מה לא מסתדר?
ענית לעצמך.
Printable View
לא סדנת אומן ולא בטיח אלא בדיוק ברמה של בעל מקצוע טוב שלמד את המקצוע כמו שלימדו פעם בבסמ"ת....
עזבו אתכם מהגדרות.
למיטב ידיעתי, לא מדובר פה בבעל מקצוע אלא בחובב ברמה מקצועים עליונה.
אחד שלמד וחקר באופן יסודי ביותר לפני שבחר כיוון התקדמות.
בהמשך מדובר בפרוייקט שאינו מבוסס על חלקים מקוריים וסדרתיים ודורש ידע נרחב מעבר למעקב אחרי השלבים בספר של היינס.
דבר שלישי, הצילומים נראים מליון דולר
וכמובן עבודה של בית מרקחת עם כלים ויכולות של הליגה הגבוהה.
מבחינתי זה מעורר השראה וקינאה....
לפני הסגירה של אגן השמן וסיום חלקו התחתון של המנוע נשארו עדיין כמה משימות פתוחות.
• הרכבת משאבת השמן
• הרכבת מחזיר השמן האחורי (החיבור בין המנוע לגיר)
• יישור אגן השמן
נתחיל מהקל לקשה, את משאבת השמן פירקתי, בדקתי חופשים ומרווחים החלפתי את הציר המניע (בתמונה מצד שמאל) והרכבתי חזרה אל הבלוק (סה"כ בורג אחד).
קובץ מצורף 104067
קובץ מצורף 104068
אגן השמן היה מודבק אל הבלוק עם כמות נדיבה של סיליקון, בדרך כלל הייתי רץ ומשמיץ את המכונאי החפפן שבמקום לשים אטם מתאים רץ לפתרון הכורדי בצורת סיליקון, אבל מהיכרות עם המנוע אני כבר מבין שהמנוע הזה מבין רק סיליקון, כל טכנולוגיית האטימה שלו לוקה בחסר ואפילו בספר הרכב מודגש להשתמש בסיליקון משני הצדדים של כל אטם.
החיסרון בכל הסיליקון הזה הוא שהמכסים נדבקים לבלוק ובזמן הפירוק אין ברירה אלא לעקם אותם בשביל לשחרר את ההדבקה. אגן השמן שלי לא היה יוצא דופן ובתמונה אפשר לראות כמה התעקם המשטח שאמור לבוא במגע עם הבלוק. האמת היא שאחרי כמה עשרות שנים המצב הכללי של האגן לא היה מזהיר וניתן לראות כמה וכמה מכות בדופן התחתונה של האגן וחלודה.
קובץ מצורף 104069
קובץ מצורף 104070
עד שאחליט, אם האגן הזה נשאר עם המנוע או נזרק לג'אנקיה החלטתי בינתיים לתת לו רענון קל, כמה מכות פטיש וקצת ספריי צבע ולפחות עכשיו הוא עקום פחות.
קובץ מצורף 104071
קובץ מצורף 104072
נשאר עוד סעיף קצר ואפשר לסיים עם הבלוק, אבל כאן מתבררת בעיה, בגלל שהמנוע מורכב על תושבת מסתובבת שנתפסת בחלקו האחורי, לא הייתה לי גישה אל מחזיר השמן.
מבאס, את החיבור הסופי של אגן השמן אוכל לעשות רק אחרי שאוריד את המנוע מהסטנד.
אם נניח בצד את הסגירה של אגן השמן, אז השלב הבא יהיה סגירת מכסה השסתומים מעל ראשי המנוע.
בשביל לסגור את מכסה השסתומים יש צורך להרכיב את מרימי השסתומים, המוטות הדחיפים והמרימים הידראולים.
קובץ מצורף 104076
להרכיב אותם זה פשוט, לכוון אותם זה כבר מצריך קצת יותר עבודה.
בגלל שגל הזיזים (קמשאפט) חדש מומלץ לסובב את המנוע כמה שפחות כאשר המרימים ההידראולים מורכבים, החיכוך של מתכת על מתכת ללא מייסב וללא שימון יכול לגרום לשחיקה של גל הזיזים.
על מנת לבצע את כוון השסתומים בכמה שפחות סיבובים של גל הארכובה יש צורך לקבוע בוודאות את "נקודה מתה עליונה" TDC על הבאלנסר.
עד כאן לתיאוריה ועכשיו לשלב המעשי:
ישנן כמה שיטות לקבוע את מיקום ה TDC בצורה מדוייקת, אני משתמש בשיטה זו המצריכה רק כמה כלים פשוטים.
דבר ראשון לקחתי פלאג סטנדרטי וריתכתי לו בקצה צינור באורך של כ20ממ
את הפלאג הזה הברגתי בצילינדר מספר 1
קובץ מצורף 104077
עד כאן הציוד האקזוטי מכאן והלאה הכל ממשיך עם נייד דבק ועפרון.
