-
תקלה בהפעלת האינג'קטורים
מוקדם יותר היום התייצבתי אצל האביזרי רכב להתקנת רמקולים תחת הדשבורד.
עד כאן הכל פיקס.
לאחר העבודה הנעתי על מנת לנטוש, והנה הפלא ופלא - האגזוז מעשן, ריח חריף של בנזין, והמנוע עובד ב'פמפומים' במקום באופן רציף ואחיד. אין לי מושג אם זה קשור לסיפור של הרמקולים (בהתחלה חשבתי שפגענו בצמה שעל הקיר אש או אולי בצינור דלק שרץ אל הפילטר, אבל מסתבר שלא) אבל נראה שזו יד המקרה ממש.
הקיצר, העישון נעלם והריח הצטמצם למינימום, אבל מה שיש כרגע הם האלמנטים הבאים:
- מנוע מפמפם
- קיים ניצוץ בכל הצילינדרים
- יש דלק במיכל
- נורית תקלה דולקת
- הוצאה תקלה יחידה מס' 27 - "מעגל בקרת מרסס דלק - אות הפעלת המרסס אינו תקין".
מה הלאה? האם יש בעיה בחיווט מהמחשב אל החליל? או אינג'קטור שהחליט לעשות קונצים? חשוב לציין שהתקלה 'התפרצה' בפתאומיות וללא סימנים מקדימים.
תודה
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
הדרך היעילה לבדיקה - הפעל מנוע ונתק חיבור חשמלי של אינג'קטורים אחד-אחד ותחזיר את החיבור.
שינוי בטורים יצביע על אינג'קטור תקין.
ניתוק של אינג'קטור שאינו משנה את "עיגוליות" הפעולה של המנוע מצביע על אינג'קטור דפוק.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
תודה, אבדוק וגם התנגדויות באינג'קטורים. עדכונים יבואו.
שנה טובה לכולם!
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
שים לב,
תקלה באינג'קטור איה בהכרח תקלה חשמלית.
סתימה במתז גם כן מהווה בעיה ולכן התנגדותץ אחידה לא מעידה בהכרח על מתז דפוק.
בהזדמנות, במצבים מסויימים ניתן לנקות אינז'קטורים בטבילה בשמן בלמים.
בהצלחה
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
מבדיקה נוספת שערכתי מסתבר שהמנוע אינו 'מגיב' כאשר אני מנתק את הקונקטור ממזרק מס' 3. וידאתי את העניין במאה אחוז.
עדיין לא בדקתי התנגדויות; אם אין הבדלי התנגדות בין מזרק 3 לשאר, זו אמנם לא אינדיקציה לתקינות המזרק, אבל אם כן יהיו הבדלים אז אדע בודאות שיש בעיה במזרק. המשך בדיקות במוצ"ש.
נראה לי שכדאי לבדוק גם את צד הפיקוד: רגל מחשב 14 מוציאה פיקוד מינוס למזרק מס' 3. כיצד ניתן לבדוק את תפקוד הפיקוד ללא נורת ביקורת (עם רב מודד אני מניח שבלתי אפשרי בשל הפולסים הקצרצרים)? חשבתי להצליב קונקטורים בין מזרק 3 למזרק סמוך ולבדוק את תגובת המנוע בניתוק של כל אחד מהם, אבל מצד שני זה עלול להיות מטעה - או אולי אפילו מזיק - מכיוון שכל מזרק מקבל תיזמון שונה בהתאם למצב הקרנק והמפלג. מכונאי שאני מכיר טוען שאין שום בעיה, אבל רציתי להיות בטוח.
האם ניתן בכל זאת לבצע בדיקה כזאת?
מכיוון שמזרק עולה הרבה ואני בשבוע הבא בארה"ב לזמן קצר מאד, חשוב לי לסיים את איבחון התקלה עד יום א' על מנת שאם אצטרך לקנות מזרק אקנה שם במחיר שפוי יותר (מקווה...).
