הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
מספר פנימי: 2215172
הכנסת העשרים וחמש
יוזם:* * * חבר הכנסתחנוך דב מלביצקי *
________________________________________ _פ/4559/25
הצעת חוק סדנה מורשית לשיפור כלי רכב, התשפ"ד–2024
מטרה
מטרתו של חוק זה לאפשר שיפור כלי רכב באופן בטיחותי ומסודר.
הגדרות
2.
בחוק זה –
"תעודת תקינות– "* תעודת תקינות לכלי רכב שעבר פעולת שיפור בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב;*
"המנהל", "המשרד" ו-"מוסך" – כהגדרתם בחוק רישוי שירותים ומקצוענות בענף הרכב, התשע"ו–2016;
"מוצר תעבורה" – אבזר, חלק, מערכת חלקים, מכשיר למעט מכשיר שהוא כלי עבודה המשמש מוסך או יצרן בלבד, מיתקן או חומר נוזלי, מוצק או גז המשמשים או המיועדים לשמש להרכבתו, לתחזוקתו או לפעולתו התקינה של רכב או להבטחת בטיחותו או להבטחת בטיחות המשתמש בו או לנוחיותו, וכן כל אחד מהם אם עליו להימצא ברכב על פי דין;
"מוצר תעבורה מקורי" –* מוצר תעבורה המיוצר לפי תנאים והוראות שקבע יצרן הרכב לשם ייצור הרכב;
"מוצר תעבורה חליפי" – מוצר תעבורה שאינו מוצר תעבורה מקורי;
"מוצר תעבורה משופץ" – מוצר תעבורה משומש שעובד, נבדק והוכשר לשימוש ברכב על ידי סדנה מורשית לשיפור כלי רכב שהוסמכה לכך לפי סעיף 6;
"מוצר תעבורה משומש" – מוצר תעבורה שפורק מרכב שלא לשם הרכבתו מחדש באותו רכב;
"סדנה מורשית לשיפור כלי רכב" – מוסך בעל רישיון להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב, המתמחה בביצוע פעולות שיפור במרכיבי הרכב;
"פעולת שיפור" – שדרוג רכיביו של כלי הרכב כפי שהגיע מיצרן הרכב או שינוי רכיבים שעברו שדרוג, לרבות במנוע הרכב ובצמיגיו;
"רישיון להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב" – כהגדרתו בסעיף 3;
"רישיון רכב" – כמשמעותו בסעיף 2 לפקודת התעבורה;
"רכב" – כהגדרתו בפקודת התעבורה;
"השר "– שר התחבורה והבטיחות בדרכים.
רישיון להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
3.
מי שמתקיימים בו כל אלה זכאי לקבל רישיון להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב:
(1)לרשותו מקום המתאים להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב ולחניית כלי הרכב המטופלים בסדנה, והמאפשר תנאים הולמים לעובדי הסדנה, כפי שקבע השר;
(2)לרשותו ציוד או סוגי ציוד מתאימים להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב, כפי שקבע השר;
(3)לרשותו מנהל מקצועי של סדנה מורשית לשיפור כלי רכב שנוכח בו בשעות מתן השירות לציבור; השר רשאי לקבוע היקף עבודה או מספר עובדים בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב, שבהתקיימם יעמדו לרשות הסדנה מספר מנהלים מקצועיים כפי שיקבע;
(4)לרשותו ממלא מקום אחד לפחות למנהל המקצועי של סדנת השיפורים, מבין עובדיו, שאישר המנהל לפי סעיף קטן (ב).
חובות מנהל מקצועי של סדנה מורשית לשיפור כלי רכב וממלא מקומו
4.
על מנהל מקצועי של סדנה מורשית לשיפור כלי רכב וממלא מקומו שמונה לפי סעיף 3, יחולו החובות החלות על מנהל מקצועי של מוסך כקבוע בסעיפים 136 עד 143 לחוק רישוי מקצועות ושירותים בענף הרכב, התשע"ו–2016, בשינויים המחויבים.
ביצוע פעולת שיפור ברכב
5.
לא יבצע אדם פעולת שיפור ברכב אלא בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב.
תעודת תקינות
6.
(א)סדנה מורשית לשיפור כלי רכב רשאית לתת תעודת תקינות לרכב שעבר פעולת שיפור, בין אם פעולת השיפור בוצעה בסדנת השיפורים המאשרת או בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב אחרת ,אם התקיימו התנאים המפורטים בתוספת.
