נמרוד. בוא נניח שהתקנתי מצבר כפול בשיטה ויש לי עכשיו ברז בורר.
למעשה במעבר בין 1-2 או 2-1 או 1-2 ושניהם יחד, יש תמיד איזו נקודת זמן שבה המחשב שלי לא מקבל מתח. האם זה תקין? האם לאורך זמן לא ייגרם לו נזק? סופה כמובן... :roll:
Printable View
נמרוד. בוא נניח שהתקנתי מצבר כפול בשיטה ויש לי עכשיו ברז בורר.
למעשה במעבר בין 1-2 או 2-1 או 1-2 ושניהם יחד, יש תמיד איזו נקודת זמן שבה המחשב שלי לא מקבל מתח. האם זה תקין? האם לאורך זמן לא ייגרם לו נזק? סופה כמובן... :roll:
רוני,
האם השאלה שלך היא בזמן עבודת המנוע ?
אם כן , לדעתי האלטרנטור ימשיך לספק זרם לא ?
רון.
זאת רק שאלה אחת אם כי יכול להיות שנתת לי בלי משים את התשובה. לא חשבתי על זה. חשבתי על מצב סטטי שבו המנוע מדומם. עדיין, נותר לבדוק האם בהעברה עם מנוע פועל לא עלול להיווצר פרץ מתח שיזיק למחשב עוד יותר?
אני מניח שהבעייה היא באמת מה קורה כשמעבירים ממצב למצב כשהמנוע עובד - ניתוק רגע של המתח למחשב בזמן פעולה יגרום לו נזק? לא יודע. ברשותך אני מעביר את זה לפורום הסופה, ואם נחכה כמה שעות יש פה לפחות ארבעה-חמישה אנשים שידעו לתת לך תשובה מוסמכת.
על מצבר כפול בסיקס: http://www.jeepolog.com/j6tech_dual_battery.htm
רוני, אני בחיים אבל בחיים לא הייתי משחק עם ניתוק מתח כשהמנוע עובד. גם במערכות חשמל מיושנות מאוד (טרקטורים עתיקים) זה עלול לשרוף את האלטרנטור שלא לדבר על מערכות משובצות מחשב. אל תחלום על זה אפילו.
לגבי השאלה שלך, שאלת את נמרוד אז נראה מה תהיה התשובה שלו אבל יש לי הערכה:
יש בספר היצרן הוראות מיוחדות לניתוק מצבר?
אם כן, אז צריך לנהוג על פי ההוראות האלה בזמן החלפת המצברים על ידי המפסק.
אם לא, אז אין לך מה לדאוג. אני לא חושב שהיצרן בונה על כך שתנתק את כבלי המצבר רק X פעמים במהלך חיי הרכב.
בכל מקרה, אם אתה מוטרד מעניין ניתוק המתח למחשב בזמן ההחלפה אתה יכול לקחת חוט דק מאחד הפלוסים של המצברים, לחבר לו בטור נורת ברקס או נורת חניה בתור נגד, להמשיך עם החוט למפסק קטן ולהמשיך מהמפסק אל כבל הפלוס הראשי של הג'יפ.
לפני שאתה משחק עם בורר המצברים, הרם את מפסק המעקף, שחק עם הבורר כרצונך ואז הורד את מפסק המעקף.
חנן בוא ואגלה לך סוד:
אני עיוור צבעים. לכן, כדי לא לגרום נזק לצמות שבהן חוטים יכולים להיות בצבעים שונים אבל דומים, למשל צהוב וירוק בהיר למשל אפור לעומת וורוד או תכלת (במיוחד כשזה בלוי ומלוכלך כדרכן של צמות) החלטתי מזמן שלא להתעסק בחשמל רכב. מן הסתם גם רמת ההבנה שלי או הרצון של ללמוד את העניין ירדו מאד. לכן אני מקבל את דבריך לא רק בגלל שאני סומך אלא גם בגלל שאין לי כלים עצמאיים להתמודד עם הטיעון.
נדב השמשוני, הבן של, התקין מתג יכטות כמו של נמרוד ללא כל בעיה נראית לעין, אם כי לא חלף די זמן כדי לדעת מה הנזק המצטבר - אם בכלל - למחשב.
אני חושב שאם מישהו יסע לארה"ב אני אבקש ממנו משווה טעינה. במקרה חרום תמיד אפשר לעקוף אותו.
ושוב אני ממתין לתשובות של חכמי החשמלאות.
רוני, אתה מוזמן אליי ואני בשמחה אעזור לך עם זה.
ניתוק מצבר כאשר הסופה מונעת ישרוף את המחשב אבל לא לגמרי.
בסופה האלטרנטור מספק כוח למחשב ומשם מתבצעת החלוקה לצרכנים (ובינהם מצבר).
ברגע שתנתקו את המצבר תצרו מצב של עומס שאין לו לאן לפרוץ ותשרפו את הדיודות במערכת חשמל של המחשב, על מנת להמשיך לעבוד עם אותו מחשב תצטרכו לבצע מספר שינויים מרחיקי לכת במערכת החיווט של הרכב - אפשרי אבל לא מומלץ.
מצד שני, אין שום בעיה לחבר מצבר נוסף כאשר הרכב מדומם - רצוי כאשר המנוע עצור לגמרי.
לרדו
ננסה לבדוק את זה אצל גורמים נוספים, אך בעיקרון...
תנתח קודם כל מתי יהיה השימוש במצבר השני, הרי התדירות נמוכה אם בכלל, ויתרה מזו, מצבר נוסף הינו בגדר גיבוי (תקן אותי אם אני טועה) והשמוש בו יהיה כשימוש במצבר שהתרוקן והוחלף...וגם אז המצב הזה קורה.
כבסיס, עד שלא יהיו תשובות מוסמכות, אני הייתי מחכה בהתאם לנוהלי הספר כמה דקות בין ניתוק האחד וחיבורו לשני ואך ורק כאשר המנוע כבוי...
אריק, לא התייחסת לפתרון שלי שישאיר את המחשב מחובר למתח כל הזמן, גם בזמן המשחק עם הבורר.
חנן - המחשב לא מקבל מתח מהמצבר אלא להיפך.
המצבר מקבל מתח מהמחשב :?: :shock:
נמרוד תקרא את התגובה הקודמת שלי,
אני מדבר פה מנסיון שהיה לי בחיבור שני מצברים ברנגלר, שריפת מחלק הזרם במחשב, קבלת הצעת מחיר של 13Kש"ח על מחשב רנגלר חדש, ובניית מערכת חשמל חדשה על מנת לחסוך מחשב.
אמיר, אני מודה שלא לגמרי הבנתי אותך אבל לצורך העניין זה לא ממש משנה. מה שאני הצעתי משאיר את המצבר מחובר למחשב או אם תרצה את המחשב מחובר למצבר ובכל מקרה, אף אחד לא ירגיש כלום בזמן המעבר בין המצברים אם יש חוט שעוקף את הבורר.
המיתוג אשר מעביר מתח טעינה למצבר נעשה ע"י המחשב...
אתם רוצים לפתח את זה בצורה של "ממתי מתחיל המחשב להוות גורם במערכת ?"
"האם תמיד" ?
"האם רק X דקות לאחר ההתנעה " ?
אישית - אין לי מושג אך אני מחפש קצת נתונים כרגע...
ממה שהגעתי אליו עד עכשיו מצאתי שישנו סט-אפ מסוים בהתקנת מצבר כפול, ללא התהליך הזה חלק מהבעיות מלבד המחשב הינן הפיקוד על חיישן החמצן. קראתי שחלק מהסימפטומים הינם מנוע המסרב להתניע, או יותר נכון מתניע וכבה מיד...
אני יודע רוני, שזה לא עונה לך כרגע, אבל לאט - עובדים על תשובה.
וואוו, איזו התעלמות בוטה :roll:
לסופות צבאיות יש שני מצברים, אבל המערכת עובדת על 12V , למה לא לבנות כזה?
בכל אופן, רוני, אני אדבר היום עם ה"סופר" וניראה מה הוא יגיד.
אגב - אם תבנה לעצמך מערכת חשמל אתה יכול להישתמש במיספרים על החוטים, חלק נכבד מתעשית הרכב עבר למיספור חוטים במקום צבאים שונים בגלל שאתה ושכמותך מהוים כ 13% מהאוכלוסיה, תוסיף על זה תאורה לקויה בחלק מהמיקרים ותקבל הרבה תקלות של חיבורים לקויים.
חנן,
זה לא שאני מתעלם...
א. לא ירדתי לסוף דעתך (את החשמל שלמדתי בתיכון שכחתי עקב 13-14 שנים ללא התעסקות אמיתית איתו).
ב. אני לא מכיר את מערכת המחשב בסופה שמורכבת עד כמה שאני זוכר מכשישה חיישנים...(מחשב פרמיטיבי לחלוטין) ואיני יודע אף את מתח וזרם הכניסה שלה...
אני ממש לא סגור על 12 וולט לדוגמא ! (שלא לדבר על הזרם הבטוח נמוך שמגיע)
בדיוק כמו שאני יודע שהפיקוד למשאבת דלק טפשית בסופה לא מגיע 12 וולט.
לכן איני רוצה אפילו לחשוב על עומס דמי שאותו אתה רוצה להפעיל לפני ותוך כדי מעבר ממצבר למצבר...
כולנו יודעים שספייק לא נכון עלול וישרוף את המחשב...
לכן מלכתחילה, רשמתי כי השימוש במצבר השני אינו צריך להיות בתדירות יותר גבוהה מאשר במקרים הבאים:
מצבר שנגמר מסיבה זו או אחרת, אלטנטור שהתקלקל...
ובמקרים אלו ממילא אתה מנתק ומחליף את הספק (מצבר) ו"פוגע" בפעילותו התקינה של המחשב...
וכל זאת, בדיוק כמו בעבודה על הרכב בין אם על ידיך ובין אם ע"י מוסכניק \ חשמלאי כאשר ישנו רצף של כמה דקות לפחות בין ניתוק המתח לבין חיבורו מחדש.
...אוף...הוקל לי...
אין עומס. הנורה לא תפיל עליה מתח משמעותי בעת המעבר ממצבר למצבר. עבור הזרמים הקיימים כשהמנוע אינו עובד, נגיד חמישים מיליאמפר נורה כזו תהווה נגד שיפיל עליו חצי וולט. לא נורא ולא משמעותי לטובת עבודת המחשב.
למה רציתי שיהיה נגד?
כדי שאם רוקנת מצבר אחד עד לרמה שהג'יפ לא מניע, נגיד שהמתח עליו שישה וולט ותחבר עכשיו במקומו את המצבר השני עם 12 וולט לא יהיה מצב שהחוט הדק יהווה קצר בין שני המצברים ויישרף.