-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
היי זיו,
יש איזו התקדמות בגיזרה שלך?
עברת ל 4 תאים או שאתה עדיין בשלושה?
אני סבור ש-4 תאים הם הסידור הנכון.
תהיתי אם DC2DC גם בטעינה ואולי גם בפריקה יכול לתת פתרון גם להגנה מפני טעינת יתר וגם להגנה על האביזרים מוולטאג' גבוה מדי בו בזמן שאולי אפשר יהיה לטעון את התאים ב 14 וולט ולקבל יותר AH מזוג רביעיות.
האם יש BMS מומלץ ל 4 תאים?
האם עדיף אולי BMS עם תצוגה מובנית?
האם ה MBS מגן גם בזמן הפריקה?
תודה
בועז
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
בעקבות מה שזיו עשה, בשתי הסוללות האחרונות שבניתי, שהמטרה שלהן היא להיות זרוקות ברכב, בלי כוונה קונקרטית להשתמש בהן יזום, ולכן גם לא לעסוק בטעינה שלהן, הרכבתי אותן משלושה תאים.
פחות משקל, פחות תאים לבזבז, יותר חשמל, ומכיוון שאין לי כוונה לטעון אותן בעשר השנים הקרובות, פחות מפריע לי שהטעינה מורכבת יותר.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
והן טעונות ל 3.8 או 4.2 לכל תא?
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
אני עדיין עם 3, לא הגעתי לבדיקה של 4 תאים.
אני יודע להגיד ש 3 תאים, מוציאים 35AH וזה יותר ממספיק לי .
אין ספק ש 4 תאים בטוח יותר, השאלה, בטעינה ל 14.4V, כמה W אפשר להוציא, ובלי ניסוי, אי אפשר לדעת.
ה BMS ל 4 תאים הגיע, פשוט לא הגעתי לניסוי הזה (אני צריך או סוללות נוספות, או לפרק את המארז שלי, מה שמאוד לא בא לי).
בינתיים, התקדמתי בבדיקות של DC2DC בטור ל BMS, ואני בהחלט מרוצה מהבטיחות ( העלתי את המתח יציאה של ה DC2DC וראיתי שה BMS עוצר לבד את הטעינה, ניתקתי או הוספתי מתח לגששים של ה BMS והוא עצר את הטעינה....), בקיצור אני מרגים טוב, עם הגנה כפולה, ואני מחפש לקבע טעינה ברכב.
אני לא סגור על החיווט המדוייק, ואני לא סוגר את זה עד שאני לא אחליט 4 או 3 (זו צורת חיווט אחרת ברכב).
בכל מקרה, גם בתצורה של 4 תאים, לא צריך DC2DC ביציאה. אם מטעינים מאלטרנטור, כל המערכות של הרכב יודעות להסתדר עם המתח (גם אם זה 14V+).
במארז המלא (3 תאים) אני טוען ל 12.5V ובפאוורפאק (סוללה 1 וציאה ל 5V USB) טוען ל 4.2V.
דרך אגב, שבדקתי את ה BMS והעלתי את המתח של ה DC2DC, הוא עצר ב 12.74V שזה 4.25V לתא.
-
סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
המחשבה הבלתי מלומדת שלי היא אם הולכים על תצורת 4 תאים וטוענים ל 3.8-4.0 וולט ( 15.2-16 וולט כולל) ומשתמשים ב DC2DC אנחנו מצד אחד בתחום הבטוח של התאים ומצד שני מקבלים הרבה יותר AH ככול הנראה.
אולי עד כדי אפשרות לוותר אולי על טעינה באמצא הטיול ועל ידי כך להגדיל את הבטיחות אפילו יותר.
ה 35 א״ש הם משישיה בסך הכול או משלושה נטו?
האם אתה מפקח על עומק הפריקה ואם כן כיצד?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
אני עדיין עם 3, לא הגעתי לבדיקה של 4 תאים.
אני יודע להגיד ש 3 תאים, מוציאים 35AH וזה יותר ממספיק לי .
