נתקלתי במאמר קצת יותר מעמיק מהמקובל בימינו על הפורד ברונקו והשוואה פרטנית לג'יפ רנגלר בפרמטרים שמעניינים ג'יפאים:
https://jalopnik.com/the-2021-ford-b...ast-1847180622
Printable View
נתקלתי במאמר קצת יותר מעמיק מהמקובל בימינו על הפורד ברונקו והשוואה פרטנית לג'יפ רנגלר בפרמטרים שמעניינים ג'יפאים:
https://jalopnik.com/the-2021-ford-b...ast-1847180622
אחלה מבחן.
עשוי כמו שצריך. יורד לפרטים ומתעכב על הנקודות הנכונות.
אבל זה בדיוק מאמר מהסוג שישראלים חסרי סבלנות לא יצליחו לקרוא אפילו עד האמצע, כי הם צריכים גג 200 מילה עם דגש על המולטימדיה. רצוי שיהיה בסרטון עם נועה קירל מקפצצת.
תשאיר את נועה קיריל ואת חסרי הסבלנות בצד. למי שיש סבלנות, זו התרשמות ראויה לקריאה.
הכותב, שהוא מהנדס רכב, יורד לפרטים בצורה מסודרת מאד. בשורה התחתונה זה תחרות קשה ביותר, ישירה לרנגלר, כשהגרסאות הבכירות של שניהם הם רכבי השטח הטובים ביותר שיצאו ממפעל אי פעם - זויות מרכב מעולות, יחסי העברה מעולים, נעילות מקוריות, צמיגים גדולים, אלקטרוניקה שעוזרת בשטח.
מעניין לקרוא את הפרק על הגיר הידני, הכותב אוהב גיר ידני וירד לפרטים. למשל, בברונקו (שיש לו גיר ידני 7 הילוכים כשהראשון הוא ביחס של כמעט 7:1!) אפשר להניע עם סטרטר בלי ללחוץ על הקלאץ'. מה שלא אפשרי בכלי רכב ידניים מודרניים מסיבות של בטיחות. בברונקו יש הילוך ראשון + יחס העברה בטרנספר סופר קצר, מה שאומר שאם בכל זאת נכבה המנוע בעלייה קשה, אפשר להזיז את האוטו על הסטרטר - הנעה חשמית בקטע הקשה ביותר של המכשול, בעצם. יש גם פיצ'ר שמפעיל את הבלמים בהתאם לירידה מהגז - מודולציה של גז-ברקס בתנאים של זחילה. המון מחשבה על נהיגת שטח עם גיר ידני ולא רק בגרסא האוטומטית.
אבל לרנגלר רוביקון יש יחס קצר יותר בטרנספר - 4:1 לעומת 3.06:1 בברונקו. וזה יותר מאשר מפצה על ההילוך הראשון הקצר.
ברוביקון אקסטרים החדש עם צמיגים 35' מקבלים דיפ'ים ביחס 4.88:1 וג'יפ מצהירים שעם גיר ידני יחס הזחילה שלו הוא הקצר ביותר ברכב שטח סדרתי אי פעם - זו מין הסתם הקונטרה למפרט הטכני של הברונקו ססקווטש - החל מצמיגים 35, דרך הגיר הידני עם הילוך הזחילה ועבור למערכת השליטה ב"דוושה אחת" (שהיא עוד אינטרפרטציה על מערכות בקרת הירידה במדרון שאני אישית לא אוהב ואפילו חושב שהן מייצרות נהגים גרועים. בהדרכות אני אומר לאנשים לרדת מדרון עם המערכת ובלי - רק כדי להתנסות - ואחר כך לא להפעיל אותה יותר לפחות עד סוף ההדרכה - וזה כדי שילמדו להרגיש את דוושת הבלמים בעצמם ולא לסמוך על חיישנים - שעלולים להתקלקל גם ברכב חדש).
