שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
היצרן מדבר על שני סוגי שמנים בלבד - 5W30 ו-10W30 כתלות בטמפ' הסביבה.
באף מקום לא ראיתי שמן בדרגת צמיגות גבוהה 40. כידוע, דרגת הצמיגות הגבוהה אינה תלויה בטמפ' הסביבה.
האם מישהו פה יודע משהו אחר? יש למישהו אסמכתא על דרגות צמיגות אחרות מאלה?
בבקשה לא ניחושים, אסמכתאות.
ואגב מדובר אצלי על מנוע שעבר אוברול מלא.
תודה
גיתאי
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
לפי תע''ר השמן אמור להיות 15W40 מינרלי.
רוב בעלי הסופות משתמשים ב-10W40 חצי סינטטי.
אז מי צודק?
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
גיתאי מדובר בשמנים שכבר כמעט ולא ניתן להשיג. בכל זאת.. עברו 20-30 שנה. השמנים שנמכרים היום הרבה יותר איכותיים מאותם שמנים שהיצרן חקק בזמנו.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
5W30 זה כנראה השמן הנפוץ בארץ, לרוב הרכבים זאת הצמיגות הממולצת.
גם 10W30 אין באמת בעיה להשיג.
לעניין הצמיגות-
ההמלצה עבור המנוע היא אכן W30 כאשר טמפ' הסביבה היא מתחת ל38מעלות(לפי הגרף בספר הרכב ושל היינס) והמנועים היו חדשים.
וכאן מגיע האבל(לדעתי)-
המנועים כבר לא חדשים, משאבות השמן קצת "עייפות", המיסבים נשחקו ולחץ השמן ירד.
עם נשלב את זה, עם חום גבוה ביולי-אוגוסט, וזחילות במעלות הנגב בחום גבוה, נקבל גם מנועים שעובדים קצת יותר חם. - לצ'ירוקי XJ טמפ' של 100+מעלות נפוצה בימי הקיץ החמים.
כמו כן, לפי מה שאני מכיר, צמיגות של שמן W30 בטמפ' של 90 מעלות, זהה(בקירוב..) לצמיגות שמן W40 בטמפ' של 100מעלות.
אז כדי לשמור על לחץ שמן סביר וצמיגות זהה בטמפ' עבודה גבוהות יותר הגיוני לעלות בצמיגות. לכמה? נראה שהמנועים עובדים טוב עם W40, יש גם כאלה עם W50 ומדווחים על לחץ שמן מצויין גם בטמפ' גבוהות.
בפורומים אמריקאים יש הרבה דיונים על כך, ויש שדוגלים בלמלא בקיץ שמן סמיך יותר ובחורף שמן דליל - הרי גם ככה מחליפים פעמיים בשנה שמן+פילטר.
אריאל
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ariel-ro
5W30 זה כנראה השמן הנפוץ בארץ, לרוב הרכבים זאת הצמיגות הממולצת.
גם לרכבים בני 20 שנבנו עם מרווחים מראש לשמן אחר? וצברו בלאי מאז, לא בטוח.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
אם טמפרטורת העבודה של המנוע עדיף לטפל בבעיה ולא להכניס שמן צמיגי יותר שבעצמו מעמיס את המנוע גונב כוחות סוס וגורם לייצור חום. כנל לגבי משאבת שמן שחוקה.
ומשזה נאמר בין 30 ל 40 ההבדל לא גדול אך ההבדל בין 15 ל 5 הוא משמעותי מאוד לשימון המנוע הקר.
מנוע משופץ עם אטמים חדשים וסוסים שחזרו לאורווה רק ירוויח משמן 10-40 או 10-30 או 5-30.
במקרה של שמן 30 מינרלי הייתי מציע לעקוב אחרי טמפרטורת השמן ולוודא שהוא לא מרגיש מריח ונראה שרוף אחרי נסיעה מאומצת וארוכה. אבל כיוון שאתה הולך להשקיע במנוע היקר שלך בשמן סינטטי אפילו את החשש הזה אין ורק נשאר לעקוב אחרי לחץ השמן ולראות אם בסיטואציה קיצונית ממש הוא יורד לערכים מסוכנים.
אסף.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
גם לרכבים בני 20 שנבנו עם מרווחים מראש לשמן אחר? וצברו בלאי מאז, לא בטוח.
זאת הייתה תגובה ליוני שרשם "גיתאי מדובר בשמנים שכבר כמעט ולא ניתן להשיג."
