כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
נסענו היום מבית השיטה לכוכב הירדן.
בירידות מכאוכב, במקום בו הדרך מאד משובשת ומלאה בולדרים ודרדרת, נסעה מולנו שיירה שהמכנה המשותף שלה היה ילדים ליד ההגה.
בחלק מהכלים הילדים נהגו ובחלק, ישבו על בירכי ההורים.
תעזבו אתכם מזה שזה לא חוקי ותעזבו אתכם מכל הפלפולים.
מישהו מאותם הורים היה סולח לעצמו אם ראש התינוק שלו שעצמות הגולגולת שלו רכות מאד, היה נמעך על גלגל ההגה?
סליחה אבל ראיתם פעם נוזל מוח נשפך מאזניים? הרחתם פעם ריח של מוח חשוף?
ואתם, שנתתם לילד בן 10-15 לנהוג וישבתם לצידו כשהאמא ושאר האחים (כולם לא קשורים) יושבים מאחור. חשבתם מה תגידו למנחמים בשבעה על מות רעייתכם בגלל שהילד לא ידע לשלוט ברכב בשפ"צ?
חשבתם מה תגידו כשיבואו החברים של הילד ההרוג שלכם לנחם אתכם? חשבתם איך היה יכול הילד להיות אחד מהם, צוחק, משמח את המשפחה וסועד אתכם כשתזדקנו - אם לא הייתם כל כך זחוחים באותו טיול?
זהו
את שלי אמרתי.
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
יש ילדים בני 15 עם יותר ידע וכישרון ממבוגרים בני 35.
תסתכל מה קורה במדינות עם תרבות מוטורית נורמלית, או בכלל.
הגיל, בלבד, הוא לא פקטור. גם 20 שנה של נהיגה בכביש ובשטח לא יכינו אותך להתמודד עם שפצ, אם לא תתכונן ספציפית לזה.
עם כל השאר אני מסכים 100%
Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
על זה נאמר ברוסית תיקנית-
השכל בא עם הגיל.
לפעמים הגיל בא לבד [emoji1]
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
כשנתקלנו במצבים דומים (כמו דוסים בסטיישן וערימת ילדים לא חגורים בבגאז.), אמרתי לזוגתי שזו דרכו של דארווין לצמצם את האפשרות שמאגרי הגנים שלנו יפגשו.
כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
איזה שטוית דורון...
הם מראש משכפלים את עצמם בקצב שגם אחרי הדילול יש להם פור גדול עליך. ולכן הסיכוי שצאצאיך יהיה דומה להם גדול במיוחד.
אתה סתם עובד על אישתך ויום איד היא תגלה את זה ותתרגז
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
איש הצפון
נסענו היום מבית השיטה לכוכב הירדן.
בירידות מכאוכב, במקום בו הדרך מאד משובשת ומלאה בולדרים ודרדרת, נסעה מולנו שיירה שהמכנה המשותף שלה היה ילדים ליד ההגה.
בחלק מהכלים הילדים נהגו ובחלק, ישבו על בירכי ההורים.
תעזבו אתכם מזה שזה לא חוקי ותעזבו אתכם מכל הפלפולים.
מישהו מאותם הורים היה סולח לעצמו אם ראש התינוק שלו שעצמות הגולגולת שלו רכות מאד, היה נמעך על גלגל ההגה?
סליחה אבל ראיתם פעם נוזל מוח נשפך מאזניים? הרחתם פעם ריח של מוח חשוף?
ואתם, שנתתם לילד בן 10-15 לנהוג וישבתם לצידו כשהאמא ושאר האחים (כולם לא קשורים) יושבים מאחור. חשבתם מה תגידו למנחמים בשבעה על מות רעייתכם בגלל שהילד לא ידע לשלוט ברכב בשפ"צ?
חשבתם מה תגידו כשיבואו החברים של הילד ההרוג שלכם לנחם אתכם? חשבתם איך היה יכול הילד להיות אחד מהם, צוחק, משמח את המשפחה וסועד אתכם כשתזדקנו - אם לא הייתם כל כך זחוחים באותו טיול?
זהו
את שלי אמרתי.
היית עדין בהתנסחות שלך.
כל מילה בסלע!
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
הכל נכון. במיוחד הושבת פעוטות על ברכי הנהג מול ההגה כדי ש"ינהגו". סכנה מטורפת, חוסר אחריות משווע.
לגבי בני נוער שנוהגים - ברור שאני לא בעד אבל אני תוהה על הצדקנות.