ההסתייגויות שלי מהמערכות בברונקו דומות להסתייגויות מהדיפנדר החדש - אכן ניכרת החשיבה לעומק על נהיגת שטח - אבל ההסתמכות על פטנטים כאלה (מצלמות, בקרת ירידה במדרון. במידה מסויימת גם גיר אוטומטי עשה זאת בעבר) מעקרת את מרכיב ה"נהיגה" מאמנות "נהיגת השטח" ויוצרת דור חדש של "נהגים" מטומטמים, שמפליאים בביצועים - אבל רק כל עוד הכל ברכב תקין. אבל מספיק שאיזו מערכת אחת שכזו מפשלת או לא מסתדרת עם תרחיש ספציפי - וזה יכול לקרות (בדיפנדר זה קורה...) - והנה הנהג/ת לא יודע להתמודד.
כי הוא רגיל למצלמה ולא יודע לאמוד מרחקים ומרווחים, כי הוא רגיל לבקרת מדרון שבולמת במקומו, כי הוא רגיל ל-HILL-HOLDER שמזנק בעליה בלי להתדרדר... אני מתנחם בעובדה שלפחות את כל הפיצ'רים המיותרים האלה אפשר גם לכבות - גם אם שילמתי עבורם לא מעט - ולנהוג באוטו נטו כמו פעם.
עניין נוסף - מנועי טורבו-בנזין בנפח קטן ברכב שטח - מבחינתי זה BIG NO-NO. אפשר להסתדר עם זה ואולי גם להתרגל, ועוד לא נהגתי בברונקו (שלא לדבר על לראות אותו בעיניים ולא בתמונות) כדי לגבש דיעה - אבל מהנסיון המצטבר שלי ברנגלר JL אני יודע היום שאני מעדיף חד משמעית ובלי לחשוב פעמיים את מנוע ה-V6 האטמוספרי המסורתי על פני ה-2.0T לא רק כי הו אהיחיד שאפשר לקבל עם גיר ידני ולא רק כי הוא פשוט יותר ופחות רגיש ופחות אנין-טעם (ה-2.0T זקוק לבנזין באוקטן 98 והיבואן משום מה מאשר לו לנסוע על 95. אני לא חושב שהדיאטה הזו עושה לו טוב לאורך זמן - השמועות מדברות על לא מעט מנועים שהחזירו נשמתם לבורא) אלא כי האופי של מנועי הטורבו הקטנים כאלה, שנולדו עבור פרייבטים ולא עבור ג'יפים, שמחייב בניית לחץ מספיק במגדש ואז כל הכוח מתפרץ בבת אחת ולחלוטין לא ליניארי, לטעמי לא מתאים לנהיגה טכנית במהירות אפס.
כמי שמחזיק רכבים של Jeep ושל פורד כבר שנים רבות וסוג של פריק של שני המותגים האלה - לי אין ספק שכשהברונקו יגיע לישראל, הדו-קרב של דגם הססקווטש מול הרנגלר JL רוביקון, יהיה המבחן ההשוואתי הכי מעניין והכי שווה שאני הכי מחכה לו.
ולעניין הברונקו בישראל - אני חותם לכם כאן, שהגיר הידני לא יגיע לישראל (בישראל, אנשים שמשלמים חצי מיליון שקל על אוטו לא מוכנים אפילו לחשוב על קלאץ' ועל החלפת הילוכים בעצמם. זה עניין תפיסתי-תרבותי שנובע כל-כולו ממחסור בתרבות) וזה גם יבואן שמתנגד להביא גיר ידני ובכלל כל מה שהוא חושש שיתייבש לו במחסן. זכותו.
אני גם סקפטי לגבי צמיגי 35 אינץ' - אם זה לא מסתדר עם התקינה האירופאית, זה לא יעבור - ומשרד התחבורע יעמוד על רגליו האחוריות בעניין הזה.
מבחן מקיף ומהנה מאוד, תודה!
"היל הולדר" זה פטנט פשוט שמאד מקל על נהיגת שטח עם גיר ידני. גם לנהג הכי מנוסה. היית מת שיהיה לך בסופה דרור.
חוץ מהפרסומות כל 5 שורות (שהעלו לי את החלסטרה), מדובר במבחן מעניין ומעמיק.
בהחלט מצפה לנהוג על הברונקו ולהשתתף במבחן השוואתי בנו לבין הרוביקון.
דרור, 2 הערות:
1. ה 4.88 הוא אופציה. הסטנדרט זה ״רק״ 4.56.
