-
חלודה
אני הולך לכתוב כאן תוצאות ידע ונסיון של 40 שנה במתכות וזה עלול להוציא חלק מכם משיווי המשקל המקצועי בנושאי התחמצנות מתכות/ חלודה.הכלל החשוב לזכור בנושא התחמצנות ובמיוחד פלדה שהיא רגישה מאוד לתופעה ,שחלודה תמיד תופיע במקום שיש בו רוח. מים במקום סגור אינם מחלידים - נקודה. רוח במקום פתוח עושים שמות בפלדה לא מוגנת. שימו לב לכל הבנינים שעומדים ברוח חלשה , שלא כמו רכב - כיצד צד הרוח מערב/דרום חלוד פי עשר מצד צפון/מזרח.זו תופעה ידועה לבעלי מקצוע והזויה למי שלא בענף.ההתחמצנות מואצת מזרימה בלתי פוסקת של אטומים חמצניים -ועל זה אין ויכוח בין בעלי המקצוע. קחו חבית מים מלאה שימו אותה בחוץ ללא הגנה של צבע ,החבית תיגמר מבחוץ ובפנים ההתחמצנות תהיה קטנה עקב אטומי החמצן שבמים בלבד שכמותם קטנה, בעוד שבחוץ זרימת האוויר הקבועה תאכל את המעטפת. עשו נסיון שעולה גרוש וחצי. קחו שני מסמרים חדשים , שימו את האחד בצידו החיצוני של חלון מערבי ואת השני בצידו הפנימי של החדר ותגלו תוך יומיים שהמסמר החיצוני החליד והפנימי נשאר חדש. מסקנה- החלודה המואצת בשלדה שלך נובעת משתי אלטרנטיביות אפשריות . הראשונה ,שהיא בסיכוי של 90% ,האזור לא היה מוגן באמצעות צבע טוב שהינו הגנה מיכנית(לעומת גילוון שהינו הגנה קטודית) .או שהמתכת שממנה יוצרה השילדה היתה בקטע זה באיכות לא מבוקרת במיוחד- מה שקורה לעיתים רחוקות בתהליכי ייצור ולכן היתה רגישה בהרבה לקורוזיה ,וזו אפשרות מאוד קטנה.מילוי פוליאוריטאן מוקצף לא יעזור כלל היות ולפוליאוריטן המותז יש חללים פתוחים במבנה המיכני שלו שהופכים אותו לספוג {שלא כמו פוליסיטירן מוקצף - קלקר} ולכן תאורטית הוא יגרום לספיחת מים ולא יוסיף לקבלת חלל יבש שהוא בכל זאת עדיף מחלל רטוב המכיל בתוכו מעט חמצן.בג'יפים שלי אני נוהג לרדוף כל נקודת חלודה בדיוק כמו במסדרי הנשק שעשו לי בגולני כי ברכב שבו תחלופת החמצן היא ענקית -לקורוזיה יש כושר התפשטות והעמקה פנטסטיים, ולכן אני צובע את הג'יפים בצבעי יסוד לפחות פעם בשנה ומלמטה יש הגנת זפת שמעליה צבע יסוד על כל השלדה, המרכב והמכלולים.אם הג'יפ עומד או נוסע מעט הבעיה קטנה בהרבה במיוחד אם תציבו אותו במקום מוגן מרוח.אולי הוספתי כאן נקודה נוספת לבעיות קורוזיה ברכב.
-
אחרי שעליתי אתמול בלילה על בנז"ט .. וכמובן קרעתי את הצמיג, חזרתי היום למכון הנ"ל לקנות חדש ושאלתי את המסגר שלהם , שעבר לי על האוטו, בקשר לריתוכים ולבעיות שהצגתם.
הוא חימם את הפלטות העבות יותר מהפלטות הדקות בשביל שהריתוך יתפוס כהלכה. אז.. לא יסדק הריתוך?
-
זה לא קשור. זה עניין של ריתוך נכון, זה הכל - כדי לחדור יותר מחממים יותר.במתכת עבה יש צורך ביותר חימום מבדקה, אבל זה לא עונה לך על השאלה.
דמיין מוט אחד, נגיד באורך 90 ס"מ ושגובהו ורוחבו הם 2 ס"מ. קח 30 ס"מ מכל קצה של המוט ותוריד 1 ס"מ מהעובי שלו לאורך הקטע. נשארת עם מוט באותו אורך, עם שני קטעים צרים וקטע עבה במרכז. נתק את הקטעים מהמרכז וחבר אותם חזרה בריתוך. עכשיו פתל את המוט, איפה הוא ישבר? טיפה לפני/אחרי הריתוך (הריתוך מושלם, לטובת הנושא). זה בדיוק מה שעשו לך בשלדה; כולה בעלת יכולת פיתול אחת, אבל הקטע המרותך בעל יכולת פיתול אחרת, אבל זה עדיין לא אומר שהשלדה שלך תסדק.
לדעת טובים ממני התיקון יחזיק, אני לא יודע. באמת.
אני כן יודע שזה עבודת הריתוך הכי גרועה שראיתי בהרבה זמן. אני מצטער להיות היחיד שמבעס אותך, אבל כשפתחתי את התמונות הייתי בשוק. אתה לא נורמלי אם אתה חושב שהעבודה הזו שווה משהו, חוסר האחידות בריתוך לבדו הוא מספיק כדי לפסול את זה על הסף, אצלך עוד מוסיפים את עובי החומר שהוכנס... אני מאוד, מאוד נגד.
http://learn.sapir.ac.il/users/www/1...a/PCDV0002.JPG
שוב, טובים ממני אומרים שזה יחזיק. אבל אני אומר לך כמסגר חובב שזה מתחת לכל ביקורת ושום שיוף שנתנו לזה בסוף לא יצדיק מחמאות לעבודה הזו. לזה אין תירוצים.