התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
מעוניין להתקין מצבר נוסף ברכב עבור המכשירים הנוספים (מקרר, מכשיר קשר, ממיר מתח ועוד,,)
הכוונה להתקין מינשא HD למצבר הנוסף ולבצע עבודה זהירה ומקצועית.
את המצבר אני מעוניין לחבר למפצל טעינה שיבקר ויפקח על הטעינה.
אמנם נכתב על כך לא מעט בעבר, אך אני מבקש לשאול האם יש חידוש במוצרים?
איזה מפצל מומלץ להתקין?
ידני? אוטומטי?
מה הדיאגרמה הנכונה לבצע חיבור זה?
אשמח למענה
ראיתי את הכתבות האלה:
http://www.jeepolog.com/forums/showt...90%D7%A8%D7%A5
http://www.jeepolog.com/forums/conte...epolog-archive
https://www.4x4.co.il/article/3249
תודה
יורם
*** הערת המערכת *** מומלץ לעיין גם במאמר החדש והמקיף - http://www.jeepolog.com/forums/conte...95%D7%9C%D7%94
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
אצלי יש כמה שנים מפצל טעינה שמפריד בין המצברים בעת שהמנוע כבוי, בדיוק לשימוש שאתה מתאר.
עושה בדיוק מה שהוא צריך.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F301764672434
מצרף שרשור ארוך בנושא.
במבחן השנים, מפצל טעינה כמו שהתקנתי זה פתרון זול ופשוט ועושה את העבודה.
השרשור שווה קריאה.
http://www.jeepolog.com/forums/showt...A0%D7%99%D7%9D
אם בא לך באנגלית:
https://expeditionportal.com/forum/t...-for-50.77503/
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
בטוח שניתוק השלילי?
אצלי גם לפי ההוראות הממסר מנתק את החיובי בין המצברים.
המינוס גם ככה מחובר לגוף ונדרש כדי שהצרכנים יקבלו מתח ממנו..
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
כל עד אתה נשאר עם מצבר נוסף סטנדרטי (לא פריקה עמוקה) אז לא חייבים את מערכות ניהול המצבר המתוחכמות...
https://www.amazon.com/gp/product/B0...KIKX0DER&psc=1
https://www.ebay.com/itm/221759086222
דוגמא לשני מוצרים שיעשו את העבודה... אני מניח שזה של דורון על אותו עיקרון.
בגדול, המערכת מבוססת על ממסר שנפתח כשהוא מזה מתח טעינה (נדמה לי באזור ה13.4 וולט), שמתקבל רק כאשר הרכב מונע או בנסיעה. כשהוא מזהה פחות מכך אז הוא מתנתק, ואז המצבר הנוסף עומד בפניי עצמו כשהרכב כבוי (ולא גוזל אנרגיה מהמצבר הראשי) אבל נטען כאשר הרכב מונע.
התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
נדב,
אין קשר לרכב שלי.
זה הסידור הנפוץ והפשוט בכל רכב.
כנס לקישור שצרפתי, הרוב המוחלט שם אינו רכב ישן אלא חדשים.
נתקלתי בארץ בקומבינות חיבור במקביל ללא ממסרים שאני מניח שיכולות להוות בעייה לרכבים חדשים, בייחוד בחיבורים לא נכונים שיוצרים מפלי מתח וקפיצות זרם.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
נדב,
אין קשר לרכב שלי.
זה הסידור הנפוץ והפשוט בכל רכב.
כנס לקישור שצרפתי, הרוב המוחלט שם איני רכב ישן אלא חדשים.
נתקלתי בארץ בקומבינות חיבור במקביל ללא ממסרים שאני מניח שיכולות להוות בעייה לרכבים חדשים, בייחוד בחיבורים לא נכונים שיוצאים מפלי מתח וקפיצות זרם.
זה מאוד יכול להיות, אני לא יודע איך חיברו שם(באחת הסדנאות) ואני גם לא אתפלא, אבל ללא ספק זה גרם לבלאגן שלם.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
מצבר עופרת נטען באמפרים בודדים אם לא שוחטים אותו. הנזק לאלטרנטור עלול להיות כתוצאה מהפסדים על קוי הטעינה והמפסקים - אבל אני לא רואה איך רק מהגדלת המצבר. יכול להיות שמאזן האנרגיה כולו מופר עם עוד כמות של צרכנים כבדים כמו מקררים, אבל אל תאשימו את המצבר.
אסף.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
אם יש לי לקח אחד מהותי לעניין התקנת חיווט צרכנים בחלק אחורי של הרכב זה חוטים עבים.
ואם מתלבטים אז לקחת את העבה יותר.