אין ספק ש 4 תאים בטוח יותר, השאלה, בטעינה ל 14.4V, כמה W אפשר להוציא, ובלי ניסוי, אי אפשר לדעת.
ה BMS ל 4 תאים הגיע, פשוט לא הגעתי לניסוי הזה (אני צריך או סוללות נוספות, או לפרק את המארז שלי, מה שמאוד לא בא לי).
בינתיים, התקדמתי בבדיקות של DC2DC בטור ל BMS, ואני בהחלט מרוצה מהבטיחות ( העלתי את המתח יציאה של ה DC2DC וראיתי שה BMS עוצר לבד את הטעינה, ניתקתי או הוספתי מתח לגששים של ה BMS והוא עצר את הטעינה....), בקיצור אני מרגים טוב, עם הגנה כפולה, ואני מחפש לקבע טעינה ברכב.
אני לא סגור על החיווט המדוייק, ואני לא סוגר את זה עד שאני לא אחליט 4 או 3 (זו צורת חיווט אחרת ברכב).
בכל מקרה, גם בתצורה של 4 תאים, לא צריך DC2DC ביציאה. אם מטעינים מאלטרנטור, כל המערכות של הרכב יודעות להסתדר עם המתח (גם אם זה 14V+).
במארז המלא (3 תאים) אני טוען ל 12.5V ובפאוורפאק (סוללה 1 וציאה ל 5V USB) טוען ל 4.2V.
דרך אגב, שבדקתי את ה BMS והעלתי את המתח של ה DC2DC, הוא עצר ב 12.74V שזה 4.25V לתא.
זיו על פניו אתה לא צריך ממיר Dc2DC כי ה bms מגן מטעינת יתר. רק צריך למצוא bms מספיק מדוייק (אלו שקניתי עוצרים ב 4.2 לתא).
אני מבין שהממיר בטור מטרתו למנוע נקודת כשל בודדת.
נשמע לי בכל זאת.. מסוכן להסתמך על הbms לבדו. השאלה היא מה קורה כשהוא נופל למרות הממיר.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
נתחיל מהבסיס -
פה, בדיונים שלנו, אנחנו אוהבים להשתמש מ A/H (כי כך למדנו במקומות אחרים).
שאתה קורא על ליתיום, אתה תראה שהם משתמשים ב W/H .
אני חושש, שאנחנו טועים, והתעשיה צודקת, שאתה רוצה להבין הספק של סוללה, W/H הוא נתון יותר נכון.
תקח לדוגמה מקרר, אנחנו סתם מבלבלים את עצמנו עם A/H. ע"מ לעמוד במשימה שלו, המקרר צריך X וואט בשעה.
אתה תתן לו 14.2V הוא יצרוך כמות A/H מסויים, אתה תתן לו 12.6V, הוא יצרוך יותר (~12%+) A/H.
מאחר, וחוץ ממקרה של מנוע עובד (ואז זה לא מעניין) המתח של המצבר משתנה (בזמן פריקה), אז הדיון הנכון הוא על W/H ולא על A/H.
אותו הדבר קורה עם דרייברים של לד, תשנה להם את המתח (12-14V) הם יצרכו זרם שונה, אבל ההספק ישאר קבוע.
מי שחריג, זה הצרכנים "הפסיבים" \ לינארים הקלאסים - נורת ליבון. לנורת ליבון, אתה נותן יותר מתח, היא צורכת יותר הספק (אבל זה כבר מיעוט).
למה כל הנאום הזה? מפני שהשאיפה האמיתית שלך היא כמה שיותר W/H ולא כמה שיותר A/H (תוריד ל 5V , ובכלל יהיו לך הרבה A/H :-) ).
בקיצור, אתה צריך לשאוף לטעון את הסוללות למתח "הסופי" שאתה רוצה לצרוך, אין סיבה להמרות כפולות.
מבחינת בטיחות, טעינה של 4 תאים ל 16V זה בדיוק כמו לטעון 3 תאים ל 12V (זה 4V לכל תא).
כל הרעיון של 4 תאים וטעינה מאלטרנטור, זה לא להתקרב למעטפת הביצועים של התא.
