיל צעיר מאוד על טרקטורים, קטנועים, אופנועים, גרוטאות של מכוניות וג'יפים, באגים מאולתרים וכו'? ההורים שלכם ידעו על זה. תהיו בטוחים.
כשאנחנו נותנים לג'וניור בן ה-15 שלנו לנהוג בשטח, אנחנו מלמדים אותו דברים שלא ילמד אצל שום מורה לנהיגה - אבל, וזה אבל גדול ועיקר הבעיה - אנחנו גם מלמדים אותו שחוקים זה משהו תיאורטי וגמיש ושאפשר מדי פעם לכופף אותם ולעבור עליהם. והרי גם אנחנו מכופפים כל מיני חוקים מדי פעם ואין צורך להרחיב... איזה דוגמה אנחנו נותנים לבן שלנו, שאוהב ג'יפים ומחכה בקוצר רוח לרשיון הנהיגה? אני לא רואה הבדל גדול בין נהיגה ללא רשיון, נהיגה במהירות מופרזת, שינויי מבנה ברכב, חריגות בנייה, נתינת ולקיחת שוחד, השתלטות על קרקעות או התחמקות מתשלום מיסים. אנחנו חיים בחברה אנושית שיש לה כללים וחוקים ואין לנו פריביליגיה להחליט לאיזה חוק לציית ולאיזה לא.
לא תמיד אנחנו אוהבים את החוקים האלה, הרבה פעמים אנחנו מוציאים קיטור ומקללים ואפילו שונאים את אלה שקובעים לנו חוקים ותקנות מגבילים ואת אלה שתפקידם לאכוף את אותם תקנות וחוקים.... אנחנו גם קוראים להם בשמות ובכינויים וכו'. כן, גם אני. אבל ככה זה אצל בני אדם נורמליים שחיים במדינה מתוקנת. אנחנו מקללים, לא מרוצים, אבל מרכינים ראש ובסוף מצייתים לחוק וזה בסדר. מי שעובר על החוק, שיהיה מוכן לשלם על זה מחיר.
כל העניין כאן אם כן, הוא הבעייה החינוכית. איך אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לציות לחוקים ולחיים בחברה אנושית מתוקנת.
ראשית, גם אני נהגתי כילד ללא רשיון. היו אז זמנים אחרים, החוק היה סלחן יותר, לא הייתה מודעות, הביטוח היה פחות רלוונטי וגם... היה לי ולהוריי מזל שזה לא נגרם באסון. הבן והבת שלי (שניהם ג'יפאים), כבר לא זכו לנהוג מילימטר ללא רשיון ואין לי שום נקיפות מצפון על ש"דפקתי להם את הילדות".
כשילד נוהג בירידות מסוכנות, בדרך מבולדרת ומשופעת בשפ"צים, הוא לא רק מסכן את חייו וחיי משפחתו (ושאר הנוסעים או הולכים על המסלול), הוא גם מבטל את הביטוח ואביו או אמו, יצטרכו במידה והילד יהרג, לא רק לממן מכיסם את הלוויה, אלא גם את הנזק לרכבם, לכלים אחרים - אם המנוח הצעיר התדרדר עליהם עם "רכבו", את עלות החילוץ וכו'.
ואגב. נעים להיתפס ל"נהג בגיל 15 שכבר יש לו נסיון כמו למדריכי נהיגת שטח" אבל מה לעשות שהיו באותו מקום (ובוודאי גם בדרכים אחרות) גם נהגים בני 12 ופחות?
ומי שחושב שעצם הגולגולת של ילד בן שנתיים קשה כעורפו של אב סתום מוחין, טועה ומטעה.
הראשים הללו נמעכים כמו חמאה (כן. היה לי "העונג" המפוקפק לראות...).
מספיק בלימה קלה, בכדי שבטן האב (הלא חגור כמובן), תצמיד את ראש הילד להגה, והנה לנו טיול שהתחיל בג'יפ, נמשך במסוק, עבר לג'י אם סי הכחול של החברה קדישא, ונגמר בניידת וזינזנה...
ואתה יודע מה? עזוב את הצדקנות ואת "דאגתי המפוקפקת" לחיי הנהג והנוסעים ברכב ההוא.
אני דואג למשפחתי ואין לאף אחד זכות לתת לילד לנהוג ולסכן אותנו כשאנו מטפסים במעלה והנהג הצעיר (או האב עם הילד על הבירכיים שמתקשה לשלוטי ברכבו) נוסע מולנו ומאיים על חיינו.
