עובר על הסכמות (יונדאי , BYD ),
לא מבין איך הרכב "מוציא" קו הארקה כשהוא בכלל יושב על 4 צמיגי גומי.
הסבר יתקבל בברכה
רענן
Printable View
אני לא יודע אם זה משנה מהיכן האדמה יוצאת מהרכב, מניח שמהגוף.
מה שכן חשוב ואת זה אני מכיר טוב מנסיון, זה שהמחשב דוגם כל הזמן את ההתנגדות בין הפאזה והאפס ובין האדמה, ואם זה יורד מערך מסוים, הממסרים ביציאה מהסוללה מתנתקים.
התפקיד של ההארקה הוא לצורך הגנה. כלומר, הקו של הארקה תפקידו לא להעביר זרם אלא להפך - במידה ועובר בו זרם מעל רמה מסוימת זה מרמז על בעיה ואז צריך "להקפיץ את הפחת" וכו'. לכן אין בעיה מבחינה חשמלית "להוציא הארקה" למרות שאין באמת חיבור לאדמה, זה לא שיש מכשיר חשמלי שמשתמש בהארקה הזאת, או לפחות לא אמור להיות כזה. הבעיה היא רק חוקית, יענו למנוע מאנשים להתחשמל למוות.
וכדי להגן בכל זאת מפני התחשמלות, כמו שכתב חנן, בודקים את ההתנגדות בין מוליכי האפס לפאזה ומפסיקים את המתח ברגע שההתנגדות יורדת מרף מסוים. זה נקרא "זינה צפה" (אין קשר לזינה הנסיכה הקסומה)
https://www.shmerling.co.il/wp-conte...zina_tsafa.pdf
מטרת החפירה שלי,
אני מתכנן לחבר (במקרה של תרחיש האימה לעלטה של כמה ימים)
את שקע כבל V2L לשקע חשמלי שקיים לי בארון עמדת הטעינה
(לאחר הורדת את המפסק תלת פאזי הראשי).
כמובן שאני צריך לקמבן כבל זכר (אירופאי) לזכר (ישראלי) ,
לא אידאלי ומסוכן, אבל את תהליך החיבור וההפעלה אני בלבד אבצע,
הגם שארון עמדת הטעינה עם מנעול.
במידה וזה יעבוד (מטריד אותי מה יקרה כשאחבר את הארקה "הצפה" מהרכב
לארקה אמיתית של הבית),
כנראה אצטרך לדלג בין הפאזות עד למציאת הפאזה של המקרר.
כל הטררם בגלל שהבית בקומה 5 ולא אפשרי להעלות כבל מאריך.
רענן
מפחיד.
נדמה לי, אני ממש לא מבין בזה, שאתה אמור לנתק גם את האפס מחברת חשמל.
ודא, שלא תהרוג מישהו.
אכן צריך לנתק גם את האפס הראשי, הייתי בטוח שיש לי מפסק 4 פול ראשי.
עכשיו זה עוד יותר מורכב הסיפור.
קובץ מצורף 146381
הסר דאגה מליבך, זה התחום שלי ולא יופעל כלום רק לאחר בדיקת הגנות נגד התחשמלות.
רענן
אתה מתכוון לשחק רק עם מקור ההארקה?
באמת מפחיד.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
מה זאת אומרת ?
אני לא נוגע בהארקה של הבית, היא הארקת יסוד.
מנתק רק את החיבור לחברת חשמל (3 פאזות ואפס) ומזין
את הלוח בפאזה (אחת בלבד), אפס מהרכב,
בשלב ראשון גם הארקה הצפה של הרכב תחובר להארקת היסוד,
אם יהיה בעיה (הרכב לא "יוציא" מתח), אפריד בין הארקות.
בכל מקרה, ארקה לבית יש וליתר בטחון ייבדק גם הפחת הראשי.
החלק הקשה עכשיו, זה להעביר את המפסק הראשי ל-4 פול.
רענן
אתה יכול לצייר את אופן החיבור שעליו חשבת?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
לא מבין ברכבים חשמליים וגם לא יותר מדי בחשמל,
אבל לדעתי הבעיה שממנה אתה צריך לחשוש היא לא שהרכב לא יוציא מתח,
אלא שהארקה לא תהיה תקינה.
להבנתי חיבור כזה דומה מאד לחיבור גנרטור לרשת ביתית,
וגם לגנרטור סטנדרטי יש יציאת הארקה בשקעים, זה לא אומר שהוא מוארק. (זה רק כנקודה למחשבה, אחרי שהבנתי את ההסבר של חנן)
ובכל מקרה יש כללים ברורים מתי לחבר את הארקת הגנרטור להארקת היסוד של המבנה, ומתי הוא חייב הארקת יסוד נפרדת לעצמו.
כל מה שכתבתי בע"מ, נכתב על רק ליתר זהירות..
בהצלחה
קובץ מצורף 146390
המפסק 3P בלוח הראשי (מוקף בעיגול) יוחלף ב 4P,
כך שבהורדתו יש ניתוק מוחלט (פאזות ואפס) מהרשת של חברת החשמל.
