הסרטון פרסומת הזה של holley מסביר הכי טוב מה זה hydramat
https://www.youtube.com/watch?v=4rG97UuVgmQ
Printable View
הסרטון פרסומת הזה של holley מסביר הכי טוב מה זה hydramat
https://www.youtube.com/watch?v=4rG97UuVgmQ
פשוט תענוג ומעורר השראה לקרוא את הסקירות על הפרוייקטים שלך!
מעניין איך השמיכה הזו תתנהג עם הלכלוך שבדלק בעוד כמה שנים...
לפני שהתחלתי בקידוח החור, ניקיתי את המיכל אחרי כ-5 שנים שהיה מורכב. אני יכול להגיד לך שמצב הדלק שלנו לא כזה רע.
היה במיכל לכלוך, אבל ברמה מאוד נמוכה כמעט אפסית.
בקצה צינור היניקה שנמצא בתוך המיכל מחובר מסנן רשת קטן, המסנן הזה היה נקי. אני מאמין שעם שטח הפנים הגדול של ה"שטיח" הזה לעומת המסנן המקורי וכמות הנסיעות שאני עושה - לא צריכות להיות בעיות של סתימות השטיח ב-50 השנה הקרובות - לפחות.
כזה פשוט כזה גאוני.
האם תוכל לשפוך אור על המטרות שלך בהסבה למוזרק?
אמינות? יותר כוח? צריכת דלק יותר טובה?
כדאי שתחשוב על מה בדיוק אתה מתכוון להשיג, אחרת אתה עלול לעשות דברים כמה פעמים
או יותר גרוע בצורה לא נכונה.
כעקרון עם קרבורטור טוב, אתה יכול להגיע רחוק מאוד.
נכון הוא לא יהיה אמין מאוד, אבל ב open throttle תוכל להשיג ממנו לא פחות כוח מאשר בהזרקה
תמיד הבעיה בקרבורטור היא טווחי האמצע כמובן, אבל הוא עולה הרבה פחות מהזרקה.
לכן חשוב מאוד שתגדיר מראש מטרות ותעבוד עלפיהם.
עם איזו מערכת הזרקה אתה מתכוון לעבוד.
OEM, stand alone? pigi back?
האם אתה מתכוון להחליף ראשים, סעפות יניקה? לעשות stroking?
איך אתה מתכנן לכוונן את המנוע? האם יש לך דינו שאתה יכול לעבוד איתו?
מה הספיקה של המשאבה? האם היא תיתן מספיק דלק למנוע מוגדל ומשופר?
אלו שאלות חשובות שאתה חיב לענות עליהן הרבה לפני שאתה פותח ולו בורג אחד במנוע.
Joe i give him the credit that he knows what he is doing
...or at least want to know
if that is not the case, then i will shout up
and see the sad results
Sadly and realistically,
Credit is earned not given
אני אנסה לענות לשאלות של מוני שעדיין לא התיחסתי אליהם עד עכשיו (תשובות לשאלות שכבר התייחסתי בעבר תוכל לקרא בדפים הקודמים).
* מערכת ההזרקה שנבחרה תופיע בפירוט ברגע שאפתח את הקופסה ואגיע לשלב ההתקנה שלה.
* הספיקה של משאבת הדלק מותאמת להספק מירבי של 600 כ"ס ע"פ הגדרות יצרן מערכת ההזרקה
*אין צורך בהחלפת הראשים או סעפת היניקה (יש רק סעפת אחת במנוע סמול בלוק) מערכת ההזרקה מותאמת לחלקים הקיימים.
* אין לי דיינו שלי, אבל אני כן מתכוון לבקר בדיינו שוב בשביל לראות מה התוצאות הניבו מאז הביקור האחרון.
כהערת אגב לסעיף הדיינו, כשאגיע לשלב של פירוט מערכת ההזרקה, יש סרטון יפה שמדגים את היעילות של הלימוד העצמי של מערכת ההזרקה בעבודה מול דיינו (שווה לחכות).
