תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
בזמנו עשיי מחקר קטן על מערכות סולריות לקרוואנים והעלתי מסמך לפייסבוק, כרגע אני מהטלפון בחו"ל ואני לא יודע איך להעלות pdf לכאן.
בגדול לא צריך להמציא את הגלגל, האוסטרלים עשו את זה ואתה רואה שם לא מעט טנדרים עם תא סולארי על הגג ומקרר שעובד קבוע.
בגדול, הם משתמשים בתא של 100 וואט מותאם ל 12 וולט עם בקר pwm שמותאם לזרם התא, הבקר שקנית באיביי יכול לעבוד לא רע עם תא שמתח הריקם שלו הוא מעל 17 וולט ונקודת ההספק המקסימאלי היא באזור ה 14 וולט.
שים לב, שבניגוד למה שרוב ה"מבינים" אומרים לא כדאי לחבר 2 מטענים במקביל ולכן מחברים את הבקר הסולארי דרך ממסר שמנתק אותו כשהרכב מונע.
כלל אצבע לחישוב, תא סולארי על גג של רכב בהתקנה נכונה מספק כ 60-70% מההספק הנקוב במשך כ 7 שעות ביום.
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
מה הבעיה בחיבור שני מטענים במקביל?
דרך אגב, ברגע שהאלטרנטור מעלה את המתח של המצבר, הבקר של הסולארי ינתק אותו בכל מקרה, כך שלכל היותר הם יעבדו במקביל זמן קצר בלבד.
אבל מה הבעיה בזה? זה באמת שווה עוד מעגל עם עוד ממסר?
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
הבעיה היא בדיוק מה הזכרת.
לבקר סולארי יש 3 שלבי טעינה.
זרם נמוך עד שהמצבר מגיע למתח מסויים
טעינה בזרם קבוע וגבוה עד שהמצבר נטען כמעט לגמרי, מתח של בערך 14.1 וולט, תלוי בזרם
מצב של מתח קבוע שבו הבקר מזרים זרם כדי לשמור על מתח של 13.8 וולט.
הטעינה מסתיימת כשהזרם יורד מתחת לסף מסויים.
אם הבקר נמצא בשלב הזרם הקבוע ואתה מניע את הרכב לזמן קצר אז הבקר יעבור למצב מתח קבוע והמצבר לא יטען.
יש בקרים מתוחכמים שיודעים להסתדר עם זה ויש כאלה שלא.
מה הסיפור להוסיף ממסר?
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
כן 15W לא 15W, אולי 6W..
נתוני פתיחה של המצבר (86א"ש מדבקה) בכניסה לחניון לילה בכרכום היו 12.8V ב-18:00 בערב, מקרר מכוון על 5- כדי לשמור דברים קפואים ל-3 ימים הבאים.
בבוקר, 09:00 בערך, המצבר עומד על 12.5V
חיברתי את הפאנל, על גג הרכב בזוית טובה לשמש.
עלינו להר, עברו 3 שעות, ירדנו.
המקרר על 5- והמצבר עדיין עומד על 12.5V.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
מדידה ראשונה לפני חיבור, ומדידה שניה רגע אחרי ניתוק (כשהמקרר לא דוחס באותו הרגע).
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
כן 15W לא 15W, אולי 6W..
נתוני פתיחה של המצבר (86א"ש מדבקה) בכניסה לחניון לילה בכרכום היו 12.8V ב-18:00 בערב, מקרר מכוון על 5- כדי לשמור דברים קפואים ל-3 ימים הבאים.
בבוקר, 09:00 בערך, המצבר עומד על 12.5V
חיברתי את הפאנל, על גג הרכב בזוית טובה לשמש.
עלינו להר, עברו 3 שעות, ירדנו.
המקרר על 5- והמצבר עדיין עומד על 12.5V.
מצב תקין והגיוני לחלוטין.
הספק של מקרר הוא כ 35-45 וואט ובטמפרטורה שכיוונת אותו על הר כרכום במשך הבוקר הוא צרך לפחות 10-15 וואט לשעה.
תא של 15 וואט מספק בפועל כ 10-12 וואט (מהסיבה שהסברתי באחת התגובות הקודמות) ולכן הוא יכול, במקרה הטוב, לקזז את הצריכה של המקרר.
12.5 וולט זה מתח של מצבר טעון כמעט לגמרי וזה שבמהלך 3 שעות הוא נשאר באותו מצב טעינה כאשר המקרר עובד זה מצב הגיוני.
