Lipo?
Lifepo4?
Printable View
Lipo?
Lifepo4?
לא בטוח שאני מבין את ההבדל
כלומר. מבין את ההבדל הכימי. לא מה זה משנה לאוטו.
Sent from my DN2103 using Tapatalk
בתיאור גס, lipo זה תיאור מבני. כמו שיש פריזמתי ויש גלילי, יש lipo בפאווצ' גמיש. לא התנסיתי בבניה מסיבית של כאלה ואין לי על מה להמליץ.
אני ממליץ על מבנה פריזמטי. תיבות מלבניות עם ברגים או אומים בטרמינלים.
Lifepo4 זו כימיה. בטוחה. נשחקת לאט מאוד. מתאימה מאוד למתחים אוטומוטיביים. אני ממליץ בחום רב על השימוש בה.
יש עוד כימיות נפוצות כגון nmc lto ועוד. לא ממליץ.
תגיד שאתה זורם עם פריזמטי לייפפו4 ונמשיך.
אנחנו יודעים כבר שיש מורכבויות יותר גדולות..
טעינה ישירה מהאלט, הפעלת כננת ועוד...
הם לא המציאו טכנולוגיה חדשה אבל התאים עם ביצועים גבוהים וכך גם הבקרה.
העלויות יותר מכפי שהיינו רוצים לשלם עדיין...
גיא אני חושב שכדאי להגדיר קודם צרכים ותקציב.
ראשי, מפעיל כננת? איזו? כמה cca יש על המצבר המקורי של הרכב? ואיזה אלטרנטור ברכב?
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
במחשבה שניה, זה לא באמת מעניין, אותי. אני מתכנן את התאים לפי הצרכים ולפי הנתונים של התאים, כשבמקומות מסוימים אני מחליט לחרוג בצורה מושכלת.
אחת החריגות למשל, היא בידיעה/תכנון, שבטמפ' שמתחת לאפס אני אמנע מלנסוע ו/או לטעון את התאים בטעינה מהירה.
חריגה אחרת היא כפי שתיארתי, הטמפ' המקס' המומלצת. תיארתי את השיקולים לזה. ההשלכה תהיה, להערכתי, באי מיצוי תוחלת החיים. לא בסיכון.
זורם.
רוצה שלא יישרף לי האוטו, יש כננת שלפעמים פועלת. לעיתים רחוקות אבל זה קרה כבר 3 פעמים עם האוטו הזה.
המצבר הקיים הוא 74 אמפ'ש רגיל.
יש מקרר שנכנס לאוטו בטיולים, משאיר אותו פועל בלילה, אין לי בעיה להניע כמה דקות לפני השינה וגם לא להניע בבוקר כדי לטעון אם צריך.
מעבר לזה, יש באוטו שני פסי לד שעובדים בעיקר להתארגנות לינה או בישול. לא זוכר שהפעלתי אותם למטרה אחרת.
הכננת שלי היא 4500 ליברה. מפעיל אותה עם מכפיל ( כבל ניילון )
עוד נתונים חסרים ?
חשוב מאוד: נתוני זרם/הספק של הכננת.
קצת מאתגר למדוד. מה הדגם?
נעשה לך חיים קלים יותר: אני מניח שהכננת שלך לא לוקחת יותר מכננת s9000 בשיא: 400 אמפר, ומניח שהסטרטר שלך לא באמת צריך 680cca, שזה מה שמצבר חומצה עופרת 74ah נותן.
אני מתבסס על יכולת התנעה שראיתי בעבר לדיזל 2.5 ולבנזין 6.5 ליטר. שניהם הסתפקו בתאים שיכולים להזרים 400 אמפר בשיא, בקיבול של 70א"ש.
זה אומר לבנות מצבר מחמש רביעיות של תאי 14ah 3.2v. יש כאלה בעליאקספרס בעלות של כ300 ש"ח לשמיניה כולל משלוח.
ישנה גם אפשרות לרכוש במפעל של תומקאר שנסגר ארבעה תאים 100ah חדשים בעלות של 300ש"ח לתא.
הם גדולים. אתה צריך לראות שהגודל עובד לך.
תגיד מה מתאים לך ונמשיך לאביזרים היקפיים.
ההנחות שהעליתי כאן, יתכן שיתגלו כשגויות ותצטרך לעבות את המערך. אני מניח על סמך הנסיון שלי ומנסה לחסוך לך כסף, גודל ומשקל.
- - - Updated - - -
https://imageshack.com/i/povBW9jbj
https://a.aliexpress.com/_EzVvmhZ
https://imageshack.com/i/pnzZH5Fuj
https://a.aliexpress.com/_EuArT6X
אני לא מצליח למצוא את הכננת הזאת ברשת ( ברשיון כתוב unlty ואני מניח שזה unity - אבל לא מוצא לא את זה ולא את זה .. ) לא זוכר מה היה כתוב עליה וזה סרט לפרק פגוש בשביל זה עכשיו.