ובכלל מעל 14.4V, אומר שאתה מעלה מתח בטעינה, וזה עוד יותר בזבזני.
35AH זה משלושה תאים וזה (לדעתי) יותר ממספיק. אתה צריך יותר? תבנה שני מארזים של 3 - זה גם יותר בטיחותי וגם יותר אמין (האלקרוניקה זה גרושים).
נתנו לך כבר את הטיפ פה, גם שלושה תאים מניעים דיזל עקשן (כמו טרופר) בלי בעיה (אני הזמנתי אנדרסון 175A ע"מ ליצור כבל התנעה מהמארז הזה).
אין (לדעתי) סיבה להתעסק עם 6 או 8 תאים, זה מיותר.
ברור לי לחלוטין - או 3 תאים ל 12.6, או 4 תאים ל 14.2-14.4V.
4 תאים יותר בטיחותי, ואני יכול "לסבול" את ה 25% תוספת גודל, מבחינתי, השאלה היחידה, כמה W/H זה נותן.
נתוני יצרן זה 142WH לתא. כלומר 3 תאים נותנים בסביבות 390WH.
(שזה במתח ממוצע של 3.7V שווה ל 38A/H, מה שמסתדר לי עם ה 35 שאני כבר ראיתי).
אם 4 תאים (וטעינה ל 14.4V), יתנו לי מעל 350W/H, אני הולך על 4 תאים ושני BMC (בלי DC2DC).
אם הם לא יגיעו לזה, אני נשאר עם 3 תאים, BMC ו DC2DC.
אני שם DC2DC (וכתבתי פה איפהשהו , זה BUCK ולא יכול להעלות מתח, הוא יותר יעיל אנרגטית) על הטעינה בגלל 2 סיבות -
1- זו הגנה נוספת נגד טעינת יתר במקרה של תקלה ב BMS (זה נחוץ רק במקרה של 3 תאים, אבל לא ב 4).
2- אני רוצה להגביל את זרם הטעינה (ל 8-10A) , בעיקר בגלל בטיחות, אבל מוכן, ורוצה לתמוך בפריקה של עד 20A (אבל לא יותר). אני לא מכיר BMS שעושה את זה (דרך אגב, זו גם הסיבה שלא אהבתי את ה BMS של ה 100A שאסף הציע פה).
-
סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
זיו על פניו אתה לא צריך ממיר Dc2DC כי ה bms מגן מטעינת יתר. רק צריך למצוא bms מספיק מדוייק (אלו שקניתי עוצרים ב 4.2 לתא).
אני מבין שהממיר בטור מטרתו למנוע נקודת כשל בודדת.
נשמע לי בכל זאת.. מסוכן להסתמך על הbms לבדו. השאלה היא מה קורה כשהוא נופל למרות הממיר.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
אסף,
אני לא בטוח שאני מבין את השאלה (כי אתה בעצם נותן את התשובה :-) )
ה DC2DC גם מגביל את הזרם הטעינה המכסימלי (שאני מטעין בבית למשל, יש לי מטען חלש, 1.25A, אז אני צריך לשלוט על זרם הטעינה), וגם משמש מגביל מתח (מכסימלי ) בפני עצמו.
עם ה BMS כושל, אין לי אמנם איזון, אבל ה DC2DC מגן גם בפני זרם טעינה חזק מדי וגם דואג שהמתח המירבי לא יעבור את ה 12.5.
והפוך, אם הDC2DC כושל, הBMS יגן גם בפני זרם טעינה גבוה מדי וגם יעצור ב 12.74.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
אני לא שאלתי רק הרהרתי בקול רם....
אני מול שני "מוצרים" שונים כרגע. מנסה בשקט ובזהירות.
הראשון - עבור הקמפר - רביעיית תאים בארגז פעולה, שאני חושב לחבר ישר לאלטרנטור בלי שום הגנות על מתח בדרך. כמובן עם BMS לארבעה תאים. ייטענו מהאלטרנטור ויספקו אנרגיה לצרכני ה'בית'.
