להיפך, דווקא אם יש רק נוזל במערכת, ללא גזים כלל, אתה יכול לפרוק לחץ ללא גלישת נוזל (כי נוזל כמעט ואינו דחיס ולא יתפשט כשתשחרר לחץ).
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
Printable View
כמובן שקצת נוזל יישפך.
(עריכת הודעה לאחר קריאת תשובתו של ehudzeelim
הנוזל שיישפך הוא רק ההפרש בין נפח צינור לחוץ לבין צינור רך)
אבל, דבר ראשון, מדובר רק פעם אחת לשם בדיקת סיבת הלחץ.
דבר שני, אם יש לו נוזל במכל עודפים ופקק תקין
הנוזל יישאב חזרה לרדיאטור לאחר קירור המערכת.
תיאורטית- אם אין גזים במערכת בכלל - גם לא יווצר לחץ. אבל בפועל תמיד יש מעט גזים. בנוסף, כשמחממים מים לטמפרטורות גבוהות, גזים שהיו מומסים בנוזל עצמו משתחררים לפאזה הגזית (מסיבות של שווי משקל תרמודינמי). לכן יווצר מעט לחץ במערכת בכל מקרה.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אם קיימת פריצה(סדק בראש, אטם ראש) גם אחרי כיבוי המנוע ישארו גזים שניכלאו במערכת, ועדיין יהיה בה לחץ... בגלל הגזים.
ברגע שתפתח את הפקק(מצב שיכול להיות קצת מסוכן אפילו) יהיה שחרור של לחץ עם גזים. וזה חוזר על עצמו כל פעם מחדש.
לא קראתי את כל ההודעות האחרונות אז אני מתייחס לשאלה הבסיסית על הפרש הלחץ בין צינור כניסה ליציאה מהרדיאטור
ובכן... משאבת המים דוחפת את נוזל הקירור בספיקה מסויימת. הרדיאטור עצמו מהווה התנגדות ולכן מפל לחץ. כשיש התנגדות מול ספיקה נוצר לחץ וזהו לחץ הכניסה. אם מדובר במערכת קירור של 14 פ.ס.י שזה קצת פחות מ 1 בר, ומפל לחץ אופייני על רדיאטור בספיקה מלאה הוא כ1 בר - זה די מסביר את העובדה שביציאה ממנו הלחץ אפסי. משם המשאבה לוקחת שוב נוזל בלחץ אפסי מזרימה אותו מול התנגדות ושוב הלחץ עולה וחוזר חלילה. כמו בכל מערכת הידראולית שבה יש בצד אחד של המשאבה לחץ נמוך ובצד השני לחץ גבוה שנובע מההתנגדות במעגל.
הלחץ נוצר אמנם מההתנגדות מול משאבה אבל מווסת על ידי פקק רדיאטור. בגלל שהנוזל מתחמם והנפח שלו עולה - אנחנו לא רוצים לחץ עודף - אז הנפח העודף יוצא למיכל העודפים ויחזור חזרה כשהנוזל יתקרר. עליית הטמפ' כשלעצמה לא מעלה את הלחץ מעבר ללחץ המווסת אבל כן גורמת לגלישה. הפטנט הוא שמירה על נפח קבוע במערכת וכך על לחץ קבוע בלי תלות בטמפרטורה.
אסף.
רואים שלא קראת את כל השירשור:-)
הטענה של פיני ( פות"ש), שההבדל בלחצים בין הכניסה ליציאה נשמר גם אחרי שמכבים את המנוע (ועד שהמנוע מתקרר).
איך זה מסתדר עם ההסבר שלך על המפל לחצים על הראדיאטור?
אוקיי. עכשיו קראתי קצת יותר. ולדעתי יש שתי תקלות. ולכן יש לי שתי שאלות.
שאלה - יש egr?
יש לו מצנן?
ועוד שאלה - כיצד אתה יודע שהרדיאטור ה'חדש' מרכב אחר, באמת לא סתום גם הוא?
אסף.
אפשר להמשיך לנצח עם הנתוחים המרשימים.
לצערי ברוב המקרים של מים לא חוזרים זה או מכסה רדיאטור, טרמוסטט תקוע או גזים במערכת.
מכסה רדיאטור לא תקין, לא יבנה לחץ המערכת.
אז שוב ביגון קודר, זה בסבירות גדולה גזים במערכת - אטם ראש או סדק שמשחררים לחץ רק בחום או מאמץ.
לכן כל הבדיקות בטמפרטורה נמוכה או ללא מאמץ יראו מנוע לכאורה תקין.
בוקר טוב חברים,
ראשית תודה על המענה והשיח, עוזר מאוד.
ראיתי שנושא הלחצים גרם פה לשיח אז ב4 ימים האחרונים עקבתי אחרי הלחצים באופן סדור לפני ואחרי כל נסיעה ובסוף הנסיעה בדקתי גם לאחר כיבוי המנוע.
נושא הפרש הלחצים שהיה בשני מקרים שונים שבדקתי (צינור תחתון עם לחץ סביר ועליון קשה) לא חזר... במהלך 4 הימים האחרונים הלחץ היה זהה בין העליון לתחתון ובמקביל גם לא עברו מים כבר מספר שבועות... הרכב נסע כל יום כ10 קמ.... ובנוסף עוד 3 נסיעות של כ70 קמ לכיוון.