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
נסה להחליף בין שני אינגקטורים (לא בקונקטור אלא במזרק עצמו )
ותראה אם התקלה עברה לצילנדר שהחלפת
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
לפי דעתי ניתן להחליף קונקטור של מזרק אחר, אך ורק אם הוא ה"זוג" של המזרק שנבדק,
מע' ניהול המנוע עובדת על זוגות של בוכנות, לפי סדר ההצתה, זוג זוג, 1-5 , 3-6, 2-4.
בדיוק בגלל זה החריצים על גלגל התנופה מסודרים ב-3 קבוצות, טריגר פר 2 בוכנות.
תתחיל עם בדיקת לד, לראות אם מגיע פולס ש"מעורר" את המזרק, לאחר מכן תבדוק כמו שברוך הציעה.
אם התברר שהמזרק עצמו תקול, יש לי 6 מזרקים טובים מיותרים.
בהצלחה.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
לגבי הצלבת קונקטורים, מסתבר שבאמת אין בעיה להצליב גם בין מזרקים שאינם 'זוג', מכיוון שבסך הכל הצילינדר מקבל דלק יותר זמן לפני הפיצוץ, אבל עדיין תהיה אינדיקציה טובה לגבי תפקוד המזרק על פי צליל עבודת המנוע. בפועל, זה אכן הוכיח את עצמו.
ובכן, נערכה סדרת בדיקות נוספת והתוצאות הן:
- בדיקת התנגדויות - אחיד בכל המזרקים כ-15 אום לערך
מסקנת ביניים: אין בעיה במזרק מס' 3 ברמה החשמלית - חיברתי קונקטור מס' 2 למזרק מס' 3 (ה'בעייתי') - המזרק קיבל פיקוד והמנוע הגיב לניתוק וחיבור הקונקטור.
מסקנת ביניים: המזרק תקין, הבעיה כנראה במחשב או בחיווט מרגל 14 למזרק 3 (פיקוד מינוס) - חיברתי קונקטור מס' 3 (ה'בעייתי') למזרק מס' 4 - המזרק לא קיבל פיקוד.
מסקנת ביניים: חיזוק למסקנות ביניים הקודמות - בדיקת מתח בקונקטורים למזרקים - בכולם 13V כולל קונקטור 3.
מסקנת ביניים: חיזוק למסקנות ביניים הקודמות (קרי מחשב או חיווט לפיקוד מינוס) - הוחלפו כבלי הצתה בין פלג 2 ל-3 כדי לוודא שאין בריחת ניצוץ, שייתכן ובעקבותיו המחשב אינו פוקד על מזרק מס' 3.
מסקנת ביניים: אין בריחת ניצוץ (אם כי עדיין ייתכן שיש בעיה במפלג עצמו שלא נבדקה) - בדיקת רציפות חיווט בעזרת רב-מודד מרגל 14 במחשב לקונקטור מס' 3 - יש רציפות! (נבדקה גם עבור מזרק אחר ליתר בטחון)
מסקנה מסכמת נכון לעכשיו: בעיית מחשב!! :shock:
מה שהיה חסר לי זו נורת ביקורת לד על מנת לבדוק פולסים ברגל מחשב 14, אבל מבדיקת הרב-מודד ראינו תנודות מתח, מה שמעלה את החשש שייתכן ומגיע אות פיקוד - אבל שגוי, מה שמחזק את ההשערה שמדובר בתקלת מחשב.
אני נוסע היום לארה"ב, עדיין לא בדקתי כמה עולה מחשב. השאלות מבחינתי לשם התקדמות הן:
- האם ייתכן ויש אופציה לתקלה אחרת, שדילגתי עליה? האם בעיית במפלג למשל, עשויה לגרום למחשב להחליט שלא להזריק דלק לצילינדר מס' 3?
- האם יש למישהו כאן מחשב לסופה מודל 93 לבדיקת הצלבה? ולמכירה? מחירים?
