מדדת מתח וזרם בין הלוח לבקר?
Printable View
מדדת מתח וזרם בין הלוח לבקר?
לתא סולרי יש את נקודת העבודה שבו הוא מוציא את ההספק הכי גבוה שלו, בקר mppt אמור להפעיל את התא בהספק המקסימלי, לכן, אם תמדוד את ההספק כשהתא מחובר ל"סתם" עומס לא תקבל את ההספק המקסימאלי.
עדיף למדוד את הזרם לפני הבקר בזמן טעינת מצבר ריק
בדקתי עכשיו שוב. לפני ואחרי הבקר. לא היה לי מצבר ריק אז שוב חיברתי למצבר הרגיל.
לפני הבקר - 5~ אמפר
אחרי הבקר - 3-3.5 אמפר
עד כמה חשובה הטמפ' של הפנל? אחרי 15 דק בשמש א"א לגעת בו. לפי הנתונים הוא אמור לייצר 6.7 אמפר שעה ב 25 מ"צ. ייתכן שחם לו מדי והוא פחות יעיל?
לבקר הספציפי שמותקן בערכה הזו אין אפשרות לחבר יציאות נוספות כדי להשתמש בעודפי הייצור של הפנל. (יש לו רק 4 יציאות. 2 כניסה מהפנל ו 2 יציאה למצבר. ראיתי שיש גם בקרים עם 6 יציאות, 4 כמו בבקר הזה ועוד 2 לשימוש מידי בעודפי הייצור)
נראה לי שאקנה לו מצבר פריקה עמוקה 85 אמפר לפחות, כך שתמיד המצבר ייטען ויהיה ניצול מלא של כושר הייצור. או שאני מפספס פה משהו?
החייאת סוגיית הטעינה:
פאנל סולרי מוצהר 15W, שמיועד לטעינת מצבר 12V.
לפאנל יש דיודה, כנגד זליגה הפוכה.
בפועל, בשמש טובה נותן 18-19V, ו- 0.5-0.6 אמפר, בבדיקה מול צרכן (חיבור לנורה).
האם ומה ההשלכות בחיבור פאנל שמוציא 18-19V למצבר 12V, גם אם בהספק נמוך של חצי אמפר.
?
בדקת עם נורה אז בדקת רק נקודת עבודה אחת של מתח-זרם של הפאנל. זה לא אומר הרבה לגבי מה שיקרה כשתחבר את המצבר.
כשתחבר את המצבר תשנה את נקודת העבודה של הפאנל כי זה צרכן אחר. כלומר תקבל נקודת מתח-זרם שונה עם הספק שונה.
אם הוא מיועד לטעינת מצבר 12V אז לזה הוא תוכנן וכנראה שכשתחבר אותו למצבר 12V תקבל מקסימום הספק.
עריכה:
הסבר בסיסי של התיאוריה
קובץ מצורף 111234
בירוק - עקום מתח-זרם של הפאנל
באדום - עקום מתח-זרם של הנורה
בכחול - עקום מתח-זרם של מצבר (אידאלי)
אפשר לחשב את נקודת העבודה לפי נקודת החיתוך בין העקומים.
כלומר כשתחבר נורה לפאנל תקבל את נקודת עבודה A, וכשתחבר את המצבר תקבל את נקודה B.
שים לב שבנקודה B ההספק (שהוא המכפלה של הזרם והמתח) גבוה מההספק בנקודה A.
(עברו כבר כמה שנים מאז שלמדתי את החומר הזה אז תרגישו חופשי לתקן אותי אם טעיתי בהסבר)
קודם כל תודה.
כשאני מודד על התנינים בחיבור למצבר, בשמש חזקה אני מקבל 12.8~ (ללא הפאנל יש 12.5).
השימוש בנורה היה כדי להעמיס צרכן 12v שצריך יותר מ0.5 אמפ כלומר משהו שייקח כל מה שיש לפאנל להציע.
זה סימן שיש לך טעינה לא חזקה וזה הגיוני לפנל קטן.
תמדוד את הזרם,זה מה שחשוב.
