http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2852469,00.html
היי,
האם זה משפיע על רכבינו העתיקים? איך? האם רק אני מתדלק 96?
אביגדור
Printable View
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2852469,00.html
היי,
האם זה משפיע על רכבינו העתיקים? איך? האם רק אני מתדלק 96?
אביגדור
אני גם מתדלק 96, בלי סיבה טובה... סתם הרגל :lol:
אין בעייה לתדלק 95 נטול עופרת למיטב ידיעתי, המנועים שלנו (אני מדבר על CJ משנות ה80) כבר לא צריכים את העופרת בדלק.
כבר בשנת 75 בחלק מהמדינות, CJים צוידו בממירים קטליטיים כך שאין להם שום בעייה לעבוד עם נטול עופרת.
אני מתדלק משני הסוגים, לפי המוזה, או לפי מה שיש בג'ריקן באותו רגע.
שאלה באמת טובה ואני חייב לתפוס עליה טרמפ
הגיוני שאצלי צריך לשים 95? הפיה מתאימה ל 95 ונמאס
לי שבתחנת דלק הם מתווכחים איתי.
הגיוני שמילאו לפניי 95?
גם אצלי הפייה צרה, וגם איתי מתווכחים אבל עם טיפטיפה שכנוע, הדלקן נכנס למקום עד הסוף.
אלוהים יודע למה שמו פיות צרות, אבל זה לא קשור לדעתי לנטול עופרת, כי כשהמציאו את הג'יפים שלנו, אני חושב שעוד לא היו משאבות נטול עופרת בתחנות דלק בארץ.
קראתם את הכתבה עד הסוף?? מדובר פשוט על שינוי באוקטן 96. במקום עופרת יוסף חומר אחר, זה הכל. פחות מזיק לסביבה ועדיין מתאים למנועים ישנים. כך שאין שום בעייה, ואוקטן 96 למנועים ישנים עדיין יהיה.
ערן, אם אתה ממש רוצה לתדלק בדלק מעורב באשלגן, זו זכותך, לך על זה.
אבל זה לא קשור לתשובות שאמרו שניתן גם להשתמש בנטול עופרת, והן, ללא קשר למה שכתבו בכתבה, נכונות.
אמרו לי פעם שאם משנים אוקטן, צריך לעשות כיוון הצתה.
האם זה נכון?
על פי חנן, זה לא משנה (מתדלק מה שיש באותו רגע), אז בכל זאת מה עדיף? או שבכלל אין עדיפות?
אביגדור
אם הוא יצלצל לך, תכוון.
כן אני כבר רגיל...
אביגדור
מתוך רצון להבין קצת יותר,
השימוש בעופרת החל בשנות ה 40 של המאה הקודמת על מנת להעלות את מספר האוקטן עם התפתחות המנועים. מספר האוקטן מבטא את התנגדות הבנזין להצתה עצמית וככל שהמנוע חזק יותר ובעל יחס דחיסה גבוה יותר, הוא דורש אוקטן גבוה יותר בהתאמה. לאחר הפסקת השימוש בבנזין עם עופרת בארה"ב ב 1976 גילו את התכונה של העופרת לסוך את תושבות השסתומים בראש ואז החלה גם המודעות לבנית תושבות שסתומים מפלדה קשה בראשי מנוע מברזל. תושבות מסוג זה היו קיימות קודם לכן בראשי אלומיניום. בארץ, דרישת התקינה של משרד התחבורה קבעה כי כל כלי רכב חדש הנמכר משנת מודל 1990 ואילך יהיה מסוגל לנסוע עם בנזין נטול עופרת. היות והדרישה היתה קיימת באירופה עוד בשנת מודל 1987, אזי כי כל מכונית שהגיע לארץ מאז, יכולה לנסוע בנטול. הדבר נכון גם לגבי רוב המכוניות שמקודם והכלל פשוט: ראש המנוע עשוי אלומיניום (קחו מגנט ובידקו), אפשר לנסוע בביטחה עם נטול עופרת. אני באופן אישי נוסע כבר 12 שנים עם סאאב משנת מודל 1975 ובתקופה זאת היא עברה 370 קילומטרים על נטול עופרת ללא שום בעיה.