(ב)מנהל מקצועי של סדנה מורשית לשיפור כלי רכב או ממלא מקומו יבדוק ויאשר בחתימתו את פרטי תעודת התקינות; אושרה תעודת התקינות כאמור, תינתן תעודת המקור לבעל כלי הרכב שעבר פעולת שיפור; העתק של תעודת התקינות יישמר במשרדי סדנת השיפורים לתקופה של שלוש שנים.
(ג)ניתנה תעודת תקינות ,יודיע על כך מנהל מקצועי של סדנה מורשית לשיפור כלי רכב למשרד בדואר אלקטרוני או באמצעי התקשרות אחר כפי שיקבע השר; בהודעה כאמור יציין המנהל המקצועי, בין השאר, את אלה:*
(1)פרטי בעל הרכב;
(2)העתק רישיון הרכב שעבר פעולת שיפור;
(3)פירוט פעולות השיפור שנעשו ברכב;
(4)כל פרט אחר שיקבע השר.
(ד)לא ינהג אדם ברכב שעבר פעולת שיפור ללא תעודת תקינות מטעם סדנה מורשית לשיפור כלי רכב.
מוצר תעבורה משופץ
7.
השר רשאי לקבוע כי סדנה מורשית לשיפור כלי רכב רשאית לעסוק בבדיקה וחידוש של מוצר תעבורה משומש ולהכשירו כמוצר תעבורה משופץ.
שימוש במוצרי תעבורה מקוריים
8.
בביצוע פעולת שיפור ברכב, סדנה מורשית לשיפור כלי רכב תשתמש במוצר תעבורה מקורי או מוצר תעבורה משופץ בלבד.
ביצוע ותקנות
9.
השר ממונה על יישומו של חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו.
תוספת
(סעיף 5)
תנאים למתן תעודת תקינות על ידי סדנה מורשית לשיפור כלי רכב:
(1)לכלי הרכב יש רישיון רכב בתוקף;
(2)הספק המנוע של כלי הרכב אינו עולה על 1,500 כוח סוס;
(3)גובה גחונו של כלי הרכב הוא בין שישה לחמישים סנטימטרים;
(4)כל חלקי הרכב מתאימים לביצועים ולמהירות המרבית של כלי הרכב שעבר פעולת שיפור;
(5)כל חלקי הרכב החיצוניים, לרבות דלתות, פגושים ומכסה מנוע, מותקנים לפי הוראות יצרן הרכב;
(6)כלי הרכב עבר בדיקת בטיחות מקצועית.
דברי הסבר
מטרתה של הצעת חוק היא פיקוח על שדרוגים ושיפורים בכלי רכב. כיום שיפורי רכב נעשים בצורה לא חוקית ולא מפוקחת. הפיקוח המוצע בהצעת חוק זו יאפשר להגדיל את הבטיחות בכבישים ובטיחות השיפורים.
כחלק מהפיקוח כאמור, מוצע לחוקק חוק חדש אשר יכלול כלים שונים שיסייעו למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפקח על תחום כלי הרכב המשופרים. בין היתר, מוצע לקבוע כי פעולת שיפור בכלי רכב, שהיא שדרוג רכיביו של כלי רכב כפי שהגיע מיצרן הרכב או שינוי רכבים שעברו שדרוג, תעשה רק בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב. לעניין זה, סדנה מורשית לשיפור כלי רכב היא סדנה שקיבלה רישיון הפעלת סדנה כאמור.*
עוד מוצע כי רישיון כאמור יינתן רק למי שיעמוד בתנאים הקבועים בהצעה, בין היתר, התנאי כי למוסך מקום מתאים להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב, עם תנאים הולמים לעובדי הסדנה, עם ציוד או סוגי ציוד המתאימים להפעלת סדנה מורשית לשיפור כלי רכב ועם מנהל מקצועי של סדנה כאמור.
כדי להבטיח את כשירותו של המנהל המקצועי של סדנת השיפורים, מוצע להחיל על מנהל מקצועי כאמור את כל החובות החלות על מנהל מקצועי של מוסך לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו–2016, שהם, בין היתר, חובת רישיון מקצועי לניהול מוסך, חובת מיומנות מקצועית, חובת פיקוח על עובדי המוסך, בדיקת תקינותו של רכב שטופל בסדנה ודיווח על ליקויים ברכב שהובא לסדנה העלולים לסכן את התנועה או את הבטיחות.
