2 הערות לאסף:
א. אנחנו לא רוצים לכבות את המקרר בלילה.
ב. מצבר עופרת רגיל יכול להטען גם בעשרות אמפרים אם הוא ריק. אחרי התנעה של הויטארה עם בוסטר נסעתי למצבריה הקרובה (10 דקות) ושם מדדו לי זרם טעינה של 40 אמפר.
Printable View
2 הערות לאסף:
א. אנחנו לא רוצים לכבות את המקרר בלילה.
ב. מצבר עופרת רגיל יכול להטען גם בעשרות אמפרים אם הוא ריק. אחרי התנעה של הויטארה עם בוסטר נסעתי למצבריה הקרובה (10 דקות) ושם מדדו לי זרם טעינה של 40 אמפר.
אין קשר לסוג הרכב.
זה מצבר צרכנים.
בהתחלה חיפשתי מצבר פריקה עמוקה, חברים שגולשים בשקט כאן באתר אמרו שמנסיונם עופרת רגיל עושה את העבודה.
צדקו.
תקרא בקישור שהעלתי מexpedition portal, מסתבר ש(שוב), לא המצאנו את הגלגל בנושא.
נכון, אבל העלתה טענה שהאלטרנטור נדרש לתמוך בהטענת שני מצברים בו״ז, וזה לא מדויק.
נכון שהוא מחובר לשניהם כשהמנוע עובד, אבל רק מצבר אחד נדרש להטענה משמעותית.
מבחינתי מבחן התוצאה שנשען מראש על ניסיונם של אחרים, עובד.
למרות שאני חובב גטג'טים מושבע, כזה מגיע לאמינות - ממליץ על הפתרונות הפשוטים שתמיד עובדים ולא תוקעים אותך באמצע המדבר.
לטעמי, הפתרון המקובל בייכטות פשוט, אמין ועושה את העבודה.
ברז מתוג.
כשהמנוע עובד, טוענים במקביל את שני המצברים.
כשמכבים המנוע מנתקים את המצבר המוגדר כמצבר התנעה ומפעילים את הציוד על המצבר השני.
בהתנעה ממתגים למצבר ההתנעה שנאר תמיד זמין.
גלוי נאות,
התקנתי לפני שנים רבות מנתק מסוג BATTERY BRAIN ואני חי עם מצבר יחיד, מפעיל מקרר בלילה, ועל הדרך מוגן גם מפני סתם אורות דולקים בטעות שפורקים מצבר.
אני עם דורון בקטע הזה... מצבר עופרת פשוט. גם אם מקצר את חייו, גם אם מת לגמריי.. החזיק שנה? תחליף באחריות.. יצא שהחזיק שנתיים. 500 שקל בשנתיים שווה לי את ה"הרס" של המצבר... כוסאומו, שימות. בפועל דורון אומר שמחזיק הרבה יותר ואני לא מתפלא, הוא נטען כל עוד הרכב בנסיעה ועובד פעם וחצי בחודש.
zivo, לקנות מצבר פריקה עמוקה זה לא חוכמה, החוכמה זה להטעין אותו בצורה נכונה.. כי אם תחבר אותו במקביל עם מערכת ניהול טעינה קונבנציונלית, זה יעבוד, אבל בצורה לא יעילה להחריד.. נדרשת מערכת מתוחכמת ויקרה יותר בשביל להטעין מצבר פריקה עמוקה כמו שצריך.. מצבר טוב, מערכת ניהול יקרה, חיווט, מפסקים... זה כבר נהיה פרוייקט של כמה אלפים טובים...
למי שרוצה להעמיק, הייקה מדרום אפריקה מרחיב :
https://www.youtube.com/watch?v=P6poRPUMKTI
יוני,
אחת הסיבות שאני כתבתי את כל התגובה הזו, זה לאתגר לחשיבה שונה, לצאת מהקופסה ולא להרדם.
כתבתי במפורש, כל האלקטרוניקה, לטעינה, לפריקה, לאיזון (בין התאים), לכיווי טעינה, להגנה... הכל... פחות מ 50 ש"ח (ולא אלפים טובים).
זה לא באמת מסובך, וכמו שאנשים למדו פעם לכוון פלטינות וקרבורטור, שילמדו איך לחבר 4 חוטים וג'וק.
לגבי "הגישה של דורון", תקרא פה באתר, עד לאחרונה גם אני הייתי בגישה הזו. אצלי זה יותר מאתגר כי אני עם טרופר, שצריך שני מצברים להתנעה "רגילה", אז מה עושים עם הצרכנים?
