תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
דורון,
האם אנחנו מבינים שיש גם עם שמן דליל מדי, וזה לא יחודי לטרופר!
מעבר להסבר היפה בסרטון ששמתי פה, אם אין בעיה כזו, אז למה בכלל ההשקעה בשמנים שגורמת לצמיגות לעלות עם הטמפ' ולא לרדת?
אתה מפרש לא נכון את הסרט שהעלת.
הצמיגות לא עולה, היא נשמרת ממצב קר ועד עבודה.
וזה היתרון הגדול של שמן סינטטי רב-דרגתי, ביחס למינראלי.
״דליל מידי״ זה סיסמא ברוח.
דליל למי?
זה תלוי מפרט נדרש.
זה מושג נכון לחד-דרגתי, לא נכון לשמן רב-דרגתי.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
הצמיגות יורדת עם עליית הטמפרטורה. נגיד (סתם זורק) שמן אחד הוא 150 סנטיסטוק ב 0 מעלות ו 12 סנטיסטוק ב100 מעלות, שמן אחר הוא 200 סנטיסטוק ב 0 מעלות ו12 סנטיסטוק ב 100 מעלות.
עכשיו קח מערכת הידראולית שצריכה שהשמן יהיה במינימום 12 סנטיסטוק - שני השמנים יהיו טובים. כי המספר ה"גבוה" שלהם אותו דבר. אבל עכשיו תיקח ערכת הידראולית שבמצב קר כשהנצילות נמוכה חייבת שמן לא דליל מדי כדי לייצר עבודה - יכול להיות מצב ש 200 יעשה את העבודה אבל 150 לא.
לכן דווקא כאשר השמן עובד ולא רק משמן - יש חשיבות גדולה מאוד לתכונות ההידראוליות שלו ובראשן צמיגות.
וכיוון שכל זה נאמר בהקשר של טרופר דיזל - ואני לא יודע מה נדרש שם מבחינה הידראולית - אני מעדיף להשאיר את הפרשנות הפרקטית למי שכ מכיר
אסף.
מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
זיו פיתח את השיח לשמן כשמן.
ונדב התייחס לכך גם בנפרד מהטרופר בחלק מהתגובות.
שמנו לרגע את הטרופר בצד.
שמן רב-דרגתי יודע לספק את הצמיגות הנדרשת בטווח המוגדר במפרט שלו.
לא נכון להגיד ״דליל״ אלא בצמיגות מוגדרת.
״דליל״ זה קונוטציה מיידית של משהו לא טוב, ולכן המינוח שגוי כמראש התכונות הקיימות תואמות לתכנון.
וכאשר התכנון לטווח העליון הוא 40 ואתה במפרט המוגדר עומד בכך, זה לא דליל אלא תקין.
וכשהמפרט מגדיר צמיגות מבוקשת בטמפ בצד הנמוך ועומד בו, זה לא דליל, זה תקין.
בהגדרה, שמן מנוע בדרגת צמיגות נמוכה בטווח התחתון שלו, יזרום מהר יותר וישמן טוב יותר ביחס לשמן עם טמפ תחילתי גבוה יותר וזה מוצג גם בסרטון שזיו העלה.
זה מומחש יפה מאד בגרף שצרפתי מקודם.
ואני מזכיר לך שגם ה-5w40 לפי נדב הוא שינוי מהמפרט המקורי.
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
הצמיגות יורדת עם עליית הטמפרטורה. נגיד (סתם זורק) שמן אחד הוא 150 סנטיסטוק ב 0 מעלות ו 12 סנטיסטוק ב100 מעלות, שמן אחר הוא 200 סנטיסטוק ב 0 מעלות ו12 סנטיסטוק ב 100 מעלות.
