-
דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
מצורף קישור לסירטון של חבר בחבורת רוביקונים בקליפורניה שהתהפך עם רכבו באחד המסלולים בדרום המדינה.
מדובר בחברה זהירים, שקולים, בעלי מודעות גבוהה לבטיחות ונסיון עתיר שנים.
בסירטון מתועדים שני גלגולים אך הג'יפ התהפך לפחות פעמיים נוספות עד לעצירה מלאה.
המקרה הנוכחי מדגיש כמה שינויים בזוויות הרכב עלולים להתרחש בשבריר שניה, ללא יכולת צפייה מראש.
באותו הקשר, הוא גם מדגיש כמה נחוץ כלוב התהפכות.
זאת למרות ותודות שלזוג הנוסעים ולכלב שלום.
מסקנות מיידיות שלי :
1) לנקוט משנה זהירות כמה שאפשר.
2) סמוך על רכבך ויכולתיו במידה, למרות השיפורים האין סופיים כביכול. השמע למכוון.
3) כלוב התהפכות וחגורות בטיחות.
אשמח לשמוע עוד דעות ...
http://www.rubiconscat.com/Stoddard/...Rollmovie.html
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
רוצה לשמוע עוד דעות אז הנה אחת,הניסיון עתיר השנים שאתה מציין שיש להם כנראה לא הספיקה להם,בגלל שרואים בסרטון שההיתהפכות נגרמה בשל חוסר ניסיון של הנהג אם הוא לא היה מסובב את ההגה ימינה בהדרדרות שלו לאחור אלה שמאלה ולא מיתנגד לכיוון הירידה הוא היה מונע את כל ההרס של הכלי שהיה יפה פעם....
העיקר שהכלב יצא בשלום.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
לפי מה שרואים הרכב נעצר ואז מתחיל לנסוע אחורה, השאלה אם זה היה כי "קפץ לו לניוטרל" או כי הוא התכוון לזה ונסע רוורס
אין ספק והטריגר להתהפכות הוא ההצלבה כביכול אליה נקלע הגלגל האחורי שמאלי בעצם שהחריפה את השפ"ץ הקיים.
מעבר לזה לא לכל דבר יש סיבה גם נהגי ראלי מרסקים מכוניות...
SHIT DO HAPPENS
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
עוד לפני המסקנות, מה סיכום הפציעות לנהג?
מסקנה ראשונה היא שהח'ברה האלו צריכים קורסב עזרה ראשונה כדי להבין איך להתנהג עם מי שנפצע בהתהפכות, בטח אחת כזו.
לגבי הגה ימינה/שמאלה אז אני לא הייתי כל כך ממהר לשפוט, ההחמרה במצב כ"כ מהירה שלא בטוח כמה אנשים כאן היו מבינים מה הבעיה ופועלים כמו שצריך.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
בסרטון רואים שמרבית החבר'ה בטיול , ובמיוחד הזוג המתהפך, הם במידה XXXL.
לו אני במקומם הייתי נוסע בטנדר פול סייז לפחות, ולא בג'יפ קצר...
גם הצידנית עם הבירות והסטייקים מאחור למעלה בטח לא הועילה.
רואים גם שהמתלים הרכים והארוכים גרמו לנדנוד במקום ולאיבוד אחיזה.
לא כל עליה צריך לעלות "על הטורים", עם עוד טיפה מהירות הרכב לא היה נתקע,וההתהפכות היתה נמנעת.
ואם כבר להתהפך- אז רק באמריקה, עם כל הפסיליטיז כגון חבר'ה עם כננות,נגרר לג'יפ ומסוק פינוי...
ולא הייתי רוצה להיות במקומם...
בברכה,טושי
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
קודם כל - אני חושב שלנתח וידאו כזה מהספה, זה קצת עושה עוול לאנשים שהיו שם.
אבל בכל זאת...
המצה הכי מסוכן בשטח, ללא ספק, הוא "עליה שנכשלה". לא סתם זה המצב שצריכים וחייבים לתרגל הכי הרבה.
הדבר שאסור לתת לו לקרות הוא התגלגלות בלתי נשלטת של הג'יפ במורד לאחור. רואים בבירור שהגיפ מתגלגל, מאיץ, ואז גלגל שמאל נכנס לבור, שמעביר את כל האנרגיה הקינטית של ההתגלגלות בירידה.... להמשיך להתגלגל בירידה, אבל לא על הגלגלים.
שוב, קשה מאוד להגיב מהר ונכון בכזה מצב, ורק תרגול יביא לתגובה המתאימה - אם אפשר קודם כל לבלום במקום ואז להתחיל לרדת, ואם אי אפשר אז גם בלי לבלום שילוב לרוורס, עזיבת קלאץ', ומעבר מהיר בראש למוד של ירידה - ידיים ישרות על ההגה, עיניים במראה שמאל, מחפשות את הקו שעליו הגלגל האחורי שמאלי צריך לרדת, וירידה ברוורס נמוך על הקו הזה. אם הבחור היה מסובב את ההגה בזמן, כאמור, הוא היה ממשיך לרדת, ולא מתהפך. אבל בשביל שזה יקרה הוא חייב להיות איטי יותר - ולא להתגלגל בלי שליטה - חוסר השליטה במהירות מוביל לחוסר שליטה בהיגוי (זמן תגובה קצר מדי).