----------------------------
ועוד לא דיברנו על הנזק שצילום של רכב כזה מקסדת הראש של מטייל רגלית ששונא "ג'יפאים פרועים, פראיים ושמזהמים ומלכלכים ורומסים את החוקים תחת הצמיגים הענקיים שלהם" - יעשה לנו כשיפורסם בכלי התקשורת. מי אמר "גול עצמי" ולא קיבל?
וואלה טיילנו באיזור... כנראה שהיום לראות טנדר שועט לעברך בשדות עם ילדים בארגז ביחד עם שאר ציודים זה דבר שבשיגרה... נידהמנו למראה כשגילינו שזה לא דעא"ש...
רובנו נהגנו בנערותנו ללא רשיון.
גם אני ולא מעט.
אני גם בדעה שמה שלמדתי בנהיגה ללא רשיון במקומות שוממים ונידחים, אף מורה לנהיגה לא היה יכול או מצליח ללמד אותי.
פעם היה מותר לשבת בארגז של טנדר. כל ילדותי עברה עלי בארגזי טנדרים - החל מסוסיתא, דרך וויליס ופיז'ו 404 וכלה בגלדיאטורים ובדי-200. היום אסור. פעם גם לא היו חגורות בטיחות, ופעם גם לא אכפו עלינו את רמת האלכוהול בדם לפני נהיגה.
אבל החוק מעולם לא היה סלחן לנהיגה ללא רשיון.
וכמו שכתבתי קודם - עצם גילו של הנהג לא אמור להוות שום פקטור לנהיגה נכונה, מיומנת או זהירה, יותר או פחות. כי אנחנו רואים כל הזמן נהגים בוגרים ומבוגרים שנוהגים רע, גרוע, מסוכן, לא בטוח, לא בטיחותי. מסכנים את עצמם ואת סביבתם, בכביש, בשטח - ולהם מותר כי יש להם רשיון.
אז נכון שההבדל העיקרי הוא שהביטוח שלהם בתוקף ויש מי שישלם. לנפגעים זה כבר לא יחזיר את חייהם או בריאותם.
טכנית, אין שום בעיה ללמד גם ילד צעיר יותר לנהוג ואפילו לנהוג טוב - בתנאי שהוא מסוגל, פיזית, לשלוט ברכב. באיזה גיל לתת לו רשיון? סיפור אחר. כאן כבר מדברים על בגרות נפשית ומנטלית. להבין את גודל האחריות. בארה"ב מותר כבר מגיל 16. אצלנו זה היה פעם רק בגיל 18. צה"ל לחץ, כי הוא נזקק לנהגים וחיילים התגייסו ללא רשיון וללא נסיון בנהיגה, אז הורידו ל-17.5 ואח"כ ל-17. ואז התחילו התאונות המטורפות של שמיניסטים שיוצאים לבילוי.
כולם מייללים על נהיגת הצעירים, כמה הם מסוכנים. כי יש סטטיסטיקות שמלמדות חד-משמעית שהם מושפעים יותר מלחץ חברתי ומעורבים בתאונות יותר ממבוגרים. ובגלל זה הגבילו אותם לנהיגה בהשגחת מלווה בחודשים הראשונים. צעד שנוי במחלוקת לדעתי, כי מי תקע לידינו שהמלווה הוא בהכרח נהג טוב ומיומן?.... אני גם תוהה למה בכל זאת כל כך הרבה מבוגרים יותר עדיין נוהגים כל כך מסוכן ורע. ואולי אם אבא שלהם היה מלמד אותם לנהוג בשדות בגיל 12-15, הם היו היום נהגים הרבה יותר טובים?....
ובכל זאת. בשורה התחתונה יש חוק והוא מאוד ברור. לא נוהגים ללא רשיון וזהו.
אז באמת אין ספק שזה טוב להטיל ספק ולא לקבל שום דבר כתורה מסיני - אבל חשוב גם ללמד את הילדים שבשורה התחתונה בכל זאת יש חוקים וכללים ולעבירה על חוקים וכללים יכול להיות מחיר. מי שהחליט במודע לחרוג מהכללים, שיהיה גם מספיק אחראי לשאת בתוצאות.
נסענו היום מבית השיטה לכוכב הירדן.
בירידות מכאוכב, במקום בו הדרך מאד משובשת ומלאה בולדרים ודרדרת, נסעה מולנו שיירה שהמכנה המשותף שלה היה ילדים ליד ההגה.
בחלק מהכלים הילדים נהגו ובחלק, ישבו על בירכי ההורים.
תעזבו אתכם מזה שזה לא חוקי ותעזבו אתכם מכל הפלפולים.
