-
אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
כתבתי וצרפתי תמונה בפורום אחר, חנן ביקש לפתוח דיון בפורום זה , האם פתיחת מוט מייצב הייתה תורמת לחוסר בנידנוד חזק??
אני מצרף תגובה של חבר מהאתר
והיה והיית פותח את המוט מייצב - מה היה קורה ?
הגלגל היה נופל מטה ומושך עימו את הרכב ? הרי אחיזה לא הייתה לו אם נשווה את העומס שהיה עליו לעומת העומס על שאר הרכב ובעיקר הגלגל הנגדי לו...
אני טועה ?
__________________
לא הגעתי לראש שרשרת המזון כדי להיות צמחוני!
http://imgsrv.pic4u.co.il/23661702b9...d30030000.aspx
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
רוב משקל הג'יפ מונח על הגלגלים האחוריים. אני מאוד בספק מה היתה תרומתו של מוט מייצב פתוח דווקא כאן. מה שבטוח הוא, שמטר אחד קודם לכן, בזמן טיפוס המדרגה עצמה ומנסיון שלי בסופה שלי - אין ספק שפתיחת המוט הייתה מאפשרת מגע טוב ורצוף יותר של כל הגלגלים בקרקע, חוסכת לך הנפות גלגלים באוויר וזוויות גילגול מוגזמות של המרכב. אבל אני נוסע על מתלים אחרים, צמיגים אחרים, ללא בודי ליפט.
לתחושת חוסר היציבות וחוסר הביטחון שלך יש לדעתי עוד סיבה כבדת משקל: מרכז כובד גבוה מדי (צמיגים 35, בודי ליפט עצבני, קבינה גבוהה מאוד)
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
מוט מייצב מחובר, וחוסר במהלך מתלה בשטח יכול להביא להתהפכות, שהיתה נמנעת במצב אחר. נוכחתי לראות את זה בכמה מקרים.
כאשר כל הגלגלים ממוקמים היטב על הקרקע, הרכב לא יתנדנד ובכך יקבל תנופה לכוון ההתהפכות, וגם יהיה מאוזן יותר = שפ"ץ קטן יותר על קרקע לא אחידה.
המקרים בהם מוט מייצב עוזר, הם על הכביש, או במקרים בהם כל הרכב עומד על משטח אחיד בשפ"ץ.
זאת דעתי.
דוגמה למצב שכנראה היה נחסך אם היה מהלך מתלה שהיה מונע את הנדנוד האלים שהביא אותו למצב הזה.
http://www.youtube.com/watch?v=QX6Zov-FFI4
והחילוץ..
http://www.youtube.com/watch?v=8S-zYgCfB-s&NR
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ציטוט:
נכתב במקור על ידי דרור ברלי
. מה שבטוח הוא, שמטר אחד קודם לכן, בזמן טיפוס המדרגה עצמה ומנסיון שלי בסופה שלי - לא הבנתי את ההקשר
אין ספק שפתיחת המוט הייתה מאפשרת מגע טוב ורצוף יותר של כל הגלגלים בקרקע, חוסכת לך הנפות גלגלים באוויר וזוויות גילגול מוגזמות של המרכב. זה מה שאמרתי מלכתחילה
אבל אני נוסע על מתלים אחרים, צמיגים אחרים, ללא בודי ליפט.
לתחושת חוסר היציבות וחוסר הביטחון שלך יש לדעתי עוד סיבה כבדת משקל: מרכז כובד גבוה מדי (צמיגים 35, בודי ליפט עצבני, קבינה גבוהה מאוד)
כרגיל דרור ברלי היקר אתה מפריז
1. "לתחושת חוסר היציבות וחוסר הביטחון?? מה הקשר לחוסר הביטחון?? זה שאני זהיר הופך אותי לחסר ביטחון??אתה מלמד כאן את הדור הצעיר הרגלים רעים מאוד!!!! עדיף נהג זהיר חי מאשר נהג מלא ביטחון מת!!!!
2.מרכז גובה גבוה מדי?צמיגי 35?? מה ההבדל ביזו?? לטעמי אתה מקנא קצת
3.קבינה גבוהה מאוד??מה הקשר זו קבינה פיבר ששוקלת הרבה פחות מהקבינה שלך או הקבינה הישנה שלי
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
וואלה מאיר, לא מבין.
