במקרה לפני כמה שבועות, הראה לי מישהו סרטון של מצלמת אבטחה בתוך ביתו.
סוללה של קורקינט חשמלי אחרי 10 דקות לערך של טעינה החלה לבעור בתוך החדר שינה.
למזלו היה לו מטף בהישג יד...
אכן סכנת נפשות.
Printable View
במקרה לפני כמה שבועות, הראה לי מישהו סרטון של מצלמת אבטחה בתוך ביתו.
סוללה של קורקינט חשמלי אחרי 10 דקות לערך של טעינה החלה לבעור בתוך החדר שינה.
למזלו היה לו מטף בהישג יד...
אכן סכנת נפשות.
אנחנו נאחד בסוף את שני הדיונים.. בינתיים.
אם בנוסף ל BMS אני לוקח עוד בקרצ'יק כזה ומשתמש בו רק לניטור והתרעה במקרה של חוסר איזון (אם ה BMS מזייף או לא מתפקד). בזה סגרתי את הפינה, לא?
אסף.
גיא הציע שתי אפשרויות של או להטעין כל תא בנפרד, או את הכל ביחד.
אני אומר שיש BMS שתומכים באופציה שלישית - הם מטעינים את כל התאים ביחד, ועדיין מנטרים כל תא בנפרד.
והכי מפתיע בדיון הזה - אם תלך ל eBay ותעשה חיפוש על - Lithium BMS רוב מוחלט! (לא לומר כל), עובדים בצורה הזו.
אני פשוט מופתע מכל האופציות האחרות שמעלים פה.
קובץ מצורף 122352קובץ מצורף 122353קובץ מצורף 122354
תגדיר "בקרצ'יק"....
אבל בגדול זה מה שכתבתי מהיום הראשון -
1- DC2DC שמכוון ל 12.6. מוריד ומווסת את המתח של האלטרטור מ14+ (או כל ספק מתח אחר, מי שרוצה לטעון בבית).
2 - BMS מהסוגים האלו.
3- בקר ארדוינו שמנטר - טמפ' של התאים, מתח כללי (ואין בעיה להוסיף ניטור לכל תא), זרם טעינה \ פריקה.
לפי הכיוון הזה, הארדוינו יוכל גם לכבות את ה DC2DC. ברגע שהמתח של המצבר מתייצב על 12.6V אני רוצה גם לקצוב זמן וגם לנטר את זרם הטעינה ואז לכבות אוטמטית את ה DC2DC.
אפשרות נוספת, צריך להבין את המעגל של הBMS ואז לחבר את המערכת (בטעינה) דרך שני BMS במקביל, כך שאחד יכול לנתק את המתח לשני. ברגע שה BMS הראשון יחליט לנתק, הוא ינתק גם את השני.
לדעתי זה עדיף, אבל מחייב להבין את המעגלים שלהם, זה יקח זמן.
לא משהו מאולתר. למשל הראשון שעולה בחיפוש.
Tenergy 5-in-1 Battery Meter, Intelligent Cell Meter Digital Battery Checker Battery Balancer for LiPo / LiFePO4 / Li-ion / NiCd / NiMH Battery Packs https://www.amazon.com/dp/B0178P8H9U..._i2riCb7AQ19F8
אסף.
אני לא מספיק טכני כמו צביקה וזיו אבל רציתי בכל זאת להזכיר שמדובר במוצר מספיק בטוח כאשר הוא נמצא ברכב נוסעים.
לפחות לא מתועדים אסונות בגלל הסוללות האלו.
לפיכך המסקנה המתבקשת היא שצריך ללמוד היטב מה מקנה להן ברכב את היציבות המתבקשת
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
כבר לא עוקב אחרי מי כותב מה אז אין ציטוטים- אבל עובדות:
יש שני סוגי מטענים - כאלה שמזרימים את המתח דרך החוטים "העבים" - בשיל לפשט: מינום ראשון ופלוס אחרון ובאותו זמן "פורקים את התאים שעלו קצת יותר מידיי, עד כולם מתיישרים לאותו זמן.
ויש סוג נוסף של מטענים שעובדים רק דרך הכבלים של ה- balancer. הם טוענים כל תא בפני עצמו (כמובן במקביל).
למי שכתבת שזאת שיטה איטית יותר - זאת טעות. גם החוטים הדקים מחזיקים את זרם הטעינה בכפוך ל- C של הטעינה(שימו לב שהוא שונה מהפריקה!).
לגבי זירמי פריקה - למיטב ידיעתי - מכאן לא באה הבעיה שלכם (מסוקים חשמליים "כבדים" מחסלים שתי סוללות של שישה תאים - 5000mA בחמש דקות טיסה. זה מכובד מאוד חחח והסוללות ממשיכות לחיות ולחייך :)
בשורה התחתונה- אני חושב שעם תשומת לב נכונה (במקום 17-אלף מערכות הגנה) - אפשר להפיק מהסוללות האלה המון טועלת.
זיו - גיא שרטט סוללה 3s והסביר לאסף מה ההבדל בין חוטי האיזון לחוטי הפריקה/ טעינה הראשיים. ושאם תטעין רק מהחוטים הראשיים תוכל רק לקוות שהתאים מתאזנים ( אגב, אם התאים תקינים והזרם איטי זה אכן יקרה).
הוא עצמו מטעין עם באלנסר ( מטען חכם) בדיוק בשיטה שהסברת וגם אני הסברתי - זרם טעינה דרך הכבלים הראשיים ואיזון דרך חוטי הבאלנס .