עכשיו קח מערכת הידראולית שצריכה שהשמן יהיה במינימום 12 סנטיסטוק - שני השמנים יהיו טובים. כי המספר ה"גבוה" שלהם אותו דבר. אבל עכשיו תיקח ערכת הידראולית שבמצב קר כשהנצילות נמוכה חייבת שמן לא דליל מדי כדי לייצר עבודה - יכול להיות מצב ש 200 יעשה את העבודה אבל 150 לא.
לכן דווקא כאשר השמן עובד ולא רק משמן - יש חשיבות גדולה מאוד לתכונות ההידראוליות שלו ובראשן צמיגות.
וכיוון שכל זה נאמר בהקשר של טרופר דיזל - ואני לא יודע מה נדרש שם מבחינה הידראולית - אני מעדיף להשאיר את הפרשנות הפרקטית למי שכ מכיר
אסף.
בואו רגע נחזור לבייסיק -
מה המשמעות של המספר 5W30 או 0W40?
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ההבדל ברמת הצמיגות הקרה בין 0-30 לבין 5-30 היא זניחה ביותר וברמת הלא מורגשת בטמפ' בארץ.
מצד שני ככל שטווח העבודה גדול יותר זה מצריך יותר הינדוס ותוספים שמשפיעים על רמת הסיכוך לטווח הארוך (פוגע ברמת הסיכוך עם צבירת שעות עבודה/מרחק).
בדוגמאות האלה ובארץ שלנו הרבה יותר חשוב המספר בטמפ' העבודה.
בטמפ' של החורף כאן שמן דרגה 0 יתנהג כמעט זהה לדרגה 5,
אבל בקיץ במאמץ יהיה דליל יותר עם הזמן (יאבד מהר יותר מתכונותיו).
זאת אומרת שמאחר ואנחנו לא מתמודדים עם חורף נורווגי אז לנו הרבה יותר קריטי המספר הגבוה.
ובנוגע לדיון על השמן לטרופרים הבעייתיים, אני הדיוט גמור (ובגלל זה מתלבט בנוגע אליו כג'יפ הבא), אבל ממש מתקשה לקבל את ההתעקשות על 5w-30
אולי זה קריטי בחורף שלנו באזורים ההרריים. מתקשה לקבל את זה שזה מקור כל הרע בהתפגרות המנועים.
ההגיון שלי אומר שבקיץ שלנו, לא פחות מצמיגות בהתנעה חשובה הצמיגות במאמץ בחמסין.
אבל שוב, לא יכול להמליץ על כך בלי ידע ספציפי בטרופרים הנ"ל.
מאחר והדבר נשמע לי כל כך לא הגיוני, הנטייה שלי לברוח מהטרופרים הנ"ל.
מפחד מדברים שנשמעים לי לא הגיוניים.
- - - Updated - - -
דרך אגב,
באופנוע מודל 96 שנמצא בבעלותי כבר 12 שנים,
אני מקפיד לשים 20-50 בקיץ ו 10-40 בחורף ותמיד של חברות מוכרות.
וזה בגלל שאני גר באזור ירושלים וההבדלים בין החורף והקיץ מהותיים ביחס לאזור החוף והשפלה.
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
שעיר בגב"ב
ההבדל ברמת הצמיגות הקרה בין 0-30 לבין 5-30 היא זניחה ביותר וברמת הלא מורגשת בטמפ' בארץ.
מצד שני ככל שטווח העבודה גדול יותר זה מצריך יותר הינדוס ותוספים שמשפיעים על רמת הסיכוך לטווח הארוך (פוגע ברמת הסיכוך עם צבירת שעות עבודה/מרחק).
בדוגמאות האלה ובארץ שלנו הרבה יותר חשוב המספר בטמפ' העבודה.
בטמפ' של החורף כאן שמן דרגה 0 יתנהג כמעט זהה לדרגה 5,
אבל בקיץ במאמץ יהיה דליל יותר עם הזמן (יאבד מהר יותר מתכונותיו).
זאת אומרת שמאחר ואנחנו לא מתמודדים עם חורף נורווגי אז לנו הרבה יותר קריטי המספר הגבוה.
