עדיין לא קיבלתי תשובה לשאלה מה ההבדל בין ריליי [שזה רוב הפתרונות שהצגתי ] לבין ISOLATOR [שזה הפתרון של GM ..]
האם יש יתרונות או חסרונות לכזה או אחר ?
Printable View
עדיין לא קיבלתי תשובה לשאלה מה ההבדל בין ריליי [שזה רוב הפתרונות שהצגתי ] לבין ISOLATOR [שזה הפתרון של GM ..]
האם יש יתרונות או חסרונות לכזה או אחר ?
הממסר הוא מתג און\אוף שע"י מערכת פיקוד כלשהי שפועלת או ידנית או אוטומטית עם לוגיקה מסוימת (מנוע פועל\כבוי\מתח מצבר מעל\מתחת וכולי וכולי) מחליתה מתי לחבר איזה מצבר לאן.
איסוליטור - באופן כללי - לא התעמקתי בזה שהובא כאן (לפרטים נוספים ראה את מה שיוסף1 - wildl1 הביא) -בד"כ בנוי משתי דיודות שיושבות ביציאה של האלטרנטור כך שהאלטרנטור יכול לטעון את שני המצברים במקביל, כאשר ההשפעה ההדדית ביניהם (בין מצבר אחד לשני) קטנה משמעותית.
במידה והמטרה של המצבר השני היא להפעיל אביזרים בלבד (מקרר, מ. קשר, תאורת קמפינג וכדומה) אז דבר ראשון (למאן האמת לא משנה מה המטרה...) תקרא את הכתבה של אסף על הנושא ואחרי זה תשאל את כל מה שלא ברור למען הדורות הבאים.
http://jeepolog.com/530.html
מבודד מצברים המבוסס על דיודות נועד לבצע שתי פעולות:
1. מעבר זרם מהאלטרנטור לכל אחד מהמצברים.
2. בידוד המצברים האחד מהשני כך שזרם לא יזלוג ביניהן.
היתרון של הפתרון הזה על האחרים: אין התעסקות. התקנת שכחת. הפתרון שאני מתכוון לאמץ כולל מצבר פריקה עמוקה (יש) לכל הציוד למעט כננת והמצבר הרגיל לגיפ ולכננת, שני המצברים מחוברים באמצעות המבודד שרכשתי מאמאזון (בדרך...). באופן כזה אני מוודא שני דברים:
1. אוכל תמיד להניע את הג'יפ למעט במקרה של תקלת מצבר שאינה קשורה בצריכה עודפת ובתנאי שהמנוע ידלוק כשהננת פועלת.
2. מצבר הציוד יכול להתפרק עד תום מבלי שייגרם לו נזק (למה? כי הוא בנוי לזה להבדיל ממצבר סטנדרטי).
ההבדל בין הדגם עם ארבעת המגעים לזה עם השלושה אינו קשור בפונקציונליות אלא בסכמה החשמלית של הרכב. ברוב הרכבים ההתקנה נעשית באמצעות חיבור שני הקטבים החיוביים של המצברים ויציאת האלטרנטור דרך המבודד. בחלק מרכבי GM בהם מותקן אלטרנטור Delcotrom/Delphi ההתקנה שונה במעט וכוללת את חיבור הפין הרביעי לאחת מיציאות האלטרנטור.
יש כמה "יצרנים" לאותו מוצר אך לעניות דעתי רובם קונים Private label מ- http://www.surepower.com/ (לא בדקתי איתם כדי לוודא).
הנה דוגמא זולה למוצר (זה מה שהזמנתי):
http://www.amazon.com/Stinger-S9523-...dp/B001TH8O9C/
סטינגר כאמור לא מייצר את המוצר אבל משווק אותו קצת יותר בזול מאחרים.
יש כמה דגמים ומה שמבדיל בינהם הוא ההספק (הזרם המקסימלי שהרכיב עומד בו). מכיוון שאני לא מתכוון להאיר את ר"ג, נראה לי ש-95 אמפר הם מעל ומעבר לנדרש בסיטואציה של לילה בין טעינות עם צרכנים כגון תאורה, ממיר מתח, מקרר וכדומה.
לגבי יעילות הדיודות לעומת ממסר (קונטקטור, סולנואיד, ריליי), זה נכון שיש על דיודה מפל מתח (בין 0.4V בגרמניום ל-0.7V בסיליקון) אך זה לא מפריע למצברים להיטען ולדעתי עדיף על שחיקת מגעים מכניים, סבירות גבוהה יותר לתקלות וממילא הצורך בהפעלה ידנית.
דעה נגד מנהלי מצברים למינהם:
בניגוד למפצל טעינה "דודות "..........
לכל המתקנים האלה יש ממסרים ומעגל חישה ופיקוד אלקטרוני.