סופה של מיליון $$$ , סרנים, נעילות, יחסי העברה.
אמה... נוסע עם מייצבים מחוברים בשטח... :lol:
עד כדי כך עצלן??
הניתוקים מקנים לך יציבות מרכב בכל תנאי השטח, ונוחות גבוהה יותר.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
מאיר, יודע למה אתה אתה חייב לנתק מייצבים ?!
כדי שלא נצטרך לצפות בסרטי אימה ממעלה דריוושאפט, ש"סופה מדוגמת" לא מסוגלת לטפס ללא נעילות ושכלים סטנדרטיים משתינים עליה בקשת. אתה בושה לגזע.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
יפה שיש אחווה בין מנהלי הפורומים ,
דרך אגב קיבלתי את הערה ,
נ.ב אף אחד מהרכבים שהיו שם לא היה סטנדרטי
או לחילופין סטנדרטיים לחלוטין עם צמיגים הגבהות ונעילות
אבל מי סופר
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
מה אתה יודע על עצלנות אמנון... יש כאלה שמרוב עצלנות לוקחים מכוניות טובות ומסבים אותן לגיר אוטומטי רק כי הם מתעצלים לבחוש בהילוכים...
העצלנות היא אם כל החטאים גם בשטח. עצלנות לנתק מייצב, עצלנות להוריד אוויר, עצלנות לנפח אוויר, עצלנות לפתוח/לסגור לוקרים... פנים רבות לה, לעצלנות של ג'יפאים.
מאיר, מה יש לי לקנא בסופגניות האלה שמסביב לג'נטים שלך? כן, לכבוד חנוכה הבא עלינו לטובה, נקרא לצמיגים המוגזמים האלה בשם סופגניות. ככה זה נראה על סופה. זה מוגזם, זה מעמיס על מערכות הרכב, זה הורג אותו בכביש, פושט לך את העור בדלק, מרים את האוטו בעוד כמה אינצ'ים ומעלה את מרכז הכובד, ומסתבר שזה לא ממש מסייע לך לבצע להטוטי עבירות, אם יש לך בעיות במעלה דריישפט או במדרגה של שלוחת צלמון...
אני גם בטח לא מקנא בבודי ליפט שלך, שלמרות כל החיזוקים, הוא מסוכן יותר מכל מוט מייצב סגור או פתוח, ומעלה את מרכז הכובד - הרכב שלך גבוה מאוד ואין על זה ויכוח. לעומת זה הוא לא יותר רחב מהסופה שלי למשל, שלצורך העניין (בהשוואה למיפלצי שלך), היא "כמעט סטנדרטית". משמע, מרכז הכובד אצלך גבוה בהרבה, ולכן אתה גם מועד יותר להתהפכות במצבים קיצוניים. רוצה להתווכח על זה? תפאדל. זה יהיה כמו הויכוחים הישנים שלנו על אמינות ה-ARB (שוב היא לא עבדה כשהיית צריך... מעניין) מול דטרויט/לוקרייט. אתה רואה? - יש לנו מספיק נושאים חשובים לדון בהם סביב המנגל.
אז תתכונן, תתחיל להכין תרוצים לשרון למה כל כך חשוב שלא תימצא בסופ"ש הבא בבית... (סופ"ש הבא מאיר. דרום. מתחילים בארגונים. ולהבדיל מניתוק המוט המייצב, כאן אל תתעצל להטריח את עצמך לארון הקסמים שליד המטבח, ותבחר משם בקבוק שיתאים לחשיבות האירוע, שיהיה לנו שמח בערב אחרי הסטייקים).
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
אני מבין כי רצונך להפוך דיון ענייני לדיון פרוע סביב למדורה ,
ציטוט"אז תתכונן, תתחיל להכין תרוצים לשרון למה כל כך חשוב שלא תימצא בסופ"ש הבא בבית... (סופ"ש הבא מאיר. דרום. מתחילים בארגונים. ולהבדיל מניתוק המוט המייצב, כאן אל תתעצל להטריח את עצמך לארון הקסמים שליד המטבח, ותבחר משם בקבוק שיתאים לחשיבות האירוע, שיהיה לנו שמח בערב אחרי הסטייקים).