הכוונה שלי הייתה שניתן להשיג 5W30 מכיוון שהוא מאוד נפוץ בתחום כלי הרכב. וכך גם 10W30.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ariel-ro
5W30
לעניין הצמיגות-
ההמלצה עבור המנוע היא אכן W30 כאשר טמפ' הסביבה היא מתחת ל38מעלות(לפי הגרף בספר הרכב ושל היינס)
אריאל, תוכל למצוא את ההמלצה הנ"ל ולהעלות לכאן? נשמע מעניין
וכאן מגיע האבל(לדעתי)-
המנועים כבר לא חדשים, משאבות השמן קצת "עייפות", המיסבים נשחקו ולחץ השמן ירד.
אני לא מדבר על מנועים שכבר הורגלו בשמנים צמיגים יותר ועכשיו שמן דליל רק יזיק, אלא על מנוע שעבר אוברול מלא.
עם נשלב את זה, עם חום גבוה ביולי-אוגוסט, וזחילות במעלות הנגב בחום גבוה, נקבל גם מנועים שעובדים קצת יותר חם. - לצ'ירוקי XJ טמפ' של 100+מעלות נפוצה בימי הקיץ החמים.
כמו כן, לפי מה שאני מכיר, צמיגות של שמן W30 בטמפ' של 90 מעלות, זהה(בקירוב..) לצמיגות שמן W40 בטמפ' של 100מעלות.
אז כדי לשמור על לחץ שמן סביר וצמיגות זהה בטמפ' עבודה גבוהות יותר הגיוני לעלות בצמיגות. לכמה? נראה שהמנועים עובדים טוב עם W40, יש גם כאלה עם W50 ומדווחים על לחץ שמן מצויין גם בטמפ' גבוהות.
גם בארה"ב יש מדבריות...
בפורומים אמריקאים יש הרבה דיונים על כך, ויש שדוגלים בלמלא בקיץ שמן סמיך יותר ובחורף שמן דליל - הרי גם ככה מחליפים פעמיים בשנה שמן+פילטר.
אריאל
למען האמת נכנסתי לכמה דיונים בפורומים אמריקאיים, כמה בודדים אמנם, וכולם ללא יוצא מן הכלל דיברו על 5W30 או 10W30. היחיד שמצאתי שדיבר על 10W40 היה אחד שקונה מה שיש במבצע באותו רגע...
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
אם טמפרטורת העבודה של המנוע עדיף לטפל בבעיה ולא להכניס שמן צמיגי יותר שבעצמו מעמיס את המנוע גונב כוחות סוס וגורם לייצור חום. כנל לגבי משאבת שמן שחוקה.
ומשזה נאמר בין 30 ל 40 ההבדל לא גדול אך ההבדל בין 15 ל 5 הוא משמעותי מאוד לשימון המנוע הקר.
מנוע משופץ עם אטמים חדשים וסוסים שחזרו לאורווה רק ירוויח משמן 10-40 או 10-30 או 5-30.
אסף.
אסף, אני תוהה האם היצרן ממליץ על 30 משיקולי תוחלת-חיים ארוכה בלבד, או שיש פה גם שיקולי זיהום אוויר ומצידו שייגמר המנוע...
ידוע לי שכיום יצרנים ממליצים על שמנים דלילים לא רק כי המנועים מאד מדוייקים, אלא גם כדי לצמצם חיכוך וע"י כך להפחית זיהום וצריכת דלק - ומצידם תחליף מנוע אחרי 200,000.
מצד שני, במקרה של YJ מדובר על המלצה מתחילת הניינטיז כלומר כמעט 30 שנה אחורה, אז אולי עוד לא היו נגועים באובססיות האלה.
מתאומר?
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
אחת מהבעיות הגדולות של יצרני מיסבי המנוע היא המעבר הגורף לשמנים דלילים בשם הקטנת פליטת מזהמים.
אבל מבחינתך כך המנוע תוכנן וחלקיו יוצרו לעבוד עם השמן הזה.
תע״ר וההמלצות שלו כבר כמעט לא רלוונטי. ההמלצה שם נובעת מאחידות לוגיסטית ומכיוון שזה השמן שיש בצבא..
אסף.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
אין בעיות עם שמני 30, מה שאי אפשר להגיד על שמני 20 מודרניים, שיוצרו במקור כדי להפחית מזהמים ולשפר ביצועים אבל פחות עמידים להתחממות ומאמצי גזירה ומספקים הגנה גבולית על המנוע כשהוא עובד קשה.
