פה איבדתי אותך :(ציטוט:
שמן 10 קר הוא בין 30 עד 50 סנטיסטוק שמן 50 חם הוא בין 17 עד 23 סנטיסטוק. אתה למד כי שמן 50 חם דליל יותר משמן 10 קר.
שים עוד טיפה סימני פיסוק :roll:
(זה בחינם אצלנו באתר) :wink:
Printable View
פה איבדתי אותך :(ציטוט:
שמן 10 קר הוא בין 30 עד 50 סנטיסטוק שמן 50 חם הוא בין 17 עד 23 סנטיסטוק. אתה למד כי שמן 50 חם דליל יותר משמן 10 קר.
שים עוד טיפה סימני פיסוק :roll:
(זה בחינם אצלנו באתר) :wink:
אני בשמחה מנסה שוב.
שמן 10 לפי דרוג SAE )Society of Automotive Engineers) כאשר הוא קר (40 מעלות) צמיגותו הקינמטית נעה בין 30 עד 50 סנטיסטוק (יחידות מדידה לצמיגות קינמטית ביחידות Lבחזקת 2 חלקי T, כאשר L הוא האורך, T הוא זמן). שמן 50 לפי דרוג SAE )Society of Automotive Engineers) כאשר הוא חם (100 מעלות) צמיגותו הקינמטית נעה בין 17 עד 23 סנטיסטוק. אתה למד כי שמן SAE 50 כאשר הוא חם צמיגותו קטנה יותר (קרי הוא דליל יותר) מאשר שמן SAE10 קר.
מצטער,
באמת לא היה ברור.
מספר סנטיסטוק גבוה = שמן סמיך יותר.
באופן כללי, אילו היו לך שני כיריום (כמו כיור מטבח) זהים מלאים שמן. ולכל כיור היתה מותקנת בתחתיתו צינור ניקוז באורך = L, תוך כמה זמן היו מתרוקנים הכיורים מהשמן? = T.
משמעות הסיפור המיגע היא: שהשמן החם יזרום מהר יותר למרות צמיגותו הבסיסית גבוהה יותר.
--------------הערכים נכונים לשמני מנוע בלבד, ואינם דומים לערכי שמן גיר---------
בברכה,
אני מקווה שאני לא מטריד את קוראי הפורום.
להיפך.ציטוט:
נכתב במקור על ידי קיד
אנחנו תמיד שמחים ללמוד, בכל התחומים, ופתוחים לכל מי שמוכן להשמיע ולשמוע
זאביק,
מנהל פורום סופה/YJ/TJ
ומוטוגוצ'י, במוו ועוד כל מיני דברים שאפשר להעלות באוב :wink:ציטוט:
נכתב במקור על ידי קיד
כתבת ששמני דיזל סופחים פיח הרבה יותר טוב. משתמע מכך, שאחוז התוסף שאחראי על ספיחת הפיח (או איכותו) גבוה יותר מלמנועי בנזין.
האם ניתן להסיק מכך שכדאי למנוע ישן ומפוייח (ככל הנראה, 263K כרגע, אבל לא אוכל טיפה) להוסיף משהו לשמן ע"מ לספוח מעט מהפיח? אולי אפילו להריץ כמה דקות של שמן לדיזל, בתור ניקוי למנוע?
ובכלל, דעתך לגבי תוספים? אחרי הכל, המנוע בריא, גם אם לא במיטבו.
תוספים...
בעיה כאובה.
בקצרה- אם השמן מ"בית טוב"- הוא מהונדס נכון. כלומר- יש בו בדיוק מה שהמנוע שלך צריך, ולא מזיק לו, ולא פולט מזהמים. יש כל מיני תוספים ש"משפרים" את פעולת המנוע המורגשת וגורמים בעיות אחרות. לדוגמא- תוספים על בסיס כלור (מקטיני חיכוך למיניהם) שמשנים לחלוטין את תכונות השמן, ברמה שיכולה לגרום נזק לטווח ארוך. יש תוסף שאולי מקטין את שריפת השמן, אבל האם זה טוב? לא תמיד- בדרך כלל זה בא על חשבון משהו- נגיד- פליטת מזהמים שגדלה. נגיד, שינוי צמיגות השמן.
