מה שקובע את זרם הטעינה של המצבר זה רק הפרש המתחים והתנגדות המעגל. חוק אוהם.
זה חסום על ידי כושר הטעינה של האלטרנטור.
(אני מתייחס רק לחלק הזה של השאלה )
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
Printable View
נדב, אני לא מביע דאגה על מצב שבו מארזי האנרגיה טעונים. מדבר על מצב שהם פרוקים.
היי,
הנה השנקל שלי, שהגיע אחרי הרבה שנקלים של שכר לימוד.
בדיעבד, המתכון הנוכחי זול יותר משמעותית מהסכום המצטבר שהוצאתי על הלימוד על ציוד זול שבחוכמת הבדיעבד היה סביר מינוס במקרה הטוב, ובסוף הוחלף כי לא החזיק/נתן ביצועים לאורך זמן.
נתחיל בזה שהצורך אצלי הוא מענה לצורך יומי של מקרר כצרכן עיקרי ביום+משאבת מים מידי פעם, ולהגיע טעון מלא לערב לטובת התאורה ופעולת המקרר בלילה.
זה מהותי בעיקר בחניון מעל 2 לילות, בו אתה לא רוצה להגיע לגרעון מצטבר בסוף היום השני לקראת הלילה הבא.
לדעתי, כדאי לך להשקיע ב-100W כמינימום בכל מקרה.
פאנל:
אחרי הרבה התקשקשות, השורה התחתונה שלי היא שמספר הקסם למחנאות של יותר מיממה הוא לא פחות מ-100W של פאנל איכותי, אחרת זה כאב לב וטרדת מרדף אחרי אנרגיה.
אתה רוצה זבנג וגמרנו, אין יותר מבאס כשאתה צריך להתחיל לעשות חשבונות של שימוש בחשמל ולהפוך את הרכב לגנרטור.
השותפים שלי למחנאות עם פאנלים של 150W, לי זה היה גדול מידי במימדים, אבל הם עם נגררים, ולעומת זאת לך יש את הממותה לשאת על הגג גם חווה סולרית.
עיצה שלי, לשימוש המבוקש כעת, עזוב את הגמישים.
נמאס לי ממוצרים סיניים בתחפושת שמראש יש הפרש לא קטן בין המוצהר למספרים בפועל, זה ניחא, נחבר כמה במחיר זול? נכון? אבל הם גם מתבלים מהר מידי (הציפוי מקבל עכירות שמורידה משמעותית מההספק, הפלסטיק מתייבש והופך פריך, או שהם "סתם" מתפגרים).
יש לי כמה גמישים, לדוג'- פאנל של 60W מוצהר נותן בקושי W20, משמש היום לשימור המצברים בחנייה ממושכת (רכב טיולים).
פאנלים גמישים עם הספק מוצהר מצטבר של 120W (חיבור של 3 בערכה מתקפלת) נותנים חצי מההספק שנותן פאנל איכותי 100W שנרכש בארץ.
בזמנו, חנן עם פרויקט המשאית קמפר גם נכווה מהגמישים והעלה לכאן את ההתרשמות שלו.
הפאנל שלי בנוי משני פאנלים 50w עם ציר בינהם לטובת קיפול וצמצום הגודל באחסנה ונסיעה בגלל מגבלות הרכב.
מידות כל פאנל 54X70 (שטח אפקטיבי עובד כ-50X64).
הפאנל המשולב נותן בשיאו 4-5אמפר/ש, מדוד דרך הבקר, תלוי סידור הזוית והדרישה מצד הצרכן.
בממוצע, כ- 3.5-4 ריאלי.
הפאנל נרכש מ-סי-איי-אל ciltec ביבנה:
http://www.ciltec.co.il/CATALOG.asp?...IsShowOneCat=0
קובץ מצורף 140529קובץ מצורף 140530קובץ מצורף 140531
קובץ מצורף 140532
ממליץ בחום לתכנן את הפאנל כך שניתן יהיה להציב שלא בצמוד לרכב.
כמעט תמיד, איכשהו יש צל על הרכב, במיוחד בשעות בהן השמש לא במרכז השמיים, או שמצאת חנייה בצל.
כדי לייעל משמעותית את ניצולת הפאנל, צריך לכוון אותו מידי פעם בהתאם לזוית השמש, ולכן לשים שטוח על גג הרכב זה פשוט בזבוז לדעתי.
אם תחליט לרכוש פאנלים זולים, ההספק בכלל יהיה נמוך.