אני מאחל לכולם שנה עם פחות זיהום אוויר.
אורן קיפניס
יועץ טכני בענף הרכב
אורן שלום,
קראתי את תגובתך באתר YNET לגבי סוגי דלקים שונים ויש לי מספר שאלות:
1. האם מנוע המצוייד בממיר קטליטי (נניח סופה צהלית) שמקבל דלק עם עופרת (נניח בנזין 90 אוקטן אדום) ייפגע מהתדלוק הנ"ל?
2. האם למנוע אמריקני שנת 1979 (של ג'יפ) שתודלק עד היום עם 96 ניתן לתדלק 95 נתול והאים תהיה לזה השפעה על הרכב?
תודה רבה
עירא
שלום עירא,
מנוע המצויד בממיר קטליטי לא יינזק בעצמו. הרשת בממיר שמבצעת את פעולת המרת הגזים להרכב פחות רעית תתפרק וחלקיה יידבקו אחד לשני, וכך תווצר סתימה. ממיר קטליטי עולה כמה אלפי שקלים. דבר נוסף שיינזק הוא חיישן החמצן המורכב במערכת הפליטה ומזהה את יחס החמצן בגז הפליטה. בהקשר לאוקטן נמוך יותר, אני מאמין שאוקטן 90 לא יגרום נזק, אולם ביצועי המנוע יחלשו, זאת עקב זיהוי נקישות (צלצולים) על ידי חיישן הנקישות, מה שיגרום לשינו יכמויות הדלק ושינוי זווית ההצתה. תצרוכת הדלק תעלה בהתאם.
מנועי ג'יפ ישנים בנויים עם ראש מברזל. אמנם בסוף שנות השבעים כבר לא היה בנזין עם עופרת בארה"ב, אבל הייתי נוקט משנה זהירות. הדרך המקצועית ביותר לטפל בנושא זה היא לפרק את ראש המנוע, למסור לבית מלאכה העוסק בשיפוץ מנועים ו"לשתול" תושבות מפלדה קשה. כדאי להתייעץ עם מי שמכיר מנועים אלו על בוריים ולהנות מנסיונם האישי. כפתרון ביניים,בתי הזיקוק משווקים את ה 96 עם אשלגן במקום עופרת ואני עדיין לא יודע מה תהיינה התוצאות למעט הפחתה בזיהום אוויר, או לקנות "תחליף עופרת" למילוי בכל תדלוק כאשר מתדלקים 95.
אשמח לענות לשאלות נוספות עם יתעוררו.
בברכה,
אורן
ולשאלה שאני מפנה לאותם אנשים שמוגדרים כמי שממכיר את המנועים הללו על בוריים, מנוע משנת 1979 יעבוד עם נטול עופרת?
עירא
כן.
אגב, סאאב מ75 היא לא עם מנוע 2 פעימות?
הבהרה קטנה לגבי סופה- בסופה הצבאית אין ממיר ואין חיישן חמצן- באף שנת דגם. בדיוק בגלל עניין העופרת ב90 אוקטן.
אסף.
חנן
בוא נהיה ריאלים
אתה כבר מזמן לא מתדלק את הcj
מקסימום את מרכבת האלים של הרב י 5 או את הטרקטורון שלך :P
כשתיזכר איך מתדלקים ג'יפ בבנזין (לא דיזל) תכתוב 8)
לדעתי (ע"פ מה שקראתי והתיעצתי עם בעלי אופנועים) הפתרון יהיה לנסוע עם 95 נטול ולהוסיף עופרת (ניתן לקנות בפחיות כמו תוספים שונים).
האם אני טועה?
אף אחד לא יוכל להסביר ולהתחייב על השפעת האשלגן במנועים שלנו, אז למה לקחת את הסיכון? למה לשים ראש בריא (חה חה חה ...) במיטה חולה?
אביגדור
מעלה מן האוב...