לא מעט באגים לא ברורים בנפילות מתח והאשמות שווא של המקרר נגרמו בגלל חיווט דק מידי.
המלצה אישית, חוט 10ממר (לא 10ממ אלא 10ממר), לתיבת פיוזים ייעודית בחלק האחורי.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
בטוח שניתוק השלילי?
אצלי גם לפי ההוראות הממסר מנתק את החיובי בין המצברים.
המינוס גם ככה מחובר לגוף ונדרש כדי שהצרכנים יקבלו מתח ממנו..
http://www.jeepolog.com/forums/showt...95%D7%AA/page2
תגובה #18
התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
הקישור לא נפתח.
בהוראות חיבור של הממסרים כתוב במפורש ניתוק +
זה גם הגיוני, אם אתה מנתק מינוס, איך אתה מושך זרם מהמצבר צרכנים הלאה?
הרי המינוס וובר דרך השלדה.
שים לב מה רשם חנן בתגובה 6#
אתה ענית לו לגבי חיבור כננת, וכאן השאלה לגבי חיבור מצבר לטעינה, וניתוק בחנייה לטובת צרכנים .
אתה מציע לחבר מינוס ופלוס נפרדים לקופסת פיוזים וצרכנים אחורית?
יעבוד אבל עקום.
הכי פשוט זה לנתק + ולדעתי זו הסיבה גם שזה הניתוק הנפוץ במערכות כאלו.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
הקישור לא נפתח.
בהוראות חיבור של הממסרים כתוב במפורש ניתוק +
זה גם הגיוני, אם אתה מנתק מינוס, איך אתה מושך זרם מהמצבר צרכנים הלאה?
הרי המינוס וובר דרך השלדה.
שים לב מה רשם חנן בתגובה 6#
אתה ענית לו לגבי חיבור כננת, וכאן השאלה לגבי חיבור מצבר לטעינה, וניתוק בחנייה לטובת צרכנים .
אתה מציע לחבר מינוס ופלוס נפרדים לקופסת פיוזים וצרכנים אחורית?
יעבוד אבל עקום.
הכי פשוט זה לנתק + ולדעתי זו הסיבה גם שזה הניתוק הנפוץ במערכות כאלו.
הניתוק הוא אחרי נעל הכבל המחוברת לקוטב השלילי של מצבר ההנעה ובין המשך הכבל שהולך לגוף. זה מנתק את המצבר מהמערכת.
לנוחותך, מעתיק את התגובה ממנזמן:
יקירי:
בעיני זה ממש לא משנה, כל עוד מתקינים כהלכה - ומבינים מה עושים.
ההחלטה צריכה לשקול את הנוחות בחיבורים (שזה ספציפי לכל רכב), את מבנה המפסקים וכמובן - עלות/תועלת.
ברור שחיבור כננת לרגל המינוס במצבר וניתוק מינוס מגוף הרכב במפסק לא תועיל.
אצלי התקנתי שני מפסקים ידניים לשני מצברים: הראשון מצבר רכב "רגיל" מאיכות מעולה (100 א"ש) והשני הוא "מצבר התנעה" (750 CCA). קטן, אבל ממזר. בשניהם הניתוק במינוס. הכננת מחוברת למינוס א ח ר י הברז/מפסק. למצבר ההתנעה מחובר גם ממסר שמקבל מתח אחרי סוויץ' (ACC) ומחבר אותו למערכת. במצב שגרתי, המפסק הראשון מחובר והשני מנותק. ברגע שמסובבים את המפתח, הממסר מחבר את מצבר ההתנעה להנעת המנוע ולטעינת המצבר. הדממת הרכב מנתקת כמובן את מצבר ההנעה ומשאירה את המצבר השני מחובר לכל הצרכנים.
חברו בינתיים מנותק וממתין להנעת הבוקר.
אם נדרשת הפעלת כננת, המפסק השני יחובר ידנית יחד עם חיבור השלט של הכננת, (בנוסף לריליי) - ובא לציון גואל.
אצלי ספציפית זה סידור נוח ו ב ט ו ח יותר ממשחק עם פלוסים בתא מנוע צפוף מאד.
מחירים: כבלי ריתוך משהו כמו 12 ש"ח למ', מפסקי "ברז" - 120 ש"ח X2, ריליי/ממסר חשמלי של טרקטור - 80 ש"ח.
על זה כמובן צריך להוסיף את מחירי המצברים.
ועוד טיפ קטן: אם מנהלים נכון את משק הטעינה והפריקה של המצברים בטיול וביומיום, כולל טעינה נכונה של כל מצבר כשהרכב בבית עם מטען מצברים - ניתן להגיע לפרקי חיים מופלגים של שנים ארוכות עם מצברים תקינים, הרבה מעבר למקובל של שנתיים/שלוש.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
לא מבין מה אתה מרוויח בניתוק המינוס של מצבר ההנעה.