מישהו מאותם הורים היה סולח לעצמו אם ראש התינוק שלו שעצמות הגולגולת שלו רכות מאד, היה נמעך על גלגל ההגה?
סליחה אבל ראיתם פעם נוזל מוח נשפך מאזניים? הרחתם פעם ריח של מוח חשוף?
ואתם, שנתתם לילד בן 10-15 לנהוג וישבתם לצידו כשהאמא ושאר האחים (כולם לא קשורים) יושבים מאחור. חשבתם מה תגידו למנחמים בשבעה על מות רעייתכם בגלל שהילד לא ידע לשלוט ברכב בשפ"צ?
חשבתם מה תגידו כשיבואו החברים של הילד ההרוג שלכם לנחם אתכם? חשבתם איך היה יכול הילד להיות אחד מהם, צוחק, משמח את המשפחה וסועד אתכם כשתזדקנו - אם לא הייתם כל כך זחוחים באותו טיול?
זהו
את שלי אמרתי.
בד"כ אתה יפה נפש וצדקן, עכשיו אתה סתם צודק.
דרור,
גם בהתיישבות העובדת יש גבולות,
באזור חיוג שלי, גם לפני 25 שנה, לא נתנו לך לעלות על ההגה של טרקטור לפני גיל 15 בו הגעת במינימום לדוושות, והיה לך מספיק כוח ללחוץ עליהן/ לסובב הגה לא מתוגבר.
וגם זה רק בשדה, כשאין ״ציבור״ מסביב, ועם חונך בשלבים הראשונים.
נהיגה בטרקטור בסוף היא עבודה, ולרוב מחייבת תפעול נוסף לנהיגה, של כלים ומכשירים, מה שאומר שהיא מורכבת יותר מאשר ״רק״ נהיגה.
על נהיגה במשק או בשטח שיש בו אנשים נוספים לא היה על מה לדבר לפני שהיה לך רישיון.
זה לא שלל את זה שילד בן 16.5 נסע אחכ ברשיון בכביש ציבורי עם טרקטור ענק, ונגרר חקלאי ששקלו יחד כמו משאית בינונית+.
זה רק הגביר את המיומנות כנהגים בהמשך.
ואגב,
הרבה שנים לפני הנהגת ״נהג חדש״, נדרשנו לנסוע חצי שנה או 500 קמ, עם נהג מבוגר מלווה לפני שיכולנו לקחת רכב.
חנן-ג'יפולוג
17-01-16, 16:57
קיבוצניק, לא?
במושבים זה שונה. מאוד. בגיל 12 אתה זרוק לבד בשטח. עובד. רותם. מחלץ. פותח סתימות דלק. פותח מכסה גיר עם שבדי ומברג ומשחרר רוורס תקוע. מחליף אטם ראש.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
אין קשר קיבוץ או מושב, גם אני מיישובי יעל בחבל תענ"ך וגם אצלנו לא נוהגים כלים חקלאים בלי רישיון, וזה ככה כבר עשרות שנים, לאמא שלי אין רישיון לרכב אבל יש לה רישיון לטרקטור והיא בת 70 עוד מעט שתיבדל לחיים ארוכים, הטרקטור זה היה הרכב שלהם, נסעו איתו לעיר.
ותאמינו לי שקרו תאונות אפילו קטלניות של טרקטורים וכלים פה שגבו קורבנות בנפש, והמפעילים לא היו ילדים, היו אנשי עבודה.
עדיין אין קשר בין זה לבין מה שפותח השרשור מציג, ונסיעה בארגז של טנדר במהירות בשדות מתאימה לדעא"ש לא לנו, מספיק חריץ אחד בקרקע שפתח הגשם האחרון ותדמיינו לבד מה יקרה.
כמו שציינו לפני, הזמנים השתנו, יש יותר מודעות לדברים שאולי לפני שנים היו מקובלים, היום לא.
קיבוצניק, לא?
במושבים זה שונה. מאוד. בגיל 12 אתה זרוק לבד בשטח. עובד. רותם. מחלץ. פותח סתימות דלק. פותח מכסה גיר עם שבדי ומברג ומשחרר רוורס תקוע. מחליף אטם ראש.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
ככה זה קיבוצניקים, דואגים יותר לילדים..
;)
אין קשר קיבוץ או מושב, גם אני מיישובי יעל בחבל תענ"ך וגם אצלנו לא נוהגים כלים חקלאים בלי רישיון, וזה ככה כבר עשרות שנים, לאמא שלי אין רישיון לרכב אבל יש לה רישיון לטרקטור והיא בת 70 עוד מעט שתיבדל לחיים ארוכים, הטרקטור זה היה הרכב שלהם, נסעו איתו לעיר.