אני לא יודע מה ההשלכות של טעינת יתר (אם בכלל) בזרם נמוך על מצבר עופרת חומצה ולכן לא יודע אם כדאי לעבוד ללא בקר טעינה.
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
12.8 זה לא ממש מתח טעינה, שלא לדבר על טעינת יתר.
תהיה רגוע.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
דורון,
אני חושב שאתה מפקשש משהו (לפחות מקווה כך, כי אני השקעתי בכיוון טיפה שונה :-) ).
מאחר ואתה לא יכול לשלוט על כמות האור, ופועל יוצא מכך על הטעינה, הדרך הנכונה (לדעתי) להשקיע גם בבקר פשוט.
אני השקעתי 50 ש"ח בזה-
http://www.ebay.com/itm/311497423032...%3AMEBIDX%3AIT
הבקר, עושה את כל העבוד, שולט שהפנל לא יטען טעינת יתר את המצבר.
ינתק את העומס שהמתח של המצבר יורד מתחת לערך מסויים.
עוד לא הספקתי להתקין, אז אני לא יכול לדווח איך זה באמת עובד.
בשביל לקבל קצת פרופורציות: רכבי שמירה, טרקטורים ומשאיות לא מכבים מנוע במשך שנים, המצברים שם מקבלים 14 וולט קבוע, ולא מתפגרים כל כך מהר.
ה12.8 וולט וה400 מיליאמפר האלה (בצהרי יום נאה במיוחד) לא ידאיגו אף מצבר.
מציע להשקיע בדאגות אחרות, מהותיות.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
מצבר טעון זה 12.7-12.8 וולט, תלוי באיזו טבלה אתה מסתכל.
אתה מוזמן למדוד זרם טעינה במתח כזה. פחות או יותר כלום, לכאן או לכאן.
http://imageshack.com/a/img924/8031/i3kTJZ.png
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
חנן,
הפנלים האלו עוברים את ה 18V, מה אתה אומר, שאין שום בעיה בלחבר 18V, באופן קבוע למצבר (טעון)?
אתה בעצם אומר שאין בכלל בעיה של טעינת יתר?
זה לא מעניין מה הם נותנים בריקם (ריקם-מקור מתח לא מחובר לצרכן).
מעניין מה שהם נותנים כשהם מחוברים למצבר מלא ואם זה 12.8 במקס' אז הכול בסדר.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
בשביל להיות מדוייקים ולראות שאני אכן מודד נכון:
במדידה של מצבר הרכב, אני מקבל 12.6-12.5 אחרי עמידה של כמה ימים ללא נסיעה.
אחרי חיבור הפאנל, אני מודד על הקטבים, ומקבל סד"כ של 12.8V כשהפאנל מזין את המצבר.
זו צורת המדידה הנכונה להערכה שלך?
בסוף, המטרה של הפאנל היא לאזן את הזליגה לרכב שעומד שבוע-שבועיים ללא תנועה.
זה בסדר גמור
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
מסתבר שמאז הנסיון הקלולק שלך עם פאנלים לפני כמה שנים, הם כנראה השתפרו קצת.
הוא נותן את הערכים האלו גם בשליש פאנל מוצל.
בשמש מלאה בצהרים הוא נתן 0.5-0.6אמפר, ואחה"צ מאוחר ללא שמש ישירה 0.2-0.3, שבגדול, זה אומר שהוא די קרוב להצהרת הסיני.
זה לא הפאנל 15W הכי זול שיש, ולא מהמותגים הגדולים שעולים מאות שקלים ליחידה.
כשמדברים על הספק, אין כל משמעות לנתון של זרם ללא מדידה בו זמנית של מתח, ולהיפך.
המדידה שעשית על הנורה לא מספרת שום דבר על הפאנל.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
אז במקס' הוא נותן כ6.5 וואט, שזה קצת יותר מ40% מהנתון הנקוב על האריזה?
ההגדרות שלנו ל"אמת בפרסום" כנראה שונות במעט.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
איך זה?
אם הוא נותן 18-19V, ובחיבור לנורה הוא נתן ערך של 0.5-0.6 אמפר?
19*0.6=11.4, מה לא נכון בחשבון?
