בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
אני יודע שנושא נטחן עד דק אבל החיפוש רק מבלבל אותי ואני יציק לכלכם אבל אשתדל לשאול שאלות ספצפיות ואני אודה על תשובות ספציפיות.
בשעה טובה נקנה מקרר לרכב, השידרוג הכי טוב לרכב שטח באשר הוא!!!
המקרר מגיע עם חיבור מצית אבל כמובן שהחיבור המקורי שבסוזוקי התקינו בתא המטען לא מספק את דרישות המקרר והוא אינו עובד.
המטרה: ליצור מערכת חשמל משנית לרכב למקרר, מכשיר קשר, קומפרסור, כמה שקעי הטענה בתא הנוסעים ומכשירים עתידיים.
הרעיון הוא להוציא פלוס מהמצבר ולהתחבר לקופסת פיוזים קטנה (4/5 פיוזים) בתא המנוע ומשם לצאת הלאה לתא הנהג עבור שקעי הטענה ומכשיר קשר ולתא המטען עבר קופסא שתזין את המקרר, קומפרסור ושקע הטענה אחורי. כולם לא תלויים בסוויץ.
בעבר שחיברתי מקרר בג'ימי לפרוייקט עם הרץ האוסטרלי התמשתי בכל 4 מ"מ באדיבותו ובעזרתו של טושי. ועכשיו לשאלות:
1. האם כבל 4 מ"מ יספיק כדי להזין את קופסת הפיוזים הקטנה לאביזרים הנ"ל ואת קופסא בתא המטען? אם לא האיזה עובי כדאי להשתמש?
2. האם מינוס כדאי לקחת מהמצבר או להתחבר לנק' מינוס מקורית בגוף הרכב?
3. אני רוצה להעיף את חיבור המצית מהכבל המקורי של המקרר ולשים מחבר קצת יותר מסיבי, כזה שיש לו גם נעילה. יש תקן מסויים שצריך להסתכל עליו?
4. אם הקופסא בתא המנוע יוצא חוט פלוס אחד עד לקופסא בתא המטען, האם לפצל אותו למקרר קומפרסור ושקע הטענה נוסף דרך קוספת פיוזים נוספת עם פיוז לכל אחד?
5. איפה קונים, כבלים, מחברים, קופסאות פיוזים וכו' (רצוי באיזור השרון ואצל בני דודינו גלל שהם פתוחים מתי שאני בחופש, טירה, כפר קאסם וכו')?
6. ושאלה שאינה קשורה לחשמל, מסילות עבור מגירת מקרר. המלצות מאיפה לרכוש?
כל דבר נוסף, הערות ורעיונות נוספים יתקבלו בברכה.
חג שמח וגמר חתימה טובה לכל החברים פה, במטיח תיעוד וכתבה בסופו של דבר.
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
אני שולח אותך לעשות שיעורי בית.
הכן טבלה של כל הצרכנים, ומה הזרמים שהם צורכים במצב קבוע, ומה גם המרחק שלהם מקופסת הפיוזים (לא המרחק הפיזי, אלא אורך החוט שעובר ביניהם)
כמו כן - מה מרחק קופסת הפיוזים מהמצבר?
משם אפשר להתקדם.
אסף.
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
אני שולח אותך לעשות שיעורי בית.
הכן טבלה של כל הצרכנים, ומה הזרמים שהם צורכים במצב קבוע, ומה גם המרחק שלהם מקופסת הפיוזים (לא המרחק הפיזי, אלא אורך החוט שעובר ביניהם)
כמו כן - מה מרחק קופסת הפיוזים מהמצבר?
משם אפשר להתקדם.
אסף.
מממ....
מתעלק על השרשור. אפשר גם?
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
כן המורה :p
1. מקרר - על הכבל המקורי רשום 10 אמפר
2. קומפרסור - המדבקה דהויה אך הפיוז המקורי הוא 30 אמפר
3. מכשיר קשר - פיוז מקורי על הכבל של מוטורולה 15 אמפר
4. מפצל לשקעי הטענה - 10 אמפר נראה מספק
* הקופסת פיוזים בתא המנוע תמוקם בערך 80 ס"מ מהמצבר על קיר האש
* מכשיר קשר אורך כבל בערך 1.5 מטר מקופסת פיוזים בתא המנוע
* מפצל לשקעי הטענה אורך כבל בערך 1.5 מטר מקופסת פיוזים בתא המנוע
* קופסת פיוזים אחורית (אליה יתחברו קומפרסור, מקרר, עוד שקע שכרגע לא יהיה בשימוש ושקע הטענה נוסף) אורך כבל בערך 2.5-3 מטר מקופסת פיוזים בתא המנוע.