ותאמינו לי שקרו תאונות אפילו קטלניות של טרקטורים וכלים פה שגבו קורבנות בנפש, והמפעילים לא היו ילדים, היו אנשי עבודה.
נסיעה בארגז של טנדר במהירות בשדות מתאימה לדעא"ש לא לנו, מספיק חריץ אחד בקרקע שפתח הגשם האחרון ותדמיינו לבד מה יקרה.
באמת, מה יקרה?... אני שואל ברצינות. כי כל הילדות שלי עברה בארגזים של טנדרים (צבאיים). גם בטנדרים 4X4 בשטח. כילדים השתגענו על זה.
אחר כך שרות בסדיר. אמצע שנות השמונים. שמונה או עשרה חיילים על ספסלים שוברי תחת עשויים עץ (!!!) בארגז של נ"נ. עשרים חיילים על הריצפה בארגז של משאית D500. כן, היו קפיצות לפעמים. האמת? כל הזמן. זה כנראה לא היה הכי נוח ומפנק בעולם. ברור שזה קטלני בהתהפכות. אבל סתם קפיצה?
עשר שנים אחר כך, עדיין יכולנו לראות ארבעה אנשים מצטופפים על ספסלי אורך בטנדר סובארו.
סיקסים וסופות יצאו מתע"ר עם ספסלי אורך מאחור. הסופה שלי כזו. זה מה שרשום ברשיון (1+7) וככה אני צריך להגיע לטסט.
דברים באמת השתנו. מצד אחד באמת הפכנו למפונקים. מצד שני המציאות ההזויה של "הכל שפיט" שמשמעותה שמישהו יצטרך לתת דין (ולשלם) על כל שטות, חלחלה עמוק והפכה את כולנו גם למכסת"חים. לא סומכים על אף אחד. אסור למכור היום מכוניות בלי ABS ו-ESP וזו רק דוגמה אחת.
דרור, יש הבדל בין חיילים שיושבים עם קסדות ותומכים את עצמם עם הרגל לספסל הנגדי לבין ילדים שעומדים בארגז של טנדר שטס בשדות, ואם אני צריך להגיד לך מה יקרה בכניסה לחריץ או כפל קרקע במהירות הנ"ל אוי לנו.
מה יש בסופות אני יודע, זה לא אומר שזה בטיחותי, זה לא אומר שצריך לנקוט משנה זהירות(שאני בטוח שאתה נוקט בו), גם אני נסעתי ככה בעבר הלא רחוק של לפני 10 שנים אולי(או יותר אבל מי סופר, ולא היו לי ילדים אז), זה לא אומר שזה בסדר, להיפך, זה צריך לשבת לך במוח כשאתה נוהג ולהזכיר לך שהדבר הכי יקר לך יושב שם מאחור.
ללא ספק דברים השתנו...
נהפוכו.
כשאני מרכיב את המושב הזוגי הרוחבי (מקורי תע"ר. יש לי אחד כזה) שמצויד בחגורות בטיחות, אני הופך לעבריין (רציתי להוסיף מרכאות, אבל זה לא בכאילו. זה אמיתי). כי את החוק לא מעניינת הבטיחות ובטח לא חיי הילדים שלי. מעניין אותו רק שמספר המושבים יהיה תואם למה שכתוב ברשיון, כי מבחינתו בגלל שכתוב לי "1+7" ברשיון, אני הרי אנסה בכל רגע נתון לדחוף שבעה נוסעים לג'יפ גם אם לא יהיו בו מושבים עבורם....
כצפוי - אני מודה שבין טסטים אני עובר על החוק ומרכיב את המושב הרוחבי בעל החגורות, על מנת לחגור את הילדים שלי. כדי להיות חוקי עד הסוף ולשנות את מספר המושבים ברשיון אני צריך לבצע אקט התאבדותי ולהכניס את הג'יפ לגוב האריות של עמדה 1 - אז אני מודיע כאן חגיגית ואפשר לצטט אותי: אני מאחל מקרב-לב לכל פקידוני משרד התחבורע שיעשו את החופה לילדים שלהם בעמדה 1 ואחר כך שייחנקו שם ביחד איתם וביחד עם כל הבוחנים לאט-לאט ובייסורים - אבל אני לשם לא נכנס. מעדיף לפרק ולהרכיב את הספסלים פעמיים בשנה לכבוד הטסט.
