הקיים רע, אבל אפשר לעשות אותו טוב בלי להגיע להידרו מלא. או לפחות אני מתכוון לנסות. בינתיים אני מנסה לשחזר את ישיבת ההנדסה ההיא שמעולם לא התקיימה בתעשיות רכב.
אסף.
Printable View
הקיים רע, אבל אפשר לעשות אותו טוב בלי להגיע להידרו מלא. או לפחות אני מתכוון לנסות. בינתיים אני מנסה לשחזר את ישיבת ההנדסה ההיא שמעולם לא התקיימה בתעשיות רכב.
אסף.
תמונות... של מה בדיוק? ערמת חלקים.
תמונות של המנוע והגיר יש בדיון שפתחתי לטובת משאבת ההזרקה.
וקצת על המנוע.
פרקינס 4.236 - ה4 הוא מספר הצילינדרים. 236 אינצ׳ מעוקב הנפח. מנוע דיזל טיפש, הכי טיפש. הזרקה מכנית, משאבה רוטורית CAV עם גובנור הידראולי - התצורה הכי פשוטה של המשאבה הזו. ברוב הטרקטורים יש את הדגם המתוחכם יותר. אין אף חוט חשמל במנוע הזה. המדומם עם כבל. מד חום מכני. מד לחץ שמן מכני. המשמעות היא פשטות מירבית וככה אני מתכוון לשמר את המצב. טרקטור.
למנוע הזה יש המון גרסאות. במכונות שונות ומשונות, בטרקטורים (בפרגסון של מיכה אמור להיות כזה), בסירות, במלגזות ועוד. הוא היה גם בכלי רכב. פורד f250 למשל, בגרסת הדיזל של דרום אמריקה אוסטרליה ואפריקה נהנה מהמנוע הזה בשנות ה70 ותחילת ה80. דודג׳ סדרה 50 ששווק בתור רנו 50 - משאית קלה שקרייזלר שיווקו בשוק האירופי - גם בו היה המנוע הזה. לנדרובר במקומות שונים בעולם, שמו את המנוע הזה גם בלנדרוברים וגם בריינג׳רוברים לפני שהיה להם מנוע הtdi200. וגולת הכותרת טויוטה. סדרה 70 הראשונים, לפני של טויוטה היה מנוע הדיזל 6 צילינדרים ״שלהם״, יצאו עם המנוע הזה. הוא איטי ורועש אבל נחשב מאוד חסכוני. ההספק לא ברור - יש מגוון גרסאות לרכב בין 82 ל100 כוחות סוס, המומנט המקסימלי משהו בין 25 ל30 קגמ מסרק ועד לסלד מקסימלי שגם הוא עדיין תעלומה אבל הוא בין 2600 ל2800. מנוע של שופל אחרי הכל.
הנבלה שוקלת 400 קילו בלי הגיר שבעצמו חוגג 80 קילו שזה לבד יותר ממני. העמדתי אותו על קרשים, הקדימה של הקרטר על גלגל מנופח.
חיברתי מצבר לסטרטר עם לחצן התנעה.
שמתי ליד המנוע ג׳ריקן סולר, טבלתי בו את צינור היניקה והתחלתי לתת פמפומים במשאבת ההרמה לניקוז אוויר. באופן מרשים כמעט לא היה אויר וזה מנוע שעמד די הרבה שנים. קודם כל פותחים את הניפל על הפילטר דלק עד שלא יוצא אויר. אחר כך יש בורג ניקוז על גוף המשבה. אחרונים הניפלים של הכניסות למזרקים.
אחרי זה, ובזהירות שלא יניע בטעות (אם הוא מניע... הוא יכול להגיע לחצר של השכנים) סטרטרים הולכים ומתמשכים - כל פעם שמתחיל לתפוס אני נותן משיכה במדומם. המטרה היא קצת להזיז את השמן במנוע ובעיקר לשמוע שאין ממנו ״רעשים יקרים״ - אם כן, יש אצל הבנאדם עוד מנוע. אבל נשמע מצויין, נראה טוב. המשאבת הזרקה נוזלת מאזור הגובנור.
הזמנתי מאנגליה פילטר דלק פילטר שמן תרמוסטט וסט שיפוץ למשאבת הזרקה.
כדי להסיר את משאבת ההזרקה צריך להסיר את המשאבת ואקום. כדי להסיר אותה צריך לפרק תושבת מנוע.
ככה הרווחתי. שיפצתי (פתיחה ניקוי אטימה) את המשאבת וואקום.
