-
הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
התחיל לפני שבועיים, תוך כדי נסיעה איטית בשטח בעמק הירדן וביום חם בצהריים אני קולט שמחוג החום עולה, מוריד לחץ מהדוושה ועובר לרגוע, המחוג מפסיק לטפס אבל לא יורד ואז קולט שמנורת השמן מתחילה להבהב, מדומם ומרים מכסה, מחוץ לרכב יש חום גיהנום והניתוק מהמציאות ע"י המזגן מדהים, המים במיכל העיבוי מתמלאים וגולשים, ישר הנעתי והזלפתי מים על הרדיאטור, הרכב מתקרר מיד ואני יוצא מהשטח,ניכנסתי לקיבוץ שער הגולן ולאחר מספר שעות החלפתי את השמן בחדש והוספתי כחצי ליטר מי-מזגן, בבית שטפתי את הרדיאטור עם 'פלאשינג' ומילאתי עם תרכיז+מי-מזגן,הבהמה תיפקדה כמו חדשה, כעבור שבועיים כלומר ביום חמישי האחרון נסעתי שוב לעמק הירדן עם שיר חדש בלב, הטמפרטורה בעמק הגיע הישר מהגיהנום של דנטה אז המשכתי לחבר בצפת אבל הגיהנום הגיע גם להרים, בעליה הארוכה והקשה מהעמק ממש בכניסה לצפת ראיתי ששוב הבהמה מתחממת, התחלתי לזחול במהירות 60 קמ"ש ואכן המחוג לא ירד אבל גם לא עלה יותר גבוה, במישור הרכב התקרר, בדקתי ולא גיליתי כל תקלה - יש נוזל קרור צלול, השמן צמיגי, הצינורות רדיאטור לא מתנפחים כשעולים טורים, הפאן-קלאטש מסתובב אבל איני יודע אם באופן מלא, הכל נראה תקין וזה ממש מבלבל , בטוח שיש כשל חלקי או שמיספר רכיבים 'עייפים' מפאת גילם המופלג (185000 ק"מ 1998) ובשעת מבחן 'גבריות' אידיוטי שהצבתי לבהמה- העסק לא דופק חלק,(קצת מזכיר את ממשלת אולמרט נכון?) למי יש עצה או מי יכול לאתר את הבעיה או מכיר מישהו שיש לו ניסיון שיושיע אותי(אותי, אותי, לא את אולמרט, הוא כבר שפך לאגר) ! ! !
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
קודם כל- תנשום עמוק.
חוץ מהתחממות בשני הימים הכי חמים בשנים האחרונות- היו תופעות של התחממות?
אתה מתאר התחממות איטית- כלומר- ספיקת הקירור של המערכת לא מספיקה, מה שאומר שאו שספיקת הנוזל במערכת לא מספיקה, או שאין מספיק זרימה של אוויר. הדבר הנכון בתור התחלה, במקרה של התחממות הדרגתית הוא ניקוי מערכת הקירור- לפחות ניקוי רדיאטור.
דבר נוסף- הטמפ' במערכת עלתה- הלחץ במערכת עלה. יש לך באוטו צינורות גומי בני 8 שנים בערך. אורך חיים של צינור גומי הוא בין 7 ל10 שנים- זה הזמן להחליף את כל הצינורות במערכת, כי הם נחלשו בחוויה האחרונה שהם עברו, וחבל שיתפוצץ צינור בפעם הבאה.
שורה תחתונה- קח את זה בתור מסר מהאוטו. תקנה צינורות חדשים ותחליף. שלח את הרדיאטור לניקוי, ועל הדרך תקנה ותחליף גם תרמוסטט (עולה גרושים- מה אכפת לך? ). פעם ב8 שנים זה זמן טוב לנקות את המערכת קירור.
אה, כן... תמיסה + מי מזגן = רע.
נוזל קירור איכותי מוכן מראש מיצרן מוכר= טוב.