ובנוגע לדיון על השמן לטרופרים הבעייתיים, אני הדיוט גמור (ובגלל זה מתלבט בנוגע אליו כג'יפ הבא), אבל ממש מתקשה לקבל את ההתעקשות על 5w-30
אולי זה קריטי בחורף שלנו באזורים ההרריים. מתקשה לקבל את זה שזה מקור כל הרע בהתפגרות המנועים.
ההגיון שלי אומר שבקיץ שלנו, לא פחות מצמיגות בהתנעה חשובה הצמיגות במאמץ בחמסין.
.
בגלל שבאתר הזה אוהבים לדבר במספרים ועובדות, אז הנה כמה.
עובדתית ההבדל בצד החם היא זניה ובצד הקר גבוהה מאד.
אני לא שם במנוע שמן ״0״ ולא מתכוון לשים כזה ולא חושב שיש לזה מקום אם אתה לא גר בגולן או בהר חריף.
אבל מהניסוח של חלק מהמשתתפים משתמע שהכי טוב זה שמן מינרלי צמיגי, וזו שטות.
השאלה לנדב הייתה למה הוא חושב שיש הבדל גדול בין ״0״ לו-״5״ .בשביל מנוע שהוא טרופר, והשמן מנוע הוא לא חלק ממערכת הידראולית מוגדרת, יש הבדל גדול בשלב הקר ואין כמעט שום הבדל במצב החם.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
Mushu
צירפתי כאן גרף שממחיש את השתנות הצמיגות כתלות בטמפרטורה וכן את ההבדלים בין ארבע צמיגויות שונות, שמן 20W50, 15W40, 10W30 ו 5W30.
ניתן לראות שההבדלים בצמיגות בטמפ' החמות שולית יחסית. ב 100 מעלות צלזיוס, שזו בדרך כלל טמפרטורת השמן הממוצעת במנוע, יש הפרש של מספר יחידות צמיגות בודדות בין דרגה 30 (10 יחידות סנטיסטוקס) לשמן 50 (19 יחידות סנטיסטוקס).
ההבדלים הולכים וגדלים ככל שהטמפ' יורדת:
ב 25 מעלות, שנגיד שזו טמפרטורת בוקר ממוצעת בחודשי הקיץ, יש כבר פער של 300 יחידות סנטיסטוקס בין שמן 5W30 ל 20W50. המשמעות של זה היא ששמן 20W50 הרבה יותר צמיגי משמן 5W30, זורם לאט יותר ומייצר יותר בלאי במנוע בהתנעה קרה.
ב 10 מעלות (שנגיד שזה טמפ' בוקר בחורף) ההבדל כבר מתקרב ל 1,000 (!!!) יחידות סנטיסטוקס, מה שמגדיל את הבלאי במנוע קר אפילו יותר.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...05c14a4d19.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
לא ברור לי הגרף הזה, דווקא בצד החם. מודגמים גרפים עבור שמנים בעלי צמיגויות שונות בשני הקצוות, אבל בצד החם כולם מתכנסים לאותו ערך. אשמח לקבל הסבר מה רואים פה ...
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
אני ממש לא מסכים איתך שבטמפ העבודה ההבדלים זניחים, ורואים גם את זה בגרף.
מצד שני, אני לא יטדע מטעם מי הגרף הזה ובאילו תנאים נערכו הניסויים.
אני בטוח ב100% ששמן 5w-30 יתנהג שונה לחלוטין בחורף האיסלנדי מול טיול מדברי בקיץ הישראלי.
גם בטמפ' התנעה וגם בטמפ' עבודה.
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
לא ברור לי הגרף הזה, דווקא בצד החם. מודגמים גרפים עבור שמנים בעלי צמיגויות שונות בשני הקצוות, אבל בצד החם כולם מתכנסים לאותו ערך. אשמח לקבל הסבר מה רואים פה ...
