פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
שלום חברים.
בימים אלו התחלתי לעבוד על פרוייקט חדש - בניית CJ מאפס.
הרכב מיועד להיות רכב לטיולי עבירות, פשוט, אמין, וחוקי, תוך טיפול שורש בנקודות התורפה של המקור.
הקונספט העומד מאחורי הרעיון הוא פשוט: לבנות את הרכב מאפס, עם מכלולים חדשים או משופצים, ובמקרים מסויימים, טובים יותר מהמקור הסטנדרטי.
שמתי יד על CJ6 מודל 79', שיוצר בישראל. הרכב עמד הרבה שנים ומשמש כרגע בתור בסיס לערמת פסולת ברזל, אצל הבעלים הקודם. למעשה אין בו אף חלק או מכלול שאני מחשיב כתקין או עומד לעשות בו שימוש, למעט השלדה.
המפרט המתוכנן לג'יפ, מלמטה למעלה:
צמיגים - 33".
סרנים - אחורי DANA 44, מלפנים אני רוצה חוזק דומה, ויש מספר שיקולים, אשמח להצעות. שני הסרנים נעולים.
קפיצים - חדשים. (תתכוננו שם בראשל"צ).
טרנספר - D20 או D300.
גיר - לא פחות מ-T18A.
מנוע - 258 עם שיפורים קלים לטובת נשימה עדיפה בסל"ד בינוני וגבוה. בסעיף הקרבורציה אני מתלבט בין הזרקת TBI למאייד MC2100, שתי החלופות טובות מאוד, ולשתיהן יתרונות וחסרונות. מע' הצתה TFI, אולי ראש סופה? מנסיון בפורומים אמריקאים, נראה כ-SWAP פשוט ומוצלח.
מע' היגוי - בהתאם לסרן הקדמי שייבחר, כנראה מקורית שתחוזק לטובת אמינות, ביטול חופשים מובנים ועמידות.
בודי - CJ8 או סופה (עם חזית וכנפיים של CJ!), לפי הזמינות.
מע' חשמל - חדשה ככל האפשר, הכיוון הוא צמה מוכנה מEBAY.
כמובן שרכב, ואפילו CJ, מורכב מעוד הרבה הרבה פיצ'יפקס קטנים ויקרים, מושבים, ברזנט, חשמל, אביזרים, ג'אנטים וכו', ולכן נראה כפתרון טוב, למצוא סיקס נוסע ממודל גבוה יותר, שלם ככל האפשר, אך ללא טסט, ולתת לחלקיו עדנה מחודשת ברכב שאני בונה (או במילים פחות עדינות - לשחוט אותו לחלקים).
במציאות של השוק היום, נראה כי זהו הפתרון המשתלם ביותר.
עלות הפרוייקט המוערכת בשלב זה היא 30-40K.
פילוסופיה: אני לומד מנסיונם של אחרים , שקנו רכב זול, ושיפצו אותו לאט לאט, תוך תיסכול מתמיד. היה לי בעבר סיקס, שהיה לכאורה במצב טוב, אבל היה לא אמין. אחריו היה לי את הקורנדו, שהוכיח לי שאפשר לחזור מטיולים ארוכים וקשים על הגלגלים (לא של הגרר). לכן החלטתי לבנות את הרכב מאפס, ברצף, כמו שצריך, מההתחלה ועוד הסוף.
אני לא ממהר (ממילא יש לי שנתיים עד שהוא יהיה אספנות).
הפרוייקט כבר מוכן אצלי בראש, אני בכוונה לא נכנס לפרטים בהודעה הזאת, רק מציג את הרעיון.
השרשור הזה יציג את התקדמות הפרוייקט, וכמובן ישמש אותי להתייעצות איתכם.
עידכונים בקרוב,
בעז.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
ציטוט:
נכתב במקור על ידי בוזי
עלות הפרוייקט המוערכת בשלב זה היא 30-40K.
