בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ערב טוב,
כבר זמן רב קיימת בעיית חשמל ב CJ, לא קריטית אבל מרגיזה:
שקע המצת והרדיו מחוברים ל12V ללא תלות במפתח ההתנעה. הרדיו אפילו מחובר עם חוט ישירות למצבר (אני חיברתי).
נניח וכעת מחובר צרכן לשקע המצת (למשל GPS), ואני מדומם את הרכב. בהתנעה, הצרכן כבה וצריך להדליק אותו שוב.
אותה בעיה יש ברדיו. אני קובע את התחנות בזכרון. כאשר אני מכבה את הרדיו ומדליק שוב, כל התחנות נמחקות. לרדיו קיימים שני חוטים למתח: אחד לזכרונות ואחד לפעולה שוטפת. חיברתי את שניהם לחוט שמגיע ישירות מהמצבר, ובכל זאת התחנות נמחקות. בדקתי את הפיוזים לרדיו, ושניהם שלמים.
רעיונות?
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
עדכונים ומסקנות:
הרדיו לא שומר תחנות, כנראה בעיה פנימית. בדקתי מתח עד למחבר הראשי (רדיו נשלף) ויש מתח עם מנורת ביקורת. הבעיה יכולה להיות במחבר או ברדיו.
שקע המצת מקבל מתח בכל מצב. בדקתי עם מנורת ביקורת ב RUN וב START ואין בעיה. ניתקתי את תקע הפיקוד לסטרטר, וה GPS נשאר דלוק בכל המצבים (RUN ו START). שמתי לב שבמצב של START מד הטעינה יורד למינימום. כאשר החזרתי את תקע הפיקוד וניסיתי להניע, ה GPS נכבה.
החשד נופל על המצבר, שבזמן התנעה, מכבה את כל הצרכנים כי הזרם בו לא מספיק.
האם יש רעיונות נוספים?
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
מה הנתונים של המצבר ? (כמה אמפר/שעה וכמה אמפר להתנעה ?).
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
אולי זה רק אני, אבל אתה לגמרי לא מובן. אני מנסה להבין.
אתה אומר בעצם שכאשר אתה מנתק את המנוע החשמלי של הסטרטר ונותן start בסוויץ', יש מתח בשקע המצית? ואז כאשר אתה מחבר חזרה את מנוע הסטרטר ומניע אז אין מתח בזמן ההנעה?
בקשר לרדיו, בדקת מה קורה אם אתה שומר תחנות ואז מנתק רק את החוט האדום מהמצבר ומשאיר את הצהוב מחובר? האם אז, לאחר חיבור של האדום התחנות עדיין שמורות? אם התחנות נמחקו, ברור שהרדיו לא תקין..
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי ערן המסוקס
אולי זה רק אני, אבל אתה לגמרי לא מובן. אני מנסה להבין.
אתה אומר בעצם שכאשר אתה מנתק את המנוע החשמלי של הסטרטר ונותן start בסוויץ', יש מתח בשקע המצית? ואז כאשר אתה מחבר חזרה את מנוע הסטרטר ומניע אז אין מתח בזמן ההנעה?
בקשר לרדיו, בדקת מה קורה אם אתה שומר תחנות ואז מנתק רק את החוט האדום מהמצבר ומשאיר את הצהוב מחובר? האם אז, לאחר חיבור של האדום התחנות עדיין שמורות? אם התחנות נמחקו, ברור שהרדיו לא תקין..
לגבי הרדיו, עזוב, כנראה בעיה פנימית במחבר האחורי או ברדיו עצמו. אני אנסה לחבר רדיו אחר לשם בדיקה.
לגבי שקע המצת:
יש מתח בכל המצבים, אבל כאשר מחובר ה GPS, ברגע ההנעה הוא נכבה ולא נדלק שוב. אם אני מבצע את אותה בדיקה כאשר לא מחובר חוט הפיקוד לסולונואיד, אזי אין בעיה ב GPS, הוא לא נכבה.
