בגלל שאני (רק) רבע פולני אני חייב לתת קרדיט לאבות אבותי לפיתוח קונספטים ששום חברת היטק לא מסוגלת לשחזר היום.
1. Kiss keep it simple stupid.
2. If it ain't broke.. don't fix it.
והמבין יבין.
Sent from my SGH-M919 using Tapatalk
Printable View
בגלל שאני (רק) רבע פולני אני חייב לתת קרדיט לאבות אבותי לפיתוח קונספטים ששום חברת היטק לא מסוגלת לשחזר היום.
1. Kiss keep it simple stupid.
2. If it ain't broke.. don't fix it.
והמבין יבין.
Sent from my SGH-M919 using Tapatalk
בלי להכנס לדגם הספציפי כמו שהתייחס נדב,
בתמסורת פלנטרית ישנם חבילות מצמדים ובאנדים שתפקידם לעצור גג"שים שונים בתשלובות הפלנטריות.
כך מתקבלים למעשה יחסי העברה שונים, או בעברית מדוברת - ההילוכים.
עכשיו,
כל שמן מאבד את תכונותיו עם הזמן. לכן חובה לבצע שטיפת שמן לכל הפחות לפי מרווחי-הטיפולים שקבע היצרן, ואם לא קבע - אז אחת ל-80,000 ק"מ ככלל אצבע. למרות 'המוסכים הרציניים' למיניהם אני חוזר כדי למנוע טעויות בעניין: חובה לבצע שטיפה תקופתית.
מה ההבדל בין 'החלפת שמן' לבין 'שטיפת שמן' בתמסורת פלנטרית?
בהחלפת שמן רק כ-40% מהשמן אכן מוחלף, זאת מאחר וכמחצית עדיין נשארת בממיר ועוד כ-10% בחלקי התמסורת השונים.
לכן אנחנו מבצעים שטיפת שמן (והחלפת מסנן כמובן) ולא רק החלפת שמן.
מה קורה בתמסורת שהזניחו אותה בהיבט הזה?
מתרחשת תופעה והיפוכה: מחד, עם הזמן מצמדי-החיכוך נשחקים ומתחילים להוריד שבבים קטנטנים, עד שהם מגיעים למתכת שלהם וכבר לא ממש עוצרים את הגג"שים שהם אמורים לעצור. מאידך אותם שבבים בדיוק, יחד עם החום שנוצר עם הירידה ביעילות ההצמדה, גורמים לשמן להפוך לסמיך יותר ולהכיל את אותם שבבים - וכך הוא מפצה על שחיקת המצמדים ומסייע להם להצמיד, ולמעשה בתקופה הראשונה לא נרגיש הבדל בביצועי התמסורת!
מה קורה כאשר שוטפים את השמן בתמסורת שהוזנחה עד לרמה כזאת?
הפעולה מותירה אותנו עם מצמדים שחוקים מחד, ועם שמן טרי ודליל שכבר לא מסייע להם להצמיד מאידך - והנה קיבלנו גיר ש'מת' בעקבות השטיפה. יתרה מזו, פעמים רבות אותם שבבים ומשקעים זזים ממקומם עם השמן החדש, כמו שכתב כאן אבשלום, וסתימות עלולות להתרחש בתעלות של יחידת השסתומים ('המוח') וזו תקלה נוספת של בעיה בהחלפת הילוכים מסויימים.
אז מה עושים?
נסה לבדוק את מצב השמן הנוכחי:
אדום או שחור דליל\נקי - שטוף ואל תהסס.
שחור עם ריח שרוף ו\או שבבים זעירים ו\או סמיך - אל תיגע, תן לגיר למות ובינתיים תאגור מזומנים בארנק ליום פקודה.
איך לשטוף?
לא צריך לגשת לשום מוסך.
דרך אחת היא לבצע שלוש החלפות אחת אחרי השניה כך שאחוז השמן הקיים יורד לזניח לעומת אחוז השמן החדש.
דרך שניה, המועדפת - אתר את קולר שמן גיר ושני הצינורות המחוברים אליו. הרפה את הצינורות והתנע את הרכב, בדוק איזה מהם הוא צינור ההחזרה מהקולר אל הגיר - ונתק אותו מעל אגן לאיסוף שמן. כאשר הרכב מותנע השמן ידמם כל הזמן אל אגן האיסוף, ותוך כדי פעולה מלא שמן טרי מפקק המילוי. המשך בביצוע עד שמהצינור יוצא שמן אדום ונקי.
סגור הכל וסע לשלום.