כדי לקבל אינדיקציה אמיתית על המצב של המצבר עופרת חומצה לאחר טעינה צריך לחכות כחצי שעה כדי לאפשר לתהליכים הכימיים במצבר להסתיים (relaxation time), המדידה של 12.8 וולט לא מהווה אינדיקציה אמיתית למצב של המצבר אחרי הטעינה, מניח שאם היית מחכה חצי שעה המתח היה בסביבות 12.6 וולט.
Sent from my I960 using Tapatalk
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zerez
תא של 15 וואט מספק בפועל כ 10-12 וואט (מהסיבה שהסברתי באחת התגובות הקודמות) ולכן הוא יכול, במקרה הטוב, לקזז את הצריכה של המקרר.
Sent from my I960 using Tapatalk
זו הייתה המטרה, פיצוי בעמידה בטיול והזנה של המצבר הראשי כשהרכב עומד גם שבוע ללא הנעה.
נראה לי בינתיים משיג את היעד.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
דורון,
בשבוע האחרון הייתי פעמיים בדרום (יומיים ושלושה ימים), לדעתי, אנחנו סתם בפארנויה בנושא המקרר.
המקרר שלי הוא עם בידוד נמוך בהגדרה. שבניתי את המקרר התלבטתי על עובי הבידוד והחלטתי להתפשר על שני ס"מ (לעומת 3) לטובת הנפח.
אני מכוון על 4 מעלות, מה שאומר שהטמפ' בתוך המקרר נעה בין 3 ל 5 מעלות.
במשך היום, שהרכב עומד בשמש (ללא מזגן) המקרר עובד כ 50% מהזמן, ובלילה שהטמפ' סביבה יורדת, המקרר עובד פחות מ 20-25% מהזמן (לפנות בוקר, בסביבות פעמיים 5 דקות בכל שעה).
זה אומר שהפרש הטמפ' בין הפנים של המקרר לסביבה מאוד משפיע על צריכת האנרגיה, או במילים אחרות החלטה של מינוס 5 לעומת פלוס 4 תשפיע מאוד על צריכת החשמל.
באחד הימים כיבתי מנוע ב 15:30 אחה"צ, והנעתי למחרת ב 11:30 בבוקר, עשרים שעות! מתוכן בוקר ושמש.
הרכב הניע ללא שום בעיה (טרופר דיזל, שני מצברי 70 בני למעלה משנתיים שאחד כבר גבולי על מודד מצברים תיקני).
לאורך כל הזמן הזמן הזה ניטרתי את המתח של המצבר והוא כל הזמן משחק בין 12 ל 12.5.
לא התעמקתי בדיוק איזה צרכנים עבדו כל פעם שפתחתי סוויטץ' לבדיקת מתח (מקרר, תאורה, מאוורר, רדיו...).
למותר לציין, שבמשך היום, גם בעצירות ארוכות, אני לא עושה שום חשבון בפתיחות וסגירות, וכל פעם שאני מוציא בקבוק מים קרים, אני מכניס בקבוק חם (גם בעצירה שהמנוע כבוי), פשוט הפסקתי להתחשב ולחשוב על המקרר.
לדעתי, עם שני מצברים קבועים, מטען סולארי, ומצבר התנעה (Pol) אתה יכול לנסוע בשקט, ולהפסיק להטריד את עצמך בנושא הזה.
אני אגמור את הפרוייקט הסולארי שלי רק ע"מ לא להיות תלוי במטען בבית, שהרכב מושבת בחנייה. בשטח, עם שני מצברים, פשוט אין בעיה.
דרך אגב, אם אתה על מינוס 5 (למה?????), המים שלך קפואים? מה ההגיון?
שים מקרר על 3-4 מעלות, ותכניס מה שאתה רוצה קפוא, זה יפשיר לאט, ויהיה מוכן לשימוש אחרי יממה, גם אם זה ישאר עוד יממה ב 4 מעלות, לא יקרה כלום.
בניגוד לצידנית, מאז שיש לי מקרר, אני מחזיר הביתה שאריות (חומוס, גבינות, נקניק....) בלי שום בעיה (ושום תלונות עד עכשיו :rolleyes: ).
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
זה לא פאניקה, אלא יותר משחק עם אפשרויות אנריגה לשטח בלי להניע את הרכב.
בקיץ היינו 3 ימים בצפון מהם הרכב עמד במקום יומיים רצוף.
זה גמר את המצבר שהיה מחובר למקרר.
גמר=המצבר נפגע ולא הצליח להיטען אח"כ לא בנסיעה ולא עם מטען מצברים בבית.
ביום השני הנעתי יזום את הרכב לכ-40 דקות בעמידה ונראה היה שהכל בסדר, אבל בפועל הנזק נעשה.
לפי המשחק הנוכחי, אם אני מחבר את הפאנל הזה במצב כזה של קמפינג במקום אחד, זה יפחית משמעותית את הבעיה.
