סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
אני פותח שרשור חדש בנושא שנתכן לא מעט בפורום מכיוון שאני רוצה להתייחס בעיקר לכתוב בכותרת.
לפי הוראות היצרן שמופיעות על מדבקה של שמני פז/ קסטרול מתחת למכסה המנוע של הסמוראי 96 שלי:
שמן גיר/ טרנספר/ סרנים: פזרקס 90 HD
מנוע:קסטרול- 15W50, 20W50
עכשיו, אני יודע שסוג השמנים, ייתרונות וחסרונות, נדון כאן המון. אבל אני שואל, מדוע בכל מה שקשור לעבודה על הרכב אנחנו כ"כ אוהבים להיצמד להוראות היצרן אבל בנושא סוג השמן, כולנו אוהבים לעשות מה שאנחנו מבינים.
רוב בעלי הסמוראים והמומחים למיניהם משתמשים וממליצים על 10W40 למנוע ו- 80/90 לסרנים וגיר/טרנספר, בניגוד למה שכתוב לי על אותה מדבקה. למה?
אני משתמש כבר תקופה ב- 90 HD לסרנים ע"פ המלצה שקיבלתי בעבר ממכונאי, וחושב גם לשים אותו בגיר וטרנספר ע"פ הוראות היצרן. אז מה, עכשיו גם לעבור לשמן מנוע שרשום שם?
שמן 90 HD קשה להשיג בחנויות חלפים ואני קונה אותו בד"כ ממוסכים.
מה דעתכם??
יונתן
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
מה ההבדל בין ה80-90 ל 90HD
ברמה המעשית של צמיגות וכו
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי ישי.פ
מה ההבדל בין ה80-90 ל 90HD
ברמה המעשית של צמיגות וכו
לא יודע. אומרים שה- 90 מעט יותר צמיג. אשמח להארה מהמומכים.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
בספר הרכב המקורי שמצורף ע"י סוזוקי מומלץ לשים 80\90 .
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
אצלי ברכב אני שם את השמן הזול ביותר.
מכיוון שהשמן במכלולים הנ"ל לא צובר פיח ולא נמצא בטמפרטורה קיצונית(להבדיל משמן מנוע)
אני גם מחליף יחסית הרבה שמן, כל סוף חורף.
בכל זאת נראה לי שאני טועה
מכיוון שהמכלולים יחסית מרעישים והעברת ההילוכים קצת קשה, אולי הסיבה שהשמן לא מסכך כראוי
אשמח למלצות על שמן למשל "אמריקן איגל" איך הוא?
ולגבי הסיווגים מה הם אומרים למשל GL4 GL5 וכו?
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
אתם מתיחסים להוראות יצרן שהיו נכונות ביום הדפסת הספר .
שמן הוא מוצר שיצרני הרכב משנים את הדרישות ואת המפרט בהתאם לצורך .
רצוי לקחת את הוראות היצרן ואת מפרט השמנים שיש היום ולראות מי מחליף את מי .
****
לגבי שימוש בשמן זול בסרנים ובמקומות אחרים כי שם אין פיח אני לא הייתי נוהג כך .
נכון אין פיח .אבל יש הרבה שחיקה \ לחץ בין גלגלי שיניים \ רטיבות \ מתכות שיש להם תכונה להדבק ( אלומיניום .... נחושת .... ) בשילוב עם חומרי פלסטיק וגומי .
שימוש בשמנים זולים ( שהם בדרך כלל גם שמנים לא איכותיים )
או שימוש בשמנים לא מתאימים למערכות בהם הם פועלים .
זאת דרך קצרה לנזק כבד .
כדאי לדעת שבתוך השמן יש תוספים שונים תוספים אלה הם הסיבה למחיר ולאיכות המוצר .
את התוספים לא תמיד ניתן לראות בעין ( לפעמים יש משקעים בתחתית האריזה ) זה לא ליכלוך ;) .
*****
איציק
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי מורי
בספר הרכב המקורי שמצורף ע"י סוזוקי מומלץ לשים 80\90 .
אם כך, מדוע הסתירה בין מה שכתוב לך בספר לבין המדבקה מבית מ.תנועה שמודבקת לי על מכסה המנוע?
ובכלל, מה ההבדל בין שמן 90 HD ל- 80/90 ?
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
ה90 חד דרגתי, ה80W90 רב דרגתי. זה הכל.