בינתיים הספקתי לעשות פירוק ראשוני של המשאבת הזרקה והחלפתי את רוב האטמים של החלקים החיצוניים, גם את הרשת סינון הפנימית. נפלתי בפירוק של הגובנור - אין לי בוקסה 12 פינות במידה הנכונה וזה קצת פדיחה עבורי. תוך כדי המשאבה שנראתה כמו גוש בוץ בריח סולר - נראית עכשיו כמו משאבת הזרקה...
אני מתכנן תושבות מנוע חדשות. האילתור של תער הוא זוג תושבות קדמיות על תושבות המנוע של הבנזין, ותושבת אחורית אחת לפעמון של המצמד.
הבעיה היא שמרכז הכובד הוא בגלגל תנופה ואז מרכז הכובד מחוץ למשולש של התושבות.
המחשבה שלי היא שתי תושבות מהבלהאוזינג- ממש במישור של המרכז כובד של המנוע + גיר, ומשתי התושבות הקדמיות לצאת קדימה לתושבת בודדת מתחת לפולי.
אופציה שניה היא כמו בננ בנזין. שתי תושבות קדמיות, ותושבת אחת אחורית מתחת ליציאה של הגיר. הבעיה היא כוח כפיפה ממש גדול על הבלהאוזינג ועל הגיר עצמו.
אפשרות שלישית היא ארבע תושבות. שתיים קדמיות שתיים מהבלהאוזינג. זה שגוי מהרבה היבטים אבל קל.
אני משאיר בינתיים את ההתלבטות הזו באוויר אבל כנראה איישם את האפשרות הראשונה. זה גם הכי הרבה עבודת מסגרות וזה הצד השלילי של האפשרות הזו מבחינתי לפחות.
אסף.
הרדיאטור נראה טוב אבל סבל ממפגש לא מתוכנן עם טרקטור, חור ממש באמצע שלו. לקחתי אותו ל׳אמרד׳ בתל אביב שם שיפצו לי אותו בסכום כמעט סמלי.
פתחתי את בית התרמוסטט. יש בו מה שנראה כמו חלק תחתון של תרמוסטט. עליו, ערמת חלודה שהיתה פעם החלק העליון של התרמוסטט.
אני מכניס צינור גינה וגם תוך כדי סטרטרים, המים יוצאים די נקיים.
התרמוסטט שהזמנתי קטן מדי. צריך ללכת למשולם עם המכסה של הבית תרמוסטט לראות מה יש להם שמתאים. התרמוסטט עצמו לא יוצא, נראה לי תפוס בחלודה.
כל בית התרמוסטט מחובר למנוע בכמה ברגים ונראה לי שלא יהיה מנוס מלפרק אותו קומפלט לניקוי.
אני גם מחפש איך להוציא בעתיד מים חמים לחימום הרגליים בקבינה. לא קריטי אבל אם כבר מפרקים דברים... אני גם חושב ברצינות להוסיף מעגל סינון נוזל קירור. זה בהחלט מקובל במשאיות ויש לסינון החלקי הזה אפקט מרשים מאוד על אורך חיים של מנועים. החלקים עולים ממש מעט אבל גם כאן אין שום הכנה במערכת הקיימת אז פשוט לחלוטין זה לא.
שני הצינורות מהמנוע לרדיאטור וחזרה - אני אחפש צינורות כמו שיש בדורמקס - כחולים כאלה עם סליל מתכתי - כי שניהם צריכים לעשות 90 מעלות בדרך. או שאני אבנה צינור מצינור גומי ישר ועוד ברך. לא אוהב את זה כי זה יותר מדי חלקים וחיבורים.
גם ההחלטה הזו נדחית לשלב שבו החלקים יהיו מחוברים לשלדה.
אסף.
- - - Updated - - -
הבנת מצויין. גם בלי תמונות.
אסף.
מה שהכי מדהים, זה לגלות עד כמה תע"ר פשוט הדביקו חלקים, בלי שום תכנון.
מי יודע בכמה חיי אדם זה עלה.
בגדול הנקודות הבעייתיות היו מועטות. השאר טוב. פרימיטיבי אבל טוב. עובדה שהנה עד היום נוסע ונחשב רכב שטח מיתולוגי בכמה ממדינות אפריקה ודרום אמריקה.
האביר זה כבר סיפור אחר. לכאורה טיפול מקיף בנקודות התורפה של הננ. בפועל... חרא של אוטו. אבל בנוי מחלקים הכי טובים שיש.
אסף.
במקרה אני מכיר מסגר עם הרבה זמן פנוי ותאבון לעבודות כאלו 😎
חכה חכה...
אסף.
