-
שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
אצלי באופנוע מותקן מצבר כזה.
זה שהאופנוע שוכב לפעמים חודש פלוס בלי הנעה, ומניע בלי לגמגם כבר שווה את המחיר.
לפניו, המצבר הקודם היה מחובר קבוע לctek.
בנוסף, יש סקלה שבלחיצת כפתור מראה אחוז טעינה במצבר.
רציתי להתקין כאלה בקמפר ולשרשר שלושה מצברי 50 אמפר שיחליפו 200 אמפר חןמצה פריקה עמוקה. אחרי שיחה עם מצברי שמעוני הבנתי שבגלל הbms שבכל מצבר, א"א לשרשר מצברים כאלה כלל.
עכשיו אני מבין שלשימוש בקמפר זה כלל לא נחוץ? מספיק לשרשר תאים?
המצברים הנוכחיים נטענים בבית או מפנל סולרי. https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...0fd6f9164f.jpg
Sent from my Pixel 5 using Tapatalk
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
ראשית, אין בעייה לשרשר כמה תאים שאתה צריך.
לגבי מה שנאמר לך אצל שמעוני, אני לא מוצא בזה הגיון.
נדמה לי שכבר כתבתי כבר פעם, אני לא הייתי נופל מהכסא אם היה מסתבר שבמצברים ששמעוני מוכר, הbms לא מסוגל לנתק את המצבר לצרכי הגנה כלשהם. הייתי שמח לבדוק את זה מתישהו. ואם הם לא מסוגלים לנתק, אז בוודאי לא תהיה לך בעיה בפריקה או בטעינה.
אעשה הערב בדיקה על שני מצברים שבניתי שיש בהם bms.
אגב, המצבר שבתמונה שצירפת לא מוגן מפריקה ע'י bms, מנסיון, לאחר שהתפקע לנו כזה עקב פריקת יתר ובחנתי אותו.
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
המצברים (12v, 6ah) חוברו בטור ונכנסו למחזור פריקה מלא. אח"כ יטענו עד הסוף ונראה מה קורה:
https://imageshack.com/i/pm2NGWSuj
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
דוגמא לא חינוכית לחיבורים לא בטוחים.
מה התאים שיש שם ומה זה האלקטרוניקה הצמודה?
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
תאים שמוכרים לך היטב: מדובר בחצאי סוללה של Robomow.
כל חצי כזה בנוי מ2p4s של תאי lifepo4 26650.
הכרטיס שרואים בתמונה זה עומס/נגד אלקטרוני. בנוסף ליכולת לקבוע את הזרם/התנגדות שבה הוא פורק את הסוללות. הוא גם משדר לאפליקציה בטלפון את תוצאות הבדיקה בוואט-שעה, אמפר-שעה, מתח, זמן, זרם ועוד.
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
חנן,
איבדתי אותך.
יש שאלה שאם משרשרים בטור, אז ברגע שBMS אחד מפסיק להטעין או לפרוק גם האחרים יעצרו?
כמו שכתבת פה באחת ההודעות, כל עוד הכל חדש ותקין, ומי שבנה את המערכת זכר לאזן את המצברים לפני תחילת השימוש, זה יעבוד ( לדעתי, מהר מאוד זה יצא מאיזון וצריך להניח אובדן של איזה 10%).
אבל בגדול, יש הגיון במה ששמעוני אמרו ( בהנחה שזה נאמר על שרשור בטור).
לעומת זאת, אני לא רואה כל בעיה בחיבור מקבילי של כמה מצברים \ מארזים, כל אחד והBMS שלו.
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
חנן,
איבדתי אותך.
יש שאלה שאם משרשרים בטור, אז ברגע שBMS אחד מפסיק להטעין או לפרוק גם האחרים יעצרו? .
אין שאלה. זה מה שיקרה. זו לא בעיה. זה הפתרון.
זה בדיוק מה שאני רוצה שיקרה בחיבור טורי.
כשזה לא קורה, ורואים את זה לפעמים במשאיות עם מצברי חומצה עופרת בטור, המצבר הריק מתחיל לקבל טעינה הפוכה, וזה מתכון לפיצוץ. אתה בודק מתח למצבר כזה ואתה מגלה שהמתח שלו הפוך.
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
אין שאלה. זה מה שיקרה. זו לא בעיה. זה הפתרון.
זה בדיוק מה שאני רוצה שיקרה בחיבור טורי.
כשזה לא קורה, ורואים את זה לפעמים במשאיות עם מצברי חומצה עופרת בטור, המצבר הריק מתחיל לקבל טעינה הפוכה, וזה מתכון לפיצוץ. אתה בודק מתח למצבר כזה ואתה מגלה שהמתח שלו הפוך.