המשמעות? הרב דרגתי ייתן שימון טוב גם בטמפרטורה נמוכה (ובלי להיכנס למילים גדולות כמו "שימון סטטי") בהתחלת הנסיעה. למשל- תחילת נסיעה, הילוך שני לא נכנס- לעתים זה בגלל שמן צמיג מדי כשהוא קר. בטמפרטורות הגבוהות הצמיגות זהה. מצד שני, החד-דרגתי מעט יותר חזק (מבחינת גזירה בין חלקיקי השמן), וזה עשוי להיות משמעותי בתנאי עבודה קיצוניים. הסמוראי קטן וקל מדי בשביל להיות בתנאי עבודה קיצוניים.
בשורה התחתונה, ובמיוחד כיוון שזו המלצת היצרן, שימוש ב80W90 פשוט לממסרת/ תיבת העברה/ סרנים נראה כמו הדבר הנכון.
לגבי המנוע- לא בא לי לכתוב, כי ייכנסו שני נודניקים (אחד מהם גם דביל, ועכשיו תנחשו למי אני מתכוון) לדיון, והוא יהפוך תוך 5 תגובות למשהו שאף אחד לא רוצה לקרוא.
אסף.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי asafk
בשורה התחתונה, ובמיוחד כיוון שזו המלצת היצרן, שימוש ב80W90 פשוט לממסרת/ תיבת העברה/ סרנים נראה כמו הדבר הנכון.
אסף.
בדיוק לזה אני רוצה להתייחס. מאיפה באה הסתירה, אם מורי טוען שבספר היצרן כתוב 80/90 ובמדבקה של היצרן (או ליתר דיוק היבואן...) כתוב 90 HD?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי asafk
לגבי המנוע- לא בא לי לכתוב, כי ייכנסו שני נודניקים (אחד מהם גם דביל, ועכשיו תנחשו למי אני מתכוון) לדיון, והוא יהפוך תוך 5 תגובות למשהו שאף אחד לא רוצה לקרוא.
אסף.
דביל? אם אני אנסה לנחש אני עלול לשרוף את עצמי. לא מעוניין...!
אבל בכל זאת אשמח להתייחסות בנוגע להבדל בין הוראות היצרן (או המדבקה(?)) לגבי שמן המנוע, ומה שהרוב ממליצים.
יונתן.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
יונתן, המדבקה היא העתקה של הוראות היצרן משנת 96. לפני 12 שנה. והיא לא העתקה ישירה - היא כוללת גם המלצה של היבואן המקומי על מותג שמנים מסויים (שמן הסתם היה להם איזשהו הסכם איתו אז).
שמן 80W90 GL5 שזה מה שאתה קונה היום בתור "שמן גיר ידני" בכל חנות כולל בתוכו את ה90 שהיבואן המליץ עליו לפני 12 שנה. אין שום בעייה.
לגבי שמן מנוע - שמן 10W40 לפני 12 שנה היה שמן יקר ולא נפוץ. שמן 20W50 היה הסטנדרטי. מאז זרם הרבה שמן, התקנים התקדמו, ושמני 15W40 ו10W40 חצי סינטטיים הפכו לנפוצים ביותר. אין סיבה להתעקש על שמן 20W50 שהוא מעט צמיג יותר במצב הקר.
אם אתה מתעקש על הוראות יצרן - על תתפס למדבקה, שהיא כאמור תקציר בלבד, תזכורת, אלא לך לספר המלא, לFSM, ושם תגלה שיש טווח של שמנים וצמיגויות אפשריות, וכל הדרוגים שכתבת נכללים בטווח הזה.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
מה לגביי הסיווגים GL4 ,GL5 וכו.. מה ההבדל?
ושוב איזה חברה אתם ממליצים?
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
GL5 זה שם התקן. זה התקן הנוכחי, שהחליף את GL4. אתה לא אמור להתקל בGL4 - אם כן, זה שמן מסטוק ישן מאד-מאד ולא ראוי לקנייה.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
בעיקרון השמן המומלץ הוא לפי הוראות יצרן,יש לשים לב לתקנים שמתחלפים עם הזמן.
התקן כולל בתוכו נתונים כמו צמיגות בטמ"פ שונות{מנוע חם וקר}.לגבי מכללי מערכת העברת כח קרי סרנים ,טרנספר וגיר,מנסיון שלי אים הם מרעישים {בדרך כלל מיסבים},שמן סינטטי שהוא בעל צמיגות גבוהה יותר ועים תוספים מקטיני שחיקה ,יעיל ביותר.מומלץ אף על פי המחיר הגבוה"פזעמל 200" של חברת פז.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי אלינועם חן
ועים תוספים מקטיני שחיקה ,יעיל ביותר.
