כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
ביום שישי התלוויתי לאימון של צוות פוליבה/"סוזי המשתוללת" לקראת יום שבת הבא, קצת חולות, קצת בוץ, למתוח את כבלי הכננות לוודא שהכל עובד ולתרגל את טכניקות החילוץ המהירות. האלמנט המעניין הוא כבל הכננת הצהוב הסינטטי על הכננת הקדמית. הנושא עלה לדיון כמה פעמים בעבר, מבחינתי זו פעם ראשונה שאני ממש רואה ומרגיש את זה...
חבל על הזמן. לפחות לשימוש תחרותי, כבל הפלדה הוא היסטוריה. נו טוב, מי שעוקב אחרי rock-crawling אמריקאי מזמן שם לב שלא משתמשים בכבלי פלדה, אבל גם בארץ, בעונה הבאה, אני חותם שכל הצוותים המובילים משתמשים בכבלים סינטטיים.
הכבל, או יותר נכון "חבל" ומרגיש יותר כמו חוט מקרמה, לא שוקל כלום. הנווט מגלגל על הידיים, ורץ איתו כאילו שהוא לא סוחב כלום - עם כבל פלדה אתה רץ ומרגיש שאתה מושך כבשה בינונית. הקיפול גם הוא תענוג - תוך כמה שניות מגלגלים סביב הקרניים, וזהו.
מה הקאץ'? טוב קודם כל זה יקר. נכון להיום, פי 2 מכבל פלדה. מעבר לזה... ניתן לשמוליק להמשיך לספר...
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz2.jpg
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz3.jpg
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz4.jpg
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz5.jpg
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz6.jpg
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz7.jpg
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz1.jpg
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
שאני אספר ?
אז ככה יקר זה עניין יחסי
הכבל על הנייר בטוח הרבה יותר מפלדה מכיוון שהוא עמיד לקריעה ב50 אחוז יותר ולכן נותן שקט נפשי
יתרון בטיחותי נוסף מכיוון שאין לו משקל (פחות מ1/10 מכבל פלדה ) האנרגיה שלו במקרה של קריעה תהיה הרבה יותר קטנה ולכן שוב הרבה יותר בטוח
עוד יתרון - אין צורך בכפפות
מעבר לכך כבל פלדה שנכרך על עצמו בצורה לא אחידה במהלך עבודה גורם לקמטים /שברים בצורה המקורית שלו ומאוחר יותר לפרימת הגידים מה שמאלץ החלפת הכבל
אנחנו החלטנו על הכבל הנ"ל אחרי שכבל פלדה חדש הלך פייפן במסגרת של תחרות אחת (4 פתיחות כננת) שזה אומר 100 ש"ח לכל פתיחת כננת -וזה קצת יקר לנו
עד עכשיו רק במסגרת הבדיקות והאימונים כיננו יותר והוא אכן מוכיח את עצמו
יתרון נוסף הוא 14 ק"ג פחות על כל קצה של האוטו מה שמקל על עבודת המתלים ועוד הפחתת משקל דומה מכבל הארכה סה"כ חסכון של 50 ק"ג וזה לא מעט
החלק שקרוב לתוף מסומן באדום על מנת שנדע מתי הגענו לכריכות האחרונות
בנוסף יש שרוול הגנה "שרץ" על הכבל ומגן במקומות בהם יש חיכוך
עם הכבל הנ"ל רצוי לעבוד עם פיירליד ללא גלגלות מה שמשפר את זוית הגישה/נטישה
במיקרה שהכבל ניקרע פשוט קורים אותו בקשר 8 וממשיכים לעבוד מה שאי אפשר לעשות בכבל פלדה
זהו בינתיים
עדכונים לטוב ולרע בהמשך
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
אגב
תודה לאסף שהיפנה אותי לכל הקישורים בנושא
מי שמעוניין שיחפש בגוגל דינימה /ספקטרה
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
מה לגבי הרצה על גבי משטחים -כשהעוגן והכננת לא בקו ראייה?
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
אין בעייה
יש פרוטקטור כנגד חיכוך מקומי (באורך של 2 מטר)
הבעייה של החיכוך תהיה יותר קריטית בעבודה עם מכפיל כח כשהכבל לא בקו אוירי (נוגע בקרקע)וגם לזה פתרון
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
שמוליק,
מה העלויות של זה (העלות הרישמית)?
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
האם במקרה של קריעה יש אפשרות תיקון ע"י שזירה של החבל?
אני מניח שבמהלך תחרות אף צוות לא יתחיל לשזור, אבל בעיקרון שזירה, טובה, זו הצורה הכי חזקה לחבר שני חבלים ביחד.
