מה לגבי יציקה מגבס של החלק הבעייתי ומשם להוריד מידות ?
Printable View
מה לגבי יציקה מגבס של החלק הבעייתי ומשם להוריד מידות ?
ההבדל הוא כמובן באישור הצנרת ע״י הfia (-;
לגבי הרדיאטור אם תגדיר את מידותיו וזה החלק הקשה לדעתי אני מבטיח להעלות כאן קישור לחנות און ליין מתאימה, ואפילו לא צריך אישור ממשרד התחבורה ליבוא של רדיאטורים
אהההה הבנתי ! , בגלל זה כדאי להשתמש בצנרת בתקן FIA !
ועכשיו ברצינות - יש הבדלים , אני מדבר על סוג חומרים , עמידות שונה בלחצים ושחיקה וכו...
הוספתי את מידות הרדיאטור
GodsFather שלום
נשמע מעניין , אבל איך? אל תשכח שמדובר בדיוקים לא קטנים
הגבס יכנס לכל הפינות כמו נוזל ויתקשה. צריך עדינות עם השליפה מהתבנית שנוצרת, אבל זה אפשרי ועם ניסוי ותהיה/טעיה אפשר להגיע לתוצאה אופטימלית תוך 2-3 פעמים.
מצטער, לא הבנתי מה הבעיה במתאם.
בהנחה שאתה בנית את כל המודלים האלה בסולידוורקס, אני לא מבין מה הבעיה בשבילך למדל את החלקים ולתכנן פלטת קישור בניהם.
הגיר שיש לך מצאים לקלאץ' שאתה מתכוון לשים? הגיר נכנס לבעצם מחובר למנוע? תבנה שולחן ג'יג כלשהו, תשים את המנוע בזווית שצריך, את הגיר מפולס ונחובר לנוע ע"י הקלאץ' ותראה בדיוק איזה עובי פלטה צריך ואיפה החורים צריכים להיות.
תבנה פלטה שתחובר קודם כל למנוע ואחר כך סמן את החורים של הברגים לגיר וזהו. אלא אם כן יש משהו יותר עמוק מזה שאני לא מבין.
למען הסדר הטוב - אין תקן FIA לצנרת. יש תקן FIA למיכלי דלק, למושבי בטיחות, לרתמות... ועל המוצרים הרלוונטיים יש מדבקה או תווית ברורה שמציינת שהם נבדקו ומאושרים לשימוש על פי תקן FIA כזה או אחר. אבל לצנרת - אין.
מה שאנחנו מתכוונים הוא שיש להשתמש בצנרת ובמחברים שמאושרים לשימוש בתקנון FIA. שם יש כמה פסקאות שמסבירות מה מותר לשימוש ברכב T1. בקצרה - לחץ הפריצה המינימלי של הצינורות צריך להיות: עבור דלק - 70 באר ב135C. עבור שמן 70 באר ב232C, בלמים 280 באר ב232C. כשמדובר על צינורות גמישים, הם חייבים להיות מצוידים במחברים מתברגים Threaded connectors ושכבה חיצונית עמידה בחיכוך ושריפה = נירוסטה שזורה. בפועל, זה הצינורות התעופתיים שמתחברים למחברים תעופתיים מתברגים. צינורות קשיחים, שעדיף שיהיו כמה שיותר מהם כמובן וכמה שפחות מטראז' גמיש, צריכים להיות כמובן מפלדה (לא נחושת חלילה!).
ומיכה הבעייה במתאם היא לא היצור שלו אלא בדיוק הורדת המידות. כנראה שמקרה הספציפי הזה נדרש דיוק יותר ממה שניתן להשיג בקלות.
שיטת הגבס אמיר לא תיתן דיוק גדול יותר מאשר קרטון/צבע/טיפקס וכדומה.
מורן - ניסית למצוא את השיטתיות מאחורי תבניות הברגים? יש לך את כל החורים שהורדת בדרך זו או אחרת לנייר. אותם העלת למודל הסוליד. רמת הדיוק שלהם היא של כמה עשיריות מ"מ. נסה למצוא הגיון גיאומטרי כלשהו שמסדר את כולם במיקומים שמדדת - למשל כל הברגים על אותו מעגל חלוקה עם זוית קבועה בינהם.
