תודה על ההסברים
לפי מה שהבנתי המטען שלי מיועד לכל סוגי המצברים מלבד ליטיום (חבל שכך) , זה מה שכתוב במדריך המשתמש, רק שבמטען שלי לא צריך לבחור את סוג המצבר כמו בחלק מהמטענים והוא עושה אנליזה לבד לזיהוי סוג המצבר
המדען המטורף
Printable View
תודה על ההסברים
לפי מה שהבנתי המטען שלי מיועד לכל סוגי המצברים מלבד ליטיום (חבל שכך) , זה מה שכתוב במדריך המשתמש, רק שבמטען שלי לא צריך לבחור את סוג המצבר כמו בחלק מהמטענים והוא עושה אנליזה לבד לזיהוי סוג המצבר
המדען המטורף
יש רכיב dc-dc שהוא ממיר מתח
ויש מטען dc-dc שמיועד להיות מטען לכל דבר רק שההזנה שלו ממערכת dc
בסוף ייצא שכל אחד מכם מדבר על משהו אחר.
אסף.
צוינה רגישות לטמפ׳ סביבה גבוהה. אשמח לקבל נתונים
מתכנן מערכת צרכנים בסיסית על מצבר שיותקן קבוע בארגז הטנדר.
יכול להתחמם לסד״ג 50 מעלות בקלות.
האם בטוח/כדאי להשתמש בליתיום? ספציפית לגבי המוצר שנבחן בכתבה?
האם צפויה ירידה באורך החיים של המצבר?
תודה
הסתכלתי על כמה מצברים באתר שלהם - ברובם, טווח טמפ' לעבודה מינוס 20 - פלוס 55 (חלקם מציינים טעינה מאפס ומעלה, וחלקם עבודה גם עד 60).
לא יודע מה ההשפעה על אורך חיים (נראה לי שמספר פעמים זה לא מה שמפריע), אבל כן יש אמירה שככל שהטמפ' עולה, הפריקה הפנימית עולה.
לא חושב שהתקנה נכונה בארגז של טנדר, יכולה להגיע בקלות ל 50 מעלות.
תחשוב רגע על תא המנוע, שהמנוע כבוי ומשאירים רכב בשמש, האם יש מצב שהטמפ' בתוך המנוע תגיע ל 50?
קצת צל וקצת איוורור, ואנחנו לא במציאות של 50 מעלות, ובוודאי לא בקלות.
בקר DC2DC הוא בהחלט מטען.
הוא מטעין ממתח מבוא dc למתח מוצא dc
בשונה ממטען ביתי שמטעין ממתח AC והופך אותו DC.
בנוסף נאמר מעלה שמטעני DC2DC נעצרים ב12.8V, זה נתון שאינו נכון.
CTEK D250SA לצורך הדוגמא זו יחידת DC2DC שיודעת לספק 14.7V שזה למעשה המתח הדרוש לטעינה מלאה של מצברי AGM.
מבדיקה באתר היצרן יש להם דגם חדש שנקרא D250SE שיודע להטעין גם מצברים ליתיום LifePo4.
כמובן לשניהם יש בקר MPPT מובנה.
אני מציע, מבקש, שנדייק.
פשוט חבל להטעות, במקרה הטוב זה נגמר באובדן כסף בפחות טוב גם בתקלות פחות נעימות.
אני נתנתי דוגמה ל DC2DC שמיועד ל 12.6V (לא 12.8), אף אחד לא אמר שכל הDC2DC מיועדים ל 12.8V (ואני בכלל לא מבין את הביטוי נעצר, כי זה לא מטען).
ניסנו (3 אנשים פה בשרשור) לחדד את ההבדל בין מטען DC2DC לבין מה שאנחנו מתכוונים שאנחנו אומרים DC2DC (ללא המילה מטען).
אז אני אחזור ואחדד את ההבדלים-
ספק מתח - בד"כ מקבל מתח AC (גבוהה 110-240V) ומוציא מתח ישר נמוך (וולטים בודדים עד כמה עשרות). ספק מתח מיועד לשימושים שונים (כולל לפעמים טעינה), אבל אין לו שום מנגנון לשינוי המתחים כתוצאה ממצב טעינה של מצבר שמחובר אליו.
