-
8 קבצים מצורפים
שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
אמנם ג'יפ סופה, אבל נראה לי נכון לפתוח כאן בכללי.
הרקע:
סרן דנה 60 עם חיזוקים מאסיביים עליון ותחתון, סרן ישר. גלגלים לא זורקים.
חשוב לדעת שמדובר בסרן המשמש פול-סייזים אמריקאיים ונחשב אוברקיל רציני לסופה.
18 שנה לא שברתי ציריה אחורית.
מאחר ואני מתבודד (לא מטייל בקבוצות, לא בקטע של לאתגר את הג'יפ לקצה וכו') - סגנון הנהיגה שלי, במיוחד בשנים האחרונות, מאד שקול ומדוד.
אירוע #1:
לפני כחודשיים גזרתי ציריה אחורית צד-נהג.
הגזירה התרחשה בעת פניית פרסה בכביש, מהירות אפס. ללא שום דרמה, הגלגל 'שבר מִפרקת' ונעצר בָּמָקום.
אירוע נדיר, אבל איך אומרים - "קורה".
הוחלפה צירייה לאחת משומשת.
כך נראה השבר ההוא, שהתרחש אחרי מיסב הגלגל (לא יודע לומר איפה ביחס לסליב אבטחה):
קובץ מצורף 139655קובץ מצורף 139656
אירוע #2:
מאז ההחלפה הנ"ל, הג'יפ נסע מעט מאד. להערכתי - לא יותר מ-1,000 קילומטרים בלבד.
אופי השימוש כאמור - כמתבודד, נהיגה שקולה מאד.
לפני מספר ימים, בעת נהיגה מהירות-אפס בשביל כורכר בתוך המושב, שוב נשברה אותה צירייה שהוחלפה - אחורית צד-נהג כזכור.
גם הפעם השבר התרחש בדממה מוחלטת, ללא רעש וללא דרמה. גם הפעם, הגלגל פשוט 'שבר מִפרקת' ללא סימנים מקדימים.
כך נראה השבר הפעם:
קובץ מצורף 139657קובץ מצורף 139658
למי שמכיר סופה וסרן אחורי דנה 60, הסיפור הזוי לחלוטין.
אני מזכיר, 18 שנה לא שברתי ציריה אחורית.
אני רוצה להעלות פה השוואות בין שני האירועים, ראשית השוואת דפוסי שבר:
קובץ מצורף 139659קובץ מצורף 139660
שנית, השוואת מקום השברים:
קובץ מצורף 139661
ואחרון, מקום השבר הנוכחי בסרן - מיד אחרי המחז"ש ובנקודת תחילת המיסב:
קובץ מצורף 139662
עד כאן סיפור המעשה.
עכשיו, הצירייה השבורה תוחלף לצירייה חדשה הפעם, אבל מאחר ומדובר באירוע בטיחותי ממדרגה ראשונה - חשוב לי לתחקר אותו.
ממה נגרם כל אחד מהשברים?
האם יש קשר ביניהם, במיוחד לאור המיידיות בזמנים ביניהם, או שמדובר בצירוף מקרים הזוי?
וכל שאלה נוספת שתשפוך אור על האירוע.
אני מזמין אתכם לשתף במחשבות, אבל חשוב לנמק כל השערה ולנסות לתמוך אותה בממצאים.
ווקשה...
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
יש בסרן הזה נעילה כלשהי ?
אוטומטית במקרה ?
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
בדקת את מצב המיסב ואם הבלם בצד נהג לא תפוס מסיבה כלשהי?
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
נשמע לי שבכל זאת משהו מאד לא בסדר בגוף הסרן. לא רואה מכנה משותף אחר בין שתי התקריות. זה ללא ספק לא צירוף מקרים. אל תחליף עוד ציריה בלי לבדוק את הסרן לעומק (ולרוחב ולכל המימדים).
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
את השברים אני לא יודע לאפיין ברמה המטלורוגית. בכל מקרה הסיכויי שזה צירוף מקרים אפסי. פועל על הציריה כוח שהיא לא תוכננה לעמוד בו. הסיכויי שזה מגיע מכיוון הנעילה לא סביר לדעתי, כי הגלגל היה מחליק הרבה הרבה הרבה לפניי שהציריה הייתה נגזרת.
2 תיאוריות שעולות לי:
הrace של מייסב הגלגל משחק בתוך הסרן, או שהמייסב משחק בתוך הrace. נוצרת כפיפה שמגבירה את הסיכויי לשבר.
הפלאח בקצה הסרן שמחזיק את המנגנון של התוף כבר לא ניצב לצינור.. אותו אפקט כפיפה.
בקיצור.. משהו באזור הזה עקום.. לדעתי.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
וואו, סלח לי שאני מתלהב אבל יופי של תמונות שבר!
אני לא מטלורג אבל להבנתי שני השברים הם שברי התעייפות מובהקים. הראשון יכול להיות ממש תמונת תיאור שבר התעייפות בספרות מקצועית. רואים נהדר את התקדמות הסדק עד לשבר. אפשר לשים גם לב שהעומס ששבר את הצירייה הראשונה היה קטן והסדק התקדם מאוד עד ששטח החתך היה קריטי לגזירה.