באוניות (וגם ביכטות, מי שמשקיע) כל החיבורי חבלים הם ע"י שזירה. עם כל הכבוד לרכב ששוקל 2 וחצי טון, יכטה ממוצעת שוקלת בערך פי שנים, על משטח הרבה יותר בעייתי (גלים)
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
ציטוט:
נכתב במקור על ידי lizard
האם במקרה של קריעה יש אפשרות תיקון ע"י שזירה של החבל?
אני מניח שבמהלך תחרות אף צוות לא יתחיל לשזור, אבל בעיקרון שזירה, טובה, זו הצורה הכי חזקה לחבר שני חבלים ביחד.
מיכה,התשובה ניתנה, אנא תקפיד לקרוא :
"במיקרה שהכבל ניקרע פשוט קורים אותו בקשר 8 וממשיכים לעבוד מה שאי אפשר לעשות בכבל פלדה"
באוניות (וגם ביכטות, מי שמשקיע) כל החיבורי חבלים הם ע"י שזירה. עם כל הכבוד לרכב ששוקל 2 וחצי טון, יכטה ממוצעת שוקלת בערך פי שנים, על משטח הרבה יותר בעייתי (גלים)
מיכה, גש למרינה ותנסה למשוך אליך יכטה שמשקלה 10 טון ויותר. תופתע כמה זה קל, ולכן המשטח הוא לא הבעיה אלא ההתנגדות. אם תחשוב טוב, תגלה שאתה מכיר את זה - נכון שאפשר לדחוף בקלות יחסית סופה או דיפנדר? (פשוט לגלגל אותם במגרש החניה). נכון שממש, אבל ממש, בעייתי לדחוף סמוראי שתקוע בבוץ (רמז: בשביל זה צריך כננת...).
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
יוני,
מיכה צודק... עומס קריעה של קשר קטן מאשר השזירה. (שזירה חזק מקשר).
בתחום הספנות (אני התמקצעתי רק בעיניין הקשרים לצרכים אווירים) ישנו שיטות קשירה שאפשר לבצע ע"מ לחבר חבל לחבל (קשר א"א, קשר 8 ).
כאשר מכינים קשר לעגינת ספינה, מכינים קשר מיוחד שנקרא "עין". קשר זה חזק בהרבה מאשר קשר שפן פשוט לדוגמא.
עין זו נעשית בעצם ע"י שזירה של הסיבים של הכבל. עבודה מאוד סיזיפית ודורשת ריכוז מאוד גדול ודייקנות רבה. בצבא יצא לי לעשות כמה עינים לעגינה של כלי טיס מיוחד.
ונחזור למה שמיכה אמר, הוא לא אמר בזמן תחרות, אלא התכוון אחרי התחרות אפשרי לתקן את הכבל ע"י שזירה, אני לא בטוח לגבי התועלת מול עלות כבל חדש, מאחר וזו עבודה מאוד מאוד מסובכת.
חוץ מזה, שאני לא בטוח שקשר שמונה יכרך טוב ע"ג הגלגלת כמו שאותה שזירה תכרך היטב(שעוביה יהיה קטן בהרבה מקשר שמונה, וחזקה בהרבה).
בכל מקרה, אם מישהו מעונין בפירוט לגבי אותם שזירות עיניים, אני ארחיב. (צריך לחפור עמוק בזכרון בשביל זה).
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
בזמן תחרות בכלל לא טורחים לגלגל את הכבל כולו על התוף - להיפך, יותר מהיר ללפף סביב הפגוש, ובאותו של שמוליק אתם רואים את ה"קרניים" שנועדו בין היתר לצורך הזה. הרבה, הרבה, הרבה יותר קל ומהיר להתעסק עם הכבל הסינטטי מאשר עם כבל פלדה - כל מי שיש לו נסיון מינמלי בחילוצי כננת בטוח רואה את זה מייד מהתמונות, ומרגישים את זה בידיים.
כאשר הגלילה על התוף במילא לא רלוונטית באמצע תחרות, אז עניין הקשר לא משנה, ועצם העובדה שאפשר בכלל לקשור את הכבל מחדש במקרה של קריעה, גם אם זה לא קשר מושלם לכל החיים וברור שהעומס עליו עכשיו קטן יותר, היא יתרון לעומת כבל פלדה, שכשהוא נקרע הוא גרוטאה. תחשבו רק על זה שכבל פלדה נקרא, נניח שנשאר מספיק על התוף כדי להשתמש - עדיין צריך איכשהו לאלתר לולאה בקצה כדי להתחבר הלאה - כבל פלדה אי אפשר פשוט לקשור. עם החבל הסינטטי אפשר לעשות מה שרוצים.
לגבי הגנה על הכבל, שימו לב בתמונה הזאת:
http://www.jeepolog.com/ext_images/suz4.jpg
יש שרוול צהוב רחב באורך 2 מטר שאפשר להחליק אותו לאזור שבו הכבל מתחכך באדמה.