לגבי מד הטעינה:
עם חוט הפיקוד לסולונויד וגם בלעדיו, מד הטעינה יורד לאפס כאשר מתג ההנעה במצב START (המצב הקפיצי).
לניר, מצבר 55AH, 420A זרם הנעה. אין מזגן, אין כננת, אין פנסי ערפל, אין צרכנים כבדים.
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
א. בדוק ונקה היטב את כל המגעים מהמצבר ועד הסטרטר, כולל קוטבי המצבר והסולנואיד.
ב. אם לא עוזר, גש לחשמלאי שיבדוק לך את המצבר תחת עומס. אותי לא חייבו אפילו על בדיקה כזאת.
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
שקע המצת והרדיו מחוברים ל12V ללא תלות במפתח ההתנעה.
גם המינוס שלהם?
אני די משוכנע שהמינוס שמחבר בין המצבר למרכב הוא חלש. חבר חוט 2.5 ממ"ר, או עבה יותר, מהמצבר אל המרכב.
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי חנן-ג'יפולוג
גם המינוס שלהם?
אני די משוכנע שהמינוס שמחבר בין המצבר למרכב הוא חלש. חבר חוט 2.5 ממ"ר, או עבה יותר, מהמצבר אל המרכב.
העלת נקודה רגישה:
מקיר האש היה מחובר מינוס למצבר (בנוסף למינוס המגיע מהבלוק מנוע).
כאשר חיברתי את ברז ה 12V, ניתקתי את המינוס הזה.
חשבתי (יחד עם מוני...) שבאמת הבעיה היא במינוס, אז בשישי האחרון חיברתי אותו שוב.
הפעם עשיתי טעות נוספת: חיברתי אותו לצד של המצבר כך שהברז 12V לא משפיע עליו (מהנדס אלקטרוניקה...). לוח השעונים, הרדיו והמצת עבדו ללא תלות בברז - לא טוב!
שוב ניתקתי את המינוס של קיר האש, וראה זה פלא - הלוח שעונים, רדיו ומצת לא עובדים כאשר הברז מנותק!
שורה תחתונה מכל הסיפור:
המינוס של לוח השעונים מחובר לבלוק מנוע, לא יודע איפה.
כעת הרדיו מחובר דרך מתג ההתנעה, ושקע המצת מקבל מתח בכל המצבים. ללא פיקוד על הסטרטר, הכל תקין. כאשר אני מנסה להתניע, מד הטעינה יורד לאפס (כאשר מד לחץ השמן לא זז) וה GPS (מחובר לשקע המצת) כבה.
לדעתי, בדיקת מצבר נחוצה.
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
אני לא חושב שזו בעיית מצבר, כי הבעייה הראשונה שהיית נתקל בה במצב כזה,היא יכולת התנעה.
אני עדיין חושב שאין לך מינוס טוב למרכב. שים מד מתח בין הקוטב השלילי של המצבר ובין המרכב, ולדעתי אתה תגלה שם מתח בזמן התנעה. מתח שלא אמור להיות שם.
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
קשור ולא קשור
איזה GPS יש לך?
האם יש לך בטריה תקינה ב GPS?
לפחות ב GPS שלי ניתוק מתח כאשר יש מצברים בתוך ה GPS לא יביאו לכיבוי ה GPS.
נקודה חשובה - ברוב ה GPS יש בטריה פנימית נוספת ששומרת על הנתונים בזמן שה GPS כבוי ואין בטריות "רגילות" (אצבע בד"כ) ב GPS, לטובת שמירה על אורך חיי בטרית הגיבוי הזאת רצוי מאוד שתמיד (במיוחד כשהוא כבוי וזרוק איכן שהוא) יהיו ב GPS בטריות תקינות.