תתרגלו את זה. תעלו עליה, ואז תשלבו לרוורס ותרדו על הקו שבו עליתם. זה לא קל!
אבל שוב... להיות חכם מהספה בבית זה יותר קל כנראה...
אסף.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
מה שכן אני יכול לשפוט, זה שהיהלבחורה מזל גדול שנשארה בחיים.
חגורה היא כנראה לא היתה.
הסתכלו בהילוך איטי האיטי ביותר, איך הראש והיד שלה מחוץ לחלון בזמן שהדלת שלה על הקרקע, ורק העובדה שהגיפ לא באמת היה על הקרקע, אלא קצת באויר מנעה מהראש שלה להמחץ.
לפי הכתוב הם רק סבלו משריטות.
אינני משוכנע שניתן להעריך בצילום את השיפועים האמיתיים שם.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
משלב בין הדעות של אסף ושל טדי
אם לא היית במצב הזה ספציפית או לפחות לראות את המקרה אתה לא יודע מה הלך שם
אני לא יודע עם הוא סובב את ההגה ימינה, אבל למה לכול הרוחות הוא לא סובב את ההגה שמאלה ליפני תחילת הדירדור, את זה אני לא מבין, בנוסף למה להידרדר כל כך מהר?
אין גם ספק שבסיס גלגלים קצר תורם לשפ"צ לאחר שהגלגלים הקידמיים מתחילים "לברוח" לכיוון הירידה
ואולי הוא רצה להשויץ ושכולם יראו את הגשר גיר החדש שלו :o
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
זו גם דרך לרדת .
בעליה הבאה ,כדאי לו להתקין מצערת יד .
שתשמור לו ,על סל"ד קבוע .
ובבכך היה מונע ,קפיצת רגל גז,וגם בריחת הילוך(אם ברח ההילוך).
וחג שמח לכולם.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zowowb
זו גם דרך לרדת .
בעליה הבאה ,כדאי לו להתקין מצערת יד .
שתשמור לו ,על סל"ד קבוע .
ובבכך היה מונע ,קפיצת רגל גז,וגם בריחת הילוך(אם ברח ההילוך).
וחג שמח לכולם.
ממש לא! זה מסוכן, מתכון לאסון. אסור לעלות עליה עם מצערת יד!
בעליה צריך לשמור על מהירות קבועה, לא על גז קבוע. במיוחד בדרדרת, צריך לעתים לעזוב קצת ולתת לגלגלים לייצר אחיזה, ואז ללחוץ שוב. מצערת יד עשויה לגרום לאוטו להיכנס לתהודה של קפיצות, עד התהפכות.
אסף.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
הלקחים שלי מהסרטון -
#1 מבלי לפגוע, זו עוד הוכחה לחשיבות של רמת הנהיגה. הצ'ירוקים , כבדים יותר, ארוכים יותר, וצמיגים קטנים יותר, לוקחים את הנתיב הנכון, ועוברים את הסיבוב ללא בעיה, הרכב שהיה אמור לעלות הכי קל (קצר, קל, גבוה), לוקח תוואי לא נכון (חותך את הסיבוב), ומסתבך.
#2 הרכב בולם ונעצר (זה לא "קפיצה מהילוך, הוא נעצר יזום - שימו לב לאור ברקס) ואז, עם רגל על הברקס (חצי לחיצה כנראה), מחליק, יזום, לאחור מהר מדי ובכיוון לא נכון. דווקא במקרה הזה, נראה שהיה מקום להמשיך הלאה ולא לעצור. מהרגע שעצר, הכל היה צריך להיות איטי יותר ומחושב. אין פה שום סיבה לפעול מהר. מה קרה? יורים?
#3 הכי חשוב - הכיול של הרכב. לפעמים אנחנו מתבלבלים בין רכב טיולים לבין רכב שמיועד לתחרות עבירות. מי שמטייל לא צריך, ואסור, לנסוע ברכב כזה - זה מסוכן. להערכתי, מהכורסא בבית, רנגלר רגיל, רצוי נעילות, אבל עם צמיגים בגודל מקורי וללא הגבהה, גם בסדר פעולות הזה לא היה מתהפך. ההגבהות המוגזמות, ללא מוט מייצב, נראות מרשימות בכל התמונות היזומות של גלגל על מדרגה של מטר, אבל זה מסוכן, ומיותר לטיול. הסרטון הזה יכול להסביר טוב מאוד מדוע הגבהות רכב זה לא עסק לחובבים, ולמה חברות הביטח לא "אוהבות" שינויי מבנה.
שאתם מטילים, תשאלו את עצמכם, כמה פעמים יש מכשול אמיתי במסלול (לא מעבר מכוון להקשות), שרק הרכב הכי גבוה והכי מוגזם מצליח לעבור? מי צריך את השוויץ הזה?
#4 סל הציוד על הגג נמצא במיקום בעייתי - גם בגלל מרכז הכובד (מאחור וגבוה), וגם בגלל שהבירות יתחממו ;)
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
אמנם לא קשור ישירות לסרטון, אבל מקרה שקרה לי בפסח האחרון ממחיש נהדר את המהירות שבה ניתן לעבור ממצב של שליטה מוחלטת ברכב למצב של כמעט איבוד שליטה והתהפכות:
קטע קטן של אספלט במהלך הטיול ואני מוציא מ- 4X4. המשך הטיול בשטח קל יחסית ואני לא מרגיש ששכחתי לשלב בחזרה (נעול לוקרייט אחורה...).