התוסף היחיד שאני הייתי ממליץ להשתמש בו באופן קבוע הוא תוסף MoS2- חומר שמשמן את המנוע גם כשהשמן עדיין קר ולא הגיע לכל חור (יוצר שכבת שימון קטנה על כל החלקים הנעים). גם כאן יש תשלום- הגדלת כמות המזהמים, ולאורך זמן (לא רב) סתימת הממיר הקטליטי. לכן- לא הייתי ממליץ להשתמש בכזה תוסף במנוע מודרני.
אבל- אפשר לקנות שמן זול ולהוסיף לו תוסף כזה, ואפשר... לקנות שמן שיש בו מראש את החומר או משהו דומה, שמן שעבר את כל הבדיקות ואושר לתקן הרצוי (למנוע בנזין או למנוע דיזל) כמו שהוא, בלי תוספים.
אסף.
נקסוס שלום,ציטוט:
נכתב במקור על ידי asafk
מאין אתה יודע שיש לך פיח במנוע?? פיח במנועי בנזין הינו תוצאה ישירה של מערכת מים לא תקינה - מנוע פועל קר (טרמוסטט לא תקין, או נסיעות קצרצרות (בטח לא עם ג'יפ). מנועי דיזל מייצרים פיח רב בגלל עקרון פעולת המחזור הטרמי של דיזל. מחזור דיזל תמיד עובד עשיר מאוד - בקצרה - סעפת יניקה תמיד פתוחה אין גוף מצערת, והנהג שולט בכמות הסולר בלבד, לכן יש תמיד עודף סולר (מבוא לפעולת משאבת הזרקה).
רק בבדיקה עם בורוסקופ (סיב אופטי שמוחדר דרך הפלג לצילינדר) ניתן לראות את מצב הפיח.
סביר להניח שיש לך פיח רב על השסתומים, אך את זה לא ניתן לנקות ע"י שמן - משום שהוא אינו מגיע לשם - אלא ע"י תוספי דלק.
בקשר לק"מ של המנוע שלך, אצלי יש 340K על המנוע המקורי והמנוע עובד כמו שעון (לא, לא, לא הוא לא דופק).
בקשר לשמנים: השמנים החדשים נועדו להפחית חיכוך במנוע - ולכן מעלים כ"ס - דרישה זו באה דווקא מארגוני איכות סביבה, כך שאין צורך להוסיף להם תוסף נגד חיכוך.
מעבר לכך רוב שמני הבנזין האכותיים עומדים גם בתקן בנזין וגם בתקן דיזל מטעמי שיווק, למשל יהיה כתוב SJ CF. האות C היא לשמני דיזל. לעומת זאת שמני דיזל טהורים כמו SHPD כלל אינם מתאימים למנועי בנזין – ולכן גם זולים משמעותית-, אז אין שום צורך ממשי להריץ שמן של מנועי דיזל.
להורדת פיח מצטבר + הוצאת בוצה מהמנוע יש להשתמש ב"פלשינג" ראה שרשור מרימי שסתומים הרחבתי בנושא.
בקשר לתוספים: תוספי דלק, כאלה שמוספים למיכל, זה הימור. מצד אחד זה ינקה את כל מערכת הדלק, אך מצד שני לכלוך שהשתחרר, עלול לסתום את המרססים, או במקרה הגרוע ניקוי לא אחיד של שסתום יניקה, יגרום לדליפת לחץ. בנושא זה הדעות מאוד חלוקות. באופן אישי, אני משתמש באינפוזיה של חברת פטרו המתחברת לסעפת ההזרקה, להניקוי המרססים, ומבצע זאת אחת לחצי שנה.