השני - עבור הטנדר - שלישיית תאים שייטענו בבית מ 12 וולט. עליהם עם bms שקעים שאליהם אנו מחבר את התאורות והקומפרסור שבארגז של הטנדר. בנוסף אני אוכל להשתמש ישירות ולא דרך ה bms כבוסטר התנעה. כאן מדובר בארגז פעולה בתוכו מזוודים התאים וה bms, שסתום איוורור (קניתי משהו פשוט) ועל הדופן שקעים ומפסק.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
אסף, הרביעיה שאתה מתכוון לחבר ישירות לאלטרנטור, יהיו מחוברים גם במקביל למצבר חומצה עופרת המקורי?
אם כן, כנראה שמצבר החומצה עופרת ירוקן אותם כשהמנוע יהיה כבוי, או כשהוא יהיה בסרק, ומתח הטעינה יהיה נמוך יותר.
או שברכב לא יהיה מצבר חומצה עופרת בכלל, או הפרדה כלשהי?
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
חנן צודק, ולכן חייבים את ה DC2DC בדרך.
אסף,
חוץ מזה שכולנו מבולבלים ומתקשים כרגע להחליט, למה שני פתרונות שונים?
אם אתה בטוח ביכולת שלך לטעון ברכב, עד כדי כך שאתה מוכן "לסכן" את הקמפר, למה אתה מפחד לטעון בארגז של הטויוטה?
וגם אם אתה לא רוצה לטעון בטיוטה, ולהסתפק בטעינה בבית (עבור הטויוטה), למה פתרונות שונים? אין לך מקום ל 4 תאים בטויוטה? :-)
האם אתה יודע להגיד כמה WH יהיו לך בקמפר (פתרון של 4 תאים)?
בקיצור, נראה לי שאתה חייב שבשניהם יהיה פתרון זהה, זה יתן לך יתירות וגמישות.
לגבי הבוסטר (תראה מה כתבתי פה לבועז לפני 3 הודעות), איך אתה מתכנן? איזה מחברים? איזה קרוקודילים?
ואם, כתוצאה מההתכתבויות האלו, כולנו "נתיישר" על אותו פתרון, אז בכלל.....
דרך אגב, נשברתי ופרקתי את המארז 3 תאים שלי לטובת ניסוי עם 4 תאים.
עד סוף השבוע אני מקווה לקבל מושג כמה אנרגיה יש ב 4 תאים שטעונים ל 14.2V.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
זיו, אלטרנטור ברכב ממוצע הוא 13.8.
מאיפה הגענו ל 14.2?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
אתה מכיר את הסיפור של ביאליק על חליפה לילד ממוצע? מה זה רכב ממוצע?
בטרופר שלי, ברגע שאני בסלד קצת יותר מסרק, המתח מתייצב בין 14.2-14.4V (ובסרק באמת יורד לסביבות ה 13.8).
בתרגיל הזה (של 4 תאים) החוכמה לתפוס את המתח בערכים הגבוהים (ולהמנע מפריקה שהמנוע בסרק. זו בדיוק השאלה של חנן לאסף).
דרך אגב, הסיטק "האגדי" , על איזה ערך הוא מתייצב (שמשאירים מצבר מחובר בבית)?
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
אסף, הרביעיה שאתה מתכוון לחבר ישירות לאלטרנטור, יהיו מחוברים גם במקביל למצבר חומצה עופרת המקורי?
אם כן, כנראה שמצבר החומצה עופרת ירוקן אותם כשהמנוע יהיה כבוי, או כשהוא יהיה בסרק, ומתח הטעינה יהיה נמוך יותר.
או שברכב לא יהיה מצבר חומצה עופרת בכלל, או הפרדה כלשהי?
יש לי בקמפר מפצל טעינה (דיודות).
מטרתו למנוע ריקון מצבר בית על ידי מצבר התנעה וההפך.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
אם אתה בטוח ביכולת שלך לטעון ברכב, עד כדי כך שאתה מוכן "לסכן" את הקמפר, למה אתה מפחד לטעון בארגז של הטויוטה?