2. בשטח, מעדיף אוטומטי על ידני (מהמון סיבות, שלא אפרט כאן) ואני כותב את זה כאחד שנהג על ידני כל החיים (דיפנדרים…).
Sent from my iPhone using Tapatalk
אני אוציא את העוקץ מההערה המלגלגת שמישהו יזרוק כאן עוד שניה על דיפנדרים.
לגבי אוטומט וידני. ברור שעדיף אוטומט. השאלה היא מה יותר כיף. וזה, חביבי, אינדבדואלי.
אני נהנה מאוד מההיל-הולדר בג'ימני החדש "שלי".
פטנט פשוט ולא חדש - היה אותו בסובארו ליאונה כבר בשנות השמונים.
אבל עובדה ששאר היצרנים לא קפצו אז על המציאה הזו, שהתאימה מאוד לקהל הישראלי של סובארו באותן שנים - המון נבער שלא מבין במכוניות ובטח לא נהג גדול, אבל רץ וקונה כי זו בחירת העדר.
לי לא היתה סובארו מהשנים ההן כי אז סובארו ייצרו חרא של מכוניות ואני אהבתי ורציתי (ורכשתי) מכוניות אחרות. התרגלתי להסתדר בלי היל-הולדר ואני בכלל לא חושב על זה גם כשהיום צריך לזנק מהמקום בשיפוע של זהרת אל טובייק או מעלה זיק.
זה כמ וגיר אוטומטי - משהו מאוד חביב שלכאורה מקל על החיים, שהבעיה שלו היא שמתרגלים אליו ופשוט מתחילים להתנוון. ואם חס וחלילה יתקלקל/יפסיק לעבוד פתאום בדיוק בשניה שתזדקק לו - ובגלל שאתה רגיל אליו וכבר לא מכיר משהו אחר, אתה תהיה מופתע ולא תדע מה לעשות. וההלם הזה של שנייה וקצת עד שתגיב, יספיק כדי שהאוטו יעוף לך אחורה.
עכשיו תחשוב כמו בעלים של דיפנדר חדש. אלה לא מבינים איך אפשר היה לחיות עד היום בלי מצלמה שמראה לך מה יש מתחת לרכב. זה נראה לך אמיתי? ככה נוהגים בשטח?....
אבל אלה כלי רכב חדשים. כדי שיצדיקו תגי מחיר מפוצצים, הם מוכרחים להיות עמוסים בטכנולוגיה ובגאדג'טים ש-90% מהם די מיותרים. וזה מעבר לעובדה שהיצרן אשכרה חושש מתביעות - ואני אסביר:
גיר ידני זה משהו עם ניחוח הרפתקני של פעם, של "אוטו לגברים" מהימים שהמכוניות היו עשויות מברזלים והנהגים היו מפלדה - וזה משהו שעדיין יש לו מספיק דרישה במכוניות מיוחדות, דגמי נישה. ברונקו, רנגלר, ג'ימני - אלה מכוניות נישה מובהקות. ויש לזה מספיק דרישה שמצדיקה להוציא לשוק דגם כזה.
אבל הדור החדש של נהגים ונהגות כבר לא בדיוק יודע לתפעל אוטו עם "סטיק" ושלוש דוושות - עבורם לנהוג בשטח טכני עם גיר ידני יהיה אתגר לא פשוט - והם עלולים אשכרה לגלות את זה מאוחר מדי - כשיטעו ויסתבכו חזק באיזה שיפוע בזוית מטורללת. במציאות המשפטית המטורללת של היום, היצרן בהחלט צריך לכסות את ישבנו - ולדעתי האישית מערכות היל-הולדר ו"נהיגה בדוושה אחת" הן חלק מהתשובות לסוגיה הזו.
מה שעושה עבורי את ההבדל, זו היכולת לנהוג באוטומטי עם 2 הרגלים בו זמנית, יכולת שמוגבלת מאוד בידני.
שאר המשחקים האלקטרוניים לא באמת מעניינים אותי.
Sent from my iPhone using Tapatalk
אחרי דיפנדר, אתה באמת רוצה משהו שיהיה ההפך המוחלט. שהכל יהיה אחרת.....