דעתי האישית בנושא היא, שאם התחלת עם תוסף דלק, אז לך על זה בגדול, גם בריכוז גבוה וגם בתדירות גבוהה. רק אל תגיד שלא הוזהרת! (כיסוי תחת)
תוספי שמן: השמנים הטובים מתוספים דיים!! (כבר אמר אסף) התוסף היחיד שלא נכלל בהם הוא תוסף למנועים שחוקים. תוספים מסוג זה ממלאים את המרווחים במנוע, הן בצילינדר בוכנה, והן במסבים גל ארכובה. אבל זה לא המקרה אצלך, ולכן אתה לא צריך!!
התוסף היחיד לבעלי מנוע שחוק, עליו אני לא ממליץ הוא תוסף הטפלון. בתחילת הדרך הם עוזרים אך לאחר מכן גורמים לירידת יכולת השימון עקב התגבשויות, למשל FIN25. תוספים אלא היו מאוד פופולריים בעבר.
מנוע שאוכל שמן צריך גם שיפוץ לגל הארכובה, תוסף המטפל באכילת השמן בצילינדר, לא מתקן את החופשים בין גל ארכובה למסבי טלטל.
בקרוב... איך תדע שהמנוע שלך שחוק , או שה-PCV לא תקין.
בברכה,
הפוך, גוטה, הפוך :wink:ציטוט:
מחזור דיזל תמיד עובד עשיר מאוד - בקצרה - סעפת יניקה תמיד פתוחה אין גוף מצערת, והנהג שולט בכמות הסולר בלבד, לכן יש תמיד עודף סולר (מבוא לפעולת משאבת הזרקה).
אוויר נכנס חופשי ללא הגבלה, ודלק לפי מצב מצערת, זה נותן ברוב המצבים "תערובת" עניה. (עד כמה שניתן לקרוא לעסק "תערובת" במנוע דיזל... ) .
חנן,
במנוע דיזל – להלן מחזור דיזל – אין קשר ישיר בין כמות האוויר במנוע לבין כמות הסולר. גם אם אתה נוסע בטרקטור פרגוסון או בטנדר טויוטה היילקס, משאבת ההזרקה מקבלת פקודה אחת והיזון חוזר אחד. הפקודה היחידה היא מצערת, והיא פותחת את קוצב הסולר. ההיזון החוזר הוא משקולות צנטריפוגליות (למעט מנועים ממוחשבים) הסוגרות את קוצב הסולר כאשר המנוע מגיע לסיבובים הרצויים. מכאן שאין "אובר" טורים במנוע דיזל. במנוע של CJ דיזה מטופשת קובעת את כמות הדלק ביחס למסה של האוויר. דיזה זו "יודעת" שכאשר חם או שהלחץ הברומטרי נמוך, מסתו של האוויר נמוכה יותר ובאופן די פשוט יכולתו לשאוב דלק דרך הנחיר יורדת בהתאם. שלא לדבר על מנוע בנזין ממוחשב שעל ידי שני סנסורים – לחץ אויר אבסולוטי, וטמפ' – יכולים לחשב את מסתו המדויקת של האוויר, ולרסס בהתאם. מנוע דיזל ממש לא יודע כמה אויר יש לו. מנוע המצוייד במגדש של גארט סובל מנצילות מגדש לא לינארית (מגדש גדול לא דוחס בסל"ד נמוך, ואילו מגדש קטן חייב לפתוח מעבר עוקף בסל"ד גבוה – הרצאה בהזדמנות) וממש לא יכול לכוון את כמות הסולר בהתאם לסל"ד. מנוע המצויד במצנן ביניים, סובל מהפרשי צינון בין מהירות נסיעה גבוהה בה המצנן יעיל לעומת עומס במהירות נמוכה, בה אין מספיק קירור למצנן ולכן הוא לא אפקטיבי. עדיין לא דיברנו על הפרשים בין קיץ לחורף בנושא טמפ' ולחות יחסית שלא לדבר על גובה ברומטרי.