- מכיוון שאין ברשותי נורת ביקורת לד, ומכיוון שאני נוסע לארץ האפשרויות, האם יש מכשיר בדיקה שכדאי לרכוש שם במחיר סביר, והכולל אופציות נרחבות יותר מאלו של רב-מודד בסיסי - כמו למשל בדיקת פולסים?
תודה,
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
לגבי סעיף 6, לא הזכרת בדיקה של קצר מחוט הפיקוד לאדמה או לפלוס. בדוק את זה.
קבל ח"ח על ההליך המסודר ועל התיעוד.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי חנן-ג'יפולוג
לגבי סעיף 6, לא הזכרת בדיקה של קצר מחוט הפיקוד לאדמה או לפלוס. בדוק את זה.
תודה חנן. איך ניתן לבדוק זאת ללא הפרדה פיזית ומעקב אחרי החוטים?
אגב ברשימת קודי התקלות באנגלית של Mopar (קרייזלר) נאמר על תקלה 27:
"Injector output driver does not respond properly to the control signal. DRB will display injector number"
אמנם אין לי DRB אבל אנחנו כבר יודעים שמזרק 3 הוא הבעייתי. מתיאור התקלה ניתן - אולי - להבין, שהמחשב כן שולח פיקוד מינוס כשורה (נשמע מעודד? :lol: ), אלא שמה שהם מכנים "Injector output driver" לא מגיב כמו שצריך.
מהו הרכיב הזה? לפי ממצאי הבדיקות שערכתי הוא אמור להימצא איפשהו באזור המתחיל במחשב ונגמר בקונקטור.
כמו כן, חיפשתי באתרי רכש נבחרים בארה"ב ועדיין לא מצאתי מקום שבו ניתן לקנות את המחשב SBEC II של Mopar לרנגלר YJ שנת 93. אשמח לקבל קישורים והמלצות ממי שמכיר.
תודה,
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
נתק את הקונקטור של המחשב ושל המזרק. שים הדק אחד של רב המודד על החוט והדק שני על הגוף ובדוק התנגדות. אתה אמור לראות התנגדות אינסופית. כנ"ל לגבי קצר לפלוס, או לחוט הפלוס של המזרק.
לדעתי הדרייבר הזה נמצא במחשב ולא מחוץ לו.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
גיתאי,
כדי למצוא חנות לקניית מחשב, כל מה שעליך לעשות הוא להקליד בגוגל את מס' המחשב שלך ותקבל הרבה חנויות און-ליין.
באופן תיאורטי כל מחשב מהשנים 91-95 שירד מ-YJ,XJ,ZJ אמור להתאים לך,
אפילו אלו שבאו עם גיר אוטומט, אמנם צריך לקצר חוט של ידית ההילוכים לאדמה,
אבל המחשב יעבוד.
יש לשים לב, שחלק מהמחשבים של ה-ZJ/XJ באו עם מערכת אבטחה (כמו אימובילייזר) שעובדת עם מודל מיוחד שיושב בפנים הרכב, מחשב רכב שירד מרכב כזה לא יוכל לעבוד עם צמה מקורית ללא המודל הזה.
בכל מקרה,
אתה תתפלא לשמוע שמחירי המחשבים בארה"ב יקרים מאוד, ואם כבר לקנות מחשב משומש, אז עדיף בארץ, יותר פשוט ויש יחסית מגוון והמחיר סביר.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
חנן תודה, יבוצע עם חזרתי ארצה בעוד כשבוע.
אגב, מישהו יכול להפריך/לאשש את שאלתי לגבי הקשר בין תקינות ניצוץ במפלג עבור צילינדר מסויים ובין פקודת המחשב על המזרק התואם? :?:
אלי, דווקא הרצתי כמה חתכי חיפוש והתוצאות דלילות למדי ואינן כוללות חנויות מקוונות. יתרה מזאת, רובן לא היו קשורות ל-SBEC במובן של Single Board Engine Controller אלא דווקא ל State Board for Educator Certification...;)
בכל אופן מה סדרי הגודל של מחירים מצויים למחשב מפירוק בארץ?