כמו כן, מוצע לקבוע כי ביצוע פעולות שיפור ברכב תיעשה אך ורק בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב, וזאת כדי להבטיח את בטיחותם ואמינותם של המוצרים שישמשו לשיפור הרכב.
עוד מוצע כי לסדנה מורשית לשיפור כלי רכב תהיה הסמכות לתת תעודת תקינות לרכב שעבר פעולת שיפור, אשר תעיד כי פעולת השיפור נעשתה כנדרש, ללא סטייה מהוראות יצרן הרכב, עם מוצרי תעבורה מקוריים או משופצים בלבד, וכי כלי הרכב עבר בדיקת בטיחות מקצועית על ידי הסדנה. תעודה כאמור תיחתם ותאושר על ידי מנהל מקצועי של סדנת השיפורים או ממלא מקומו.*
בנוסף מוצע כי השר יהיה רשאי להסמיך סדנה מורשית לשיפור כלי רכב לעסוק בבדיקה וחידוש של מוצר תעבורה משומש, ולהכשירו כמוצר תעבורה משופץ שיהיה מאושר לשימוש חוזר בידי סדנה מורשית לשיפור כלי רכב לביצוע פעולת שיפור ברכב.
כמו כן, ובמטרה להבטיח את פיקוחו של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על תחום כלי הרכב המשופרים, מוצע כי בעת מתן תעודת תקינות לבעל רכב שעבר פעולת שיפור, יישלח מנהל מקצועי של סדנה מורשית לשיפור כלי רכב העתק של תעודת התקינות למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אשר תציין בה את פרטי בעל הרכב, העתק רישיון הרכב שעבר פעולת שיפור ופירוט פעולות השיפור שנעשו ברכב. מוצע כי לשר התחבורה והבטיחות בדרכים תהיה הסמכות לקבוע פרטים נוספים אשר יכללו בדיווח כאמור.
--------------------------------
הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים
והונחה על שולחן הכנסת ביום
כ"ד באדר ב' התשפ"ד (03.04.2024)*
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
אולי נפלתי בהבנת הנקרא, אבל זה הקטע הכי מוזר לי:
.... אשר תעיד כי פעולת השיפור נעשתה כנדרש, ללא סטייה מהוראות יצרן הרכב (שאלה: איך אפשר לשפר בלי לסטות מהוראות היצרן? )
עם מוצרי תעבורה מקוריים או משופצים בלבד (שאלה, מה לגבי תחליפיים חדשים ?).....
בכללי, הסדרה של המונח "שיפור" נראה לי כמו ברכה.
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
אני מבין שהוראות היצרן רלוונטיות ל'איך' ולא ל'מה'. כלומר הסרת ההתקנה של... לא יודע... כל דבר - לפי ספרות יצרן גם אם הרכבת רכיב משופר.
אותי מצד אחד מטריד מצד שני מעודד שגבולות ה'שיפור' לא מוגדרים אלא רק באחריות המנהל המקצועי.
אסף.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
טוב, בניתי על זה.... אבל פספסתי את ה "לרבות"
"פעולת שיפור" – שדרוג רכיביו של כלי הרכב כפי שהגיע מיצרן הרכב או שינוי רכיבים שעברו שדרוג, לרבות במנוע הרכב ובצמיגיו;
אז כן.... תלוי במנהל המקצועי.
לפחות הם מציינים שניתן לאשר גם מה שהורכב ע"י "סדנה אחרת", ממממ האחרת הזו מעניינת מאוד
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
תלוי את מי שואלים ומתי.
אפרופו, אולי כדאי לעשות סיכום ביניים של תחזיות מול מציאות הג׳יפוקליפסה .
יש מצד שאחדים מאיתנו צריכים להתנצל בפני חברים אחרים…
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
היה איזה עניין עם חוטיני, לא?
אסף.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
1. האם בעל הרכב המשופר יצטרך להסתובב עם נספח צמוד לרשיון המעיד על אופן השינוי וחלקיו?
2. האם בעל הרכב יצטרך להציג, בעת הממבחן התקופתי (טסט), אישור מהסדנה כי לא בוצעו שינויים אחרים במהלך השנה האחרונה או שיסתפקו בנספח (אם יהיה) מסעיף (1)?