אני יכול להגיד לך שלא תמיד קיים הגיון - ספינדל של טויוטה היילקס מתחבר לנאבה עם שמונה ברגים שיש בינהם יחסים גיאומטריים מדויקים. אבל ספינדל של סרן דנה 60 מתחבר עם 6 ברגים שוואלה, איך שלא תשבור את הראש לא מצאתי ההגיון שלהם, לא באינצ'ים ולא במ"מ. במקרה הזה היינו צריכים לקדוח את החורים בנאבה דרך הספינדל עצמו ששימש כתבנית.
אתה מדבר על חלקים שיוצרו על ידי מהנדסים רציניים, בעידן המודרני - כשמישהו מתכנן בתוכנת תיב"ם, תמיד יש יחסים גיאומטריים בין הפיצ'רים, אתה רק צריך למצוא אותם.
מורן בקשר לצנרת , אני עשיתי את שלי ב : http://www.gamishltd.co.il/ חברה רצינים מאד ומקצועיים מאד, דבר עם נתן. עשיתי שם את צנרת הדלק ההגה והברקסים. שים לב שכל מחברי הדלק צריכים להיות עם הברגות וללא באנדים.
בקשר לרדיאטור , קניתי רדיאטור אלומניום חדש של פונטיאק "גראנד-אם" בבית עסק לרדיאטורים ביפו , הוא הגיע עם דודים מפלסטיק שהוחלפו על ידי עידו לוריא לדודי אלומניום.
מעולה ! נראה לי שזו האינפורמצייה שחיפשתי , בנושא הצנרת.
עכשיו רק להוריד מידות ויאלה לעבוד!
בנושא "המתאם"
נמרוד הבנת אותי מצויין , זו בהחלט הבעיה (הוצאת מידות מדוייקת!)
1. הבנת גואמטריית חלוקת הברגים היא הדבר הראשון שחיפשתי, ואכן מצאתי במספר מקומות גאומטריה דומה
גם במנוע וגם בגיר ישנם רק שני דואלים בכול מעגל החלוקה , שאר החורים הם או הברגות או חורים עוברים.
2.הורדת המדידות נעשו בשני שלבים:
א- הורדת מידות מחורי החלוקה לציר המרכזי (במנוע ובגיר) , כדאי להסיג מרכז משותף, שהוא בעצם הבסיס של התיכנון
ב- הורדת המידות של החורים במעגלי החלוקה של הגיר והמנוע , פירקתי את האוזינג מהגיר כדאי למדל מול המחשב בבית ( אישתי חשבה שפתחתי " גראז' בחדר המחשב )
וגם את הפלטה שנמצאת בין המנוע והגיר של האודי , שיש עליה את חורי החלוקה לקחתי למידול ב"גארז' הביתי.
אחרי המידול הדפסתי את השירטוט על דף A1 בקנה מידה של 1ל1 ובדקתי בשטח.
התוצאות היו טובות ,אך לא בכול החורים - מה שכן לדואלים פגעתי בול (בגלל שהם בולטים על האוזינג ,והם עצמם מדויקים ,קל למדל ) גם במנוע וגם בגיר .
לנוכח הממצאים החלטתי לייצר את החלק מעץ (MDF ) על CNC ולראות מה המצב!
והמצב לא היה טוב!
המנוע והגיר היו כבר מוכנים בפוזיציה המדוייקת לזיווג , לשידוך איך שתרצה לקרוא לזה .. , בדקתי שהמתאם מתיישב יפה על הדואלים של המנוע :cool:נכנס יפה
הוצאתי ובדקתי שנכנס על הדואלים של הגיר :cool: נכנס יפה - לרגע לא האמנתי!.. מה במכה הראשונה?! הלבשתי את המתאם על המנוע בחזרה
ויאלה .. מצמיד לאט לאט , צעד אחד נראה מול/במקום , מסתכל מצד שני ומבין שיש בעיה , לרגע חשבתי לעצמי אולי קצת כוח ?
לפני שהספקתי להגיד אופס , התפצפץ המתאם!
מוסר השכל זיווגים לא עושים בכוח!
אני חושב שאם אתה תשים את הגיר מחובר עם הכניסה שלו למערכת מצמד של המנוע (אגב, זה מצמד שמתאים לגיר? חדש? איך הרכבתם? אולי המצמד לא ממורכז?) אתה תראה שיש איזה OFFSET כלשהו קטן.
לפחות לפי התיאור שלך אני חושב שאתה צריך להבין שאתה מצמיד פה 3 אלמנטים לפחות ולא 2.