לממיסרים יש זרם הפעלה מינמלי וזרם החזקה מינימלי (קטן יותר מזרם ההפעלה)
זה אומר שלא משנה כמה מעגל הנהול/פיקוד האלקטרוני יהיה משוכלל
תמיד יבצר מצב גבולי שיגרום ל "שטרינג" כמובן שהנהג לא יודע מיזה כי זה המצב...
התופעה גורמת בדרך כלל לחיסול הממיסר ואם האלקאטרוניקה לא משהו גם ל חיסול האלקארוניקה.
יש לי ניסיון עם שניים כאלה ז"ל באוטוקרוון שהיה לי.
הם היו מהסוג היצוק בפלסטיק מה שהפך אותם לזריקים..........:D
ומי שלא קרה לו - בשביל זה יש חוקי מרפי.
במפצל דיודות אין ממסרים לכן אין את התקלות.
מה כן
אם דיודה נפרצת או מתנתקת מיד רואים את זה במד המתח כי כל הרכבים אם מצבר נוסף יש מד מתח לאינדיקציה.
אם זה קורה כל המפצל הופך לזריק...............:D
אבל כאן זורקים כ 50 דולר ולא מאות דולרים ..........:cool:
אבל עד עכשיו לא קרה לי.
באותו הקשר - זה מה שאני הזמנתי לפני יומיים :
http://global.ebay.com/Blue_Sea_9002...492433049/item
יתכן ואני עוד אוסיף לזה שתי דיודות שהכינותי מבעוד מועד ....
שימוש בכננת צריך לשנות משהו בקונפיגורציה ...? יש למישהו דעה על זה ?
אמיר.
לטובת כננת אתה עובד במצב 1+2
כל זמן שאתה לא משאיר במצב שאין טעינה (מנוע כבוי) את המפסק על 1+2 אין לך צורך אמיתי בדיודות והן רק יבזבזו לך אנרגיה ויפגעו בטעינה של המצברים.
במחשבה שניה בכלל לא ברור לי איך אפשר לשלב דיודות עם המפסק - הן אמורות לשבת בין האלטרנטור למצברים וכאן המצברים יושבים "מאחורי" המפסק, הדרך היחידה שאני חושב כרגע נראת לי מסובכת מידי:
האלטרנטור טוען את שני המצברים במקביל דרך הדיודות , המצברים מספקים זרם לרכב דרך המפסק, זה אומר שבכל מקרה עם השארתה את המפסק על A+B המצברים מרוקנים אחד את השני....
לכל מי שמתקין דיודות שימו לב לחבר את ה sense של האלטרנטור אחרי הדיודה ישירות על המצבר אחרת אתם פוגעים בטעינה שלו!
אני מתפרץ לשרשור ורוצה להבין אם הבנתי נכון אחרי שקראתי את רוב הכתבות על מצבר כפול ברכב
ברכב הקודם { דיסקו tdi 300 } היתה מערכת עם בורר מצברים של סירות - עבד לא רע בכלל הבעיה העיקרית שהיתה מכוון שהמפסק ישב בתוך הרכב { כבלים ארוכים מאוד } היו הרבה מפלי מתח
נכון להיום ברכב החדש שלי tdi 300 אני רוצה לבנות מערכת של שני מצברים
חשוב לציין כי המצברים לא זהים - האם הבנתי נכון ? שבורר מצברים לא טוב במידה ויש ברכב שני מצברים שונים .
האם הבנתי נכון ש ISOLATOR תפקידו לפצל את הטעינה לשני מצברים שונים ואז יוצא שמצבר אחד עובד על המערכת המקורית של הרכב ועל המצבר השני בונים את כל האביזרים { מקרר , ממיר מתח וכו וכו }
כלומר ששני המצברים עובדים כל הזמן ביחד כל אחד יש לו את התפקיד שלו וה ISOLATOR מחלק את הטעינה בניהם
ועכשיו לכל המומחים האם הבנתי נכון ???
נראה לי הפתרון המושלם והזול ביותר
בורר מצברים טוב , בתנאי שאתה לא משתמש בשני המצברים בבת אחת , אלא כל פעם אחד אחר ...
ברגע מסויים רק אחד מהם מחובר לאלטרנטור , ואף פעם הם לא מחוברים אחד לשני.
אם אתה משתמש בהם בבת אחת , אתה צריך פתרון כגון ISOLATOR וכו'
אמיר.
סליחה על ההתפרצות,,,ל מ ה ???????????????????????????????
למעט מצב שהרכב כבוי והמצברים אינם טעונים שווה מסכים שזה לא בריא למצבר הטוב.
חוץ מזה , אני משתמש במערכת כזאת (בורר מצברים ימי) כבר הרבה מאוד שנים,,בנסיעה לא פעם מטעין את שניהם בו זמנית,,לא בעיה.
מניע את הרכב לפעמים (שהאחד חלש,,) עם שני מצברים בו זמנית ללא בעיה!