המחיר, זה בדולרים, נכון?
אם לא, אשמח לקבל הסבר.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
בוזי, שכח משלדה של מודל 79. לא שווה כלום.
תקנה שלדת ימ"ח מחוזקת ותשתמש בה.
יש לי בודי סופה קנט גבוה בשבילך, לא שלי אלא של חבר.
יש לי מלא חלקים, מכסה מנוע, גריל קדמי, ג'אנטים ועוד.
אם אתה הולך על 33, אתה בשקט יכול להשתמש בDANA30 עם ציריות מחוזקות. למצוא D44 קדמי יכול לקחת זמן וזה גם לא יהיה זול כי הוא נדיר.
אל תחשוב אפילו על DANA20 בתור טרנספר. הLOW שלו הוא 1:2 אבל הבעיה העיקרית היא שהוא מתאים בול רק לT150, כל תיבה אחרת תדרוש מתאמים. D300 וT176, תחשוב על זה בתור התחלה, T18 זה אחלה, הראשון שלו די נמוך, נדמה לי 1:6 בערך.
מנוע, אם יהיה לך תקציב, שים כבר מנוע סופה. אחר כך תעשה ממנו סטרוקר.
קפיצים, כשתגיע לשלב הזה דבר איתי. הרכב שלי מושבת כנראה לתמיד (מבחינת רישוי) ואני אולי אמכור את הקפיצים שלי.
שעונים, תזמין מארה"ב. כנ"ל לגבי צמת חשמל. אל תטרח לתקן קיימת.
בכל שאלה/עזרה וייעוץ אתה מוזמן לפנות אלי.
בהצלחה ואל תשכח לצלם.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
בוזי - אלא אם כן אתה אוהב לבנות ולשפץ רכבים אין שום סיבה בעולם להכנס לפרויקט כזה.
מה תקבל בסוף - רכב שנת 79 עדין לא באספנות אבל דורש שני טסטים מתישים...
בעלות שצינת מסתובבים בשוק הרבה סיקסים מעולים וגם סופות מצוינות שיתנו לך אותו הדבר אבל בהרבה פחות כאב ראש וכסף והכי חשוב רכב שלא דורש שני טסטים.
אם כבר לך על פרויקט בכוון של אלון. צמיגי 37 סרנים מתאמים מתלי ספירלות ועוד. והבונוס שבסוף כול זה יהיה אספנות ולכן זול לאחזקה. פרויקט כזה מצדיק את כאב הראש שבלבנות רכב מאפס.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
מוני אתה באמת חלש בחשבון...:-) שלדה מושבתת, בוזי יודע שהוא יעבוד עליה שנתיים - 2009 - הרכב אספנות, עולה על הכביש.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
מה הביג דיל בשני טסטים לשנה? לא שמתי לב שאני עד כדיי כך סובל ומשלם.
קניה של רכב "מוכן" בעלות דומה לא תתן את אותה תוצאה איכותית ובטח לא אותה הנאה וסיפוק.
תשאירו את הדמורליזציה בבית.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
ג'ו לא כל הישראלים פנטזיונרים - אתה במקרה נתקל דווקא בדפוקים (את הכי דפוק לקחת איתך לטקסס - אגב, תודה רבה!). בוזי הוא אחד מהשפויים יותר. וגם אם זה יצא קצת יותר מ40K שקל זה סדר גודל של המחירים. לדעתי - וזה לאן שאולי אקח את הג'יפ שלי בעתיד כשיתפנה זמן עבורו, כרגע הוא פשוט מניע ונוסע פעם בשבועיים לחורשן וחוזר בלי בעיות -
סרנים - מקוריים. כלומר 44 ו30 רחבים שאתה יכול למצוא ב3000 לזוג במגרשים בלי בעייה. ה30 הקדמי מסתדר יופי עם 33. זוג ציריות ספייר ופלאנג'ים בתא המטען הם ביטוח מושלם. לא נזקקתי להם עד היום. שאלת יחסי העברה - תיכף נגיע לזה.