לתחרויות, אין בכלל שאלה, החבל הסינטטי מחליף את חבל הפלדה נקודה, אין בכלל שאלה. בתחרויות מהסוג של מיקי שבהן עבודת הכננות משמעותית מאד, הכבל הסינטטי נותן יתרון למי שמשתמש בו שתוך עונה פשוט לא יהיה אפשר לוותר עליו.
לגבי שימוש בג'יפים רגילים לחילוץ מזדמן - השאלה פתוחה. ענייני הזמן כבר לא קריטיים, גם המשקל פחות חשוב... אבל קשה לחשוב על יתרון אמיתי של כבל הפלדה המסורתי למעט המחיר. אולי עמידות לאורך זמן? אין לי מושג מה קורה לכבל הסינטטי במשך כמה שנים בשמש למשל, יש חומרים פלסטיים שיש להם כל מיני תופעות "הזדקנות", אני לא יודע ממה החבל הזה עשוי. כבל פלדה לעומת זאת שמגולגל על התוף, שום דבר לא יקרה לו, גם עוד 10 שנים הוא יהיה פיקס, השאלה היא האם הכננת תעבוד בכלל.
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
כמי שניסה לא פעם את הכבל הסינטטי, אני יכול לאשר מחד כי הוא אכן חזק מאד, קל, נוח, ובטוח הרבה יותר בעת קריעה(אין הצלפה), אבל מאידך, וזה אבל גדול מאד, הוא איננו עמיד בכלל לשחיקה. כאשר הכבל נגרר על פני סלע או קצה קשה אחר, אין שום שרוול שיגן עליו ושום אמצעי אחר שהומצא עד היום, אשר ימנע את קריעתם המהירה של הסיבים.
בכל הכבוד הראוי לסוזי הנקניק, הוא רוכב על גבי זבוב, וכידוע זבוב עולה בקלות עם כננת, ולפעמים ע"י משיכה של שני ילדי גן ביד...:p
לענין זה, וראיתי שיש כאן מביני ענין בכבלים של יאכטות וכו', מה לגביחכבלים המשמשים ספינות? אני חיברתי לצפרדע חבל יאכטה שזור בעל כח קריעה של 1.3 טון(עובי 10 מ"מ, אבל נמעך בקלות) לצורך משיכה בשיפועי צד, אבל חשבתי לנסות חבל שזור דומה (אבל חזק הרבה יותר) לכננת, בגלל כל הסיבות הנ"ל.
גם כבל כזה איננו זול - כבל בעל כוח קריעה של 3.5 טון עולה ככל שזכור לי, כ - 22 ש"ח למטר...
מי יכול לשפוך קצת אור בענין זה, ובעקר בנושא העמידות לשחיקה??
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
האם הכבל הזה יכול לשמש גם תחליף לרצועת גרירה?
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
איזה ייתרון יכול כבר להיות לו על פני רצועות גרירה?! מילא הייתה גורר עם כבל פלדה... אז הייתי מבין...
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
אלי,
אפשר לשזור. אפשר לקנות חדש, אפשר לתת לחברה לתיקון ע"י סנדלר מומחה.
רלוונטיות השאלה היתה לגבי קריעה ותיקון עצמי, ואז אף אחת מהשיטות לא רלוונטית, למעט החלפה. (בזמן תחרות)
יתרון הכבל הסינטטי, וכך נכתב (ואת זה ציטטתי למיכה) שאפשר פשוט לקשור ולהמשיך להשתמש.
חוץ מזה, הזכרתי סירות לגבי גרירה (אחרי כמה חודשים בנורווגיה תאמין לי שיצא לי הרבה - מה זה הרבה? מכל החורים) אבל לא רלוונטי שזור או לא, נכתב בהקשר כוח ההתנגדות לגרירה/משיכה.
יוני5
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
ברוך
ליד עידו / איציק/ גיא הגרוטהונדה נראית כמו מכונית מצבוקס :grin:
אבל מה אני ראיתי שיש כבוד גם לגרוטהונדה
ועכשיו לעניין
העלות כ250 דולר כולל הפיירליד לכבל של 30 מטר בקוטר 10 מ"מ
מבחינתי כל כבל שאוכל להחליף אני אחליף
נושא החיכוך בסוג התחרויות שלנו לא רלוונטי אם לא משתמשים במכפיל כח
לגבי נושא העמידות למזג אויר : החבל מוגן uv וכו' אין צורך בשום טיפול
סו את הקישור הבא
www.winchline.com
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
ציטוט:
נכתב במקור על ידי יוני5
אלי,
אפשר לשזור. אפשר לקנות חדש, אפשר לתת לחברה לתיקון ע"י סנדלר מומחה.
