זו טעות בסיסית להתייחס למינוח ״דליל״, כי תכונות שמן ספציפיות קובעות את האיכות שימון שלו בטמפ נתון.
יכול להיות שמן ״דליל״ עם שימון טוב יותר משמן ״סמיך״.
Printable View
אז אני שואל אותך דורון,
למה לא לקנות שמן 0w-50 ולגמור סיפור?
יהיה מעולה בטמפ' התנעה וגם בעבודה בקיץ.
אני יודע ששמן מינרלי הוא לא נפט גולמי ושגם בו ישנם תוספים והינדוס.
- - - Updated - - -
לא אמרתי שדליל הוא שלילי.
אמרתי שיכול להיות דליל מדי בתנאים מסויימים.
גם אמרתי שצמיגי מדי אינו טוב.
עדות אישית שמיד לאחר החלפת שמן גיר ידני ההילוכים בבוקר פשוט לא השתלבו.
החלפה למותג אחר במפרט זהה על הנייר וה״בעיה״ נעלמה.
ממליץ לך להסתכל על בדיקות שמנים בערוץ project farm, האיש עושה השוואות מעניינות, לא כולן רלוונטיות, אבל רואים יפה הבדלים, הוא מסביר יפה את הלוגיקה וגם שולח דגימות למעבדת שמנים.
ועוד משהו,
אני לא מומחה לשמנים.
אני מבין את העיקרון ומתעקש להשתמש בהגיון על פי הנתונים שאני יודע.
לא ממליץ לשים 10-40 באיסוזו טרופר.
למה? לא יודע למה.
בגלל זה החלטתי שאני לא אקנה טרופר עד שיהיה לי ידע ודאי בנוגע לטיפולים בו.
לא נראה לי הגיוני ההצמדות ל5-30 בארץ.
לא מזלזל לרגע בנסיון שצברתם בעלי הטרופרים, אבל אני לא מצליח להבין את העניין הזה.
- - - Updated - - -
אז אני טוען שלמחיר השמן אין פה תפקיד.
שמן 10w-40 ישמן טוב יותר ולאורך זמן ארוך יותר בתנאים שלנו בארץ.
דרך אגב, רובנו גם יכולים גם לוותר על תוסף האנטי קפיאה.
"נרוויח" תוסף אחד פחות שאנו לא צריכים.
קראת את
החומר בקישורים?
אם לא,
זה דיון בניוטרל.
״אנטיפריז״ הוא כינוי גנרי לנוזל קירור, כמעט כמו בקאקס קדמי..
נוזל קירור נורמלי מכיל כימיכלים שמשרתים הן את העלאת טמפ הרתיחה והן מניעת קירור.
ע״ע בהפשטה גסה למי מלח בקפיאה ורתיחה.
להגיד שאפשר לוותר על אנטיפריז בארץ זה אמירה מוטעית מבחינת הבנת המהות של נוזל קירור.
דורון, לגבי האנטיפריז באמת שלא התעמקתי.
זרקתי את זה כדוגמא לא מזיקה, מאחר ואני לא
מכיר אפשרות (בטח יש אבל אני לא מכיר) לשמן נטול w
זאת אומרת תוסף נגד קפיאה.
אני מכיר את התוסף הזה במשמעות הפשוטה שלו.
זה לא באמת קריטי לדיון שלנו.
בכל מקרה שנינו ניזונים מסקרנות ולמידה עצמית של הנושא.
אני אמרתי את מה שאני מכיר מהתעניינות והרצון להבין.
אמרתי כבר שאיני מהנדס שמנים.
עד שאשמע זאת ממהנדס שמנים עם נסיון בתחום אדבוק בדעתי שמה שנאמר כאן בנוגע לשמן 0w-30 לא נראה לי הגיוני בכלל.
אבל...
אני איני בעל טרופר 3.0 אז אני יכול להרשות לעצמי לחשוב כך בלי לפחד לנזק לכיס.
עד שאדע זאת בודאות גם לא אהיה בעלים של אחד.
אם אדע בודאות איך לטפל ברכב הזה אשמח לאחד!