האם הגיל ורשיון הנהיגה, אותו אנחנו מקבלים אחרי שהוכחנו לטסטר משועמם שאנחנו מצייתים לתמרורים, מסוגלים לנהוג בקו ישר ב-30 קמ"ש, להשתלב בכיכר, לשמור מרחק, לבצע זינוק בעליה וחניה ברוורס במקביל למדרכה במרחק סביר ממנה - אומרים שאנחנו יודעים לנהוג?..... בולשיט.
בכמה מבוגרים שמחזיקים רשיון 30 ו-40 שנה ולא יודעים לנהוג בשיט - אנחנו נתקלים מדי יום ביומו? בכביש כמו גם בשטח? המונים.
אם בקבוצה המדוברת לא היו נוהגים בני נוער בגילאי העשרה, לא היינו אומרים כלום. מקסימום מסננים לעצמנו איך הם נוהגים גרוע.
עם יד על הלב - כמה מבינינו שגדלו בקיבוצים ובמושבים - לא היה נוהג באופן קבוע בשדות מגיל צעיר מאוד על טרקטורים, קטנועים, אופנועים, גרוטאות של מכוניות וג'יפים, באגים מאולתרים וכו'? ההורים שלכם ידעו על זה. תהיו בטוחים.
כשאנחנו נותנים לג'וניור בן ה-15 שלנו לנהוג בשטח, אנחנו מלמדים אותו דברים שלא ילמד אצל שום מורה לנהיגה - אבל, וזה אבל גדול ועיקר הבעיה - אנחנו גם מלמדים אותו שחוקים זה משהו תיאורטי וגמיש ושאפשר מדי פעם לכופף אותם ולעבור עליהם. והרי גם אנחנו מכופפים כל מיני חוקים מדי פעם ואין צורך להרחיב... איזה דוגמה אנחנו נותנים לבן שלנו, שאוהב ג'יפים ומחכה בקוצר רוח לרשיון הנהיגה? אני לא רואה הבדל גדול בין נהיגה ללא רשיון, נהיגה במהירות מופרזת, שינויי מבנה ברכב, חריגות בנייה, נתינת ולקיחת שוחד, השתלטות על קרקעות או התחמקות מתשלום מיסים. אנחנו חיים בחברה אנושית שיש לה כללים וחוקים ואין לנו פריביליגיה להחליט לאיזה חוק לציית ולאיזה לא.
לא תמיד אנחנו אוהבים את החוקים האלה, הרבה פעמים אנחנו מוציאים קיטור ומקללים ואפילו שונאים את אלה שקובעים לנו חוקים ותקנות מגבילים ואת אלה שתפקידם לאכוף את אותם תקנות וחוקים.... אנחנו גם קוראים להם בשמות ובכינויים וכו'. כן, גם אני. אבל ככה זה אצל בני אדם נורמליים שחיים במדינה מתוקנת. אנחנו מקללים, לא מרוצים, אבל מרכינים ראש ובסוף מצייתים לחוק וזה בסדר. מי שעובר על החוק, שיהיה מוכן לשלם על זה מחיר.
כל העניין כאן אם כן, הוא הבעייה החינוכית. איך אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לציות לחוקים ולחיים בחברה אנושית מתוקנת.
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
למעט, אולי, העניין שזה היה בקטע אתגרי לפי פות"ש, השאר זה בסה"כ עניין של גאוגרפיה.
אמרתם שנעזוב את החוק, אז נעזוב, לרגע.
הרי כולנו, או כמעט כולנו, רואים מירוצי מוטוקרוס של בני שנתיים במדינות מערביות יותר, ומתפללים שזה יהיה גם אצלנו.
הראש שלהם עמיד יותר? יש להם גנים לנהיגה יותר מפותחים משלנו?
עניין של גאוגרפיה, כמו שכתבתי, וגם תרבות.
לגבי שמירת החוק והחינוך, חשוב לא פחות ללמד את הילדים להטיל ספק בהכול: ברב, במורה, במרצה, במפקד, במנהל, בעיתונאי, במחוקק ובהורה שלך. תמיד להטיל ספק.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דרור ברלי
הכל נכון. במיוחד הושבת פעוטות על ברכי הנהג מול ההגה כדי ש"ינהגו". סכנה מטורפת, חוסר אחריות משווע.
לגבי בני נוער שנוהגים - ברור שאני לא בעד אבל אני תוהה על הצדקנות.
