אני רוצה לבנות סרן אחורי לקארט ללא דיפרנציאל, פשוט מוט בין הגלגלים שעליו מחוברים גג"ש בלם דיסק ושני מייסבים והשאלה היא איך אני מחבר את הדברים האלו למוט, ע"י ריתוך או ע"י ריתוך תושבת וחיבורה אל הרכיב עם ברגים?
Printable View
אני רוצה לבנות סרן אחורי לקארט ללא דיפרנציאל, פשוט מוט בין הגלגלים שעליו מחוברים גג"ש בלם דיסק ושני מייסבים והשאלה היא איך אני מחבר את הדברים האלו למוט, ע"י ריתוך או ע"י ריתוך תושבת וחיבורה אל הרכיב עם ברגים?
הדרך הנכונה היא התאמת לחץ של הקטרים הפנימיים של האביזרים השונים אל המוט שמהווה את הציר. הדרכים הפשוטות ביותר לעשות את זה, שבכל מקרה מחייבות חריטה, מתוארות בצורה מצויינת בספר:
http://images.amazon.com/images/P/18...CLZZZZZZZ_.jpg
שבטח כבר נתקלת בהמלצה לקנות אותו.
אם אתה רציני בשאלות שלך, תזמין את הספר מאמאזון עכשיו. תוך שבועיים הוא אצלך.
האפשרות הפשוטה, אבל יחסית יקרה, היא ללכת לחרט שיחרוט לך ציר אחורי, תושבות לגלגלים (נאבות) ותושבות לגג"ש ולדיסק של הבלם.
לי כל זה+2 מיסבים גדולים+ציריה לגלגלים הקדמיים (לא בדיוק ציריה, יותר תושבת נאבה) עלה 1700 שקל.
אם אתה רוצה, אני אמכור לך את כל מה שיש לי עכשיו תמורת 6000 שקל. זה כולל את המכלולים שכתבתי ממקודם, השלדה שכבר בניתי (צריכה שיפורים), מנוע 250CC GN, 4 גלגלי טרקטורון+4 צמיגים.
תודה על ההצעה אבל אין לי 6000 שקל בתקציב כרגע בכל מקרה אני חשבתי על לקחת פלאח די עבה לחתוך אותו לעיגול לעשות חור באמצע להלביש אותו על הציר לרתך אותו אל הציר ואז לחבר אותו עם ברגים אל הגג"ש נגיד או אל הברקס
יש עם זה בעיה.
1. אתה לא בטוח שהפלאח ב90 מעלות בדיוק לציר. בשביל זה הולכים לחרט שמתאים את זה כמו שצריך.
2. אוקי, אז יש לך 2 פלאחים, איך אתה מתכונן להרכיב את זה על הקרטינג? למרות שזה לא כל כך קריטי, אבל יתכנו בעיות.
3. איך אתה מחבר את הגלגלים?
הציר שלי בנוי עם שגם לכל אורכו, אני יכול להזיז את הגג"ש והבלם לאן שאני רוצה.
בכל מקרה, תקנה את הספר שהוצע לך.
מה זאת אומרת אתה יכול להזיז אותם לכל אורכו מה הם מחליקים עליו אז איך נגיד הגג"ש מסתובב יחד עם הציר למה הוא לא מסתובב בנפרד ממנו מה הוא מולבש על הציר בלחץ ואיך עושים את זה עם זה אפשרי לעשות בבית?
אה ודרך אגב עם אני רוצה לרתך אותו זה לא בעיה להשאיר אותו ב90 מעלות פשוט לוקחים איזה קובייה או איזו שהיא פינה שאתה יודע שהיא ב90 מעלות מניחים אותה על הציר צמוד לגג"ש או בלם ואז מרתכים
יש שגם לכל אורך הציר ועל הנאבות.
לא משנה כמה שתנסה, זה רוב הסיכויים יצא עקום, בין היתר בגלל החום של הריתוך.
אצלי זה לא מחובר בלחץ אלא עם שגם.
המיסבים מחוברים ע"י ברגי לחץ.
מה זה שגם?
בליטה (או חריץ) שמשמשת לחיבור בין 2 גופים עגולים. לפחות זה מה שאני חושב שזה.
זה מונע מהגג"ש (למשל) להסתובב סתם על הציר.
יש לך 2 תנועות על הציר. תנועה סיבובית ותנועה לצדדים.
התנועה הסיבובית החופשית (כלומר ללא הסתובבות הציר) נמנעת ע"י השגם. התנועה לצדדים נמנעת ע"י ברגי לחץ או איך שלא קוראים לזה.
כמובן שאם אתה מרתך את התושבת גג"ש לציר אז זה לא רלוונטי.
נירצי,
לא מקובל לרתך כאלו דברים. ריתוך של חובב הוא לא אחיד ולא נשלט, וכתוצאה ממנו הגל יתעוות. הריתוך ההיקפי גם לא מעביר הרבה מומנט והוא בסכנת שבירה. מקובל לשגם אותם - באנגלית Key - ליצור חריץ (או חריצים) בחלק אחד, ובליטה (או בליטות) מתאימות בחלק השני. כשצריכים להעביר מומנטים גדולים, משתמשים בהרבה חריצים ובליטות, ואז בעצם קוראים לזה שיניים - Splines, וככה מחוברים גלי הינע לנאבות כמעט תמיד.