יקירי שלי, אם בשתיה עסקינן ממתי מתעצלים?? גלנפידיך ירוק או כסוף או שמא טעמך הרדוד השתפר לפתע ותחפוץ באיזה גלנמורנגי חביב ,??
הסופגניות שלי טובות וטעימות לי , נכון שאתה חושב כך אבל משום מה בכל פורום אמריקאי חושבים אחרת ממך ומידת הסטנדרט בארה"ב הינה כיום 35 ולא כבעבר 33, שמעתי מספיק את הטיעונים (המטופשים לטעמי) כי האמריקאים יכולים לנסוע כך הם שוברים וזה עולה להם בזול ,
מי שטוען זאת לא מבין את התרבות האמריקאית ,אין דבר כזה לזרוק כסף!!!!
אז אם זה טוב להם זה טוב גם לי-ואם זה בניגוד לכמה "מומחים" אזי טוב יותר,וראה זה פלא הם כבר שנה על הרכב (שששששש טפו טפו חמסה חמסה)
בודי ליפט=ככה קניתי את הרכב וככה הוא יישאר יותר מדי עבודה ותיכנון לשנות זאת,
ARB= אין מה לומר, הויכוח הישן נושן בין נעילות נשלטות לנעילות אוטומטיות ,
arb בסופה מקדימה בעייתי , למרות ששמתי את קיט השיפוץ שלהם לדנה 30 אחרי שהם כבר הודו שיש בעיה בדנה 30 עדיין ברגע האמת כפי שראיתם בסירטון הנעילה הקידמית הכזיבה ,
זה מעצבן אותי יותר מאשר אותך היות ואני זה ששילם כסף בגין כך ,
שוב ,אולי עם שינוי הסרן תשתנה הנעילה ,אולי,
דלק, ממתי אכפת לך כמה הרכב שלי צורך?? כל זמן שיש תחנות דלק או מייכל ספר אני מגיע לכל מקום וחוזר מכל מקום,(ןמס הכנסה כלומר אתה שותף להוצאה:mrgreen: )
בקיצור חברים ,
כל מה שרציתי להראות ולדון זה, האם יש חשיבות בפתיחת מוט מייצב או לא ,האם אי פתיחת מוט מייצב עלולה במצבים שונים לגרום להתהפכות או לא, האם פתיחת המוט המייצב במרזבה הייתה מורידה את הגלגל למטה למונע נידנוד חריף של המרכב ,
במקום זאת חברי החליטו לדון בי ולא ברכב שלי ,
המממממ נקודה למחשבה
כל השאר שרוצים לדון בעומק הכיס שלי ,אורך ה....., וכו' מוזמנים סביב למדורה,רק תגידו כמה באים שנדאג לאספקה שוטפת של אוקטן גבוה:mrgreen:
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
עזוב אותי מ"תרבות אמריקאית" מאיר. זה קישקוש. אצלי יהיו צמיגים יותר גדולים ברגע שהרכב יהיה ערוך ומוכן לזה, ואת רשימת הדברים הנלווים שצריך לסדר/להחליף לכבוד צמיג גדול כולם יודעים ואין טעם לחזור על זה שוב. אני מרכיב ברכב שלי את מה שטכנית נכון לעשות בהתחשב במכלולים האחרים, ולא את מה שבדיוק הוכרז הטרנד האחרון באמריקה נכון לבוקר הזה.
בעוד חודשיים הטרנד שם יהיה צמיגי 38' על ג'נט 20'. ואז מה? תרוץ שוב להחליף? טוב (ואולי חבל...) שאתה לא עובד לפי הסטנדרט האיסלנדי - סופגניות בקוטר 38' זה המינימום שם, 44' בהחלט עדיף....
כתבתי פעם אחת, אני אכתוב שוב למען אלה שלא בעניינים - בטיפוס תלול רוב משקל הרכב מונח על הגלגלים האחוריים. הם נושאים בעיקר הנטל. לקדמיים יש עדיין מה לאמר (ולראייה - נעילה קדמית בכל זאת עוזרת והמון), אבל הרבה פחות מאשר לאחוריים. זה כל העניין. בטיפוס שלוחת צלמון מייצב קדמי מנותק היה תורם למניעת חלק מהנדנודים, בעיקר בטיפוס הראשוני, אבל לא משנה את העובדה שאחרי מטר נוסף של נסיעה הרכב ייכנס לזוית צד חזקה ומפחידה, כי השפ"צ הזה פשוט קיים שם. TAKE IT OR LEAVE IT.