יש לך עקומת מומנט/סל"ד של המנוע הזה ?
משום מה נדמה לי ש 2400 סל"ד גבוה ל80 קמ"ש
אגב אם זה מנוע כמו בmf50 אז אמור להיות לי ספר אוברול למנוע. קניתי אחד לטרקטור
לא... מה שאני אומר זה שזו המהירות שיוט.
25 קגמ הופך למשהו כמו 250 קילו בגלגלים בהילוך רביעי...? אז אולי בעצם אפשר להתחיל נסיעה במישור בכיף.
אסף.
מה עוד...
חשמל ודשבורד.
המערכת המקורית בננ היא 24 וולט.
באמת? לא בדיוק.
כשמסתכלים טוב רואים שמדובר במערכת תאורה וטעינה 24 שמולבשת על מערכת 12 וולט המקורית של דודג׳. הסטרטר 12 וולט ומקבל מתח ממצבר אחד. השעונים 12 וולט ומוזנים מהאלטרנטור דרך נגד הספק ענק. המגבים מקבלים 12 וולט מהסנף של הסטרטר.
ההסבה ל12 וולט די פשוטה. יש לי אלטרנטור 12 וולט של טויוטה ועוד אחד של פולקסווגן. רק צריך לבחור.
כל האביזרים - תאורה וצופר יהיו 12 וולט. זהו.
דווקא מנועי המגבים שהם 12 וולט במקור אין לי. במקומם יש לי מגבים של אביר שהם 24 וולט. אז הם יסתובבו לאט, מה לעשות.
במקום כל המתגים המיוחדים של דודג׳ אני מרכיב רק טוגלים אטומים למים. השיקול העיקרי הוא פשטות ושיהיה קל למצוא חלפים. הסוויץ׳ של פרגסון כולל מצב ביניים שנותן מתח למצת להט (תפסתם אותי. יש משהו חשמלי במנוע. מצת חימום בודד בסעפת יניקה).
שעונים יש לי סט מקורי במצב מצויין של ננ מהדור הראשון - זה סט מבוקש מאוד כי הוא של שנתונים ספציפיים של פאואר וואגון. אבל הוא עם שעון חום חשמלי. במקומו אני מרכיב סט שעונים של פרגסון שהזמנתי חדשים מהודו ב100 שקל כולל המשלוח. בכלל, חלקי טרקטורים ישנים אפשר לקנות מההודים בזול כי הטרקטורים האלה עדיין מיוצרים שם תחת רשיון. הספידומטר מקורי למרות שיש לי גם אחד של אופנוע שאני חושב להרכיב דווקא אותו ולא את המקורי - על העמוד הגה בשביל המגניבות.
כיוון שאין חיווט מקורי יש לי את החופש לבנות הכל מאפס. כבר יש תכנית. ויש את כל החלקים מחכים ומסודרים.
הצמות מאוד פשוטות - בגדול יש כאן טעינה, סטרטר, תאורה וצופר. ואני מתכוון לשמור על הפשטות.
אסף.
ואחרון לבינתיים. בלמים.
במקור הקומנדקר היה עם בלמים ללא מגבר. הננ כבר היה עם מגבר, הדור הראשון עם המשאבה המרכזית המקורית, ועל השלדה משני הצדדים הורכבו מגברי בלם וואקום שהקו לחץ מהמשאבה המרכזית הוא הפיקוד שלהם, אחד לכל צד.
זה זוועה אבל עבד. פעם. זוועה כי הם קרובים לקרקע וגומרים את המרווח גחון ומאוד פגיעים. גם אין להשיג חלקים. אבל הכי בעייתי - נפח הנוזל קטן ולא מתאים לדיסקים הקדמיים.
בקיצור וויתרתי.
במקום, השגתי מגבר כפול יחד עם משאבה מרכזית ושסתום חלוקה משופצים ובמצב טוב, מננ s2 - אלו המשאבות שמותאמות לדיסקים קדימה דראמים אחורה. זה מה שיורכב.
זהו בינתיים לגבי החלקים שאספתי והתכניות להרכבה.
אני כבר שנה מפרק ואוסף חלקים, עכשיו הגיע הזמן להעביר את הראצ׳ט לכיוון סגירה וההרכבה מתחילה.
יש תכנית. יש חלקים. יש מוטיבציה. לעבודה.
אסף.
איך הפרוייקט הזה צובר מהירות כ"כ... מהר!
אפילו הקריאה שלי נעשתה מהירה.
כמה פרטים!
למרות שאני לא מבין שלושה רבעים מהמושגים, תענוג! ☺
Sent from my SM-N900T using Tapatalk