המקרר והקומפרסור יושבים בצמוד לקופסת פיוזים האחורית
חשבתי על:
* פיוז לקשר - 15
* פיוז למפצל מקדימה - 10
* פיוז לקוספא האחורית - 45
* פיוז למקרר (בקופסא האחורית) - 15
* פיוז לקומפרסור - 30
שאלה נוספת, האם להלחים את החיבורים? משיחה עם שני חברים אחד אומר כן השני אומר לא (חימום יכול לגרום להתכה של הבדיל וניתוקים)
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
שוקל להגיע מחר מוקדם לת"א כדי להצטייד באביזרים לפרוייקט.
מישהו יודע מתי פותחים את החנויות אספקת חשמל לרכב באיזור של גל אור בת"א (לא זוכר את שמן יש שתיים לפי מה שאני זוכר)
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
גל אור עברו לראש העין. אמנם החנות בתל אביב נשארה, אך אין שם סחורה. הם יזמינו לך מראש העין. ברר איתם קודם. יש לידם את מנצור, ואת תב אור.
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
התכוונתי למצנור למען האמת. בגל אור יש חלקים לפי מה שמפורט למעלה? כי ראש העין יותר נוח.
מישהו יודע מתי מנצור פותח?
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
1. הטבלה הזו תעזור לך להבין איזה סוג חוט לפי מרחק ואמפר: http://www.engineeringtoolbox.com/am...uge-d_730.html
2.לקופסת פיוזים מגיעים בדרך כלל עם רק עם פלוס שמפוצל לתאים השונים, אם יש צרכן כבד בתא הנוסעים אפשר להכניס מינוס מהמצבר לקבינה וליצור נקודת פיצול שם.
3. דוגמא למחבר שהרבה משתמשים בו שנקרא אנדרסון http://www.ebay.com/itm/Pair-50Amp-D...item3f357bd95f
4. לא בטוח שהבנתי את השאלה, אני הייתי מוליך חוט אחד בעובי שעונה על דרישות כל הצרכנים עד לקופסא המשנית.
5. רואים שאתה חם על הפרוייקט אבל נראה לי שחסרים לך כמה חלקים או שלא כתבת הכל מה שבדרך כלל אומר שתגיע לחנות מספר פעמים בשביל לקנות ציוד ששחכת לקחת בחשבון.
איך אתה עובר את הקיר אש? יש מעבר ייעודי או שאתה עושה חור? אם בחור עסקינן רצוי להשתמש במעבר אטום שגם ימנע בעיות חיכוך http://pitstopusa.com/images/F39662082.jpg
הקופסא בתא המנוע תהייה אטומה?
אולי במקום/בנוסף שקעי הטענה שווה להכניס אחד כזה?
http://www.ebay.com/itm/Car-Cigarett...d35885&vxp=mtr
חשבת על מנתק מתח למקרה של ריקון מצבר?
אין פנסי ערפל באוטו? חשבת להוסיף אולי? או איזה פנס עבודה מאחורה?
אם הגעת למצב של חימום בחוטים טעית במשהו יש לך מפל מתח לא טוב בקו. אני מלחים, וגם לא משתמש באיזולירבנד אלא השרינקים - שרוולים מתקווצים.
הנ"ל נכתב מהנסיון האישי שלי, אם נשרף לך האוטו בגללי - זבשך :-)
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
opl
1
2.לקופסת פיוזים מגיעים בדרך כלל עם רק עם פלוס שמפוצל לתאים השונים, אם יש צרכן כבד בתא הנוסעים אפשר להכניס מינוס מהמצבר לקבינה וליצור נקודת פיצול שם.
למה רק פלוס? קניתי קופסת פיוזים של bluesea, יש כמובן כניסה + ו - מהמצבר, אך כל צרכן מקבל מינוס משלו. מה ההבדל\ יתרון להעביר מינוס לכל צרכן או לקחת מהבודי?
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
אני אתן את הדוגמא שאצלי.