השבר השני גם מראה שבר התעייפות אך מסוג אחר. פה דווקא נראה שהעומס היה מעט גדול יותר אבל קשה באמת להגיד.
בשורה התחתונה, מה שמאוד מאפיין שברי התעייפות של צירים סובבים, שבצורה אידיאלית מחזיקים רק עומסי פיתול, הוא עומס כפיפה שנכנס לציר בנוסף לפיתול. הכפיפה בשילוב הסיבוב גורמת להעמסה מחזורית של לחיצה-מתיחה בפני השטח של הצירייה. בגלל שהצירייה מסתובבת בכמה מאות סל"דים לפחות, מדובר בכמות מחזורים גדולה מאוד. ואז הסיכוי לשבר התעייפות גדל.
מה יכול להכניס כפיפה לצירייה? בית סרן עקום למשל. לפי מיקום השבר הייתי מתחיל בבחינה של איזור יד הסרן.
עריכה - השבר שנמצא סמוך למיסב של יד הסרן - יתכן שכשפורק המיסב, בשיטה נפוצה של חיתוך הרייס הפנימי עם דיסק, בזמן החיתוך נפצעה גם הצירייה קלות ונשאר קו חיתוך ("פנס") קטן? אם כן זו בדיוק נקודת ריכוז מאמצים שממנה מתחיל סדק התעייפות. לא תנאי מחייב לשבר התעייפות אך בהחלט גורם תורם משמעותי.
אם אני מנתח נכון את סוג השבר, השבר הראשון נגרם ללא ריכוז מאמצים, השבר השני כן נגרם מריכוז מאמצים.
גם החלקה של רייס של מיסב על הצירייה ושריטות שנוצרו כתוצאה מכך יכול לגרום לריכוז מאמצים.
אם הצירייה היתה משומשת יכול להיות שהיה שם כבר פגם כלשהו.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
עוקב... ושואל מה אלה/ מה הגורם? https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...671ef21f51.jpg
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
יש בסרן הזה נעילה כלשהי ?
אוטומטית במקרה ?
נעילה אוטומטית
- - - Updated - - -
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
shmulikbg
בדקת את מצב המיסב ואם הבלם בצד נהג לא תפוס מסיבה כלשהי?
מיסב חדש.
בלם לא תפוס.
- - - Updated - - -
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
נשמע לי שבכל זאת משהו מאד לא בסדר בגוף הסרן. לא רואה מכנה משותף אחר בין שתי התקריות. זה ללא ספק לא צירוף מקרים. אל תחליף עוד ציריה בלי לבדוק את הסרן לעומק (ולרוחב ולכל המימדים).
פאקינג צינור חלול ומיסב בקצה.
שנים רבות ללא שבר.
על פניו נראה ישר; וגם אם נניח שלא ישר - מה המשמעות לענייננו?
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
בגוף הטקסט
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
אמנון
וואו, סלח לי שאני מתלהב אבל יופי של תמונות שבר!
גם אני מרטיב על יצירות אמנות כאלה. סלחתי לך.
אני לא מטלורג אבל להבנתי שני השברים הם שברי התעייפות מובהקים. הראשון יכול להיות ממש תמונת תיאור שבר התעייפות בספרות מקצועית. רואים נהדר את התקדמות הסדק עד לשבר. אפשר לשים גם לב שהעומס ששבר את הצירייה הראשונה היה קטן והסדק התקדם מאוד עד ששטח החתך היה קריטי לגזירה.
השבר השני גם מראה שבר התעייפות אך מסוג אחר. פה דווקא נראה שהעומס היה מעט גדול יותר אבל קשה באמת להגיד.
בשורה התחתונה, מה שמאוד מאפיין שברי התעייפות של צירים סובבים, שבצורה אידיאלית מחזיקים רק עומסי פיתול, הוא עומס כפיפה שנכנס לציר בנוסף לפיתול. הכפיפה בשילוב הסיבוב גורמת להעמסה מחזורית של לחיצה-מתיחה בפני השטח של הצירייה. בגלל שהצירייה מסתובבת בכמה מאות סל"דים לפחות, מדובר בכמות מחזורים גדולה מאוד. ואז הסיכוי לשבר התעייפות גדל.
מאחר ומדובר בסרן מסוג חצי-צף, בהגדרה פועלים על הציריות שני הכוחות בו"ז: פיתול וכפיפה.
מה יכול להכניס כפיפה לצירייה? בית סרן עקום למשל. לפי מיקום השבר הייתי מתחיל בבחינה של איזור יד הסרן.
בסרן האחורי המדובר אין יד סרן, אלא קצה צינור.
הדגשתי שהסרן הנ"ל מאופיין בחיזוקי גשר עליון וגשר תחתון מאסיביים מאד, אפילו במושגים של פול-סייזים גדולים. הדגשתי שבכל השנים, הגלגלים האחוריים לא הסתובבו בשמיניות.
הסרן ישר על פניו, וגם אם נניח שלא - בוודאי לא במידה שתגרום לתופעה שאתה מצביע עליה, לעניות דעתי הבלתי מלומדת.