תודה
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
כמו שכתבתי לך,
פרק המחשב, בדוק את המס' הסידורי שנמצא על המדבקה הלבנה,
ותריץ את המספר הסידורי עצמו בגוגל, כמו שהוא.
אתה תמצא מלא חנויות.
בכל מקרה, בארץ המחירים נעים בין 300-1000, תלוי על מי נופלים.
מחיר סביר והגיוני, 500 ש"ח.
בכל מקרה, אתה יכול גם לקחת מחשב שבא מצ'ירוקי 91-95, אפילו עם גיר אוטומט.
רק לשים לב להימצאות מע' האבטחה.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי gnaveh
חנן תודה, יבוצע עם חזרתי ארצה בעוד כשבוע.
אגב, מישהו יכול להפריך/לאשש את שאלתי לגבי הקשר בין תקינות ניצוץ במפלג עבור צילינדר מסויים ובין פקודת המחשב על המזרק התואם? :?:
גיתאי
אין שום קשר.
המחשב אינו יודע מה קורה לאחר הסביבון של המפלג.
קיד.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
תודה קיד.
האם מעבר לבדיקת קצר בחיווט מלג 14 למזרק 3 יש עוד בדיקות שכדאי לבצע לפני שאני בודק מחשב?
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
קיד אתה טועה ובגדול
המחשב מקבל אות מחיישן מפלג
ברגע שהמחשב מקבל אות מאוחר בגלל שאין ניצוץ או אספקת דלק בצילינדר מסויים באופן קבוע
שליחת האות מהמפלג מתאחרת ואז מנורת חירום נדלקת
בסריקת סקנר אפשר לאתר את מס. הצילינדר שאינו תקין
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
אילן,
אני חושב שקיד צודק, בסופה חיישן המפלג משמש בהנעה בלבד, לסנכרון.
אם תנתק את החיישן באמצע עבודה של המנוע, הוא ימשיך לעבוד.
בכל מקרה החיישן היחידי שיודע על מצב המנוע בכל רגע ורגע הוא חיישן קרנק.
(מצב = באיזה שלב של עבודה הוא נמצא).
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי eliv1
אילן,
אני חושב שקיד צודק, בסופה חיישן המפלג משמש בהנעה בלבד, לסנכרון.
אם תנתק את החיישן באמצע עבודה של המנוע, הוא ימשיך לעבוד.
בכל מקרה החיישן היחידי שיודע על מצב המנוע בכל רגע ורגע הוא חיישן קרנק.
(מצב = באיזה שלב של עבודה הוא נמצא).
אולי תסביר איך המחשב יודע מה מצב המנוע מ3 סדרות של 4 חריצים סימטריים?
החישן במפלג משמש כ CAM SENSOR
והוא אומר למחשב איפה TDC #1
לכן המפלג נעול בלי אפשרות לכיוון.
מזה נקבע הסידור של הפעלת המזרקים, או איפה להתחיל לזרוק דלק,
החישן קראנק הוא לא יותר מ TACH REFERENCE
ואומר למחשב את הסל"ד במנוע, לא יותר מזה.
לבעיה המקורית:
Driver=solid state relay, on board
אתה לא צריך מנורת ביקורת לד,
אתה מוזמן להשקיע מליונים על סט כזה:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KENT-...QQcmdZViewItem
כול מנורה קטנה תעבוד, חבר לקונקטור, בדוק פולסים. אחד על כול 2 סלד של המנוע.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי tzagi
החישן קראנק הוא לא יותר מ TACH REFERENCE
ואומר למחשב את הסל"ד במנוע, לא יותר מזה.