לאיזה תוספים בדיוק אתה מתכוון?
כמו אל-שחק מנוע של LM ודומיו?
האם זה באמת יעיל יותר? זה משהו אמפירי?
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
בסרן של משאית או רכב כבד מאוד, יש טעם בשמן עם צמיגות גבוהה (90-140 על פי רוב). אני ממש לא מוצא לזה טעם כשמדובר בסמוראי.
אסף.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
קיימים סוגים שונים של תוספים שתפקידם בין השאר למנוע שחיקה,שנובעת ממאמצים של המכלל.כשהשמן חם הוא מאבד מהצמיגות שלו ומהתכונות שלו ולכן קיימת שחיקה מוגברת.השמן הסינטטי דואג לשמור על הצמיגות גם בטמפרטורות גבוהות והוא לא מאבד מתכונותיו כאשר הוא מתחמם.מה גם שהוא צמיג יותר וסמיךיותר וכאשר הוא נכנס בין המיסבים השחוקים הוא מקטין במידה ניכרת את הרעשים.
צמיגות למי שלא יודע היא התנגדות הנוזל לזרימה.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
תסלח לי אלינועם אבל אתה לא ממש מדייק.
א.שמן לא מאבד מתכונותיו כאשר הוא מתחמם.השמן בנוי לעבוד בתנאי חום נורמליים שכל רכיב מיכני מייצר כשהוא עובד.
כאשר מדובר בתנאים קיצוניים של חום וחיכוך, יש ערך מוסף לשמנים איכותיים עם תוספים מיוחדים.
רוב המשתמשים ה"רגילים" ממש לא זקוקים לשמנים מיוחדים.
ב.שמן סינטטי הוא לא צמיג וסמיך יותר. הצמיגות 80/90 זהה לחלוטין הן בשמן מינרלי והן בשמן סינטטי.
היתרון היחידי שיש לשמן סינטטי הוא בשמירה על אורך חיים גבוה יותר,ושמירה על התכונות שלו לאורך זמן רב יותר (מבלי לקחת בחשבון תוספים)
בידידות.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
תעשה לרכב שלך טובה ואל תשים לו זבל של "אמריקן איגל".
רק חברות נורמאליות.
אני אישית פוסל את liqui-moly אחרי אכזבה מרמת שמן המנוע הירודה שלהם. השמן מאבד את צמיגותו במאמץ = זבל מבחינתי.
שמן זול, סביר להניח שיהיה ברמה נחותה. ובכל מקרה כדאי לקנות רק שמנים מחברות מובילות ומוכרות, ובאריזות מקוריות, ולא אריזות שחורות זולות, שנראה שמילאו אותם ידנית באיזה מחסן.
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
מורי ידידי.
ראשית אני יוצא מנקודת הנחה שג'יפים לא עובדים ב"תנאים רגילים" אלא יותר מזה.{השטח הוא בהחלט לט "תנאים רגילים"}. לכן יש מצבים שהטמ"פ וחיכוך גבוהים מהרגיל.
שנית השמן שדיברתי עליו בהחלט סמיך יותר וצמיגי יותר!!!! והוא כולל בתוכו את כל התוספים ההכרחיים לגורמים להקטנת שחיקה.
השמן הוא של חברת פז{כחול לבן,מסתבר שגם פה עושים שמנים טובים}הוא נקרא פזטיב 220 {לא כמו שציינתי קודם,בדקתי שוב},הוא מיועד לממסרות שעובדות בסל"ד גבוהה עד 50000 סל"ד ,הוא מתאים לרכב ולתעשייה. השמן יקר מאוד אך מצדיק את מחירו.אני יכול לומר שהגיר והטרנספר שקטים בהרבה ממה שהיה קודם התחשב בעובדה ששני המכללים האלה זקוקים לשיפוץ{החלפת מיסבים וציר לגיר}
בידידות
אלינועם
חוזר: סוגי שמן גיר/טרנספר/סרנים/מנוע ע"פ הוראות היצרן?
ערן על איזה חברה אתה כן ממליץ?
ואיך אתה בוחן את האיכות של המוצר(ליקוי מולי)?
חוץ ממחיר, אריזה ושם מוצר.
אין אפשרות באמת לראות צמיגות מוצר. בעיקר לא בטמפרטורת עבודה בתוך המנוע.