DC2DC - כשמו כן הוא, זה שם כללי למעגל שיודע לקבל מתח DC בכניסה, ולהוציא מתח DC ביציאה. יש DC2DC שחייבים שמתח הכניסה יהיה גבוה ממתח היציאה (נקראים בשם הכללי Step Down) , יש כאלו שחייבים מתח כניסה נמוך ממתח היציאה ( Step Up), ויש כאלו שיודעים גם UP וגם DOWN (לפעמים קוראים להם Continuous ולפעמים פשוט Up & Down). לחלקם מתח וזרם המוצא קבוע, ולחלקם משתנה. אבל, מה שחשוב, אין להם פרמטרים של שינוי התנהגות כתלות במתח של מצבר שמחובר אליהם.
בקר MPPT הוא סוג מיוחד של DC2DC שיודע לשנות את הזרם שהוא צורך מהמקור אנרגיה שלו (לוח סולארי), כתלות בהספק שהוא צורך (מכפלת הזרם במתח). פאנל סולארי, ככל שמושכים ממנו יותר זרם, מתח המוצא שלו יורד. הבקר הזה "יחפש" תמיד את הנקודה שבא ההספק (המכפלה של המתח זרם) יהיה מכסימלי (מתח המוצא של בקר PPT, יקבע לפי סוג המצבר, ולכן צריך מעגל DC2DC שיבצע את התאמת המתחים).
מטען - מטען הוא ספק כח שמיועד לטעינת מצברים \ סוללות. הוא יהיה מיועד \ מתוכנן לסוג(ים) מסוים(ים) של מצבר, ויהיו לו תכונות כמו ניתוק מוחלט של המתח (שהמצבר נטען), כניסה למצב "ציפה" \ ספייקים, (שהמצבר נטען), הורדת מתח וכו'.
מטען ביתי יקבל בד"כ מתח כניסה AC (גבוהה), אבל ישנם גם מטענים שמיועדים לקבל מתח כניסה DC (נמוך). בהספקים גבוהים, ובעיקר במקרים שמתח הטעינה גבוה ממתח המקור, או שצריכים תמיכה בתחום מתחים רחב, מקובל לשלב במעגל של מטען כזה, מעגל DC2DC (עושים "חלוקת עבודה" - ה DC2DC דואג למתח הנחוץ, והמטען דואג ללוגיקה הנחוצה לטעינה).
מטענים כאלו יקראו DC2DC Charger ( להבדיל מ DC2DC בלבד).
המוצר שאתה מתאר (CTEK D250xx) הוא בעצם שילוב של שלוש פונקציות (בקר לפאנל סולארי, בקר DC2DC ומטען) לתוך מוצר יחיד.
ההבדלים באותיות האחרונות (SA לעומת SE) מציינים את התכונות השונות של פונקציית המטען, ואת ההתאמה שלהן לסוגי מצברים שונים.
אחד היתרונות של המצבר נשוא הכתבה הזו, היחידה שאחראית על וויסות הטעינה, כבר בפנים (ולכן מספיק DC2DC פשוט, או אפילו אפשר בלי).
אני מתעקש אתך, מפני שמי שיקח DC2DC (לא מטען) ויחבר אותו ישירות למצבר, במקרה הטוב יגרום נזק למצבר, ובמקרה הפחות טוב, ידליק אותו (או שהמתח של הDC2DC נמוך ממתח הטעינה של המצבר, ואז הוא פשוט לא יטען עד הסוף).
זה נכון לכל סוגי המצברים! ליתיום נדלקים, מצבר עופרת סתם עושה חור בשילדה :-(
אני מוריד את הכובע בפני כל מי שמסוגל פעם אחר פעם להסביר את אותו נושא מחדש לטובת הפצת הידע.
לזכותו של זיו יאמר שהוא גם תורם מזמנו באוףליין.
בשבוע שעבר נעזרתי בו גם בחומרה וגם בהמון שעות תמיכה והדרכה.
רכשתי המון ידע בזכותו ועל כך תודתי והערכתי.
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
ההסבר של זיו מעולה ומקיף מאוד, קראתי אותו ולמדתי קצת יותר.
לדעתי ברגע שתגיד dc2dc רוב האנשים יעשו את הקישור למטען.
גם אני חטאתי בזה מבלי לחשוב
המדען המטורף
בגלל שהם לא מצברי הנעה אז יש בעיה לחבר להם ממיר מתח ולמשוך למכונת קפה לדוג או כל צרכן שצורך מעל 200w?