1. הדבקתי רצועה של מסקינגטייפ על הבאלנסר בסביבה של 0 מעלות
2. סובבתי את גל הארכובה עם כיוון השעון עד אשר בוכנה מספר 1 פגעה בפלאג ונעצרה
3. סימנתי על המסקינג טייפ את המיקום בו עצר הבאלנסר
קובץ מצורף 104078
עכשיו הגיע הזמן לסובב את המנוע לצד השני (נגד כיוון השעון), אני מצאתי שהדרך הקלה ביותר היא חיבור של חולץ לבאלנסר וסיבוב גל הארכובה בעזרת מברג גדול. ניסיון לסובב את גל הארכובה בעזרת הבורג שמחזיק את הבאלנסר לא ממש הצליח בגלל שהבורג נפתח וגל הארכובה לא זז.
קובץ מצורף 104079
המשכתי לסובב את גל הארכובה עד אשר הבוכנה שוב עלתה ושוב פגעה בפלאג ושוב נעצרה.
סימנתי על המסקינגטייפ גם את הנקודה הזו
קובץ מצורף 104080
עכשיו היה לי מסקינגטייפ עם שני קווים, האמצע של שני הקווים האלו זה ה TDC, קיפלתי את המסקינגטייפ על מנת למצא את האמצע (מבלי להוריד אותו מהבאלנסר) וסימנתי גם את קו האמצע.
קובץ מצורף 104081
פרקתי את הפלאג וסובבתי את המנוע עד אשר הסמן הגיע בדיוק לקו האמצע
ניתן לראות שהסמן עומד בערך על 2 מעלות, למרות שבוכנה מס' 1 נמצאת בדיוק ב TDC
קובץ מצורף 104082
זה הזמן לכיוון עדין, והזזה של הסמן ל-0 מעלות.
עכשיו הבאלנסר והסמן מראים בדיוק את TDC ואפשר לזרוק לפח את המסקינגטייפ
קובץ מצורף 104083
ערן.
לאחר שסוף סוף סיימתי את כל השרשור, ויותר מזה היה לי העונג להיפגש ולטייל איתך במפגש.
אין מילים, מחכה כבר לשמוע את הצליל של המנוע הזה גמור.
עוד לא יודע מתי אהיה בדרום שוב אבל אתקשר ברגע שאני יורד דרומה.
תמשיך לעדכן! :)
לשלב הזה, של הרכבת מרימי השסתומים נכנסתי כבר לפני כמה חודשים, אבל הגאומטריה העקומה שהתקבלה לא אפשרה לי להמשיך להתקדם.
ביררתי אצל החבר'ה בפורומים מעבר לים ורובם טענו שאני מגזים ולמנוע שיעבוד בסל"ד כל כך נמוך לגאומטריה העקומה הזו אין שום משמעות. אבל אני התעקשתי! והרי הסיפור.
ההתחלה הייתה ורודה, כל מרים הידראולי כוסה בציפוי ורוד של שמן מיוחד ובקצה שלו (נקודת המפגש בין המרים לבין הקאמשאפט) מרחתי גריז ייעודי - על מנת להפחית את החיכוך בדקות הראשונות לאחר ההנעה הראשונה.
קובץ מצורף 106097
המרימים נכנסו לתוך הבלוק
קובץ מצורף 106098
וכך זה נראה לאחר הכנסת המרים הראשון – עוד 15 וסיימנו...
קובץ מצורף 106099
מי שקובע את המיקום המדויק של מרים השסתום ביחס לשסתום זו פחית קטנה שנקרא לה כאן "פחית מכוונת" או "פחית מרכוז" (guide plate). הפחית הזו מכוונת את המוט הדחיף ונותנת לו את הזוית הדרושה כך שמרים השסתום יהיה בדיוק מעל השסתום.
קובץ מצורף 106100
בראשי המנוע שהשתמשתי ישנם שסתומים גדולים יותר מאשר בראשים המקוריים ולכן מרימי השסתומים נאלצים לעמוד בזוית מסויימת על מנת להיות ממורכזים.
כך זה נראה במבט על
קובץ מצורף 106101
הסיבה שהתהליך לקח כמה חודשים, הייתה שהתחלתי עם פחיות מרכוז שמתאימים לראש סטנדרטי
בפחיות האלו אין אפשרות לכוון את הזוית של המרימים ולכן המרימים לא היו ממורכזים. המשכתי עם פחיות בעלות קדחים אליפטיים אשר אמורות לתת מענה, הקדחים האליפטיים עזרו מאוד אבל בגלל שהפחיות מקבעות שני מרימים יחדיו הצלחתי לכוון לכל זוג מרימים רק מרים אחד. השלב הבא היה לחתוך את הפחיות ולרתך אותן באורך שחשבתי שיהיה מתאים – וגם זה לא היה טוב מספיק. לבסוף הרמתי ידיים והזמנתי סט פחיות חצויות חדשות, הפחיות החדשות מאפשרות כיוון של כל אחד מהמרימים בנפרד וכך סוף סוף השגתי את הגאומטריה שחיפשתי.