וגם אם אתה לא רוצה לטעון בטיוטה, ולהסתפק בטעינה בבית (עבור הטויוטה), למה פתרונות שונים? אין לך מקום ל 4 תאים בטויוטה? :-)
בקיצור, נראה לי שאתה חייב שבשניהם יהיה פתרון זהה, זה יתן לך יתירות וגמישות.
עד סוף השבוע אני מקווה לקבל מושג כמה אנרגיה יש ב 4 תאים שטעונים ל 14.2V.
בטנדר יש מקום. אבל אני לא רואה שום סיבה לייצר מערכת טעינה מפוצלת. סתם למשוך חוטים מהתא מנוע לארגז. בקמפר התשתית קיימת.
ואל תשכח לספר לנו כמה אנרגיה יש ב 4 תאים...
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
אז אל תטעין, אבל למה פתרונות שונים?
ולא, אני לא אספר לך על 4 תאים אם לא תספר מה תכננת לגבי הבוסטר.
אני הזמנתי את זה -
https://www.ebay.com/itm/4pcs-Red-Ba...53.m2749.l2649
(שים לב לגודל)
https://www.ebay.com/itm/175A-600V-B...53.m2749.l2649
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
מה רע בכבלים רגילים שכבר יש לך?
Jeep ZJ V8 98
Honda EX300 94
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
כבלים רגילים מיועדים למרחק בין שני רכבים, ולכן הם ארוכים, עבים, כבדים, מסורבלים.
תזכר איך נראים הכבלים של הבוסטרים - מאוד קצרים, אבל הרבה יותר דקים.
אז אני נשאר עם כבלים קצרים (20-25 ס"מ) וקרוקדילים קצת יותר גדולים (מבוסטר) וכבל יותר עבה (אבל הרבה יותר דק מכבל התנעה רגיל).
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
אז אל תטעין, אבל למה פתרונות שונים?
ולא, אני לא אספר לך על 4 תאים אם לא תספר מה תכננת לגבי הבוסטר.
לא רוצה להתניע מ16 וולט. ואין לי מטען ל 14.
לא תכננתי איך לחווט את הבוסטר. המחשבה היא לחווט קבוע ולהשאיר בתוך הקופסה חוטים של 25 ממר עם תנינים או תמסחים תלוי בסוג המים.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
שימוש בארבע תאים וטעינה מרכב (14.2V)
אחרי מספר ימים ומספר טעינות ופריקות, המסקנה שלי - זה לא מחזיק מים. ההספק של 4 התאים האלו קטן מהותית לעומת טעינה למתח מלא.
אני אזכיר - הרעיון היה לקחת 4 תאים, שהמתח טעינה המקסימלי שלהם הוא 16.8 ולטעון אותם ישירות מהאלטרנטור, בהנחה שהאלטרנטור יתן מתח נמוך מהמקסימלי המותר, אין סכנה של טעינת יתר. מאחר והתאים נטענים מהאלטרנטור, המתח שלהם מעולם לא יעבור את מתח האלטרנטור, ולכן ניתן לחבר אותם ישירות לצרכנים ברכב.
הנחת העבודה שלי היתה שהמתח טעינה בטרופר מגיע ל 14.2V.
רוקנתי את ה 4 לפחות מ 12V (בערך 3V לתא), והתחלתי להטעין. כבר בזמן הטעינה, ניתן היה להבין שלא נכנסת הרבה אנרגיה.
הטעינה מתחילה בזרם המכסימלי של הספק (4.5A במקרה שלי), אבל מהר מאוד (פחות משעתיים) המתח מתקרב ל 14.2V והזרם יורד ל 100mah.
בזרם כזה, גם 10 שעות טעינה נוספות, יוסיפו בסה"כ עוד 1AH למצבר.
ואכן, חיבור לעומס, מראה שתוך פחות מ 10AH המתח צונח לפחות מ 12V.
במילים פשוטות, זה פחות מחצי (יותר נכון שליש) התכולה של התאים האלו שהם נטענים עד הסוף (4.2V לתא).
חישוב פשוט מראה ש 4 תאים ב 14.2V זה 3.55V לתא. כבר מלהסתכל הנתונים של תא ליתיום, ברור שזה מתח מאוד נמוך, ובקיצור, הנתונים תואמים את התאוריה.
