מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
As we can't seem to get an answer on nikasil from the experts
I decided to write my own article on the subject
Nikasil is a registered trade mark of Mahle (of Germany)
The name for the proccess is:
electrodeposited oleophilic nickel matrix silicon carbide coating
It was introduced in 1967 for the rotary engine in the NSU ro80
(later the Wenkel design was sold to Mazda)
It allowed the rotors to work against the aluminium housing
Strangly, the technology has been used by Raynolds Aluminium of Richmond Virginia, a GM supplier that produced the Can Am racing Chevy 427(all aluminum, code name:ZL1) engines in 1966 thru 1971
and the fabled Chevy Vega 4 cylinder thru 1974.
Nikasil allowed doing away with cast iron liners on alum blocks, allowing a larger bore, tighter clearences and better better heat conductivi
The price? reletivly short engine life as the imbeded silicone compound wears much faster then cast iron.
Automotive companies that used the Nikasil proccess include
Ferrari,Porsche,BMW,Jaguar,Mazerati(bitu rbu)
and a bunch of Motorcycle engines by both Japanese and Europene companies(where I learned all about the wonderfull proccess)
The proccess can be used STRICTLY on aluminium]
and the pistons have to have a special iron coating(like anodizing)
There is lots more info on the subject to anyone who is interested on looking it up.
PS:
For the benefit of those who have no patience reading in English
(and you know who you are)
Some body might want to translate it into Hebrew please.
חוזר: מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
הבננו שאין ניקסיל, אבל לא נתעלם ממה שכתבו כאן שני אנשים שאי אפשר להתעלם מהם - אסף ואיציק. אי אפשר לגלות מה עומד מאחורי הבלבול הזה?
חוזר: מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
נימרוד
הכותרת ניקסיל והקשר של מנוע סופה היא הטעות שג'ו ניסה להסביר אותה.
אין ניקסיל במנועים עם בלוק מברזל.
מעבר לכך, האנשים שטוענים בלהט רב על ציפוי מסויים במנועי הסופה משום מה לא מגיבים כאן, או לחילופין מגבים את הצהרותיהם בתיעוד כל שהוא (גם צילומים מסםר היצרן יתקבלו בברכה)
אחר כך תיטען שכל דיון הופך פה לויכוח ולמריבה, מצד אחד.
מצד שני, כמו שג'ו רשם לך, יש פה אנשים שזורקים הצהרות תמוהות (בלשון המעטה) בלי שום גיבוי מהמקורות והמערכת מחליקה)
לדעתי באתר טכני, זה טעם לפגם.
לדעתי האישית, כל מי שזורק פה הצהרה, מפרסם פה משהו (לא חשוב מה) צריך לגבות את עצמו.
תסתכל על הדיון של כלולות הMPG, מישהוא וען שם שהיצרן צריך להביא הוכחות ליעילות הגלולה (מעבר לעובדה שכל האתר קטל את זה) גם פה.
יצאו בהצהאות משונות (חלקן מופרכות מהיסוד) בלי גיבוי ושמציגים טענות נגד אזי זה ויכוח ומריבה.
עומר
חוזר: מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
יש ציפוי. נכון, אני לא יודע מהו. העניין נבדק במעבדה לפני מספר שנים, ויש "משהו". זה יותר מ"סתם" חיסום של צילינדרים. מה בדיוק? לא יודע, מה לעשות... הוכחות? אין לי בשליפה, חוץ מספר של קרייזלר שבו רשום לא לעבור מידת אוברסייז מסויימת (ודי קטנה). מה המידה? סריקה מהספר? צר לי, אבל אני מדבר על ניירות מהספרייה בעבודה שאני לא נמצא בה כבר שנתיים. אז קצת קשה לי להביא ציטוטים מדוייקים.
אסף.
חוזר: מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
(עומר, הטענה שלך שהמערכת "מחליקה" משהו היא הדבר היחיד כאן שהוא בוודאות לא נכון.
המערכת מנטרלת ומוחקת ירידה לפסים אישיים - זה כתוב בכללי הפורום שחור על גבי לבן, מאז שהפורום נפתח. זה תמיד היה ככה, זה ג'יפולוג:
ציטוט:
כבד את הפורום ואת החברים בו, גם כשחילוקי הדעות כבדים. דיונים שיגלשו לפסים אישיים, ימחקו או יצונזרו לפי שיקול דעת בלעדי של אחראי הפורומים. אנחנו ידועים בזכות היד הקשה בנושא זה – וגאים על שמירת מערכת פורומים ברמה גבוהה לאורך שנים.