בעיון בצ'ילטון קראתי שמשנת 74 כל דגמי ג'יפ חייבים בשימוש בנטול עופרת. מן הסתם בגלל שצוידו בממיר דבר שלא הותקן בנצרת עד לתחילת שנות ה-90.
מכך, שאין מניעה להשתמש בנטול אך רצוי לכוון את המנוע לאוקטן השונה.
אז מה עדיף לי לסמוראי 1986 ????95 נטול עופרת לא יזיק ??? :oops:
לא, לא יזיק.
מבירור בבתי הזיקוק:
הבנזין 96 הוא כבר בלי עופרת. במקום, שמים בו תוסף (אשלגן, אם אני לא טועה) שמשפר את הסיכות (יש כזו מילה- מתייחסת ליכולת הדלק לספק סיכה) של הדלק. ככה זה מתחילת השנה.
בשנת 2006 הוספת התוסף תיפסק, ובעלי הרכב העתיק יצטרכו להוסיף אותו לבד.
ההמלצה היא לעבור ל95, ולהתרגל להוסיף תוסף משפר סיכות- רק אם באמת חייבים. אם לא חייבים- וCJ לא חייב, גם לא סמוראי- תעברו ל95 וזהו.
אסף.
מצטער על ההקפצה
ועל כך שהפורום לא מתאים
אני עם סמוראי 87 שגם ככה המנוע במצב על הפנים
האם תדלוק ב95 לא יפגע במנוע? סיבות?
התשובה האחרונה של חנן "לא, לא יזיק", היא נחמדה ונחרצת אבל השאלה היא למה תידלקתי עד היום ב96 כשאני מודע לעובדה שזה מזהם יותר את הסביבה ולא עברתי ל95? למה רק בשנת 2004 נזכרו להוציא את העופרת מהדלק אם זה מתאים כמעט לכל רכב מתחילת שנות ה80 והלאה?
תודה
איתי
נ.ב. עוד שאלה קטנה OFF TOPIC מה קיבולת מיכל הדלק של CJ8 קצר שנת 90? נניח שהוא עם המיכל המקורי.
קיבולת מיכל הדלק של CJ היא 60 ליטר נומינלי.ציטוט:
נכתב במקור על ידי itayhi
לגבי ה95 ו96 - למה תדלקת עד היום 96? לא יודע, תשאל את עצמך. זה בכל מקרה לא טיעון רציני להשמיע בדיון טכני.
בפועל, שני הדלקים האלו הרי כמעט זהים מבחינת אוקטן (ההבדל זניח, וגם אם לא, הוא בפירוש בטווח המותר ואתה יכול לפצות עליו בכיוון מנוע - תזכור שבהרבה מדינות כולל ארה"ב האוקטן נמוך הרבה יותר) ואת העופרת שהיתה קיימת ב96, הסמוראי שלך והסיקסים שלנו לא צריכים! כלי רכב ישנים באמת, בחלקם זקוקים לעופרת. כל מקרה לגופו, אבל מנועי ג'יפ מתוכננים לעבוד בלי עופרת מאז אמצע שנות ה70 ומנועי סוזוקי כנ"ל.
אז מה בסוף?
לעבור ל95 או לא?
קובי-עם cj-8 בינתיים סגור
מה שיוצא לך באותו רגע, זה לא משנה.
טוב אחרי שקראתי את כל התגובות אני ממשיך את הדיון מפה...
ביום שישי הלכתי לבדוק את הגיר אצל מכון לגירים אוטומטים , בעל המכון נסע איתי ברכב (הוא נהג :evil: ) וכדי לבדוק את ההעברות של הגיר הוא גם לחץ על הדוושה עד הסוף כדי לראות איך הגיר מגיב לקיק דאון ומה שהוא אמר לי זה שהגיר בסדר גמור וככה זה בגירים האלה אבל שמענו צילצולים מהמנוע והוא אמר שאני צריך לעשות כיוון הצתה (לא זוכר בדיוק אם הוא אמר שאני צריך לקדם את ההצתה או לאחר) אז השאלה היא האם בגלל שהמנוע שלי הוא של סופה ועד היום תידלקתי 96 דווקא תדלוק של 95 יהיה יותר טוב בכלל וגם בעניין שאולי ההצתה מכוונת לאוקטן 95 ואז לא יהיו לי את הצילצולים מהמנוע?