אם ננהל את כל החיים לפי "מה יקרה אם" נגיע בסוף לאיסור תנועה מוחלט בכל רכב, בכל דרך, מעל ל-30 קמ"ש (כבר היה לפני כמה שנים איזה פרופסור זקן מהטכניון שדרש את זה בשידור חי ברדיו וגם נימק היטב למה - האמת? הטיעונים שלו חזקים. לא מעשיים אולי, אבל בהחלט נכונים וחזקים) ואולי גם לאיסור לצאת מהבית ללא אישור חתום מהמדינה כי זה נורא מסוכן להסתובב בחוץ ומי יודע מה יקרה אם... זה מזכיר את הויכוח על ההבדלים בין חכם לפיקח ומבחינתי כל החוכמה היא לא "מה יקרה אם" אלא לנהוג ברכב, בכל רכב, בשיקול דעת. בהתאם לנתוניו, למטען שהוא נושא, למספר נוסעיו וכו'. גם בכבישים, גם בשטח, גם בשדות, כדי שלא יקרה. וזה אפשרי.
ושיקול הדעת הזה, היכולת להפנים שאם יש ספק אז אין ספק - ולהרים את הרגל מהגז - הוא בדיוק מה שחסר להרבה צעירים וילדים. גם אם טכנית הם נוהגים נפלא. זה באמת משהו שבד"כ משתנה עם הגיל. ובדיוק בגלל זה נדרש רשיון.
כמו שדרור אמר... מחר תצא מהבית ויפול עליך מטאור...
שיט האפנס, לכולנו, בלי קשר לרמת הידע הנסיון ההסמכה וכו'.
כל מה שאנחנו עושים מסוכן וכולנו נמות יום אחד... תשתדלו להנות באמצע..
(ב) לא יסיע אדם ולא ירשה לאחר להסיע ברכב מן הסוגים כמפורט בטור א' להלן נוסעים במספר העולה על הנקוב לצד אותו סוג בטור ב' להלן:
(6) רכב מסחרי בלתי אחוד
(1) אם מותקן בו מרכב תקני – 8 נוסעים מלבד הנהג בכל הרכב ולא יותר מ-6 נוסעים בנוסף לנוסעים שבתא הנהג והכל אם לא צויינו ברשיון הרכב פחות נוסעים
(2) אם מותקן בו מרכב לא תקני - 6 נוסעים מלבד הנהג בכל הרכב ולא יותר מ-4 נוסעים במרכב והכל אם לא צויינו ברשיון הרכב פחות נוסעים
<tbody>
</tbody>
(7) רכב מסחרי שמשקלו המותר הכולל עולה על 3,500 ק"ג
(1) אם מותקן בו מרכב תקני – מספר נוסעים כפי שצויין ברשיון הרכב ולא יותר מ-30 נוסעים מלבד הנהג
(2) אם מותקן בו מרכב שאינו מרכב תקני – 6 נוסעים מלבד היושבים לצדו של הנהג, ואם היה לו ביום ז' באדר תשנ"ג (28 בפברואר 1993) היתר להסעת יותר מ-6 נוסעים מלבד היושבים לצדו של הנהג - לפי ההיתר
לידיעתכם...
אסף.
בדיוק נתקלתי בדוגמה לחינוך נכון:
(אם מתעלמים לרגע מהיכולת של הורים ממוצעים לעמוד בדרישות החוק הזה)
http://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-4753762,00.html
אסף מהו מרכב תקני ומהו לא תיקני?
אני מאמין שהתקנה הזו רלוונטית רק למי שמחזיק טנדר מאוד ישן שלא כתוב ברשיונו מספר נוסעים, אולי אייל....
מחזק את פות"הש, אני חי לפי אדם באמונתו יחיה יעשה מה שהוא רוצה כל עוד לא פוגע באחר.
באחד הטיולים לא מזמן, באחד השבילים המהירים בנגב נוסעת לפנינו שיירה כלים מדוגמים,משפחות מלח הארץ( לא ציני).
הילדים יושבים על הגג מחוץ לסאן רוף אחד הכלים נתן ברקס ופשוט הגוזלים עזבו את הקן, לא מחזה נעים בכלל באם הייתה לי מצלמת דשבורד זה אחד מלהיטי הרשת.
במזל גדול נגמר בפגיעות יבשות בלבד וסיום הטיול לאותה חבורה ( יצאו לבי״ח לבדיקות).
אז חברים לא בא להטיף מוסר גם אני חוטא בחלק מהמסופר כאן אבל סעו תבלו רק בשיקול דעת בריא.
לפני הרבה שנים, נתקלתי בנחל נקרות בדיפנדרים 110 של חברת טיולים, רצים לכיוון מערב במהירות לא נמוכה (יחסית, כן? בכל זאת דיפנדר...)