מומלץ וחשוב לנתק מייצב בנסיעה בשטח טכני. קודם כל למען נוחות הנסיעה שלך ושל אלה שנידונים לשבת ברכב שלך. אחר כך לטובת הרכב עצמו - מייצב מנותק = פחות נדנודי מרכב, יותר מהלך בכל גלגל = עקיבה ואחיזה טובה יותר של כל הגלגלים בקרקע = פחות חבטות, פחות עומס על ציריות, מיסבים, שילדה, וכו'. רק הקפיצים יעבדו קשה - ייפתחו למקסימום וייסגרו למקסימום, אבל זה תפקידם, ובשביל זה שילמנו עבורם ולא מעט. צריך רק לקחת בחשבון שבמצבים מאוד מסוימים (שפ"צ חריף וכו') זה לא מוסיף כלום, כי חוקי הפיזיקה קובעים שהמרכב שלך ינטה בזוית חזקה לכיוון השיפוע. עם מייצב מחובר ייתכן ואחד הגלגלים גם יתנתק מהקרקע ויהיה תלוי באוויר. עם מייצב מנותק זה אולי לא יקרה, אבל זוית המרכב תישאר בעינה.
אם גלגל קדמי שתלוי בפתיחת מתלה מירבית ומלטף את הקרקע בקושי, ספק נוגע/לא נוגע, נותן לך תחושה מזויפת של "אחיזה" ומרגיע אותך? סבבה לך. הסיכון להתהפכות לא פוחת ולו במילימטר.
נ.ב.
כמי שרגיל ביומיום ללגום "זבל זול" כמו ג'ק דניאל'ס וג'יימסון (חולוני עם טעם רדוד) אני אשמח לטעום משהו יותר אריסטוקרטי... אני סומך עליך מאיר, שלא תאכזב אותי.:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
זה דיון סגור של פורום מנהלי הפורומים ?
אם לא .. אז לגבי הצמיגים, נהוג ומקובל שבאמריקה הכל בגדול .... ככה גם העכוז של בנות המין היפה :-)
היתרון של גלגל גדול הוא לא משהו מסתורי בכלל ... כשהגלגל יותר גדול - המדרגה יותר קטנה ...
לגבי הניתוק של המוט המייצב, מהנסיון הפרטי הדל שלי, ( סמוראי, דיסקו, היילקס) זה משפיע המון על פתיחת המתלה, וגם אם יש שתי נעילות ולצורך טיפוס על מדרגות זה אמור להספיק, אז בכל מקרה, יש פחות נידנוד לא נעים של האוטו ופחות הרמות גלגלים דרמתיות שמצתלמות טוב ...
ודיעה פרטית זאת, כאמור, אם זה דיון אמיתי ולא בדיחה פרטית של חברי פורום הויסקי המכובד.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
נו, שיחת טלפון אחת וחזרת להיות רציני:mrgreen:
ציטוט:
כתבתי פעם אחת, אני אכתוב שוב למען אלה שלא בעניינים - בטיפוס תלול רוב משקל הרכב מונח על הגלגלים האחוריים. הם נושאים בעיקר הנטל. לקדמיים יש עדיין מה לאמר (ולראייה - נעילה קדמית בכל זאת עוזרת והמון), אבל הרבה פחות מאשר לאחוריים. זה כל העניין. בטיפוס שלוחת צלמון מייצב קדמי מנותק היה תורם למניעת חלק מהנדנודים, בעיקר בטיפוס הראשוני, אבל לא משנה את העובדה שאחרי מטר נוסף של נסיעה הרכב ייכנס לזוית צד חזקה ומפחידה, כי השפ"צ הזה פשוט קיים שם. TAKE IT OR LEAVE IT.