עריכה - השבר שנמצא סמוך למיסב של יד הסרן - יתכן שכשפורק המיסב, בשיטה נפוצה של חיתוך הרייס הפנימי עם דיסק, בזמן החיתוך נפצעה גם הצירייה קלות ונשאר קו חיתוך ("פנס") קטן? אם כן זו בדיוק נקודת ריכוז מאמצים שממנה מתחיל סדק התעייפות. לא תנאי מחייב לשבר התעייפות אך בהחלט גורם תורם משמעותי.
פירוק והחלפת המיסב בוצעו עם החלפת הציריה הקודמת לפני חודשיים, כך שהצירייה החליפית (המשומשת) לא סבלה מחתכים.
יתרה מזו, גם ציריות שסובלות מחתך (שטחי) כזה - הוא אינו נובע מהתעייפות ולכן לא מתפתח. בטח לא בציר שקוטרו 48 מילימטרים מופרעים.
אם אני מנתח נכון את סוג השבר, השבר הראשון נגרם ללא ריכוז מאמצים, השבר השני כן נגרם מריכוז מאמצים.
גם אני לא מטאלורג, אבל נראה שהגזירה התקיימה בעיקר בליבת הציר בקוטר של כ-5 מ"מ בלבד (מתוך סך של 48 מ"מ), וגם בנקודה מסויימת בהיקף חיצוני יותר של הציר. אבל לרוב ציר נגזר נראה מפותל יותר והשבר פחות 'חָלַק'. אבל מאחר וזה מניסיון אישי בלבד, אני לא חותם על מה שכתבתי עכשיו. מחכה לחוות דעת מקצועית יותר.
גם החלקה של רייס של מיסב על הצירייה ושריטות שנוצרו כתוצאה מכך יכול לגרום לריכוז מאמצים.
התכוונת החלקה של הרייס על ההאוזינג? כי אני לא מצליח לדמיין החלקה על הצירייה, למרות שאני מבין לאן אתה חותר. אבל במקרה כזה, הייתי מקבל אינדיקציות מוקדמות על כשל בחלקי המיסב. חשוב לי לומר שהעסק עבד ללא דופי עד לאירוע.
אם הצירייה היתה משומשת יכול להיות שהיה שם כבר פגם כלשהו.
כיוון אפשרי, על אף שידוע מאיזה רכב ירדה וככל הנראה לא קומבנה בעבר. אבל אף אחד לא יכול לחתום על זה לדעתי.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
תמונות ממש יפות!
קשה מאד להתייחס ברצינות בלי לראות את הדגמים בעין אבל בכל זאת:
כמו שאמנון כתב, גם לי שני הכשלים נראים ככשלי התעייפות .
בדרכ סדקי התעייפות יתחילו מאזור של ריכוז מאמצים.
בשבר השני רואים שסדק ההתעייפות התקדם בצורה אחידה לאורך כל ההיקף מבחוץ כלפי פנים, דבר שמסתדר עם גיאמטריית החלק- מקום שבו יש מעבר קוטר של הציריה. נסה לחפש עם זכוכית מגדלת אם יש חריצים חדים בהיקף .
בשבר הראשון רואים שסדק ההתעייפות התקדם מנקודה אחת כלפי פנים הציריה עד לשבר מלא. נסה לחפש באזור תחילת הסדק איזה נוצ' או חריץ.
בחיפוש תעבור על שני חלקי הציריה.
כדי להבין אם מדובר בצירוף מקרים הזוי או בבעיה שבה כוחות גדולים מדי פועלים על האזור, אפשר להתחיל בחישוב פשוט ולראות מה הכיוון.
לצורך החישוב צריך לדעת את החוזק למתיחה של החומר ואת שטח החתך של השבר הסופי. אתה יודע להגיד מאיזה חומר הציריה עשויה?
Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
החשד המיידי והפשוט זה שהנעילה האוטומטית לא משתחררת כראוי
אפשר פשוט לפרק אותה ולנסוע זמן מה ולראות מה קורה
או אם ניתן לבדוק אותה לעומק ולראות אם היא נתפסת (אין לי מושג אייך עושים את זה מחוץ לרכב )
והיא זו שמפעילה את הלחצים על הצריה וגורמת לגזירה
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
חברים, דנה 60 סופה הוא סרן האחורי המקורי-מיצרן הכי חזק ובריון בעולם הג'יפים. בוודאי בג'יפים קלים בסדר הגודל הזה.
לקרוא לו "אוברקיל פרוע" יהיה אנדרסטייטמנט לא פחות פרוע.....
כל הנתונים של הג'יפ הספציפי הזה - צמיגים גדולים, משקל מעל לממוצע, נעילות, מנוע מאוד חזק, לא אמורים לדגדג לו בכלל.
זה סרן שמחזיק בקלילות גלגלים גדולים בהרבה, הספקים ומומנטים גדולים בהרבה, משקלים גדולים בהרבה.
נעילות אוטומטיות תקינות לא שוברות ציריות כאלה ולא שוברות ציריות בכלל.
בהקשר של נעילות אוטומטיות, אני ידוע כמי שמאמין בנעילה ה"גדולה" של דטרויט לוקר (מהדגם הישן) שאורך חייה פחות או יותר לנצח, על פני הנעילות ה"קטנות" שמותקנות בתוך הקייס המקורי שיש להן בלאי מצטבר וכשלים אפשריים. אצלך מותקן מאחורה נו-סליפ שהיא נעילה "קטנה".