לא מדויק:
ב-ODBII (שמצוי בסופה), המידע שמגיע מה-CPS כולל שלושה סטים של ארבעה פולסים, כאשר החריץ הרביעי בכל סט משמש לסנכרן את המחשב למיקום המדויק של גל האכובה. מחשב ההצתה משתמש במידע הזה בכדי ליצור את תזמון ההצתה.
מה שאתה אומר נכון למערכות Renix (שמותקנות בצ'ירוקים מסוף שנות ה-80 ועוד הרבה רכבים אחרים), שאינן מותקנות בסופה. שם המחשב משתמש במידע שמגיע מה-CPS לשם מדידת מהירות מנוע בלבד. אגב, הסיגנל שמייצר גלגל התנופה של Renix שונה מהותית מזה של ה-ODB (שלושה סטים של 20 פולסים לכל סיבוב של גל האכובה, כאשר פולס אחד מיתוך ה-20 רחב במיוחד).
חיישן המפלג משמש את מחשב ההצתה לשם זיהוי הבוכנה הפעילה (או במילים אחרות, שליש הסיבוב הרלוונטי מיתוך מחזור של שני סיבובים).
עודד
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
אכן, חיישן הקרנק מעביר את מיקום ומהירות גל הארכובה וחיישן SYNC את הבוכנה ה'פעילה'.
לאור זה חוזרת השאלה, האם מפלג תקול שמעביר ניצוץ פגום (חלש מדי, למשל) לצילינדר מס' 3 ישפיע על האות הרלבנטי מחיישן SYNC, שעלול לגרום למחשב להחליט שלא להזריק דלק לצילינדר המסויים?
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
לא נשמע הגיוני...
מאיזה איזור בארץ אתה? אם מהצפון, אשמח לתת לך יד (וסקופ).
עודד
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
"Injector output driver does not respond properly to the control signal"
דרייבר נשמע לי משהו כמו הטרנזיסטור האחרון במחשב (PCM) שממיר את מתחי ה-TTL (אפס ו5 וולט) למתחי המזרק (אני משער ש-12 וולט). ההמרה יכולה להיות תקולה בגלל דרייבר (טרנזיסוטור) מקולקל, או עומס חיצוני (קצר לאדמה, 12 וולט או סיגנל אחר במערכת). יהיה ניתן לוודא את זה בקלות עם סקופ. ניתן גם למדוד עם מד מתח DC ולהשוות למזרק אחר בסל"ד נתון. מיתוך הנחה שמד המתח מבצע מיצוע ושהדוטי-סייקל זהה בין שני המזרקים (התקין והתקול), גם המתח צריך להיות זהה. אם לא, והדבר אינו תלוי במזרק הספציפי שמחובר, אזי התקלה היא בודאות אחת מהשלוש שציינתי.
עודד
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
עודד
תודה על הצעת העזרה, אני מאיזור י-ם ואני מניח שאצליח להשיג סקופ מחבר. אני מניח שאתה מתכוון לבדיקת פולסי פיקוד בקונקטור של מזרק 3 או ביציאה 14 של המחשב, נכון? אחרי הכל נראה שהחיווט פיקוד מקוצר או שהמחשב צריך לפנות את מקומו לאחד חדש.
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי oshoshan
לא מדויק:
ב-ODBII (שמצוי בסופה), המידע שמגיע מה-CPS כולל שלושה סטים של ארבעה פולסים, כאשר החריץ הרביעי בכל סט משמש לסנכרן את המחשב למיקום המדויק של גל האכובה. מחשב ההצתה משתמש במידע הזה בכדי ליצור את תזמון ההצתה.
מה שאתה אומר נכון למערכות Renix (שמותקנות בצ'ירוקים מסוף שנות ה-80 ועוד הרבה רכבים אחרים), שאינן מותקנות בסופה. שם המחשב משתמש במידע שמגיע מה-CPS לשם מדידת מהירות מנוע בלבד. אגב, הסיגנל שמייצר גלגל התנופה של Renix שונה מהותית מזה של ה-ODB (שלושה סטים של 20 פולסים לכל סיבוב של גל האכובה, כאשר פולס אחד מיתוך ה-20 רחב במיוחד).