אז מה שגוי בהערה של שמעוני ( אם הבנתי נכון, שממליץ לא לשרשר בטור)?
-
תגובה: מצבר ליתיום יון (LIFEPO4) כמצבר התנעה יחיד בהיילקס.
תסביר אתה מה הבעיה בזה (:
חיברת בטור.
פרקת. אחת הסוללות נגמרה קצת לפני השניה. הפריקה נעצרה.
טענת. אחת הסוללות סיימה להיטען קצת לפני האחרת. הטעינה נעצרה.
מה רע?
זה שבחיבור בטור הקיבול הכללי הוא הקיבול הנמוך מבין כל הסוללות? מובן מאליו. זה נכון לכל חיבור בטור של סוללה או קבל באשר הם.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
הבדיקה שעשיתי הסתיימה:
פריקה מלאה עד שהBMS של אחת הסוללות הפסיק אותה.
טעינה מלאה עד שהBMS של אחת הסוללות הפסיק אותה.
אין הפתעות.
אם לא יהיו על זה הערות נוספות, אני אוסיף שתי הסתייגויות שיש לי, שלמדתי עליהן במהלך קריאה נוספת. אני מעדיף לא לערבב כמה דיונים בבת אחת.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
לגבי שרשור מצברים עם bms: הבדיקה שלי הראתה שזה עובד, אבל: ראיתי אצל כמה יצרנים הוראות שאומרות שיש מצברים שניתן לשרשר ויש כאלו שלא, ויש כאלו שהמגבלה היא עד שני מצברים של 12 וולט.
מה שאני חושב שיכול להיות זה שהטרנזיסטורים בbms מוגבלים במתח הפריצה שלהם, ומצב שבו שאר המצברים המשורשרים עלולים להעמיס מתח פריצה גבוה מדי על הbms שמנסה לנתק את המצבר שלו.
בשורה התחתונה, נראה שזה תלוי במבנה הbms ובהוראות היצרן הספציפי .
לגבי מצברים שאין בהם bms, או שהbms שלהם לא יודע לנתק את מוצא המצבר: לדעתי ניתן לשרשר אותם אם דואגים שלכל אחד מהם תהיה הגנה מפריקת יתר.
דבר נוסף שלא קשור לנושא השרשור: הבאתי בעבר קישור לאתר של חברה (gwl) שמגדירה שאין צורך במאזן עבור Lifepo4. אני רוצה להוסיף שיש יצרנים אחרים שכותבים את אותו דבר ורושמים שההתייחסות לתאים האלה צריכה להיות זהה למצברי חומצה-עופרת.
עם זאת, באתר של gwl מצוין שזה נכון למצברים של עד 4 תאים בטור, וכאלה שלא מיועדים להיפרק אל מתחת ל10 אחוז (שזה מתאים לאופיין העבודה של מצבר התנעה עם הגנה מפריקת יתר, מה שיש אצלי בטנדר.
כן, זה הרבה מידע, חלקו אפילו סותר ומבלבל.
- - - Updated - - -
אגב, רק עכשיו שמתי לב שהתייחסתי כמובן מאליו לכך שהצירוף "שרשור מצברים" מדבר על חיבור בטור.
כל ההתייחסות שלי היתה לנושא של חיבור בטור.
אם התכוונת לחיבור במקביל, אני מתנצל על בלבול המוח, ומצטרף לזיו שאומר שאין עם זה כל בעיה.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
........
עם זאת, באתר של gwl מצוין שזה נכון למצברים של עד 4 תאים בטור, וכאלה שלא מיועדים להיפרק אל מתחת ל10 אחוז (שזה מתאים לאופיין העבודה של מצבר התנעה עם הגנה מפריקת יתר, מה שיש אצלי בטנדר.
.......
בא נחדד מה זה תא? 26650?
כלומר שניתן לבנות נגיד מארז 4X4S (נומינל 12.8V מקס 14.6) ללא מאזנים, אבל עדיין עם הגנה "חיצונית" למתח פריקה וטעינה.
אבל לא ניתן לשרשר מעל 14.6V.
אבל מאחר וכבר פיצלת את השרשור לשרשור יעודי, אז אני רוצה להעלות שאלה לגבי חיבור מקבילי-
יש לי תאי 26650 (מ ROBOMOW) ואני רוצה לבנות מארז של 4S (נומינל 12.8V), ואני רוצה להגיע נגיד לסביבות ה 600WH (בסביבות ה 50AH), האם אני יכול להשתמש ב BMS 4S אחד, ולחבר כמות בלתי מוגבלת (16 במקרה שלי, כלומר מארז של 4X16) או שעדיף נגיד לפצל את זה לכמה מארזים כל אחד עם ה BMS שלו?