האם הגיל ורשיון הנהיגה, אותו אנחנו מקבלים אחרי שהוכחנו לטסטר משועמם שאנחנו מצייתים לתמרורים, מסוגלים לנהוג בקו ישר ב-30 קמ"ש, להשתלב בכיכר, לשמור מרחק, לבצע זינוק בעליה וחניה ברוורס במקביל למדרכה במרחק סביר ממנה - אומרים שאנחנו יודעים לנהוג?..... בולשיט.
בכמה מבוגרים שמחזיקים רשיון 30 ו-40 שנה ולא יודעים לנהוג בשיט - אנחנו נתקלים מדי יום ביומו? בכביש כמו גם בשטח? המונים.
אם בקבוצה המדוברת לא היו נוהגים בני נוער בגילאי העשרה, לא היינו אומרים כלום. מקסימום מסננים לעצמנו איך הם נוהגים גרוע.
עם יד על הלב - כמה מבינינו שגדלו בקיבוצים ובמושבים - לא היה נוהג באופן קבוע בשדות מגיל צעיר מאוד על טרקטורים, קטנועים, אופנועים, גרוטאות של מכוניות וג'יפים, באגים מאולתרים וכו'? ההורים שלכם ידעו על זה. תהיו בטוחים.
כשאנחנו נותנים לג'וניור בן ה-15 שלנו לנהוג בשטח, אנחנו מלמדים אותו דברים שלא ילמד אצל שום מורה לנהיגה - אבל, וזה אבל גדול ועיקר הבעיה - אנחנו גם מלמדים אותו שחוקים זה משהו תיאורטי וגמיש ושאפשר מדי פעם לכופף אותם ולעבור עליהם. והרי גם אנחנו מכופפים כל מיני חוקים מדי פעם ואין צורך להרחיב... איזה דוגמה אנחנו נותנים לבן שלנו, שאוהב ג'יפים ומחכה בקוצר רוח לרשיון הנהיגה? אני לא רואה הבדל גדול בין נהיגה ללא רשיון, נהיגה במהירות מופרזת, שינויי מבנה ברכב, חריגות בנייה, נתינת ולקיחת שוחד, השתלטות על קרקעות או התחמקות מתשלום מיסים. אנחנו חיים בחברה אנושית שיש לה כללים וחוקים ואין לנו פריביליגיה להחליט לאיזה חוק לציית ולאיזה לא.
לא תמיד אנחנו אוהבים את החוקים האלה, הרבה פעמים אנחנו מוציאים קיטור ומקללים ואפילו שונאים את אלה שקובעים לנו חוקים ותקנות מגבילים ואת אלה שתפקידם לאכוף את אותם תקנות וחוקים.... אנחנו גם קוראים להם בשמות ובכינויים וכו'. כן, גם אני. אבל ככה זה אצל בני אדם נורמליים שחיים במדינה מתוקנת. אנחנו מקללים, לא מרוצים, אבל מרכינים ראש ובסוף מצייתים לחוק וזה בסדר. מי שעובר על החוק, שיהיה מוכן לשלם על זה מחיר.
כל העניין כאן אם כן, הוא הבעייה החינוכית. איך אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לציות לחוקים ולחיים בחברה אנושית מתוקנת.
ראשית, גם אני נהגתי כילד ללא רשיון. היו אז זמנים אחרים, החוק היה סלחן יותר, לא הייתה מודעות, הביטוח היה פחות רלוונטי וגם... היה לי ולהוריי מזל שזה לא נגרם באסון. הבן והבת שלי (שניהם ג'יפאים), כבר לא זכו לנהוג מילימטר ללא רשיון ואין לי שום נקיפות מצפון על ש"דפקתי להם את הילדות".
כשילד נוהג בירידות מסוכנות, בדרך מבולדרת ומשופעת בשפ"צים, הוא לא רק מסכן את חייו וחיי משפחתו (ושאר הנוסעים או הולכים על המסלול), הוא גם מבטל את הביטוח ואביו או אמו, יצטרכו במידה והילד יהרג, לא רק לממן מכיסם את הלוויה, אלא גם את הנזק לרכבם, לכלים אחרים - אם המנוח הצעיר התדרדר עליהם עם "רכבו", את עלות החילוץ וכו'.
ואגב. נעים להיתפס ל"נהג בגיל 15 שכבר יש לו נסיון כמו למדריכי נהיגת שטח" אבל מה לעשות שהיו באותו מקום (ובוודאי גם בדרכים אחרות) גם נהגים בני 12 ופחות?
ומי שחושב שעצם הגולגולת של ילד בן שנתיים קשה כעורפו של אב סתום מוחין, טועה ומטעה.
הראשים הללו נמעכים כמו חמאה (כן. היה לי "העונג" המפוקפק לראות...).
מספיק בלימה קלה, בכדי שבטן האב (הלא חגור כמובן), תצמיד את ראש הילד להגה, והנה לנו טיול שהתחיל בג'יפ, נמשך במסוק, עבר לג'י אם סי הכחול של החברה קדישא, ונגמר בניידת וזינזנה...
ואתה יודע מה? עזוב את הצדקנות ואת "דאגתי המפוקפקת" לחיי הנהג והנוסעים ברכב ההוא.
אני דואג למשפחתי ואין לאף אחד זכות לתת לילד לנהוג ולסכן אותנו כשאנו מטפסים במעלה והנהג הצעיר (או האב עם הילד על הבירכיים שמתקשה לשלוטי ברכבו) נוסע מולנו ומאיים על חיינו.
----------------------------
ועוד לא דיברנו על הנזק שצילום של רכב כזה מקסדת הראש של מטייל רגלית ששונא "ג'יפאים פרועים, פראיים ושמזהמים ומלכלכים ורומסים את החוקים תחת הצמיגים הענקיים שלהם" - יעשה לנו כשיפורסם בכלי התקשורת. מי אמר "גול עצמי" ולא קיבל?
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
וואלה טיילנו באיזור... כנראה שהיום לראות טנדר שועט לעברך בשדות עם ילדים בארגז ביחד עם שאר ציודים זה דבר שבשיגרה... נידהמנו למראה כשגילינו שזה לא דעא"ש...
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
רובנו נהגנו בנערותנו ללא רשיון.
גם אני ולא מעט.
אני גם בדעה שמה שלמדתי בנהיגה ללא רשיון במקומות שוממים ונידחים, אף מורה לנהיגה לא היה יכול או מצליח ללמד אותי.
פעם היה מותר לשבת בארגז של טנדר. כל ילדותי עברה עלי בארגזי טנדרים - החל מסוסיתא, דרך וויליס ופיז'ו 404 וכלה בגלדיאטורים ובדי-200. היום אסור. פעם גם לא היו חגורות בטיחות, ופעם גם לא אכפו עלינו את רמת האלכוהול בדם לפני נהיגה.
אבל החוק מעולם לא היה סלחן לנהיגה ללא רשיון.
וכמו שכתבתי קודם - עצם גילו של הנהג לא אמור להוות שום פקטור לנהיגה נכונה, מיומנת או זהירה, יותר או פחות. כי אנחנו רואים כל הזמן נהגים בוגרים ומבוגרים שנוהגים רע, גרוע, מסוכן, לא בטוח, לא בטיחותי. מסכנים את עצמם ואת סביבתם, בכביש, בשטח - ולהם מותר כי יש להם רשיון.
אז נכון שההבדל העיקרי הוא שהביטוח שלהם בתוקף ויש מי שישלם. לנפגעים זה כבר לא יחזיר את חייהם או בריאותם.
טכנית, אין שום בעיה ללמד גם ילד צעיר יותר לנהוג ואפילו לנהוג טוב - בתנאי שהוא מסוגל, פיזית, לשלוט ברכב. באיזה גיל לתת לו רשיון? סיפור אחר. כאן כבר מדברים על בגרות נפשית ומנטלית. להבין את גודל האחריות. בארה"ב מותר כבר מגיל 16. אצלנו זה היה פעם רק בגיל 18. צה"ל לחץ, כי הוא נזקק לנהגים וחיילים התגייסו ללא רשיון וללא נסיון בנהיגה, אז הורידו ל-17.5 ואח"כ ל-17. ואז התחילו התאונות המטורפות של שמיניסטים שיוצאים לבילוי.
כולם מייללים על נהיגת הצעירים, כמה הם מסוכנים. כי יש סטטיסטיקות שמלמדות חד-משמעית שהם מושפעים יותר מלחץ חברתי ומעורבים בתאונות יותר ממבוגרים. ובגלל זה הגבילו אותם לנהיגה בהשגחת מלווה בחודשים הראשונים. צעד שנוי במחלוקת לדעתי, כי מי תקע לידינו שהמלווה הוא בהכרח נהג טוב ומיומן?.... אני גם תוהה למה בכל זאת כל כך הרבה מבוגרים יותר עדיין נוהגים כל כך מסוכן ורע. ואולי אם אבא שלהם היה מלמד אותם לנהוג בשדות בגיל 12-15, הם היו היום נהגים הרבה יותר טובים?....