שבצד החם ההבדל זניח בהגנה (כולם נותנים דומה), אבל בצד הקר שמנים רב-דרגתיים עם צמיגות נמוכה בעלי תכונות שימון וזרימה טובות בהרבה.
תקרא את הציטוט מהתגובה הקודמת.
מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
שעיר בגב"ב
אני ממש לא מסכים איתך שבטמפ העבודה ההבדלים זניחים, ורואים גם את זה בגרף.
מצד שני, אני לא יטדע מטעם מי הגרף הזה ובאילו תנאים נערכו הניסויים.
אני בטוח ב100% ששמן 5w-30 יתנהג שונה לחלוטין בחורף האיסלנדי מול טיול מדברי בקיץ הישראלי.
גם בטמפ' התנעה וגם בטמפ' עבודה.
תסתכל בגרף על טווח הטמפ הנכון.
נתתי הפנייה למקור,מציע להשקיע קצת ולקרוא ואז להגיב, אחרת זה דיון עקר.
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
פה אני חדש יחסית וממעט מאוד להגיב ונהנה ללמוד
ממך ומשאר בעלי הידע.
מצד שני אני שנים מתעניין במכונאות אופנועים בעיקר ובפורום פולגז היו אינספור דיוני שמנים.
למנהל הפורום הטכני שם, ג'ק התותח יש מסקנה
אחת:
רוב דיוני השמנים הם יותר ויכוחים דתיים שמונעים הרבה מאמונות ומחשבות.
אפילו על העובדות אי אפשר באמת להסתמך:
יש ניסויים שמראים את ההבדל בצמיגות בין שמני יצרנים שונים עם אותם נתונים בדיוק!
ז"א שמן 10-40 של מוטול לדוגמא שונה בצמיגותו משמן 10-40 של מוטורקס.
אני די בטוח שאם תלך למהנדסים הראשיים של חברות השמנים המובילות ותגיד להם שמנועי הטרופר מתפגרים (בין היתר) בגלל שמן 0-30 במקום 5-30 ייברח להם פיפי.
נ.ב. אני ממעט מאוד לכתוב ולייעץ כאן כי אני מסכים לחלוטין שאסור להגיב בלי נסיון.
מאחר וגם באופנועים יש מערכת שימון אז קפצתי לבקר
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
בואו רגע נחזור לבייסיק -
מה המשמעות של המספר 5W30 או 0W40?
חברים,
שאלתי שאלה נורא בסיסית, מה המשמעות של המס' ? איך קוראים את זה?
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
המספר הראשון (הנמוך) מתייחס לצמיגות השמן בטמפ' ההתנעה (מנוע קר).
W משמעו winter ז"א קיים תוסף אנטי פריזינג.
המס' הגבוה מתייחס לצמיגות השמן בטמפ' עבודה (כ100 מעלות).
ככל שהמספר נמוך יותר השמן צמיגי פחות/דליל יותר ולהפך.
מאחר והשמן בטמפ' ההתנעה יהיה בצמיגות שונה בחורף צפון אירופאי אל מול מדינה חמה כמונו אזיי חייבים להתאים לכך את רמת הצמיגות.
לדוגמא, שמן 20-50 בינואר בפינלנד יהיה סמיך ממש כמו דבש.
שמן 0-30 בצהריים בטיול מדברי מאתגר בארץ יהיה דליל מדי (די בטוח שפחות קריטי בזמן ההתנעה).
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ועוד דבר.
הידע שלי מגיע בעיקר מאופנועים
ויש הבדל בין שמן שמיועד לאופנועים ולמכוניות:
השמן ברוב האופנועים משמש גם כשמן גיר מה שמקצר משמעותית את אורך חייו ובעיקר קיים הבדל מבחינת הקלאץ'.
באופנועים מדובר בקלאץ' רטוב שנמצא למעשה בתוך המנוע וטבול בשמן.
אז שמן אופנועים צריך להיות "פחות איכותי" כדי שהקלאץ' לא יחליק.
אבל העיקרון הוא אותו עיקרון.
