ניתן לצפות בעמוד זה ב-http://www.jeepolog.com/forums/conte...A9%D7%99%D7%9D
Printable View
ניתן לצפות בעמוד זה ב-http://www.jeepolog.com/forums/conte...A9%D7%99%D7%9D
רק הערה, בתיבות אוטומטיות אין שמן גיר, אלא נוזל הידרואלי.
נוזל הידראולי ושמן זה לאו דווקא דברים שונים. נהפוכו, ברוב המקרים שאנחנו מכירים, הנוזל ההידראולי הוא סוג של שמן.
אצלי בטראנו, גישרתי את "החליל". ניתקתי את הקולר (המקורי), ממקומו בחזית המנוע, והתקנתי בתוך תא המנוע עם ונטה ממותגת, באמצעות טרמוסטט, שחיברתי לקו השמן ביציאה מהגיר. תחום הטרמוסטט 87-82 מעלות(אם אני זוכר במדוייק).
לדעתי כאשר הקולר נמצא בחזית הוא מקרין את החום למעבה המזגן ולמצנן המנוע, כך שזה גורע מהתפקוד שלהם.
ובנוסף, במתכונת כזו, קירור השמן אינו תלוי במצב הנסיעה (לאט בעומס מלא ביום חם, או משייט במהירות במישור בימים קרים).
מוטוריקה, זה נכון גם לגבי שמן הגה, שמן ברקס, ושמן מצמד, אבל איך נדע לייחס... ? :)
טל.
האם ויגו שגורר עגלה רוב היום מומלץ להוסיף או להגדיל את הקולר שמן?
רענן - אתה תותח.
רענן ידידי היקר
בראשית דברי אומר כי הכתבה ממש יפה ברורה ומובנת.
שנית, באשר לסוג השיטה המומלצת אני חושב כי רובם המכריע של יצרני הרכב המשתמשים בקולר חיצוני נוסף על החליל ברדיאטור כבר הכריע ובחר בשיטה א', ואני מניח כי שיטה זו נבחרה לאחר מחקר ובדיקות מעמיקות של היצרנים, וכיוון שכך הרי שזו הבחירה הנכונה.
מעבר לכך, אני חושב שמורכבות יתר כפי המתואר בשרטוט "מערכת קירור לגיר אוטומט בטרופר בנזין" הינה מקור לדליפות שמן גיר מרוב חיבורים ומחברים למינהם, לא צריך מנורה, ועוד יוניט, ועוד טרמוסטט, ועוד יוניט.
שים לב עד כמה פשוטה צנרת השמן בשתי השיטות לעומת השיטה בטרופר, כמות החיבורים בטרופר כפולה.
אגב, התחממות שמן גיר אוטומטי בדרך כלל מתרחשת עקב מאמץ מיותר שנגרם ברובו ע"י שיקול דעת מוטעה של הנהג בבחירת ההילוכים ואו מצב תיבת ההעברה, מה שגורם לממיר המומנט לעבוד קשה יותר ולגרום לחמום השמן יתר על המידה כפי שציינת בכתבה.
דוגמה מוחשית באחד הטיולים האחרונים במדבר יהודה ביום לא כל כך חם בשני רכבים זהים וחדשים נדלקה נורת טמפרטורה גבוהה של שמן הגיר באחד מהרכבים, לאחר בדיקה קצרה מתברר שהנהג שברכבו דלקה הנורה נהג ברוב המסלול כשתיבת ההעברה על מצב HIGH , כמובן שלאחר עצירת קפה מאולצת ובחירה במצב LOW כבתה הנורה ולא חזרה לדלוק שוב, גם כשתנאי השטח והחום התגברו, והנהג הבין את המשמעות.
לסיכום אציין שוב כי ממש נהנתי מהכתבה.
בידידות, אורן
יופי של כתיבה רענן, ברורה ועם המון אינפורמציה למי שצריך (וגם למי שלא).
בינגו...
אני רואה את מה שאתה מתאר, חבר'ה לא מכניסים ל LOW כמעט בכלל ואף מתגאים בזה, הם לא מבינים שזה בא על חשבון משהו...
יותר גרוע מזה, נוסעים בכלל ב 2X4 .
(שלא לדבר על נעילת דיפרנציאל מרכזי בשטח ב 4X4 קבוע).
מה שכן, באיסוזו (אולי בעוד רכבים) יש בעיה "מפגרת" תיבת ההעברה תמיד משולבת לציר הקידמי, גם כשנמצאים ב 2X4 (הניתוק הוא רק לציריה אחת מהשתיים) ואז כשמותקנת נעילה קבועה, מתחיל כל ה"סלט".
