מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
מקדחים נטחנים לי, בקצב מסחרר. לא זוכר שהצלחתי לקדוח עם מקדח כלשהו יותר מעשרה ס"מ של ברזל, בד"כ יותר קרוב לחמישה ס"מ. כל שתיים-שלוש-ארבע שניות של קדיחה, אני טובל את המקדח במיכל של שמן מנוע שרוף. מקפיד על מהירות איטית של המקדחה. אני קונה מקדחים במחירים של 50-90 ש"ח לכל מקדח, 10-13 מ"מ .
צריך לקנות מקדחים עוד יותר יקרים?
לקנות מקדחת עמוד? אולי הזווית המשתנה של הקדיחה הידנית הורסת את המקדח?
צורת קירור שונה?
כמה משקל להפעיל על המקדחה?
ואולי בכלל זה נורמלי? ולכולם הולכים המקדחים אחרי כמה ס"מ של קדיחה? אני חושב שלא, כי הבולדוג פעם דיבר כאן על מקדח שעשה אצלו כשני מטר של קדיחות ללא השחזה.
בנוסף, מה אני עושה עם כל המקדחים הכהים שלי? שולח להשחזה? איפה? כמה זה עולה? קונה מכשיר השחזה? יש כזה במחיר ובאיכות שמשתלם לחובב לקנות אותו?
יקר לי לשלם כמעט עשרה שקלים על כל חור :oops:
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי חנן-ג'יפולוג
לקנות מקדחת עמוד? אולי הזווית המשתנה של הקדיחה הידנית הורסת את המקדח?
צורת קירור שונה?
לפחות מנסיוני - כן, קידוח במקדחה ידנית הורס מקדחים בכמויות, ואני משתדל לקדוח בעמוד.
יש לי שתי מקדחות עמוד, באחת, הקטנה והביתי יש קבוע מקדח 4 מ"מ, ובגדולה - מקדחים גדולים משתנים.
נדיר מאד שהולך לי איתן מקדח, ואין בדרך כלל כל בעייה, על אף שלא מדדתי כמו עומר את עומק הקידוח.
אם זה המחירים של המקדחים שאתה קונה, אז במחיר של כמה מקדחים - יש היום מקדחות עמוד ביתיות בכ-400-500 ש"ח. הקטנה שלי נקנתה במחיר כזה, והיא אצלי כבר 5 שנים, ללא בעייה.
אני מקרר עם מים, פשוט כוס מים בתוכה אני טובל את המקדח.
1 קבצים מצורפים
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
צורת קירור שונה היא המפתח לדעתי.
אני קונה מקדחים בעלות של 10 - 15 ש"ח למקדחים בגדלים הנ"ל; 10 - 13.
אני משתמש במקדחת עמוד מאולתרת, מעמד שאליו מתחברת המקדחה, ורגליים שבניתי.
תמונה:
http://www.jeepolog.com/forums/attac...achmentid=1629
יד אחת על הידית, יד שניה עם בקבוק 1.5 ליטר של מי ברז פשוטים ביותר. חור בקוטר 8 מ"מ בפקק של הבקבוק, ועם היד לוחץ עליו ומשפריץ מים על המקדח שקודח - קירור כל הזמן שהמקדחה עובדת.
שים לב! אני גומר 0.5 - 0.75 ליטר בבמוצע על כל קדיחה - שתקבל מושג לעוצמת הקירור שדרושה.
אתה יכול להבחין, אני קודח עם מקדחה של AEG בת שמונה שנים בערך, עובדת מאוד מאוד קשה, נקנתה בזמנו ב-200 ש"ח באייס. כשאני קודח, היא במהירות מקסימלית, אחרת אין מספיק מומנט למקדח. בגלל המהירות הגבוהה נדרשת עוצמת קירור גבוהה. אני משפריץ את המים ובבוא בזמן משגיח שמקום הקידוח לא ישאר יבש בשום רגע. שום אדים לא עולים. אין חימום.
אם ישנה מקדחה עם יחס העברה מפחית ליותר מומנט בקדיחה דרוש פחות קירור. אבל התקציב לא מאפשר כרגע לקנות כזו בתג מחיר של 800 וצפונה. לכן אני קודח כך, ומאוד מרוצה. הפתרון הזה זול מאוד ויעיל מאוד. אני מזכיר - AEG בת 8 במתאיים ש"ח, עובדת מצויין גם היום. אחרי חיים קשים!
אני מפעיל המון משקל על המקדחה עם הידית. עדיין, המקדח נשמר.
כמובן שאם ישנה מקדחת עמוד אז מה טוב. אבל אני מניח שגם שם דרוש קירור על מנת לשמור על המקדח.
המקדחים נשמרים וקודחים וקודחים.