חיישן המפלג משמש את מחשב ההצתה לשם זיהוי הבוכנה הפעילה (או במילים אחרות, שליש הסיבוב הרלוונטי מיתוך מחזור של שני סיבובים).
עודד
כן מדויק,
עודד, אני מצטער להודיע לך שאתה טועה ומטעה.
הנה כמה עובדות בשבילך:
ה4 ליטר, בין אם OBD1,
91-95
או OBD 2
96-04 השתמשו באותו גלגל תנופה עם אותם 12 חריצים, וכן, גם הרניקס הם אותו הדבר
השינוי נערך ב2005-2006, כשהוסיפו עוד חריצים, וניראה לי שאל זה אתה מדבר,
אתה כמובן לא חייב להאמין לי, אבל אני ממליץ לקרוא את החומר עוד פעם.....ואולי לשים לב לשנים המדוברות.
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
את הסופה שלי (92) קניתי עם 12 חריצים - למיטב ידעתי, האורגינאלי. כחלק מתהליך החלפת התיבה החלפתי ל-60 חריצים, שלמיטב ידעתי מקורו בשירוקי מודל 88. קבל גם מידע מהלינק הבא:
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=600813
לפי מיטב הבנתי, OBD (בין אם I או II) משתמשים ב-12 חריצים, וזה מסכים אם המידע שברשותך. Renix משתמשים ב-60 חריצים. OBD (בין אם I או II) גוזרים את תזמון ההצתה מ-12 החריצים. Renix גוזרים רק את מהירות המנוע. למיטב ידעתי, אין סופות עם Renix - כלומר, בכל הסופות בעולם יש 12 חריצים. פרט לשלי...
אגב, אין לי ספק שמחשב המנוע מסתנכרן על הפולס הרביעי וגוזר משם את תזמון ההצתה (שוב, בסופה שלי מודל 92). במחשב התיבה יש לי אפשרות לגרום להסיט של הפולסים יחסית למיקום גל האכובה, ולראות את התזמון זז עם אקדח אור על הפולי.
עודד
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ובכן, הפרשייה הגיעה אל קיצה.
לאחר בדיקה אחרונה שבה וידאתי שחוט הפיקוד השלילי מרגל 14 במחשב למזרק 3 אינו מקצר לפלוס או למינוס, הבנתי שהאשם אינו יכול להסתתר עוד.
הוחלף מחשב (מפירוק) אחר כבוד. זכיתי במחשב רזרבי 5 צילינדר למצבי חירום.
רק שאלה אחת עוד מעניינת אותי - מדוע עם המחשב החדש קוד התקלה 27 (פיקוד מזרקים) לא נעלם, אלא רק לאחר איפוס בניתוק מצבר? משתמע שהרכיב שאוגר את קודי התקלה אינו המחשב עצמו. אם כן מהו?
והערה - החבר'ה מהחלפים טוענים שזו דווקא תקלה נפוצה במחשבי הסופה, אלא שבד"כ היא על מזרק 5 דווקא. סדק בתדמית האמינות הבלתי מעורערת של המחשב הנ"ל?...
בשמחות
גיתאי
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים
ציטוט:
רק שאלה אחת עוד מעניינת אותי - מדוע עם המחשב החדש קוד התקלה 27 (פיקוד מזרקים) לא נעלם, אלא רק לאחר איפוס בניתוק מצבר? משתמע שהרכיב שאוגר את קודי התקלה אינו המחשב עצמו. אם כן מהו?
זה משפט מדאיג. תחזיר את המחשב הישן ותראה מה קורה. יכול להיות שעקב ההתעסקות שלך בצמות הסתדרה התקלה (זמנית מן הסתם, עד שתהיה לבד במדבר ואז היא תופיע שוב) .
-
חוזר: תקלה בהפעלת האינג'קטורים