כמי שיצא לו לנסוע קצת מאחורי הג'יפ הספציפי הזה, מעולם גם לא נראתה "זריקה" של גלגל. תסמכו עלי ועל ה-OCD שלי שלא הייתי שותק אם הייתי רואה "שמיניות" בגלגל כלשהו.
אני לא מטאלורג ולא מהנדס, אבל מכיר קצת סופות וגם את הסופה הזו. כשל חוזר באותה ציריה בפרק זמן כה קצר (1,000 ק"מ זה כלום ושום דבר) ועוד במכלול שנחשב להכי חזק בג'יפ, גורמים לי לחשוב בכיוון של ההאוזינג. משהו שם לא תקין ומעמיס את הציריה. גיתאי - דיברנו על זה אתמול.
הזכרת שהסרן מחוזק מאוד מבחוץ.
כל נושא חיזוק חיצוני לסרנים מעניין וגם הועלה כאן בשרשור אחר (של ידין, בסמוראי) וגם אצלך בקדמי. אין לי מושג בריתוך, אבל אני יודע שריתוכים חיצוניים על ההאוזינג צריכים להיעשות בזהירות וקפדנות יתרה כדי לא לעוות את ההאוזינג. עיוותים בהאוזינג כן מעמיסים את הציריות וסרן עקום, אפילו קצת, בהחלט יכניע גם את הציריה הזו.
במסגרת התיקון, אולי צריך לבדוק את מצב הנעילה, מצב הקייס ואת ההאוזינג המחוזק עצמו - ואולי גם לנסות להחליף את הסרן הזה לסרן דנה 60 אחר שידוע מעבר לכל ספק שהוא תקין וישר. אפילו אם הוא לא מחוזק לעייפה כמו שלך. בינינו? הסרנים האלה מחוזקים כבר במקור והם מספיק בריונים גם ללא החיזוקים הנוספים.
תיכף יוצא לכיוון המרכז עם הציריה החדשה שלך.....
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
מוטי ג.
לעניות דעתי השיפשוף החיצוני נגרם אחרי הכשל כשחצי ציריה הסתובב בתוך הסרן.
אני אומנם עוסק בכשלים ביום יום, אבל זה לחלוטין לא החומרים/מערכות/מחזורי עבודה שאני רגיל לעבוד איתם, ולכן אסתייג מראש.
כשל כמו הראשון יכול להתחיל חודשים אם לא שנים לפני הכשל הסופי (תלוי במחזורים ובעומסים). כשזה המקרה, בדרך כלל נראה בתחילת הכשל חלודה, כאן לא רואים כזו.
אולי זה בגלל סוג החומר או בגלל נוכחות של שמנים.
על פניו נראה שתחילת השבר הייתה יחסית איטית, והתגברה במעבר מהטבעת החיצונית לפנימית.
השבר השני נראה הרבה יותר מהיר, ואני לא מצליח לנתח אותו מעבר לזה.
אי אפשר באמת להשליך משני הכשלים על תקלה זהה כי הם מאוד שונים.
לדעתי יש שתי אפשרויות מובילות לצירוף המיקרים הזה:
1. השבר הראשון יצר נזק בתוך הסרן, שיצר פגם בציריה שניה.
2. השבר הראשון קרה בגלל התעייפות טבעית והשני פשוט כי הצירייה הגיעה פגומה.
סבבה, מה עושים עם זה?
אישית כנראה הייתי מתעלם, אבל אתה הרבה פחות עצלן ממני (ובטח שצוות המדריכים שלך). במקומך הייתי לוקח צירייה משומשת אחרת, עובר עליה טוב טוב לוודא שאין שום פעם, מתקין ובודק פעם בשבוע אם נוצר פגם.
אם מופיע פגם, הסרן עקום/כל תקלה אחרת שלא באשמת הציריה, אם לא אז זה כנראה סעיף 2.
-
שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
לקחת ציריות של לנדרובר במקרה?
שים לב למיקום של השבר. הוא עומד רק תחת לחץ הגלגל ואם היו זריקות.
שים את החדשה על מחרטה ובדוק עם אינדיקטור את הציר ואת החלק שהגלגל יושב עליו.
אם ישר תעביר נייר ליטוש על הציר במחרטה ותנקה אותו יפי יפה וחפש סדקים.
אם עד כאן בסדר תרכיב ושוב בדוק את משטח הגלגל עם אינדיקטור.
לא הייתי מתעסק עם הנעילה כי גם נעילת זיקה לא אמורה לשבור ציריות כאלו גם עם אפילו 35״
מירטה בגודל מתאים יש אצל משפצי גלי הנע
-
שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
יצא לי לראות סרן כזה שהצינור נשבר, והגלגל עם הצירייה בלטה החוצה וככה נסע הרכב בשטח לא מעט קמ, ולא נשברה מיד.
אח״כ, כשנשבר הקצה עם הגלגל, הגדם נגרר כמו מחרשה באדמה קמ רבים וסרב להכנע..
זו צירייה מאד חזקה.