תסכים איתי שאם לא היה ציר כניסה לגיר אז החיבור היה טוב? זה אומר שהגיר והמנוע לא ממורכזים אחד לשני או שפשוט יש אופסט כלשהו בין המנוע לגיר או ליתר דיוק בין החורים של הגיר והמרכז שלו לחורים של המנוע והמרכז שלו.
אבל בתור התחלה תוודא שהמצמד ממורכז כמו שצריך.
שלום מיכה
הבזמן הנסיון המצמד/קלאצ' וגלגל הארכובה להיו מחוברים, כי לא צריך אותם בשביל בדיקת ההתאמה (בשביל עובי המתאם כן צריך, אבל זה נבדק כבר בהתחילת התהליך)
מה שכן, בטוח יש אי דיוק במיקום החורים
אני כנראה לא מבין מה הבעיה
מורן אם הבעייה היא במציאת המרכז המשותף, אולי תנסה לייצר שני מתאמים שטוחים נפרדים מעץ כמו שהכנת, אחד תצמיד למנוע, אחד לגיר. תשדך המנוע והגיר, וכשהם ממורכזים תמסמר את שתי הפלטות ביחד, וככה תקבל את היחס הנכון והממורכז בין שתי תבניות הברגים. עכשיו לאחד את החורים לשרטוט אחד אמור להיות קל.
אני לא מבין מה הבעיה מורן תמיד יש איזה שהוא היגיון תכנוני שצריך להיות בכול חלק כזה , כך שעם תעלה על ההיגיון של המתכנן זה היה לך קל מאוד , לפעמים יש מרכז חלוקה אחד לכול החורים עם חלוקת זוויות שווה/ או לא שווה ( שמרכז החלוקה לא חייב להיות מרכז הציר של הגיר/ מנוע או שכן ) לפעמים פריסת החורים היה עם יחוס של מידות בין מרכז הציר של הגיר / מנוע ובין חור לחור ,ויש עוד כמה ייחוסים שאפשר למצוא בחלקים כאלו ולפעמים אין הגיון כזה משום שמבחינת התכנון לא ניתן היה להכניס כזה בגלל בעיות טכניות אבל זה מצב מאוד נדיר .
מעבר לכך מאוד סביר שחיפוש באינטרנט של חלוקת החורים בגיר/מנוע יביא לך את התשובה .
עידו
מורן שלום
לפי המידות שצרפת אתה צריך רדיאטור זהה לשלי (אתה יכול לראות תמונה בשרשור שלי)
יש בחנות של סמיט רדיאטור אוניברסלי מאלומיניום מתוצרת גריפין במחיר של כ 200 דולר ללא עלויות משלוחה, תשים לב אתה יכול להתאים את נק' הכניסה והיציאה בהתאם לצורך
אם אתה לא מוצא תשלח לי הודעה למייל ואשלך לך קישור ישיר למייל
שלום דני
לפני שאני רץ לשפוך איזה אלפיה וחצי על רדיאטור!
אשמח להסבר מלומד לגבי , "אמבטיות" רדיטור מאלומינום , ולא מפלסטיק - למה כמה ואיך?
בקשר למתאם
הורדו שוב מידות בצורה יותר מדויקת , ואכן התגלו כמה סטיות .
מה שנראה לי הוא לבנות שני מתאמים מאלומיניום אחד עם חורי גיר ואחד עם חורי מנוע ,להצמיד גיר ומנוע עם המתאמים , ולרתך
מורן אני לא הייתי מוותר על רדיאטור אלומיניום ולא מנסה לקצר את הדרך על ידי יצור של תופים בלבד
ההבדל בעלות זניח אולי תחסוך חמש מאות שח, אבל המוצר שתקבל יהיה נחות
דרך אגב הרדיאטורים של רוב הרכבים הפרטים בעובי של אינטש ורבע לעומת עובי של שלוש אינטש במוצר של גריפין
אני איתך - לתפוס "בפיק"
ואז להשתמש כאב תיפוס
דני איך 200 $ ?
תלמד גם אותי בבקשה.
מורן אני נהנה מאוד לקרוא את הפרויקט :)
ערב טוב לכולם !
היום בשעה טובה נבדק "המתאם", ( שעבר שינוי מידות , וחולקה לשני חלקים כפי שדובר בעבר- גיר ,מנוע) בקיצור התאים בצורה מושלמת , ללא סטיות
ושני החלקים נתפסו בפיקים , ובמהלך השבוע אני מקווה לסיים את החלק בצורה סופית ( חורים שקועים , הברזות , הזזת הסטרטר וכו....)