טרנספר וגיר - כנ"ל, מקוריים של סיקס משנות ה80 - T176 ומודל 300. זמין, זול, אמינים ומצויינים.
מנוע - כמו שאמרת, 258. אם יש לך עניין באלקטרוניקה וההתעסקות איתה כמו חנן, ניר, מוני ואחרים - לך על הTBI. אם לא - קרבורטור טוב. ללא ספק המוטורקראפט מבית מדרשו של COAS הוכח כמוצלח ורכישה יעילה ביותר.
יחסי העברה... 4.10 בסרנים - טוב בכביש, טוב בשטח, בתוך המכלול של הפרויקט שלך זה לא יקר במיוחד ויש לך את הזמן ללמוד ולהתקין כמו שצריך על הסרנים שאתה קונה ומשפץ. השאלה היא האם לג'יפ טיולים בלבד לא עדיף כבר 4.56... בכביש במילא לא נוסעים יותר מ80-90. אם אתה יכול להשקיע יותר, אז 4.10 בסרנים וקיט 4:1 בטרנספר (כ1000$) זה האידיאל.
נעילות - זוג לוקרייטים, פשוט אין סיבה בעולם להשקיע ביותר.
כשאתה נשאר בחבילה המכאנית הזאת, שהיא מצויינת, אתה נהנה משפע של חלקים זולים וזמינים ביותר, ולא צריך לשבור את הראש על כלום - דרישפטים, ציריות, הכל פשוט וזול. תעמיד לך ספיירים מראש, בתהליך הקנייה, לפי ההזדמנויות, ואז אתה מסודר לשנים קדימה.
קפיצים/בולמים - תשאר בתצורה המקורית (לא שאקל רברס ולא ספרינג אובר, בשביל 33 לא צריך כלום) , קפיצים חדשים וטובים, לא ארוכים מדי (שלי למשל ארוכים מדי).
וזהו מבחינה מכאנית, העבודה האמיתית היא לסדר בודי טוב, ולתת לג'יפ את האופי האישי - כלוב, ברזלים, דיגומים, פגושים, אמצעי חילוץ ונוחות ועוד ועוד...
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
ועל זה אני בדיוק מדבר!
חסרים גרוטאות כמו של נמרוד???
לך תמצא סיקס (אם אתה ממש רוצה רכב אספנות) או סופה משופרים בטוב טעם.
ב 40K אפשר למצוא משהו ממש טוב.
ומשם תתחיל לשבצר את הרכב שיתאים לפעילות שלך.
למה להתחיל מאפס כשאפשר לבנות אל עבודה טובה שמשהו אחר עשה?
אלא אם כן זהו חלום חייך, ובמקרה זה "איחלתי לחיל הצלחה בהמשך תפקידו"
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
הי חברים,
תודה על התגובות.
שילדה:
היתרון של שלדה משנת 79 הוא כפול: רישוי של אספנות (אני לא אסיים את הבנייה לפני 2009, ראה כותרת), ומחיר זול.
את השלדה הערומה אני אתקן במידת הצורך ואחזק.
שילדת ימ"ח היא בעייתית, מבחינת רישוי. הרכבים האלו לעולם לא יוכלו לעלות על הכביש באופן חוקי.
טרנספר:
D20 הוא טרנספר שמתאים Bolt-on לT18. אמנם היחס הקצר שלו הוא 1:2 בלבד, אבל יחד עם הילון ראשון 1:6 ויחסי העברה מתאימים, אפשר לטייל כל היום ב-HI ולשלב ל-LOW רק ב 100 מטר של הטיול שדורשים זאת.
ייתכן ובכלל אני אפול על T18 עם D300 שעבר clocking, ואז מתעוררת שוב שאלת הסרן הקדמי.
זאת הסיבה שאני קודם אוסף חלקים, ורק אז ניגש לבנייה.