בתוך הרכב, רק נהג. על הגג, גגון ארוך מהסוג המקובל בדיפנדרים 110, מרופד במזרונים ועל המזרונים שרועים המטיילים, סטייל אוטובוס בהודו. חבר'ה צעירים. לפחות במבט חטוף, הצבע השולט היה בלונדיני. נראו כמו תיירים אירופאים. ואולי זה היה אבק המדבר שגרם להם להיראות ככה... מה זה חשוב.
חוסר אחריות שאין כדוגמתו. אבל מדובר באנשים מבוגרים עם שיקול דעת. מי שמספיק מטומטם לעשות דבר כזה, בעיה שלו.
אבל כשמדובר בילדים, מי שנותן לילדים שלו לעמוד מחוץ לסאנרוף, או שם אותם על גגון.... צריך לשבת בבית סוהר.
נכון שכל אחד יכול לעשות ילדים, אבל לפעמים אני תוהה כמה חבל שלא נדרש רשיון גם עבור זה....
טוב אז כנראה החבר שלי שביקש שאני אגיב בשמו הוא הפושע היחיד פה.
הילד שלו למד לנהוג בשטח מגיל צעיר. אך ורק כאשר שניהם בלבד באוטו, רק בשטח פנוי מאוד ופשוט מאוד לתמרון. חגורות בטיחות כמובן ואימונים חוזרים ונשנים של בלימת חירום. היה כיף לא נורמלי והיום הבחור יודע לנהוג בשטח יותר טוב מבכביש (נקווה שהוא לא גולש פה, הצבא מעסיק אותו מספיק).
מסוכן? קצת. חוקי? ממש ממש לא. הילד יעגל פינות "ממשלתיות" בגלל זה בעתיד כשאף אחד לא רואה ואף אחד לא נפגע? כנראה שכן. למה, אתם לא מעגלים כאלה פינות?
חנן-ג'יפולוג
18-01-16, 13:35
הוא לא הפושע היחיד. כמו שהוא לא מגיב בשמו, גם אחרים כאן הגיבו עם דעות דומות, ולא בשמם, כי לאף אחד אין עניין להפוך את הדיון להתנצחות אישית, ולא רוצה שדרור ישלח אותו לכלא.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
boaz avrahami
18-01-16, 13:46
אתם זוכרים את עניין האחריות משרשור ההגבהות?
כל אחד צריך לקחת אחריות ולתת דין מלא על מעשיו.
אי אפשר לקחת מאנשים את האחריות ולרחם כשצריך לתת את הדין.
כשזה יהיה המצב כולם יהיו מרוצים.
פעם בהתישבות העובדת היה נהוג שבני הנוער לוקחים חלק באחריות ובנטל ובין היתר קיבלו גם את הפריבילגיה לנהוג בלי רשיון ובניגוד לחוק אבל אז לא ממש אכפו וזה היה קול...
והנוער, גם ידע לנהוג מצויין וגם לקח על עצמו אחריות והנהגה וכיכב ביחידות מובחרות...
גם אז היו תאונות פה ושם ואנשים נפצעו ונהרגו אבל זו היתה רוח התקופה.
מבחינתי, הכול בסדר כל זמן שזה לא סכנה לציבור או מפגע רעש
אני לא מכניס לכלא אף אחד וכן חוזר שנית: גם אני נהגתי בלי רשיון והרבה.... זו ממש לא הפללה עצמית, כי יש התיישנות.............:rolleyes:
כולנו עוברים על החוק פה ושם. לפעמים כמה פעמים ביום.
רוצים ללמד את בן העשרה שלכם לנהוג? תעשו מה שאתם חושבים לנכון. כמו שכתבתי וכמו שבועז כתב - חוקי זה לא. אם נתפסים (במקרה הטוב) או שמישהו נפגע (במקרה הרע) יש לזה מחיר. רוצים לקחת סיכון? זכותכם. אתם אנשים מבוגרים. רק אל תייללו אם וכאשר יקרה משהו.
רוצים דוגמא של משהו שולי? בהדרכות הנהיגה, כשאני מדגים למודרכים ציוד חילוץ בסיס שצריך להימצא בכל רכב שיוצא לשטח, אני מראה ומסביר על ערכת שרוכים לתיקון פנצ'רים. לדעתי זה ציוד חובה בכל רכב שטח - רק מעטים יודעים שעל פי חוק זה אסור לשימוש על כביש ואני מדגיש את זה גם למודרכים. כשאתם רוכשים ערכה כזו, על המדף בחנות יהיה שלט מודפס שמזהיר מראש שאסור לנסוע בכביש על צמיג שתוקן עם שרוכים. משרד התחבורה החליט שזה מסוכן, שבמהירות גבוהה השרוך עלול לעוף ולגרום לפיצוץ הצמיג. אז אמרו. אם זה נכון או לא? וואלה, לא יודע. אני משוכנע שיש כאן הרבה מאוד כסת"ח, כמקובל במחוזותינו. אבל זה החוק.