מנוע בנזין פשוט צורך פחות בנזין כאשר אין לא מספיק אויר (נצילות נפחית / מסתית נמוכה) ומייצר פחות הספק. ואילו מנועי דיזל, כאשר לוחצים את הדוושה, נפתח קוצב הסולר וסולר נשפך לתוך המנוע ללא שום שימוש. עד אשר יעלה המנוע לסל"ד המתאים למשקולות, ואז האחרונות, יסגרו את הסולר. אבל דבר זה לא יקרה לעולם משום שמערכת זו יכולה לעבוד רק בהילוך סרק, כאשר אין עומס על המנוע. אפילו בשיוט רגיל, המנוע לעולם לא יגיע לסל"ד המתאים למשאבת ההזרקה _במידה ותלחץ על המצמד הסיבובים יעלו), ולכן המשאבה תיתן תמיד עודף סולר. מסיבה זו בדיוק נבנתה מערכת ה- EGR הממחזרת גזי פליטה. גם מנועי דיזל ממוחשבים לוקחים את כמות הדלק מהדיסקה האופטית אשר בתוך משאבת ההזרקה, דיסקה זו מוזנת מסיבובי המנוע, ולכן חזרנו לאותה בעיה.
אם פעם לא תהית למה טרנזיט,פג'רו,טרופר,היילקס,איפון,L200, וכו' מעשנים כל-כך הרבה?? ולמה בקיץ טנדר נוואדה צורך ליטר לכל 5 ק"מ למרות שהוא מצויד ב EGR ובמחשב?
התשובה לכך היא שביום חורף קר על פני הים הנצילות הניפחית של האוויר היא מקסימלית – מקסימום מולקולות (מסה) חמצן לכל ליטר אויר. מכן שתסריט תערובת עניה (עודף חמצן) יכול לקרות רק בתנאי זה. היות שמתכנני המנוע דאגו שהמנוע לא יעבוד עני, ובהתאם מכוונת משאבת ההזרקה, כל תנאי אקלים שונה, בהכרח יש פחות חמצן, ובהתאם התערובת עשירה.
בברכה,
מבין גדול אני ממש לא, אבל אני מוכרח לכתוב שאני ממש נהנה לקרוא הסברים שכאלו.
עירא
קיד, הדיזלים שציינת מעשנים במצערת מלאה, ואז באמת יכול להיות מצב של "תערובת עשירה", אבל ברגע שסוגרים מצערת, לחלוטין, או חלקית, אז נכנס מעט מאוד סולר ביחס לאוויר, ואז, אם בכלל ניתן לדבר על תערובת במנוע דיזל, מדובר על תערובת ענייה- אוויר ללא הגבלה, דלק במשורה- זו ההגדרה ל"תערובת עניה" .
קיד,
תודה על התשובה - אכן תענוג להשכיל מדבריך.
לגבי הפיח במנוע, אני משוכנע שיש הרבה בעיקר משום שהרכב היה שייך לעו"ד שנסע איתו בתוך ת"א משך 5 שנים. היום הוא רכב א' שלי גם, ומכאן יוצא שהוא נוסע הרבה בתוך העיר. חוץ מזה שהוא כבר לא חדש, כאמור.
את הקילומטראז' לא ציינתי כהתפארות, אלא כנתון עובדתי - שיהיה לך מידע להתבסס עליו בתשובתך. אני רואה מסביבי לא מעט סמוראים שעשו הרבה יותר. חלקם אפילו מתקרבים למספרים שלך.
שוב תודה,
אלון.
שאלה על מערכת ה EGR שהשתרבבה לשירשור:
אמנם הידע שלי הוא מהאינטרנט אבל עד כמה שהצלחתי להבין תפקידה של המערכת הוא לא לחסוך בדלק - ההפך המערכת מעלה במיקצת את הצריכה מאחר והיא מחזירה חלק מגזי הפליטה לתא הבעירה של המנוע ובכך מורידה את טמפ' העבודה שלו.
הצדקת קיומה של המערכת היא "ירוקה" - הורדת הטמפ' מורידה את כמות ה NOX שנפלטים לאויר שאנחנו נושמים על חשבון צריכת דלק וביצועי המנוע.
זה נכון שבמנועים חדשים בעלי מחשב ומערכת EGR ניתוק המערכת יפגע בביצועי המנוע אבל זה רק בגלל שמראש המנוע והתוכנה שלו תוכננו לעבוד עם המערכת....