אפשר להציב על גג הרכב בהטיה (כמו הרגליים בפאנל שלי בצילום), אני עושה את זה לפעמים כשזה המיקום הכי טוב לשמש.
כדי להציב את הפאנל בשמש, לא צמוד לרכב
בשביל זה, יש לי 2 כבלי הארכה, של 5מ' כ"א. כבלים עבים של 8ממ"ר עם מחברי אנרדסן.
למה עבים?
משהו שם לא ברור לי, אבל זה קונצנזוס ברשת שפאנלים עובדים טוב יותר עם כבלים עבים בהרבה ביחס לנדרש לפי הטבלאות.
למה? לא יודע להסביר, אבל עובדתית רואים את זה במספרים (כולל סרטון של האוסטרלי, אחד תו"כ טיול והשני בסוג של סדנת מערכת סולרית לרכבי טיולים).
בקר:
אני מעדיף בקר עם צג שמראה לי מה קורה, את המספרים בפועל.
אחרי מגוון בקרים ברמות מחיר הזולות יש לי היום בקר MPPT אמיתי, ויעיל מאד.
לפי המפרט יודע לעבוד עם ליפו- לי זה לא היה רלוונטי, אולי חנן יוכל להתעמק בנתונים שלו לוודא שמתאים למצבר שלך.
אם הוא מתאים, אני ממליץ- מרגישים ורואים שזה מוצר איכותי.
EPEVER MPPT Charge Controller 10A
יש לי את הבקר הזול שהתכתבתם עליו בשרשור, הוא לא MPPT, יש ביקורות רשת שממש פרקו אותו פיזית, בדקו את הקרביים ואת גרף העבודה.
זה סיני גנרי שמתחבא באריזות שונות, כל פעם בשם ועיצוב אחר.
זה נחמד להחזיק מצבר מלא באחסנה, לא יעיל במיוחד לשימוש שאתה רוצה.
בקר נוסף סביר++ שהשתמשתי בו והיום מהווה גיבוי לראשי:
CMG Solar Charge Controller LCD
נקודה חשובה נוספת לגבי הבקר- תבחר בבקר שהכי קרוב להספק המבוקש.
אם אתה לא עובר בשום תרחיש 10A, אז תרכוש כזה.
מנסיון אחד ליד אחד, שלי ושל חבר שבדק בנפרד, הבקרים של 20A בעלי התנגדות שמורידה מההספק שעובר למצבר.
ואם אתה לא מגיע למספרים האלו אין סיבה.
קודם כל, תודה לכולם.
חנן צודק (לא הגדרתי צרכים) ואני מרשה לעצמי סוג של להתחיל מהתחלה.
הסטאפ הנוכחי נראה כך:
קובץ מצורף 140538
מארזי סוללות X3 כאלו נותנים לפי בדיקה שלי 48 אמפר/שעה נטו. אלו מארזים שכוללים בתוכם BMS שכרגע אני יעדיף אולי לא לפתוח אותם ולהחליף את ה-BMS אם אין בכך צורך, אבל אם צריך זה יתבצע.
DC2DC כזה שיכול לטעון עד 20 אמפר (אבל הוא מתכוונן אז אפשר לטעון בנגיד 10).
כל השאר סטנדרטי, מצבר עופרת 60אמפר/שעה של האוטו, VSR רגיל וסוויץ ראשי שהורג את הכל.
דרישות: להיות מסוגל להחזיק קמפינג של עד יומיים בשלב ראשון ללא הנעה.
צרכנים:
2 מקררים: ממוצע של 2 אמפ למקרר = 4 אמפ,
משאבת מים: עובדת לסירוגין, צורכת בעבודה 5 אמפ, נגיד עוד 0.5 אמפ בממוצע, בהגזמה.
תוארה חיצונית עוד 1 אמפ (היום יש לי פרוז'קטור קטן שצורך 0.75)
תאורה פנימית עוד 1
טעינות סלולר ושטויות אחרות עוד 1
סה"כ: 7.5 אמפ בממוצע ואני חושב שאני אפילו מגזים ככה שב-24 שעות אני צורך 180 אמפ/ש (פתאום זה נשמע לי המון)?
דורון תודה על הלינקים אתחיל להסתכל ולראות מה יתן לי את הפרמטרים שאני צריך.
אין לי צורך בטעינה סולארית בזמן נסיעה, האלטנרנטור יעשה שם את העבודה (נכון?) והצורך הוא רק בזמן חניה.