עלייה דרדרתית קטנה של כ- 20 מטרים, לא שיפוע מטורף, אני אפילו לא משלב ל- LOW. הדרדרת בשילוב השיפוע גורמים לג'יפ לאבד מומנט ואני עוצר להעביר ל-LOW (נכון, תמיד צריך להתחיל בהילוך הנכון אבל התעצלתי...)
כאן התחילה הבעייה- מכיוון שהרכב היה ב- 2X4, כח הבלימה בגלגלים האחוריים לא הספיק לעצור את הרכב ואילו הגלגלים הקדמיים ננעלים והרכב מתחיל להיתדרדר אחורה ולכיוון צידי העלייה שהיו למעשה סוללה שהייתה הופכת אותי בשנייה ואני בגלגולים למטה... (המצב הזה מוכר מאד לכל מי שבעברו הצעיר והפזיז היה מנסה לטפס עליות תלולות בפרייבטים... או סתם למי שיודע את אחד ההבדלים הגדולים בין מצב 4X4 ל- 2X4 והסיבה לנסוע תמיד משולב!)
בכל אופן, ככל הנראה הנסיון שלי שיחק לי כאן ובשבריר שנייה עזבתי את הברקס תוך תיקון ההגה לכיוון הירידה (אני מזכיר שהידרדרתי אחורה ואפילו לא הספקתי להכניס לרוורס...)
לאחר שהגענו למטה במהירות גדולה מהצפוי שערכה מספר שניות בודדות בלבד (!) הייתי צריך להסביר לחברה שלי מדוע נסעתי אחורה כ"כ מהר!!! :?
הדבר הזה המחיש לי נהדר עד כמה מהר הרכב עובר ממצב של שליטה מלאה לחוסר שליטה כמעט מוחלט וכמה מעט זמן יש לפעמים להגיב לזה.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
לפי דעתי
העליה עצמה לא מסובכת עם הצלבות או בעיות עבירות .
הגורם העיקרי הוא די פשוט .מרכז הכובד העצום מאחור שכולל את הגלגל +הארגז העמוס מאחור .
ברגע שהגלגל האחורי ירד לבור והרכב בשיפוע צד לצד שמאל הכובד משך את הרכב.
הגלגלים הקידמים היו כבר ללא אחיזה כך שהסיפור ניגמר .
סיבוב גלגל גז וכו" לא היו עוזרים .
שיפוע צד הדבר הכי מסוכן בנסיעת גיפים ובטח עם מרכז כובד גבוה כל כך.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
כשלון נורא כזה בעלייה פשוטה כמוה יש רבות בשבילי המדבר בארץ, מעלה בי תחושות קשות. שזה יכול לקרות גם לי. אני מאמין לאופיר שמדובר על נהג וג'יפאי בעל נסיון רב, לפחות כמו לרבים מאיתנו שנוהגים הרבה שנים בשטח. אבל זה בטח קרה לו בנקודה שבה הנסיון שלו לא עזר לו - ברגע של זחיחות דעת, עייפות, חוסר ריכוז, שיחה (אולי ויכוח?) עם האישה. אולי הבירות משפיעות... הרי השביל הזה נראה כמו חלק שגרתי מהטיול, משהו שאני לא מבין למה בכלל טרחו לעצור ולצלם. זה יכול לקרות גם לכם. יונתן נתן פה דוגמא קלאסית. אני התהפכתי בשטח גם בנסיבות דומות - עלייה שנכשלה, אבל שנכנסתי אליה כעלייה שגרתית, חלק משביל, לא מכשול עבירות. לי זה קרה פעמים אחדות שנחרטו בזכרון. בשתיים מהן זה הסתיים ברכב הפוך על הצד.
הייתי מציע לכל אחד לחשוב טוב ולהזכר במקרה דומה שקרה לו, שהסתיים בתהפכות או לא - זה כבר לרוב באמת עניין של מזל. וזה יתן פרופורציות חדשות לתגובות המלומדות. ומי שמפשפש בזכרון ולא מצליח להזכר במקרה כזה - שיזהר! הוא הבא בתור.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
יונתן, הרי עשית בדיוק את מה שאמורים לעשות במצב כזה,
הסיכוי שתתהפך בירידה שהרגע עלית, בהנחה שאתה יודע אינסטנקטיוית למה יש הגה, הוא נמוך מהסיכוי שזה יקרה אם תילחם בכח המשיכה...
if you can't kill it - join it
לגבי מרכז הכובד,
קצת הפרזתם בחשיבותו הכוללת של ארגז בירה וגלגל ספיר.
ביחד, אין להם 100 ק"ג. הרכב עצמו שוקל מעל 2 טון...
אם אותו נהג מיומן וגיבור שראינו, היה טורח פחות בלהרשים את הסביבה עם מפלצת העבירות שלו, היה בונה מערכת בולמים וקפיצים קשוחה יותר, כזו שלא תנדנד את הרכב עם כל מהמורה.