מנוע:
הרכב כאמור צריך להיות חוקי, ולכן מנוע סופה יורד מהפרק. מה עוד שאין לי צורך במנוע חזק כ"כ, 258 משופר מעט יעשה את העבודה בשבילי.
הרכב עצמו הוא סיקס, זה מה שאני אוהב, זה הרכב שאני מביט לו בפנסים ומחייך. על זה אי אפשר להתווכח.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
תגידו, הוא נראה לכם כמו ילד שהגיע החופש הגדול ומשעמם לו? הוא יודע מה הוא רוצה, עזבו אותו כבר מקניה של רכב מוכן. אנחנו מכירים אותו מספיק זמן כדי לדעת שהוא יודע למה הוא נכנס.
לגבי הסרנים אני חושב שאתם טועים טעות מרה ובועז צודק, מאוד צודק. אין שום סיבה שבעולם ללכת על D30, בטח לא המחיר; D44 קדמי תקין אפשר למצוא היום ב2000 ש"ח, תוסיפו עוד 500 למיסבים ומחז"שים וסוף סיפור. הוא בונה אוטו מאפס, אין לו סיבה להתפשר אבל יש לו את כל הסיבות ללכת על 44, העיקרית שבהן היא שרידות. D30 לא יעלה לו הרבה פחות מזה אבל יתן לו הרבה מאוד פחות, בפרט אם יום אחד הוא יחליט שבא לו 35'.
גיר - בהחלט T18A, ולא רק כי הוא יבוא ממני אלא כי הוא יכול. זה לא יעלה לו יותר מT176 (פחות, למעשה) ושוב, זה יתן לו הרבה הרבה יותר. 1:6.32 בהילוך ראשון, מיכה. התאמות ושיפוץ אורי טל כבר עשה לו. T176? הצחקתם אותי. חלקים לT18A? הצחקתם אותי פעמיים. האוטו שלו יהיה ערימת אבק חלוד לפני שהמפלצת הזו תצטרך שיפוץ שוב.
טרנספר - כן, D300 נשמע כמו האופציה הטובה ביותר. עמיד מאוד לסיקס כזה, אין בעיה להתאים אותו לT18A כי כבר היה על הגיר הזה טרנספר כזה. אינסוף חלקים. קיט Terralow אם יש תקציב.
יחס העברה - 4.10 לכל היותר. זה לא שיש בעיה של כח בהילוך ראשון עם הT18A.
נעילות: Spool אחורה, לוקרייט קדימה. ככל שאני נוסע יותר על הסיירה שאצלי (14 בולט +זיקה) כך אני מבין את עצמי פחות עם הנעילה האוטומטית, גם בכביש. הכי צפוי שיש, אפס חופשים, אפס מכות, אפס הפתעות, שרידות 100%.
מתלים - לי יש העדפה למתלי סליל, לכל רכב. זה לא בכיוון של בועז, אז אני לא אפרט.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
המתכון המנצח לדעתי (תיקון המפרט שלך עם תוספות):
צמיגים - 33".
סרנים - אחורי DANA 44, מלפנים דנה 30 עם ציריות מחוזקות (צלבים גדולים). זה אמור להספיק בלי בעייה לצמיגי 33" ויחסוך לך משקל מיותר של דנה 44 כבד מקדימה.
יחסי העברה - לדעתי 3.73 הם היחסים המתאימים לצמיגי 33" עם מנוע של סיקס. מעבר לזה המנוע מתחיל לצעוק לך בכביש המהיר. לא לשכוח שאין הילוך אוברדרייב בגיר, והדרך לשטח יכולה להיות ארוכה. חוץ מזה שכך תנצל את המירב ממנוע עם אופי כזה. עם יחסים קצרים יותר הרכב יהיה מסורס בכל מקום שהוא, חוץ מבזחילת סלעים.