בסוף איך אני מחבר הכל? האם הפלוס והמינוס מה בקר של הפאנל הולכים ישירות למצברי צרכנים או שהם נכנסים ל-DC2DC שמווסת את הטעינה של הסוללות LIFEPO4?
הפאנל מחובר לבקר שמחובר למצבר.
זה היתרון בבקר שמתאים לסוג המצבר.
בנוסף, בעיה שנתקלנו בה בנסיון לחבר את הבקר ל-DC2DC היא שה-DC2DC לא מוציא לבקר אינדיקציה למתח מצבר וזה מבלבל את הבקר שלא יודע מה להזרים למצבר.
מקווה שתסלח לי, צחי. עברתי על כל יחידות המידה שרשמת, ותיקנתי.
נדמה לי שאין מניעה לחבר ישירות בין מקורות טעינה שונים.
אני לא מנוסה בעניינים סולארים, למעט פרויקט קטנטן שעשיתי, אבל ראיתי את הבחור הצעיר מהיוטיוב, שמתמחה בסולארי ואחסנת אנרגיה, מחבר טעינה מהשקע בבית, וטעינה מהפאנל לאותם חיבורים של כניסת הפאנל בבקר הטעינה.
- - - Updated - - -
לפני שנכנסים לפרטים, אני חושב שחשוב שעשית סדר בצריכה, וזה גרם לך להבנה שדאגה לטעינה בלעדית סולארית של כל ההרכב הזה, זה עניין מאתגר.
בשביל להשלים 180ah ביום, שזה כ2400wh, תצטרך כ2.4 מטר רבוע פאנלים. זה להשלמת האנרגיה ביום ממוצע, ובהנחה שהפאנלים בזווית האופטימלית לשמש. ביום חורפי זה לא יספק את הסחורה, אבל גם המקררים יצרכו פחות.
אני ממליץ לך בחום, דווקא בגלל שיש אצלי שני סטאפים של מארזים במקביל, כשלכל מארז הביאמאס שלו, לחבר את המארזים שלך חשמלית למארז גדול אחד. תחסוך לעצמך הרבה כאבי ראש.
זה יאפשר להם לקבל 30 אמפר ללא חשש, ואתה כנראה לא תצטרך dc2dc לטעינה הסולארית, וכך גם הבעייה שדורון מעלה לא תפריע לך.
לפי צריכת האנרגיה המוצהרת שלך, אתה ממילא צריך להגדיל אותם, וכך הנושא של זרם טעינה מוגזם מקבל משמעות נמוכה עוד יותר.
נתחיל מהסוף: יש לך אפשרות ורצון להתקין 2.4 מ"ר של פאנלים על הגג?
החשבון הזה נראה לי מוגזם.
אני עם מצבר AGM 70אמפר (שנותן להבנתי פחות מהמארז שלך), מתחיל לאחר השקיעה טעון לגמרי אחרי שהפאנל השלים במשך היום את פער הלילה+הצריכה היומית, ומגיע בבוקר לסביבות 12.2 בקיץ, ובסביבות 12.4-5 בחורף או לילות קרירים, וזה אחרי אחרי עבודת מקרר מכוון לפחות ל-"0", תאורת לד מחנה, ומשאבת מים מידי פעם.
באפליקציה של מד-הטמפרטורה של המקרר אני רואה את האינטרוולים של העבודה, זה פחות ממה שחושבים, וזה לא המקרר הכי מתוחכם בשוק, באייר סיני בן 9.
תאורת מחנה לא דולקת כל הלילה, כנ"ל המשאבה.
סלולר תטעין ביום, כשיש לך תפוקה מירבית מהפאנל.
חברים עם 2 מקררים שנוסעים איתי משתמשים בפאנל 150W איכותי וזה עובד.
חנן,
תקרא את הסיכום (היפה) של דורון.
בפועל, אין בעיה של טעינה חזקה מדי ( הוא מדבר על 5A זרם מקסימלי, קח כפליים, פי שלוש...ותראה שאין בעיה).
הפאנלים האלו, הרבה יותר חלשים ממה שאנחנו רוצים.
אני אסתכן ואגיד פה משהו, שהרבה יקפצו, אבל שיקפצו...
לכל תסריט של טיול, או מחנה של יום או יומיים, מצבר ליתיום נוסף, יהיה זול, פשוט וקומפקטי מפתרונות סולארים.
כל מי שמחפש פתרון סולארי לטיול ( טיול, לא מחנה) , פשוט טועה. במחירים הנוכחים של ליתיום, לי אין ספק.