יש אנשים באתר שקשה להם להפריד בין דיון טכני לבין השמצות, אתה אחד מהם. ואתה נוטה לתקוף כאלו שמשיבים בחזרה, ומשם להדרדרות מיידית של דיונים הדרך מיידית. אתם מכריחים אותנו להתערב, ואנחנו ממש לא נהנים מזה. אנחנו לא מגינים על אף אחד מהצדדים בויכוח - אנחנו מגינים על הפורום בלבד.
עד כאן בנושא זה, ואם למישהו יש מה להגיד - לא בדיון הטכני הזה, אלא בה.פ. בבקשה!)
-------------------------------------
חזרה לדיון הטכני - במקום לקחת אותו לפסים אישיים, בואו ננסה להוציא ממנו משהו ולהבין האם יש בעייה לבצע אוברול סטנדרטי למנוע סופה, כפי שנרמז/נכתב על ידי אנשים מנוסים ובעלי דיעה בפורום, או שלא - כפי שנרמז/נכתב על ידי אנשים מנוסים ובעלי דיעה בפורום לא פחות.
אז אין ציפוי ניקסיל על הצילינדרים - יופי, למדנו משהו חשוב. עכשיו, האם יש בעייה אחרת שגורמת לאחוז כשלון גבוה של אוברולים למנועי סופות בארץ יחסית לארה"ב?
אולי כן יש ציפוי/טיפול פני שטח כזה שמונע חריטה מקובלת?
אולי בוני המנועים הישראלים טועים במשהו אחר בפרוצדורה?
אולי גם באמריקה אורך החיים ממנועי 4.0L אחרי אוברול סטנדרטי בעייתיים אבל אנשים פחות שמים לב?
אולי ואולי ואולי... שווה לברר עד הסוף, ואם לא פה אז איפה?
חוזר: מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
אני יודע בוודאות דבר אחד:
רובם המוחלט של המנועים שכשלו לאחר השיפוץ, שופצו במנועי בית שאן. גירים וטרנספרים ששופצו שם כשלו בצורה מחפירה לאחר מספר מגוחך של קילומטרים. שיפוץ של גירים וטרנספרים פשוט בהרבה משיפוץ מנועים - ולראיה ישנם כשלים רבים.
אני מניח שמקור השמועה/אגדה היא בשיפוצים הכושלים של מנועי בית שאן.
חוזר: מה זה ניקסיל? (בהקשר של מנוע ג'יפ 4.0L)
אני חופר בספרים וברשת ומנסה למצוא עדות לציפוי וכדומה על קדחים של מנועי 4L, הציפוי היחיד שיש עליו עדות הוא ציפוי מוליקוט על הבוכנות שהחליף את ציפוי הבדיל.
יחד עם זאת אני לא מוצא התייחסות גם למידות אוברסייז חריגות, ספר היצרן מדבר על בדיקת אובאליות ועל הונינג, מידות הצילינדרים שמוזכרות שם נבדלות בפחות מ 2.5 אלפיות בין הקטנה ביותר לגדולה ביותר (כלומר 0.0025"), מעבר לזה מחליפים בלוק, כאשר אנחנו מדברים על חריטות מנוע בקפיצה של מאיות מעבר לסטנדרט...
עושה רושם שהיצרן לא תכנן את המנוע לחריטה במושגים שאנחנו מדברים עליהם, מה שמזכיר לי שגם בספרים של איציק שפתחנו לפני מס' שנים כשעמדתי לפני שיפוץ מנוע 258 לא הוזכרו מידות אוברסייז של מעבר ל 0.020 " כאשר בפועל מבוצעות חריטות עד ל 0.060 ואף 0.080, ציפוי או לא, כנראה שיש סיבה למה מנוע חדש מסוגל לעבוד בתחזוקה מתאימה מאות אלפי ק"מ ומנוע משופץ עלול לקרוס אחרי עשרות...
ספר דרג ג' הצבאי שהוא כנראה תרגום של ספר היצרן, למנוע 258, מדבר אף הוא על חריטה של מקסימום 10 אלפיות - מעבר לזה מחליפים בלוק...