- - - Updated - - -
ואני מרגיש שמיציתי את יכולתי לתרום לדיון הזה,
לא רוצה להפוך את זה להתנצחות מיותרת בינינו.
וחבל לי סתם להתנצח, כי אני נהנה מאוד ללמוד מהידע שלך.
נ.ב. אני צודק ואתה טועה:p
אנחנו מתקדמים :-)
אני לא בעל מקצוע בתחות, והייתה לי מעט מאוד הבנה לפני השרשור הזה, אבל זה מה שאני מבין (והסרטון ששמתי פה http://www.jeepolog.com/forums/showt...l=1#post900902
מסכם לדעתי מאוד יפה).
1- האותיות SAE - זה השם של התקן (המקובל) שלפיו נבדק השמן ( Society of Automotive Engineers )
2- המס' הגבוה,( בסוף המק"ט) מתייחס לצמיגות השמן בטמפ' עבודה 212F (כ 100צלסיוס)
3- האות W מייצגת Winter (כלומר תנאי קור), והערך שלפניו מייצג את הצמיגות ב 0F (כ -32 צלסיוס).
זאת אומרת, שיש פה התנהגות בניגוד להגיון ולאינטואיציה שלנו, איך יכול להיות שהצמיגות עולה עם העליה של הטמפ' (היינו מצפים שהיא תרד).
אסף עשה כבר הבחנה בין הצרכים השונים של השמן במנוע (כולל הידראוליקה), אבל אם נשאר בצורך הבסיסי של שימון (הורדת חיכוך), יש סתירה בין הצורך של השניות הראשונות לאחר ההתנעה - אנחנו רוצים שמן פחות צמיגי, שיגיע כמה שיותר מהר לכל הפינות, לבין המשך העבודה, שהשמן מתחמם לסביביות ה 100 מעלות. אנחנו מבינים ששמן דליל מדי לא יצליח "לסוכך" טוב על החלקים, הוא "ידחף" לצדדים מהלחץ של החלקי מתכת (הכל מוסבר יפה בסרטון).
זו הבעיה העיקרית "שהשמנים" האלו מנסים לפתור. אם לא מבינים את הבעיה הזו, לא מבינים למה צריך צמיגות משתנה ומה הבעיה להתמש בשמן דליל.
כדי לקבל חומר סיכוך (כמו שדורון כתב, זה כבר מזמן לא סתם שמן), שבהתחלה, שהוא קר, הוא יזרום בקלות לכל הפינות, ולאחר מכן, שהוא חם, הוא עדיין ישמור על תכונות סיכוך טובות, מוסיפים תוספים, שגרומים לחומר הזה (מה שאנחנו קוראים שמן מנוע :-) ), להתנהג הפוך מסתם שמן. שהחומר הזה מתחמם, הצמיגות שלו עולה.
אם אני מבין טוב, ודורון כבר התייחס לזה, למרות שבאנגלית משתשמים במפורש במילה Viscosity שזה צמיגות, בפועל הכוונה שלחומר יש תכונות כמו של שמן בצמיגות 40 (נגיד במקרה של 5W-40), אבל הוא עצמו לא בהכרח בצמיגות כזו (זו תערובת של חומרים).
סיכום ההבנות שלי -
1- במנוע קר, 5W-40 יהיה צמיג יותר מ 0W-40 , אבל שהמנוע יגיע לטמפ' עבודה לא יהיה הבדל (אחרי 5-10 דקות). לאורך כל הזמן הזה ה 5W-40 יהיה צמיג יותר, כלומר בהתחלה יגיע לאט יותר לפינות הרחוקות, אבל איפה שהוא מגיע, הוא יעשה עבודת הגנה טובה יותר.
2- בארץ שהיא חמה מהממוצע, אני לא רואה שום הגיון להשתמש בשמן שמיועד לארץ שהיא קרה מהמוצע.
3- כמו הרבה תחומים, רק שמתחילים להבין, מבינים כמה לא מבינים (לא אני זה סוקרטס אמר). כל התרבות של האילתור, והזלזול במהנדסים שיצרו את הרכב, נראת לי הזויה.
