-
גירוז גוז'ונים, כן/לא
אתחיל בכך שאומר שאותי לימדו לגרז. גירוז עדין מאוד. בקושי לחלוחית של גריז. זה היה בצבא, והשיקול העיקרי הוא לאפשר החלפת גלגל מהירה בתרגולת מבצעית.
עם השנים עלה הנושא מספר פעמים, בהקשר של גוז'ונים שלא נפתחים או נשברים בנסיונות פתיחה (אני, הקטון, הצלחתי לעקם מספר מפתחות של דיפנדר). למשל:
https://www.jeepolog.com/forums/show...97%D7%99%D7%9D
וכך, במשך שנים נקטתי בשיטת הגירוז (אנטי סיז, גריז נחושת, משחת פלאים, קראו לזה איך שתרצו, בד"כ מה שזמין, אפילו סתם שאריות גריז מהדרייבשאפט). בד"כ פעם בכמה שנים, בעת החלפת סט צמיגים.
מצד שני,
גירוז ההברגה גורם לכך שכשמגיעים למומנט ההידוק הנדרש, המתיחה על הבורג היא חזקה בהרבה, ויכולה לצאת גם מתחום הנוחות האלסטי שלו. מכאן הסכנה בשבירת גוז'ונים ולא בנסיון פתיחה, אלא בנסיעה.
סרטון שמדגים את זה יפה:
https://www.youtube.com/watch?v=X3ndeXiZUeM
https://www.youtube.com/watch?v=X3ndeXiZUeM
יש גם מי שיודע לחשב בכמה להפחית את מומנט ההידוק כתלות בסוג ההברגה וכו.... זה גדול עלי.
אין בכל האמור משום המלצה לכאן או לכאן.
מי שמעוניין בקריאה נוספת של שרשור בנושא מפורום אחר (בלעז), הנה: (קחו בחשבון, כולם שם בעלי ל"ר, יתכן ובוחן המציאות שלהם לקוי):
https://www.aulro.com/afvb/l319-disc...rce=threadloom
-
תגובה: גירוש גוז'ונים, כן/לא
וגם,
(עבר זמן העריכה), יש טענה האומרת ששימוש במפתח המקורי שהגיע עם הרכב (מבחינת אורך הידית), יביא אותך בשימוש נכון (לא לסגור עם הרגל, אלא להשען עם היד), פחות או יותר למומנט הידוק הרצוי
*ואודה למנהלים אם יתקנו את שגיאת הכתיב בכותרת.
-
תגובה: גירוש גוז'ונים, כן/לא
השאלה
למה בכלל לגרז?
לדעתי חשוב יותר לשמור על הברגה נקייה, ולסגור יבש.
-
תגובה: גירוש גוז'ונים, כן/לא
אני לא מצליח לראות את הסרטון (בעיה נקודתי אצלי) אבל "אנטי סיז, גריז נחושת, משחת פלאים, קראו לזה איך שתרצו, בד"כ מה שזמין, אפילו סתם שאריות גריז מהדרייבשאפט"
אני מבדיל בין אנטיסיז לגריז.מעולם לא שמתי גריז על שום בורג. יש לי לא מעט ברגים ששמתי עליהם אנטיסיז, אף אחד מהם לא היה ברכב - במערכות כאלה ואחרות.
מצד שני מעולם לא חוויתי בעיה של פתיחת גוז'ונים, גם לא בדיפנדר בתקופה שהיה מתפנצר לא מעט.
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
אני מגרז ברכב כמו דיפנדר - עם אום ענקית - רק את הקונוס של האום. לא את ההברגה אף פעם.
גירוז ההברגה - כאמור - מגדיל את המתיחה של הבורג פוטנציאל הנזק גדול.
גירוז הקונוס יבטיח שלא יחליד וייתפס. אבל כאמור - מה שנכון לאומי ענק (דיפנדר אמרנו? אביר אולי? ) לא נכון לאומים קומפקטיות.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
לצפיה נוספת:
https://www.youtube.com/watch?v=d7UDy7B0-m8
כולל התייחסות למהו מומנט הידוק יבש (האם באמת יבש לגמרי בבורג ישן? לא בטוח).
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
אסור לסוך גוזונים או בקגים לגלגל בשום חומר.
לדאוג לנקיון התבריגים.
להדק ביד במומנט שקבע היצרן, ועם מפתח גלגלים סטנדרטי לא תעבור אותו הרבה. המפתח מחושב בדרך כלל להכשל במומנט גבוה מדי.
אתמול החלפתי גלגלים בטרנספורטר שעומד כבר 19 שנים. התבריגים היו יבשים ונקיים, והסרתי את האומים בגלגלים האחוריים והברגים בגלגלים הקדמיים עם ידית רגילה של הינע חצי בלחיצה סבירה בכח יד.