עבור צנרת הדלק החדשה, בחרתי בצינור קשיח העשוי מסגסוגת של נחושת וניקל בקוטר חיצוני של "3/8. סוג הצינור הזה מספיק חזק בשביל לשמש עבור צנרת הידראולית לבלמים אבל מצד שני מספיק רך בשביל שיהיה ניתן לכיפוף והפשלה בכלים ביתיים מבלי להזדקק לכלים תעשייתיים. סוג הצינור הזה משמש באופן סטנדרטי להולכת שמנים, דלקים וכמובן נוזל בלמים.
הסיבה שבחרתי להחליף את הצינור הישן היתה מכמה סיבות:
.1 לבטל את המחבר הגמיש באמצע השלדה שמחובר עם זוג באנדים
.2 לשנות את המחבר בקצה הצינור לכיוון מיכל הדלק
.3 להוסיף קטע צנרת קשיחה נוסף בתא המנוע
העתקה של תווי הצינור לא היתה מסובכת, לעומת זאת אם הייתי צריך לתכנן תווי צנרת כזה בעצמי, אז בספק אם הייתי מגיע לרמת גימור כזו. התווי מורכב וכולל הרבה כיפופים לכיוונים שונים.
קובץ מצורף 115716
במקום המחבר הגמיש באמצע השלדה, בחרתי להשתמש בחיבור קשיח מסוג הפשלה כפולה. בשביל לבצע הפשלה זו משתמשים בכלי ייעודי שבעיקרון ניתן לשימוש גם כאשר הצנרת מחוברת לרכב.
שלב ראשון, סגירה של הכלי על הצינור
קובץ מצורף 115717
שלב שני, הוספת כלי נוסף וחיזוק בורג פנימי עד לייצירת הפשלת בועה.
קובץ מצורף 115718
וכך הפשלת בועה נראית
קובץ מצורף 115719
חוזרים על שלב 2 עם איזה שינוי קל ונוצרת הפשלה כפולה
קובץ מצורף 115720
היתרון בהפשלה זו שמתבצעת אטימה כנגד 2 שפתיים, גם הקידמית וגם האחורית.
כאן בעצם סיימתי עם צד הצינור שנמצא במרכז השלדה.
עבור הצד שנמצא לכיוון מיכל הדלק יש לי תוכנית אחרת, בצד הזה אני מתכנן לחבר צינור גמיש עם מחברים מסוג AN, בשביל לחבר מחבר AN לצינור קשיח יש צורך במתאם. ההרכבה של המתאם הזה אינה דורשת כלים מיוחדים וניתן להידוק בעזרת 2 מפתחות. החיסרון, הטבעת המרכזית מתהדקת והמחבר לא ניתן לשימוש חוזר מבלי לרכוש טבעת חדשה.
קובץ מצורף 115721
שמרתי על הצנרת המקורית שנועדה להחזרת דלק מהקרבורטור למיכל, אני אשתמש בה עבור נשם למיכל הדלק. הנשם נמצא בלחץ נמוך (אטמוספירי) ולכן אין צורך במחברים מיוחדים, זוג באנדים יעשו את העבודה.
מבט מלמטה מראה את הצנרת החדשה מחכה למיכל הדלק
קובץ מצורף 115722
וזו כבר תמונה לאורך השילדה עם פיתולי הצנרת והמהדק המקורי שמחזיק את הצנרת לשלדה.
קובץ מצורף 115723
תוך כדי עבודה על הצנרת הייתי זקוק לקצת שינוי אווירה, התחלתי בפירוק כל החלקים ששימשו את הקרבורטור, בין החלקים שפורקו ניתן לראות: קרבורטור, משאבת דלק, וסת דלק, מסנן דלק, חיישן מצערת, חיישן לחץ דלק, חיישן מסת אוויר, חיישן וואקום ומגוון מחברי AN.
קובץ מצורף 115724
וככה נראה המנוע לאחר פירוק ראשוני
קובץ מצורף 115725
מספר הערות ברשותך:
1. יתכן שהמשאבה שלך חזקה מדי לאפלקציה. ללא שיפורים בסעפת היניקה ובראשים, לא צריך כל כך הרבה דלק.
המנוע הזה יכול להגיע (באופטמיות מסוימת) ל 400 כוח סוס, 600 זה מעל ומעבר. מה שאומר שחלק גדול אם לא רוב הדלק יחזור חזרה.