מסכים.
שאלה לגבי השיטה השניה, אני חשבתי אם כבר, מדוע לא לטבול את צינור היניקה בשמן חדש ולסחרר את השמן החדש באמצעות המשאבה של הגיר? ( כואב הלב על השמן שעולה לא מעט, אבל כנראה שאין מה לעשות...זה מה יש..) ובמקום למלא את השמן החדש מפקק המילוי שעל פי רוב ממלאים מהמדיד בתיבה אוטמטית?
נראה לי יותר קל לביצוע.
מי קבע שחייבים להחליף את כל השמן בחדש ולא רק את מקצתו?
מה שאני מכיר בהוראות היצרן של הגיפ שלי זה החלפת פילטר והחלפת שמן חלקית כפי שמצויין להלן...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...4a965444e3.jpg
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
כי המטרה היא לשטוף את כל הגיר בשמן חדש, להעיף את כל השמן הישן ביחד עם כל המשקעים שנצטברו.
מה נותן החלפה של חלק מהשמן??
טל,
כנראה שהיצרן בדק ומצא שנוזל תיבת הילוכים יודע לשמור על תכונותיו להרבה יותר שנים מאשר שמן מנוע למשל.
לכן, לשיטת מהנדסי היצרן מספיק להחליף כל פעם מה שיוצא כאשר מורידים אגן גיר/פותחים את בורג הניקוז ולא יותר. (יתרה מכך, יש יצרנים שאפילו לא ממליצים להחליף נוזל בתיבת ההילוכים)
לכן אני מצטרף לדעת קודמי, וממליץ לפות"ש צריך לבדוק היטב מה הסטוריית הטיפולים, ומה היצרן ממליץ לעשות כאשר מחליפים נוזל תיבת הילוכים כדי שלא יגרום לנזקים. ותיבה אוטומטית זה אחד הדברים היותר יקרים וקשים לשיפוץ איכותי.
החלפת שמן גיר מבורג ריקון נקראת "ריענון", בהחלפה כזו מרוקנים רק מה שבאגן השמן וזה פחות מחצי מהכמות הכוללת בגיר(רוב השמן נישאר בטורק ובמעברים כמו שציינו), זה נכון לעשות רק אם בעבר בוצע ריענון כזה בתדירות קבועה נניח כל 20k קמ(יש יצרנים שמציינים כל 40k וכו'), שאז השמן עצמו נישמר נקי ושומר על תכונותיו, אם זה לא בוצע אז סביר להניח שהשמן לא במצב טוב מה שניתן ליבדוק ע"י בדיקה פשוטה.
שטיפה כוללת לגיר(או כמו שהציע גיתאי לעשות) יכולה "להחיות" אותו ובאותו משקל יכולה לסיים את חייו.
לא לכל גיר יש הוראות בספר היצרן ולא כל מוסך ממהר להחליף שמן בגיר מחשש לנזקים שיקרו בהמשך.
*לא לכל גיר קיים מדיד שמן.
אתם זוכרים שנוזל הגיר האוטומטי הוא סוג של שמן הדראולי ולא שמן מנוע?
לרוב לגירים אין בורג ריקון מפני שהמטרה שיוחלף גם הפילטר
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
אני לא מבין למה ההתפלפלויות סביב מה היצרנים אמרו לעשות ומה הם לא אמרו לעשות.
שמן מאבד את תכונותיו הפיזיקליות לאורך זמן, לא קשה להבין את זה.
אין שום רווח בלחבק שמן קיים לכל החיים, גם את זה לא קשה להבין.
עכשיו אתם שואלים אותי למה יצרן X אמר רק להחליף ולא לשטוף, או למה יצרן Y אמר שלא ניגע בכלל בגיר?
ולמה יצרן Z אומר להחליף למשל שמן מנוע אחת ל-30,000 ק"מ ולא 10,000?
תשאלו אותם, לא אותי. וכשאתם מתקשרים למזכירה הראשית שם, בקשו את מחלקת השיווק, לא את ההנדסה.
קחו לכם כלל ברזל אם חיי המכוניות שלכם יקרים לכם - טבלאות מרווחי הטיפולים שהנחה היצרן הם רק הבסיס, לפעמים מספק ולפעמים לא מספק, שעל גביו אנחנו רק מחמירים. ומי שרוצה להאמין בלוקשים שיאמין וישלם מכל הלב.