מנורות הלד שיושבות בקצוות הרכב (ספוטים ואור עבודה מאחורה) מקבלות מינוס מגוף הרכב (כל אחד בנקודה שקרובה אליו) ואילו רק הפלוס מנותב לתוך הקבינה ולמפסקים - אין ריליי כי הזרמים נמוכים יחסית, העברת כבל המינוס היא לדעתי התעסקות מיותרת. כנ"ל למצלמת רוורס, למכשיר קשר קבוע כן היית דואג למינוס בריא מהמצבר אבל אם יש עוד צרכן כבד בקבינה הייתי מפצל את הכבל הבריא ולא מושך מינוס נפרד לכל צרכן.
https://www.bluesea.com/ יצרן ציוד ימי בעיקר... אין שאסי עם מינוס משותף להתחבר אליו :-)
1 קבצים מצורפים
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
ראשית נעשה לך סדר בסדר...
לקחתי את הנתונים שלך וסידרתי בטבלה, ואליה הוספתי לאורך החוט גם 60 ס"מ של חוט מינוס. מהאורך והזרם הגעתי לשטח החתך המומלץ לפי הטבלה המצורפת (שאני הכנתי מותאמת לתנאי השוק המקומי ולא לפי השוק האמריקאי כפי שיש ברשת ברוב המקומות):
צרכן |
זרם |
מרחק |
אורך |
שטח חוט |
קופסה קדמית |
65 |
0.8 |
1.4 |
8.5 |
קופסה אחורית |
40 |
3 |
3.6 |
8.5 |
|
|
|
|
|
מקרר |
10 |
0.5 |
1.1 |
1.5 |
מדחס |
30 |
0.5 |
1.1 |
2.5 |
מכשיר קשר |
15 |
1.5 |
2.1 |
2.5 |
שקעים |
10 |
1.5 |
2.1 |
2.5 |
הטבלה היא למתח של 12 וולט DC :
קובץ מצורף 91622
באופן דומה, אפשר להכין טבלה לכל מערכת.
שימו לב שחישוב שטח החתך הוא לפי אורך המעגל כולו. אם מאריכים את חוטי המינוס, צריך לקחת זאת בחשבון. חשוב מאוד להבין שגם חוטי המינוס צריכים להיות באותו שטח חתך לפחות.
לגבי סופיות - ברכב לוחצים, לא מלחימים. שים לב לרכוש סופיות איכותיות ומתאימות לחוטים. יש הרבה זבל בשוק. אם הסופיות מתעקמות או מתכופפות בכוח של האצבעות שלך, מדובר בסחורה זולה ולא טובה.
אסף.
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
אסף, ברשותך - כמה שאלות:
האם אתה יודע את נפילת המתח המותרת לכל צרכן (את מתח העבודה המינימלי)?
אחרת - איך אתה יודע להתחשב באורך.
האם הטבלה מכויילת לטמפרטורות השוהות בתא המנוע?
על איזה חוטים מדובר בהיבט בידוד? (או במילים אחרות, כמה מותר להם להתחמם?)
ולמה ההעדפה ללחיצה ולא הלחמה?
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
שאלות טובות...
הטבלה לוקחת בחשבון את ההתנגדות של החוט או מהצד השני - את המוליכות שלו. כלומר הטבלה לוקחת שטחי חתך שיאפשרו את הזרם הנקוב ב 12 וולט וללא נפילת מתח משמעותית.
הטבלה בנויה לפי תנאים "רגילים" כלומר לא לתא מנוע, אבל מנסיוני כיוון שהחיווט בתא המנוע אינו ארוך במיוחד אין לזה משמעות רבה (ובאופן כללי הטמפרטורה של 80 מעלות במקרה הגרוע שיש בתא המנוע לא משפיעה יותר מדי על המוליכות כאשר מדובר בחוטים תקניים)
כאמור, הטבלה בנויה כך שהחוטים לא יתחממו מעבר למשהו מאוד זניח - כלומר בחירת הבידוד היא לפי תנאי הסביבה ולא לפי ההתחממות מהמעגל. לצורך העניין אפשר להשתמש אפילו בחוטי PVC רגילים כמקובל בתעשיית הרכב. בחירת החוט היא עניין נכבד, אבל להשיג חוטי טפזויל איכותיים בישראל זה לא פשוט או זול... לעומת זאת חוטי PVC רגילים די נפוצים ובזה רוב הגולשים כאן משתמשים.
כל המחברים לרכב בנויים ללחיצה ולא להלחמה. יש לזה מספר סיבות. ביניהן הסיבה החשובה ביותר היא שאיכות החיבור לא תלויה באיכות העובד אלא באיכות הכלי, לעומת הלחמה בה נדרש שהעובד יהיה איכותי וידע למשל שעליו לחמם את החוט ואת המגע ולא רק את הבדיל - תבדוק אותי ותראה שברוב המקרים מחממים רק את הבדיל, ובאחוז ניכר נוסף את הבדיל ואת החוט, אבל רק בודדים בתחום הרכב ידאגו לחימום מלא ונכון גם של המגע אליו מלחימים (מה שברור לכל מי שעוסק בחיווט צבאי או תעופתי, או סתם באלקטרוניקה)
הסיבה השניה היא שלא רוצים שחימום כתוצאה מעומס ימיס את הבדיל - ונכון שזה קורה רק כאשר ההלחמה לא איכותית מספיק, אבל כאן אני מחזיר אותך לסעיף הקודם.