במצב רגיל של תכנון של מסלול יום ועמידת לילה, אין שאלה, לא צריך מקור אנרגיה למצבר מעבר לנסיעת יום.
החיבור בחניון בכרכום היה סוג של ניסוי שטח לפאנל הקטן הזה.
- - - Updated - - -
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
דרך אגב, אם אתה על מינוס 5 (למה?????), המים שלך קפואים? מה ההגיון?
שים מקרר על 3-4 מעלות, ותכניס מה שאתה רוצה קפוא, זה יפשיר לאט, ויהיה מוכן לשימוש אחרי יממה, גם אם זה ישאר עוד יממה ב 4 מעלות, לא יקרה כלום.
בניגוד לצידנית, מאז שיש לי מקרר, אני מחזיר הביתה שאריות (חומוס, גבינות, נקניק....) בלי שום בעיה (ושום תלונות עד עכשיו :rolleyes: ).
4 ימים בשטח=תכנון מראש של הפשרת בשר ועופות, בעיקר העופות.
מחזיק קפואים בתא הראשי של המקרר, ומעביר להפשרה לצידנית מה שרוצים ליום הבא.
מה גם שלמקרר יש 2 תאים, ראשי גדול מקפיא וקטן יותר, גבוה שלא מגיע להקפאה.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
זו הייתה המטרה, פיצוי בעמידה בטיול והזנה של המצבר הראשי כשהרכב עומד גם שבוע ללא הנעה.
נראה לי בינתיים משיג את היעד.
זה לא יחזיק שבוע ללא התנעה.
הפאנל מקזז את הצריכה של המקרר רק כשיש שמש מלאה, בערך 6-8 שעות ביום קיץ, בכל שאר הזמן לא.
אם אתה רוצה להחזיק את המצבר טעון במשך שבוע השהוא מחובר למקרר ואולי גם תאורה בלילה אז אתה צריך פאנל של 50 וואט לפחות ובמקרה הזה גם בקר טעינה, אם אתה מחליט להשקיע בזה אז אני הייתי ממליץ על פאנל של 75 וואט.
פאנל קטן יכול לקזז זליגות של מצבר וצרכנים קטנים, כמו איתוראן או רדיו, אבל לא מקרר או תאורה.
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
אני לקראת החזרת הקמפר מהכפר (שם הוא חונה עם מטען מחובר לקיר) לעיר (חניה ברחוב).
מנסיוני החיים עם מטען עושים למצבר טוב. 5 שנים אורך חיים. אין טענות. והחיים בלי מטען לא טובים. שנתיים וקצת. (וזה כשבכל חניה אני מנתק מפסק ראשי).
המטען הסולרי הכי קטן ופשוט שאני צריך הוא..?
אגב.. יש לי מפצל טעינה מבוסס דיודות, כלומר הפסד של 0.7 וולט מהכניסה ליציאות. האם לחבר את המטען הסולרי לכניסה שלו, או כמו המטען קיר, ישירות למצבר(ים)? במקרה כזה המשמעות היא שני פנלים (נראה לי יותר זול מפנל + מנהל טעינה).
אסף.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
אסף,
לפי מה שחנן כתב פה, כל מה שצריך זה לחבר את הפנל ישירות למצבר וזהו.
ע'מ להבטיח עבודה תקינה בחורף, אני הזמנתי פנל 18v, 20w.
אבל זה גורם לי לפחד מקיץ, ועודף טעינה ( למרות שחנן מתעקש שאין בעיה).
במחיר של בקר, בסביבות 30 - 40 ש"ח, החלטתי לא לקחת צ'אנס.
הבקר מאפשר לי גם לחבר עומסים עד 20A ולשלוט בניתוק שלהם במתח מסוים.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
חשבתי על זה. אבל שני מצברים - שני בקרים. ושני פנלים. זה מכפיל את מחיר המערכת למרות שמראש הוא נמוך.
מה לגבי חיבור קבוע? הctek מחובר קבוע למצבר הראשי. מה קורה אם מחוברים במקביל פנל/ מטען/ אלטרנטור? להבנתי מי שנותן מתח גבוה יותר מנצח... השאלה מה קורה לפנל אם הוא בצד המפסיד? והאם הפתרון שנכתב עליו קודם - דיודה - מתאים או שבגללו אאבד מתח טעינה?
אסף.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
לא מבין את נושא השני מצברים שני בקרים.
איך אתה מתכוון לחבר?
בכל מקרה, אני מכוון את הבקר במקביל לאלטרנטור, ולהפסיק להטעין ב 12.8 ( כרגע, עדיין לומד), רוב הזמן שהאלטרנטור עובד, הבקר בעצם מושבת.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
האלטרנטור מחובר דרך מפצל טעינה שהוא בעצם T של דיודות.