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
לפי מה שהבנתי ממה שזיו כתב - ויתקן אותי אם אני טועה שזרם הפריקה המקסימלי הוא 60A במצבר 20AH
אז בעצם תוכל להפעיל מכשירים עד 720 ואט
והקיבולת של המצבר הקטן הוא 270Wh אז אתה יכול לדעת כמה זמן יחזיק וצריך לדעתי להוסיף 10% על צריכת הממיר.
60A ממצבר 20AH?
אני שמתי את זה כדוגמה, לא כאמירה על המצבר הספציפי הזה.
למצבר LiFePo4 אין בעיה לספק 3C , אבל אני לא יודע מה ההספק המקסימלי שה BMS המובנה תומך (אני בדקתי עד 15A).
אז מי שצריך הספקים גבוהים, שיפנה ליבואן וישאל.
אבל ככלל אצבע, לא הייתי בונה מערכת שמתוכננת לעבוד ב 3C קבוע (לשמוש רציף אני חושב ש 1C זו פרקטיקה טובה) . עבור כאלו הספקים, תקח מצבר חזק יותר.
דרך אגב, אם אתה מתכוון למשוך 60A רציף, שים לב לחוטים ולמחברים.
מה ה C Rate של ה Lev40?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
לא זוכר את המספר הרישמי, אבל,
חיברתי 3 תאים בטור (לא מלאים, 11V ביחד), ובדקתי עם מכשיר מדידיה של חשמלאי רכב על עומס של 600A , אחרי כמה שניות המודד התחיל להסריח, הLEV לא התחממו.
אם זה מניע את הטרופר, זה יניע את המנוע שלך מבלי למצמץ (מיותר להזכיר, חיבור ישיר, לא דרך ה BMS).
שאני אבין כי הלכתי קצת לאיבוד בין כל ההודעות.. אם אני מחבר מצבר ראשי למצבר המדובר, במטרה שיהיו מחוברים קבוע, הרכיב dc2dc יודע לנהל את הטעינה שתתבצע בצורה בטוחה ויעילה? ואפשר להעביר דרכו עד 10 אמפר?
אני משער שההפרדה בין המצברים כשהרכב כבוי נעשית על ידי רכיב נפרד?
לא dc2dc יהיה שם על מנת או לייצב את מתח הכניסה או לעשות boostup ל14.6 כדי שתגיע לטעינה מלאה.
הייתי מוסיף איזשהוא איסולטור בין המצברים על מנת שיהיה ניתן לנתק טעינה שהרכב כבוי.
ללא זה המצבר ימשיך להטען.
או אוטומטי או ידני.
אם הלכת על אוטומטי הייתי מוסיף מפסק ידני לניתוק המערכות
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
במקרה הספציפי הזה (של המצבר הזה, עם ה BMS שיש בתוכו), ל DC2DC יש כמה תפקידים -
1- להעלות את המתח ל 14.6, שזה המתח טעינה המלא של המצבר.
2- להבטיח בידוד בין מערכת החשמל המקורית של הרכב (אלטרנטור, מצבר ומנגנון הוויסות טעינה - המחשב או כל מערכת ).
3- אם משתמשים באיסלטור מכני (מפסק או ממסר לעומת מיתוג אלקטרוני שבד"כ כולל רכיב כיווני), ה DC2DC גם מבטיח שבשום מקרה לא תהיה זרימה הפוכה (מהמצבר צרכנים למצבר הראשי) .
תחשוב על מקרה של מצבר צרכנים מלא, הרכב כבוי, כלומר איסולטור מנותק, ומניעים את הרכב. האיסולטור מתחבר, במצבר צרכנים יש 14+ אבל המצבר הראשי עדין על 12-13V, מה ימנע מהמצבר צרכנים לפרוק לכיוון המצבר הראשי?
בנוסף, (לא במקרה של המצבר הזה), יש BMS שלא יודעים להגביל (או לא יודעים טוב) את זרם הטעינה. ואז זרם הטעינ היכול להיות גבוהה מהרצוי -
זה מעמיס סתם את האלטרנטור.
זה מחייב שהקו מהמנוע לעבר המצבר צרכנים יהיה עבה יותר (או שיתחמם).
זה יכול לגרום נזק ל BMS.