אני חושב שהעולם התקדם, מה שפעם עלה אלפי ש"ח (כמו שכתבת) עולה היום פחות מ 50 ש"ח, וחוץ מזה, לפחות אצלי, יש גם שיקול המקום, להוסיף מצבר שלישי רק לצרכנים?
- - - Updated - - -
דורון,
צריך לחדד את השאלה, האם אתה צריך \ רוצה את שניהם לצרכי התנעה או שאתה מחפש הפרדת רשויות מוחלטת (אחד צרכנים ואחד משרת את האוטו)?
מציע לך בכל זאת, תראה את הסרטון.. אולי תשנה את דעתך.. לחלופין אם מצאת פיתרון שעושה אותו דבר ב50 שקל נשמח לשמוע פירוט.
המצב אצלך אפילו יותר רגיש כי האלטנרטור צריך להטעין 2 מצברי עופרת גם ככה.
זיו..... פירוט בבקשה. מה נכלל ב50 שח האלה?
(קישורים...)
אסף.
סליחה שאני גונב פה הודעה מהשרשור אבל זיו, הטרופר לא באמת צריך 2 מצברים, בשנתון 99' למשל קיים מצבר אחד של 100ah, בגלל קשיי הנעה שהיו אז, משנת 2000 פיצלו והוסיפו מצבר. הם גם מחוברים במקביל ואין להם הגנה ביניהם(במקור) שזה דבר שיוצר יותר בעיות כשהם לא זהים בגודל וכו' ועוד כשמחוברים לאחד מהם צרכנים(יש על זה שרשורים כאן כבר).
נסעתי פעם גם עם מצבר יחיד אחרי שאחד מהם "התאבד".
שתי שאלות:
1. האם אפשר ובטוח לשים מצבר עופרת בתא המטען? בטרופר בנזין פשוט אין מקום בתא המנוע לשני מצברים
2. האם אפשר לפרק מצבר מרכב היברידי? יש רכבים כאלו כמו זבל עכשיו ובטח כבר יש כמה שהגיעו לפירוקיות...
1. כן, אם הוא מגיע עם נשם, ואתה מוציא את הנשם החוצה.
2. בהחלט, כבר נעשה, אבל עם כל הזהירות המתבקשת בטיפול בסוללות ליטיום. שמעתי על קארט, קורקינט, וטרקטור רומני שנוסעים עם סוללות ליטיום של סונטה, איוניק, ואאוטלנדר.
התחלת לדבר עם עצמך? :-)
כן... אני פספסתי כי לא קראתי עד הסוף את הנקודה השנייה של חנן...
מודה, מודה, מודה
...נכתב מהנייד, סליחה על השגיאות
כפי שכתבתי בהתחלה, השירשור הזה תפס אותי עדיין לא מוכן לדיווח מלא, כלומר, אני לא יכול להגיד שיש לי את כל הפתרון גמור ועובד, ובדוק קצה לקצה.
חלק כבר עובד וחלק רק הוזמן, ולכן, הקישורים הם עדין המלצות בערבון מוגבל.
נחסוך כרגע את ההתלבטות של כמה תאים (3 או 4), ומה זה אומר על המתחי עבודה, אני הלכתי על שלושה תאים, וזה אומר שמצבר מלא מגיע ל 12.6V ועדיף לא לרדת מתחת ל 11.1V.
דרך אגב, מי שיכול להשיג מצבר כזה מרכב, כמו שהזכירו פה, יכול בכלל לפשט את הפתרון ופשוט לשים ארבעה תאים. במקרה כזה מקבלים מצבר שהמתח המכסימלי שלו הוא 16.8V, מצבר כזה, ניתן לחבר ישירות לאלטרנטור \ מצבר של הרכב, שיטענו אותו עד 14-14.2V בלי שום בעיה של מטענים ואלקטרוניקה "מסובכת" (נכון שזה מנצל רק 60% מהמצבר, אבל אם שי לך מצבר של 70-80AH בחינם, זה לא רע ).
יש פה את חנן, שמבין בזה הרבה יותר טוב ממני, ואפשר לשאול אותו.