בחייכם, כמה מהיושבים באתר זה "משפרים את עצמם לדעת"?
הרי כל בדאווי עם גפ"ס (ג'יפ סובארו...)נוסע בחופשיות בשבילי ארצנו.
את 70% מהשבילים אפשר לטייל עם פרייווט, עוד 25% עם ג'יפון ללא הילוך כח.
ב5% הנותרים, רק ג'יפ אמיתי יעבור ויש לנו כזה, מוכן מהמפעל.
יש אולי אחוז אחד ויחיד של שבילי טיול שדורשים אי אלו שיפורים, אם לא נחפש אותם בכח, הרי שאפשר להעביר חיים מלאי טיולים בלי להתקל בהם בכלל.
אם בכל זאת רוצים לטייל "עבירות", הרי ישנו ההגיון והמחשבה מאחורי כל שיפור.
לשנות את מבנה הרכב רק ע"מ להרשים, נו, זה פטאטי.
עם יד על הלב, כמה ממנו שם?
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
אני חושב שעודד צודק (וזה גם הכיוון שכתבתי עליו קודם), מעל הכל, זו נראת תאונה של רכב לא מכוייל נכון, ומוגזם.
קרדיט אחד לקבוצה - שמתם לב באיזה שקט, ללא צעקות, מתנהל כל הפינוי?
אצלנו, אם אתה מנסה לעלות מדרגה של 30ס"מ ויש יותר מרכב אחד בסביבה, תקבל 100 צעקות.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
כשלון נורא כזה בעלייה פשוטה כמוה יש רבות בשבילי המדבר בארץ, מעלה בי תחושות קשות.
העליה מאד לא פשוטה - שים לב שהעליה הראשונה אמנם לא קשה, אבל באמצע היתה פניה שמאלה לעליה נוספת.
כלומר הג'יפים שם לא נסעו בעליה רגילה וישרה עד סופה, אלא שברגע שפנו שמאלה הם היו הן בעליה נוספת והן בשיפוע צד לא קל בתשעים מעלות לעליה הראשונה שהמשיכה הלאה למעלה.
קח כל עליה פשוטה כמו שאמרת, אבל תוסיף לה פניה בתשעים מעלות באמצע העליה, כשאתה נכנס לשפ"צ מלא וחריף, ועוד מנסה להמשיך ולעלות לכיוון החדש.
זה מצב רע(שמתאים יותר לתחרויות....) המחייב נסיעה רצופה ללא עצירות, עם שמירה על מהירות קבועה.
המצב הרע הזה בשילוב של רכב גבוה מידי, קצר מידי וצר מידי, נותנים את התוצאה העגומה הזאת.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
שוב דיון המראה כמה חגורות הבטיחות חשובות גם בשטח.
יש כאן כמה דברים שאפשר לראות מהווידאו, השפעת נעילות על רכב? נראה שרגע לפני ההתהפכות הרכב נע שמאלה, משהו גרם לו לתנועה הזו. זו תנועה שלפעמים רואים ברכבים נעולים.
בנוסף לחץ האוויר בגלגלים, מייד בדרדור אחורה כאשר הגלגל האחורי שמאלי נופל, בגלל לחץ האוויר המועט הצמיג פשוט קורס כאשר כל משקל הרכב עליו.
מדהים איך עלייה שעל פניו ניראת כעליות שרובנו עולים עם מחשבה מועטה הופכת בשניה לכמעט אסון. למרות שקשה לשפוט את הקושי של המקום רק בווידאו.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
אחלה שרשור..
אבל אם יורשה לי.
ציטוט:
יונתן, הרי עשית בדיוק את מה שאמורים לעשות במצב כזה,
הסיכוי שתתהפך בירידה שהרגע עלית, בהנחה שאתה יודע אינסטנקטיוית למה יש הגה, הוא נמוך מהסיכוי שזה יקרה אם תילחם בכח המשיכה...
if you can't kill it - join it
זה נכון, אבל יש עוד שיטה, בה אתה אפילו יכול לעצור גם אם הברקסים האחוריים שלך לא עוצרים טוב ברוורס (כמו גם אצלי בג'יפ). השיטה היא לתת גז וחצי קלאץ'. זה תחליף שעובד, והשתמשתי בו מספר פעמים. פעם אחרונה היתה כשחברי חשבו שזה יהיה מצחיק לפתוח לי את הלוקרים בהפסקת האוכל ולתת לי לטפס עליה דרדרתית עם הצלבות חזקות ותהום בצד ימין. :confused: לא הייתי נותן לרכב להדרדר למטה במהירות כשהעליה עצמה בסיבוב..
ציטוט:
לגבי מרכז הכובד,
קצת הפרזתם בחשיבותו הכוללת של ארגז בירה וגלגל ספיר.
ביחד, אין להם 100 ק"ג. הרכב עצמו שוקל מעל 2 טון...
100 ק"ג זה המון! זה מורגש אפילו ברכב יחסית גדול, שלא לדבר על הצרצר הזה ששוקל 1477 ק"ג אגב, שזה קצת רחוק מ2 טון. למעשה 2 טון זה המשקל הכולל העמוס המקסימלי המותר שלו.
אצלי בג'יפ, אדם אחד שיושב על המושב האחורי, מורגש מאוד בטיפוס עליה טכנית, וממש מוריד אחיזה מה"אף" של הרכב. וזה ברכב ארוך יותר, והרבה יותר נמוך.