אני לא נכנס לחשבון של צחי על הצרכנים שלו. זה עלול לפתוח שרשורפלצת חדש. אתה רוצה לדון אתו על הנתון שהוא רשם? בכבוד. אני לא הכתובת.
בנתונים שצחי נתן הוא צריך לפחות 2.4 מטר פאנלים שמסוגלים לתת באופטימום 500 וואט, כ40 אמפר.
מארז בודד של 21א"ש לא מסוגל לקבל זרם מתמשך כזה בלי להתחמם לרמה מסוכנת. 10 אמפר זה הגבול העליון.
במידה וצחי ימדוד, ישתכנע, או יחליט לשנות שרירותית את נתוני הצריכה, ניתן לחשב מחדש את נתוני הייצור והאגירה. עד אז התשובה שלי עומדת בעינה.
אני קצת מבולבל. בבקר הטעינה הסולארי אני לא מגדיר את קצב הטעינה?
אם הצריכה שלי היא 7.5 א"ש (ונראה לי שהחשבון התיאורטי שלי באמת מוגזם וכך גם כתבתי) אבל הפאנל מכניס 10 א"ש לסוללות אני ביתרון של 25%, לא?
תיאורטית, שלושת מארזי ה-21 אמפר שלי אמורים להחזיק את העניין או שאני טועה.
חשוב אני חוזר לשאלת החיבור, מחובר במקביל, האם אני יכול לבחור לכבות את הבקר ולא להטעין דרך הסולארי (ולו רק כדי לא לעבור את ה-10 אמפר)?
Sent from my M2102J20SG using Tapatalk
תתרכז ביחידות המידה הנכונות צחי. זה לא רק סמנטי. זה עושה לך סלט במסקנות.
הספק טעינה זה בוואטים. כשמתייחסים למתח קבוע, כמו במקרה הזה, אפשר לדבר גם על זרם. באמפרים.
אמפר שעה זו כמות אנרגיה. קיבול של מצבר למשל, או סה"כ האנרגיה הנצרכת ביום.
- - - Updated - - -
רשמתי קודם לגבי בקרת הזרם: מהתבוננות במבנה החיצוני של בקר הטעינה שהצעת, הוא כנראה לא מבקר זרם למצבר.
על מנת לוודא את זה אתה יכול לשאול את המוכר או לעיין בספרות של המוצר. אם אין דרך לכוון את הזרם, הוא כנראה לא עושה את זה.
אם צריכת הזרם שלך היא בממוצע 7.5A, אז צריכת האנרגיה היומית היא 7.5x24 באמפר-שעה. כ180א"ש.
אתה יכול להתחיל לנסות לחשב כמה מתוך זה נצרך ביום, וכמה בלילה כשאין טעינה, או ללכת על כל הקופה ופשוט לדאוג למאגר אנרגיה של 180א"ש. זה כנראה יהיה מוגזם במידת מה.
מבחינת יצור אנרגיה אתה צריך לייצר 180 א"ש. אם תצליח לדחוף כל הזמן 10 אמפר, תגיע אחרי 24 שעות ל240א"ש, אבל במציאות מקובל לדבר על חמש שעות ייצור אנרגיה בהספק המקסימלי ליום ממוצע.
אם זרם הטעינה המקסימלי שלך יעמוד על עשרה אמפר, אתה תקצור ביום ממוצע בסה"כ 50א"ש.
בשביל לקצור 180א"ש מדי יום, זרם הטעינה בתנאים אופטימליים צריך לעמוד על 36אמפר.
אתה צריך מארז אנרגיה שמסוגל לקבל זרם מתמשך כזה, צריך בקר מתאים וצריך שטח פאנלים שמסוגל לתת את זה.
לגבי כיבוי של הבקר ומפסק מעקף שלו כדי לטעון מהאלטרנטור, כשתקרא את המנואל של הבקר אתה תראה אזהרות על תזמון החיבורים המדויק לבקר. אתה לא מחבר איך שבא לך, אחרת הוא ישרף.
נדמה לי שהמצבר הוא הראשון, אחריו הפאנל ובסוף העומס. ניתוק בסדר ההפוך. עדיף לך לא להיכנס לזה עם מעקפים וכו'.
חבר את האלטרנטור לחיבור של הפאנל על הבקר. אם אתה דואג, בצדק, מזרם יתר, בקר אותו בין האלטרנטור ובין החיבור לבקר. כמובן שאתה מחובר גם במקביל לאלטרנטור בחיבור המקורי הישיר למצבר ההתנעה של הרכב, כדי שהאלטרנטור יהיה מבסוט.