עם גיר אוטומטי בהחלט קל יותר בשטח טכני.
עם היל הולדר קל יותר לזנק בעליה.
עם בקרת מדרון קל יותר לגלוש ירידות.
אתה יודע לאן כל זה מוביל - עם רכב שטח אוטונומי הכל יהיה הכי קל ופשוט - כי לא תצטרך לנהוג בכלל.
וכשמכוניות יתחילו לעופף, גם לא יהיה צורך יותר ברכב שטח....
השאלה היא מה אתה מחפש במכונית - שיהיה לך קל?... או שיהיה לך כיף?.... "קל" ו"כיף" הם עניין סובייקטיבי לחלוטין. אם ככל שיותר קל לך אז גם יותר כיף לך - הרווחת פעמיים! אבל יש כאלה שאשכרה נהנים לנהוג והקלות המנוונת של מכלולים שפועלים בעצמם ללא שליטת נהג - זה משהו שמחרפן אותם. שגורע להם מההנאה שבעצם פעולת הנהיגה.
לאחר שהיה לי גם ידני וגם אוטומטי הרבה שנים בהרבה רכבי שטח (גם גיפים וגם לא גיפים)
אני לא מסכים עם האמירה שאטומט יותר טוב לשטח.
הוא יותר טוב בסוגים מסוימים של שטח ופחות טוב באחרים.
הוא הרבה פחות טוב דווקא כאשר יש יחסי העברה מאוד נמוכים.
ובמיחד בשטח טכני קשה.
באטומט יש יתרון על פני הידני בגלל ממיר המומנט.
במקום להחליק את הקלץ בידני הממיר מאפשר נסיעה במהירות נמוכה.
אבל כאשר יש יחסי העברה מאוד נמוכים היתרון הזה מתבטל והופך לחיסרון.
בידני לא צריך להחליק את הקלץ כי אפשר לעשות הכול בטורים מאוד נמוכים.
והיתרון הגדול, אתה זה שבוחר את ההילוך.
באוטומט אתה לוחץ על הגז ובבת אחת הגלגלים מתחילים להסתובב (בגלל ממיר המומנט)
המכה הזו יוצרת החלקה של הגלגל. כמו כן אי אפשר לבחור הילוך, ובהרבה פעמים אתה תקוע על ההילוך הנמוך מדי.
היתרון הזה בא לידי ביטוי גם ביחסי העברה קצרים, אבל בצורה הרבה פחות מודגשת.
ועדין, נהג טוב בידני יוכל להוציא הרבה יותר מהרכב מאותו נהג באוטומט.
אבל צריך להיות נהג ממש טוב...
באוטומט זה לא נדרש.
ועכשיו מגיעים הסרטונים
https://www.youtube.com/watch?v=9xRZ...nel=TFLoffroad
וכל זה.
לפני שמסכירים את העובדה שהאוטו הזה פי אין סוף יותר יפה מהג׳יפ …
Sent from my iPhone using Tapatalk
אני מחכה.
ככל שהזמן עובר אני משתכנע.
יהיה לי ברונקו.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
תצטרך לחיות מספיק שנים.
עובד על זה.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
טרם קראתי המבחן שהודעה הפותחת - אקרא מאוחר יותר.
אבל רק אומר שממזמן התלהבתי מהברונקו החדש עוד כשהיה על הנייר ובטרם החלו לבחון אותו בפועל בשטח.
בין יתר הדברים לדעתי היתרון (ואולי גם החיסרון) הכי גדול של הברונקו זה המתלה הנפרד הקדמי שהופך את הברונקו להרבה יותר מתורבת בהתנהגות הכביש ובהיגוי מבלי לגרוע עד כדי כך מיכולת השטח - אל תשכחו שיש הרבה כביש עד השטח.
ניתוק המייצב - והמהלך הסטנדרטי גדול מהמהלך הסטנדרטי בג'יפ.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
מתלה מקפירסון (נפרד) ברכב שטח הוא מגבלה.
זאת היות שהמרכז צונח למטה בזמן שהגלגלים בצד אחת עולה ובשני יורד.
זה גורם לנגיחות כל הזמן בשטח טכני קשה.
וגם לתקיעות.