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
MashberNafshi
1. האם בעל הרכב המשופר יצטרך להסתובב עם נספח צמוד לרשיון המעיד על אופן השינוי וחלקיו?
2. האם בעל הרכב יצטרך להציג, בעת הממבחן התקופתי (טסט), אישור מהסדנה כי לא בוצעו שינויים אחרים במהלך השנה האחרונה או שיסתפקו בנספח (אם יהיה) מסעיף (1)?
מה לגבי אישור שהאישור תקני?
להמציא בירוקרטיה זה אינסופי.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
יש שם סעיף צנוע שהשר צריך להתקין תקנות לגבי דרכי היישום של החוק.
אסף.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
מרווח גחון עד 50 ס"מ.
ימות המשיח או שמישהו התבלבל בתאריך ?
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
מרווח גחון עד 50 ס"מ.
ימות המשיח או שמישהו התבלבל בתאריך ?
1 באפריל היה לפני שבועיים והמתיחה של חנן היתה הרבה יותר מוצלחת.
אבל בואו נניח/נפנטז שזה אמיתי.
מאיפה ימדדו 50 ס"מ?
מתחת לביצה של דנה 60 זה מאפשר צמיג של יותר מ-60 אינץ'.....
מתחת לשילדה/מרכב?..... כבר היום רובנו עברנו את זה. תמדדו, יהיו לכם הפתעות.
לגבי הספקים, בהחלט נסתפק גם ב- 1,500 כ"ס צנועים בלבד ......
אבל עזבו מספרים. הכל סתם פרטים טכניים ומה שחשוב הוא העקרון וההכרה ואני זורם עם זה.
אם כן, ואכן יעבור, אכן ימות המשיח וחבל שלקח "רק" 76 שנה, אבל מוטב מאוחר מאף פעם.
אם זה אמיתי, זה מצדיק מסיבה רצינית. אבל עד שזה רשמי, מוקדם לחגוג. בואו נראה לאן זה יתפתח.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
גם אם זה נכון וגם אם זה יקרה, מעניין אם יהיה אפשר להכשיר רכבים שכיום לא חוקיים לחוקיים.
נגיד כל ההגבהות 4" וצמיגי 35 שאנשים נוסעים עליהם
Sent from my SM-G988B using Tapatalk
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
החשדנות במקומה.
זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי.
אני מניח שזה יוכשר כפי ש"הוכשרו" כל ההגבהות שטרום הג'יפוקליפסה - כי אני לא מכיר אף אחד שבעקבות הג'יפוקליפסה הנמיך ושינמך את הג'יפ. ונכון שבדרך עפו הרבה שבבים ורבים נדפקו ונרדפו וגם שילמו תועפות וזה חבל.
מוטב לאשר ולהסדיר, מלהמשיך לרדוף אחרי טחנות הרוח ולהפוך את כולם לעבריינים.
מעניין מי הצליח להפעיל לובי ולהגיע להצעה הזו, שלכשעצמה היא כבר סוג של הישג שנראה כאילו נלקח מספר הפנטזיות.
נחיה ונראה.
קודם כל שיעבור.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
ואף מילה על העלות לקבל אישור פרטני שכזה?
גם היום בכמה עשרות אלפי שקלים ניתן להכניס רכב למעבדה של הטכניון ולקבל אישור כשירות ובטיחות (אם הוא באמת כזה) שמשרד התחבורה לא יכול להתעלם ממנו.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
sgill
ואף מילה על העלות לקבל אישור פרטני שכזה?
.
אולי כאן קבור הכלב.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
אני קראתי רק בהגדרות את המונח "חלק משופר".
בהמשך קראתי שמותר לשפר, אבל להרכיב רק חלק מקורי, חלק oem, או חלק משומש.
אז אם אני משתמש רק בחלקים כאלו,
איך אני משפר?
(מודה שקראתי קצת ברפרוף).
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
נגיד לקחת מנוע פירקת אותו לשיפוץ ועל הדרך עשית ממנו סטרוקר. כאן זה יהיה חלק משופץ ששופר.
אסף.
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
היה איזה עניין עם חוטיני, לא?
אסף.
היה משהו…
מישהו זוכר את הפרטים?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
תגובה: הצעת חוק - סדנה מורשית לשיפור כלי רכב
...וזה גם יכול להיות מנוע משופץ מרכב אחר. עם יותר בוכנות, נגיד.
קראתי את הצעת החוק וזה על פניו כיוון חיובי.