במהלך היום אעבור על כל התגובות האחרונות ואענה על השאלות שנשאלו.
היי אסף
אכן יש מערכת סירקולצייה לגזים EGR,
סתמתי את המערכת עם אטמים כדי לבדוק אם זו הבעיה, לצערי הנושא ממשיך, אסביר לך איך סתמתי ותראה אם אתה מגיע לאותה מסקנה כמוני שהבעיה לא משם....
קובץ מצורף 142426
סתמתי את היציאה מה EGR בחלק התחתון וניתקתי את צינור הוואקום ובכניסה סתמתי בין סעפת הפליטה לכניסה לצנרת של הקולר .EGR
מיים עדיין עוברים בקולר אך גזים לא אמורים להגיע אליו... וידאתי את הטענה הזו על ידי נגיע בצנרת הגזים של הקולר והיא לא רותחת כמו שהייתי מצפה מצנרת ברזל שמובילה גזי פליטה.
מהבדיקה הזו אני מסיק שאין כניסת גזים מהקולר למחזור המים, מסכים?
יש עוד בדיקה שניתן לעשות והיא בעצם לבטל את מעבר המים בקולר על ידי חיבור הצינור העליון והתחתון או לחילופין להתקין צינור ארוך שיידלג על הקולר וימשיך הלאה לרדיאטור חימום (עדיף מחיבור 2 צינורות) ככה בוודאות נשלול את הנושא?
מה אומר יש צורך? זו עבודה לא פשוט מאחר ואין גישה טובה...
אם אין גזים בקולר - אפשר לשלול אותו.
וכיוון שהתופעה באה הולכת - אני נאלץ להסכים עם מי שכתב שבסבירות גבוהה יש סדק שנפתח רק כשהמנוע חם.
אסף.
הייתי שוקל שימוש בחומר איכותי שמיועד לסתימת סדקים כאלה, בזמנו עשיתי "ניסוי" ב-wondarweld, אצלי הוא לא פתר את הבעיה (נזילה קלה מאטם ראש) אבל גם לא גרם נזק למנוע. מה שכן, הוא קצת סתם את הרדיאטור חימום הפנימי אבל גם ביטל את הנזילה שהיתה ממנו [emoji16]. כתבתי על זה בזמנו באיזה שרשור כאן.
בוא נגיד שאם החימום הפנימי תקין אצלך, הייתי מבצע בייפאס לרדיאטור הפנימי לפני יישום החומר. וכמובן מקפיד על ביצוע מדויק לפי ההוראות.
חוץ מ-wondarweld יש כמובן חומרים איכותיים נוספים.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
גם אני העליתי את האפשרות הנ"ל אבל במחשבה נוספת אני לא מצליח להבין איך גזים ממערכת הפליטה שהם בלחץ נמוך מאוד יחסית, ( בסביבות 1-5 psi במערכת תקינה) יכולים לעבור למערכת הקירור שנמצאת בלחץ גבוה בהרבה?
אם כבר יש פריצה בקולר של ה EGR, המים יעברו לצד של הגזים ולא ההיפך, לא?
טל.
Sent from my M2012K11AG using Tapatalk
האמת שאיך שקראתי את ההודעה של ehudzeelim, רציתי לתקן אותו
אבל לא רציתי "לגנוב" את השרשור.
אבל משזה עלה על ידך, העניין דורש תיקון.
ובכן, גם כשבמערכת יש רק נוזל (בלי אוייר) יהיה בו לחץ מחמת התפשטות הנוזל החם.
הלחץ יהיה לפי דירוג פריקת הלחץ של הפקק.
ולכן אם תפתח את הפקק כשהנוזל חם, ייצא נוזל קירור (לא הרבה אבל חם)
עד שהלחץ במערכת, יירד ללחץ אטמוספרי.
דבר נוסף, יש הרבה רכבים שמערכת הקירור שלהם פועלת בטמפרטורה מעל
100 מעלות ואז אם תפתח את הפקק, יש רתיחה שמעיפה את הנוזל.
גם במנועים שמערכת הקירור פועלת בטמפרטורה מתחת לנקודת הרתיחה,
לפעמים יש בתוך המנוע "איים" שבהם יש רתיחה.
לכן אסור לפתוח פקק רדיאטור כשהמנוע חם.
אני עצמי פותח רק לאחר שאני חש שאין לחץ בצנרת
אכן אתה צודק שמעון,
יש התפשטות נוזל כתלות בטמפרטורה, אמנם לא מאד גדולה (במים זה שינוי נפח של כ-4% בין 0 ל-100 מעלות) אבל בהחלט משמעותית.
טעיתי כשכתבתי שאין, משום מה התבלבלתי עם עניין הדחיסות של הנוזל, שהיא זניחה.
כמובן שאם יש גזים במערכת, מרתיחה או מכל סיבה אחרת, הגלישה תהיה הרבה יותר "אלימה" בגלל הדחיסות של הגז. השינוי בלחץ בזמן הפתיחה גורם לשינוי נפחי הרבה יותר משמעותי מאשר השינוי בנוזל.
מודה לך על התיקון [emoji120]
Sent from my SM-J710F using Tapatalk