DC2DC, יגביל את הזרם טעינה למס' שפוי (10A).
במקרה שבוחרים להשתמש ב Li-ION ( ולא ב LiFePo4), יש בעיה הפוכה, במקום להעלות את המתח, ה DC2DC צריך להוריד את המתח מ 14+ ל 12.6V.
בכל מקרה, מי שאחראי לטעינה של המצבר זה BMS ולא ה DC2DC.
אני חושב שבמקום לבנות מערכת עם ממיר מתח ומפצל טעינה - מראש לקנות מכשיר אחד שהוא מטען / ממיר / מפצל, כן - Dc -dc charger שעושה הכל יחד.
אסף.
הנה ענית בעצמך-
1- בדקות הבודדות האלו, תהיה זרימת זרם מקסימלית (כמה? לא יודע. תלוי בחוטים, ב BMS, אבל אני מוכן להמר על מעל 15A), ממצבר הליתיום לכיוון המצבר הראשי. יתרה מזאת (וזה כבר תלוי בכמה הרכב חדש, אצלך יש ווסת טעינה, אצל אחרים כבר המחשב מנהל את זה), הווסת טעינה "יראה" מתח יותר גבוה ויאיט את הטעינה, כך שהתופעה של התאזנות עד טעינה מלאה תקח יותר זמן.
2- בחיבור ישיר, במקום לטעון ל 14.6V אתה תטען רק ל 13.8 (וכל פעם שתרד לסרק תתחיל לפרוק את הליתיום שכבר הגיע ל 14 ל עבר ה 13.8.
עכשיו תחזור לכתבה, ותראה מה כתבתי המפורש -
כן אפשר לעשות את זה. האם זה חכם? נכון? לדעת כל התעשיה זו שגיאה.
המצבר ליתיום עולה בין 600 ל 1300 ש"ח, יש לך מצבר נוסף במערכת, יש לך אלטרנטור ווסת טעינה, בקיצור מערכת של אלפי שקלים.
DC2DC טוב עולה פחות מ 100ש"ח, ה DC2DC שיש לך עכשיו (למשחקים וניסויים), עולה 20ש"ח , ועם הקופסאת אלומיניום שלו, פחות מ 40 ש"ח. לדעתי, על מערכת כזו יקרה, לא חוסכים 100ש"ח.
אכן יש מגוון "מכשירים" כאלו שמכונים בלעז portable power bank - הבעיה שהם יקרים ואפילו יקרים מאד בארץ - כ- 4,000 עד 5,000 ש"ח
כמו שהעניין עלה בשרשור אחר - אני הדיוט מוחלט בענייני חשמל. הצרכים שלי במאהל הם מקרר, משאבת מים ותאורה ושבבוקר הרכב יניע.
יש לי כבר ברכב קו חשמל בריא (כבלים עבים של רתכת) שמגיע מהמצבר לתא המטען ושם הוא מחובר למקרר ולמשאבת המים וגם התאורה מתחברת אליו.
עכשיו לשאלת ההדיוט - איך אני משלב במה שיש לי את המצבר שבכתבה או מצבר דומה אחר, קונה dc2dc ו... מחבר המצבר שבכתבה דרך ה dc2dc לקו שמגיע מהמצבר הראשי? אח"כ מחבר הצרכנים למצבר הליתיום?
לא power bank - כי הוא כולל גם את המצבר.
אני מדבר על מטען מפצל טעינה. רק החלק שמבקר את המערכת.
אסף.
אתה צריך בקר טעינה עם ווסת כמו ctek 250se או דומיו
התקנתי על הקו גם איסולייטור כך שרק כשאני נוסע אני מאפשר טעינת מצברים לאחור.
אבל אפשר בבקר שכזה גם בלי
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
לשלמה אין פאנל סולארי, למה הוא צריך להוציא למעלה מ 1000ש"ח ולא להסתפק ב 100 ש"ח?
https://www.aliexpress.com/item/4000...e314a9e17ce4c3
המצבר שמופיע בכתבה כולל BMS שמנהל עבורו את הטעינה, הוא לא צריך מטען נוסף.
אם הרכב בשימוש יום יומי אז אתה צודק.
המצבר שבסקירה גם מגיע עם מטען 220v אז הוא יכול לקחת אותו מהבית כשיוצא לטיול
Sent from my SM-G950F using Tapatalk