השבר הראשון נראה כמו משהו ותיק שהתפתח.
שים לב לדפוס שונה של המעגלים ונקודת השבר האחרונה.
הדבר השני נראה כמו סחיטה, עם המיקוד במרכז, ראיתי כלו לא מעט.
גם מיקום השבר לאורך הצירייה שונה, אני לא בטוח שאותה הסיבה גרמה לשני הכשלים.
הייתי מתחיל בבחינה מדוקדקת של גוף הסרן באזור המקביל לשבר הראשון.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
בגוף הטקסט באדום.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
גיתאי נוה
בגוף הטקסט
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
אמנון
וואו, סלח לי שאני מתלהב אבל יופי של תמונות שבר!
גם אני מרטיב על יצירות אמנות כאלה. סלחתי לך.
אני לא מטלורג אבל להבנתי שני השברים הם שברי התעייפות מובהקים. הראשון יכול להיות ממש תמונת תיאור שבר התעייפות בספרות מקצועית. רואים נהדר את התקדמות הסדק עד לשבר. אפשר לשים גם לב שהעומס ששבר את הצירייה הראשונה היה קטן והסדק התקדם מאוד עד ששטח החתך היה קריטי לגזירה.
השבר השני גם מראה שבר התעייפות אך מסוג אחר. פה דווקא נראה שהעומס היה מעט גדול יותר אבל קשה באמת להגיד.
בשורה התחתונה, מה שמאוד מאפיין שברי התעייפות של צירים סובבים, שבצורה אידיאלית מחזיקים רק עומסי פיתול, הוא עומס כפיפה שנכנס לציר בנוסף לפיתול. הכפיפה בשילוב הסיבוב גורמת להעמסה מחזורית של לחיצה-מתיחה בפני השטח של הצירייה. בגלל שהצירייה מסתובבת בכמה מאות סל"דים לפחות, מדובר בכמות מחזורים גדולה מאוד. ואז הסיכוי לשבר התעייפות גדל.
מאחר ומדובר בסרן מסוג חצי-צף, בהגדרה פועלים על הציריות שני הכוחות בו"ז: פיתול וכפיפה.
מה יכול להכניס כפיפה לצירייה? בית סרן עקום למשל. לפי מיקום השבר הייתי מתחיל בבחינה של איזור יד הסרן.
בסרן האחורי המדובר אין יד סרן, אלא קצה צינור.
הדגשתי שהסרן הנ"ל מאופיין בחיזוקי גשר עליון וגשר תחתון מאסיביים מאד, אפילו במושגים של פול-סייזים גדולים. הדגשתי שבכל השנים, הגלגלים האחוריים לא הסתובבו בשמיניות.
הסרן ישר על פניו, וגם אם נניח שלא - בוודאי לא במידה שתגרום לתופעה שאתה מצביע עליה, לעניות דעתי הבלתי מלומדת.
הכפיפה שמכניס עיוות או סטיה אחרת בבית הסרן לא צריכה להיות גדולה כדי להכניס עומס מחזורי שיגרום בדיוק לכשל כזה. זו המשמעות של התעייפות. זה נזק מצטבר לחומר במאות או מליוני מחזורים.
התופעה שאני מצביע עליה היא כשל התעייפות שנובע מהכנסה של כפיפה שיוצרת העמסה מחזורית.
עריכה - השבר שנמצא סמוך למיסב של יד הסרן - יתכן שכשפורק המיסב, בשיטה נפוצה של חיתוך הרייס הפנימי עם דיסק, בזמן החיתוך נפצעה גם הצירייה קלות ונשאר קו חיתוך ("פנס") קטן? אם כן זו בדיוק נקודת ריכוז מאמצים שממנה מתחיל סדק התעייפות. לא תנאי מחייב לשבר התעייפות אך בהחלט גורם תורם משמעותי.
פירוק והחלפת המיסב בוצעו עם החלפת הציריה הקודמת לפני חודשיים, כך שהצירייה החליפית (המשומשת) לא סבלה מחתכים.
יתרה מזו, גם ציריות שסובלות מחתך (שטחי) כזה - הוא אינו נובע מהתעייפות ולכן לא מתפתח. בטח לא בציר שקוטרו 48 מילימטרים מופרעים.
לא בטוח שהבנתי מה כוונתך, אבל החתך שגורם הדיסק לצירייה כמובן לא הגורם לכשל ההתעייפות, הוא גורם לריכוז מאמצים. מספיק שהיו יהיה בעומק של כמה עשיריות כדי שישפיע. ריכוז המאמצים הוא נקודת התחלת השבר והתקדמותו לעומק הציריה בתהליך ההתעייפות.
אם אני מנתח נכון את סוג השבר, השבר הראשון נגרם ללא ריכוז מאמצים, השבר השני כן נגרם מריכוז מאמצים.
גם אני לא מטאלורג, אבל נראה שהגזירה התקיימה בעיקר בליבת הציר בקוטר של כ-5 מ"מ בלבד (מתוך סך של 48 מ"מ), וגם בנקודה מסויימת בהיקף חיצוני יותר של הציר. אבל לרוב ציר נגזר נראה מפותל יותר והשבר פחות 'חָלַק'. אבל מאחר וזה מניסיון אישי בלבד, אני לא חותם על מה שכתבתי עכשיו. מחכה לחוות דעת מקצועית יותר.