1- הספקת המתח - הלכתי על מה שנקרא DC2DC Buck Driver (בשלב הזה נחסוך את ההסבר למה בחרתי דווקא בזה), מאפשר לי כיוון מדוייק של מתח וזרם יציאה. דוגמאות לספק כזה -
https://www.banggood.com/DC-DC-8A-30...r_warehouse=CN
https://www.ebay.com/itm/DC-CC-CV-Bu...53.m2749.l2649
2- על המצבר עצמו, יושבת יחידה של ניהול המצבר ההגנה, והמנגנון איזון (בין התאים) -
https://www.ebay.com/itm/3S-10-8V-12...53.m2749.l2649
https://www.banggood.com/DC-DC-8A-30...r_warehouse=CN
שים לב, שזה בעצם היציאה מהמצבר, דרך היחידה הזו, אני גם מטעין וגם צורך מהמצבר.
3- בעוד 5-10 ש"ח משקיעים ושמים גם תצוגה למצב המצבר. זה לא חללית, ויש כל מני איכויות, ואצלי זה בכלל מחובר לארדוינו, אז אני יודע במדויק את המתח ויכול להבין את התכולה, אבל בשביל כמה שזה עולה, אני שם גם אחד כזה על המצבר עצמו-
https://www.ebay.com/itm/3S-20A-12-6...53.m2749.l2649
https://www.ebay.com/itm/Lithium-Cha...XaWw:rk:3:pf:0
4- אחרון, הוזמן גם ריילי כזה -
https://www.banggood.com/Universally...r_warehouse=CN
בדקתי את המצבר שלי עם בודק מצברים של חשמלאי רכב, שהמצבר היה על 11.1-2V, כלומר אחרי שכבר רוקנתי ממנו בסביבות 60AH! המצבר מראה ירוק על מצב מדידה של 600A :-) ולא מדידה אחת, אלא מספר מדידות (המודד מתחיל להריח).
בהנחה שאני אעצור את המקרר ב 11.1V (כרגע הוא מכוון אצלי ל 11.5), זה אומר, שגם אחרי שהמקרר כבר עצר (בגלל התרוקנות של הליתיום) יש במצבר הזה מספיק חשמל להניע את הטרופר.
אני הולך בשלבים, וממתין ובודק בין שלב לשלב, אבל.....אם הכל יעבוד לפי המתוכנן, אני מתכוון להוציא מצבר עופרת אחד (70AH, חדש, נקנה בספטמבר), משימוש ולשים את הליתיום במקומו (בחלל המנוע).
הצרכנים יחוברו קבוע לליתיום, והליתיום יוטען דרך המטען שבקישור הראשון.
בנוסף, ישירות על הקוטב של המצבר! אני אחבר דרך הריילי הזה, בין המצבר ליתיום למצבר עופרת. הפיקוד לריילי יגיע מהקו של הסטארטר.
כלומר, ברגע ההתנעה, המצבר ליתיום "יתן כתף" ויעזור למצבר עופרת היחיד (כרגע 70AH).
ביום יום, בעיקר שכל התאורה שלי (כולל אורות דרך) היא לד, אני לא חושב שצריכה להיות בעיה למצבר אחד להחזיק את המערכות של הרכב.
אם הכל ילך לפי התכנון, שהמוטלו החדש ימות, ובהנחה שאני עם מצבר עופרת אחד, אני אחליף למצבר 90AH (כמו שנדב כתב, זה התכנון המקורי של הרכב, והמגש בצד ימין, אכן בנוי למצבר גדול).
חברים,
מאחר ואני סקרן, אז חבר הביא לי מצבר כזה של רכב הברידי כמו של זיו כנראה.
חיש קל פרקתי אותו ועשיתי ממנו מצבר של 3 תאים (יהיו שניים כאלו וישארו תאים רזרביים}.
כמו שזיו ציין זה כנראה יתן משהוא כמו 50 אמפר שעות, המשקל והגודל די הפתיע אותי, לא ממש יותר קטן וקל ביחס למצבר עופרת.
סוללת LIPO שנקראת משום מה סוללה חכמה, היא בעצם די טפשה...
להבדיל ממצבר עופרת (טיפש...) שמסתבר שהוא הרבה יותר חכם ובטוח... מצבר עופרת מזינים אותו במתח של 13.8 עד 14.2 והוא כבר דואג לעצמו מבחינת זרם טעינה, טעינת יתר וכו. הוא רק לא אוהב פריקות יתר.
לעומתו, המצבר "החכם" ללא מעגלים חכמים שחובקים אותו ישבוק חיים במקרה הטוב או לא עלינו יעלה באש ואף יתפוצץ.