ניתן כמובן להוסיף DC2DC Step-up ולעלות ל 15V+ אבל צריך לזכור, 15.5V על 4 תאים זה כמו 11.65 על שלושה, בהבדל אחד גדול - עם שלושה, אפשר לצרוך ישירות המצבר, עם 4, צריך DC2DC גם בשימוש (לא רק בטעינה).
אני הולך על תצורת 3 תאים, וטוען אותם 12.5-6V , מי שחושש, שירד ל 12V (זה בערך אובדן של 10% בהספק).
מאחר ואני מתכוון להתקין אותם קבוע ברכב, ולהטעין תוך כדי נסיעה, אני מתכוון לשים שני BMS במקביל, אחד לצריכה ואחד לטעינה.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
זיו, אני חולק על המסקנה שלך, שכן היא לא לוקחת בחשבון את הצרכים.
הצרכים שבהם אתה ממוקד זה להפעיל צרכנים. קיבול הוא נתון קריטי עבור זה, ולכן אתה ממוקד לשם.
לחלקנו הצורך הוא להחזיק למשל סוללה ספייר ברכב לצורך התנעת חירום. לצורך הזה הקיבול כמעט חסר משמעות. אתה צריך יכולת לדחוף זרם. אתה צריך יחידה שתשרוד זמן רב ככל שאפשר ללא תחזוקה, ואם אפשר לטעון את היחידה ללא אמצעים מתוחכמים ורגישים, מה טוב. ארבעה תאים עובדים מצוין בשביל זה. גם שלושה, עם מעט יותר מורכבות בטעינה.
אז בהיילקס שמתי יחידה של ארבעה תאים, וברכבים האחרים יחידות של שלושה תאים. זה עובד, וגם זה עובד.
הקארט של בתי עבד כמה חודשים עם ארבעה תאים שנטענו ישירות ממצבר האיוניק פעם בשבוע. שם דווקא יש משמעות לקיבול, אבל גם ארבעה תאים סיפקו את העבודה של לנסוע להסעה של בית הספר ופה ושם לחברות אחה"צ, בלי להתרגש.
שורה תחתונה, למרות המסקנה שלך מהבדיקה שעשית, היא בעצם כמו מה שנאמר כאן מהרגע הראשון: ארבעה תאים נותנים פחות קיבול, ויותר נוחות בטעינה, לעומת שלושה. אם להכניס גם פקטור של מהירות טעינה, אז הארבעה משאירים עשן לשלושה, בסדר גודל יותר, ובחינם. זו גם נראית לי הסיבה העיקרית לשימוש של התעשייה האוטומוטיבית בארבעה תאים. לטעון מצבר שלושה תאים במעל 100 אמפר דרך ממיר זה יקר ומיותר.
אני לא חושב שיש מה לדבר כאן על עדיפות אבסולוטית. כל אחד צריך להגדיר לעצמו את הצרכים, ובהתאם לתפור פתרון.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
השימוש כבוסטר חירום שונה מאוד מהשימוש כמצבר צרכנים, וכמו שכתבת לצרכים שונים הפתרונות שונים.
בכל מקרה, לא הייתי טוען גם 4 תאים ישירות מהאלטרנטור בלי בקרה, אני לא בטוח שההנחה שתא בודד לא יקבל טעינת יתר היא נכונה אפילו כשכל התאים תקינים, כי עדיין יכולים להיות הבדלים בין התאים שייגרמו לחוסר איזון של המארז לאחר כך-וכך מחזורי טעינה ופריקה. ואם תא אחד נדפק זה בוודאי לא מחזיק מים והופך לפצצה מתקתקת ...
אני משתמש ב-4 תאים לצרכי התנעת חירום בלבד. כמצבר צרכנים נראה לי יותר נכון להשתמש בשלושה.
חנן, מה מצב האחסון המומלץ (מבחינת רמת טעינה) לתאים האמורים של ההיברידיות ?