אז מה? לא מתקנים?.... מתקנים וממשיכים בטיול. אבל כשמגיעים לכביש - מכאן ואילך שכל אחד ייקח אחריות ולא יגיד "לא ידעתי".
חנן-ג'יפולוג
18-01-16, 18:02
אתם זוכרים את עניין האחריות משרשור ההגבהות?
כל אחד צריך לקחת אחריות ולתת דין מלא על מעשיו.
אי אפשר לקחת מאנשים את האחריות ולרחם כשצריך לתת את הדין.
כשזה יהיה המצב כולם יהיו מרוצים.
פעם בהתישבות העובדת היה נהוג שבני הנוער לוקחים חלק באחריות ובנטל ובין היתר קיבלו גם את הפריבילגיה לנהוג בלי רשיון ובניגוד לחוק אבל אז לא ממש אכפו וזה היה קול...
והנוער, גם ידע לנהוג מצויין וגם לקח על עצמו אחריות והנהגה וכיכב ביחידות מובחרות...
גם אז היו תאונות פה ושם ואנשים נפצעו ונהרגו אבל זו היתה רוח התקופה.
מבחינתי, הכול בסדר כל זמן שזה לא סכנה לציבור או מפגע רעש
חשבתי לתת לך לייק [emoji1] כי אלו דברים נכונים, אבל במחשבה שניה אתה מנסה לקחת את הדיון למקום שנוח לך.
פות"ש מדבר על דברים שאין קשר בינם לבין עבודה, וגם המושבניקים עושים את מה שתואר כאן, כמו נהיגה ללא חוקים, במכוניות טרקטורים ואופנועים, לא כי זה קשור לעבודה ואחריות, אלא כי הם יכולים. כי אין אכיפה בד"כ וכי זה נורמטיבי במגזר.
בהחלט הועלנו למשק בילדותינו, בקנה מידה עצום בהיקפו ביחס למקובל אצל ילדים היום, אבל זה לא הנושא המרכזי כאן.
יש דבר אחד לנהוג בלי רשיון ובגיל צעיר העבודות המשק.
ויש דבר שונה לשים ילדים רכים על הברכיים בטיול בשטח.
לדעתי יש הבדל. למרות ששניהם לא חוקיים באותה מידה.
מטרידה אותי כמובן גם שאלת הלחץ החברתי בין משתתפי הטיול באותה השיירה אבל זה עניין אחר.
ומצד שני.
אני משתדל מאוד בשנים האחרונות לא להיות שיפוטי. לא תמיד מצליח. אז אני אשתדל עכשיו לא להמשיך מה שהתחלתי בהערות לא שיפוטיות.
אסף.
boaz avrahami
18-01-16, 19:07
חשבתי לתת לך לייק [emoji1] כי אלו דברים נכונים, אבל במחשבה שניה אתה מנסה לקחת את הדיון למקום שנוח לך.
פות"ש מדבר על דברים שאין קשר בינם לבין עבודה, וגם המושבניקים עושים את מה שתואר כאן, כמו נהיגה ללא חוקים, במכוניות טרקטורים ואופנועים, לא כי זה קשור לעבודה ואחריות, אלא כי הם יכולים. כי אין אכיפה בד"כ וכי זה נורמטיבי במגזר.
בהחלט הועלנו למשק בילדותינו, בקנה מידה עצום בהיקפו ביחס למקובל אצל ילדים היום, אבל זה לא הנושא המרכזי כאן.
היית צריך לקחת משם שני משפטים.
הראשון לגבי האחריות והדין.
השני לגבי זה שזה לא מענין אותי אלא אם זה סכנה לציבור ( ארחיב לחסר ישע) או מפגע רעש.
מבחינתי זה ממצה את גישתי לנושא
אסף מהו מרכב תקני ומהו לא תיקני?
אני מאמין שהתקנה הזו רלוונטית רק למי שמחזיק טנדר מאוד ישן שלא כתוב ברשיונו מספר נוסעים, אולי אייל....
מרכב תקני זה סגירה שעברה אישור פורמלי כזה או אחר עם או בלי מושבים מרכב לא תקני זה אומר בלי שינוי מבנה של סגירת ארגז או הוספת מושבים רשומה ברשיון - אלא הארגז המקורי של המשאית או הטנדר. כמו בסובארו שלך.