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
אולי הם היו יבשים ונקיים בגלל שמישהו סך אותם לפני 20 שנה?
הגוזונים אצלי גם נראים ומרגישים יבשים (למרות שקיבלו גירוז לפני שנתיים).
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
את ברגי הגלגל יש לגרז
נכון מאד שיצרני הרכב מתנגדים לגרוז ( ונגיד רק נגיד שיש תאוריה שמצדיקה למה לא לגרז )
אבל אחרי עשרות שנות נסיון
אין סוף סוגים ודגמים של ברגים / אומים/ ומנעולי נחשים
את ברגי הגלגל למינהם יש לגרז ( שכבה דקה טיפה בקצה זה מספיק )
ולא לסגור עם מפתח אויר
ולא לסגור עם ידית כח
ומי שעובד במהירות כמו במוסכים יש כל יעודי של יצרן הרכב ( מוט מאריך דק ) שתפקידו לשמור על מומנט נכון
במוסכים במקצוענים יהיה מוט מאריך כזה בכל ארגז כלים ( בדרך כלל כמה בהתאם לדגם הרכב )
לא יזיק לחזור לבדוק סגירת אומים מומנט הידוק אחרי נסיעה קצרה
במשאיות / עגלות / טנדרים חובה !!! לבדוק מומנט הידוק
כן יצאה לי לא פעם לראות גלגלים משתחררים במיוחד את גלגלי המגנזיום המודרנים
איציק
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
איציק - 4X6ZH
את ברגי הגלגל יש לגרז
נכון מאד שיצרני הרכב מתנגדים לגרוז ( ונגיד רק נגיד שיש תאוריה שמצדיקה למה לא לגרז )
כן יצאה לי לא פעם לראות גלגלים משתחררים במיוחד את גלגלי המגנזיום המודרנים
איציק
אם היצרנים מתנגדים, ולגלגלים יש נטייה להשתחרר (שזו בעיניי נטייה בעייתית יותר מבורג תפוס, וגם לי יצא להיתקל בגלגלים שהשתחררו)
הגירוז בטח לא ימנע שחרור ואולי אף יזרז אותו,
לכן המסקנה שאני מסיק מדבריך היא שעדיף לא לגרז..
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
היצרנים אוסרים על גרוז.
הם כן מציינים לבדוק את ההידוק אחרי נסיעה ראשונה, כך גם רוב יצרני הרכב הקל.
מעטים בארץ מחזירים בוקסות מומנט. הרוב סוגרים עם פטיש אוויר.
פשוט למנוע סגירה עם פטיש אוויר, או לדאוג לבוקסות מומנט לארגז הכלים האישי.
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
אולי רלוונטי לשרשור פטיש חשמלי עם כיוון מומנט סגירה, יש למישהו ניסיון עם כלים כאלה?
https://www.tyrebaydirect.com/produc...tab-tech-specs
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
מעט גריז, ממש מעט, על שולי ההברגה, רק כדי למנוע היתפסות האומים.
רק אני נתקלתי באום תפוס שסירב להיפתח בכל אמצעי שיכולתי להעלות על דעתי (בניסאן פאת'פיינדר של אחד המדריכים אצלנו), כולל השחתה כמעט מוחלטת של האום ושבירה של בוקסה, עד כדי צורך בהזמנת גרר וישר למוסך שאיכשהו יצליח לפרוץ את האום הזה?.....
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
לא רק אתה.
עדות לכך היא מספר שרשורים בנושא, ואפילו רמיזה בפוסט הפותח.
לקיפניס,
אם הוראות היצרן היו אומרות שצריך לגרז, לא היה נפתח השרשור.
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דרור ברלי
מעט גריז, ממש מעט, על שולי ההברגה, רק כדי למנוע היתפסות האומים.
רק אני נתקלתי באום תפוס שסירב להיפתח בכל אמצעי שיכולתי להעלות על דעתי (בניסאן פאת'פיינדר של אחד המדריכים אצלנו), כולל השחתה כמעט מוחלטת של האום ושבירה של בוקסה, עד כדי צורך בהזמנת גרר וישר למוסך שאיכשהו יצליח לפרוץ את האום הזה?.....
לא רק אתה נתקלת.
זוהי תוצאה ישירה של שימוש בפטיש אוויר להידוק הברגים/אומים במוסכים וצמיגיות.
ברוב המכוניות כולל ברכב שטח מומנט ההידוק בין 110 נ"מ ל 130. פטיש אוויר מצוי מהדק בין 400 ל 500 נ"מ. תבין מיד את המשמעות של הידוק פי 3 או 4 יותר חזק מהוראות היצרן.