אם הבנתי נכון מקריאה בין השורות, טנדר מזדה אמור להיות בעל צריכת דלק טובה כי יש לו EGR.
זה לא הפוך ?
חנן אני לא רוצה להשמע עוקצני, אבל תגיד אתה מכיר את הגשש החיוור? "מה, אתה נסעת עם אנברקס משוך?" תגיד, אתה נוסע עם מצערת סגורה???ציטוט:
נכתב במקור על ידי חנן א.
שוב סליחה על העוקצנות,
בברכה קיד.
לא סגורה לחלוטין, אבל סגורה חלקית, בוודאי, אלא אם כן אני בהאצה.ציטוט:
תגיד, אתה נוסע עם מצערת סגורה???
אוקי,
אז עכשיו שאלה תחל'ס - מציעים שמן 10W40 חצי סינטטי של "דלק" במחיר של 75 ש"ח ל 4 ליטר. זה בסדר ? מחיר טוב ? מתאים לסופה ? במידה ואני רוצה להשקיע טיפה יותר משמן סטנדרטי. הדרגה של שמן - SJ. השאלה שלי זה לגבי ה "10-40", פשוט לא דיברתם על זה בכל השרשור, ואני לא מוצא את ה 15-40 שעליו כן דיברתם :)
אין שמנים מינרליים 10W40, אלא רק סינטטיים או חצי סינטטיים. החצי סינטטי, באופן פרקטי, נותן לך דבר אחד עיקרי- את האפשרות להגדיל את המרווח בין ההחלפות. דווקא בג'יפ, שעובד בתנאים קשים, אתה במילא מחליף שמן לעתים תכופות, אז היתרון החשוב הזה מתבטל. יש לשמן חצי סינטטי יתרונות נוספים, שלדעתי זניחים בסופה.
אסף.
לא פחות חשוב מאיכות השמן ולפעמים אפילו יותר, זה פילטר השמן בו בוחרים. שמן מעולה לא יהיה שמיש אחרי זמן קצר אם הפילטר לא מתאים/יעיל. גם בקיבולת (Capacity) וגם ביעילות(Eficacy).
חשוב לבחור בפילטר עם שסתום שומר לחץ (Antidrain back valve) על מנת למנוע את המצב בשניות הראשונות של ההתנעה שהמנוע עובד ללא לחץ שמן, שסתום כזה מקטין את פרק הזמן. כדאי גם שיהיה שסתום מעקף שיאפשר המשך זרימת שמן גם כאשר הפילטר סתום (פחות רלוונטי כאשר קצב ההחלפה גבוה).
לסופה הבעיה פחות משמעותית כיום, יש דיי והותר פילטרים מתאימים וטובים, לCJ הבעיה קצת יותר קשה, רוב הפילטרים אינם עונים על הדרישות הנ"ל, חלק לא מבוטל מהפילטרים הזמינים הם פילטרים מטורקיה או מהמזרח שלאף אחד, כולל היבואן, אין מושג ירוק מה היעילות שלהם ומה המבנה, לרוב הם מסתפקים בעובדה שהוא מתאים להברגה ברכב X וזהו. נסו לדבר עם היבואן של AC DELCO על סוג של פילטר, כנ"ל MANN או WIX.
נהנתי מכל אות שקראתי.
זה דיון אמיתי,זו רמה
skhaikin, סוג השמן הזה, 10W-40 הוא שמן שרוב היצרנים כבר הפסיקו להשתמש בו משום המרווח הגדול+הצמיגות הנמוכה, כלומר לשמן כזה נדרשת תוספת גדולה של םולימר ע"מ להגיע לטווח הצמיגות ולמרווח הגדול (20W-50 יש מרווח זהה אבל רמת הצמיגות גבוהה יותר), המשמעות של כמות גדולה של פולימר היא היווצרות משקעים, פולימר שרוף, בכמות גדולה יחסית העלולה לגרום לתפיסה של הרינגים ועוד. ככלל, פחות פולימר יותר טוב ולכן סינטטי עדיף. הנ"ל תקף גם ל5W-30.