שמן סינטטי מלא מודרני 5W30 או 5W40 נותן הגנה פנטסטית למנוע, בטח בהשוואה לשמנים המינרליים והחצי סינטטים שאפיינו את השוק לפני שניים או שלושה עשורים.
כמו שכבר כתבו כאן, ההבדלים לא נמצאים בצמיגות ה"חמה", ההבדל בצמיגות בין שמן 30 ל 40 הוא בסביבות ה 5 סנטיסטוקס (יחידת המידה של צמיגות קינטית) בעוד ההבדלים בצמיגות בעת התנעה קרה בין שמן 15 ל 5 יכולים להגיע לעשרות אלפי יחידות סנטיסטוקס.
דבר נוסף הוא שעדיין לא הומצא שמן המנוע שדליל מדי כאשר המנוע קר, ככה שאין חשש ששמן 5 או אפילו 0 יהיו דלילים מדי.
בשורה התחתונה זה לא באמת משנה אם שמים שמן 30 או 40, ההבדלים זניחים וזה לא משהו שמשפיע דרמטית על הביצועים, צריכת הדלק או זיהום האוויר. כן חשוב להשתמש בשמן סינטטי מלא מבית טוב, רצוי עם מאפיין HTHS גבוה (מעל 3.5) וכמובן שעומד בתקן API רלוונטי.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
Mushu
אין בעיות עם שמני 30, מה שאי אפשר להגיד על שמני 20 מודרניים, שיוצרו במקור כדי להפחית מזהמים ולשפר ביצועים אבל פחות עמידים להתחממות ומאמצי גזירה ומספקים הגנה גבולית על המנוע כשהוא עובד קשה.
שמן סינטטי מלא מודרני 5W30 או 5W40 נותן הגנה פנטסטית למנוע, בטח בהשוואה לשמנים המינרליים והחצי סינטטים שאפיינו את השוק לפני שניים או שלושה עשורים.
כמו שכבר כתבו כאן, ההבדלים לא נמצאים בצמיגות ה"חמה", ההבדל בצמיגות בין שמן 30 ל 40 הוא בסביבות ה 5 סנטיסטוקס (יחידת המידה של צמיגות קינטית) בעוד ההבדלים בצמיגות בעת התנעה קרה בין שמן 15 ל 5 יכולים להגיע לעשרות אלפי יחידות סנטיסטוקס.
דבר נוסף הוא שעדיין לא הומצא שמן המנוע שדליל מדי כאשר המנוע קר, ככה שאין חשש ששמן 5 או אפילו 0 יהיו דלילים מדי.
בשורה התחתונה זה לא באמת משנה אם שמים שמן 30 או 40, ההבדלים זניחים וזה לא משהו שמשפיע דרמטית על הביצועים, צריכת הדלק או זיהום האוויר. כן חשוב להשתמש בשמן סינטטי מלא מבית טוב, רצוי עם מאפיין HTHS גבוה (מעל 3.5) וכמובן שעומד בתקן API רלוונטי.
מאחר ואצלי מדובר בסטרוקר, שבו לחצים גבוהים יותר וטמפ' תא שריפה גבוהה יותר, אלך על צמיגות גבוהה 40.
באשר לצמיגות הנמוכה, לפי דבריך מדוע בכלל צריך צמיגות 10 ומעלה? לכאורה אם כל הרכבים יקבלו 0 או 5 זה גם טוב...
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
כי זה עולה יותר.
ומיותר לפעמים.
אסף.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
תמלא כבר שמן ותתיישב לכתוב כתבה על הסטרוקר נו...
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
גיתאי נוה
באשר לצמיגות הנמוכה, לפי דבריך מדוע בכלל צריך צמיגות 10 ומעלה? לכאורה אם כל הרכבים יקבלו 0 או 5 זה גם טוב...
מסיבה פשוטה: טכנולוגיה.
טווח הצמיגות של השמן נגזר מהצמיגות ה"טבעית" של שמן הבסיס. לשמן הבסיס מוסיפים תוספים אשר משנים את תכונותיו והופכים אותו משמן חד דרגתי לרב דרגתי, הם נקראים Viscosity Index Improvers.
שמנים של פעם, מינרלים ובהמשך חצי סינטטיים, היו מוגבלים מאוד ביכולות הזרימה שלהם בטמפ' נמוכה, לכן עד לפני שני עשורים לא היו שמנים עם דרגה "קרה" נמוכה מ 10.