אני מניח שאופטימלית המודל שהייתי בוחר לשימוש כמצבר צרכנים הוא אחסון בשוטף במצב האופטימלי עבור התאים, אפשרות טעינה ביתית איטית מנוהלת, וכן אפשרות טעינה מהירה מהרכב, מנוהלת גם היא. בשלושה תאים אני לא רואה צורך בחיבור הצרכנים דרך מנגנון ניהול כלשהו אלא ישירות למוצא, כיוון שמדובר בצריכה נמוכה יחסית וגם אם יתחיל חוסר איזון קל, מחזור הטעינה הבא יאפס אותו.
מודול טעינה ביתי עולה גרושים, לא יודע לגבי מודול מהיר (טעינה מהרכב היא למקרה ששכחת לטעון בבית, או שהמצבר לא מספיק גדול וצריך השלמות, או לטיול של מספר ימים)
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
בכל מקרה, לא הייתי טוען גם 4 תאים ישירות מהאלטרנטור בלי בקרה, אני לא בטוח שההנחה שתא בודד לא יקבל טעינת יתר היא נכונה אפילו כשכל התאים תקינים, כי עדיין יכולים להיות הבדלים בין התאים שייגרמו לחוסר איזון של המארז לאחר כך-וכך מחזורי טעינה ופריקה. ואם תא אחד נדפק זה בוודאי לא מחזיק מים והופך לפצצה מתקתקת ...
אני לא כתבתי "בלי בקרה". אני כתבתי היכנשהו במעלה השרשור (הזה, או השרשורים האחרים באותו נושא) שנדרשת בקרה מאוישת לטעינה לא מנוהלת.
כשמדובר ב20-30 דקות של טעינה מהאלטרנטור, זה אפשרי, וזה מספיק טוב, לעניות דעתי. תוך כדי אתה בודק עם רב מודד את המתח הכולל ואת מתח התאים, ואם אתה מזהה חריגה (מה שלא קרה לי אף פעם, וטענתי עשרות סוללות באופן ידני) אתה עוצר ומתקן, או משמיד.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
חנן, מה מצב האחסון המומלץ (מבחינת רמת טעינה) לתאים האמורים של ההיברידיות ?
יש מקורות שונים עם מספרים שונים. כנראה שלהובלה ימית פחות מ30 אחוז. לאחסנה 3.85 וולט.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
אני לא כתבתי "בלי בקרה". אני כתבתי היכנשהו במעלה השרשור (הזה, או השרשורים האחרים באותו נושא) שנדרשת בקרה מאוישת לטעינה לא מנוהלת.
נכון. זה היה בהתייחסות למה שזיו כתב:
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
אני אזכיר - הרעיון היה לקחת 4 תאים, שהמתח טעינה המקסימלי שלהם הוא 16.8 ולטעון אותם ישירות מהאלטרנטור, בהנחה שהאלטרנטור יתן מתח נמוך מהמקסימלי המותר, אין סכנה של טעינת יתר. מאחר והתאים נטענים מהאלטרנטור, המתח שלהם מעולם לא יעבור את מתח האלטרנטור, ולכן ניתן לחבר אותם ישירות לצרכנים ברכב.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
זיו,
בשורה התחתונה, מה ההבדל הכוח אמפראז׳?
לא בהנעה אלא לצרכנים.
מספרים.
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
אתם מבינים שאיבדתם את קשב הקהל ?
תצטרכו לתת תקציר מסודר עם מה להזמין כמה לטעון וכו׳ בסוף ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
-
תגובה: סוללת ליתיום - פצצה מתקתקת
חנן,
מצטער :-) , אתה לא חולק על המסקנה שלי (לכל היותר מחזק).
הנקודה, כמו שאתה כתבת - מה הצרכים? למה הסוללה צריכה לשמש?
אפילו לגבי האמירה של לחבר ישירות לאלטרנטור, אני חושב בדיוק כמוך, פשוט לא ירדתי לפרטים.
1- עבור בוסטר חרום, זה יותר ממספיק, וגם קל לטעינה חוזרת ברכב (פשוטה) - אין שום וויכוח.
