ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
שלום :)
אני סטודנט להנדסת חשמל, וטיילן שטח.
לאחר שיחה עם חבר עלה לי רעיון למימוש ניהול נעילות דינמי שישתמש במערכת הABS ברכב לשם כך.
(מוזמנים לתקן אותי בכל דבר - תודה מראש)
מי שלא מכיר, מערכת X-MODE הקיימת ברכבי סובארו (מסתבר שהעקרון ממומש בעוד רכבים - גם 2X4) מנהלת נעילות בלם לגלגלים ללא אחיזה וכך מאפשרת מעבר כוח לגלגלים שכן צריכים אותו.
אני מתכנן לממש מערכת מבוססת מיקרו בקר שתתחבר בנוסף למחשב הABS ותנצל את מערכת הABS והחיישנים שלה לאותה מטרה בדיוק.
ניתן יהיה כמובן לבטל אותה ולהפעיל אותה לפי דרישה.
למערכת יהיו כניסות מתח, כניסות לחיישני המהירות ויציאות למשאבת ABS לפי גלגלים.
אני בודק אפשרות לממש את זה כפרוייקט גמר שלי ואני צריך קצת עזרה.
אשמח לקבל:
- תרשימים של חיווט מחשב הABS
- משאבת ABS לנסיונות ופיתוח
- קשר למישהו מומחה ממני בענייני ABS
כמובן שאני מחפש במקביל.
מעבר לזה אני חושב שאפשר לממש מערכת כזו.
מקווה שהצתתי את הדמיון :)
אליאור
[email protected]
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
אתה מחפש פרוייקט לימודי או לפתח מוצר ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
פרוייקט גמר, אם יעלה יפה אשמח להציע את זה למי שירצה.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
לא רוצה לבאס אבל יש כזה מוצר.. לא מעט שנים.
קוראים לזה בקרת משיכה.
Slowly..
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
הרעיון רעיון טוב.
אבל לפני שאתה רץ ומתקדם - תלמד מה ההבדל בין ABS לבין EBS.
אסף.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
לא רוצה לבאס אבל יש כזה מוצר.. לא מעט שנים.
קוראים לזה בקרת משיכה.
Slowly..
אם אני מבין נכון את כוונתו, הרעיון זה לפתח מערכת שתדע להתממשק לכל רכב עם מערכת ABS. מכאן הכותרת - X-MODE לכולם.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
לא רוצה לבאס אבל יש כזה מוצר.. לא מעט שנים.
קוראים לזה בקרת משיכה.
Slowly..
ואיך זה עוזר למי שאין ?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
הרעיון רעיון טוב.
אבל לפני שאתה רץ ומתקדם - תלמד מה ההבדל בין ABS לבין EBS.
אסף.
בודק
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
de fox
אם אני מבין נכון את כוונתו, הרעיון זה לפתח מערכת שתדע להתממשק לכל רכב עם מערכת ABS. מכאן הכותרת - X-MODE לכולם.
אמת
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
השרשור עורר את הסקרנות הטכנית שלי וצפו כמה שאלות.
אני מבין שה ABS ו ESP הם למעשה מודולים של תוכנה ב ECU של הבלמים אשר מסתמכים על הסנסורים: מהירות כל גלגל בנפרד, זווית הגה, קריאות של אקסלרומטר וג'יירו ואולי גם מגנטומטר (כדי להבין את כוון ההתקדמות של הרכב במישור) ומסוגלים לשלוט על משאבות הבלם של כל גלגל בנפרד וגם על פעולת המצערת האלקטרונית ('לחתוך את דוושת הדלק'). האם ההבנה שלי נכונה והמימוש הוא באמת באותו ה ECU ?
האם Traction Control ('בקרת משיכה') הוא מודול תוכנה נוסף באותו ה ECU ? מה עם Hill hold ?
מעבר לשליטה על משאבות הבלם אני גם מבין שיש רכבים עם מימוש מיכני (סוג של קלאצ') בדיפנציאליים האורכיים והרוחביים כדי לווסת את העברת הכוח בין הסרנים ובין הגלגלים. להבנתי LSD הוא סוג של מימוש מיכני שאינו מסתמך על הבלמים.
באופן סםציפי יותר, האם X-mode בסובארו משתמש ב ECU שונים למימוש ה Vehicle Dynamics Control, Traction Control ,Unit Hill Descent Control או שאלו מודולים תוכנתיים ב ECU אחד ?
יאיר
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
elior77
ואיך זה עוזר למי שאין ?
כי אתה מנסה לפתח משהו קיים ונפוץ מאד גם ברכבי כביש.
בתכלס לרוב הרכבים המודרניים יש את זה במידה זו או אחרת.