המורה שלי לתאוריה לפני לא מעט שנים אמר שזה מתייחס בין השאר למובילי דירות שאת הסבלים שמים בארגז ואומרים להם להתחבא אם בא שוטר.... כי הם לא למדו טוב לתאוריה.
אסף.
חנן-ג'יפולוג
19-01-16, 00:31
ככה זה קיבוצניקים, דואגים יותר לילדים..
;)
אם לדאוג זה להביא את הילדים בשלום לגיל 18, אז כן. בהכללה גסה הקיבוצניקים יותר טובים בזה מהמושביניקים.
אבל אם לדאוג לילדים, זה לספק להם מיומנויות של "הסתדרות בתנאים לא מבוקרים", אז המושבניקים הם הטובים ביותר בזה, ואחריהם הקיבוצניקים והעירוניים בסוף.
אחד הדברים שמעצבנים אותי, זה כשהבת שלי רוצה לבנות משהו, ואני אומר לה היכן נמצאת הרתכת, ואז היא טוענת שהיא לא למדה לרתך. פה נמצא ההבדל בין השיטות. כשאני לא ידעתי לרתך ורציתי לבנות באגי לא פניתי למסגר. לקחתי רתכת והתנסיתי, עד שיצאו לי חיבורים שלא התפרקו. את ההבדל בין פאזה, אפס והארקה למדתי במספר התחשמלויות, פשוטן כמשמען, בזמן שמצאתי אבן משחזת תלת פאזית זרוקה בחצר של ההורים והתאמתי לה כבל ותקע.
אז אני כן מלמד את הבנות שלי לרתך, כי זה מה שעושה אבא טוב, אבל יחד עם זה חושש שבעצם תהליך הלימוד אני הוא זה שדוחף אותן לכיוון של לא לעשות דבר שלא למדת לעשות אותו. לטעמי, ההמשך הישיר של זה, אלו נהגים שמתקשרים למשטרה כשהם מגלים בנסיעה שאין להם בלמים ברכב.
כמובן שאלו שנהנים מיכולות "הסתדרות" כנ"ל הם רק אלה ששרדו את ה"שיטה" . זה החסרון שלה.
boaz avrahami
19-01-16, 00:38
אם כבר סטינו קצת נראה לי שזה יתן פרספקטיבה שתאהבו
https://youtu.be/hANNMrsBPp8
חנן-ג'יפולוג
19-01-16, 00:39
ראיתי את זה בשבוע שעבר. אהבתי. במיוחד את הקטע שבו הוא מספר שהוא רוצה שהילדים יטפסו על עצים, יפתחו סנטר, יפצעו...
חד, נכון וגם משעשע.
רציתי להעלות את זה לכאן. הקדמת אותי.
ואני בכלל מההרחבה (;
כמובן שאלו שנהנים מיכולות "הסתדרות" כנ"ל הם רק אלה ששרדו את ה"שיטה" . זה החסרון שלה.
ע״ע שרשור האידיוטים.
כמה ייצוג יש בו לאנשי ההתיישבות העובדת.
והאידיוט הראשי, איך לא- מושבניק.
boaz avrahami
19-01-16, 01:03
שלחת אותי לחפש.
אני מניח שהתכוונת לזה
http://www.jeepolog.com/forums/content.php/1585-jeepolog-archive
אם כן, עברתי אותו בזלזול עת השתחררתי מהצבא.
הכלי הוא הידרו-סווינג. המקום, שדה חיטה לתחמיץ בכפר יהושע. הכלי נסתם לי ואני חי לגמרי בטעות בעצם
תודות לאיזה מושבניק נודניק שהתעקש להראות לי את גבול החלקה שלו והוציא אותי בשניה הגורלית מהשולחן התקוע...
105415
אבל האמת, מכיר סיפורים הרבה יותר מזעזעים.
אחד עם מושבניק (זל) מכפר יהושע ועוד שניים עם קיבוצניקים בתפקיד הראשי אבל אחד בלי רגל והשני גם זל אז נוותר להם...
אם כבר סטינו קצת נראה לי שזה יתן פרספקטיבה שתאהבו
https://youtu.be/hANNMrsBPp8
ענק !!!!!
למי שלא מושבניק -אין לכם שמץ של מושג כמה אמת יש בדברים .
התוספת היחידה שיש לי לנושא השרשור - " אחריות אישית !!! ".
המוזר בעיני שכמה ממכרי הקיבוצניקים מזדהים עם הנאמר...
כנראה שהנושא נכון לכלל ההיתישבות האובדת ..... .
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.