גם הכשל בשבר השני הוא כשל התעייפות. רואים התקדמות סימטרית של סדק בהיקף.
גם החלקה של רייס של מיסב על הצירייה ושריטות שנוצרו כתוצאה מכך יכול לגרום לריכוז מאמצים.
התכוונת החלקה של הרייס על ההאוזינג? כי אני לא מצליח לדמיין החלקה על הצירייה, למרות שאני מבין לאן אתה חותר. אבל במקרה כזה, הייתי מקבל אינדיקציות מוקדמות על כשל בחלקי המיסב. חשוב לי לומר שהעסק עבד ללא דופי עד לאירוע.
אם הצירייה היתה משומשת יכול להיות שהיה שם כבר פגם כלשהו.
כיוון אפשרי, על אף שידוע מאיזה רכב ירדה וככל הנראה לא קומבנה בעבר. אבל אף אחד לא יכול לחתום על זה לדעתי.
Sent from my Pixel 4a (5G) using Tapatalk
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
במסמך המצורף יש דוגמאות דומות מאד לשברים של הציריות שלך,
שם מצוינות סיבות שונות לשני סוגי השברים (למשל תראה איור 4.6 ואיור 4.21):
https://www.axletech.com/at-admin/re...07-reprint.pdf
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
לפי התמונות השבר הראשון נראה כמו גזירה והשני כמו פיתול.
Asaf-a
אסף.א
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
לעניות דעתי מה שקרה הוא:
כתוצאה מסרן עקום נוצרו סדקי עיפות בצריה, עד שהיא נשברה.
הצריה חדשה משומשת הורכבה. הצריה כבר עברה טראומה של פיתול אך עדין לא נשברה.
כתוצאה מהסרן העקום הופעל עלה כוח, והיא נשברה היכן שהיה כבר התחלת שבר.
סרו שרותך יכול בקלות להתעוות במיוחד אם מרתכים לאורך.
אם ריתכת ריתוך אחד לכול האורך בלי לחכות שבסרן יתקרר, אתה עלול לעוות אותו.
השיטה בריתוך היא לרתך בכל פעם מספר סנטימטר ולחכות שהסרן יתקרר.
אני חושב שיש בספר רכב שיטות למדידת עיוות של סרן. אם לא ניתן למצוא דרך המדידה באינטרנט
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
אומי5
לעניות דעתי השיפשוף החיצוני נגרם אחרי הכשל כשחצי ציריה הסתובב בתוך הסרן.
באירוע הראשון, עליתי על השבר ברגע בו הוא התרחש. לכן חצי הציריה השבורה הספיקה להסתובב בהאוזינג במהירות אפס למשך כמה שניות, כשהייתי חייב ליישר את הרכב על הכביש.
לדעתי יש שתי אפשרויות מובילות לצירוף המיקרים הזה:
1. השבר הראשון יצר נזק בתוך הסרן, שיצר פגם בציריה שניה.
2. השבר הראשון קרה בגלל התעייפות טבעית והשני פשוט כי הצירייה הגיעה פגומה.
השני יותר נראה לי, אבל זה צירוף מקרים פסיכי כאמור.
סבבה, מה עושים עם זה?
אישית כנראה הייתי מתעלם, אבל אתה הרבה פחות עצלן ממני (ובטח שצוות המדריכים שלך). במקומך הייתי לוקח צירייה משומשת אחרת, עובר עליה טוב טוב לוודא שאין שום פעם, מתקין ובודק פעם בשבוע אם נוצר פגם.
אם מופיע פגם, הסרן עקום/כל תקלה אחרת שלא באשמת הציריה, אם לא אז זה כנראה סעיף 2.
אני מחליף לציריה חדשה ניילון. לא לוקח שבויים.
- - - Updated - - -
ציטוט:
החשד המיידי והפשוט זה שהנעילה האוטומטית לא משתחררת כראוי
אפשר פשוט לפרק אותה ולנסוע זמן מה ולראות מה קורה
או אם ניתן לבדוק אותה לעומק ולראות אם היא נתפסת (אין לי מושג אייך עושים את זה מחוץ לרכב )
והיא זו שמפעילה את הלחצים על הצריה וגורמת לגזירה
מעבר לכך שהנעילה האוטומטית אצלי תקינה, גם אילו היתה 'זיקה' (ביטול דיפרנציאל קבוע) - לא היתה נגזרת ציריה.
יש ג'יפים שנוסעים ככה סטנדרט.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
yoni_0000
את השברים אני לא יודע לאפיין ברמה המטלורוגית. בכל מקרה הסיכויי שזה צירוף מקרים אפסי. פועל על הציריה כוח שהיא לא תוכננה לעמוד בו. הסיכויי שזה מגיע מכיוון הנעילה לא סביר לדעתי, כי הגלגל היה מחליק הרבה הרבה הרבה לפניי שהציריה הייתה נגזרת.
2 תיאוריות שעולות לי:
הrace של מייסב הגלגל משחק בתוך הסרן, או שהמייסב משחק בתוך הrace. נוצרת כפיפה שמגבירה את הסיכויי לשבר.