לגבי הגיר המדובר ובכלל - אם השמן הקיים אינו חשוד באחד התסמינים שציינתי מקודם, ואם למרות זאת השטיפה שלו גרמה לגיר להחזיר ציוד - אז בסך הכל הקדמתם את התשלום, זה המקסימום נזק שקרה.
- - - Updated - - -
+1 והמחמיר תבוא עליו ברכה כמו שאומרים במגזר ההלכתי :cool:
אם הגיר לא מחליק ועובד טוב מה הרווח בהחלפת השמן והריגתו?
שאני מחליף שמן במנוע בתדירות גבוהה יותר מהמומלץ זה בשביל שהמנוע יחזיק מעמד יותר זמן ולא פחות זמן...
רציתי רק לעדכן אותכם אנשים יקרים
ההיתי אז אחרי בירורים על מישהו מקצועי באיזור שלי הרבה המליצו לי על אורטוב ברחובות.
אחרי שהורידו את השמן הם ראו שהשמן היה תקין ולא שרוף אז הוא אמר שאין צורך לעשות אינפוזיה ולהוציא את כל השמן מהגיר ומהטורק והמליץ פעם בשנה לבוא לעשות טיפול לגיר כמו שצריך.
הוא גם עשה סיבוב על הג'יפ עם מחשב ואמר שהגיר עובד פצצה והכל טוב ואין שום תקלה חשמלית בגיר
מצויין. זה אומר שהחלפת שמן בזמן.
נוזל ממסרת הידראולית מאבד מתכונותיו - לא רק בגלל שהוא מתיישן (אורך חיים של שמן הוא שנים ספורות) אלא גם בגלל שהוא סופח תוצרי שחיקה של הממסרת, נהיה מזוהם ומתחיל לגרום לשסתומים ההידראוליים לזייף.
החלפה רגילה של שמן שעדיין לא השחיר באופן סדיר משאירה סדר גודל של 20-30 אחוז מהכמות בממיר, אבל זה לא נורא. אם השמן כבר התחיל להיות מזוהם, אזי דיאליזה היא פתרון שיכול לקנות עוד כמה עשרות אלפי קילומטרים של שירות לגיר...
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
רק לידיעה כללית..דורמן מייצרים מדיד לגיר הזה להחליף את הפקק..עולה גרושים
Sent from my SGH-M919 using Tapatalk
גם שמן גיר חדש, יכול לא לעבוד ולהרוס גיר חדש לגמרי.
פרילנדר ישן (דור ראשון) שהוחלף בו גיר לחדש מהחברה. כבר בנסיעות הראשונות, החלו בעיות עם הגיר- החלפות נתקעות, בעיות בשילוב ל-D ועוד.
הגיר לא תקין.
נקודה חשובה: הגיר ישב על המדף 15 שנים. גיר מגיע מלא שמן.
הגיר הותקן במוסך אחר. הרכב הגיע אלי לממש אחריות על הגיר.
לאחר בדיקות, הוחלט להחליף הגיר. הגדלתי לעשות ודרשתי גם החלפה של השמן בחדש.
נסיעות מבחן בעומסים שונים (פקקים, עליות וכו') מראות שהכל תקין וכנראה מדובר בפרילנדר (דור ראשון) הכי יקר בארץ כרגע ;)
המסקנה: יש להחליף שמן גם אם היצרן אומר שלא.
איך גיר שישב על המדף 15 שנה מלא בשמן?
וסתם לידיעה, גם גיר מלא בשמן שנמצא ברכב שעמד בלי לזוז שנתיים שלוש הוא חשוד.
זיו, "תרגיל" כזה הוא בזבזני, שלא לאמר עם סיכוי פגיעה ממשי במשאבת שמן גיר, המשאבה הרבה יותר מהירה מאשר קצב מילוי השמן דרך המדיד.
בגיר של טרופר דיזל (aw30-40le ) ניכנס בערך 9 ליטר ממצב יבש לגמרי, בריקון אגן שמן בלבד תצליח להוציא בערך 3 או 4 ליטר, ההמלצה היא(אם מצב השמן כמובן הוא אדום ולא שחור/שרוף) לרוקן מבורג הריקון, למלא אותה כמות שרוקנת, לנסוע כמה עשרות ק"מ ולחזור על התהליך.
לציין רק שהגיר הנ"ל הוא גיר "בריא" וחסון ובדר"כ לא עושה בעיות למרות ההתעללויות, בשגרת טיפולים החלפת שמן כזו(ניקראת רענון שמן) כל 20k-30k ק"מ (כמובן תלוי באופן שימוש ברכב) תישמור על הגיר לזמן ארוך מאוד.