ולמען האמת, אתה יכול גם להשאר בשקט עם יחסי העברה מקוריים 3.31, בעיקר אם אתה בונה מנוע עם יותר בשר.
בקשר לנעילות: אחורית לוקרייט, אבל אם אתה נוהג לנסוע בשטח משולב 4X4 HIGH אז שכח מנעילה קדמית אוטומטית. תצטרך לשים נשלטת או לוותר על נהיגת שבילים מהירה במצב משולב.
קפיצים - חדשים. (תתכוננו שם בראשל"צ).
טרנספר - D300.
גיר - T18A.
מנוע - בלוק וראש סופה סטרוקר. כמו שאפשר להכניס צמיגים 33" ברשיון כך גם את הבלוק. המנוע הזה הוא כיף גדול, ואין סיבה שלא יהיה אמין. מוזן בקרבורטור MC2100 (או הדגם הגדול יותר, בהתאם למנוע).
ראש מנוע בלבד על מנוע 258 סטנדרטי לא מניב שינויים מורגשים ביחס לראש 258 מהדגם החדש, אבל אם תוסיף לו גל זיזים נורמאלי יותר יהיה נחמד.
מע' היגוי - בהתאם לסרן הקדמי שייבחר, כנראה מקורית שתחוזק לטובת אמינות, ביטול חופשים מובנים ועמידות. מערכת ההיגוי המקורית תעשה את העבודה מצויין.
מאוד מומלץ להעביר את ההיגוי אל מעל מפרקי ההיגוי במקום מתחת! על הדרך אפשר לעבור לתפוחי הגה גדולים יותר (אצלי המקוריים מחזיקים בין שנה לשנתיים).
היגוי מהעל המפרק יתן לך זויות נכונות יותר לאחר הגבהה (אפילו לא תצטרך זרוע פיטמן מונמכת, וזה פחות עומס על תיבת ההגה), וישמור את מוטות ההיגוי שלך גבוה מעל הסלעים.
מומלץ לעבור לתפוח מסוג אחד לכל מערכת ההיגוי (שימוש במופות להיפוך הברגה).
בודי - CJ8 או סופה (עם חזית וכנפיים של CJ!), לפי הזמינות.
מע' חשמל - חדשה ככל האפשר, הכיוון הוא צמה מוכנה מEBAY.
יש עוד ערימות של עיצות בנוגע לשיפור אמינות ברכב, אבל זה לאח"כ אם יעניין אותך.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
הי ערן, תודה על ההתייחסות.
T18A+ Dana 300= ביצה בצד נהג. דנה 30 לא מתאים.
יחסי העברה - סביב 3.73 או 4.10. , הגיר כבר ייתן לי את הזחילה.
מע' היגוי - לזה בדיוק התכוונתי, שיפורים א-לה בולדוג.
אחרון וחביב, המנוע - 258 הוא מנוע נהדר בסל"ד נמוך ובינוני. בסל"ד בינוני-גבוה הוא מקבל אסטמה,
מנסיונם של אחרים, מע' הצתה ראוייה (כל דבר עדיף על המקור), וראש מנוע של סופה, פותרים את החולשה הזו.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
אני משתדל לא להגיב או להעיר בנושאים שאין לי ניסיון בהם ממקור ראשון, כלומר דרך הגריז, השמן והתחת.
בעניין המנוע והחשמל יש לי מה להגיד.
צמת חשמל חדשה היא בזבוז כסף וכאב ראש לא קטן, אם הצמה לא במצב קטסטרופלי אין לכך הצדקה, כמו במקרה של מיכה. במקרה הגרוע ביותר ניתן לקנות מסמו צמה של ששת לנקות ולהתאים.
ראש מנוע של סופה על גבי מנוע 258 משנת 87 ואילך (מכסה שסתומים מאלומיניום) מוסיף הרבה.