קובץ מצורף 106102
לפני
קובץ מצורף 106103
אחרי
קובץ מצורף 106104
למה לא חתכת בלייזר ? [emoji1]
הפחיות עוברות הקשחה בשביל לא להשחק כשהמוטות עולים ויורדים.
אין לי ניסיון בהקשחה ולכן החלטתי להזמין ולא לייצר לבד.
עכשיו אחרי שסוף סוף הורכבו כל הגוז'ונים של מרימי השסתומים, לא נשארו יותר תירוצים והשלב הבא יכול להתחיל:
נשאר לשמן, להרכיב ולכוון את כל החלקים שמשתתפים בחגיגה שנקראת "מרימי שסתומים"
כל החלקים שומנו בתערובת של שמן סמיך והוכנסו למקומם.
כמו שכבר ציינתי כמה פעמים בעבר, המנוע נמצא במצב עדין ביותר ומומלץ לסובב את גל הארכובה כמה שפחות פעמים, על מנת לא לפגוע בקמשאפט ובמרימים ההידראולים.
ישנן כמה שיטות לכיוון מרימי השסתומים, אני בחרתי בשיטה שמצריכה כמה שפחות סיבובי מנוע.
בשביל לא להתבלבל סימנתי ליד כל זוג מוטות את מספר הבוכנה והוספתי את האות E ליד המוט הדחיף שמחובר לשסתום הפליטה.
קובץ מצורף 106122
נעזרתי בטבלה הבאה, על מנת לדעת באיזה מצב של גל הארכובה לכוון איזה מרים.
סה"כ סובבתי את גל הארכובה 2 סיבובים שלמים וכיוונתי את כל המרימים.
קובץ מצורף 106123
וככה זה נראה לאחר שכל המרימים מכוונים
אפשר לראות את המברג - בעזרתו סיבבתי את גל הארכובה.
ניתן לסובב את גל הארכובה גם בעזרת הבורג שמחזיק את הבאלנסר, אבל מהניסיון שלי אם פיספסתי את המיקום ואני צריך לסובב את המנוע נגד כיוון השעון, הבורג הזה נפתח והמנוע לא מסתובב - זו הסיבה שבחרתי לסובב עם מברג שמאפשר סיבוב ימינה ושמאלה.
קובץ מצורף 106121
יפה מאוד!
מחכה לעידכון הבא
אחרי 9 חודשים, רוב הנשים יולדות בן או בת, אצלי הלידה תתאחר קצת ולאחר 9 חודשים בהם המנוע היה רתום לסטנד הגיע הזמן להוציא אותו לטיול קצר ולהרים אותו באוויר.
הסיבה לחגיגה היא שעל פי כל התוכניות עכשיו זה הזמן להריץ את משאבת השמן. בשביל להריץ את המשאבה יש רשימה שלמה של מטלות כשהראשונה שבהם היא להרכיב את מחזיר השמן האחורי.
קובץ מצורף 106269
בשביל ההרמה חיברתי באופן זמני את סעפת היניקה וחיברתי רצועה בין הסעפת למנוף.
ההרמה עברה ללא בעיות ולרגע קטן חשבתי על הרגע שבו ההרמה של המנוע תסתיים עם כמה ברגים וסיבוב של המפתח מתוך תא הנהג. אבל חלומות בנפרד ומציאות בנפרד, אחרי הכל המטרה היא בסה"כ מחזיר שמן.
קובץ מצורף 106270
הטיול נגמר ברגע שסיימתי עם מחזיר השמן והמנוע חזר לנוח בסטנד שלו למשך תקופה לא מוגדרת נוספת. המשימה עכשיו היא לסגור את אגן השמן, האטמים במנוע הזה לא ממש הוכיחו את עצמם ונזילות הם דבר שבשיגרה, בנסיון (אולי נואש) להתגבר על הנזילה באגן השמן, רכשתי אטם יצוק מיחידה אחת והרכבתי אותו בלב כבד על פי ההוראות
קובץ מצורף 106271
למה בלב כבד, בגלל שבהוראות היה מצוין במפורש, הרכבה ללא סיליקון משום סוג. גם עם סיליקון (RTV) אני לא בטוח שהייתי מתגבר על נזילות, אז בלעדיו....
בכל מקרה אני אדם מאמין (מאמין בהוראות הפעלה) ואת הצ'אנס אני נותן לו.