רענן דיסקסנו הרבה בנושא , אתה יודע שאני מהמתנגדים לתיחכום ועודף אביזרים
אל תשכח/חו שאנו חיים במדינה שהיא מידברית גם בחורף אנחנו מידבר ביחס לרוב המדינות שעושים בהם שימוש בקולר גיר
כך שמעבר ''בחליל '' נכון וטוב לחורף האוניברסלי בישראל בקושי אפשר להגדיר את הצפון והרמה כחורף
המצב העדיף אצלנו הוא קולר מוגדל ללא חיבור לחליל כלל עם יש בייפס עדיף (לא ביייפס אמריקאי /אוזי/ סטנדרטי כי הוא מכוייל כפי שראית ל-80-90 מעל' ולא מתאים למידבר )
האובר קיל זה למי שחייב מעבר פשוט ללא סיבוכים ממצב חורף /קיץ כמו בחימום ברכב (בחורף דרך החליל בשטח ושאר העונות או במאמץ=גרירה וכו' במצב ללא החליל )
הבעייה של התחממות קיימת בכל גיר אוט' ברכב שטח במיוחד ומעבר דרך ''חליל'' בקיץ לא בריא במיוחד לדיזלים !!! בניגוד לדעה הרווחת ,
רוב הסדקים והנזקים לראש מנוע בדיזלים הם בעיקר באוטומטיים בגלל הגיר ! שינויי טמפרטורה במי הקירור בנקודות מאמץ שניכנסים למנוע בטמפר' גבוהה
מידי ולעיתים מגיעים כקיטור לראש מנוע אינם נימדדים או ניצפים ע''י שעון החום ברכב !
שכידוע קורא רק טמפרטורת נוזל !!
לכן הסידור הנהוג בריכבי שטח וכלים כבדים כבר שנים רבות הוא קריאה של רגש חום לא טבול ישירות מראש המנוע
ולעיניין הגיר הקרור שלו לא צריך להיות בתנאי חום ומאמץ על חשבון מי הקרור של המנוע , זה שגוי מלכתחילה ופתח לכשל של כל הקונספציה
עדיף ניפרד או עם ברז 3 דרך לחליל (אם אין בייפס לטמפרטורה של 60 מע' מקסימום )
2 האג' שלי (וקצת למעלה מ-40 שנה של שימוש באמצעים כאלו ואחרים ברכב וציוד כבד )
לדעתי השיטה הראשונה פופאלארית בעיקר בגלל הניתוב צנרת הפשוט יותר ולא מסיבות של יתרון ממשי.
אכן יש יותר מחברים ומורכבות. אבל, אני לא "מפחד" ממערכות מורכבות .
אגב, המע' תהיה יותר מורכבת בקרוב לאחר שאחליף את התרמוסטט בייפאס בברז 3 דרך פרופרציונאלי.
אתה צודק ! אבל,
עובדתית הגיר בטרופר בנזין דורש "תשומת לב" יתרה שלא כמו ברכבים מקבילים כגון פאג'רו פראדו ...
אני אישית הגעתי למסקנות מדוע זה כך בטרופר. אבל זה כבר לדיון/שרשור נפרד.
חן חן ותודה
רענן
אפי ידידי היקר !
לאור "הדוקטורט" שעשיתי (ניסיונות, מדידות בכול קו , לפני ואחרי הקולר והחליל), יכול לומר בוודאות שהחליל הכרחי ואסור לוותר עליו.
יכולת הורדת הטמפ' שלו טובה יותר מקולר בנפרד דוגמת ההיידן 405 .
שים לב, היצרן (היידן) מתאים את הקולרים כתוספת לחליל המקורי !
בשביל זה שיטה ב' של מעבר בקולר ואח"כ בחליל טובה יותר ומפחיתה את הבעיה שתארת.
בריאות
רענן
אפי ידידי היקר
אם תצליח "למכור" את התיאוריה שלך ליצרני הרכב, אני בטוח שתהיה עשיר מאוד...
נכון, אנחנו חיים במדינה מדברית ולוהטת (תרתי משמע) אבל גם למנוע וגם לגיר יש טמפרטורת עבודה אופטימלית אותה קבע היצרן, בה המנוע והגיר יעבדו, וכל טמפרטורה שהיא גבוהה מהנדרש אינה מטיבה עם המכלל, אותו הדין עם טמפרטורה נמוכה,אחרת לפי שיטתך אפשר להזמין מכוניות לארץ ללא טרמוסטט כי חם כאן.