סוללות ליתיום בכלל ו- LIPO בפרט לא אוהבות טעינת יתר (פיצוץ..) חום יתר (פצוץ) קצר, חדירת מים או חמצן (פיצוץ), בעמידה ממושכת ב-100% טעינה היא מתנפחת (ובסכנת פצוץ) ופריקת יתר מקצרת דרמטית את אורך חייה (פי עשרות).
לכן הסוללה "מחובקת" במעגלים חכמים, סנסור מתח וסנסור טרמי על כל תא, מעגלים לבקרת טעינה אחידה, הגבלת טעינת יתר, פריקת יתר, זרם יתר וכו.
ברכה ההברידי, בנוסף לכך כל הנתונים הללו מועברים למחשב הרכב אחשר בונה תוכנית טעינה/פריקה אופטחמאלית ובטוחה.
ברחפנים המודרניים הסוללה הזאת ארוזה עם מחשב זעיר אשר גם הוא עובר מידי פעם עדכוני תוכנה לפתרון באגים שמקצרים את חיי הסוללה והרחפן... בין היתר המחשבון מתוכנת לבצע פריקה מבוקרת של הסוללה כדי להגן עליה במידה ולא נעשה שימוש ברחפן.
כל הספור שלי - כל כך למה ?
כדי להזהיר מהקלות הבלתי נתפסת שאנשים ממהרים להכניס "פצצה" לרכב שלהם. טעות באחת מהנקודות שציינתי, ויש שריפה במקרה הטוב או פיצןץ. לא ניתן לכבות את הסוללה הבוערת במים - נהפוך הוא - מים מלבים את האש ויוצרים פיצוץ.
חברות התעופה כבר לא מעלות סוללות כאלו בתפזורת אלא אם כן הם חלק ממכשיר אשר כולל את כל ההגנות החכמות של הסוללה הטיפשה והמסוכנת.
אז למה בכל זאת משתמשים ברכב, ברחפן, בכלי עובדה וכו ? בגלל משקל נמוך, קבולת סבירה, והעיקר יכולת אספקת זרם גבוה לפרקי זמן קצרים - ראו דוגמת הבוסטר - סוללה זעירה מוציאה כמה מאות אמפר. בגלל האנריה המתפרצת האדירה הזאת - כל פגם או סדק בסוללה עשוי לגרום לפצוץ.
יצרני הציוד משקיעים הרבה בפיתוח אמצעים להקטין את הסיכון - השקעות ברמה של מליארדי דולרים.
קשה לנו כחובבים לכסות את כל מה שנדרש כדי להבטיח פעולה בטוחה של הסוללה, למרות שנראה שניתן לרכוש בנזיד עדשים את כל המעגלים האלוץ רק קחו בחשבון שהמעגלים ב-3 דולר כושלים מידי פעם. מתקני האופניים והקורקינטים מתפרנסים יפה מהתקלות.
אני לא אומר שלא ניתן לעשות שימוש מושכל בסוללות האלו. רק זה דורש הבנה עמוקה.
אישית אני ממליץ למי שרוצה מצבר נוסף ללא כאבי ראש, שירכוש מצבר עופרת "טיפש" שלצרכים שלנו הוא הרבה יותר חכם. לכל היותר, לרכוש מצבר פריקה עמוקה.
מי שבכל זאת ילך על הפרוייקט (כמוני...) מציע ללכת על הפתרון הפשוט ביותר. 3 תאים, טעינה בבית בלבד עם מטען יעוד מאוזן או עם מעגלי איזון טעינה והגנה על הסוללה (BMS) וישיהיה מודע לכל הסכנות.
ונשמרתם לנפשותיכם !!!
אני משתמש כבר שנים בליפו בתור בוסטרים, שומר אותם בנרתיק פיבר ייעודי.
נכון שפחות בריא לשמור ליפו במצב טעון, אבל לשימוש כבוסטר זה המצב הנחוץ. החלפתי סוללות אחרי 5-6 שנים למרות שלא הרגשתי ירידה בביצועים.
לגבי טעינה בבית בלבד - למה ?
לא חייבים לטעון את הסוללות בזרם של עשרות אמפרים. לבוסטרים אני משתמש במטען של 30 וואט שמטעין רק דרך שקע האיזון. הסוללות לא מתחממות כך ואני לא רואה בכך סיכון, במיוחד מאחר והמטען יעצור מיד עם כל זיהוי לחריגה בטעינה.