את הפנל נראה לי שעדיף לחבר ישירות למצבר וככה לחסוך את ההפסד על הדיודה.
לכן זה אומר שני פנלים. אחד ישירות לכל מצבר.
ואם משתמשים בבקר, אז גם שני בקרים - אחד לכל מצבר.
זו היתה כוונתי.
אסף.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
אני לא מכיר את מפצלי הטעינה עם הדיודות אבל כן את המפצלים עם הממסר.
לדעתי ההי פשוט והכי בטוח זה battery isolator שעובד עם ממסר מגע יבש, רק לא את הסינים הזולים אלה משהו יותר איכותי.
הוזכר כאן כבר הבקר של IBS שתומך בקונפיגורציה של שני מצברים ופאנלים סולאריים.
לגבי חיבור מטענים במקביל, לדעתי עדיף לא לעשות את זה ועדיף לחבר ממסר שינתק את הפאנלים כשהרעב מונע, אבל הרוב כן מחברים מטענים במקביל ובצורה כזאת או אחרת זה עובד.
איזה מצברים יש לך ולמה אתה צריך 2 בקרים?
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
את מפצל הטעינה אני לא אחליף. בטח לא בממסר.
חשבתי שהסברתי למה שני בקרים. זה מתוך הנחה שאני מחבר פנל לכל מצבר בנפרד, ולא לכניסה למפצל הטעינה.
האמת שניתוק על ידי ממסר במקום שימוש בבקר יכול להיות דבר טוב.
אם לסכם עד כאן את ההמלצות שלכם.
פנל סולרי של 18 וולט ויותר מ15 וואט מוצהרים שייתן כנראה חצי מזה ביום טוב.
במקרה שלי פנל לכל מצבר מחובר ישירות למצבר במקביל למערכת הטעינה של הרכב ובמקביל למטען קיר, דרך ממסר שהפיקוד שלו יהיה נורת לחץ שמן או נורת טעינה. עדיין יש סוגיה עם המטען הסולרי במקביל למטען מהקיר ויכול להיות שזה בכל זאת יאלץ אותי להשתמש בבקר טעינה סולרי זול שיכוון לנגיד 13 וולט. ובגלל שאני מדבר על פנל לכל מצבר זה אומר בקר לכל פנל. אלא אם כן בתחום של עשרות שקלים בודדים אני מוצא בקר שמטעין שני מצברים וזה מפשט את העניינים.
נראה הגיוני?
אסף.
תגובה: פנל סולרי לטעינת המצבר
אסף,
אם אני מבין אותך נכון, אתה לוקח רכב שתוכנן עם מצבר אחד, ומוסיף לו מצבר שני בשביל כל אותם צרכני "נוחות" (מקרר תאורת מחנה וכו').
אתה שומר על שתי מערכות נפרדות.
אני (בעיקר שיש לי טרופר, שהוא בעייתי בהתנעה), בחרתי גישה שונה (ומציע לך לשקול אותה).
שני המצברים מחוברים קבוע (ביחד) לאלטרנטור ולמערכת החשמל של הרכב.
אליהם, מחובר בקר טעינה סולארי, שגם תומך ביציאה לצרכנים עד 20A.
הבקר מכוון לנתק את הטעינה של הסולארי מעל מתח מצבר מסויים (12.8V?), אבל לא פחות חשוב, מנתק את צרכני הנוחות כאשר המתח על המצברים יורד למתח נתון (12V?).
בנוסף, ועל כל מקרה, ברכב זרוק BOOSTER LIPOL למקרה של כשל במצברים (150 ש"ח).
* הזרמים החזקים (אלטרנטור) הולכים ישירות למצברים בלי כל מני משחקים.
* יש לי פנל סולארי אחד, ובקר אחד, זול, ופשוט (בכסף של הפנל והבקר שחסכתי, קניתי את ה BOOSTER).
* ביום יום, גם המצברים מתאמצים פחות (התנעה משני מצברים, ופריקה בלילה של שני המצברים, כלומר פריקה קטנה בחצי).
אני מקווה להרוויח באורך חיים שלהם (הזמן יגיד).
מבחינת שרידות, הפתרון שלך יותר טוב, מבחינת עלות בניה, ועלות תחזוקה לאורך שנים, אני חושב שהגישה שלי טובה יותר.
את הפער בשרידות, אני סוגר ע"י מצבר LIPOL.
כאמור, הפרוייקט עדיין בבניה (החלקים פה, וקצת שיחקתי עם זה, אבל בחודש האחרון טיילתי כל הזמן, ולא הספקתי לסיים את ההרכבה).