כרגע, מה שאני עשיתי, בניתי 4 מארזים, נפרדים, של 4X4S, כל אחד עם ה BMS שלו, וארזתי אותם בקופסה אחת, מחוברים במקביל.
איזה שהם תובנות בנושא?
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
במענה אחד לשתי השאלות: לדעתי ניתן להתייחס לתא בודד ולאינסוף תאים במקביל, באותה צורה: זה לכל צורך ועניין כתא אחד.
עם זאת, אני רואה יתרון קל בהפרדה לכמה מצברים בנפרד כשלכל אחד יש את הbms שלו, כי במצב שתא אחד נגמר, הוא יקח אתו רק את התאים שבאותו מצבר.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
אם צריך חיזוק אז רואים את הדוגמא הזו למשל בתאים של האאוטלנדר.
כל שמיניה היא יחידה עצמאית עם בקר משלה.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
חשבתי על הדוגמא הזו בתחילת הדרך, אבל היא לא רלוונטית לכאן, כי באאוטלנדר מדובר בbms מקומי שאין לו אפשרות לניתוק של המודול שעליו הוא אחראי. הוא עושה איזון והוא עושה מוניטורינג שאותו הוא מעביר למחשב bms מרכזי, שהוא יכול להחליט על הפסקת או חידוש טעינה או פריקה.
בשאלה כאן מדובר על מצברים עם ניהול עצמאי, שבהחלט יתכן מצב שאחד מהם ינתק מוצא, והאחרים ימשיכו לנסות לדחוף זרם דרכו.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
עם זאת, אני רואה יתרון קל בהפרדה לכמה מצברים בנפרד כשלכל אחד יש את הbms שלו, כי במצב שתא אחד נגמר, הוא יקח אתו רק את התאים שבאותו מצבר.
זה היה גם השיקול שלי.
+ יתירות של BMS, אם קורה משהו, אני עדיין עם 3/4 תכולה.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
מעניין שלא ראיתי מערכות שנמכרות לטובת ניהול קלאסטר כולל מוניטורנג בלוטות׳ לטלפון.
על פניו נשמע מוצר מאוד רלוונטי
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
boaz avrahami
מעניין שלא ראיתי מערכות שנמכרות לטובת ניהול קלאסטר כולל מוניטורנג בלוטות׳ לטלפון.
על פניו נשמע מוצר מאוד רלוונטי
בסוף זה מצבר KISS חבר ושכח (כמה שאפשר)
-
שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
אני ממש לא מסכים איתך.
לדורון פ, לחנן וגם לי יש בקרים מנוהלים ומנוטרים ועם אפליקציה לטלפון.
לזיו יש בקרה לארדואינו עם מסך ליד הנהג.
אני לא מתיחס לסוללות האלו ובמיוחד בבניה עצמית כאל שגר ושכח. צריך ל נטר אותן.
הייתי שמח לשמר את תכונות הניטור אבל לפרק את זה לבקרי משנה שיחד מרכיבים קלאסטר של סוללות במקביל.
זיו בטח יהנדס משהו בארדואינו
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
זה היה גם השיקול שלי.
+ יתירות של BMS, אם קורה משהו, אני עדיין עם 3/4 תכולה.
זה מגביל לך את זרם הטעינה לערך שהוא 1/4 ביחס לזרם שהיית יכול לטעון אם כל ארבעת הפאקים היו מחוברים ומנוהלים ביחד.
כי בשלב כלשהו בסוף טעינה הם יתמלאו ויתנתקו בזה אחר זה עד שישאר האחרון ואז אתה לא רוצה לטעון אותו ביותר מהערך שהחלטת שהוא מתאים, נגיד 0.5c
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
הרבה יותר פשוט...
אלו 4 מארזים של בערך 14AH, וה DC2DC הוא של 12A.
כלומר, בהתחלה שהכל ריק זה טוען בערך 1/4C.
כמו שכתבת בעצמך, התאים מאוד סימטרים, בזמן שמארז אחד מסיים לטעון, האחרים בכל מקרה כבר בסוף הדרך וה BMS כבר מוריד את זרם הטעינה לפחות אמפר.
גם אם אני אחבר רר מארז אחד, זה טעינה של 1.1C, לא משהו לדאוג ממנו.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
נו, אם הם היו מחוברים ביחד עם ניהול אחד, אז היית יכול לטעון ב28 אמפר (0.5 c) או 56 אמפר (1c) .