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
הידוק בפטיש אויר זה אויב, אני מסכים ומבין יופי. עוד אחת מהרעות-החולות של פועלים ממהרים במוסכים ובפנצ'ריות.
אבל עובדה שהבחור הצליח לפתוח בעצמו חמישה אומים והשישי כבר היה תקוע ככה שכלום מהכלים שלי ושל וידר כבר לא עזר. כולל מפתח אימפקט. האום התעגלה ובוקסה אחת נסדקה.
הלוואי שהגוז'ון היה נשבר. זה היה מאפשר להחליף גלגל (היה נסגר על 5 מתוך 6 ברגים, מספיק כדי להגיע הביתה (ולמחרת למוסך להחלפת גוז'ון) ולא להמתין בלילה חמש שעות לגרר על כביש 40 בין נפחא לעבדת.....
מה שאיל כתב - "לחלוחית של גריז" ולא יותר, זה אולי מה שהיה עוזר לאום הזו לא להינעל ככה?...
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
בהוראות יצרן יש הרבה בעלי ענין
יש הוראות לשימוש כללי
ויש הוראות לשימוש בשטח
ויש הוראות מבטלות
היצרן של היום כבר מזמן הפסיק להיות צדיק
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דרור ברלי
הידוק בפטיש אויר זה אויב, אני מסכים ומבין יופי. עוד אחת מהרעות-החולות של פועלים ממהרים במוסכים ובפנצ'ריות.
אבל עובדה שהבחור הצליח לפתוח בעצמו חמישה אומים והשישי כבר היה תקוע ככה שכלום מהכלים שלי ושל וידר כבר לא עזר. כולל מפתח אימפקט. האום התעגלה ובוקסה אחת נסדקה.
הלוואי שהגוז'ון היה נשבר. זה היה מאפשר להחליף גלגל (היה נסגר על 5 מתוך 6 ברגים, מספיק כדי להגיע הביתה (ולמחרת למוסך להחלפת גוז'ון) ולא להמתין בלילה חמש שעות לגרר על כביש 40 בין נפחא לעבדת.....
מה שאיל כתב - "לחלוחית של גריז" ולא יותר, זה אולי מה שהיה עוזר לאום הזו לא להינעל ככה?...
אולי שווה להחזיק בוקסת חילוץ (twist socket) במידה הנכונה כדי להימנע ממקרים כאלה.
עדיין, אני אישית מעדיף שהאום ינעל מגלגל מטייל
Sent from my SM-J710F using Tapatalk
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דרור ברלי
הידוק בפטיש אויר זה אויב, אני מסכים ומבין יופי. עוד אחת מהרעות-החולות של פועלים ממהרים במוסכים ובפנצ'ריות.
אבל עובדה שהבחור הצליח לפתוח בעצמו חמישה אומים והשישי כבר היה תקוע ככה שכלום מהכלים שלי ושל וידר כבר לא עזר. כולל מפתח אימפקט. האום התעגלה ובוקסה אחת נסדקה.
הלוואי שהגוז'ון היה נשבר. זה היה מאפשר להחליף גלגל (היה נסגר על 5 מתוך 6 ברגים, מספיק כדי להגיע הביתה (ולמחרת למוסך להחלפת גוז'ון) ולא להמתין בלילה חמש שעות לגרר על כביש 40 בין נפחא לעבדת.....
מה שאיל כתב - "לחלוחית של גריז" ולא יותר, זה אולי מה שהיה עוזר לאום הזו לא להינעל ככה?...
בדיוק למקרים כאלה, שנותרר אום אחד שלא נפתח, יש פטנט פשוט מאד.
משאירים את כל האומים שהצלחנו לפתוח רפויים על הגוז'ונים במרחק 10 ממ לפחות מהג'נט, רק לצורך אבטחה.
נוסעים עם הרכב מטרים בודדים קדימה אחורה מספר פעמים.
כן, גם על פנצ'ר.
המרווח שיש בין הגוז'ונים לג'נט, ללא הקונוס של האום, גורם להפעלת מומנט סיבובי בחיכוך עם האום הנעול.
מספיק כדי לשחרר את הנעילה.
שיטה בדוקה שהצילה אותי מתקיעה במדבר טורקנה, לא בכביש 40 ...
בברכה, טושי
-
תגובה: גירוז גוז'ונים, כן/לא
מה זה בוקסת חילוץ ?
גם אני נאלצתי להשתמש בשירותי אבישי לשבירת וניפוץ אום סורר בסמוראי פעם .. שלא נפתח בשום פנים ואופן.
אחרי התקר ההוא החלפתי את כל הגוזונים בסמוראי .
Sent from my DN2103 using Tapatalk