אגב ספר את זה לתושבי מג'דל שמס שבחורף מחדירים בין הרדיאטור לגריל חתיכת קרטון שתחסום את הרדיאטור, ובכך יגרמו למנוע להגיע לטמפרטורת עבודה ויוכלו לחמם את תא הנוסעים לבל יקפאו.
בידידות, אורן
שנים הכרתי את האקסיומה הזאת (של כול המומחים בארץ) שמפרידים וזה יותר טוב . אבל,
כשהתחלתי "לחפור" בנושא (מידע מיצרנים ופורומים מקצועיים בחו"ל) + ניסויים ומדידות שבצעתי,
ראיתי (וחשתי) עד כמה החליל יעיל.
בנוסף, טמפ' המנוע לא הושפעה כמעט כלל (אם כן זה מינורי) וזה בזכות היחס הלא פרופציונאלי בין כמות נוזל הקירור ברדיאטור לכמות השמן בחליל.
אני לייתר בטחון, החלפתי לרדיאטור HD (רשת כפולה ונחושת מלא) למרות שלא הייתה בעיה כלל עם המקורי.
יתרון שיטה ב' (מעבר בקולר ואח"כ בחליל), בכך שהחליל משמש כמייצב טמפ' בדומה לפעולת קבל חשמלי.
רענן
רענן ידידי היקר משכבר הימים...
אכן כתבה שעושה סדר בעניינים-יישר כח!!!
לפני כחודש שיפצתי את הגיר שלי(בנזין קצר 99)לאחר שהתאבד לפתע בעליות של כפר נחום בדרך לירדן ההררי.קדמה להתאבדות סידרת התחממויות בדרך אל או מהיעד ,אך לא בשטח.
במהלך סידרת ההתחממויות ,בהמלצת יודעי דבר (סוזי-אפי-ניק)ניתקתי את הקולר(היידן 405)מהחליל וחיברתי אותו ישירות.הרגשתי הקלה של כ-7 מעלות ואולי דחיתי קצת את הקץ שלא אחר לבוא.
בדיוק היום ,לאחר שהגיע אל הארץ בדרכים עקלקלות...התחלתי בתיכנון הרכבת הקולר החדש היידן 778
גם אותו ארכיב במקביל ולא בטור ובקידמת הגריל.
אני לא מזלזל חלילה בהוראות היצרן,והמהנדסים שתיכננו ,תיכננו היטב.
אך איפה אנחנו ואיפה היצרן???שינינו יחסי העברה,הגדלנו צמיגים ל-31 ,צמיגי שטח ועוד ועוד....
צריך לפצות על השינויים באיזו שהיא צורה ומאותה הסיבה אני הולך גם להחליף את הרדיאטור ל-CSF2770
כמו שלך:)
אולי בחורף אם לא אתעצל....אחבר אותו בטור:rolleyes:
שבת שלום ידידי
אלון.
אלון היקר,
מבלי לזלזל במומחיות של אף אחד. לדעתי אנחנו פה בארץ התקבענו על טעות שעוברת מדור לדור ...
תאמין לי שכול כך הרבה בדקתי את עצמי (בניסויים מבוקרים. עלייה קבועה, מצערת ומהירות קבועה), היידן 405 (לבד) פחות יעיל מהחליל שברדיאטור הטרופר !
אם תוסיף אותו בטור יש לך יעילות של פי 2 לערך.
המלצה שלי, תחבר בטור ועפ"י שיטה ב' (קולר ואח"כ חליל). לא תתחרט.
אגב, היכן אתה מתכנן להתקין את ה 778 ? (אני לא איתרתי לו מקום בחזית )
רענן
רענן נכון שמעבר דרך חליל להיידןן 405 יעיל פי 2 אבל.... בחורף זה מעולה , בקיץ ואפילו באביב הישראלי .... זה כבר בא על חש' משהו הרבה יותר יקר מהגיר .