בהתייחס שאין פאנל שבאמת נותן בדיוק את המוצהר, ואלו הנתונים לא בשיא השמש, אני מקבל את הסטייה מהנתון היבש של "15".
בחיבור של 6 שעות, מעשר בבוקר ועד להצללה מלאה בגלל המיקום (16:00) הוא ההעלה את המצבר מ-12.5 ל-12.7 (12.77 ישר בניתוק, והתייצב על 12.7 אחרי כשעה).
זה אומר שהוא מתגבר על הזליגה של הרכב+הטענה מסויימת, נראה לי מספיק למטרה המיועדת, גם אם זה לא בדיוק 15W.
אתה בודק מתח בריקם, שזה זרם אפס. יצא לך 18 וולט.
אחר כך אתה בודק זרם כשזה מחובר לצרכן, והמתח הוא אחר.
אין לזה משמעות מבחינת הספק.
מדידת המתח והזרם צריכה להתבצע בו זמנית, על אותו מעגל.
בכל מקרה, אם זה טוב לך, מעולה. תתחדש.
מוניטין האמינות של הסינים לא השתנה מהשרשור הזה, לכאן או לכאן.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
תסלחו על הלא פוליטקלי קורקט לי אבל המדידות והמסקנות שבאו בעיקבותיהן לא מראות כלום מעבר לחוסר הבנה בסיסי של פעולת תא סולרי.
לתא סולרי יש אופיין זרם מתח ויש נקודה אחת ספציפית שבה הוא מוציא אתה הספק המקסימלי, שהוא גם ההספק המוצהר.
אף אחד לא אמר שההספק המקסימלי הוא במתח של 12.8 וולט, הוא יכול להיות במתח של 17 וולט כמו גם במתח של 9 וולט, תלוי בתא, בכמות האור ובטמפרטורה.
הזכרתי בתגובה קודמת בקר מסוג mppt, בקר כזה יודע לזהות את נקודת העבודה שבה התא מוציא הספק המקסימלי ולהפעיל אותו בנקודה הזאת ואז להמיר את האנרגיה למתח וזרם שדרושים לטעינה של המצבר. קישור למאמר שמסביר את הנושא:
https://www.solar-electric.com/mppt-...trollers.html/
בקרי טעינה pwm לא מנצלים את התא בצורה אופטימלית ואלו ב 50 שקל מאיביי מנצלים אותו עוד פחות, חיבור של הבקר שהופיע באחת התגובות לתא של 15 וואט לא יצליח להפיק יותר מ 5 ואולי 6 וואט במשך כמה שעות ביום.
Sent from my I960 using Tapatalk
לא פיספסתי כלום, התגובה שלי לא התייחסה לשאלה שלך שגם לה עניתי בתגובה קודמת שלי.
אם אתה מחבר תא סולרי למצבר והמתח על המצבר עולה זה סימן שהתא דוחף זרם לתוך המצבר ובמקרה הזה המצבר נטען.
אני לא מכיר את האופיינים של מצברי עופרת חומצה כדי לבוא ולהגיד האם הזרם הזה יכול להביא לטעינת יתר ומה ההשלכות שלה והאם יכול להגרם נזק למצבר.
Sent from my I960 using Tapatalk
אז פירשתי לא נכון את הניסוח- מתנצל.
בשורה התחתונות יש פאנל קטן שמצליח לתת למצבר 0.5אמפר בשמש כמעט מלאה, וזה מה שהיה הרעיון.
השאלה המקורית הייתה להבין אם אני קורא נכון את סוגיית המתח, והאם טעינה ב-19v בעייתית, ולסכם מה שאני חילצתי מבין הנזיפות ו״הבדיקות לא נכונות״ (זאת הייתה שאלת המקור.. האם זו הדרך..), זה שהכל תקין.
חברים יקרים, איבדתי אותכם.
דורון מנסה להתמודד עם כיוון שגם אני משחק איתו, לשים תא סולרי קבוע על רכב שעומד הרבה זמן, ולהפסיק עם המשחק של המטענים בחניה.