אכן, בדיוק כך,
מומלץ וחשוב לנתק מייצב בנסיעה בשטח טכני. קודם כל למען נוחות הנסיעה שלך ושל אלה שנידונים לשבת ברכב שלך. אחר כך לטובת הרכב עצמו - מייצב מנותק = פחות נדנודי מרכב, יותר מהלך בכל גלגל = עקיבה ואחיזה טובה יותר של כל הגלגלים בקרקע = פחות חבטות, פחות עומס על ציריות, מיסבים, שילדה, וכו'. צריך רק לקחת בחשבון שבמצבים מאוד מסוימים (שפ"צ חריף וכו') זה לא מוסיף כלום, כי חוקי הפיזיקה קובעים שהמרכב שלך ינטה בזוית חזקה לכיוון השיפוע. עם מייצב מחובר ייתכן ואחד הגלגלים גם יתנתק מהקרקע ויהיה תלוי באוויר. עם מייצב מנותק זה אולי לא יקרה, אבל זוית המרכב תישאר בעינה.
זוית המרכב לא תשתנה כהוא זה עקב פתיחת המוט מייצב
אם גלגל קדמי שתלוי בפתיחת מתלה מירבית ומלטף את הקרקע בקושי, ספק נוגע/לא נוגע, נותן לך תחושה מזויפת של "אחיזה" ומרגיע אותך? סבבה לך. הסיכון להתהפכות לא פוחת ולו במילימטר.
כאן אתה טועה, אבל בקצת,אין זה עניין של מרגיע,אם גלגל קדמי ולוא לפי הגדרתך מלטף את הקרקע נוגע לא נוגע, זוית המרכב לא משתנה במילימטר ,וזה נכון אולם משקל הגלגל והסרן שמחובר אליו קרובים יותר לקרקע ולא מטר באוויר כן תורמים לאי התהפכות הרכב ,
הם לא ישנו את התחושה כלל אבל ישנו את המילימטר שבין הפוך לא הפוך,
היה יותר ממעניין אם אחד מחברינו המהנדסים היה מחשב זאת ולא על סמך תחושה בלבד, בין אם היא נכונה או לא
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ציטוט:
נכתב במקור על ידי גיא
ודיעה פרטית זאת, כאמור, אם זה דיון אמיתי ולא בדיחה פרטית של חברי פורום הויסקי המכובד.
בפורום חובבי הויסקי אין שום בדיחות. הכל ברצינות. גיא. ממש ככה.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
אם ככה, אני ממליץ להוריד בשטח מוט מייצב.
אני אישית גם בכביש בלי זה , אבל אני נהג מאוד איטי. והאוטו שלי לא בעל מרכז כובד גבוה. הסופה כן מהירה וכן גבוהה.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ציטוט:
נכתב במקור על ידי גיא
היתרון של גלגל גדול הוא לא משהו מסתורי בכלל ... כשהגלגל יותר גדול - המדרגה יותר קטנה ...
ברור ואין על זה ויכוח.
אבל כאן לא נדון יתרון העבירות של גלגל גדול. אנחנו מתווכחים על מייצב מנותק או מחובר, ומה שיש לנו כאן זו סיטואציה מסוימת בה שני דברים שהם נתונים ולא משתנים - זוית השפ"צ ורוחב של ג'יפ סופה.
סופה עם בודיליפט וצמיגי 35 הינה גבוהה מאוד, ובעלת מרכז כובד גדול בהרבה מסופה אחרת, ללא בודיליפט ועל צמיג קטן יותר. בשפ"צ הנתון שאנו עוסקים בו היא תהיה קרובה יותר לסכנת התהפכות. ויהיה המוט המייצב שלה פתוח או סגור.
רוצה להקצין ממש? קח רכב מאוד גבוה, מאוד צר ועל צמיגים מאוד מאוד גדולים - יונימוג למשל. זה אולי הכלי הכי עביר שיש בכמה תרחישי שטח ספציפיים, אבל מעבר טריוויאלי כמו שלוחת צלמון הוא אחד הקטעים הפחות נעימים והיותר בעייתיים עבורו. רק בגלל אותו שפ"צ. אני טועה?
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ציטוט:
נכתב במקור על ידי גיא
אני אישית גם בכביש בלי זה , אבל אני נהג מאוד איטי. והאוטו שלי לא בעל מרכז כובד גבוה. הסופה כן מהירה וכן גבוהה.