אבל אתה באמת צודק בשיפור המוגזם של הרכבים. זה בעיקר נפוץ בארה"ב ולא בארצנו, שם הם מגביהים בטירוף רנגלרים קצרצרים ולא יציבים ממש בבסיסם. ולא רק רנגלרים קצרים כמובן, אבל כל רכב אחר הם מגביהים אפילו יותר. אפשר לראות בהרבה מאוד סרטונים, איך הרכבים המוגבהים בטירוף מזדקרים ונוטים להתהפך בכל שיפוע שרכב ללא הגבהה הזוייה שכזו היה מרגיש יציב למדי.
אני גם רואה את ההשפעה של ההגבהה המוגזמת בטיולים בשטח בארצנו, אבל זה הרבה פחות קיצוני (כי ההגבהות הרבה יותר מתונות, וגם הצמיגים).
נ.ב
שבריר שניה לפני שהבחור עצר את הג'יפ, ראו שהגלגלים מצאו אחיזה והג'יפ רוצה להתקדם.
ברכב כפול נעילות, הוא היה פשוט ממשיך לחפור לאט ולחפש אחיזה עם ההגה. הרכב היה מתקדם, ובטח לא היה נכנס לשפ"ץ.
למעשה זאת השיטה שאני משתמש בה, אפילו אם אני נכנס לשפ"ץ דיי רציני. עם נעילה קדמית, הרכב פשוט מתיישר לאן שתכוון את ההגה.
http://www.youtube.com/watch?v=lx9eKrtpooo
השיפוע שם, למי שמכיר את המקום. מאוד חריף.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
1. כפי שנאמר, אין שום ידע בעזרה ראשונה \ חילוץ פצועים מרכב.
2. בזמן הוצאת ההאנשים מהרכב, הרכב לא מאובטח כלומר למה שהרכב לא יחליק\יזוז\יתגלגל בזמן
שמטפסים עליו?
3. מנסיון מר לצערי, במצב כזה חובה לנתק מצבר. דלק + ניצוץ קטן והעסק היה פחות סימפטי.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
עיגון הרכב רצוי, רק אם באמת יש סיכוי סביר שהרכב ימשיך להתהפך ולהדרדר. אחרת, המחלצים פשוט יגרמו למסכנים ברכב ההפוך לחכות זמן רב כשהם מעורבבים אחד עם השני, ואולי פצועים קשה וזקוקים לעזרה מיידית.
לצערי, נוכחתי בכמה התהפכויות בשטח. חלקם במקומות מאוד לא סימפטיים ובשעות הלילה. בכל המקרים, הדבר הראשון שנעשה וטוב שכך, היה חילוץ האדם מהרכב. בכל המקרים, היתה סכנה שהרכב יקרוס על האדם, או ימשיך להתהפך, או יטפטף עליו שמן רותח. כאשר החילוץ, היה פשוט ומהיר.
ניתוק המצבר עצמו, והתעסקות במנוע הרכב ההפוך עלולים ליצור ניצוץ בפני עצמם ומסוכנים.כל עוד לא נוגעים בכלום, ותא המנוע נשאר שלם, אין סיבה שיהיה ניצוץ, ולמעשה גם דלק שנשפך בתא המנוע. בינתיים בכל הפעמים האלה, הדבר היחידי שנשפך בתא המנוע היה שמן מנוע, כשהרכב הפוך על גגו בלבד.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
ערן,
שים לב, אתה מדבר מתוך הניסיון הסוביקטיבי האישי שלך. ומה שכתבת לא עלוה בקנה עם השיטות והתול"ים המקובלים.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ערן המסוקס
עיגון הרכב רצוי, רק אם באמת יש סיכוי סביר שהרכב ימשיך להתהפך ולהדרדר. אחרת, המחלצים פשוט יגרמו למסכנים ברכב ההפוך לחכות זמן רב כשהם מעורבבים אחד עם השני, ואולי פצועים קשה וזקוקים לעזרה מיידית.
במקרה הנ"ל יש סיכוי סביר שהרכב ידרדר. ואין סכנת חיים.
מידה וישנה סכנת חיים מהפציעה, זו אופרה אחרת. במידה ואין סכנת חיים ויש "יידיים פנויות" כמו בסרט. למה לא?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ערן המסוקס
לצערי, נוכחתי בכמה התהפכויות בשטח. חלקם במקומות מאוד לא סימפטיים ובשעות הלילה. בכל המקרים, הדבר הראשון שנעשה וטוב שכך, היה חילוץ האדם מהרכב. בכל המקרים, היתה סכנה שהרכב יקרוס על האדם, או ימשיך להתהפך, או יטפטף עליו שמן רותח. כאשר החילוץ, היה פשוט ומהיר.
לא נכון ככלל לחלץ את הפצוע מהרכב מהר ככל האפשר. אני יכול לתת לך מספר דוגמאות מפורסמות שחילוץ מהיר גרם למוות.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ערן המסוקס
ניתוק המצבר עצמו, והתעסקות במנוע הרכב ההפוך עלולים ליצור ניצוץ בפני עצמם ומסוכנים.כל עוד לא נוגעים בכלום, ותא המנוע נשאר שלם, אין סיבה שיהיה ניצוץ, ולמעשה גם דלק שנשפך בתא המנוע. בינתיים בכל הפעמים האלה, הדבר היחידי שנשפך בתא המנוע היה שמן מנוע, כשהרכב הפוך על גגו בלבד.