ד"א, לאלון יש שיטה להשחזת מקדחים שחוקים עם דיסק. צריך לדעת בדיוק איפה להשחיז, זוויות כניסה ויציאה וכו' - הוא מדווח על מקדחים שחוזרים לתחייה כמו שאני זוכר. אלון - שווה לכתוב הסבר על השיטה להשחזה.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
יש מכשיר לשימוש חוזר במקדחים ע"י יצירת ראש חדש,
מצ"ב כתבה מהפיראטים:
DRILL DOCTOR
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
1 = מהירות הסיבוב של המקדח
2= איכות המקדח
3= עוצמת הלחץ על המקדח
4= זוית המקדח ( יש הבדל בין מקדח לחומר רך לבין מקדח לחומר קשה )
5= כדאי לך ללמוד להשחיז מקדחים ( רצוי השחזה ידנית ) כך אתה יכול לשנות את זוית ההשחזה בקלות
בהתאם לצורך .
6 = שימוש בחומרי קירור ובחומרי חיתוך פלדה ( יש נוזל הנקרא טפמאטיק ) מומלץ ביותר .
7= הנסיון ועוד פעם הנסיון
*****
בהצלחה
איציק
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
ה"שיטה" שלי היא בסה"כ שימוש בדיסק כמו באבן משחזת... לא בדיוק פטנט עולמי, אמנון.
יש בהום סנטרים/אייסים/שז"רים למינהם משחזות אבן בעלות של 100 ש"ח. נראה חובבני, אני בטוח שלא יחזיק לאורך זמן תחת תנאי עבודה קשים, אבל זה גם קטן יחסית וגם כמה זה כבר יעבוד? זה סיני מעפן, אבל שכן שלי מחזיק אחד כזה כבר כמה שנים ללא תלונה. בלי להכנס לוויכוח העתיק של סיני זול או איכותי יקר, אני חושב שזה באמת יוצא דופן כי רק להשחזות זה יעבוד כל כך מעט שלא שווה לחשוב על זה בכלל.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
אז מה ?
רק אני משחיז כמו חוראני את הראש של המקדח עם הדיסק 4 וחצי הסיני הזול ??
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
המקדחים היקרים מחזקים יותר מהזולים אבל לא בהרבה.
קדיחה ידנית גורמת להרס מקדחים שיטתי.
כאשר אתה קודח ידנית הרבה יותר קשה לקרר כול הזמן ואז הטמפ עולות והמקדח מת. עד שמקררים כבר אין מה. כמו כן המקדח "נתקע" בחור וזה גורם לשברים.
אם בכל זאת אתה רוצה לקדוח ידנית הכי חשוב להחזיק כמה שיותר יציב ולקרר כמה שיותר.
היום בלכ ומקומות אחרים יש מקדחות עמוד ברמה טובה ובעלות נמוכה יחסית ואני לא רואה סיבה לקדוח ידנית באופן שיטתי. גם הרבה יותר מדויק וקל וגם שומר על המקדח.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
ובאשר להשחזה...
המקדח עשוי פלדה רגילה, ואת החוד שלו מקשחים בתהליך מיוחד.
אם משחזים למעשה החוד כבר לא מוקשח ואז עמידות המקדח נמוכה.
אפשר כמובן להשחיז עוד ועוד... :grin:
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
יקירי:
עליה הדרגתית בקוטר הקדח עד לקוטר הרצוי במיוחד בקדיחה ידנית תאריך את חיי סט המקדחים לאין שיעור.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
זה שאתה עושה שימוש בדיסק כמו באבן משחזת, אלון, זה ברור. אתה לא זוכר שקישקשת לי אז משהו על זה שצריך לדעת איפה זווית כניסה ויציאה, גרמת לזה להישמע כמו מורכב כמו תואר בהנדסת מכונות :p
בכל אופן לא יצא לי לנסות להשחיז מקדחים עדיין.
חנן - בדוק את נושא קירור המקדח אצלך. אני בטוח שגם בקדיחה ידנית, עם מספיק קירור, מקדחים לא יטחנו כל היום.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
הקרור במים יעיל ככפלים משמן מנוע.
הטוב ביותר, כמובן, הקרור במים "מעורבים" בשמן, כפי שנעשה בבתי המלאכה המקצועיים. ניתן לבצע זאת, בקלות, בעזרת שני בקבוקים (למשתמשים במתקן למקדחה). חריר השמן קטן מזה של חריר המים.
יש מקדחי טיטניום, אלה הצהובים, שהם מעולים. יש לקנות במקום אמין.
אין להפעיל לחץ אנכי חזק מדי וודאי לא מהירות גבוהה מאד (אלא אם כן יש קרור רציני ביותר וגם אז זה לא רצוי). ודאי שלא לחץ צדי.