עכשיו ליכלכת.
היילקס לא גבוה? על אותו קוטר צמיג הוא יותר גבוה מסופה וזה בטוח. מרכז הכובד שלו גבוה באבו-אבוה.
היילקס אולי לא מאיץ. אבל משייט 90-100 בלי בעייה? אל תגיד לי שלא, כי התשובה היא כן וזה מספיק מהר לצורך העניין. אני מאמין לך שאתה נוסע בזהירות, מאיט לפני עיקולים וכו'. עד עכשיו הכל בסדר.
עכשיו תדמיין לעצמך תמרון חירום פתאומי כמו התחמקות מבעל חיים שקפץ לכביש, הולך רגל, רוכב אופניים, תאונה, רכב מסתחרר וכו', כל אלה תרחישים שקורים בישראל בכבישים פתוחים שמהירות הנסיעה בהם גבוהה דיה. ואת כל זה תנסה לבצע ללא מייצב מחובר.
הרכב שלך יתנהג כמו מטוטלת ותסיים את התמרון הנ"ל בספין של 180 מעלות במקרה הטוב.
אל תנסה את זה.
בשביל זה יש מוטות מייצבים מתנתקים. כדי שניסע על הכביש כשהם מחוברים, ננתק אותם רק בשטח ונחבר שוב מיד כשחוזרים לכביש. לא חיברת? אתה לא רק עצלן, אלא חמור מזה, מסתכן ומסכן אחרים. מעניין מה יאמר בוחן תאונות כשיבדוק רכב שטח הפוך שהמייצב שלו מנותק...
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
גיא, מנסיון לא בודד, אלא סוג של סטטיסטיקה על הרבה עשרות רכבים, היילקסים הם הפיכים מאוד, מקום שני אחרי ויטרות מתוך מגוון גדול של רכבי שטח. זה לא צריך להפתיע, הוא רכב השטח הכי גבוה וצר שנמכר בישראל, למעט משאיות וטרקטורים. הויטרה קודמת לו רק כי היא חזקה יותר ומפתה יותר לנסיעה מהירה ועם בסיס גלגלים קצרצר.
קניתי את ההיילקס בלי מוט מייצב, דאגתי למצוא ולהרכיב לו אחד כזה, ואין לי שום עניין לנתק אותו. הרכב מספיק נוח עם 11 PSI בצמיגים, וכנ"ל גם מספיק עביר עם שתי נעילות.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
לדרור, הנאמר הוא בהשוואה לסופה, רגילה ו/או של מר ביטוח....
לחנן, יש לי את המוט המייצב של ההילקס ואני יכול להרכיב אותו חזרה, לצורך העניין אני גם אעשה את זה, ואני אבדוק האם יש שינוי לרעה. יש מקומות מסויימים שמצולמת הרמת הגלגל. עבירות יש לי מספיק תודות לנעילה הקידמית.
ואין לי שום אינטרס להפוך לפושע על הכביש.
מה שכן, זה נכון שמצבי חירום על הכביש ( או בשטח ) כשמם הם - חירום ולא מתכוננים להם. אבל כנהג איטי ( לא כמו מוני ... אבל איטי ) אני יודע מהנסיון היום יומי שלי שאני שומר לעצמי יותר זמן תגובה מאשר שאר הטייסים ויעידו המיקרים שאני מנעתי תאונה ולו רק בגלל זה שנסעתי לאט מהמקובל. מתוך ידיעה שיש לי רכב יותר קשה לשליטה ו/או צמיגים בעייתים ו/או כל מיני דברים ...
אין מה לעשות, רכב שטח הוא חרא בכביש ! וכמה שיותר טוב בשטח - יותר רע בכביש ! ומי שלא מפנים את זה הוא מועד לתקלות. אני מאמין שאני כן הפנמתי את זה.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
עוד מילה לדרור,
ההילקס אכן פחוס הרבה יותר מסופה, ואפילו שהוא גבוה יחסית הוא מאוד נמוך בחשבון הכללי.
אפשר לראות למשל את ההבדלים במעבר הרכבת בנחל .. משהו כשלא עולים את זיק וממשיכים מזרחה.