בועז - ברכב חשמלי הסוללות הרבה יותר איכותיות מהזבל הסיני, התאים מבודדים ומקוררים, החוטים והחיבורים מאסיביים , הבקרים מן הסתם איכותיים מאד ויש את כל מנגנוני הבטיחות והגיבוי שעברו בקרת איכות. כשאנחנו קונים סוללה ב 20 דולר ובקר ב 5 ... זה פחות בטיחותי.
גיל, או שאתה טועה או שאני לא מבין אותך. צרף תמונה של נתוני סוללת ליפו ונתיישר.
נסוללות שאני מכיר מראות זרם פריקה מקסימלי רציף ורגעי, זרם טעינה מומלץ לתאי ליפו הוא עד 1c, חוטי האיזון דקים מאד - תעביר דרכם 5 או 10 אמפר ותקבל מדורה.
גיא,
לצורך העניין לא מעניין אותי סוללות סוג ז שנשרפו במקום כלשהו.
אני מסתכל על התאים הספציפיים שיצאו מרכב ועומדים לכאורה ברמת איכות גבוהה.
לקחת אותם ולהחזיר להם אלקטרוניקה ברמה גבוהה ובטכנולוגיה שהיתה להם באוטו.
לא להנדס פתרון שונה ממה שמיושם במקור למעט אולי מערכת יניקת חום או דברים ספציפיים שלאחר מחשבה יהיה ניתן לותר עליהם.
אם יש בקרים מיצרן איכותי ובעל מוניטין אני מעדיף לשלם יותר ולקחת אותו ולא סיני עלום שם.
הסיני אולי טוב לתא בודד אבל מפחיד עבור בנק.
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
תהינו בזמנו חנן ואני איך זה שברגנרציה של רכב היברידי, סוללה ריקה נטענת במלואה תוך כמה עשרות שניות, הרי צריך לשם כך זרם טעינה גבוה כמו בפריקה, ואיך אם כך ניתן לאזן ? הסוללות האלו לא בעלות תכונות דומות לאלו שאנחנו משחקים איתן בטיסנים מסתבר.
אנחנו לא צריכים את מה שבאוטו שולט על מאות תאים מן הסתם ולכן מחירו כה גבוה כנראה.
צריך איכות כזו לשלושה/שישה תאים
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
כנל. אותו יצרן. מחיר גבוה. נסה למצוא מוצר זמין ללקוח הפרטי.
אסף.
לדעתי נסחפנו.
פסלנו את הסינים לפני שיש לנו עובדות אמיתיות.
ברגע שהולכים על מנגנון כפול , ומצידי שיהיו סינים, אני מרגיש בטוח.
ודרך אגב, גם אם היה לי איזה מנגנון מפונפן, הייתי שם הגנה כפולה.
לדעתי הנקודה הרגישה זו טעינה, ואם זה לצרכנים בלבד, ברוב המקרים, אין צורך להטעין ברכב ואפשר להסתפק בטעינה לפני הטיול.
אני כרגע עם 6 תאים, אבל בהחלט יש מצב שאני ארד לשלושה (בשביל להקטין את האש :-) ).
בועז, במידה וסיני מניח את דעתך עבור תא בודד, אתה יכול להשתמש בסיני לכל תא, או לטעון את התאים בדירוג, עם מטען בודד. מטען כזה עולה כ2.5 ש"ח.
אני חושב שהנקודה זה הגנה כפולה ולא אם זה תא אחד או שנים.
כיוון אחר שאולי שווה מחשבה, אולי שווה להפריד את התאים לקופסאות נפרדות, וסגורות?
חנן, זה לא היה הדיון , אלא תהייה שעלתה בדיון על האפשרויות לטעון את הסוללות האלו. את המסקנה הסקתי לבד ואני אחדד אותה -
אם הרכב טוען את המודולים ב ( מאות ? ) אמפר ( סביב 300 הגיוני?) , כל מודול מכיל 8 תאי ליפו שהגישה לתא בודד היא רק דרך חוטים דקים שמעבירים מיליאמפרים, אז איך בפועל הבקר מסוגל לאזן ? זה כמו למלא עם זרנוק כיבוי אש ולרוקן עם כפית.
לגבי הניטור - ברור, מתרחש כל הזמן .
אם ככה אז כנראה מדובר בתאים זהים שמסוגלים להיטען ביחד באותו קצב בדיוק, לאזן אחד את השני ואם יש שונות אז היא באחוז מזערי שניתן לאזן עם כפית.
היה ואחד התאים נדפק ופותח פער גדול מדי - הבקר יזהה את זה מיד , ישבית את הסוללה וישלח אותך להחליף אותה.
מסקנה - אם הם מסתדרים עם 300 אמפר , אז טעינה ב 5 אמפר לא צריכה לדגדג מודול תקין, צריך רק להתריע על מקרה של כשל קריטי בסוללה ואת זה בקר פשוט יעשה גם אם הוא לא הכי מדוייק ( יש טולרנסים די גדולים עד למצב שסוללה נדלקת).
אם דיברתי שטויות תקן אותי , אחרי הכל אני מסתמך על לוגיקה ולא על הבנה עמוקה בתחום.
בועז, הסוללה שלך לא ליפו, זו סוללת ליתיום עם קיבול גבוה מאד ביחס לאלו שאנחנו משחקים איתן .