כדי להחזיר מצבר צרכנים למצב מלא תוך זמן סביר יידרש כנראה זרם גבוה יותר, אבל עדיין נמוך משמעותית מהזרם המותר.
בקיצור, לא הייתי שולל על הסף טעינה ברכב (מהאלטרנטור או עם פאנלים סולריים) כל עוד משתמשים במטען מאזן עם הגנות מובנות (שזה כנראה כל מטען ליפו ייעודי)
סוללות ברכבים היברידיים הם לי-פו?
לא לי-יון?
הסוללה בבוסטר בנגוד למה שמוצהר על האריזה היא לרוב פחות מ-3 אמפר שעה.
פוטנציאל הנזק שלה הרבה יותר נמוך ממארז אנרגיה של סוללות של עשרות אמפר שעות.
לכן ממליץ לטעון בבית במקום בטוח, לא חם, רצוי אפילו בתוך ארגז פעולה למקרה של בעיה.
לטעון אותם בסמוך למועד השימוש ומאחר והסוללה עם נפח גדול לשקול לטעון לפחות מ-100% כדי להאריך חיים תרתי משמע.
צריך לזכור, היצרן לא סתם מחליף סוללות יקרות כאלו בגלל כל חשד לפגם כל שהוא.
הסוללות האלו בשמוש לא נכון הן פצצה מתקתקת.
אני עם הספורטאז': מה שלא יהיה פשוט - פשוט לא יהיה.
לשימוש של צרכנים בחניון לילה בטיול, מערכת פשוטה שכוללת מצבר עופרת/חומצה איכותי (קטרפילר) ומצבר התנעה "גיבור" (אופטימה "אדום") שמחובר במקביל ומתנתק בדימום המנוע ע"י ממסר - היא מערכת מנצחת, אצלי כבר 20 שנה במכוניות.
כמאמר המהנדסים: "אם זה עובד - אל תיגע"
אני עם ליפו של 5 אמפר-שעה, לא "בוסטר" כמוצר מוגמר אלא סוללה שמותר למשוך ממנה זרם רגעי של 650 אמפר (למשך שנייה) וזרם רציף של 325 אמפר. כמובן שאני לא מושך כזה זרם באופן רציף - זרם ההתנעה בויטארה הוא 100 אמפר ובצ׳רוקי 160 אמפר (מדוד), ועם סוללות 4s ההתנעה היא מהירה.
כמובן שאני לא מתנער/פוסל/מזלזל באמצעי הזהירות הנחוצים לסוללות ליתיום. כל מי שמשתמש בהן צריך להבין את מגבלות וסיכוני הטכנולוגיה ולהחליט באופן מושכל.
ואני באמת לא מוצא סיבה להמנע מטעינה איטית בתוך הרכב, כל עוד הטעינה עם מטען מתאים.
מי שרוצה להיות צדיק/זהיר במיוחד, יכול לטעון את הסוללה רק לפני השימוש ולא להחזיק אותה טעונה כל הזמן, וזה גם יאריך את חיי הסוללה.
בדור הנוכחי אני משתמש בסוללות li-hv שמאפשרות טעינה למתח גבוה יותר (מצריך מטען ייעודי), אבל אני טוען אותן עם מטען רגיל למתח של ליפו רגילות, כך הן לפחות לא טעונות "עד הקצה" ועדיין מספקות את הסחורה בענק, כולל התנעת דיזלים גדולים וריתוכי שטח (בצמד סוללות) ☺
אופטימה לפריקה עמוקה הוא צהוב. האדום להתנעה.
יקירי,
האופטימה הקודם חי 12 שנה (!) לפני שנפח את נשמתו והשיב את חשמליו לבורא.
מחירו הוא סביב ה - 1,800 ש"ח פלוס / מינוס.
בחישוב שקל לזמן זה אחת העסקאות המשתלמות למצבר ביקום.
הנוכחי כרגע רק 8 שנים על האוטו, מרגיש צעיר ובועט.
הקטרפילר חי בממוצע אצלי כ - 3 שנים, עולה סביב האלפייה. גם זו עסקה טובה בסך הכל.
יש דעה רווחת גם בארץ.. גם בפורומים באוסטרליה וארהב כי האופטימה שינו את ארץ הייצור והאיכות ירדה פלאים.
Sent from my SM-A530F using Tapatalk
ללכת לישון רעב? (-;