מעמיס מאוד על המשאבה (שסתם שאבת הרבה דלק). יש דרכים לטפל בבעיה כמו משאבה מבוקרת מחשב עם PWM. אבל בכל מקרה אתה חיב לדאוג לנושא הזה. גם עם PWM משאבה גדולה מדי תהיה קשה לבקרה והרזולוציה שלה תהיה גדולה מדי. כדאי להתאים את המשאבה לאפלקציה.
2. ממה שאמרת אני מבין שאתה הלכת על TBI ועל המערכת לומדת. עם TBI אתה לעולם לא תגיע לשליטה מוחלטת במערכת בטח לא עם הסעפת המקורית. זה אומר שבמצבים מסוימים לא תקבל AFR מתאים ובמקרים מסוימים לא תקבל את כל הכוח שהמנוע יכול לספק. יותר מזה אתה לא יכול לשחק בעצמך עם נתוני הזרקת הדלק ולבצע fine tuning. שלא תבין לא נכון, זו מערכת לא רעה בכלל, ובדרך כלל תתן לך אמינות הרבה יותר טובה מקרבורטור, בקשר לבצועים.. לא בכל מצב, הכוח לעומת קרבורטור יהיה זהה, צריכת דלק יותר טובה, וכמובן פחות זהום. מה שאני אומר שיש מערכות שנותנות לך הזרקה רב נקודתית ומחשב מנוע stand alown שאתו אתה מסוגל לשלוט בכל הפרמטרים בעצמך. מערכת יותר מסובכת יותר יקרה, דורשת החלפת סעפת, ואם אתה רוצה ממש בצועים גם ראש מנוע סעפות פליטה. אבל אז יש לך מגרש משחקים פתוח לכל שגעון שתרצה.
3. גם אם לא תרצה להשתגע, עדין יש כל מני אופציות שיכולות להגביר כוח מנוע, כמו porting או stroking כדאי לשקול גם אותם.
מוני, האמת היא שאתה צודק. לא נתתי התייחסות מלאה מספיק למשאבת הדלק.
כמו שאמר מוני, לבחירת משאבת הדלק יש חשיבות רבה, לא מספיק לקבל החלטה האם הולכים על משאבה טבולה או משאבת קו. יש צורך להתייחס לכמה גורמים נוספים:
1. ספיקה. הספיקה של משאבת הדלק צריכה להתאים להספק שהמנוע יפיק. ישנו קשר ישיר בין צריכת הדלק לבין מספר הסוסים שהמנוע מפיק. ספיקה נמוכה מדי תגרום למנוע לגמגם וספיקה גבוהה מדי תגרור צריכת זרם לחינם וסחרור הדלק סביב הוסת. מין הסתם עדיף לטעות לכיוון של משאבה גדולה מדי לעומת משאבה קטנה מדי.
2. לחץ. צריך לוודא שהספיקה הדרושה מהמשאבה מתקבלת בלחץ הדרוש.
3. ווסת. לחץ הדלק שמגיע למזרקים הוא קריטי. כאן כבר אין משחק, נמוך מדי זה לא טוב וגבוה מדי זה גם כן לא טוב. ווסת הדלק עושה את העבודה על ידי סחרור עודפי הלחץ חזרה למיכל הדלק.
4. פיקוד. בשביל שהמשאבה תעבוד יש צורך לספק לה מתח. מתח רציף של 12V יגרום למשאבה לעבוד בספיקה מקסימלית קבועה. שינוי של המתח לפולסים של מתח (PWM) יגרום למשאבה להוריד ספיקה. יתרון גדול כאשר המנוע נמצא בסרק או סתם כשאין צורך בספיקה מקסימלית.
המשאבה שבחרתי מותאמת מבחינת ספיקה לדרישות של מנוע מ-250 כ"ס ועד 550 כ"ס.
היא משלבת וסת פנימי שבעצם מסחרר את הדלק בתוך המיכל בלי צורך להריץ צינור עודפים חזרה ממערכת ההזרקה. המשאבה מותאמת לעבודה בצורה של PWM ומערכת ההזרקה יודעת לספק פולס כזה.