אני חולק על דעתך גם במקרה זה. אני הייתי נוכח בהתהפחות בה בזמן החילוץ הנוסעים, הרכב החל לבעור. תחקיר העלה שניתוק המצבר לפני תחילת עבודה היה מונע את ההתלקחות.
הניתוק עצמו לעיתים אינו אפשרי, ובמקרים באלו יש לקחת בחשבון שהדבר אפשרי, והגדיר אדם רצוי עם מטף\ים שעומד בכוננות.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
כשלון נורא כזה בעלייה פשוטה כמוה יש רבות בשבילי המדבר בארץ, מעלה בי תחושות קשות. שזה יכול לקרות גם לי. אני מאמין לאופיר שמדובר על נהג וג'יפאי בעל נסיון רב, לפחות כמו לרבים מאיתנו שנוהגים הרבה שנים בשטח. אבל זה בטח קרה לו בנקודה שבה הנסיון שלו לא עזר לו - ברגע של זחיחות דעת, עייפות, חוסר ריכוז, שיחה (אולי ויכוח?) עם האישה. אולי הבירות משפיעות... הרי השביל הזה נראה כמו חלק שגרתי מהטיול, משהו שאני לא מבין למה בכלל טרחו לעצור ולצלם. זה יכול לקרות גם לכם. יונתן נתן פה דוגמא קלאסית. אני התהפכתי בשטח גם בנסיבות דומות - עלייה שנכשלה, אבל שנכנסתי אליה כעלייה שגרתית, חלק משביל, לא מכשול עבירות. לי זה קרה פעמים אחדות שנחרטו בזכרון. בשתיים מהן זה הסתיים ברכב הפוך על הצד.
הייתי מציע לכל אחד לחשוב טוב ולהזכר במקרה דומה שקרה לו, שהסתיים בתהפכות או לא - זה כבר לרוב באמת עניין של מזל. וזה יתן פרופורציות חדשות לתגובות המלומדות. ומי שמפשפש בזכרון ולא מצליח להזכר במקרה כזה - שיזהר! הוא הבא בתור.
קשה שלא להסכים.
קודם כל - טוב לראות שזה נגמר בשלום (יחסי) ושאמצעי הבטיחות עובדים: כלוב מלא, חגורות בטיחות, מושבים עם תמיכה צידית... החבר'ה האלה בפירוש חייבים את חייהם וחיי הכלב שלהם לאבזרי הבטיחות שהותקנו בג'יפ שלהם. תחשבו איך ייראה רכב-שטח ישראלי טיפוסי בסוף התהפכות כזו...בררר...
גם אני מאמין לאופיר שמדובר בג'יפאי מנוסה מאוד. לפי מה אני יודע? כי אם הוא היה טירון, מישהו היה מכוון אותו... אני נתקל בזה כמעט בכל טיול שאני משתתף בו. כולם רצים לכוון את הטירונים או את אלה שאנחנו לא מכירים ולא תמיד סומכים עליהם, אבל ברגע שמגיע תורו של אחד מהחבר'ה הותיקים לעלות? נאדה. דממה. נותנים לו את ה"כבוד" להתמודד לבד. הוא הרי מנוסה מספיק...:rolleyes:
זו נראית עלייה מהסוג שיש בנגב לפחות כמה וכמה ואפילו ללא שמות מיוחדים שמצדיקים ייסוד אגדות ומיתולוגיות כמו "מעלה X" או "מצוק Y". ברור גם שמהכורסה בבית קשה לנחש בדיוק למה האדון ויילד-ביל וזוגתו כבדי המשקל התהפכו...
- האם טעות נהיגה? סיבוב ההגה ימינה במקום שמאלה?... ייתכן, אבל הכל קרה בשבריר שנייה. לא היה לו בכלל זמן להעריך את מצבו ולהחליט מה הוא עושה.
- האם הסיבוב אשם?
- ואולי הבור?
- האם העצירה ללא סיבה? (האמת? אולי. בהחלט ייתכן)
- היעדר מכוון?
- צידנית הבירות שעל המינשא? (ממש לא. ראיתם באיזה סטייל החבר'ה האלה מטיילים? הג'יפ והציוד מובלים לשטח וממנו בתוך קרון, ולמסלול סוחבים רק צידנית קטנה עם בירות... לא כמונו שמטפסים עם המזרנים, האוהלים, המנגלים, שקי הפחמים, כמה משטחים על הגג בשביל מדורה, פויקה מס' 8 ששוקלת כמו עוד גלגל ספייר, צידניות מתפקעות מעשרות ק"ג מזון ומשקה, עשרות ליטרים מים למקלחת... שכחתי משהו?...)
- יותר מדי שיפורים ברכב? (ממש לא. רכב לא משופר כנראה שלא היה עובר את הסיבוב הזה בכלל, וגם הצ'רוקים שעלו שם לפניו לא נראים פחות משופרים ממנו...)
הכל חברים, מנקודת מבטנו שמאחורי מסך ומקלדת ולא תכל'ס בשטח - רק ספקולציות.