רלוונטיות השאלה היתה לגבי קריעה ותיקון עצמי, ואז אף אחת מהשיטות לא רלוונטית, למעט החלפה. (בזמן תחרות)
יתרון הכבל הסינטטי, וכך נכתב (ואת זה ציטטתי למיכה) שאפשר פשוט לקשור ולהמשיך להשתמש.
חוץ מזה, הזכרתי סירות לגבי גרירה (אחרי כמה חודשים בנורווגיה תאמין לי שיצא לי הרבה - מה זה הרבה? מכל החורים) אבל לא רלוונטי שזור או לא, נכתב בהקשר כוח ההתנגדות לגרירה/משיכה.
יוני5
אנחנו מסכימים, לצורך שימוש בזמן התחרות, פתרון מעולה הוא קשר 8 או א"א (מספיק חזק),
אחרי התחרות אפשר להחליט אם לתקן/להשאיר קשר/לשזור/לקנות חדש או כל התשובות נכונות.
בכל מקרה, לצורך הפרוטוקול, שזירת כבל חזקה בהרבה מקשר, ואם אתה אומר שהתעסקת עם ספנות אז אני לא צריך לחדש לך שום דבר לגבי זה.
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
יוני, יצא לך להיות על אונית מטען (או אוניה אחרת) ?
הם לא משתמשים לעולם בכבלים, רק בחבלים ושרשראות.
השיטה היחידה לחבר 2 חבלים ביחד היא ע"י שזירה. כל אמצעי/שיטה אחרת לא מקנית ומסכנת חיים.
לי ידוע רק על קשר אחד, קשר עוגן, שאותו אין סיכוי בעולם לפתוח. כל שאר הקשרים יפתחו.
איפה זה בא לידי ביטוי, אם כי בצורה חלקית, פה? אני מניח שהכבלים לא יבשים. בסה"כ הם מלאים בבוץ ומים. אני מאמין שבשימוש ממושך הקשר יפתח ויסכן את כל הסובבים אותו.
השאלה שלי הייתה כללית. האם החבל הזה ניתן לשזירה, בייחוד לאור המחיר הגבוה שלו.
אני לא ראיתי איך החבל בנוי, אם הוא ארוג בצורה מיוחדת אז אני מניח שהוא לא ניתן שלזירה.
בכל מקרה, אני מאמין שליצרן תהיה תשובה.
ברוך, שאלת תם, למה לא מהשתמש בחבל גרירה רגיל? צד אחד מחובר בשאקל לרכב ובצד השני תבנה ידית אחיזה בדומה לאלו שיש במכוני כושר.
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
אם הכסף לא מהווה בעיה, חבל העשוי מסיבי פחם הוא הטוב ביותר.
חזק, קל, לא "אוגר אנרגיה" (ההצלפה של כבל מתכת בקריעה).
היאכטונרים הבאמת עשירים,משתמשים רק בזה.
הנה ביקורות של מהנדסים שעושים שימוש בכבלים אלו בסכרים ברחבי אנגליה, כבר משנת 1992:
http://www.usace.army.mil/inet/usace...2-3200/a-f.pdf
החבלים הם מסיבי פחם ומבחוץ ציפוי של חוטי פוליאסטר להגנה מפני שחיקה ופגיעה של השמש (פוטואוקסידציה).
אתר נוסף המשווק חבלים כאלו:
http://www.pelicanrope.com/new03.htm
מאמר מעולם הספנות המשווה כבלי פלדה לחבלי סיבי פחם:
http://www.ultramarine.com/hdesk/document/kevlar.htm
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
ציטוט:
נכתב במקור על ידי eliv1
איזה ייתרון יכול כבר להיות לו על פני רצועות גרירה?! מילא הייתה גורר עם כבל פלדה... אז הייתי מבין...
איזה יתרון?
זה חבל! זה תופס פחות מקום (לי באופן אישי רצועת הגרירה תופסת יותר מדי מקום בארגז). רצועות גרירה אחרי חילוץ בבוץ שוקלות כמו הסמוראי שלי ואז עוד פחות נוח לאפסן אותם. חבל נוח לגלגול, קשירה, תפעול, ניקוי וכו'.
בקיצור - יותר נוח!
עכשיו, לא משנה אם יש יתרון או אין... אפשר להשתמש בו במקום רצועת גרירה?
חוזר: כבל כננת סינטטי - תמונות מהשטח
ציטוט:
נכתב במקור על ידי boaziko
איזה יתרון?
עכשיו, לא משנה אם יש יתרון או אין... אפשר להשתמש בו במקום רצועת גרירה?
אני משער שכן. לא רואה יתרון בזה אבל אפשרי. עד גבול מסוים. כלומר, לבדוק טוב את הסיבים לפני שימוש לקרעים וסיבים משופשפים, לבדוק את טיב העיניים של החבל ולהשתמש בטימבל.