הדגם שבחרתי הוא : 12-131 של חברת Holley. המשאבה מגיעה עם hydramat שהוזכר בפוסט קודם.
https://www.youtube.com/watch?v=nZSBssihF8U
מוני, לגבי ההערות שלך על כיוון עדין של מערכת ההזרקה, גם כאן אתה צודק ואני מקווה שתמשיך לעקוב אחרי הפוסטים הבאים כשאגיע למערכת ההזרקה עצמה - מאמין שתקבל תשובות לכל שאלותיך.
לגבי אופציות להגברת כ"ס, אני מציע לך לקרא שוב את שכתבתי לגבי הסיבה למעבר למערכת הזרקה ואולי אפילו לפנות איזו שעה ולהכנס לקישור שנמצא בחתימה שלי.
לא הבנתי את האמירה שלא ניתן לכוון עצמאית את המערכת.
אני חושב שערן מספיק חזק טכנית, על מנת שהוא יוכל ללמוד לייצר קובץ ע"פ דרישותיו ולצרוב רכיב זכרון במחשב.
אפרופו: קניתי בזמנו חוברת שתיארה את התהליך. למיטב זכרוני החוברת הזו יושבת היום בספריה של מוזיאון הטרקטור בעין ורד. אני חושב שלא חסר גם חומר פתוח ברשת.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
הזרקת דלק, ע"פ ויקיפדיה קיימת באופן נרחב במנועי דיזל כבר משנות ה-20 ובמנועי בנזין מסוף שנות ה-70. אז למה אני חיכיתי עד שנת 2017 בשביל להדביק טכנולוגיה שקיימת כבר יותר מ-100 שנה?!
הסיבה העקרית - שמירה על מקוריות ואמונה שאם ככה הרכב יוצר אז כנראה זה הכי טוב בשבילו.
אבל, המנוע שנמצא ברכב כבר מזמן לא דומה למנוע שהיה מורכב לפני 35 שנה ובכלל, אם כל העולם כבר עבר להזרקה אז כנראה שיש שם איזה יתרון או שניים.
החלטתי לחקור את הנושא קצת יותר לעומק ולהבין איפה בעצם נמצאים ההבדלים ומה יהיה הכי מתאים עבורי.
(הכל כמובן בהקשר של מנוע בנזין עם דגש על סמול בלוק דור-1)
בגדול קיימות 3 קבוצות, כאשר כל קבוצה היא התפתחות טכנולוגית של הקבוצה שקדמה לה.
הזרקה חד נקודתית - TBI - מערכת ההזרקה נראית כמו קרבורטור והמזרקים מזריקים את הדלק בכניסה לסעפת היניקה, הדלק מתערבב עם האוויר וזורם לו במעברי הסעפת עד שמגיע לצילינדר.
הזרקה רב נקודתית - MPI - במקרה זה, המזרקים נמצאים בסוף סעפת היניקה בכניסה לכל לצילינדר. אוויר זורם בסעפת היניקה ומתערבב עם הדלק רק ברגע האחרון לפני הכניסה אל תא הבעירה.
הזרקה רב נקודתית ישירה - הפעם המזרקים כבר עובדים בלחצים גבוהים מאוד ונמצאים בתוך תא הבעירה.
שתי האופציות הרלוונטיות מבחינת המנוע שלי הן הראשונה והשניה. הזרקה רב נקודתית מודרנית יותר אבל מצד שני גם יותר יקרה (בן היתר בגלל שהיא מחייבת החלפה של סעפת היניקה או קידוח בסעפת). הזרקה חד נקודתית מתלבשת על סעפת היניקה כמו קרבורטור ולכן תצריך החלפה של פחות חלקים.
המשכתי לחקור את הנושא על מנת להבין האם להזרקה רב נקודתית יש באמת יתרון מבחינת תגובת המצערת, חסכון בדלק והספק המנוע. הדיונים ברשת נוטים דווקא ל-TBI והתגובות חלוקות לגבי האם MPI באמת מצליחה להפיק יותר מהמנוע הזה.
ההחלטה התקבלה - TBI. עכשיו נשאר להבין איזה TBI?