2- התנעה של רכב (תקין) לוקחת מעט מאוד AH, כלומר, ניתן לבצע הרבה התנעות גם מהטענה של 4 תאים ל 14V+.
3- הטענה ישירה מהאלטרנטור, מאפשרת הטענה מהירה מאוד. זה יתרון, ואפשרות, שגם מי שבוחר בתצורת 3 תאים, צריך להכיר ולזכור (ולהבין איך לבצע).
4- כמו שכתבתי פה מהיום הראשון, וכמו שאתה ציינת, אני מחפש הספק. אני אדייק את ההגדרה, בניגוד לאחרים שגם מחפשים הספק, אבל חושבים גם על פרופיל של מחנה, אותי הפרופיל הזה לא מעניין.
5- אני אוסיף עוד שיקול, כל הזיווד של הרכב שלי בנוי בעדיפות ליציאה ספונטנית לשטח (לכן הצלון מחובר קבוע, המקרר בפנים, מיכל מים מובנה.....), אני לא מחפש פתרון שמחייב הערכות כמו השלמות טעינה (מ 80% ...חצי...) הכנסה של הסוללות וכו'. אני מחפש סוללות קבועות ברכב, ונטענות בזמן שהמנוע עובד.
כל מטרת הניסוי שלי הייתה להוסיף מספרים (קצת יותר מדוייקים), לתחושות ותאוריות שכולם הסכימו עליהן.
ההפתעה שלי (מהמדידה), כמה מעט הספק יש בתצורה הזו במתח 14.2V, אני קיוויתי ליותר :-(
אבל, וזו נקודה חשובה להבין (דורון, זה גם מתקשר לשאלה שלך, על הספק מדוייק), כפי שציינתי, אני ננעלתי על 14.2V מפני שזה המתח הקבוע שאני יכול לבנות עליו בטרופר שלי! לא במקרה גם הדגשתי שזה אומר 3.55V לתא, וזה מאוד קרוב ל 3.7V הרשמי של התא.
במילים אחרות, במתחים האלו, כל תוספת קטנה במתח, תתן הרבה תוספת בהספק.
מי שיטען 15V, כבר יקבל לדעתי קרוב ל 70-80% מהספק מלא.
ויכול להיות שזה גם המקרה עם הקארט, מספיק שאתה טוען ל 14.4 - 14.5 וכבר יהיה לך כמעט פי שנים הספק.
דורון, אני מקווה שזה גם עונה לשאלה שלך -
14.2V נתן בערך 10AH .
15V לדעתי כבר יתן בסביבות 25-30AH
16.8V נותן למעלה מ 35AH (בעיקר תלוי מתי עוצרים. אני מעדיף לא לרדת מתחת ל 3V לתא, למרות שה BMS עוצר נמוך יותר).
עוד נקודה, ההבדל "האמיתי בהספק" הוא בעצם יותר גדול. שים לב שהספק זה מתח כפול זרם, ולכן אם בכל אחת התצורות גם עלה המתח, אז ההספק מכל אמפר גדול יותר (כתבתי את זה פה בעבר, הדרך הנכונה למדוד הספק זה וואט ולא אמפר שעה).
אבל, וצריך לזכור, עליה מעל מתח האלטרנטור, מסבכת גם את ההטענה, וגם את הצריכה, אנחנו לא באמת רוצים לחבר 15V למחשב של הרכב.
הצד החיובי \ הטוב של הניסוי הזה, שבעצם הטענה של 3 תאים ל 12.6V או ל 12V תתן הבדל קטן בהספק, אבל כנראה הבדל גדול בבטיחות.
זה כיוון שאני עוד מתכוון ללמוד אותו.
תובנה נוספת, למרות שהעדיפות והמטרה זה הספק לצרכנים בטיול, אני מבין שתצורה של 3 תאים (ואני מדגיש 3, לא צריך 3 זוגות במקביל), ניתן בקלות להניע כל רכב שפוי.
לכן, בנוסף ליציאה המבוקרת של ה BMS, אני שם מחבר אנדרסון מתוגבר (175A לא 50A שכולנו משתמשים) וזוג כבלים קצרים (20-30 ס"מ).