הפלאח בקצה הסרן שמחזיק את המנגנון של התוף כבר לא ניצב לצינור.. אותו אפקט כפיפה.
בקיצור.. משהו באזור הזה עקום.. לדעתי.
תודה יוני, קשה לי להאמין אבל ייבדקו.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
sus
תמונות ממש יפות!
קשה מאד להתייחס ברצינות בלי לראות את הדגמים בעין אבל בכל זאת:
כמו שאמנון כתב, גם לי שני הכשלים נראים ככשלי התעייפות .
בדרכ סדקי התעייפות יתחילו מאזור של ריכוז מאמצים.
בשבר השני רואים שסדק ההתעייפות התקדם בצורה אחידה לאורך כל ההיקף מבחוץ כלפי פנים, דבר שמסתדר עם גיאמטריית החלק- מקום שבו יש מעבר קוטר של הציריה. נסה לחפש עם זכוכית מגדלת אם יש חריצים חדים בהיקף .
בשבר הראשון רואים שסדק ההתעייפות התקדם מנקודה אחת כלפי פנים הציריה עד לשבר מלא. נסה לחפש באזור תחילת הסדק איזה נוצ' או חריץ.
בחיפוש תעבור על שני חלקי הציריה.
כדי להבין אם מדובר בצירוף מקרים הזוי או בבעיה שבה כוחות גדולים מדי פועלים על האזור, אפשר להתחיל בחישוב פשוט ולראות מה הכיוון.
לצורך החישוב צריך לדעת את החוזק למתיחה של החומר ואת שטח החתך של השבר הסופי. אתה יודע להגיד מאיזה חומר הציריה עשויה?
Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
אבצע את הבדיקות שהצעת.
אין לי מושג לגבי חוזק החומר למתיחה.
למה כוונתך ב"שטח החתך של השבר הסופי"?
אם ניפגש, תדע לבחון את הגדמים?
- - - Updated - - -
ציטוט:
החשד המיידי והפשוט זה שהנעילה האוטומטית לא משתחררת כראוי
אפשר פשוט לפרק אותה ולנסוע זמן מה ולראות מה קורה
או אם ניתן לבדוק אותה לעומק ולראות אם היא נתפסת (אין לי מושג אייך עושים את זה מחוץ לרכב )
והיא זו שמפעילה את הלחצים על הצריה וגורמת לגזירה
הנעילה תקינה, וגם אם לא היתה - היא לא הסיבה.
- - - Updated - - -
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
יצא לי לראות סרן כזה שהצינור נשבר, והגלגל עם הצירייה בלטה החוצה וככה נסע הרכב בשטח לא מעט קמ, ולא נשברה מיד.
אח״כ, כשנשבר הקצה עם הגלגל, הגדם נגרר כמו מחרשה באדמה קמ רבים וסרב להכנע..
זו צירייה מאד חזקה.
השבר הראשון נראה כמו משהו ותיק שהתפתח.
שים לב לדפוס שונה של המעגלים ונקודת השבר האחרונה.
הדבר השני נראה כמו סחיטה, עם המיקוד במרכז, ראיתי כלו לא מעט.
גם מיקום השבר לאורך הצירייה שונה, אני לא בטוח שאותה הסיבה גרמה לשני הכשלים.
הייתי מתחיל בבחינה מדוקדקת של גוף הסרן באזור המקביל לשבר הראשון.
נכון.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
גיתאי - לפני השבר הראשון, מה הדבר האחרון שהשתנה בסרן, וכמה זמן לפני השבר זה קרה?
אני מתרשם, שהסרן בנוי כמו שהוא שנים רבות, והשבר הראשון הגיע כ'רעם ביום בהיר'.
לדעתי, שני השברים נראים אחרת לגמרי, קשה להאמין שאותו גורם גרם לשבר שתי הציריות.
השבר הראשון נראה לא נראה כמו שבר סיבובי, אלא כמו שבר שהגיע מ'הצד' (סלחו לי על השימוש במונחים לא מקצועיים) - כוח צידי שהופעל על הצירייה - יכול להיות מוסבר על ידי בית סרן עקום.
השבר השני נראה לגמרי כמו שבר סיבובי - כמו בציריות של לנדרובר (שבועז אוהב להשמיץ ;)), עומס גבוה מידי על הצירייה והיא נגזרת.
ולכן גם התירוץ של סיבה ותוצאה נשמע לי בעייתי. כי הייתי מצפה שקודם ייקרה השבר בצירייה השניה, יפגע בעוד רכיבים שיגמרו לכך שפועלים כוחות נוספים על הצירייה, ואז ייקרה השבר של הצירייה הראשונה.
אם הסדר הוא הפוך, אז מה קרה? שבר כתוצאה מסרן עקום, יישר את הסרן וגרם לשבר שהוא 'קלאסי' שבר כתוצאה ממומנט גבוה על הצירייה?
הייתי מתעלם מהשבר של הצירייה השנייה, מכיוון שזו צירייה משומשת שאין באמת מושג מה עבר עליה.