בשנות ה-80 GM התחילו להחליף את הקרבורטורים שלהם במערכות הזרקה TBI בגלל הצורך לשמור על פליטות נמוכות יותר. ה-TBI המקורי של GM מגיע עם 2 לועות ו-2 מזרקים. מחשב ההזרקה שלו צרוב ובעקרון לא ניתן לשינוי (תכלס הכל ניתן לשינוי). בגלל שני הלועות ושני המזרקים ההספק המירבי שמערכת זו תומכת היא כ-300 כ"ס. מעט מדי עבורי והחסרון הגדול עוד יותר הוא המחשב הצרוב, לא מתאים לאופי שלי.
כבר מלא שנים (אל תשאלו אותי כמה) שחברות רבות מייצרות מערכות TBI משלהן. ההבדלים הגדולים הם מספר הלועות ומספר המזרקים (בשביל לתמוך במנועים עם הספק גבוה) וגם האפשרות לכיול המערכת באופן עצמי מבלי לצרוב ג'וקים, מערכות אלו נחשבות מיושנות יחסית להצע שיש בשוק ומאלצות התקנה מגושמת של מערכת הזרקה ומחשב ניהול בשני מקומות שונים.
Fitech בשנים האחרונות חברה קטנה בשם Fitech פיתחה מערכת הזרקה TBI שנותנת הכל ובמחיר זול משמעותית מכל מערכת שהיתה קיימת בשוק באותו זמן. המערכת שלהם נתנה 4 לועות עם 4 או 8 מזרקים לתמיכה במנועים עד 1200 כ"ס. ניתן לחבר מגדש על או טורבו, מחשב הניהול מותקן בגב מערכת ההזרקה הם אפשרו גישה מלאה לכל תהליך הכיול (הכל!). המערכת שלהם לומדת את הרגלי הנהיגה (בדר"כ לוקח כ-300 ק"מ של נסיעה עד ללימוד מלא) ויודעת להתאים את המערכת לפרמטרים שנקבעו. היא גם יודעת לשלוט על כיוון ההצתה ולשמש כאוגר נתונים על מחשב נייד וכל זה דרך מסך מגע קטן שמגיע עם המערכת או חיבור ישיר למחשב נייד. בקיצור עשו מהפכה!
המתחרים לא נשארו אדישים ונאלצו להמציא תשובה שנכון לעכשיו עדיין לא מציעה את כל החבילה ש-Fitech נותנים ועוד עם שנות הניסיון בשטח שהמערכת הזו הרוויחה.
כן, בחרתי ב-Fitech.
וככה זה נראה אחרי פתיחת הקופסה.
קובץ מצורף 115730
מותר לשאול כמה עלה?
תמשיך תמשיך...
תענוג
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
הגעתי לשלב של הצינורות הגמישים.
המערכת די פשוטה וסה"כ ישנם 4 צינורות גמישים.
שניים עבור הזנת הדלק ושניים עבור הנשם של מיכל הדלק.
בצד של מיכל הדלק השתמשתי ב:
צינור עטוף פלב"מ עם מחברי AN משני צדדיו - להזנת דלק בלחץ גבוה
בצינור עטוף ניילון (עם רשת פלב"מ פנימית) עם מחבר AN בצד במתחבר אל המשאבה ובצד השני באנד פשוט - לנשם של המיכל
קובץ מצורף 115738
מערכת ההזרקה נפתחה בשביל לאפשר מדידה של הצינור שעולה מכיוון השלדה.
בין הצינור הקשיח לצינור הגמיש הוספתי מסנן 30 מיקרון רב פעמי (מוקף בעיגול)
קובץ מצורף 115739
חיבור הצינורות הקשיחים לאורך השלדה, ניתן לראות את ההבדל בין החיבור ללחץ גבוה וחיבור ללחץ נמוך.
קובץ מצורף 115740
השלב הבא, הפעלה של המשאבה ובדיקת דליפות לפני ההחזרה של מיכל הדלק חזרה למקומו.
המסנן 30 מיקרון עומד בספיקה?
זה נכון כששטח הסינון מאפשר את הפיצוי בהגבלת הזרימה, לא כמשפט אבסולוטי.
מסנן הוא הצרת שטח הזרימה והמעברים, והגדלת החיכוך עם הדפנות, ומסנן עדין בהגדרתו פוגע בספיקה, ובגלל זה מגדילים את שטח מרכיב הסינון כדי לפצות על ההגבל.
בגלל זה יש מסננים שונים לאפליקציות שונות, גם אם הצנרת זהה.