יש לי תמונות באיזה מקום, אני אחפש. וכנון שזה מקרים מיוחדים , האוטו שלי והסופה של חגי, אבל זה נותן מושג.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
אתה מדבר על הפח, גיא, זה משפיע יחסית מעט על מרכז הכובד. הברזלים של ההיילקס ממוקמים יותר גבוה מבסופה.אני בכלל דיברתי על מספר ההתהפכויות בשטח של היילקסים. מן הסתם הם לא פחות מועדים לזה בכביש, אבל כדאי לשים לב גם ליציבות הרכב בשטח, בנסיעה מהירה.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
אני מקבל את התיקון שלך חנן וזה רק מחזק את דברי הקודמים.
חייבים להיות מודעים למגבלות הרבות של הרכב. ולנהוג בהתאם.
ברור לי גם שלא לעולם חוסן וזה שלא קרה כלום עד היום לא אומר כלום על מחר ...
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ציטוט:
זוית המרכב לא תשתנה כהוא זה עקב פתיחת המוט מייצב
המשפט הזה לא נכון באופן כללי. במקרה דנן הוא שוב לא נכון, שכן ניתוק המייצב שקול להקטנת קבוע הקפיצים ומכאן לסגירה גדולה יותר של הצד הימני הקדמי בתמונה.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ציטוט:
נכתב במקור על ידי אלון_ק
המשפט הזה לא נכון באופן כללי. במקרה דנן הוא שוב לא נכון, שכן ניתוק המייצב שקול להקטנת קבוע הקפיצים ומכאן לסגירה גדולה יותר של הצד הימני הקדמי בתמונה.
עכשיו באמת הלכתי לאיבוד,
אתה תומך בדעתי או בדעת דרור ,
הצד הימני זה הצד של ה אין נהג או כוונתך לצד הנהג במבט חזית??
אם זו כוונתך אכן צדקתי אבל בכל זאת הייתי מעוניית באיזו חוות דעת מוסמכת ומחושבת גם אם היא בניגוד לדעתי,
שכולנו נחכים
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
צד ימין קדמי זה צד הנוסע.
אני נתתי לך את התשובה המדויקת היחידה שיכלתי. בכוונה לא פירטתי את דעתי בנושא, כי אני לא מסוגל להוכיח אותה וכרגע לא ברור אם יש לשאלה שלך תשובה חד משמעית מדעית בכלל.
הבעיה (ההנדסית) היא שאתה מסתכל על תמונה סטטית של מצב דינמי ואתה מנסה לנתח לפי המצב הסטטי. את זה אני יכול לעשות בצורה פרמטרית אם זה מעניין אותך ולתת לך תשובה סופית תחת אילו תנאים עדיף לך להיות עם מייצב מנותק ואילו מחובר, אבל זה יהיה נכון למצב סטטי בלבד. מה יותר מכך, תמיד תהיה תלות בין הזויות, המשקלים (של המשקל הבלתי מוקפץ והמוקפץ), גובה מרכז הכובד וקבועי הקפיצים לתשובה שכזו. במילים אחרות, זו תהיה תשובה מגעילה להחריד.
מה שבאמת חשוב לך להבין שמה שהתשובה לא תהיה, היא לא תענה לך על השאלה כי השאלה שלך נוגעת למצב דינמי בו המשקלים (ליתר דיוק: הכוחות), הזויות וגובה מרכז הכובד (אולי. אני לא בטוח בקשר אליו) משתנים כל הזמן. אני כנראה מסוגל לחשב גם את המשוואות הדינמיות, אבל זה ייקח לי שבועות וזה יצא משהו שאני בקושי אבין, אם בכלל. לא תהיה לזה המון משמעות, בקיצור.
את התשובה הטובה ביותר אתה יכול לקבל מהסתכלות סביב. מה שאני רואה זה שרכבים בעלי מהלכי מתלה גדולים נשארים יציבים יותר רוב הזמן, הם מאפשרים לנהגים שלהם שליטה טובה יותר כתוצאה מהיציבות ולכן, בשורה התחתונה, נדמה לי שעדיף מהלכי מתלה גדולים. זה מאוד לא מדעי, זה מאוד לא מדויק ובהחלט יש מצבים יוצאי דופן, אבל זה הכי טוב שאני יכול לתת. אני עם דרור.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
אני אתחיל בדיון בסיטואציה דווקא של ירידה.