בשימוש בכננת עובד עם שנים ללא בעיה.
למען הגילוי הנאות,,,עכשיו אני עם שלושה!!! מצברים--ובורר משולש ,,כןן שריטה בלתי מוסברת.
הבורר מיועד לעבודה משותפת של המצברים, אז מהההההההה הבעיה????????
היי יחיעם ,
אתה בהחלט צודק גם בדיסקו הקודם שלי לא היתה בעיה עם בורר מצברים של סירות ,
אבל בדיפנדר המצברים יושבים בתוך הרכב ולכן אין בעיהההה ,
בדיסקו המצבר יושב במכסה מנוע וכן ברור מצברים פחות טוב - כבלים ארוכים יש הרבה מפלי מתח
ולכן אני שואל מה הפיתרון לאופציה דומה לבורר מצברים
האם זה הגיוני ריליי לכל מצבר עם מתג בתוך הרכב .
תסלחו לי שאני "מתפרץ" לשרשור "שלי" :)
אבל,
אני לא אוהב את המפסק דווקא בגלל שהוא ידני. נקודה. [וזו התייחסות אישית שלי..] ברור לי שבמפסק ידני אשכח לטפל ולהעביר ממצב למצב וברגע הצורך דווקא המצבר שארצה לא יהיה טעון....
לכן בחרתי בפתרון האוטומטי, של לוינסון [ שאף הוא בא מתחום הימי. ועושה את העבודה לבד.
ברגע של פתיחת מתג, הוא מחבר מצבר התנעה [ לצורך התנעה ], לאחר שהמנוע עובד נמדד המתח על מצבר ההתנעה, ברגע שעבר 12.8V הוא מחבר את השני, וכן הלאה [ כן, יש יחידות שיודעות לנהל יותר מאשר שני מצברים, ואז התהליך זהה רק השרשרת יותר ארוכה.]
כך שבכל רגע נתון, יש לי את המצברים זמינים.
אמין יותר או פחות [יקר ?] מ מתג ידני - בוודאי שמתג יחזיק יותר ועולה כ 15% בלבד ממחיר המתג, אבל העלות שווה לי [שוב, אישית ] כדי לא להיות מוטרד עם איזה מצב במתג אני נוסע ...
אני כותב את הדברים מרחשי ליבי, יבחר כל אחד את הפתרון המתאים לראשו להרגלי הנסיעה שלו ולכיסו.
בהצלחה לכולנו ...
בוקר טוב,
איו ויכווח על הרגשה.
יתכן ובגלל גילי המתקדם אני סתם מפחד מאוטומציה.
בהצלחה
ההבדל בין Isolator לבין Relay:
Automatic Charging Relays (ACR) use a relay combined with
a voltage sensing circuit. When a charge is being applied to a
battery and the voltage rises over 13V DC, the relay closes and
combines the two batteries. When the charge is taken away or the
load on the battery is greater than the charging input causing the
voltage to drop to 12.75V DC, the relay opens and isolates the
two batteries.
Battery Isolators are one-way electrical check valves that allow
current to flow to, but not from, the battery. Their disadvantage
is that they use diodes, which cause a voltage drop that consumes
charging energy, creates heat, and causes batteries to be
undercharged. Although alternators with external voltage sensing
can correct for undercharging, voltage drop and heat remain
a problem.
טוב, נו, בעברית:
ממסרי חיוב אוטומטיים (ACR) משמשים בשילוב עם ממסר
מעגל חישת מתח. כאשר הטעינה מתבצעת על
המצבר והמתח עולה מעל 13V DC, הממסר נסגר
ומשלב את שני המצברים. כאשר הטעינה נפסקת או
העומס על המצבר גדול יותר מהטעינה הדבר גורם
למתח לרדת ל 12.75V DC, הממסר נפתח ומבודד
את שני המצברים.
ISOLATOR הוא שסתום בקרה חשמלי בכיוון אחד המאפשר
לזרם לזרום אל, אבל לא מ, VNMCR. חסרונם
הוא שהם משתמשים בדיודות, הגורמות לירידה במתח שצורכת
טעינת אנרגיה, יוצרת חום, וגורם למצברים בטעינת חסר. למרות שאלטרנטור עם חישת מתח חיצונית
יכולים לתקן את מצב טעינת החסר, ירידת חום ומתח יישארו בעייה.
לאחר מספר שנים עם ריליי שמחבר את המצברים לאחר פתיחת בסוויצ'
עברתי למערכת שבנויה מ2 מפסקי 12V (ברז חשמל של טרקטורים) אחד לכול מצבר
+ 2 שעוני 12V אחד לכול מצבר
כך אני שולט מי מחובר ומתי בזול ואמין ביותר
רק דורש צומת לב וזיכרון
יש לשים דגש על החיבורים והכבלים
בהצלחה
אורן