על מה עובדים הצרכנים הסטטאטיים כשהרכב כבוי(רדיו, אזעקה וכו)?
זה כנראה עובד אבל עקום.. הרבה יותר פשוט לנתק את הפלוס שהולך למצבר צרכנים ונראה שזו גם הסיבה שהמערכות הנפוצות מנתקות את הפלוס ולא המינוס.
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
לא מבין מה אתה מרוויח בניתוק המינוס של מצבר ההנעה.
על מה עובדים הצרכנים הסטטאטיים כשהרכב כבוי(רדיו, אזעקה וכו)?
זה כנראה עובד אבל עקום.. הרבה יותר פשוט לנתק את הפלוס שהולך למצבר צרכנים ונראה שזו גם הסיבה שהמערכות הנפוצות מנתקות את הפלוס ולא המינוס.
הצרכנים עובדים על מצבר הצרכנים שמחובר ללא שינוי. מצבר ההנעה מחובר במקביל למצבר הצרכנים, רק שהקוטב השלילי שלו עובר דרך ממסר שמקבל מתח ונסגר רק אחרי סוויץ'.
כשהמינוס של מצבר ההנעה מתנתק על ידי הממסר, הוא לא תורם אנרגיה לצרכנים. הוא "צף" חשמלית.
לצורך העניין, ממש לא משנה (כמו שכתבתי בתגובה מנזמן) איזה קוטב מנתקים, העיקר שהוא יהיה ניתוק שיבודד את המצבר כדי שלא יבזבז אנרגיה במנוחה.
אצלי יש תא מנוע צפוף. לכן העדפתי שהחיבור בין הקטבים החיוביים של שני המצברים יהיה מקוטב לקוטב, פשוט ומבודד ועם מימדים מינימליים.
כל התוספות של ממסר וברז ידני, שאולי יגעו בבודי או במכסה המנוע - שיטפלו בניתוק הקוטב השלילי.
אצלי זה מתאים יותר ויותר בטוח.
1 קבצים מצורפים
תגובה: התקנת 2 מצברים ברכב עם מפצל טעינה מבוקר
האמת שהשירשור הזה מעט הקדים אותי, יש לי כמה תובנות שרציתי לחלוק אבל אני עוד לא סגור עליהן, אז אני אנסה בזהירות -
בגדול (לפני שקופצים ע"י כל העורכי דין .....) מצבר עופרת, הוא מוצר מפגר, ישן, בעייתי, רגיש, שהדבר האחרון שהוא מתאים עבורו זה מצבר צרכנים.
מצבר עופרת הוא איך שהתעשיה בחרה, לפני עשרות שנים, לפתור בעיה של זרם רגעי חזק (לצרכי התנעה).
התכולה של המצבר עופרת מטעה, אתה לא באמת יכול לנצל אותה מפני שמצבר עופרת "אוהב" להיות טעון(ב 95% ומעלה).
כל פריקה מתחת לזה, מקצרת לו את החיים, וככל שיורדים נמוך יותר 80%, 70%, 60% הנזק גדול יותר. כל פריקה של יותר 10%~ תלוי בדגם המדוייק , נספרת ומקצרת את חיי המצבר.
בקיצור, מצבר עופרת מיועד בדיוק לשימוש הפוך ממה שאנחנו צריכים - הוא מיועד לתת מעט AH אבל מסוגל לתת זרמים רגעיים (שניות ) חזקים מאוד (400, 500, 600...אמפר).
למצבר צרכנים אנחנו מחפשים בדיוק תכונות הפוכות -
נדיר שנעבור את ה 10A (ו20A נראה לי מספר בקצה הסקלה). לעומת זאת, אנחנו מחפשים AH גבוה.
היו פה מספר שירשורים בנושא, אבל אני מעריך שע"מ להשתמש במקרר בחופשיות + תאורה + משאבת מים +מטענים ..... צריך לחשב לפחות 20AH ללילה( ואני מחשב 30).
מצבר עופרת של 70AH שיפרקו ממנו 20AH באופן סדיר, ימות מהר מאוד.
אז נכון, שאתה מוסיף מצבר שני, זה כבר 20AH מתוך 140AH, אבל זה עדיין פריקה בעייתית, שמקצרת את חיי המצברים.
תוסיף לזה את ההערה של נדב, על רגישות המערכות ברכבים המודרנים וגודל אלטרנטור.
תוסיף את הגישה של הפרדת מערכות (לא משנה מה שלום המקרר, אני צריך להניע בבוקר).