לגבי התקלה בג'יפ, תבדוק טוב טוב את שני המינוסים (מנוע ובודי), תבדוק מפל מתח בין הקוטב השלילי של המצבר לגוף המנוע, לגוף הסטרטר ולבודי בזמן שהסטרטר עובד, מפלי המתח הללו אמורים להיות מינימלים בזמן סטרטר (הערכה שלי פחות מ 0.3 וולט), אם יש מפלי מתח יש חיבור לא טוב\תקין.
כאשר יש מינוס לא תקין יכולים לעבור זרמים גבוהים מאוד במקומות שלא מיועדים לכך, לדוגמה בציפוי המתכתי של גשש הטמפרטורה או לחץ השמן שהולכים מן המנוע ללוח השעונים.....
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי eran4x4
קשור ולא קשור
איזה GPS יש לך?
האם יש לך בטריה תקינה ב GPS?
לפחות ב GPS שלי ניתוק מתח כאשר יש מצברים בתוך ה GPS לא יביאו לכיבוי ה GPS.
נקודה חשובה - ברוב ה GPS יש בטריה פנימית נוספת ששומרת על הנתונים בזמן שה GPS כבוי ואין בטריות "רגילות" (אצבע בד"כ) ב GPS, לטובת שמירה על אורך חיי בטרית הגיבוי הזאת רצוי מאוד שתמיד (במיוחד כשהוא כבוי וזרוק איכן שהוא) יהיו ב GPS בטריות תקינות.
אין סוללות ב GPS, רק חיבור דרך שקע מצת.
לגבי הבדיקות, יבוצע בהזדמנות ראשונה.
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
מי שומר על המסלולים ועל נתוני ה
setup (רשת USR לדוגמה)?
אצלך ב GPS
מאוד יכול להיות שאתה מחסל את סוללת הגיבוי
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי eran4x4
מי שומר על המסלולים ועל נתוני ה
setup (רשת USR לדוגמה)?
אצלך ב GPS
מאוד יכול להיות שאתה מחסל את סוללת הגיבוי
לא יודע מי שומר... אני אקח את המלצתך, וארכיב סוללות.
עדיין, לדעתי התקלה לא קשורה לסוללות.
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
עדכונים:
המצבר החזיר נשמתו, הורכב מצבר 70AH, 540A זרם התנעה.
התחנות ברדיו לא נמחקות עם כיבוי הרכב, ה GPS לא נכבע בזמן ההתנעה.
נשארו שתי תעלומות (כאלו שניתן לחיות איתן):
בזמן ה START במתג ההתנעה, מד הטעינה יורד למינימום, והרדיו נכבה. מד לחץ השמן נשאר במקומו, מד דלק ומד חום לא רגישים מספיק כדי לראות אם חל בהם שינוי. לא יודע למה, לא ממש קריטי.
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
בעקבות התקנת מתג הצתה השבוע -
ממתג ההצתה יוצאים שני חוטים שנותנים + בזמן סויץ' פתוח (ואינני מציין את זה שהולך למתן סטרטר), אבל רק אחד מהם נותן + גם בזמן סטרט. אינני מציין את הצבעים כי הצבעים שונים מכלי אמריקאי אחד למשנהו, אם כי העקרון זהה.
הרדיו ומד הטעינה אצלך כנראה מחוברים דוקא לזה שמקבל + רק בזמן מתג פתוח, ולא לזה שמקבל גם בזמן סטרט.
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
הרדיו ומד הטעינה אצלך כנראה מחוברים דוקא לזה שמקבל + רק בזמן מתג פתוח, ולא לזה שמקבל גם בזמן סטרט.
ציטוט:
שקע המצת והרדיו מחוברים ל12V ללא תלות במפתח ההתנעה. הרדיו אפילו מחובר עם חוט ישירות למצבר (אני חיברתי).
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
אופס.... אני מקווה שלא נדבקתי;-)
זה מה שקורה בשרשור ישן, אתה חושב שאתה זוכר מה היה בתחילתו..:rolleyes:
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
מזל טוב על החלפת המצבר.
הסטרטר שלך דפוק! אם תיקח רב מודד נורמלי תראה שהמתח על המצבר ירד לפחות ל8V
מצבר במצב רגיל מספק 12+0.5V
כאשר המנוע עובד בין 13.4V ל 14.5V בערך כתלות בצרכנים העובדים
16V זה טעינת יתר או רב מודד דפוק.
לא הבנתי את הסיפור עם המינוס והברז,
בכדי לבדוק רציפות ואיכות (מינוס) מכוונים את רב המודד לבדיקת התנגדות (מסומל ע"י אומגה)
על הסקאלה הכי קטנה מחברים הדק אחד לקוטב המצבר ועם השני בודקים בנקודות הרצויות.
התוצאה צריכה להיות בין 0-10 אוהם .
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
נכתב במקור על ידי תומר א.
מזל טוב על החלפת המצבר.
הסטרטר שלך דפוק! אם תיקח רב מודד נורמלי תראה שהמתח על המצבר ירד לפחות ל8V
מצבר במצב רגיל מספק 12+0.5V
כאשר המנוע עובד בין 13.4V ל 14.5V בערך כתלות בצרכנים העובדים
16V זה טעינת יתר או רב מודד דפוק.
לא הבנתי את הסיפור עם המינוס והברז,
בכדי לבדוק רציפות ואיכות (מינוס) מכוונים את רב המודד לבדיקת התנגדות (מסומל ע"י אומגה)
על הסקאלה הכי קטנה מחברים הדק אחד לקוטב המצבר ועם השני בודקים בנקודות הרצויות.
התוצאה צריכה להיות בין 0-10 אוהם .
המתחים שציינתי היו רלוונטיים למצבר הישן, אח"כ הוחלף למצבר חדש ולא נבדקו המתחים.
הרב מודד אמנם ישן (בן כ 20 שנה), אך נותן קריאה זהה לקריאה שנותן רב מודד דיגיטלי חדש - הנושא נבדק.
אמנם אני לא מבין גדול בחשמל (...) אבל בדיקת מינוס אני מצליח לעשות.
לגבי הסטרטר, הרכב כעת מניע בצורה טובה והסטרטר תקין (עד כמה שסטרטר של CJ יכול להיות).
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
ציטוט:
צטט:
הרדיו ומד הטעינה אצלך כנראה מחוברים דוקא לזה שמקבל + רק בזמן מתג פתוח, ולא לזה שמקבל גם בזמן סטרט.
צטט:
שקע המצת והרדיו מחוברים ל12V ללא תלות במפתח ההתנעה. הרדיו אפילו מחובר עם חוט ישירות למצבר (אני חיברתי).
מצטער שלא עדכנתי (גם אני מגיע לגיל...) אבל כעת הרדיו מחובר למתח אחרי סוויטץ', כמו מד הטעינה, ולכן הרעיון של שמיל נשמע הכי הגיוני.
שקע המצת מחובר ב + קבוע ללא תלות במתג ההתנעה.
ד"א, אם הנושא כבר הועלה, למה רק מד הטעינה מחובר כך, ואילו שאר המדים לא צונחים בזמן הסטרטר? לגבי הדלק וחום המנוע, קשה לראות את השינוי, אבל מד לחץ השמן?
אביגדור
חוזר: בעיית חשמל - רדיו ושקע מצת
אביגדור - פשוט חיברת את מד המתח לחוט הלא נכון.
הרי זה לא החיבור המקורי (לך תדע מה היה מקורי) ולכן די הגיוני שטעית בחוט. או לחילופין שבתער טעו (ואחרי הביקור שם זה מאוד הגיוני)
חבר לחוט הנכון ובא לציון גואל. או יותר טוב תשאיר ככה. תחכה כמה שנים עד שתיתן לי אותו (וביננו די ברור שבאיזשהו שלב זה יקרה (-: ) ואני אתקן את הענין.