ערן, אתה שופט לפי רס"ן שמועתי מבלי לבדוק את שאר הפרטים. ביום בו המנוע שלך יהיה משהו מעבר לסטנדרטי תוכל ליעץ בעניין. קראתי, שמעתי וראיתי זה לא ניסיון ולא מקור ליעוץ..
מוטורקראפט 2100 מהדגם הגדול יותר לא מתאים לאף מנוע 6 צילינדר, גם אם מדובר בנפח של 4.7L. אלה אם אתה מצטרף לחבורות ה**** בדיונות של פלמחים.
קאמשאפט "משופר" יגרור איתו צרות שיצריכו השקעה נוספת, כמו צילצולים, שינוי עקומת המומנט לרעה ועוד. לדחוף פנימה דיזות בגודל היסטרי כדי למנוע צילצולים זה לא פיתרון.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
אני מסכים עם אשר. המנועים הללו, במיוחד לג'יפ טיולים, לא צריכים ולא אוהבים שיפורים "משוגעים". מה שקורה עם המנועים המשופרים מדי, זה בד"כ דיבאגינג שנמשך לנצח, והתעסקות אינסופית עם המנוע, על חשבון טיולים. מי שכל מה שמעניין אותו זה לעלות דיונה מסויימת על הצד- יאללה. מי שרוצה ג'יפ טיולים אמין- אשר נתן את הנוסחה הנכונה. תוספת של TBI - ואף אחד לא צריך יותר מזה.
נראה לי שגם אתה, בוזי, מבין את זה- וטוב שכך.
אסף.
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
ציטוט:
נכתב במקור על ידי בוזי
T18A+ Dana 300= ביצה בצד נהג. דנה 30 לא מתאים.
מה שקובע את צד היציאה הוא הטרנספר בלבד. מה הקשר לגיר? אני יכול להביא לך תמונות של גיר וטרנספר מקוריים מהמפעל, ותראה בעצמך. כמו כן, בג'יפ של אורי טל הסרנים היו סטנדרטיים (ביצה בצד נוסע כמובן).
מע' היגוי - לזה בדיוק התכוונתי, שיפורים א-לה בולדוג. בדיוק
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
בוזי בהצלחה.
איזה חלקים מתוך הרשימה כבר יש לך?
איפה אתה מוכן להתפשר ואיפה לא?
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
אני לא מבין למה אתם שמים צמגים של טוסטוס על הרכבים האלו? אתה בונה אתה הרכב מאפס? שים דנה 44(יעלה לך טיפה יותר מדנה 30) ולך ישר על 35"
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
ערן: גיר T18 מתאים בולט און לטרנספר דנה 20 (ביצה בצד נוסע), או לדנה 300 הפוך, יעני clocked. הוא מתאים לעוד טרנס', עם מתאמים יקרים.
עומר: יש לי שילדה... ויש לי גיר אצל אלון. למה שאתפשר? המפרט שלי צנוע והגיוני.
ארז: 33" הוא הגלגל הגדול ביותר שנכנס מתחת לסיקס, בלי SOA, בודי ליפט ושאר צרות.
הוא גם נראה פרופורציונלי לרכב מוגבה באופן הגיוני, לא מזמין ביקורות של נציגי החוק, ולא מושך עיניים.
אני בונה רכב הגיוני וסביר, לא אקסטרים.
מחר אני הולך לבקר את הגרוטאה, אנסה לצלם ולהעלות תמונות של "לפני"...
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
מנסיון של חבר שביצע מהלך דומה מאד הסכום גבוה בהרבה ממה שאתה מתכנן- אצלו זה הגיע ל50K מעבר לעלות הגרוטאה הראשונית.
מה שכן, בסיום היה לו רכב חדש.
http://www.jeepolog.com/forums/showt...t=%F4%E9%E8%F8
חוזר: פרוייקט חדש מתחיל - CJ6 מודל 2009
לך על מיני ספול מאחורה
חבל לסבול מתיקתוקים ומכות
מיני ספול עושה רק טוב , גם ההגה מגיב טוב יותר