אם כן, האם כדאי לעבור ל 95 אז האם צריך לחכות ולרוקן את המיכל לגמרי מה 96 או שזה לא כזה משנה?
ואם לא, רק כדי שאני אדע (נראה לי שאני אקח אותו לכיוון הצתה במוסך) אם יש צילצולים בלחיצה חזקה על הדוושה אז מה זה אומר מבחינת כיוון הצתה?(איחור הצתה או קידום)
תודה מראש,
מוריס
אם יש לך צלצולים, אז אתה צריך לקדם את ההצתה.
כמי שיזם את השרשור והופתע לראות אותו שוב, אז:ציטוט:
אם כן, האם כדאי לעבור ל 95 אז האם צריך לחכות ולרוקן את המיכל לגמרי מה 96 או שזה לא כזה משנה?
זה בכלל לא משנה. על פי נסיוני, המנוע עובד מצוין עם 95 ואני מעדיף את ה 95 נטול עופרת, מאשר 96 עם כל מיני תוספים (אשלגן למשל) שלא ברורה השפעתם לאורך זמן.
עם הצלצולים מופיעים רק במקרים קיצוניים (כמו עליה ארוכה בהילוך גבוה) אז ההצתה מכוונת.ציטוט:
אם יש צילצולים בלחיצה חזקה על הדוושה אז מה זה אומר מבחינת כיוון הצתה?
עם עד היום הצלצולים לא הפריעו לך, כנראה שהמצב תקין.
נ.ב
כל מה שכתבתי מסתמך על התאור שלך. עדיין לא ניתן לשמוע צלצולים בפורום...אז קח הכל בערבון מוגבל.
אביגדור
חימושניק? אתה מפתיע אותי! כנראה שהרבה זמן עבר מאז שהתעסקת עם מנוע מוזן קרבורטור?
צלצולים מעידים על הצתה מוקדמת מידי של התערובת. הדבר נובע מכוון הצתה לקוי (מקודם מידי!!) או מדלק מזוהם. כל זאת בהנחה שהמנוע תקין.
מעבר מאוקטן 96 לאוקטן 95 יכול רק להחמיר את הבעייה, ברמה העקרונית. בתכלס אני לא חושב שיהיה הבדל מורגש..
מנוע מצלצל במאמץ יכול לגרום לנזק ובלאי מוקדם של המנוע, ובכל מקרה הצתה מוקדמת שכזו גם מורידה מהביצועים המקסימליים שהמנוע יכול להפיק.
רגע ערן, בעיקרון אוקטן 95 לא אמור להיות יותר נקי מאוקטן 96? אם כן, אז מעבר ל 95 לא אמור בעצם להועיל לבעייה (לא אומר שלפתור אותה, כנראה שכיוון הצתה ייעשה מתישהוא)
אין דבר כזה "נקי" יותר או פחות...
אוקטן של בנזין מעיד על רגישות הבנזין להצתה.
ברמה העקרונית, ככל שהאוקטן גבוה יותר אתה יכול לכוון את המנוע בצורה טובה יותר ולהגיע לביצועים טובים יותר.
תשים אוקטן נמוך במנוע והוא יצלצל יותר, ותאלץ לאחר את ההצתה עוד יותר כדי שלא יצלצל. זה יגרום לביצועי מנוע נמוכים יותר עקב כוון המנוע הנדרש.
כנראה שכתבתי ומחקתי אחרי זה..
אוקטן גבוה מהנדרש לא יביא לביצועי מנוע טובים עוד יותר. לפיכך מנוע מסויים דורש אוקטן מסויים. אוקטן נמוך יותר יביא לירידה בביצועים. אוקטן גבוה יותר לא יעזור בכלום.
הנה קישור שמצאתי:
http://www.osbornauto.com/racing/dragster.htm