ההשחזה, כ-120 מע', קלה ופשוטה בעזרת משחזת קבועה.
והחירור המדורג מומלץ בעקר עקב העובדה שהוא מאריך את חיי המקדחים הגדולים יותר (וגם היקרים יותר).
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
כפי שכבר צויין יש לכל מקדח מהירות מומלת משלו הגורמים המשפיעים הם סוג החומר של המקדח וסוג החומר הנקדח וקוטר המקדח.
הנוסחא לחישוב מהירות הקידוח (בסל"ד) קבוע 0.32 כפול מהירות חיתוך (מקדחי HSS וקידוח בפלדה ממוצעת 1020 בין 20 ל 25 מטר בדקה) לחלק בקוטר המקדח.
שימו לב שהנוסחה במטרים ויש להמיר את קוטר המקדח למטרים או את מהירות החיתוך למילימטרים.
מקדחות ידניות מסתובבות מהר מאד, אין כולת אפקטיבית לשלוט על מהירות הסיבוב , הלחץ על המקדח לא ישר ובכל מקרה הקדיחה אורכת זמן רב וקשה לקדוח חומר עבה לכן מקדחת עמוד היא חובה למי שעוסק בקידוח מתכת באופן קבוע.
קירור בשמן מתחלב (אמולסיה) יעיל בעיקר במערכת סגורה שממחזרת את הנוזל ומשפריצה כמות קבועה , לשפוך סתם מבקבוק לא נראה לי מאד יעיל מה גם שמדובר בחומר יקר יחסית, עדיף שימוש בשמן או משחה במקדחה ללא משאבה.
השחזת מקדחים היא בעייה כאובה אצל רוב האנשים שאני מכיר אבל אם אתה משלם סכומים כאלה על מקדחים ושורף אותם בכמויות משתלם לך לקנות משחזת שולחנית ולהתחיל להתאמן בהשחזה.
אישית אני מעדיף לעבוד עם מקדחי ETM GOLD יותר יקרים אך שורדים לאורך זמן.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
אמנון, הבנתי אותך.
אני אתן ליניב (מעלי) לכתוב על זה כי יש לי הרגשה לאור תגובתו שהוא יודע את זה טוב ממני בהרבה, אבל כן - למקדחים יש כמה זויות וכל אחת מהן חשובה, זה לא פשוט 120 מעלות לאבן והביתה. יש זוית חדירה, אכילה, נטישה (או משהו כזה). לכל אחת יש השפעה על הקידוח.
אם אף אחד אחר לא יפרט על זה, אני אלך לבחור שלימד אותי את זה (מזמן) וארשום את מה שיש לו לומר לי בנושא, אז אני אעלה את זה לכאן.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי רפי 33
הקרור במים יעיל ככפלים משמן מנוע.
הטוב ביותר, כמובן, הקרור במים "מעורבים" בשמן, כפי שנעשה בבתי המלאכה המקצועיים. ניתן לבצע זאת, בקלות, בעזרת שני בקבוקים (למשתמשים במתקן למקדחה). חריר השמן קטן מזה של חריר המים.
יש מקדחי טיטניום, אלה הצהובים, שהם מעולים. יש לקנות במקום אמין.
אין להפעיל לחץ אנכי חזק מדי וודאי לא מהירות גבוהה מאד (אלא אם כן יש קרור רציני ביותר וגם אז זה לא רצוי). ודאי שלא לחץ צדי.
ההשחזה, כ-120 מע', קלה ופשוטה בעזרת משחזת קבועה.
והחירור המדורג מומלץ בעקר עקב העובדה שהוא מאריך את חיי המקדחים הגדולים יותר (וגם היקרים יותר).
על מנת לשמור על חיי המקדח רצוי לנקוט במספר פעולות:
*להשתמש אך ורק במקדחת עמוד על מנת לשמור על יציבות המקדח.
*להשתמש במקדח מרכוז, רצוי בזווית 120 מעלות (זווית המקדח) לשם מניעת הסטת המקדח בנגיעה עם החומר. מספיק קדח מרכוז של כמה עשיריות. עלות מקדח מרכוז היא 10-15 שקלים ומקדח בודד ישמש זמן רב.
*להשתמש בשמן אמולסיה לקירור. אני משתמש בתמצית אמולסיה BLASER - BLASOCUT 2000 . לדעתי, תמצית שמן אמולסיה ניתן לקנות גם בבקבוקים של ליטרים בודדים (סוכני מכירות משתמשים בהם לתצוגות תכלית). ליטרים בודדים אמורים להספיק לתקופה ארוכה.
*לרוב אני משתמש במקדחים של חברת TITEX. הם עמידים יחסית גם לשבירה וגם לשחיקה. חשוב בעיקר במקדחות ללא יכולת שינוי מהירות עבודה.