ניסיתי לראות מה כתוב מבחוץ .. אבל זה לא הולך. מה שכן מתברר שהיא 5000 ליברות :)
המצבר המקורי של האוטו היה אם אני זוכר נכון 62 אמפ'ש
אני הכנסתי את הכי גדול שפיסית נכנס.
אני אמדוד מחר את הגודל המקסימלי שנכנס פיסית שם ונמשיך.
תודה על העזרה.
לגבי ספקים אמינים: עד כה לא נדפקתי מאף אחד מאלו שמכרו לי תאים 14AH. בתחילת 2023 היה לא קל באופן כללי עם המשלוחים מעליאקספרס ומשלושה מהספקים נאלצתי לבקש החזר עקב עיכוב לא סביר בהוצאת המשלוח. שניים החזירו מייד, ואחד, שזו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בקשיים אתו, לא החזיר את הכסף, אבל שלח מייד את התאים וטען שהם היו כבר בדרך אליי. זה היה שקר.
האחד הזה הוא liitokalavaricoreflagship store.
מי שהכי אהבתי עד כה הם:
liitokalasmalldenspecials store
hq battery factory store
הם שלחו עם אקסלוט וזה הגיע במהירות שיא. משהו כמו 8 ימים.
אני מקפיד לא להזמין בו זמנית יותר משמיניה אצל כל ספק, כדי להימנע מבעיות במכס.
יש עוד שני ספקים מצוינים:
globalpower co., lt store
battery charger brandauthorized store
הם שולחים עם משלח אחר, וזה פחות מהיר.
השמות של הספקים שהזכרתי עשויים להיות דומים, אך לא זהים. לא להתבלבל.
תודה. אזמין תאים
אך רגע לפני, איזה בקרים אני צריך ? ( טעינה - פריקה )
בקר לא מתאים ( חוסר הבנה דלי ו/או חוסר דיוק של המוכר גרמו לבקר לא מתאים ) הרס את סוללת תאי הליפו הקודמת שלי.
רוצה להמנע מזה.
תודה.
Sent from my DN2103 using Tapatalk
בשולי הדברים: אלא אם כן נהרסו לך פעמיים תאים, אז התאים שנהרסו לך בעבר הם לא ליפו, אלא NMC פריזמטיים.
לעניין: לסוללת התנעה וכזו שמקבלת טעינה ישירות מהאלטרנטור, אנחנו לא משתמשים בBMS. משתי סיבות:
1. BMS שמתאים ל1000 אמפר פיק יקר מאוד.
2. אתה לא רוצה שהוא יחליט לנתק את המצבר בזמן שהרכב מונע, מסיבה כלשהי, כי זה ישרוף את האלטרנטור ו/או מחשבים יקרים אחרים.
אז איך כן מגינים על המצבר מהסיכונים הרלוונטיים לליתיום:
5. קצר. מרכיבים נתיך ביציאה מהמצבר.
1. מתח גבוה מדי: סומכים על הווסת של האלטרנטור. בדומה למצבר חומצה-עופרת.
2. איזון תאים: בכימיית לייפפו4 עד ארבעה תאים בטור מתבצע איזון טבעי. אין צורך. בדומה למצבר חומצה-עופרת.
3. חום גבוה או נמוך מדי: פירטתי למעלה. לוקחים סיכון מחושב.
4. מתח נמוך מדי: מצבר התנעה לא אמור להגיע לזה בנסיבות נורמליות. כאן יש מגוון דרכים להתמודד:
א. לא מתמודדים. לוקחים את הסיכון כמו עם מצבר חומצה עופרת. אם המתח שלו יורד לאפס, הוא מת.
ב. הרכבתי מד מתח עם התרעה קולית בשני הרכבים אצלי שמותקן בהם מצבר ליתיום ראשי.
ג. מרכיבים מד מתח בלותות' שמשדר לטלפון שלך התראה על מתח נמוך מדי (אם הוא בקרבת מקום) . יש לי את זה בשני הרכבים שהזכרתי.
ד. מונעים פיזית מהצרכנים הרלוונטיים לפרוק את המצבר לרמה נמוכה שכזו, ע"י שימוש בבטרי סייברס למיניהם. בטרי סייבר כזה יכול להיות פשוט ויכול להיות גם BMS פשוט, או מתכוונן, שניתן לכוון בו את המתח המינימלי לתאים, כך שעדיין תתאפשר התנעה לאחר שהBMS ניתק. כמובן שבפתרונות האלה חיבור החשמל הראשי לרכב לא עובר דרך אמצעי ההגנה הנ"ל, אם הם מזינים אביזרים שהכרחי שיהיו מחוברים כשהרכב כבוי, כמו מקרר או תאורת מחנה.