אז יותר פשוט לקחת מערכת קיימת עם הלוגיקה שלה ולחבר לרכב מאשר להתחבר למערכת ABS, שיש לה השלכות בטיחותיות מהותיות.
אם זה בתור פרויקט לימודי, נהדר.
בפרקטיקה קשה לי לראות איך יאפשרו לך לחבר את זה לרכב אמיתי כי משמעות שיבוש ABSהיא אין ברקסים.
Slowly..
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
יאיר_א
השרשור עורר את הסקרנות הטכנית שלי וצפו כמה שאלות.
אני מבין שה ABS ו ESP הם למעשה מודולים של תוכנה ב ECU של הבלמים אשר מסתמכים על הסנסורים: מהירות כל גלגל בנפרד, זווית הגה, קריאות של אקסלרומטר וג'יירו ואולי גם מגנטומטר (כדי להבין את כוון ההתקדמות של הרכב במישור) ומסוגלים לשלוט על משאבות הבלם של כל גלגל בנפרד וגם על פעולת המצערת האלקטרונית ('לחתוך את דוושת הדלק'). האם ההבנה שלי נכונה והמימוש הוא באמת באותו ה ECU ?
האם Traction Control ('בקרת משיכה') הוא מודול תוכנה נוסף באותו ה ECU ? מה עם Hill hold ?
מעבר לשליטה על משאבות הבלם אני גם מבין שיש רכבים עם מימוש מיכני (סוג של קלאצ') בדיפנציאליים האורכיים והרוחביים כדי לווסת את העברת הכוח בין הסרנים ובין הגלגלים. להבנתי LSD הוא סוג של מימוש מיכני שאינו מסתמך על הבלמים.
באופן סםציפי יותר, האם X-mode בסובארו משתמש ב ECU שונים למימוש ה Vehicle Dynamics Control, Traction Control ,Unit Hill Descent Control או שאלו מודולים תוכנתיים ב ECU אחד ?
יאיר
בד"כ המחשב של הABS נפרד מהמחשב ניהול מנוע.
כל סוגי הבקרת אחיזה הן פונקציות שונות בתוך אותו מחשב ניהול ABS (לא רואה סיבה שזה יהיה אחרת - כמובן שעדיף לוודא בכל רכב)
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
כי אתה מנסה לפתח משהו קיים ונפוץ מאד גם ברכבי כביש.
בתכלס לרוב הרכבים המודרניים יש את זה במידה זו או אחרת.
אז יותר פשוט לקחת מערכת קיימת עם הלוגיקה שלה ולחבר לרכב מאשר להתחבר למערכת ABS, שיש לה השלכות בטיחותיות מהותיות.
אם זה בתור פרויקט לימודי, נהדר.
בפרקטיקה קשה לי לראות איך יאפשרו לך לחבר את זה לרכב אמיתי כי משמעות שיבוש ABSהיא אין ברקסים.
Slowly..
לחבר מערכת קיימת מרכב אחד לרכב אחר לא ניתן.
לכן אני מתכוון להציע פתרון שניתן לחבר לכל רכב עם ABS.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ושוב. הכל בסדר - עד שתבין שלא כל רכב עם ABS יש לו EBS ובלי זה לא תוכל לממש את הרעיון.
אסף.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
אני מבין למה אתה מתכוון אסף, אבל אני מתכוון לדבר ישירות עם המשאבה - את כל הלוגיקה אני מממש.
אם אני מפספס משהו אשמח להסבר.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
איך אתה מייצר לחץ בנוזל הבלמים?
תפתור את זה הכל אפשרי.
אסף.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
מתח לסולונאיד במשאבה נועל את הגלגל המתאים.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
נועל כשיש לחץ שנוצר בעזרת הדוושה. מאיפה אתה מביא לחץ בלי ללחוץ על הדוושה?
שסתום ABS עובד באחד משלושה מצבים.
1. מעביר את הנוזל מצד לצד - מהמשאבה הראשית לקליפר.
2. נסגר ולא נותן ללחץ בקליפר לעלות או לרדת (נועל את הבלם)
3. סוגר את המעבר בין המשאבה לקליפר ומשחרר את הלחץ מהקליפר.
מה שאני מנסה לומר זה שהמודולטור שולט במה שקורה בין המשאבה לקליפר אבל לא מייצר לחץ.
אסף.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
תוספת קטנה לאסף: גם בabs יש משאבה, שתפקידה להעלות חזרה את לחץ הנוזל לבלם, לאחר שהגלגל יישר קו למהירות של שאר הגלגלים.
האם ניתן לעשות האקינג ולשחק במשאבה ובשסתומים כך שהיא תתן לחץ לגלגלים גם בלי שהדוושה לחוצה- צריך להעמיק במחקר. אני מהמר שכן.