כאמור, זה הכל הבנות שזוקקו מקריאה בימים האחרונים. אם מישהו חושב שזה שגוי, בבקשה אם הסברים שאפשר ללמוד ולהבין (ולא סתם לזרוק עצות לאוויר).
כל תחום בו יש זרימה, צמיגות, חום וכו' ברור לי שהוא מורכב ולכן אני נמנע מלפתח תיאוריות.
המנוע של הטרופר הוא דוגמא למוצר שפותח על ידי מנדסים שטעו ומהנדסי השירות בשטח ניסו לאלתר פתרונות , אחד מהם היה מעבר ל 0w40 סינטטי מלא גם בארץ הקודש.
ד"א ישנם מנועי דיזל נוספים בהם התקבלה החלטה דומה, אולי בגלל עלויות השמן ורווחיות המוסך:)
Zivo
יש טעות אחת חשובה במה שהבנת:
הצמיגות לא עולה כשטמפ' השמן עולה. אין כזה דבר.
הכוונה היא ששמן 0-40 לדוגמה יתפקד כמו שמן
חד דרגתי 0 בטמפ' נמוכה (לא זוכר באיזו טמפ' בדיוק).
ויתפקד כמו שמן חד דרגתי 40 בטמפ' עבודה.
שמן חד דרגתי 40 בטמפ' עבודה יהיה דליל יותר
משמן חד דרגתי 0 בטמפ' בטמפ' הקרה הקובעת.
בדיוק בגלל זה, שאלתי במפורש מי יודע איך לקרוא את הקוד 5W-40.
אני חושש שאתה טועה (ואם אתה יכול, בבקשה תשים פה איזה קישור לשיטה הזו).
מה זה שמן חד דרגתי 0 או 40? אני לא מכיר הגדרה כזו.
המספרים 0 או 40 הם דרגת הצמיגות.
המיקום שלהם (לפני ה W או אחרי ה - ), מסמנים לאיזה טמפ' הם מתייחסים.
במנועי בעירה פנימית יש שתי דרישות מתנגשות בתחום שימון החלקים הנעים.
א. בניית לחץ וסיכוך כמה שיותר מיידי בהתנעה - דהיינו צמיגות נמוכה
ב. הימצאות שכבת סיכוך כמה שיותר זמן על החלקים לאחר כיבוי מנוע
(חשוב ביותר לרכבים שבשוטף לא מונעים יום יום אלא אחת לכמה שבועות) - דהיינו צמיגות גבוה
את הבלאנס בוחרים מהנדסי היבואן בהתאם לאקלים השורר במדינתם.
יהיו מדינות עם המלצות שונות לפי האזור.
כמובן שרצוי שמן בתקן המתאים ומבית טוב ...
אגב, אני סומך על הקביעה של נדב ש. לטרופרים 3.0 דיזל.
אצלי בבנזין 3.5 , מקפיד על 10-40 של ליקווי מולי.
רענן
דורון אתה אומר את מה שאני אומר.
הסברתי יפה מאוד שהמספר הראשון
מתייחס לטמפרטורה קרה לפני התנעה (ולא יודע בדיוק מהי בהגדרות המדידה).
זאת אומר, שמן 0-40 מתנהג כמו חד דרגתי 0 בזמן ההתנעה,
אבל לא מאבד מתכונותיו כשמתחמם (לא הופך דליל מדי) בזמן העבודה, אלא מתנהג כמו 40 חד דרגתי בטמפ' העבודה.
ובבקשה בלי נאומי תוכחה על עניין האנטיפריז, לא בטוח שטעיתי בעניין וגם אם כן לא השמדתי בכך מנוע של אף אחד.
אל תתפס על משהו אחד ותייחס אותו לכל מה שאמרתי,
אני יודע על מה אני מדבר.
ולרוב גם יודע להתנסח ככה שאהיה מובן.
לרענן,
השאלה מדוע לא לקנות 0-50 ולהנות מכל העולמות הייתה רטורית והייתה מיועדת
במיוחד לדורון.
אני יודע מה תפקידי השמן במנוע (דרך אגב לשמן יש גם תפקידי קירור וניקוי של המנוע).
אני יודע טוב מאוד למה אני מעדיף להחליף פעמיים בשנה ולא לקנות 0-50