כל בעלי המתלים הנפרדים מכירים את זה- ירידה של מדרגה אלכסונית, גלגל אחד יורד את המדרגה- למעשה הוא באוויר. אם עכשיו לוחצים על הברקס במקום להתקדם (טעות נפוצה מאוד, וגם דרך מצויינת לקבל תמונה טובה)- הגלגל הזה (שבאוויר) "נופל" למטה, והסכנה להתהפכות מוחשית. הרכב מאיץ במקרה זה, אבל לא קדימה, אלא ב"גלגול" סביב ציר אלכסוני בין שני גלגלים בפינות מנוגדות. הוא יעצור כשהגלגל יפגע בקרקע, ואם התנע (של מרכז הכובד של הרכב, שמתקדם סביב אותו ציר) גדול מדי- הוא יתהפך.
עכשיו נשליך מכאל על העליה בצלמון- ובעצם זה אותו דבר. גלגל באוויר, הרכב מתקדם, ואז כולו "מגלגל" סביב הציר האלכסוני של שני הגלגלים על הקרקע. אם תיתן לו מרחק קטן לגלגל, לא תגיע למהירות מספיק גדולה כדי לייצר דרמה. תיתן לו מרחק גדול- המהירות (של הגלגול) ברגע פגיעת הגלגל בקרקע תהיה גדולה יותר. מהירות גדולה מדי תקפיץ את הרכב חזרה ו... לא נעים. לכן- מהלך גדול- מייצב את הרכב, אפילו אם אין אחיזה לצמיג. היתרון של עליה הוא שבעליה הפיסיקה לטובתנו. טעות תתאזן על ידי הכוח שרוצה להחזיר את הרכב למטה. הבעיה בצלמון היא שה"למטה" נמצא לא רק מאחורה, אלא גם בצד...
אסף.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
יופי , אז ניתקנו מוט מייצב , הגדלנו את המהלך ולמעשה בעצם זה ששלחנו את הגלגל שהיה באויר , יותר קרוב לקרקע אנחנו מונעים אחוז מסוים (אם לא לחלוטין) התגלגלות/התהפכות כי הגלגל שעכשיו ירד לקרקע כתוצאה מהניתוק מסייע בהשפעתו על המשקל.
א. תודה, הבנתי ובדיוק גם מה שאני חשבתי והייתי צריך אישוש של מומחה או שניים (אסף ואלון, אפילו שאלון מסייג את תשובתו כדיפלומט מקצועי)
ב. אז מה רע ברבולבר באותן סיטואציות ? (את הקטע של הירידה הבנתי , הגלגל מושך מטה ואם עוצרים אז מתהפכים לכיוונו, אבל אני מדבר על הסיטואציה בתמונה של מאיר ואם עדיין לא אהיה מרוצה מהתשובה אני אצרף עוד תמונה של סיטואציה שיותר מכוונת לשאלה שלי)
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
זה לא רק שהגלגל יורד ו"מושך"(מוריד את מרכז הכובד למעשה) אחריו את הרכב. כאשר הרכב מונח על המתלים שלו ולא חצי באויר, אז התנודות של הרכב נשלטות ומרוסנות ע"י הבולמים, ולכן יכול להמנע מצב של התנדנדות מסוכנת, כמו שציין אסף.
אני דווקא לא חושב שריבולבר הוא דבר רע, זה בסך הכל עושה עבודה דומה לדרופ קיט. הוא נפתח רק בפתיחת מתלה רצינית. כמו הדרופ קיט, הוא בא לפצות בצורה מסויימת על קפיצים קצרי מהלך.
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
אזי לפי תשובתו של אסף פתיחת מוט מייצב כן תקטין את זווית הגילגול וכן תקטין את סכנת ההתהפכות
וזה מה שחשבתי
-
חוזר: אי פתיחת מוט מייצב תורם להתהפכות??
ואני שואל - האיזכור של מתלים יפרדים אומר משהו לגבי סרנים שהם פחות "מסוכנים" בסיטואציה הזאת ?