קובץ מצורף 106272
עכשיו המנוע כבר מסובב לזווית הנכונה (ראשים למעלה) ובקרוב לא תהיה אפשרות לסובב אותו יותר, את המתאם של מסנן השמן אני מרכיב ולאחריו גם את המסנן לאחר שמזגתי לתוכו שמן טרי.
קובץ מצורף 106273
זהו, אסור לסובב את המנוע יותר, מעכשיו הכיוון הוא ראשים למעלה
מסנן השמן מלא בשמן ולתוך החור של המפלג אני מוזג עוד 4 ליטר שמן.
קובץ מצורף 106274
שתי מטרות בהפעלה של משאבת השמן לפני סיום האוברול,
הראשונה – לוודא שיש לחץ שמן במנוע
השנייה – לוודא שהשמן מצליח לעלות ולהגיע לכל מרימי השסתומים
אני לא אלאה אתכם בדיאגראמות מסובכות, רק אציין כי המוט של המפלג משמש בתפקיד כפול בנושא השימון.
1. הוא זה שמניע את משאבת השמן. המפלג מחובר בעזרת גלגל שיניים אל הקמשאפט ומסתובב ביחד איתו, בתחתית המפלג ישנה לשונית שמתחברת אל משאבת השמן וכך מסובבת אותה.
2. על המוט של המפלג, ממש מעל גלגל השיניים ישנו חריץ היקפי שתפקידו לתעל את השמן אל חלקו העליון של המנוע.
אז איך בכל זאת מסובבים את משאבת השמן מבלי להניע את המנוע, התשובה היא בעזרת כלי ייעודי או במקרה שלי בעזרת מפלג ישן שעבר הסבה.
ההסבה כללה:
ניסור של גלגל השיניים – על מנת לא להזיז או לפגוע בקמשאפט
ניסור ראש המפלג – אין לי צורך בו
הוספה של בושינג קטן אשר ישמש כמד מרווח במקום הגג"ש שנוסר
וכמובן ניקוי.
בתמונה אפשר לראות מפלג לפני התעללות ומפלג עם אישיות חדשה בתור כלי לאתחול מערכת השמן
קובץ מצורף 106275
בתמונה התחתונה ניתן גם לראות את הלשונית שמניעה את משאבת השמן.
קובץ מצורף 106276
חיברתי מד לחץ ליציאה המתאימה בבלוק, ואת הכלי החדש שלי חיברתי למקדחה והתחלתי לסובב.
תוך שניות לחץ השמן עלה ואני דאגתי לשמור עליו בסביבות 40psi.
קובץ מצורף 106277
ולבסוף לאחר כמה דקות, שבהם כל חצי דקה סובבתי את גל הארכובה ב 90 מעלות הצלחתי לגרום לכל המוטות הדחיפים לטפטף שמן
קובץ מצורף 106278
זהו, מערכת השמן נבדקה ואושרה – אפשר להמשיך הלאה.
כל הפרוצדורה הזו נועדה רק כדי לוודא שיש לחץ שמן, זה שלב הכרחי או שאפשר היה לוותר עליו?
אפשר לוותר על בדיקת מערכת השימון, אפשר גם לוותר על הרבה שלבים נוספים, אני החלטתי לעשות את כל השדרוג הזה by the book וזה עוד שלב בדרך לסיום.
את סעפת היניקה, כבר חיברתי ופירקתי מספר פעמים, הפעם אין לי יותר כוונה לפרק אותה, ואת החיבור הזה כבר עשיתי עם אטמים.
שלב ראשון, מריחת שכבת סיליקון דקה סביב מעברי המים ותולעת שמנמנה בקידמה ובגב המנוע
קובץ מצורף 106464
שלב שני, האטמים ממוקמים ומריחה נוספת של שכבת סיליקון דקה גם על הצד הזה של האטם סביב מעברי המים.
קובץ מצורף 106465
וכל מה שנשאר זה רק להניח את הסעפת ולסגור את הברגים למומנט המתאים
קובץ מצורף 106466
שיפוץ מרשים מאוד!
אפשר לקבל מידע לגבי הגריז המיוחד שמרחת על המרימים? יש לקנות בארץ?
תודה
אחרי שקראתי שוב פעם את השרשור מההתחלה אני חייב לדעת אם יש התקדמות, אפילו רק בכתב ולא בתמונות.
מילה על מוליבדן. החומר בתצורת מוליבדן דיסולפיד MoS2 מתחבר למתכות ברזליות ממש טוב. לכן הוא עושה עבודה מעולה בשימון סטטי, ובניגוד לגריז, נשאר מחובר למתכת גם תחת עומס מכני.
לכן זהו תוסף פופולרי לשמן, ולכן גריז מוליבדן הוא מאוד שימושי לנקודות שדורשות שימון סטטי תחת עומס.
אפשר לקנות בארץ ב״רוטל״, מגיע במשחה או בספריי, מהמותג הגרמני OKS.
אסף.