*לשמור את העובד נקי משבבים. שבב עלול להתפס במקדח ולשבור אותו.
*מומלץ כמובן לקנות עמדת השחזה קטנה. מקדחים מושחזים יהיו ראויים לעבודה עם חומרים רכים (אלומיניום לדוג'), אך עם השחזה טובה הם יעמדו גם בקידוח ברזל.
הערה: אני לא משתמש ביתי כך שאני פחות מודע לעלויות לצרכן. אשמח לעזור יותר אם צריך.
יניב
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
ישנם פנקסי כיס לעובדי מתכת שמכילים טבלאות שונות לעיבוד שבבי כולל מהירויות חיתוך וזוויות השחזה למתכות שונות וכיו"ב, בעיקרון יש 3 זוויות שמעורבות בהשחזת המקדח שהם בין הפאות זווית השפה וזווית החוד אבל האמת שדרושים כמה עזרים ויזואלים כדי להסביר את העניין.
אכן יש להקפיד על קירור המקדח בזמן ההשחזה כדי שלא יהרס החיסום, הסימן הברור לחימום יתר בהשחזה הוא ששפת המקדח משנה את צבעה לסגול.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
קניתי מקדחה ובהוראות היצרן נאמר שיש לקדוח תחילה בקוטר קטן ולאחר מכן להגדיל את הקוטר בהדרגה.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
מנסיוני הדל חשוב לדעת להשחיז מקדחים, פשוט פיזית הקידוח קל יותר וניתן למשוך את המקדח המון.
לא צריך לפחד מהשחזת מקדחים זו לא תורה מסיני, אם תמצא בעל מקצוע שיהיה מוכן להראות לך איך הוא עושה את זה, אני בטוח שתוך חצי שעה גג של תרגול אינטנסיבי אתה לומד להשחיז.
דרושה כמובן אבן משחזת עם אבן עדינה אבל כמו שכבר נכתב למעלה במקרה זה היא לא צריכה להיות מאיכות גבוהה כי לא מופעל כאן עומס גדול.
השחזה דומה לשחייה במובן שלא ניתן ללמד אותה בהתכתבות צריך פשוט להתנסות.
בכל זאת אני יכול לתת כמה דגשים שאולי יכולים לתת כיוון, בקישור הזה יש סרטוט של זוויות ראש המקדח:
http://www.desktopcnc.com/drill/point_angle.htm
דבר ראשון, קח מקדח חדש גדול יחסית, ותסתכל בדיוק איך הוא נראה מבחינת הזוויות, זה המודל ולזה אנחנו שואפים.
דבר שני, קח מקדח בקוטר יותר מ 10 ממ ותתאמן עליו, ככל שהמקדח קטן יותר קשה בהתחלה להגיע לזוויות הנכונות.
אני משחיז כשראש המקדח גבוה יותר מזנב המקדח ותוך כדי סיבוב המקדח סביב צירו בכיוון הקדיחה ותוך כדי הטיה של זנב המקדח כלפי מטה.
(משהו דומה לתנועת למה מה?!!? ....)
אחרי שהשחזת תסתכל מה יצא:
1.זווית ראש המקדח צריכה להיות בערך 120 מעלות, היא מסומנת בקישור כ Point Angle
זה לא מדעי הזווית הזאת ולנו כחובבים מקצוענים זה לא ממש חשוב, תראה בעין שזה דומה בזווית למקדח חדש אז זה יופי.
2. במרכז המקדח, ממש בשפיץ, נוצר קו קצר, זה שטח מת שאיננו מסוגל לקדוח, השאיפה בהשחזה היא שיהיה קצר ככל שניתן, האידאלי זו נקודה. מסומן כ- Dead Center
למקדח עם קו ארוך יש נטייה "לרוץ" על החומר במעגלים קטנים ולא "להנעץ" מייד בחומר.
3. אם תסתכל בקישור תראה זוית שמסומנת ב X , היא נקראת "זווית השחרור" כאשר הזווית נכונה תראה קו שהולך ויורד בשיפוע קל מהשפה החותכת.
כאשר הקו הזה לא יורד, המשמעות היא שהשפה החותכת לא תפגוש ראשונה את החומר והמקדח לא יקדח כמעט, במקדח משופשף תראה קו ישר.
4. 2 השפות החותכות הן אלו שפוגעות ראשונות בחומר הן צריכות להיות שוות באורכן, מסומן כ - Lip
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי רפי 33
יש מקדחי טיטניום, אלה הצהובים, שהם מעולים.
מקדחי טיטניום??:roll:
אתה בטח מתכוון "קובלט"
קיד.
חוזר: מקדחים נטחנים-מה אני עושה לא נכון?