מסקנתי היחידה היא שזה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו כאן בכל רגע נתון, בכל גיחה למדבר שאיננה מוגדרת מראש כטיול משפחות תמים בעליל. וככל שתהיו מנוסים ומשופרים יותר - כך תיתקעו במקומות המסובכים יותר... שלא תגידו שלא הוזהרתם מראש...:lol:
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
בררר..באמת מפחיד לראות עלייה פשוטה כביכול ומה נהיה...
חלק מהתגובות/ הפקת הלקחים כאן מצחיקות/ או עצובות...ראבק אני צריך לעבור דיאטה כדי לנסוע בשטח ולא לחשוש ..הרי אני נמנה על קהילת ה XXXL ...מה זה בכלל קשור...
אההה בעצם מצאתי את הקשר, ארגז הבירות...
לדעתי צריך להדגיש את הדברים החשובים באמת והנכונים שנאמרו בתגובות...
לעולם לא להיות שאננים בשטח, תירגול ועוד פעם תירגול של היחלצות מעליה שנכשלה, והכי הכי חשוב אביזרי הבטיחות שיהיו מותקנים ברכב וייעשה בהם שימוש (חגורות בטיחות..)
ה"שיפור" הראשון שכנסתי בסופה שרכשתי בזמנו ושיפצתי/ שיפרתי, היה כלוב התהפכות.
הסירטון הזכיר לי שגם הכירכרה הנוכחית לא יזיק לה כלוב התהפכות..אלא שכאן הסיפור יותר מסובך ויקר...
הזכיר לי להקפיד על חגורות הבטיחות גם בשטח ואפילו שזה לא נוח...
ולא אין לי כוונה לעשות דיאטה....
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
הלקחים שלי מהסרטון -
#1 מבלי לפגוע, זו עוד הוכחה לחשיבות של רמת הנהיגה. הצ'ירוקים , כבדים יותר, ארוכים יותר, וצמיגים קטנים יותר, לוקחים את הנתיב הנכון, ועוברים את הסיבוב ללא בעיה, הרכב שהיה אמור לעלות הכי קל (קצר, קל, גבוה), לוקח תוואי לא נכון (חותך את הסיבוב), ומסתבך.
ההסבר הזה גם לא נכון וגם סותר את המשך ההסבר שלך לגבי ההבדל בין רכב טיולים לרכב עבירות.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
#3
הכי חשוב - הכיול של הרכב. לפעמים אנחנו מתבלבלים בין רכב טיולים לבין רכב שמיועד לתחרות עבירות. מי שמטייל לא צריך, ואסור, לנסוע ברכב כזה - זה מסוכן. להערכתי, מהכורסא בבית, רנגלר רגיל, רצוי נעילות, אבל עם צמיגים בגודל מקורי וללא הגבהה, גם בסדר פעולות הזה לא היה מתהפך. ההגבהות המוגזמות, ללא מוט מייצב, נראות מרשימות בכל התמונות היזומות של גלגל על מדרגה של מטר, אבל זה מסוכן, ומיותר לטיול. ?.
נתחיל בזה שרכב ארוך יציב בהרבה מרכב קצר במקומות כאלו- לראיה בסרטון ההבדלים בין זויות האף שמגיעים אליהם הצ'רוקים ביחס לג'יפ הקצר שהתהפך, כמה שהרכב ארוך יותר הוא נשאר בתחום השיפוע של המדרוןם ולא יוצר לעצמו שיפועים מקומיים גדולים יותר כמו שקורה ברכבים קצרים על כל מדרגונת.
בנוסף,
שיפור במידה הוא דבר בטיחותי בשטח, המחזה של רכבים שמטיילים לרוחב מעלות בנסיון אומלל לטפס או לעבור מדרגה מקומית שייך לחלוטין לרכבים עם צמיגים קטנים ביחס למכשול, לרוב צמיגים 50% כמו שאוהבים לכנות, חסרי נעילות וחסרי מהלך מתלה.
במקום שרכב כזה מתפרע בגז וחופר לכל הכיוונים כדי למצוא נתיב ואחיזהלצמיגים הא מתאימים שלו ולכפר על מהלך מתלה רכב משפור במידה יעבור "בהליכה" ובצורה נשלטת בהרבה.
נעילות בשטח הן אביזר בטיחותי כיודעים להשתמש בהן, בדיוק כמו לדעת איך להתנהג עם ABS בכביש שהרבה מאד לא יודעים כי לא חוו מעולם בלימת חרום עם דוושה רוטטת וגם הם עוזבים את הדוושה ונכנסים במשהו..
ת'כלס יש כאן טעות בשיקול דעת עם רכב בעייתי מתכלחילה במתאר כזה.
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
zivo
שאתם מטילים, תשאלו את עצמכם, כמה פעמים יש מכשול אמיתי במסלול (לא מעבר מכוון להקשות), שרק הרכב הכי גבוה והכי מוגזם מצליח לעבור? מי צריך את השוויץ הזה?.
זה לא שהאחרים לא עוברים (לרוב) זה הקלות של המעבר, יכולת השליטה ברכב כי לא צריך להשקיע כוח והשמירה על המכלולים.
כמה פעמים אני רואה את זה?