ובכל זאת. בשורה התחתונה יש חוק והוא מאוד ברור. לא נוהגים ללא רשיון וזהו.
אז באמת אין ספק שזה טוב להטיל ספק ולא לקבל שום דבר כתורה מסיני - אבל חשוב גם ללמד את הילדים שבשורה התחתונה בכל זאת יש חוקים וכללים ולעבירה על חוקים וכללים יכול להיות מחיר. מי שהחליט במודע לחרוג מהכללים, שיהיה גם מספיק אחראי לשאת בתוצאות.
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
איש הצפון
נסענו היום מבית השיטה לכוכב הירדן.
בירידות מכאוכב, במקום בו הדרך מאד משובשת ומלאה בולדרים ודרדרת, נסעה מולנו שיירה שהמכנה המשותף שלה היה ילדים ליד ההגה.
בחלק מהכלים הילדים נהגו ובחלק, ישבו על בירכי ההורים.
תעזבו אתכם מזה שזה לא חוקי ותעזבו אתכם מכל הפלפולים.
מישהו מאותם הורים היה סולח לעצמו אם ראש התינוק שלו שעצמות הגולגולת שלו רכות מאד, היה נמעך על גלגל ההגה?
סליחה אבל ראיתם פעם נוזל מוח נשפך מאזניים? הרחתם פעם ריח של מוח חשוף?
ואתם, שנתתם לילד בן 10-15 לנהוג וישבתם לצידו כשהאמא ושאר האחים (כולם לא קשורים) יושבים מאחור. חשבתם מה תגידו למנחמים בשבעה על מות רעייתכם בגלל שהילד לא ידע לשלוט ברכב בשפ"צ?
חשבתם מה תגידו כשיבואו החברים של הילד ההרוג שלכם לנחם אתכם? חשבתם איך היה יכול הילד להיות אחד מהם, צוחק, משמח את המשפחה וסועד אתכם כשתזדקנו - אם לא הייתם כל כך זחוחים באותו טיול?
זהו
את שלי אמרתי.
בד"כ אתה יפה נפש וצדקן, עכשיו אתה סתם צודק.
כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
דרור,
גם בהתיישבות העובדת יש גבולות,
באזור חיוג שלי, גם לפני 25 שנה, לא נתנו לך לעלות על ההגה של טרקטור לפני גיל 15 בו הגעת במינימום לדוושות, והיה לך מספיק כוח ללחוץ עליהן/ לסובב הגה לא מתוגבר.
וגם זה רק בשדה, כשאין ״ציבור״ מסביב, ועם חונך בשלבים הראשונים.
נהיגה בטרקטור בסוף היא עבודה, ולרוב מחייבת תפעול נוסף לנהיגה, של כלים ומכשירים, מה שאומר שהיא מורכבת יותר מאשר ״רק״ נהיגה.
על נהיגה במשק או בשטח שיש בו אנשים נוספים לא היה על מה לדבר לפני שהיה לך רישיון.
זה לא שלל את זה שילד בן 16.5 נסע אחכ ברשיון בכביש ציבורי עם טרקטור ענק, ונגרר חקלאי ששקלו יחד כמו משאית בינונית+.
זה רק הגביר את המיומנות כנהגים בהמשך.
ואגב,
הרבה שנים לפני הנהגת ״נהג חדש״, נדרשנו לנסוע חצי שנה או 500 קמ, עם נהג מבוגר מלווה לפני שיכולנו לקחת רכב.
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
קיבוצניק, לא?
במושבים זה שונה. מאוד. בגיל 12 אתה זרוק לבד בשטח. עובד. רותם. מחלץ. פותח סתימות דלק. פותח מכסה גיר עם שבדי ומברג ומשחרר רוורס תקוע. מחליף אטם ראש.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
אין קשר קיבוץ או מושב, גם אני מיישובי יעל בחבל תענ"ך וגם אצלנו לא נוהגים כלים חקלאים בלי רישיון, וזה ככה כבר עשרות שנים, לאמא שלי אין רישיון לרכב אבל יש לה רישיון לטרקטור והיא בת 70 עוד מעט שתיבדל לחיים ארוכים, הטרקטור זה היה הרכב שלהם, נסעו איתו לעיר.