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
וואלה, המליצו לי על הקטע של תרכיז+מי מזגן שני מוסכניקים וג'יפאי וותיק ומיקצועי שמתנייד על סיקס ובונה לנו מזל"טים בתע"ש וכולם טוענים שבתרכיז יש חומר שמנוני שעוזר לחיי משאבת המים ומונע קורוזיה, עכשיו אני עוד יותר מבולבל
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
ברוב התרכיזים יש מי ברז + צבע. התרכיזים האיכותיים מגיבים רע עם מים ישאליים, ויוצרים קורוזיה מוגברת במערכת. נוזל קירור מיצרן מוכר, מכיל גם את:
ציטוט:
חומר שמנוני שעוזר לחיי משאבת המים ומונע קורוזיה
אבל אתה גם יודע שהוא לא מזוייף, ושהוא עושה כל מה שהוא אמור לעשות, בלי תגובות כימיות נבזיות עם מים ישראליים.
עוד על נוזלי קירור ומים מזוקקים (מי מזגן הם מים מזוקקים) :
http://www.jeepolog.com/forums/showt...F7%E9%F8%E5%F8
וגם:
http://www.jeepolog.com/forums/showt...E5%F7%F7%E9%ED
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אסף, קראתי הכל בשקיקה, חזק, אבל איזה חומר קרור מתאים לגאלופר? מה שמו המסחרי והיכן קונים? אני השתמשתי בתרכיז כחול שארוז במיכל שחור עם פקק אדום (וחשבתי שהעולם ירוק אבל השטח חום והחיים אפורים....איזה עולם ציבעוני)
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אלון, קראתי באחד הפורומים שבמודל 98 יש בעיה ברדיאטור, אשר הוגדל (או משהו בסגנון) במודלים מאוחרים יותר.
איזה מודל שלך? (יש סמיילי על שנת הייצור בהודעה שלך)?
ד"א - אשמח לשמוע בפרטי את דעתך על הרכב
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
קנה נוזל מבית טוב. קטרפילר, טויוטה, VW, פיז'ו- מה זה חשוב? העיקר שיש 50% חומר פעיל.
ובינתיים- האם התופעה חזרה, או שבאמת היא מוגבלת לשני הימים החמים בשנה?
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
זהו, התיאשתי למציאת פתרון עצמי וקבעתי עם יורם ממוסך אופק ביום רביעי לבדיקה, לדבריו צריך לבדוק את נוזל הקרור למען הסרת ספק בקשר למנוע ולהמשיך לפרוק וניקיון הרדיאטור, אם לא יעזור אז להחליף פאן-קלאטש,אם לא יעזור אז להחליף............ אני חושש שאצתרך לאסוף כסף בצמתים, אני מקווה שיורם מכונאי אמין וצנוע, מניסיון עבר עם מוסכניקים יש לי בעיות טחורים, אני מקווה שהצלקות לא ידממו
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אין סיבה לייאוש. כמו שכתבתי קודם- פרק את הרדיאטור (לבד), וקח אותו לניקוי. זה יעלה לך בין 300 ל500 שקל לניקוי. גם אם לא חייבים- פעם ב8 שנים מותר לנקות רדיאטור- זה לא יזיק (ואם זה כן יזיק, זה סימן שהרדיאטור גמור, וזה סיפור אחר). תבדוק לגבי העניין של החלפת הרדיאטור לגדול יותר כמו שכתבו קודם. אם הפאן קלאץ' לא היה תקין, במצב הזה:
ציטוט:
התחלתי לזחול במהירות 60 קמ"ש ואכן המחוג לא ירד אבל גם לא עלה יותר גבוה
הרכב היה מתחמם.
להיות על הצד הבטוח- תחליף צנרת ותרמוסטט. יעלה כמה שיעלה- זו תעודת ביטוח. גם זה עושים לבד.
מוסך זה בשביל עבודות מסובכות...
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אסף, יורם מ'אופק' אמר לי בטלפון שניקוי רדיא' יעלה 200+ עבודה+נוזלים עוד 300, אם אלך בעצמי לניקוי יקחו לי יותר ממאתיים ש"ח כי למוסכניקים יש מחיר אחר אצל בעלי מקצוע,
אני לא מכיר מישהו שמתמחה בניקוי, בנוסף אמר יורם שפאן-קלאץ חליפי חדש יעלה לי 500 בערך ושאורגינלי עולה כפול ומעלה, (ניראה לך שאני עובר תהליך של שיכנוע עצמי?) מהיכן משיגים את החלקים? ולמה לא נולדתי לאבא עשיר?