עם כניסת השמנים הסינטטיים לשוק התחילו להופיע דרגות 5 ו 0 מאחר ומבנהו הכימי "המהודנס" של שמן הבסיס איפשר תכונות זרימה משופרות בטמפ' נמוכות מחד, ומאידך גם הפגין ביצועים טובים יותר בטמפ' גבוהות ללא צורך בריבוי תוספים משפרי צמיגות לשם כך. התוצאה הסופית היא שמן שמגן טוב יותר על המנוע ושומר על תכונותיו הן כשהוא קר והן כשהוא חם.
שמני 10 וצפונה שייכים לעבר וטוב שכך. אין שום בעייה להשתמש בשמן בעל צמיגות קרה 5 או 0 גם ברכב בן 100 שנים, יש הרבה יותר משמעות לצמיגות החמה אליה השמן מגיע ובעיקר לתקן ורמת התיסוף אותו דורש היצרן.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
הערה קטנה שלא קשורה (ואולי כן) לשאלה של פותח השרשור.
שנים השתמשתי בשמן מנרלי 20W 50 באיכות טובה כי כך כתוב בספר.
ההנחה היתה שהיות והרכב "נולד" עם שמן כזה הוא גם צריך לחיות עם אחד כזה.
עד שיום אחד התברר לי שפשוט אין כבר שמנים כאלו בשוק ברמה טובה.
מה שהיה תוצרת מדבקה עם תכונות מאוד מאוד מפוקפקות.
באין בררה קניתי שמן סינטטי 5W 30.
מאוד מאוד חששתי שהוא יהיה "דק" מדי לא יגן על המנוע, יתחילו נזילות וכו..
מאוד מאוד הפתעתי מהתוצאות.
כמות ה blow bay שהיתה נמוכה במנוע שלי ירדה לאפס, ממש כך.
הנזילות כמעת ונעלמו.
ולא היתה ירידה בלחץ השמן.
בקיצור בהחלט הפתעה נעימה.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
דיון מעניין מאוד, גיתאי תשתף אותנו בהחלטה הסופית.
בח"ל באופן גורף החבר'ה משתמשים ב 10W30, והרבה גם מוסיפים תוסף ZDDP.
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
אז מה עדיף לג׳יפ טיולים שנוסע כמה אלפים בשנה ועושה טיפול פעם בשנה בגלל הזמן ולא הנסועה....
כל שנה אני מתלבט בחנות אבל עד היום שמתי את המתוסף של Liqui-Moly בצמיגות 10w40.
האם עדיף בלי תוסף וצמיגות 10w30?
Jeep Grand Cherokee ZJ 98 V8
Honda TRX300EX
1 קבצים מצורפים
תגובה: שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
talb_s
דיון מעניין מאוד, גיתאי תשתף אותנו בהחלטה הסופית.
בח"ל באופן גורף החבר'ה משתמשים ב 10W30, והרבה גם מוסיפים תוסף ZDDP.
שמעתי על ה-ZDDP, אולי באמת אוסיף קצת. בטח לא יזיק.
בכל אופן החלטתי על דרגת הצמיגות הגבוהה 40 מכיוון שהמנוע הוא סטרוקר, ולכן עובד בטמפ' מעט גבוהות יותר.
ההתלבטות עכשיו היא באשר לדרגה הנמוכה - 5 או 10.
אני פריק של וולווליין, כך שיש לי לבחור בין:
5-40 סינטטי מלא
10-40 בלנד חצי-סינטטי (לא יודע אם יש סינטטי מלא)
אגב מצורף תרשים השמנים המומלצים ל-YJ של צ'ילטון, אחד החברים מהמועדון הזכיר לי את קיומו...
קובץ מצורף 116934
שמן מנוע ל-4.0 - האם מישהו פה מודע להוראות היצרן?
לפי התרשים שלהם ה 20w50 נראה כמתאים ביותר
למעט ענייני צמיגות שקשה להשיג בשמן מינרלי אני לא רואה הרבה יתרון לכיוון חצי סינטטי או סינטטי מלא בכלים שנוסעים באבק.
היתרון של הסינטטי הוא בשמירה על צמיגות נכונה לאורך זמן.
התפקיד המרכזי השני של המנוע אחרי השימון הוא להיות הספונג׳ר של המנוע.
במקרה של מנוע בתנאי אבק חום ומאמץ אני מעדיף החלפות תכופות יותר ושמן פחות אקסלוסיבי.
זה מה שעושים במיכון חקלאי ומחצבות גם.
Jeep Grand Cherokee ZJ 98 V8
Honda TRX300EX