לאחר בדיקה שהסרן לא עקום הייתי מכניס צירייה חדשה כפי שאתה מתכנן לעשות וממשיך לנסוע.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
אמנון
בגוף הטקסט באדום.
אני מבין. תודה אמנון.
- - - Updated - - -
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
מוני אורבך
לעניות דעתי מה שקרה הוא:
כתוצאה מסרן עקום נוצרו סדקי עיפות בצריה, עד שהיא נשברה.
הצריה חדשה משומשת הורכבה. הצריה כבר עברה טראומה של פיתול אך עדין לא נשברה.
כתוצאה מהסרן העקום הופעל עלה כוח, והיא נשברה היכן שהיה כבר התחלת שבר.
סרו שרותך יכול בקלות להתעוות במיוחד אם מרתכים לאורך.
אם ריתכת ריתוך אחד לכול האורך בלי לחכות שבסרן יתקרר, אתה עלול לעוות אותו.
השיטה בריתוך היא לרתך בכל פעם מספר סנטימטר ולחכות שהסרן יתקרר.
אני חושב שיש בספר רכב שיטות למדידת עיוות של סרן. אם לא ניתן למצוא דרך המדידה באינטרנט
מוני, מדובר בסרן צבאי שעבר חיזוק במפעלי תע"ר אני משער.
הוא אצלי שנים ארוכות, וגלגלים אחוריים לא זרקו.
אנסה למצוא כיצד לבדוק עיוות סרן. אם יש לך חומר נוסף בשלוף - זה יהיה מצויין.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
מכשיר לייזר של "כיוון פרונט" לא בודק את מיקום ארבעת הגלגלים?
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ariel-ro
גיתאי - לפני השבר הראשון, מה הדבר האחרון שהשתנה בסרן, וכמה זמן לפני השבר זה קרה?
חופש בציריות זמן רב, שמקורו אוּתר בקדם-עומס מסבי בית הסטליטים. נסגר ע"י הוספת שימסים.
הוחלף שמן מ-75-90 ל-75-140.
זה מה שנעשה לפני השבר הראשון.
אני מתרשם, שהסרן בנוי כמו שהוא שנים רבות, והשבר הראשון הגיע כ'רעם ביום בהיר'.
אתה צודק.
לדעתי, שני השברים נראים אחרת לגמרי, קשה להאמין שאותו גורם גרם לשבר שתי הציריות.
כמוני כמוך.
הייתי מתעלם מהשבר של הצירייה השנייה, מכיוון שזו צירייה משומשת שאין באמת מושג מה עבר עליה.
לאחר בדיקה שהסרן לא עקום הייתי מכניס צירייה חדשה כפי שאתה מתכנן לעשות וממשיך לנסוע.
זו גם הנטייה שלי, אבל משתדל תמיד למצות את החקירה ככל האפשר.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
חופש בציריות זמן רב, שמקורו אוּתר בקדם-עומס מסבי בית הסטליטים. נסגר ע"י הוספת שימסים.
הוחלף שמן מ-75-90 ל-75-140.
זה מה שנעשה לפני השבר הראשון.
זה מעניין. לא השמן, אלא החופש ואיך בדיוק הוא תוקן וכמה זמן/ק"מ לפני השבירה זה היה.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
זה מעניין. לא השמן, אלא החופש ואיך בדיוק הוא תוקן וכמה זמן/ק"מ לפני השבירה זה היה.
++
השבר הראשון נראה כמו משהו שזחל והתפתח.
מכות חוזרות ונשנות בגלל חופשים יכול להיות הסבר מתאים.
הכשל הגיע כשהגיע לסף.
השבר השני נראה מאד שונה, גם במיקום וגם בצורה, שאפשר ומכניס רעש מוגזם לתחקיר.
-
תגובה: שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
השבר הראשון אכן שבר קלסי של התעייפות - קווי חוף שמסתיימים בשבר של עומס יתר (יכול להיכנס לכל handbook כדוגמא).
השבר השני פחות חד משמעי. מהתמונות גם אני נוטה לחשוב שמדובר על שבר כתוצאה מאמצי פיתול ולאו דווקא מהתעייפות, אבל חייבים לראות את השבר עם העיניים (ורצוי בהגדלה).
מה יכולות להיות הסיבות לשבר השני, מוני ואחרים כבר כתבו ושווה לבדוק.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
שברי ציריות מוזרים ביותר - ניתוח אירוע חריג
אני חושד דווקא בשמן מפני שאם הציריה נכנסת חלק וכידוע בין שתי נקודות עובר קו ישר אז לא נראה לי שזה משהו שנמצא בין המיסב החיצוני לאמצע הסרן.
שני השברים נמצאים בנקודה שבין העומס על המיסב החיצוני לעומס על הגלגל.
חוצמזה שהדפרנציאל טופל אחרי השבירה הראשונה ולפני השניה. מה גרם לשניה להישבר ולמה שתיהן נשברו במהירות אפסית ובערך באותו המקום?
לא בעבודה בשטח קשה ולא במהירות על כביש.
סתם סיבוב איטי והדוק.
זו הציריה השניה?
הירוק זה לא סימן לתחילת סדק קודם לגזירה?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...895ee93dde.jpg
אריאל, אני לא משמיץ לנדרובר. הכול אמת [emoji6]