מסנני סולר להזרקה ישירה זה בסביבות 7מיקרון אם אני זוכר נכון, והמסנן עצום בגודל ביחס למסננון המצולם כדי לשמר ספיקה.
אותו דבר קיים לך במערכת הדם שלך במפל הלחץ בין עורקים-עורקיקים-נימים-ורידים..
פשוט מעולה.
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
שבועיים עברו מאז תחילת הפרויקט, כשהשבוע האחרון הוקדש לחיבורי חשמל.
חוטי חשמל אף פעם לא היו ממש פוטוגנים ולכן לא היה הרבה מה לצלם ולשתף, למרות זאת פרט קטן שהגיע בתוך החבילה של ההזרקה פתח את עיני למוצר פשוט וזול שמשדרג כל חוט חשמל.
מדובר על כיסוי ארוג לחוטי חשמל (braided wire loom), זה לא מוצר חדש או מהפכני בשום דרך, אבל אני לא הכרתי אותו. חיפוש קצר בebay מעלה כמה אלפים של מוכרים מכל העולם במחירים שמתחילים בשקלים בודדים.
בגלל שהחבר'ה בfitech שלחו רק כמטר אחד של הכיסוי החלטתי להשתמש בו רק לחלקי הצמה שבאים במגע עם המנוע, בשני הקצוות של הכיסוי הוספתי שרוול מתכווץ וכך נראית התוצאה באחת הצמות.
קובץ מצורף 115795
המערכת הזו מצריכה התקנה רק של שני חיישנים (חמצן וטמפ נוזל קירור), יתר החיישנים משולבים בתוך מערכת ההזרקה - פשוט, קל וחכם.
אחרי חיבור כל הצמות הגיע הרגע לסובב את המפתח בפעם הראשונה ולהעיר את המערכת.
קובץ מצורף 115796
מסך הפתיחה מוביל לתפריט כיול ראשוני, בו במגדירים פרמטרים כמו נפח מנוע, מספר צילינדרים, סל"ד בסרק ועוד...
קובץ מצורף 115797
הגעתי לשלב של הפעלת המערכת רק מאוחר בלילה ולכן לא יכולתי להמשיך ולהניע את הרכב (שקט הוא לא) אבל טיילתי לי קצת בין כמה מהתפריטים וכרגע זה נראה כאילו אין סוף לאפשרויות הכיול והמשחק עם המערכת.
קובץ מצורף 115798
מסך המערכת יכול לשמש כתצוגה עבור כל פרמטר שהמערכת יודעת, החל מסל"ד, יחס אוויר דלק דרך טמפרטורת אוויר או נוזל קירור ועד ללחץ דלק ופרמטרים נוספים של המזרקים שעדיין לא הבנתי מה הם עושים.
אוגר הנתונים יכול לשמש ככלי חזק ביותר בשביל כיול עדין והבנה היכן צריך להוסיף או לקצץ בתזמון או דלק.
המערכת מקבלת כניסה ממדחס המזגן ויודעת להעלות את הסל"ד (ע"פ בחירה) ולהפעיל את המאווררים. בכל פעם שמסובבים את המפתח, משאבת הדלק מתעוררת לכמה שניות, המזרקים נותנים שפריץ קצר לתוך סעפת היניקה ובעצם מכינים את הכל להנעה. בתור מישהו שמגיע מעולם הקרבורטורים, השינויים הקלים האלו שנראים ברורים לכל מי שנוהג ברכב משנות ה-90 ומעלה, הם בגדר מהפך מבחינתי.
היום אני מתכוון להניע את הרכב, אבל נסיעה ראשונה תאלץ להדחות רק לשבוע הבא, הזמנה של מחבר חשמלי (קונקטור) שיושב על משאבת הדלק יגיע רק לקראת אמצע השבוע, כרגע מיכל הדלק עדיין יושב על הרצפה.
מדהים. עלה והצלח👍
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
כולי נרגש, יצאתי אל הרכב, סיבבתי את המפתח בפעם הראשונה ו... כלום
לא התייאשתי סיבבתי שוב והנה המנוע נדלק לשנייה וכבה
ניסיון נוסף, המנוע שוב נדלק לשנייה ונכבה
ייאוש
בדקתי בתפריטים ומצאתי שאפשר להעלות את כמות הדלק שמוזרקת במהלך ההדלקה וברגעים הראשונים אחריה
ניסיון נוסף ו... שוב אותה התופעה. נדלק וכבה.
עברה חצי שעה, נגמר לי הזמן, חייב לצאת עם המשפחה
חצי יום עובר, אני חוזר לגראג' עם רעיון, חוט קטן שצריך להיות מחובר ל-IGN אולי חיברתי בטעות ל ACC.
ז"א במקום שיהיה מתח מהרגע שמסובבים את המפתח, המתח קיים בכל שלב מלבד השלב שהמפתח במצב סטרטר.
שינוי הכבל
והנה המנוע נדלק - עובד
הטורים מאוד נמוכים, אני נאלץ ללחוץ מעט על המצערת בשביל להעלות אותם לרמה שהרכב לא יגמגם.
כיבוי הרכב המתנה קלה וניסיון נוסף
שוב הרכב מניע אבל הטורים עדיין נמוכים מדי
מחכה כחצי דקה עם מצערת לחוצה והמנוע מתאזן ומתחיל לנגן בקצב אחיד
עכשיו נשאר להרכיב מיכל דלק, ולתת למערכת ללמוד במשך 300 ק"מ.
עדכונים עוד יבואו...
גדול! המערכת צריכה לימוד רצוף של 300 ק"מ או בחלקים
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
הלימוד לא חייב להיות רציף, אבל בהוראות הפעלה מבקשים שבמהלך הקילומטרים של הלימוד, הרכב צריך לעבוד בכל המצבים.
שיוט, נסיעה עירונית, מאמץ וכל דבר שאוכל חשוב עליו...
עדכון קצר...
מסתבר שהמערכת הזו לוקה בחסר גדול מאוד, אין תיעוד או ספר משתמש באמת מקיף ומלא.
הרשת אומנם עמוסה במידע אבל היה יכול להיות נחמד יותר למשתמש אם בנוסף לכל החיישנים והחוטים היה מגיע גם ספר.
בשביל לפתור את בעיית הסל"ד הנמוך בסרק היה צורך לכוון את ה-IAC מושג שהיה זר לי לחלוטין עד לפני כמה ימים.
מסתבר שאחרי שהעולם נטש את הקרבורטור ועבר להזרקה, העולם גם המציא מנוע קטן ששולט על פתח קטן שנמצא במצערת ומיועד להכנסה של אוויר בזמן סל"ד סרק. כיוון קצר של המנגנון והרכב כבר לא מגמגם בסרק.
יצאתי לנסיעה ראשונה של 100ק"מ על מנת להרגיש האם באמת יש שינוי, אז באמת המערכת עדיין בשלבי לימוד ולא שופטים פרויקט באמצע העבודה אבל לאורך כל הנסיעה הדהד לי משפט של הסופרת "מרי שלי" משנת 1818 עם התמונה הזו שפשוט לא יצאה לי מהראש
לחץ כאן
.
ברוך הבא לסוף המאה ה20.
(אגב... הדבר הזה שכיוונת נקרא בד״כ מנוע צעדים והוא חלק כמעט מכל מערכת הזרקה שאין בה מצערת חשמלית).
אסף.
סרטון דרך היה עושה לנו נעים לאוזניים ולעניים
[emoji16][emoji16]מה דעתך?
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
כמו כל סיפור מתח גם הסיפור הזה מתחיל לפני הרבה שנים.
לפני כמה שנים התחילה בעייה שולית וכמעט בלתי מורגשת, כשהייתי לוחץ על הבלם ישר אחרי ההנעה, הדוושה הייתה מאוד קשה ורעש של יניקת אוויר היה נשמע. שתיים שלוש שניות והרעש נעלם, הדוושה חוזרת לעצמה והרכב בולם. כל זה היה קורה הרבה לפני שהייתי מתחיל את הנסיעה.
אבל, עם הזמן אותם שתיים שלוש שניות התחילו להתארך, ואפילו היה צורך אפילו לכבות את הרכב ולהניע מחדש בשביל שהדוושה תחזור לעצמה. השנים עברו והבעיה המשיכה, כל עוד שהדוושה חזרה לעצמה לפני שהתחלתי את הנסיעה, זה היה נסבל, ברגע שהזמן התארך והתארך עד שהגעתי למצב שהייתי מתחיל נסיעה עם דוושת בלם קשה שעוצרת בכבדות הבנתי שיש צורך בתיקון הבעיה.
שתי אפשרויות עמדו לפני, האחת לקבוץ לעיר הגדולה ולמצוא מישהו שישפץ את הבוסטר, השיפוץ יהיה ברמה ישראלית ממוצעת עם חלקי חילוף שמועד הייצור שלהם לא ידוע וכנראה שהמחיר יהיה מרשים וכזה שיאלץ אותי לוותר על החופשה המשפחתית הבאה. האפשרות השנייה מצאה חן בעיני יותר, להזמין חדש מהדוד סם ולהתקין לבד באיזו שעה פנויה שבטח תקפוץ. גם זול וגם חדש.
הימים עברו והחבילה הגיעה, בוסטר חדש ויפה, הגיע הזמן לפרק את הישן ולהרכיב את החדש.
ככה זה נראה רגע לפני הפירוק.
קובץ מצורף 116349
כמעט שעה עברה והבוסטר הישן כבר שוכב לו ליד החדש
קובץ מצורף 116350
חדי העין יבחינו שמלבד הצבע היפה והחוסר בחלודה, לבוסטר הזה גם חסרים בערך 10ס"מ בציר הראשי.
אין למי להחזיר את הבוסטר ואין למי להתלונן, השעון מתקתק, יום שישי, בקרוב הפס יגמר והג'ימי לא במצב נסיעה. שלפתי דף ועפרון, שרבטתי שרטוט מהיר של הציר שצריך לייצר ונסעתי לעבודה להכין את החלק.
קובץ מצורף 116351
חצי שעה על המחרטה
קובץ מצורף 116352
ועוד איזה חצי שעה עם הדיסק והרתכת והנה יש לי ציר חדש מוכן. אה מה מה... בסיום לקחתי שוב את הדף שלי עם השירבוט ווידאתי מידות לפני שאני חוזר הביתה. מסתבר שזה ששרטט היה דביל ועשה טעות של 11מממ.
קובץ מצורף 116353
מה עושים?! אני תקוע עם ציר חדש אבל קצר מדי, השעון ממשיך לתקתק ואני יודע שאם אני לא יוצא לכיוון הבית בחצי שעה הקרובה, אני או ישן בחוץ עם הג'ימי או סתם פותח פתח למתקפה מכיוון ידוע מראש.
קובץ מצורף 116354
הפתרון, ייצור של אום עגול באורך 11ממ שמרותך כמאריך לציר הקיים. לא הכי יפה, אבל בגלל שההברגה שבציר שיוצא מהבוסטר היא 25ממ, אז אם 11ממ מתוכה יהיו בריתוך, זה לא נורא.
וככה זה נראה אחרי הברגת הציר עם לוקטייט. האורך מתאים וקוטר העין מתאים גם כן.
קובץ מצורף 116355
מניח את הבוסטר בגראג' ליד הבוסטר הישן, כולי מרוצה שהכל מתאים ונכנס חזרה הביתה רגע לפני שהשעון מצלצל "נגמר הזמן"
עוד בהמשך, הרכבת הבוסטר ופירוק הבוסטר הישן למציאת הסיבה לבעיה...
מסתבר שהמשך (המשך כלשהו) הגיע הרבה יותר מהר ממה שחשבתי.
סיימתי לכתוב את הפוסט, עברתי עליו לוודא שאין שגיאות או תמונות במקום הלא נכון, ופתאום אני שם לב שבתמונה האחרונה איפה שצילמתי את שני הבוסטרים אחד ליד השני, לבוסטר הישן יש קו בדיוק במקום בו בבוסטר החדש מתחילה הזרוע שייצרתי.
רגע...
יכול להיות שאני עד כדי כך דביל ?!
האם הזרוע הזו פריקה?
האם בזבזתי שעה וחצי על ייצור של חלק שהיה לי ביד כל הזמן הזה?!
לפני 2 דקות בדיוק יצאתי לגראג' לבדוק את הבוסטר הישן ולראות האם הזרוע ניתנת לפירוק.
מסתבר שכן.