יש בעייה אחרת שלדעתי היא לא פשוטה לפתרון במימוש המוני: מדובר בד"כ ביחידה אחת של מחשב, בלוק שסתומים ומשאבה. בחוץ יש בגדול אספקת מתח, קריאה מחיישנים ותקשורת.
הפיקוד מהמחשב למשאבה והשסתומים מתנהל פנימית בתוך היחידה הזו.
בהנחה שתצליח, וזה לא נשמע לי מסובך מדי, איך תמכור את זה כמוצר? כל מתקין יצטרך להפריד לגורמים יחידה עם השלכות בטיחותיות אקוטיות? אתה/יצרן המערכת יקח אחריות משפטית על עבודה כזו?
בכל מקרה, בהצלחה. אני עוקב. גם אני על סף כניסה לנושא דומה והתערבות בוטה במערכת esp/aeb. לצרכים אחרים מזה שהגדרת.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
מכיוון שהשתעשעתי ברעיון בעצמי (יותר לכיוון של בקרה כזאת רק על הגלגלים האחוריים לרכב ללא בקרת משיכה) זה מעניין אותי מאוד.
מההיכרות שלי, התערבות חיצונית והפעלה לא רצונית (קרי- לא דרך פקודות מחשב הרכב) תגרור קודי תקלות עד להשבתת המודול ע"י הרכב.
בדומה למצב LIMP MODE.
מה שאני חשבתי לעשות היה בקר חצוני במקבל מידע מחיישני המהירות ועורך השוואה בין המהירויות.
הבקר, יפעיל סולנואידים המחוברים למשאבה חיצונית (משאבת בלם לדריפטים. יש כאלו המיועדות לשימוש ברכבים עם ABS) המתחברת על צינורות הבלימה, בתווך.
המשאבה עצמה, מחולקת במקור למעגלים- ימין ושמאל.
תוכל להוסיף משאבה כזו למעגל הקדמי.
עדיין, זה לא יהיה מוצר אונסברסלי- חיבורים לחיישני המהירות, חיתוך קווי בלימה, ועוד ועוד....
אחלה כפרויקט לימודי.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
תוספת קטנה לאסף: גם בabs יש משאבה, שתפקידה להעלות חזרה את לחץ הנוזל לבלם, לאחר שהגלגל יישר קו למהירות של שאר הגלגלים.
האם ניתן לעשות האקינג ולשחק במשאבה ובשסתומים כך שהיא תתן לחץ לגלגלים גם בלי שהדוושה לחוצה- צריך להעמיק במחקר. אני מהמר שכן.
בכל מקרה, בהצלחה. אני עוקב. גם אני על סף כניסה לנושא דומה והתערבות בוטה במערכת esp/aeb. לצרכים אחרים מזה שהגדרת.
קצת תמונות מהמשחקים:
https://imagizer.imageshack.com/v2/8...922/CbizxC.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/8...921/CCxjoP.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/8...921/YouSSc.jpg
.
.
https://youtu.be/7ChMOo2yJOI
.
.
מסקנות ראשוניות שלי: לא ניתן לספק לחץ לקליפרים ע"י ניגון בסולנואידים ובמשאבה בלבד במערכת ABS. לכל הפחות נדרשת התערבות מכנית פולשנית, בלתי הפיכה, של ניתוב שונה של מעברי הנוזל.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
וכל זה לפני שלרגע אחד דיברנו על הסיכוי הלא קיים שמישהו בעל סמכות יאשר למכור דבר כזה.
כפרוייקט לימודי זה נהדר, כפרוייקט לדבר עליו בגיפולוג זה מצויין, אבל חלומות על מכירה ושימוש לקהל הרחב - זו כבר אספמיה.
תגובה: ניהול נעילות דינמי - X-MODE לכולם !
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
:
.
מסקנות ראשוניות שלי: לא ניתן לספק לחץ לקליפרים ע"י ניגון בסולנואידים ובמשאבה בלבד במערכת ABS. לכל הפחות נדרשת התערבות מכנית פולשנית, בלתי הפיכה, של ניתוב שונה של מעברי הנוזל.
לפי מקורות זרים (https://cartreatments.com/cars-with-...re-technology/ ) לפריוס יש מערכת brake by wire שאם אני מבין נכון יכולה להיות מופעלת על ידי בקרה אלקטרונית מליאה - ללא צורך בלחיצה על דוושת הבלם.
חוץ מזה, לכל רכב עם בלימה אוטונומית יש יכולת לבלום ללא תלות במצב דוושת הבלם.
נשמע לי כמו נקודת התחלה טובה למחקר/משחק.
כמו שציינו לפניי, אין מצב בעולם שמישהו יאשר התקנת מערכת כזאת ל commercial deployment. זה חייב להבדק ולהיות מאושר על ידי יצרן הרכב או לפחות מעבדה/מכון תקינה רשמי