הסיבה השלישית היא שלא רוצים מלחם (מקור חום של מאות מעלות, חשוף) בתוך הרכב - פוטנציאל הנזק הוא גדול, החל בפגיעה בלי משים בבידודים חוטים אחרים וכלה בשריפת ריפודים או פיצוץ שמשות.
אסף.
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
ביצעתי ממש לא מזמן פרויקט דומה מורכב. בין השאר גם תחת ייעוצו המקצועי של אסף ידידי.
אשמח לייעץ ולסייע.
שניר
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
אוקיי
אז מבחינת מפל מתח - זה לא מדעי, הם הלכו על ״מפל מתח לא משמעותי״. הגיוני.
לגבי שינוי התנגדות - הבנתי. אתה אומר שהתכנון הוא כזה שהחוט בקושי מתחמם בלאו הכי,
אז ה-80,90 מעלות בתא המנוע אינם רלוונטים.
לגבי לחיצות - אני משער שדווקא העלות היא הפאקטור הכי משמעותי. כי אפשר (ורצוי)
גם להלחים עם מכונות. זה הליך יקר.
דווקא בפרוייקטים ביתיים, הייתי ממליץ למי שיודע להלחים - שילחים.
ומי שלא - שילחץ - אך גם במקרה הזה, חשוב לדעת איך ללחוץ...
בעיני, לחיצה לא טובה פחות טובה מהלחמה לא טובה...
ויותר קל ללחוץ לא טוב מאשר להלחים לא טוב - שוב, בעיני.
ג
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
ומה זה לחיצה טובה אם כבר נגעת בנקודה?
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
אם יש לך לוחץ טוב ומתאים לחוט ולסופית - הלחיצה תהיה טובה, וכל מה שצריך לדעת זה כמה לגלות ואיפה לשים את החוט.
לשאלה מה זו לחיצה טובה, יש פוסטר שצריך להיות תלוי מול כל חשמלאי:
http://www.te.com/content/dam/te/glo...es-65780-4.pdf
לגבי הלחמות - שוב, מעבר להכשרה של המלחים, כל מה שקורה בתוך הרכב - זה לא עניין של עלות אלא של סיכון לנזק. ושוב, מי שיודע להלחים שילחים.. רק קודם צריך למצוא מגעים שמיועדים להלחמה (אין. כל מה שבתחום הרכב מיועד ללחיצה כבר שנים, כמו גם מחברים תעופתיים ועוד).
לגבי מה שכתבת על מפלי מתח - זה מחושב, כאמור. לא ניחוש. הטבלאות האלו נגזרות מטבלאות מורכבות יותר של התנגדות החוט עבור שטח חתך ויחידת אורך, מתוך זה מחשבים מפל מתח (שיהיה כאמור "קטן מאוד", או "לא משמעותי" או "מה שהתקן מתיר" - לפי היישום) וכך ההמלצה על שטח החתך.
אסף.
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
סליחה על העיכוב בתגובה. ענייני דה-יומא
מהם מפלי מתח קטנים מאד או לא משמעותיים?
בטבלה שאתה צירפת יש חתכים שיפילו גם 0.3 וולט ואולי יותר. זה תקין?
מה לא תקין?
לגבי לחיצה-מול-הלחמה (בנושא התמחור מול בטיחות)
אני משער שאתה לא מדובר על שלב הייצור של המכונית אלא על "שדרוגים"
כי בייצור סדרתי התמחור הוא אחד הפאקטורים המנצחים... עד רמת הסנטים
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
הגעתי שוב לשרשור הזה כשקראתי את הכתבה על התקנת המקרר וקראתי לאורכו שיש שממליצים
להעביר כבל נפרד למינוס עבור צרכנים כבדים במקום להתחבר לשלדה במקום הקרוב ביותר לצרכן.
למה בעצם?
תגובה: בניית מערכת חשמל משנית לרכב + איחסון מקרר
מינוס איכותי לכלל הצרכנים ופחות בלאגן בחיבורים ״פיראטים״...
Sent from my iPhone using Tapatalk