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
200 + עבודה.... כמה העבודה? עוד 200? עוד 300? תפתח דפי זהב, גש למנקה רדיאטורים, שאל אותו כמה יעלה, עם ובלי פירוק והרכבה. יש כאלה שלא מפרקים- פרק לבד ותביא לו. בד"כ זה באזור ה250 ש"ח (בלי מחיר מיוחד) אם אין בעיות (תיקונים שצריך לעשות אם יש קורוזיה). נוזלים- שוב- תקנה לבד נוזל איכותי.
ובלי קשר ליורם ולמוסך אפ"ק, בכל מוסך אתה לוקח סיכון שיכניסו לך את האלמנט...
לא הייתי רץ להחליף פאןקלאצ', הסברתי לך למה. גם שיטת איתור התקלות של "קודם נחליף אח"כ נראה" - למרות שמקובלת בארץ הקודש- אינה שיטה מקובלת- אתה משלם על פאן-קלאצ' חדש, אבל מה אם לא היה צריך להחליף?
חלפים קונים בחנות חלפים.
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
עכשיו קיבלתי הודעה ש"כדאי להחליף את הפאן-קלאטש כי זו הבעיה בדרך כלל בגאלופרים ויש כזה בדיוק אורגינל אבל לא ממוסך יונדאי ומחירו 350 " וש"לא למהר לגעת ברדיאטור כי הוא יכול להתפרק", אולי באמת כדאי להחליף לפאן-קלאטש חדש במחיר כזה?
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אני אומר- קודם לבדוק. אח"כ להחליט.
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
ציטוט:
נכתב במקור על ידי אלון
עכשיו קיבלתי הודעה ש"כדאי להחליף את הפאן-קלאטש כי זו הבעיה בדרך כלל בגאלופרים ויש כזה בדיוק אורגינל אבל לא ממוסך יונדאי ומחירו 350 " וש"לא למהר לגעת ברדיאטור כי הוא יכול להתפרק", אולי באמת כדאי להחליף לפאן-קלאטש חדש במחיר כזה?
1. מע' קירור זה לא פיזיקה גרעינית! כל מכון רדיאטורים ינקה לך.
אני אישית יש לי ידיים שמאליות 500 ש"ח כולל מעמ+פירוק והרכבה עשיתי אצל "גונגה" בתל אביב. כולל השריה בחומצה חוטרים וכו'. אם הרדיאטור דפוק אמורים לעלות על זה.
2. כמו שאמר אסף שווה להחליף צנרת העלות לא גבוהה (500-1000 ש"ח) אבל יחסוך לך הרבה כאב ראש.
בהצלחה
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אלון לי יש גם גאלופר וגם אני סובל כמוך מבעית התחממות בימים חמים וגם בעומסים כבדים כגון נסיעה מאומצת בדיונות ,אני אשמח עם לאחר התיקון תשתף אותי עם זה הצליח ומה בדיוק היתה הבעיה כי עד היום אמרו לי שאין הרבה מה לעשות וככה האוטו זה המחלה שלו . (יש לי 99 אוטומט קצר)
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
גם אם הרכב לא מתוכנן לעומסי חום כבדים, תמיד אפשר לשפר. החל ממאוור חשמלי נוסף, וכלה ברדיאטור מוגדל. תלוי כמה זה באמת מפריע, מה שמחזיר אותי להתחלה:
ציטוט:
קודם כל- תנשום עמוק.
חוץ מהתחממות בשני הימים הכי חמים בשנים האחרונות- היו תופעות של התחממות?
אסף.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אלון,
כל מה שאסף כתב יפה ונכון.
אבל, אם לא בא לך להכנס למה שאנחנו קוראים "דבר מושך דבר",
לימים מבוזבזים במוסכים בלי להיות בטוח בתוצאה, ואם גם לא בא לך
להתחיל להסתבך עם הוצאות, הייתי מתחיל דוקא בקניה של מאוורר
חשמלי חזק מפירוק, ומתקין אותו על הרדיאטור, בנוסף לפאן עם הקלאץ'
שיש לך, ומחבר אותו עם מפסק ידני.
כאשר אתה רואה שיש עליה בחום, תפעיל אותו, ואני מניח/מקווה שהענין יסתדר.