את הניסיוינות לגבי יעילות מי קרור כמחליך חום מכירים מיימי הולדת המנוע וזה נכון ומדוייק ( להזכירך אני 'מומחה '' במערכות כאלה לשמני מנוע וגיר וכו' כולל טורבו צ'רגרים עם מערכת המרת חום במים ואפילו קרח !!!, אבל זה לא למטריה שלשמה התכנסנו )
אגב להיידן 778 יש מקום בלי בעייה ויעילותו כפולה משל 405 בכל הפרמטרים
לאלו שמפחדים מהפרשי טמפר' תרגעו מראש כתבתי שלא מדובר על הגולן בחורף ושם ישתמשו בשיטה הרגילה , אע''פ שבקיץ הם באותה בעייה =מידבר ,
אין מצב בתנאי כביש אפילו בנסיעה מנהלתית רגילה שמן הגיר יהייה נמוך מ40 מעלות גם בסרק הגיר מגיע מהר מאד לטמפרטוורה גבוהה מ-40 אפילו בחורף = אנחנו לא בסיביר ! תרגיעו
להרכבת קולר עם מערכת ניפרדת =מנותקת , חייבים להוסיף מאוור ר חזק !!! כי החלפת חום ע''י אויר איטית והרבה פחות יעילה לכן חייבים לשפר אותה עם מאורר מתאים
אחרת נפסיד הרבה מיעילותה בנסיעה אטית או עמידה , ללא מאורר ניצטרך להגדיל אותה למצבים כאלו לפחות בכפול !
רענן כאמור נכון שהחליל מסוגל להחליף חום במהירות כפולה ומשולשת אבל אני מפנה את תשומת ליבך לדברים שאתם לא מכירים עדיין ,,
החלפ החום ברדיאטור בתנאי חום קיץ 40 ++ שעדיין לא התנסית בהם פוחתת ככל שהטמפ'' עולה בצורה מבהילה ,(ולכן מעבר למנועי קרור אויר במידבר בעבר )
המנועים החחדשים בנויים עם מאוורי פן קלאצ' מכוון שלעיתים יעילותם יורדת בעיקר ברכב ישן (כמו לרובנ ו ) ובמצב כזה יעלות הקרור יורדת פלאים ובאה ע''ח חום מנוע גבוה ....ושנמשיך ....מיותר ,
ליפני ימי התיחכום ..... היינו מפרקים מיד את הפן קלאצ' ומחליפים למאורר קבוע עם מתאמם מיוחדים (רועש יותר ) כנפיים מחוזקות וכו' לפצות על הצרכים ,וגם אז נאלצנו ברוב המיקרים אם לא היו רדיאטורים כפולים הווי דיוטי להפריד מע' בכדי למ נוע נזקים מישניים יקרים הרבה יותר
אסכם ואומר מערכת קרור לגיר אוטמטי בכל רכב שטח זה =חובה ! אבל לא על חש' מערכות אחרות מה גם וזה הכי חשוב זה השיפור הכי קל והכי זול שיש ברכב , וניתן לעשותו באמצעים פשוטים וזמינים ואידיוט גמור יכול לבצע זאת בלי כל ידע כלל !!!!
והכי חשוב לעיניננו בכדי שיהייה קל וזמין לכל אחד זה צריך להיות פ.א.ש.ו.ת.תתתת
ובל מיקרה תמשיך כל הכבוד על השיתוף והכנסת כל השיקולים לתודעה של אילו שלא מבינים זה רק יואיל
אגב, היכן אתה מתכנן להתקין את ה 778 ? (אני לא איתרתי לו מקום בחזית )
רענן[/QUOTE]
אהלן רענן
הפעם לאחר שלמדתי את טעויותיי מההתקנה הקודמת אני הולך להרכיב אותו בצורה הבאה:
א.כשפנינו אל מול חזית הרכב בצד השמאלי משמאל למוט התומך של מנגנון נעילת מכסה המנוע,קצת צפוף ואף בגבורות...אך אפשרי.המוט יעבור שינוי קל
דיברנו על זה פעם...
ב.כמה שיותר גבוה וקרוב לשפת מכסה המנוע ע"מ לקבל שטח פנים גדול לזרימת אוויר מהגריל. לצורך כך ועל מנת להרוויח גובה הרכבתי ל-2 היציאות
המפלצתיות שלו 2 מתאמים של ברגי בנג'ו שאני לא כל כך אוהב...ואשמח לקבל את חוות דעתך והחברים בעלי הניסיון בנושא ,
ג.במרחק 2.5 ס"מ ממצנן המזגן וזאת על מנת לאפשר מעבר אוויר חופשי שאינו נחסם במידת מה מהמצנן וכן להימנע מהקרנה ישירה של המצנן .
הקולר (405)שמורכב כיום צמוד למצנן משמש עתה גם כספייסר במהלך עבודת הבנייה.
ד.יורכב ויעמוד עצמאית ע"י 4 תושבות ברזל (מ-3 טיפוסים שונים) ע"ג בולמי גומי ייעודיים השניים העליונים רכים יותר.
ה.וונטה 7.5" של ספאל-נשלטת.
שבוע טוב
אלון
http://www.amazon.com/Hayden-Automot...1293423&sr=1-1