לא משנה איזה c תחליט שמתאים לך, חיבור כמצבר בודד יאפשר לך לטעון מהר פי 4.
יתכן שזה לא משנה לך, שאתה רוצה להוריד עומס מהאלט' , לצמצם עובי חוטים. אני רק מציין עובדה עקרונית.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
אני במצב שבו כן יש לזה משמעות. התחילו לטפטף לי מודולים כאלה לארץ, עבור הטרקטורון:
https://imageshack.com/i/pob8DqyGj
הכוונה שלי היתה לשרשר כאלה במקביל ככל שיאפשר לי התקציב והמקום בטרק', בלי לשנות בהם כלום.
אם אני מגדיר 0.5 c זה 3 אמפר, ולטעון פאק 100 א"ש בזרם הזה יהיה פחות כיף. 33 שעות.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
יתכן שהגישה שלי שגויה, אולי זהירה מדי. יתכן שהנכון הוא לטעון בחצי c ביחס לכלל הפאק, וכשהמודולים יתחילו להתנתק עקב גמר הטעינה, הbmsים של המודולים שעוד לא התנתקו ירגישו זרם טעינה גבוה מהמותר, ויתנתקו גם הם.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
1- צודק לגבי הכוונה שלי, אני לא רוצה להעמיס על האלטרנטור ושמתי לעצמי גבול של 15A.
2- לגבי המארז שלך וההנחה ש BMS יודע להגביל זרם טעינה. אנח מציע לך לבדוק את הטענה הזו.
רוב ה BMS שאני נתקלתי, לא יודעים להגביל זרם טעינה.
הנתון של הזרם טעינה שלהם מציין מה הם מסוגלים להעביר, אבל זו אחריות שלך להגביל.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
למיטב ידיעתי זו הפונקציה הראשונה שbmsים עושים: הגנה מזרם יתר.
והנה שתי דוגמאות:
במארז שקניתי לאחרונה עבור הטרקטורון, הנה ההגדרה במיפרט שלו: הגנה מזרם יתר. הגנה במפורש, לא גבול יכולת.
https://imageshack.com/i/pnJwWeJEj
דוגמא שניה: במארז שבניתי עבור הטרקטורון מתאי lev40 הרכבתי bms של דאלי, שבו ניתן להגדיר זרם מקסימלי. עד שלא עליתי בהגדרה ל150 אמפר, הוא היה נכנס למצב הגנה בעליות עם זוג ומצערת פתוחה לגמרי. הטרקטורון היה מאבד חשמל ובאפליקציה בטלפון ראיתי תקלה של של זרם יתר והייתי צריך לעשות reset כדי לחזור לרכוב.
https://imageshack.com/i/po5SPlMGj
- - - Updated - - -
כן, התבלבלתי וכתבתי על זרם פריקה ולא זרם טעינה.
אבל כפי שאתה רואה בדאלי, ניתן להגדיר לו זרם טעינה מקס'.
אני אבדוק את הטענה שלך לגבי טעינה בbmsים זולים.
מה אומר הoverload, over current? זה לא זה?
ולמה שהם לא יעשו את זה? הרי את פונקציית מדידת הזרם כבר יש להם, ואת היכולת לנתק את הזרם גם יש להם.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
אני מכיר בדאלי גם הגבלת זרם טעינה.
אני מעדיף אבל להגביל עם dc2dc.
בסיטואציה של חנן זה אפילו עדיף. הפריקה מעל מאה אמפר והטעינה יכולה להסתפק בזרמים עדינים בהרבה כולל מוליכים
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
חנן,
הגבלת זרם פריקה, צודק.
הגבלת זרם טעינה לא בהכרח.
מציע לך לבדוק כמה מהדגמים שעברו לך תחת הידיים.
אתה תופתע
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
יש לך אינדיקציה פוזיטיבית כלשהי שאין הגנה כזו?
בכל מקרה, אני אתקין בדרך נתיכים אוטומטיים בכניסה וביציאה מהמארזים. שיהיה.
-
תגובה: שרשור פוצל: חיבור מצברי lifepo4 בטור.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
boaz avrahami
אני מכיר בדאלי גם הגבלת זרם טעינה.
אני מעדיף אבל להגביל עם dc2dc.
אלו שתי פונקציות שונות ממש. בדאלי כשהזרם עובר את הסף, הוא מדליק קוד תקלה ומתנתק.
הdc2dc מגביל את הזרם ומאפשר המשך טעינה.
בא לומר, שהגבלת זרם הטעינה זה מחויב, ורצוי מאוד שתהיה בbms הגנה מפני זרם יתר בטעינה.