והמסקנה, המודרנית, ברורה - מתבקש מצבר פריקה עמוקה נפרד.
אלו מצברים שנועדו לפרוק לאחוזי טעינה נמוכים, כלומר ניתן להשתמש בהרבה AH יחסית לגודל ולמשקל (ולמחיר).
אז נכון שהמחיר ל AH שנקוב על המצבר הרבה יותר יקר, אבל אפשר להשתמש בכל ה AH הזה (להזכיר, במצבר עופרת, עומדים לרשותנו רק אחוזים בודדים מתוך תכולת המצבר).
מצבר פריקה עמוקה של 25-30AH, יתן, פעם אחר פעם, אפילו עשרות אלפי מחזורים (תלוי בטכנולוגיה), יותר אנרגיה ממה שמסוגל לתת מצבר עופרת של 70AH.
פחות מחצי הגודל, פחות משקל, פחות מקום.
מאחורי הביטוי מצבר פריקה עמוקה, מסתתרות מס' טכנולוגיות שונות.
בתחילת הסקלה נמצאים מצברי ה AMG (אלו המצברים "המודרנים" של הרכבים החדשים שמצויידים במערכות לכיבוי המנוע בכל עצירה), עבור מצברי ג'ל למיניהם , ובקצה הסקלה ניצבים מצברי Li-On ו Li-Po שנותנים את הביצועים הטובים ביותר.
הדרך הנכונה לממש מצבר כזה, היא לחבר אותו דרך מטען יעודי נפרד, שיטעין אותו בזרם של 10-15A. זרם כזה, לא יצריך החלפת אלטרנטור, לא יאתגר את המערכות של הרכב, יבטיח "הפרדת רשויות" . סידור כזה יבטיח מצבר מלא אחרי מקסימום שלוש שעות מנוע במהלך היום.
זה קצת יותר מסובך חשמלית (מטען, חיבורים, ניתוקים), אבל זה עובד, ואפשר לחגוג בלילה מבלי לחשוש לחיי המצבר של הרכב.
מטענים, ממירי מתח (DC2DC) , הגנות......הכל עולה היום גרושים וכל מה שנשאר זה להחליט איזה מצבר פריקה עמוקה לקנות.
מצבר ג'ל 30AH יעלה קצת יותר מחצי ממצבר עופרת של 70AH, ומצבר ליתיום של 30AH יעלה פחות מאלף ש"ח (אבל זה כבר עולם אחר).
צריך לזכור, שאורך החיים של מצבר ליתיום כזה צריך להיות לפחות חמש שנים, כך שבסופו של יום, זה יותר זול מכל קומבינה אחרת.
כפי שכתבתי בהתחלה, אני בשלבים אחרונים של הסבה למערכת כזו.
המצבר ליתיום הזה (שאני מחזיק ביד אחת) -
קובץ מצורף 122126
נותן קרוב ל 60AH!!! לפני שהוא יורד ל 11.4V (ואז המקרר מפסיק לעבוד. אני צריך לשנות את זה שירד ל 11.1).
הוא נטען ב10A (כרגע, 15A בדרך), ברגע שהמתח ברכב עובר 13.5V (מנוע עובד).
המטען עצמו מוציא 12.6V ( המצבר הוא שלושה תאים של 4.2V, או ליתר דיוק, 6 תאים, שלושה זוגות בטור), והוא מחובר דרך מאזן והגנה שמגביל את הזרם צרכנים ל 20A (וכולל גם הגנה אלקטררונית נגד קצר, שמבטלת את הצורך בנתיך).
המטען עלה פחות מ 30 ש"ח והמעגל הגנה עולה בין 6 ל 16 ש"ח (תלוי בסוגים ובתכונות. אני קניתי כולל צג לחיווי הטעינה).
שהרכב עומד בחניה, ולא פותחים את המקרר (מקרר 32 ליטר, מכוון על 1-5 מעלות), המצבר מחזיק את המקרר כמעט שלושה ימים מלאים! וחוזר ונטען בלי שום בעיה :-)
כאמור, זה מצבר ליתיום, אבל זה הכיוון גם לגבי מצברי פריקה עמוקה אחרים (וככל שהמצבר טוב יותר, הוא יהיה יותר יקר אבל יותר קטן ויותר חזק).
דרך אגב, אני עם טרופר, וטרופר צריך שני מצברים להתנעה.
המצבר הזה, אחרי שהוא סיפק 60AH, וירד מ 12.6V ל 11.2V, נותן 600A רגעי בלי בעיה, כלומר הוא יכול להחליף מצבר עופרת 70AH גם לצרכי התנעה.
אבל זה כבר פרוייקט יותר מסובך, ואני עוד לא שם.