ה. מתקינים ניתוק חשמל ראשי. זה יכול להיות מפסק מכני. אצלי זה ממסר לאטצ' מפוקד ע"י מתג קטן על לוח המחוונים.
ו. מן הסתם יש עוד וואריאציות, בהתאם להעדפות המשתמש.
- - - Updated - - -
לגבי חיבור התאים: לחיבור תאים שמונחים זה בצד זה, מגיעים במארז של התאים שמונה פסי חיבור שהמרחק בין החורים שלהם הוא 30מ"מ.
לחיבור תאים שמונחים לא זה ליד זה אלא בטור (לא טור חשמלי אלא הכוונה למנח הגאומטרי במרחב) צריך לקנות פסי חיבור שהמרחק בין החורים הוא 35מ"מ.
חשוב, לפני שמחברים תאים לכדי מצבר נטול BMS חשוב לבצע להם איזון ראשוני:
לטעון כל תא ל3.6 וולט ולאחר מכן לתת לו לדעוך עצמונית ל3.31 וולט. שם הוא יתייצב.
במידה והתאים שהגיעו אליכם בעלי מתח זהה עד כדי 5 מאיות וולט, ניתן לחבר אותם במקביל ולטעון את כולם ביחד ל3.6 וולט.
https://imageshack.com/i/pmcCBYsTj
עוד חשוב: באופן כללי לא לנחש פעולות ולא לעשות שטויות. לצערי קיבלתי לא מעט טלפונים של התייעצויות על שטויות שנעשו בבנייה, בדיעבד. נגרמו נזקים כספיים ועיכובים , וחבל.
חנן לפני שאני מתייחס לעניין עצמו, רציתי להגיד לך שבאמת יפה מאד שאתה משתף את הידע הרב שלך בתחום, זה לא מובן מאליו ובהחלט עוזר מאד. אז תודה.
בקשר למצבר, האם אתה יכול לתת איזה אומדן עלות למצבר כזה, נגיד פר אמפר*שעה או משהו כזה, כולל כל האביזרים? מעניין אותי בהשוואה למצברים חומצה עופרת רגילים או agm. לא מחפש מספרים מדויקים כמובן רק בשביל לקבל סדר גודל.
דבר נוסף, האם יש לך מידע על אורך חיים של מצברי agm כמצברי התנעה, למשל מצברי אופטימה ש"שמם הולך לפניהם"? ניסיתי למצוא מידע ואני לא מוצא משהו אמין, וקורא ערכי תוחלת חיים בין ארבע לחמש עשרה שנים.., האם יש נתונים סטטיסטיים אמינים לגבי זה?
ודבר אחרון, האם יש הבדל מהותי בין מצברי agm של אופטימה למצברי agm של וארטה או חברות אחרות שמייצרות מצברי stop-start מהסוג הזה, מבחינת תוחלת חיים או צפי לתוחלת חיים?
אני יודע שזה לא בדיוק נושא הדיון כאן אז מתנצל מראש אם זה לא המקום.
ושוב תודה, וחג שמח
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
עלות מאגר האנרגיה, כשקל לwh בודד. מצבר של 70א"ש שזה כ910wh יעלה כ900ש"ח.
המקביל שלו מחומצה-עופרת, יעלה פחות, נגיד 500-750ש"ח, אבל הקיבולת שלו היא שקרית, במובן שאם תנסה להשתמש בכולה המצבר יהרס במהירות.
מצבר ליתיום אדיש לפריקות כמעט מוחלטות, לרמה של עשרה אחוז, והוא יתניע היטב גם כשהוא על חצי אחוז טעינה.
על עלות מאגר האנרגיה צריך להוסיף עלויות של נספחים כמו חיבורים בין התאים, נתיך, רכיב להתראה ממתח נמוך וכו'. מדובר בהוצאה של עשרות שקלים. זה למצבר התנעה. את המארז הקודם לטנדר בניתי מosb. את הבא אני אני בונה מברזל. זה לא חינם, אבל זה ישאר אתי לעד, גם אם אצטרך פעם להחליף תאים. לאיי10 של בנותיי בניתי מצבר שאותו הכנסתי למארז ייעודי מעליאקספרס שעולה כ100ש"ח, ונראה כמו מצבר רגיל.
אם זה מצבר אביזרים או מצבר התנעה שמיועד גם לאביזרים חיצוניים, ולכן חשוף בשימוש נורמלי לסכנת פריקה מוחלטת, אז תוסיף לזה bms שעלותו בין 15 ל150ש"ח.
לגבי תוחלת חיים של מצברי חומצה עופרת, רגילים וagm אז המידע שלי הוא כשלך. אני יכול לחפש באינטרנט ולנסות לקושש סטטיסטיקה, אבל לא אגיע עם מספרים מדויקים יותר.
למיטב הבנתי היתרון של התאים הספירליים של אופטימה הוא בעיקר בעמידות מכנית לויברציות.