השאלה פה מאוד פשוטה- מה הכי פשוט והכי זול (ואמין) לקבל זרם טעינה, שגם ביום חורף (ואצלי, בחניה מקורה) יתן מספיק זרם ע"מ להטעין זליגה של 24 שעות (של מערכות הרכב החונה), מבלי להסתכן ביצירת נזק מצטבר למצבר (בידיעה שהפאנל הסולארי צריך לתפקד בין שמש קיצית ישירה, ליום חורפי בחניה).
אני שוקל לקחת את זה עוד צעד קדימה, אם זה עובד, למה לא להגדיל ולעזור למצבר ביום חם שמשאירים את הרכב הרבה שעות עם מקרר עובד.
בסופו של יום, אם אני מבין נכון, יש שתי שאלות עיקריות שלא ברורות לנו (המון תשובות תיאורטיות, אבל לא תשובה חד משמעית).
1- נצילות של הפנלים- האם אפשר לחבר ישירות? דרך בקר PWM? או חייבים בקר MPPT? או בכלל משהו יותר יקר?
צריך לזכור שזה לא דיון תיאורטי מדעי, יש גם שיקול כלכלי ושיקולי פשטות ואמינות (יכול להיות שיותר זול לשים פנל קצת יותר גדול מאשר בקר יקר).
שווה לקרוא את הקישור בהודעה #20 ולהבין שגם בתאוריה, עם הפאנלים האלו, בתנאים שאנחנו מדברים, כראה שאין הבדל גדול בין הבקרים.
ובכלל, שסיני אומר MPTT איך אפשר לדעת מה זה עושה?
תראו את הסיני הזה, הוא עצמו לא יודע מהו? MPPT או PWM.
http://www.ebay.com/itm/20A-MPPT-Sol...YAAOSwdzVXjY3c
אני יכול לקבוע בבטחה, שפנל של 20W מוצהר -
https://www.aliexpress.com/item/Eco-...608.0.0.HnFmIE
אם הבקר הזה - http://www.ebay.com/itm/311497423032...%3AMEBIDX%3AIT
עובר בלי בעיה את ה 10W (כן אני בודק גם זרם וגם מתח, בו זמנית, עם שני מודדים חיצוניים ולא סומך על הבקר עצמו).
לא נסיתי לעשות ניסוי מבוקר (עם כל מני סוגי עומס וסוללות במצבי פריקה שונים), אבל בבדיקות נקודתית במפורש מעל 10W.
(אני אומר בלי בעיה, כי זה מותקן אנכי מאחורי חלון - על שימשת צד).
2- טעינת יתר. במיוחד בגלל שאני שוקל להוסיף פאנל שני (אחרי שהראשון יוכיח את עצמו בנושא הזליגה) לצרכי טעינה שהמקרר עובד, האם זו דאגה אמיתית, או שאפשר להתעלם. דרך אגב, אם התשובה לשאלה הראשונה היא שצריך בקר, זה כנראה מייתר את השאלה הזו (כי לכל הבקרים יש ניתוק נגד טעינת יתר).
שתי הערות נוספות -
1- המספרים שדורון מדווח 0.5-0.6 אמפר או ה 5-6W שנזרקו פה, לא רחוקים מהדרישות.
לי יש זליגה בסביבות 150MA . בהנחה שהזליגה היא 24 שעות, טעינה של 500MA (פי שלוש) במשך שמונה שעות (שליש מהיממה) צריכה להספיק.
2- יש מעט שוני בין הצרכים של דורון ושלי. אצל דורון הרכב מגיע עם מצבר אחד, וההנחה שלו, שהרכב לצרכי הנעה, לא צריך יותר ממצבר אחד. יש לו מצבר שני שמתפקד כמצבר צרכנים בלבד במנותק (Isolator) . אצלי בטרופר יש שני מצברים מובנים וההנחה שלי שהרכב צריך אותם לצרכי התנעה (מזרקים מבוססי שמן== זמן התנעה ארוך). אני מתכנן מעגל יותר מסובך, ולכן בכל מקרה אני מחפש הגנה אלקטרונית לניתוק עומס ב % פריקה מסויים.
הכי חשוב (לי לפחות), האם יש למישהו מערכת כזו בשימוש ואיך זה מתנהג בחיים האמיתיים?