דרך נוספת לחבר חלקים כאלו היא בהתאמת לחץ - חורטים את הקוטר החיצוני של הגל והקוטר הפנימי של מה שאמור להתחבר אליו ללא חופש - למעשה עם מידה מסוימת של חפיפה - הקוטר החיצוני של הגל גדול במעט (מעט מאד!) מהקוטר הפנימי של האביזר. ואז, כשמרכיבים אותם נדרש כוח רב אמנם, ומשתמשים בפרס ו/או בחימום, אבל הם כבר לא יפרדו.
הדרך הנכונה ביותר, שמוסברת בספר הנ"ל, היא ללמצוא ולהשתמש בחלקים מוכנים! הוא מסביר שם בדיוק אלו חלקי רכב סטננדרטיים מתאימים ואיך לחפש אותם במגרשי גרוטאות. הוא ממליץ על נאבות של פורד אסקורט/קורטינה וכולי, חלקים שבהחלט אפשר למצוא גם בארץ.
אני חוזר על ההמלצה - תזמין את הספר!
נמרוד, רק לידע כללי.
בניגוד לספר הראשון שלו שקראתי עליו ביקורות טובות, הספר הזה מאוד לוקה בחסר.
שימוש בנאבות של רכב מאוד לא רצוי לפרוייקט מסד"ג כזה. נכון שאפשר לקנות מוכן, אבל לך תביא עכשיו ציר מתאים. חריטת שיניים עולה יותר מחריטת שגם פשוט אחד ו4 נאבות (לגלגלים, גג"ש ובלם). תאמין לי שבררתי.
חשבתי בכלל להשתמש בחלקי טרקטורון, נאבות וציר, אבל זה היה יקר נורא ולא כל כך מתאים.
ההמלצה שלי היא ללכת לחרט ולחרוט ציר ונאבות.
עקרונית אני השתמשתי בנאבות וציר שתכננתי בSW, בדיעבד התברר לי שהחלקים שתכננתי עבים ומסיביים מאוד, יותר מהנדרש לדעתי.
זו כמובן דעתי בלבד ואני מסתמך על חיפושי, אולי מישהו אחר ימצא חלקים שאני לא מצאתי.
חשבתי על זה ואולי אפשר לחבר את הנאבות לציר עם בורג במקום שגם, פשוט לקחת בורג קודח אחד או כמה ולקדוח דרך הנאבה לתוך הציר, השאלה האם זה יהיה מספיק חזק, במקרה שלי לא מדובר במומנטים כל כך גדולים אלה במנוע קטן 150 250 סמ"ק בערך.
בדר"כ שגם הרבה יותר חזק.
תוסיף קצת רוק. To be on the safe sideציטוט:
חשבתי על זה ואולי אפשר לחבר את הנאבות לציר עם בורג במקום שגם, פשוט לקחת בורג קודח אחד או כמה ולקדוח דרך הנאבה לתוך הציר
:wink:
קצת תמונות של הקראט שלי. עדיין לא גמור.
ציר אחורי.
http://www.lizard.co.il/buggy/rear_axle.jpg
מורכב:
http://www.lizard.co.il/buggy/1.jpg
ברור ששגם הרבה יותר חזק אבל אם אתה שם איזה שלוש ברגים זה אמור להספיק למומנטים קטנים לא?ציטוט:
נכתב במקור על ידי lizard
לדעתי לא.
השגם אצלי הוא בגודל 10X10X50 מ"מ.
תחשוב כמה נפח פלדה זה ותראה אם הברגים יכולים להספיק.
חישוב של בורג הוא לגזירה, על שני שטחים. תעשה חישוב פשוט- מה מומנט הפיתול המקסימלי שכל גלגל מפעיל על הציר (משקל על הגלגל X מקדם חיכוך- תגזים ותיקח מקדם חיכוך=1 X רדיוס הגלגל), תתרגם אותו לכוחות גזירה בהיקף שבו הבורג יישבר (המומנט שקיבלת מקודם לחלק לרדיוס)- ותמצא את קוטר הבורג המתאים. לא סיפור מסובך מדי- ולדעתי אם הבורג בקוטר מתאים ובעל חוזק מתאים- אין סיבה שהוא ייכשל. מה שכן- אל תשתמש בבורג קודח, אלא בבורג "רגיל" עם הברגה עדינה (יותר חזק מהברגה גסה, לכל קוטר), ואת הקדח תקדח דרך שני החלקים יחד, בקוטר כזה שיהיה קשה להכניס את הבורג דרך הקדח (בורג אפוץ). ככה לא יהיה חופש, ולא יהיו אימפקטים בתחילת תנועה- שאותם אתה לא יודע (עדיין) לחשב, ולכן הכל סטטי.
אסף.
מה, לא הבנתי כלום, נגיד שיש לי קארט במשקל 250 ק"ג ורדיוס גלגל של 10".
אז אתה אומר שצריך להכפיל 250 ק"ג כפול 1 כפול 10" לחלק ל10" וככה אני ימצא את קוטר הבורג.
תקן אותי אם לא הבנתי וזה די ברור שלא הבנתי.