ותאמינו לי שקרו תאונות אפילו קטלניות של טרקטורים וכלים פה שגבו קורבנות בנפש, והמפעילים לא היו ילדים, היו אנשי עבודה.
עדיין אין קשר בין זה לבין מה שפותח השרשור מציג, ונסיעה בארגז של טנדר במהירות בשדות מתאימה לדעא"ש לא לנו, מספיק חריץ אחד בקרקע שפתח הגשם האחרון ותדמיינו לבד מה יקרה.
כמו שציינו לפני, הזמנים השתנו, יש יותר מודעות לדברים שאולי לפני שנים היו מקובלים, היום לא.
כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
קיבוצניק, לא?
במושבים זה שונה. מאוד. בגיל 12 אתה זרוק לבד בשטח. עובד. רותם. מחלץ. פותח סתימות דלק. פותח מכסה גיר עם שבדי ומברג ומשחרר רוורס תקוע. מחליף אטם ראש.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
ככה זה קיבוצניקים, דואגים יותר לילדים..
;)
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב ש.
אין קשר קיבוץ או מושב, גם אני מיישובי יעל בחבל תענ"ך וגם אצלנו לא נוהגים כלים חקלאים בלי רישיון, וזה ככה כבר עשרות שנים, לאמא שלי אין רישיון לרכב אבל יש לה רישיון לטרקטור והיא בת 70 עוד מעט שתיבדל לחיים ארוכים, הטרקטור זה היה הרכב שלהם, נסעו איתו לעיר.
ותאמינו לי שקרו תאונות אפילו קטלניות של טרקטורים וכלים פה שגבו קורבנות בנפש, והמפעילים לא היו ילדים, היו אנשי עבודה.
נסיעה בארגז של טנדר במהירות בשדות מתאימה לדעא"ש לא לנו, מספיק חריץ אחד בקרקע שפתח הגשם האחרון ותדמיינו לבד מה יקרה.
באמת, מה יקרה?... אני שואל ברצינות. כי כל הילדות שלי עברה בארגזים של טנדרים (צבאיים). גם בטנדרים 4X4 בשטח. כילדים השתגענו על זה.
אחר כך שרות בסדיר. אמצע שנות השמונים. שמונה או עשרה חיילים על ספסלים שוברי תחת עשויים עץ (!!!) בארגז של נ"נ. עשרים חיילים על הריצפה בארגז של משאית D500. כן, היו קפיצות לפעמים. האמת? כל הזמן. זה כנראה לא היה הכי נוח ומפנק בעולם. ברור שזה קטלני בהתהפכות. אבל סתם קפיצה?
עשר שנים אחר כך, עדיין יכולנו לראות ארבעה אנשים מצטופפים על ספסלי אורך בטנדר סובארו.
סיקסים וסופות יצאו מתע"ר עם ספסלי אורך מאחור. הסופה שלי כזו. זה מה שרשום ברשיון (1+7) וככה אני צריך להגיע לטסט.
דברים באמת השתנו. מצד אחד באמת הפכנו למפונקים. מצד שני המציאות ההזויה של "הכל שפיט" שמשמעותה שמישהו יצטרך לתת דין (ולשלם) על כל שטות, חלחלה עמוק והפכה את כולנו גם למכסת"חים. לא סומכים על אף אחד. אסור למכור היום מכוניות בלי ABS ו-ESP וזו רק דוגמה אחת.
תגובה: כן. אני יודע. אני צדקן יפה נפש. אבל בחיאתקום...
דרור, יש הבדל בין חיילים שיושבים עם קסדות ותומכים את עצמם עם הרגל לספסל הנגדי לבין ילדים שעומדים בארגז של טנדר שטס בשדות, ואם אני צריך להגיד לך מה יקרה בכניסה לחריץ או כפל קרקע במהירות הנ"ל אוי לנו.
מה יש בסופות אני יודע, זה לא אומר שזה בטיחותי, זה לא אומר שצריך לנקוט משנה זהירות(שאני בטוח שאתה נוקט בו), גם אני נסעתי ככה בעבר הלא רחוק של לפני 10 שנים אולי(או יותר אבל מי סופר, ולא היו לי ילדים אז), זה לא אומר שזה בסדר, להיפך, זה צריך לשבת לך במוח כשאתה נוהג ולהזכיר לך שהדבר הכי יקר לך יושב שם מאחור.
ללא ספק דברים השתנו...