איך אני יודע? היו לי ארבעה רכבים עם מתלי מקפרסון פראדו, טראנו, דיהטסו וניבה
בכולם היתה את הבעיה הזו.
עד כמה זה בעיה? כל עוד נוסעים בעבירות נורמלית (עד קשה נניח) זה רק מטרד.
שלב מעבר לזה זה כבר הופך למגבלה.
עד כמה המקפירסון יותר טוב מסרן חי בכביש?
יותר טוב, ללא ספק, עדין לא פריווט אבל בהחלט מורגש.
אבל, אם מתחילים עם גלגלים גדולים והגבהות, היתרון הולך ומטשטש.
+1
גם לדעתי הנקודה החלשה ואולי היחידה של הברונקו בעימות מול הרוביקון זה המתלה הקידמי, במיוחד למי שחפץ בעבירות קשה, מצד שני בתור רכב טיולים שפוי לא נראה לי שיתקשה בשום אתגר,
הבדל נוסף הוא הכנפיים, יתרון גדול ברנגלר גם מבחינת ראית שטח עדיפה וגם גמישות בפירוק, קיצור וכו'.
יהיה מעניין לחכות למבחן שטח אמיתי ביניהם.
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
דיהטסו פרוזה.
צודק, זה לא מקפירסון אלא
double wishbone suspension
מתלה עצה כפולה בעברית ??
https://en.wikipedia.org/wiki/Double...one_suspension
התבגרתי וגם זקנתי אבל עדין מוכן ללמוד מבש מוהנדס.
זה מקפירסון:
https://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut
מקפרסון זה מתלה עם strut ומשולש אחד בודד.
זה לא לשטח.
מתלה עצמות עצה כפולות מקובל מאוד ברכבי שטח - עובד מצויין - ולצד חסרונותיו הברורים יש לו גם יתרונות בשטח.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
על פי הסרטון (דקה 9:10 +) נראה שאין לברונקו נעילה מרכזית כפי שיש לפראדו,
או שאני טועה?
אם נשים בצד SBSים ושאר כלים תחרותיים עם מתלים נפרדים בעלי מהלך מאוד גדול, משהו שלחלוטין אינו מעשי ברכב כביש-שטח שאמור לנסוע גם על כביש - אז כולם סובלים מאותה צרה צרורה - מרכב שמתנדנד לכל הכיוונים בזמן שהם מצליבים. כי תמיד גלגל עולה גבוה באוויר ואז הרכב נופל אחריו.
זה מסוכן במיוחד בירידת מדרגה אלכסונית או נפילת גלגל קדמי אחד לבור בזמן ירידה. מתלה קדמי נפתח אבל הגלגל באויר, יורד לבור, ואז כל הרכב נופל אחריו ואז הגלגל האחורי הנגדי (בצד השני) עולה גבוה באוויר.... כלים קצרים יכולים אשכרה להתהפך ככה קדימה.
ברכבים עם שני סרנים ארוכי מהלך זה פשוט לא קורה. הם נשארים מאוזנים.
אז אם בברונקו מפרקים מייצב הוא נותן יותר מהלך מסרן קדמי סטנדרטי ברנגלר? זה יפה.
אבל אם ברנגלר פותחים מייצב?.... אופס. יהיה לו הרבה יותר מהלך....
אפשר לפתוח התערבות - תוך כמה זמן נראה הסבות של הברונקו ע"י סדנאות אמריקאיות לסרן קדמי חי.....
לגבי אוטומט מול ידני - אני לא פותח ויכוח. לשניהם יש יתרונות ויש חסרונות.
אבל מה שמוני תיאר כל כך נכון - ככל שיחסי ההעברה מתקצרים, היתרון של גיר אוטומטי במתאר טכני, הופך לפחות רלוונטי. ועם גיר ידני בעל הילוך זחילה ביחס 7:1.... מי צריך אוטומט בכלל?..... לטעמי הגיר הידני הזה זו חתיכת הברקה.
האוטומטי במקרה הזה.... 10 הילוכים? תגידו לי. ברצינות. למה זה טוב? באמת. אין שום סיבה לעשות גיר 10 הילוכים אלא כדי להראות שאפשר. מיותר וטפשי.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk