מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
אני עומד לפני הזמנת מכשיר דיאגנוסטיקה, לOBD-II.
על הפרק 4 אפשרויות עיקריות-
מכשיר "פשוט", סדר גודל של 40$ עם המשלוח, מציג את הקודים וזהו.
מכשיר "חכם", סדר גודל של 60$ עם המשלוח, מציג את הקודים ובנוסף טקסט (במקום לחפש בספר), וגם מציג נתונים בזמן אמת מהחיישנים.
מתאם מהאוטו למחשב, למעשה "כרטיס תקשורת" שמתרגם את הקריאה מהOBD-II לRS232. סדר גודל של 50$ כולל המשלוח, תוכנה ללפטופ אפשר להוריד חינם מהאינטרנט, התכנה גם מראה קודי תקלות, גם את כל הנתונים של החיישנים וכו'.
אותו דבר, אבל עם יציאת USB, עולה 15$ יותר.
מנסיון-
מה יותר שימושי? מכשיר שמחזיקים ביד או מתאם ללפטופ? (אני מזכיר, זה לשימוש פעם ב... בשביל לאתר תקלות ברכב- לא לשימוש של מוסך).
יש שימוש אמיתי לנתונים בזמן אמת מהחיישנים?
את המכשיר עם היציאה הטורית, אפשר לחבר לPDA עם מתאם לUSB, אם שחבל להשקיע כסף במה שאין לו יציאת USB ??
אסף.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
בלי להיכנס לכל האופציות, לעניות דעתי, תפסול על הסף את המכשיר שמראה רק קודים של תקלה. זה בולשיט. אתה חייב להיות מסוגל לראות בזמן אמת את נתוני החיישנים. יש הרבה מקרים שבהם המחשב לא יזהה תקלה או יזהה תקלה לא נכונה, ומוח אנושי שגם יודע מהי המציאות שהרכב נמצא בה בפועל, ידע לראות מה תקין ומה לא.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
המכשיר הראשון והפשוט הוא המכשיר היחיד שיתן לך תשובה מהירה ופשוטה
אתה מדפיס לעצמך את רשימת הקודים ואתה מסודר
****
אתה צריך לדעת בדיוק מה אתה רוצה לקבל מהמכשיר
לא קיים מכשיר שיאפשר לך כל מה שאתה רוצה ( לפחות אני לא מכיר אחד כזה )
גם המכשירים היקרים ביותר היעודים של יצרני הרכב 10.000 $ ומעלה :twisted:
לא נותנים את כל התשובות .
המצב היום שהמוסכים מחזיקים כמה סורקים ובדרך כלל משתמשים בסורקים הפשוטים
הם נותנים לך כיוון ותשובה נכונה .
הסורקים החכמים גוררים אותך לתקלות לא נכונות הגרפים שהם מוציאים הם גרפים ונתוני זבל בחלק גדול מהמקרים . ( הם מוציאים נתוני מחשב ולא נתוני חיישן )
בנוסף יש יותר ויותר מחשבים שלא מתקשרים מול סוריק ה OBD2 התיקני .
אתה מתקשר רק לתקלות מנוע \ ממסרה .
בקיצור כל עוד אתה לא יודע מה בדיוק אתה צריך אין מה להוציא כסף על מערכות יקרות .
*****
איציק
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
אני מתייעץ, כי אני לא בטוח מה אני צריך.
על פניו- בסה"כ צריך את הקודים. עם זה אפשר להמשיך הלאה, לבדוק ערכים מהחיישנים עם רב מודד, לחפש תקלות פיזיות בקונקטורים ורתמות, לנקות מה שצריך וכו'.
מה שאתה אומר מעניין, כי אם לא מדובר במדידות על החיישנים, יכול להיות שאני מקבל נתון שמסתיר את התקלה (כי היא בין החיישן למחשב או בפענוח של הנתון הגולמי מהחיישן).
אסף.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
אסף, נראה אותך מזהה עם רב-מודד ביתי פשוט קריאת סל"ד לא נכונה מחיישן הקרנק או הקמשפט, או מזהה את התדר בחיישן MAP שעובד על תדרים (כמו למשל בפורדים אם אני לא טועה).
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
מתאם שמתחבר למחשב הוא הפתרון העדיף לטעמי, מכיוון שיש לו אפשרויות בלתי-מוגבלות מבחינת תוכנה. כל הזמן יוצאות תוכנות חדשות עם יכולות מורחבות שמקרבות אותך יותר ויותר ליוכולות של מכשירים מקוריים של היצרנים.
שים לב שאתה צריך את הדגם עם חיבור ה-USB. הלפטופים על הפורט הסריאלי כבר נכחדו.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
המכשירים המקוריים היפים " החכמים " של יצרני הרכב הם תעלול שיווק חכם שתפקידו
לקשור את הלקוח דרך המוסך ליצרן הרכב !
הציוד החילופי שנמצא היום חופשי בשוק מאפשר לבצע כמעט את אותה עבודה בלי להסתבך .
יש מספר פעולות שלצורך הביצוע שלהם נדרש באמת ציוד מיוחד ( שיכפול מפתחות \ איפוס בסיסי למחשב ניהול מנוע ועוד ... )
כל הסורקים ללא יוצא מהכלל נותנים נתוני חישנים כפי שמחשב הרכב מספק אותם
לא כפי שמחשב הרכב רואה אותם ) ויש הבדל גדול )
בסורקים טובים יש סקופ כחלק משולב מהמערכת ואז המערכת מעלה לך את התוכנית את מיקום
( וולט מטר DVM ) הקונקטור מאפשרת לך להפעיל
אבל מערכות אלה נמצאות על אותו מכשיר הם לא קשורות לתוכנה קריאת הקודים .
סקופ 2 ערוצים
DVM מכשיר
סורק קודים בסיסי
וכמובן תוכנית חשמלית ובלוק דיגרמה של מערכת התקשורת של הרכב יעשו את העבודה טוב יותר .
******
לצערי יצרני הרכב אינם מספקים נתוני תקשורת על קווי הבס
יצרני הרכיבים לא מספקים תמונות צג של סקופ איך כל רכיב צריך להתנהג
וכאשר אתה מתמודד מול תקלה לפי הוראות היצרן אתה מהר מאד מחליף רכיבים מבלי להבין מה התקלה .
*******
איציק
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
יש רבי מודד המיועדים לעבודת אלקטרוניקה במוסך
והם יכולים למדוד סלד מהחישן
פולסים למזרקים
תדר מחישנים שונים
הנתונים המתקבלים מדויקים ביותר .
****
איציק
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
הי,
אני קניתי את אחד המכשירים הפשוטים (49$ לפני משלוח).
מספק רק קודי תקלות, יש לי ספרון מודפס שמפרט את התקלות.
לי המכשיר הזה מספיק.
החסרון שלו זה מה שחנן ציין - אין לך דרך לאתר תקלה בעזרתו אם נורת ה CHCK ENGINE כבויה.
מצד שני, עד היום לא הייתי ממש זקוק לזה (טפו, טפו :D )
המכשיר הזה נותן כיוון טוב לבעיה ומאפשר לכבות את המנורה לאחר התיקון.
ראיתי כבר מקרים שהנורה דלקה, המחשב הודיע על תקלה א' והבעיה הייתה בכלל ברכיב ב', כך שאכן, המוח האנושי עוזר....
סער.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
נתון נוסף .
לאחרונה התחילו להופיעה קודי תקלה לא מזוהים ( בציוד המקורי )
נדלקת מנורת תקלה אתה מתחבר עם הסורק הסורק אומר נמצאה תקלה XXX אבל אני לא מכיר תקלה כזאת . לפעמים מאפשר מחיקה לפעמים לא .
במצב כזה אתה נגרר לתקלות מחשב \ ותקלות תקשורת .
****
ואז אתה מתחבר עם סורק פשוט ביותר שמוצא לך קוד תקלה ידוע רק מקטלג אותו לפי מיספור תיקני
כלל עולמי ( ולא לפי קוד יצרן הרכב )
כאשר אתה הולך לפי הקוד העולמי אתה מגיעה לרכיב כל שהוא ומתברר שהוא לא מקורי .
מקולקל אבל לא מקורי .
מסקנה היא שיש קודי תקלה הניתנים לזהוי רק לרכיבים מקוריים וסורקים מקוריים
כאשר נעשה שימוש בחלקים לא מקוריים לא תמיד ניתן לזהות את התקלה .
הסורק הפשוט אינו יודע חוכמות הוא מראה מה יש בלי פרשנות .
*******
איציק
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
עבדתי עם סורקים רבים, רובם מקוריים OEM וחלקם AFTER MARKET ואינני יודע על מה אתה מדבר!
ההבדלים ברמות עצומים:
תאימות מלאה, תצוגת תקלות מיוחדותליצרן הספציפי (P1XXX), מהירות רענון מסך, קריאת נתונים נכונה, ולא ג'יבריש שכמהסורקים גנריים מציגים, אפשרויות הקלטת FLIGHT RECORD ברמה מאוד גבוהה שמאפשרלהינעל על תקלות ספוראדיות רגעיות ומהירות, Reprogramming ועוד.
רוב סורקי ה-OEMמציעים גם חבילת MEASUREMENT לסקופ ורב-מודדאינטגראלי.
זה לא סתם שהם עולים יקרמאוד.
סורקים OEM מאוד חכמים וחסרונם שצריך המון ניסיון וידע להפיקמהם את המיטב, וזה בסופו של תהליך למידה והתנסות, בר ביצוע.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
אפשר לעצור רגע?
אין לי מוסך, וגם לא יהיה בעתיד הקרוב.פתחתי בזה את הדיון- סקאנר לחובב, למי שכשנדלקת לו נורת התקלה בלוח השעונים, רוצה להיות מסוגל לחפש לבד את הפתרון. בסופה יכולתי להוריד קודי תקלות. יש מכוניות שאין את האפשרות הבסיסית הזו, ולכך מיועד הסורק, מבחינתי. לכן הדיון על המכשירים יהקרים לא רלוונטי לרובנו.
אסף.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
אז תקפיד להיות בטוח שהסקנר מתקשר מול הרכב אותו אתה הולך לבדוק
לא כל OBD 2 מתתקשר לכל פרוטוקול למה .? איך מזהים ?
לא יודע .
לי יש מכשיר טיפש פשוט לרכב אחד מתקשר לרכב שני לא למה ?
מדובר על כלי רכב משנתון 2005 ומעלה
****
איציק
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
אסף,
בדיוק זו הסיבה שיש מכשירים זולים ;)
לרובנו אין מוסך, רובנו לא צריכים את המכשיר ביום-יום ואם מוציאים 50$ במקום 250$ אז נשארים לנו 200$ בארנק :lol:
ד"א,
אם אתה מביא את המכשיר דרך הדואר, מכשיר של 50$ מגיע עד הבית בלי מיסים, היקרים יותר עלולים להתעכב במכס ולעלות יותר...
ב EBAY מציינים עבור סורקי ODB2 אם הם מתאימים לרכבים ספיציפיים (בד"כ WV/אודי/ארופאיות אחרות )
סער
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
עניין התאימות נבדק. הכוונה הראשונה היתה לקנות את המכשיר הכי בסיסי. הרעיון של ממשק למחשב קוסם לי בגלל האפשרויות האינסופיות- ועדיין במחיר של מכשיר בסיסי.
אסף.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
פספסתי כנראה את ההתלבטות. אם הסורק שמתחבר למחשב כל כך טוב בגלל האפשרויות הבלתי מוגבלות שהוא מאפשר, ואין יתרון משמעותי לסורק הפשוט יותר, אז למה אתה מתחבט בשאלה הזו?
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
כי אני לא בטוח שזה פרקטי/ שימושי. אני לא בטוח שהסורק הפשוט לא ייתן לי כל מה שאני צריך. אני לא בטוח שלהתחבר ללפטופ בכל פעם רק בשביל קוד של ארבע ספרות- זה מעשי.
אסף.
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
פרקטי אמרת? יופי. בהרבה דגמים ניתן לחלץ קוד תקלה ללא כל עזרים טקטיים כגון סורקים.
איזה רכב מדובר?
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
בוקר טוב לכולם
קודם כל כאחד שתחום הדיאגנוסטיקה הינו תחום עיסוקו העיקרי הרשו לי לציין ולהרחיב דבר שכבר נאמר כאן. מאחורי כל מכשיר דיאגנוסטיקה, ולו המשוכלל ביותר, יש צורך במוח אנושי אשר יודע לתרגם את הקוד לתהליך עבודה של תיקון תקלה.
ישנם בעולם שני סוגי קודי תקלה נפוצים:
1. קוד תקלה יעודי לסוג הרכב, כלומר לכל יצרן ישנם קודי תקלות אשר מתאימים רק לסוג הרכב שהוא מייצר.
2. P קוד או קוד בינלאומי. זהו קוד תקלה אשר מתחיל באות P ולאחריו רצף של 5 ספרות. P קוד הינו קוד בינלאומי לתקן OBD II וכיום רוב הייצרנים עוברים אליו אבל לא כולם.
רוב מכשירי הדיאגנוסטיקה הייעודיים לרכב מסויים מוציאים רק קוד ייצרן ולא P קוד. מכשירי האפטר מרקט מוציאים P קוד ולכן צריך טבלת המרה לקוד יצרן או טבלת P קוד.
לדעתי וכמי שניסה מספר כלי דיאגנוסטיקה פשוטים מאוד ופשוטים פחות וכן כלים ייעודיים לרכב מסויים, לאנשים כמונו/כמוכם אשר מחפשים פתרונות לתיקון עצמי, יש צורך במכשיר דיאגנוסטיקה לא הכי פשוט, מכשיר עם חיבור למחשב הינו עדיף מכיוון שיש מגוון אפשרויות רחב יותר, לדוגמא:
יש לך מחשב אשר מובר למכשיר, בתוך המחשב יש לך כבר גם את טבלת ה P קוד כך שאינך צריך גם ספר בנוסף למכשיר, במחשב אתה מכניס איתרי תקלות קודמים שלך או כל דבר אחר ולאט לאט יוצר לך מאגר מידע משלך אשר ישמש אותך בכל פעם ויקצר לך תהליכים בעתיד, אם אתה משקיע אתה קונה גם סקופ למחשב. ובכך אתה מגיע למצב שאתה יוצא לרכב עם מחשב (אשר כולל בתוכו "ארגז כלים" לדיאגנוסטיקה), עם מאגרי המידע שלך (אשר נמצאים במחשב) ועם ארגז כלים - כי אין תחליך לג'בקה ולמברג.
דעות נוספות ועזרה אשמח לספק בפרטי או בטלפון 050-3210103.
www.batauto.com הינו אתר שמאגד בתוכו את כל הרכבים, את כל טבלאות ה P קוד ואת כל הדרכים להוציא קודי תקלה ללא מכשירים. כמו כן זהו מאגר המידע החינמי הגדול ביותר,שאני מכיר, לנושא דיאגנוסטיקה ברכב.
מקווה שעזרתי.
רפי
חוזר: מכשירי דיאגנוסטיקה- התלבטות פרקטית
ציטוט:
נכתב במקור על ידי רפאל
בוקר טוב לכולם
קודם כל כאחד שתחום הדיאגנוסטיקה הינו תחום עיסוקו העיקרי .......
רפי
אז עכשיו חידה רפי:
נא ציין את 15 קודי המשנה של התקלות שיכולות להופיע עבור כל קוד ראשי (אביזר).
מכשיר OBD2 הוא חביב, אך התקן מטפל בזיהום אויר ולא בתיקון תקלות אמיתי.
5 ספרות אינן מספיקות לזיהוי תקלות מלא. יש צורך בכעשר ספרות.
בברכה,
קיד.
נ.ב. כל אחד רשאי לעזור לרפאל בפתרון החידה.