אל תיקח מאווררי ספאל קטנים ולא משמעותיים - יש המון אופציות ומבחר גדול
של מאווררים מכלי רכב רבים, בעקר דיזלים ומסחריות.
העלות קטנה, כאשר בנוסף לקניה תצטרך בית פיוזים עם פיוז, ריליי, מפסק
on/off וחוטי חשמל. הכל ממש גרושים
בלי קשר, הייתי בכל מקרה מחליף את צנרת הגומי וגם את הבנדים בחדשים.
גם לזה אתה לא צריך מוסך - רק שתי ידיים ומברג:wink:
אם תזדקק לעזרה עם המאוורר החשמלי, אוכל לעזור לך למצוא משהו טוב
במחיר סביר במגרש הפירוקים שאני קונה ממנו את כל מה שאני צריך
למשחקים המשוגעים שלי.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
QUOTE=אלון]תוך כדי נסיעה איטית בשטח בעמק הירדן וביום חם בצהריים אני קולט שמחוג החום עולה - מקרה ראשון
בעליה הארוכה והקשה מהעמק ממש בכניסה לצפת ראיתי ששוב הבהמה מתחממת, התחלתי לזחול במהירות 60 קמ"ש ואכן המחוג לא ירד אבל גם לא עלה יותר גבוה - מקרה שני[/QUOTE]
אכן במקרה כמו המקרה הראשון מאוורר חשמלי יפתור לו את הבעייה, אבל הבעייה היא לא רק שם, שכן במקרה השני היה בנסיעה במהירות של כ-60 קמ"ש, מהירות בה המאוורר החשמלי לא יהיה יעיל כמעט.
מכאן אני מסיק שיש צורך גם בשיפור אחר במערכת הקירור.
לא מכיר את הגאלופר, אך אם ניתן לוותר על הפאן קלאץ', הניסוי הראשון שהייתי עושה זה להרכיב מאוורר ללא פן קלאץ', מכני לחלוטין, ובודק האם יש שיפור. אם לא יהיה שיפור, צריך לטפל במערכת המים.
ללא קשר, אכן הגיע הזמן להחליף צינורות מים, ויפה שעה קודם.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
ציטוט:
נכתב במקור על ידי shmil
QUOTE=אלון]במקרה השני היה בנסיעה במהירות של כ-60 קמ"ש, מהירות בה המאוורר החשמלי לא יהיה יעיל כמעט.
????
למה?
המאוורר החשמלי יהיה יעיל תמיד, בתנאי שיש צירקולציה כלשהי, אפילו בסרק.
בנסיעה של 60 קמ"ש ללא ספק יש. חוץ מזה, הצירקולציה תלויה גם בסל"ד, כך
שככל שההילוך היה נמוך יותר בותה מהירות של 60 קמ"ש, זרמו יותר מים בירדן8)
ראיתי שאלון מצא פאן קלאץ' חדש ב -350 ש"ח(ללא התקנה). מכיוון שהשאלה שלו,
עד כמה שהבנתי אותה, היתה איך לפתור את הבעיה בעלות כמה שיותר נמוכה, אולי זה יספיק.
אם זה היה הרכב שלי, וכבר נתקלתי פעם בבעיית התחממות, לא הייתי מוותר בשום פנים על
מאוורר חשמלי חזק נוסף עם הפעלה ידנית. מנוע שפוך עולה הרבה, הרבה יותר מאשר אמצעי מניעה
פשוט ויעיל כזה.
-
חוזר: הגאלופר מתחמם,מה לעשות???
אם כבר מוסיפים מאוורר חשמלי, למה בהפעלה ידנית???
לדעתי, ברכב מודרני כל עניין טמפרטורת המנוע צריך את תשומת ליבו של הנהג רק אם קורה אירוע חריג. המערכת צריכה להיות בנויה כך שביכולתה לטפל גם בעלית חום חריגה העלולה להתרחש מדי פעם (כמו שקרה לאלון) ללא מגע ידי הנהג.
לכן, אני ממליץ להוסיף גם מתג חום (יוניט בשפת העם) שיפעיל את המאוורר החשמלי, כאשר טמפרטורת נוזל הקירור עולה מעל 80 מעלות בערך. העלות זניחה בכל מקרה.