למיטב הבנתי הלא מקצועית, בחיבור גנרטור יש להאריק את הגנרטור עצמו בהארקת שיטה.
רענן, השירטוט הזה לא ברור לי.
בשונה מלוח חשמל שבו יש מפסק 4p מכני בין ההזנות, במקרה שלך אחד הצרכנים הופל להיות מקור המתח שלך וההפרדה לא תהיה מכנית.
וזה בלי להתיחס לעניין ההארקה.
אני חובבן ולא בעל מקצוע אבל נראה לי שאתה מפספס משהו וכדאי שלכל הפחות תן לחבר חשמלאי שיחווה דעתו החברית על רמת הסיכון
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
מה שאתה עושה דורש ייעוץ מקצועי.
אני לא מכיר את עקרונות המערכת של הרכב כדי לעזור.
אבל לגבי מפסק 4 פול, הפחת הוא למעשה 4 פול.
לא מתייחס לסוגייה הכללית, רק אומר
שעדיף לא להחליף את המפסק הראשי
אלא אחריו להוסיף מפסק חילופי גנרטור/חברת חשמל
4 פול לניתוק מוחלט ובטיחותי.
שאלה מעניינת ( נעזוב בצד את הפרוייקט של רענן) אבל אף אחד לא ענה.
אז הלכתי לקרוא קצת.
אני חושב שהקישור הזה מסביר את העקרונות יפה וברור:
https://www.evengineeringonline.com/...work-in-an-ev/
ולמי שמתעצל לקרוא, אני אנסה לסכם-
1- לענות על השאלה של רענן, הרכב לא מוציא הארקה, הוא לא מחובר לאדמה ( חשמלית).
2- בניגוד למערכת ה 12V שמשתמשת בגוף לצרכי המינוס ( חוזר) מערכת ה EV ( המתח "הגבוה"), משתמש בשני חוטים (+,-), והמערכת נחשבת מערכת "צפה".
הגוף של הרכב מבודד מהקווים של המתח ( זו הבדיקה שחנן הזכיר שהמערכת בודקת התנגדות בין הקווים (+ ו -), לגוף).
3. בגלל שהמערכת "צפה", נגיעה באחד הקווים בפני עצמו לא תגרום להתחשמלות. החשש הוא מה יקרה אם אחד הקווים יתקצר לגוף, ואז מי שיגע בגוף של הרכב ובמוליך השני, יתחשמל. ולכן גם הבדיקה השותפת של התנגדות בין הקווים לגוף ( ע"מ להבטיח שאף קו לא יתקצר לגוף).
4. להבנתי , התשובה לשאלה רעננן- אתה צריך לחבר בין הגוף של הרכב להארקה של הבית ( ולהשאיר חיבור של הארקה של הבית לאדמה "האמיתית".
My two centst
זיו, תודה רבה !
אכן המאמר עזר לי.
אגב, זה בדיוק סוג של שנאי מבדל.
עבור הפרוייקט שלי, אין אפשרות לחבר את גוף הרכב לארקת היסוד.
מה שכן, דווקא המסקנה שלי שצריך לחבר מהרכב רק את פאזה והאפס לבית,
כלומר לא לחבר את הארקת הרכב הצפה להארקת היסוד של הבניין.
בכל מקרה אנסה לפני כן לחבר ואראה מה קורה (לדעתי מע' ההגנה ברכב תפסיק את המתח).
רענן
נכון זה "סוג" של שנאי מבדל שמציף את המעגל, אבל...
שים לחשיבה הבטיחותית.
כל עוד הכל טוב, בגלל שזה צף, אם אתה נוגע באחד הגידים, לא יקרה כלום.
אם שני הגידים יגעו ביחד בגוף, אין בעיית התחשמלות, יהיה פשוט קצר, והמערכת תתנתק.
אבל מה קורה אם רק אחד מהגידים (+ או -) מתקצר לגוף? במקרה כזה, אם אתה נוגע בגיד השני, ובגוף הרכב אתה תתחשמל. יתרה מזאת, אם נוגע חוט אחד בגוף, וקצת אחריו גם השני, המערכת תתנתק כבר במגע של החוט הראשון, וימנע הנזק של הקצר.
זו להבנתי הסיבה למעגל שחנן תאר שבודק מוליכות בין האפס והפזה לבין הגוף (בתיקון קטן, חנן השתמש במילה "אדמה" וזה בעצם "גוף" , וכפי שכתבת, יכול להיות שהוא על צמיגים מנותק מהאדמה).
שים לב שהמעגל שחנן תאר מתייחס למערכת ה DC של הרכב, בשיטוט הקצר שלי ברשת, לא מצאתי מה ההגנה על מעגל ה AC (220).
למה אין אפשרות לחבר הארקה?
בהנחה שההמרה מ DC ל 220V מתבצעת ברכב, יכול להיות שכל מה שצריך זה לחבר חוט קצר בין גוף הרכב ליתד באדמה.
אני מוכרח להגיד שכל הפרוייקט לא מרגיש לי טוב..... אבל בכל מקרה לא הייתי מוותר על הארקה.