כל הזמן, גם במסלולים הכי מוכרים כמו נקרות שלדוג' יש בו גם בולדרים באמצע, מדרגונת ביציאה לכיוון הארדון וגם את מעלה דקלים שיכול להיות נבזי בדיוק לרכבים קצרים ו/או מאותגרי שטח ואז מתחילה החגיגה, יצא לי כמה וכמה פעמים לראות תחרויות עבירות ובניות שלא היו מביישות אף גשר רומי כהלכתו כדי לעבור את המ שרכב עם טיפלה הגהה או רחמנה לצלן נעילונת היו עוברים ללא דרמות וללא עצירות באמצע המדרגה ומנסים להתחיל תנועה מחדש.
זה מתחיל בגודל גלגל של הקטנים בחבורה שכל גולה מהווה אתגר לגלגל ולמצמד, זה ממשיך ביחסי העברה נמוכים יותר שמאפשרים לזחול על סלעים ולא לקפץ או לשחק עם הקלאצ' כל הזמן גם אם זה קטע של 20 מטר וזה כולל גם מדרגונת של חצי מטר שהרכב בולע בלי לגלגם ובלי דרמה ואני מדבר על רכב לא גבוה במיוחד ועם גלגלים במידה החוקית ואגב זה נכון לכל רכב שהתאמת שטח שלו גדולה יותר מאשר האבזור כביש ש לו.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
אם תשימו לב כבר בעליה הראשונה לא הלך לו חלק היו כל מיני גמגומים.עוד נתון במנועי סולר אין פירפורים כמו בבנזין . ולמה צמיגים כאלה בומבות כשיוצאים לשטח טכני שכזה.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
עודד זנטון
יונתן, הרי עשית בדיוק את מה שאמורים לעשות במצב כזה,
הסיכוי שתתהפך בירידה שהרגע עלית, בהנחה שאתה יודע אינסטנקטיוית למה יש הגה
עודד, זו בדיוק הנקודה. ברגע אמת, כשאתה לא מספיק אפילו להבין מדוע הרכב מתנהג כמו שהוא מתנהג (אם בכלל שמת לב לזה...) זה או שתצליח או שלא.
אין דבר כזה: "בהנחה שאתה יודע אינסטנקטיוית". מה שאתה יודע הוא לא אינסטינקט, ואינסטיקט אתה לא יכול ללמוד... אתה יכול לתרגל (כמו שכולם מאד ממליצים) ולקוות שברגע האמת אתה תתפקד כראוי.
המסכנה שלי מהמקרה שלי ומהסרטון גם יחד (וזה גם הקשר בין המקרים) היא שאתה לעולם לא יכול לצפות כיצד תגיב בשבריר השנייה הזאת שהרכב עובר ממצב של שליטה מלאה למצב של חוסר שליטה...
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ערן המסוקס
זה נכון, אבל יש עוד שיטה, בה אתה אפילו יכול לעצור גם אם הברקסים האחוריים שלך לא עוצרים טוב ברוורס (כמו גם אצלי בג'יפ). השיטה היא לתת גז וחצי קלאץ'. זה תחליף שעובד, והשתמשתי בו מספר פעמים.
נו אז מה? בסדר, שיטה טובה. הכל בתנאי שאתה מצליח למנוע מצב של חוסר שליטה... אם הצלחת- מעולה. ואם לא??
במקרה שלי אני לא בטוח שזה היה עובד, גם בגלל העובדה שהסיבה שעצרתי הייתה בגלל ירידת המומנט והשתנקות הרכב, אבל בעיקר בגלל העובדה שעצרתי כדי להעביר ל- LOW בלי לצפות שתהייה איזושהי בעייה. ברגע שהפסקתי תנועה הרכב פשוט התחיל להתדרדר אחורה. (ואני עם ברקס עד הרצפה...)
היו לי בערך שתי שניות עד שהייתי מטפס על הסוללה ומתגלגל למטה. אני חושב שעזיבת הברקס ותיקון ההגה היה הדבר הנכון למזלי באותו רגע...
-
על מסכנות ומסקנות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
יונתןמצפה
...
המסכנה שלי מהמקרה שלי ומהסרטון גם יחד (וזה גם הקשר בין המקרים) היא שאתה לעולם לא יכול לצפות כיצד תגיב בשבריר השנייה הזאת שהרכב עובר ממצב של שליטה מלאה למצב של חוסר שליטה...
...
המסכנה שלך היא מבדיחה אחרת, אבל המסקנה שלך מהמקרה שלך צריכה להיות שחכם לא נכנס לצרה שפיקח אולי יכול לצאת ממנה. במילים מדויקות יותר: מי שזוכר להחזיר ל- 4X4 בזמן עשוי שלא להכנס לצרה שמי ששוכח אולי יכול לצאת ממנה... ואולי לא.
וזה נכתב כמובן ממעמקי הכורסה... :)
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
יש פה המון עצות, עם חלקן אני מסכים, עם חלקן אני לא, אבל נראה לי שהסיבה העיקרית לתאונות בשטח, אצל נהגים מנוסים היא פשוט זלזול.
-
תגובה להודעה: דיון בנושא התהפכות ולקחים !!!
לא מבין למה הכניס לרוורס {מנורת הרוורס נדלקת}.
ברי