חוץ מזה מוקם גלגל הספר, רדיאטור המים ורדיאטור האינטר קולר
שהיה שבוע טוב לכולם!
מורן אני לא הייתי ממקם שום רדיאטור מקדימה, זה פתח לצרות.
הברגים שמחזיקים את רדיאטור המים נראים כברגים 6 מ"מ , האמנם ? אם כן ,תשנה ל 8 מ"מ . בכלל לא רצוי שיהיה שום בורג בבאגי פחות מ 8 מ"מ.
נראה נהדר.
חנן.
חנן אני איתך בענין הרדיאטור , אבל אין הרבה בררה - להריץ צינור טורבו "2 מהחלק הקידמי לאחורי , נראה לי מתכון לבעיות
אני מתכנן כונס אויר שלא יאפשר פגיעה ישירה של עצמים זרים עם הרדיאטור.
בענין הברגים 6+6=12 לא ? ;)
בכול מקרה אני אבדוק עם יש מספיק בשר כדאי להגדיל
תחליף את הרדיאטור לאחד שעשוי כולו, כולל דודים, מאלומיניום. אלו עם הפלסטיק מתאים למכוניות כביש רגילות, לא לרכבי מרוץ.
מיכה אולי תיתן איזה הסבר מלומד למה כול כך כדאי לשנות את הרדיאטור , כי אני לא מבין עדיין למה זה כול כך קריטי
חנן - צנרת הטורבו יכולה להיות קשיחה ואפילו עדיף , אבל הבעיה היא :
1. בעית צפיפות במרכז הרכב (איפה שהגיר נמצא ,בין הכיסאות.)
2. אני לא יודע מה זה אומר לשנות אורכי צנרת טורבו בצורה כל כך משמעותית .
אני יעלה בהמשך את התכנון של כונס האויר ,ואז אולי זה יראה יותר מובן
המיכלי פלסטיק לא מרותכים לרדיאטור. אני מאמין שעם הזמן הם ידלפו וישברו.
בנוסף הם רגישים יותר למכות מאשר האלומיניום. ברכב פרייבט זה סבבה אבל ברכב מרוץ שחוטף מכות, גם אם לא ישירות ברדיאטור כמובן, זה לא רצוי. אלא אם יש לך סטוק של הרדיאטורים האלה...
מיכה - הרבה מכלולים/חלקים שמורכבים ברכב לא מיועדים לסטנדרט של רכבי מרוץ ( לדעתי כל הרכב לא בנוי בסטנדרטים של רכב מירוץ)
אבל זה מה יש ! . עם העליונות העיקרית של רדיאטור אלומיניום על החבר שלו מהפלסטיק היא: עמידות בפני פגיעת עצמים זרים.
אני לוקח את הסיכון , שלא תבין אותי לא נכון , אני איתך באותה דעה אבל- אני צריך גם לשלם ! ;)
היום אחרי שלושה חודשים של תת פרוייקט "המתאם" הצליח השידוך בין המנוע והגיר !! ( לפחות ככה זה נראה )
מרוב הרצון לראות את המנוע והגיר מחוברים , שחכתי לצלם את המתאם , שיצא מדהים! . נשאר עוד להעביר את הסטרטר לצד שני ובזה תושלם המלאכה.
"רכבת הכוח" הונחה במקומה המיועד, ומפה מתחילה העובודה הרצינית ( ולדעתי הכפית ביותר) של התאמות צנרת , תושבות למינהן , בנית תא נהג, סיום מערכת ההנעה, ועד ועוד ועוד.....
מורן ...
איזה כיף לראות את ההתקדמות הזאת. המון זמן שאני מחכה לראות, ואני מאמין שעוד רבים כמוני, את הבאגי על גלגלים עם מנוע וגיר במקום.
שאפו על העבודה נראה יפה מאד.
עכשיו רק מתחילה העבודה. כל הדברים הקטנים שגם עם תעשה את רובם ותצלם את הרכב אחר כך לא יראו הרבה שינוי אבל הוא יהיה עצום.
מיכה...
לא לכל אחד יש את היכולת הכלכלית והנסיון בבניית באגים שלך.
מורן עובד ללא ספונסרים ועל סמך הרעיון שלו וקצת נסיון ועזרה של אחרים.
רדיאטור של רכב רגיל עולה הרבה יותר זול מרדיאטור אלומיניום מלא למרוצים!
ארנון שושני