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
שעיר בגב"ב
המספר הראשון (הנמוך) מתייחס לצמיגות השמן בטמפ' ההתנעה (מנוע קר).
W משמעו winter ז"א קיים תוסף אנטי פריזינג.
המס' הגבוה מתייחס לצמיגות השמן בטמפ' עבודה (כ100 מעלות).
פשוט וברור. תודה :)
מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
שעיר בגב"ב
פה אני חדש יחסית וממעט מאוד להגיב ונהנה ללמוד
ממך ומשאר בעלי הידע.
מצד שני אני שנים מתעניין במכונאות אופנועים בעיקר ובפורום פולגז היו אינספור דיוני שמנים.
אני לא איש מקצוע בתחומי שמן אבל מנסה ללמוד כמה שיותר, ואלי המספרים והעובדות מדברים, כהסבר אפשרי גם לתחושות.
ואני מסתכל על סרטוני יוטיוב וחו״ד של ישויות רשת בזהירות ובביקורתיות המתחייבת כשכל זב-חוטם פותח ״בלוג מומחה״.
3 מהמגיבים בשרשור בקישור הם בעלי מקצוע בתחום, אחד מהם מגיב גם בשרשור הנוכחי.
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
עוד משהו ארז:
אם כן צריכה להישאל השאלה
"מדוע לא ליצור שמן 0w-60"?
קיימים שמנים עם טווח טמפרטורה כזה אבל...
שמן כזה מכיל למעשה "הרבה פשרות" ומכיל
יותר תוספים על חשבון השמן (פשוט כמו שנשמע).
זאת אומרת שהשמן ייאבד מהר יותר את תכונותיו המסככות.
למה? כי התוספים הם לא שמן!
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
שעיר בגב"ב
המספר הראשון (הנמוך) מתייחס לצמיגות השמן בטמפ' ההתנעה (מנוע קר).
W משמעו winter ז"א קיים תוסף אנטי פריזינג.
בהרבה מקומות וניירת w מיוחס ל-weight.. כלומר משקל/צמיגות השמן.
כי כל שמן, גם חד-דרגתי גבוה מופיע עם ערך W, וזה מסתדר הרבה יותר הגיוני שזה מתייחס לערך הקר ולא לתוסף ספציפי לחורף.
לא ראיתי התייחסות שזו אומר תוספי חורף, אלא התייחסות לחורף כמספר קר.
יש לך דוגמא?
תגובה: מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
אני לא איש מקצוע בתחומי שמן אבל מנסה ללמוד כמה שיותר, ואלי המספרים והעובדות מדברים, כהסבר אפשרי גם לתחושות.
ואני מסתכל על סרטוני יוטיוב וחו״ד של ישויות רשת בזהירות ובביקורתיות המתחייבת כשכל זב-חוטם פותח ״בלוג מומחה״.
3 מהמגיבים בשרשור בקישור הם בעלי מקצוע בתחום, אחד מהם מגיב גם בשרשור הנוכחי.
אם קיימים כאן מהנדסי שמנים אז אנא שיציינו זאת.
מכונאי ומהנדס רכב, טובים ככל שיהיו אינם מהנדסי שמנים.
אני לא מזלזל באף אחד, אבל לאף מהנדס רכב בארץ אין את היכולת לקבוע חד משמעית את שאלת השמן באיסוזו טרופר.
מה יישור קו סביר אחרי קניית טרופר?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
שעיר בגב"ב
למה? כי התוספים הם לא שמן!
שמן סינטטי מכונה ״שמן״ כי יותר נוח להמשיך את השם הנפוץ ולא להמציא שם חדש.. זה במהותו אוסף של תוספים וכימיקלים שונים, למוצר הרבה יותר מדויק מהשמנים המינרליים של פעם.
גם שמן מינרלי ״טיפש״ הוא מוצר עם המון תוספים.
באותה המידה, גם בסיס השמן ללא תוספים הוא לא שמן מנוע.