יש לי טסט עוד מעט, ואני זוכר שפעם קראתי שבעלי נעילות נמנעים מלעלות על המכשיר שבודק ברקסים מחשש לנזקים.
האם המצב דומה בבעלי מוגבל החלקה? ואם כן המכונים יודעים מזה? ידעו על מה אני מדבר?
ואיך אז בודקים ברקסים בלי המסוע?
בברכה,
רז.
Printable View
יש לי טסט עוד מעט, ואני זוכר שפעם קראתי שבעלי נעילות נמנעים מלעלות על המכשיר שבודק ברקסים מחשש לנזקים.
האם המצב דומה בבעלי מוגבל החלקה? ואם כן המכונים יודעים מזה? ידעו על מה אני מדבר?
ואיך אז בודקים ברקסים בלי המסוע?
בברכה,
רז.
רז
עזוב שמועות , תחשוב.
הגלילים מסובבים את הגלגלים באותה המהירות? כן.
הבלמים שלך אמורים לעצור בצורה שווה ? כן.
כל הבדיקה היא רגעית כך שאם יש הפרש בין הצדדים הוא ממש זניח בהתייחס לדיפרנציאל.
אז למה שתהיה איזו בעיה?
בכל מקרה, אל תסמוך על מה מה שכתבתי, ותנסה להסביר לבוחן למה אתה דורש שיאשרו לך את הבלמים ללא בדיקה על המכשיר.
אם תצלם בווידאו ותעלה לכאן, נוכל כולנו להנות מנסיונך.
( השמועות ששמעת, מתיחסות לרכב בעל הנעה כפולה קבועה עם דיפרנציאל מרכזי, לנדרובר למשל )
בברכה,טושי
[QUOTE=tooshey;393203]
תנסה להסביר לבוחן למה אתה דורש שיאשרו לך את הבלמים ללא בדיקה על המכשיר.
אם תצלם בווידאו ותעלה לכאן, נוכל כולנו להנות מנסיונך.
[/QUOTE
גם אני בטסט תמיד דורש לעבור בלי הבדיקות הסטנדרטיות ששמורות לכל הפראיירים - וגם מצלם בוידאו את הקטע שבו אני דורש את זה מהבוחנים. חפש את זה ביוטיוב תחת הכותרת "בעל רכב שטח חוטף מכות במכון טסטים ואז מגורש מהמקום".
אוקיי בדיחות בצד....
אז איך בודקים ללנדרובר בלמים?
רק אל תגידו לי באותה שיטה שבודקים דו גלגליים, אני עד היום צוחק מהבדיקה שעשו לי בוספה..סע...עצור....מהירות 0 וכוח בלימה של הפלינסטונס ועברתי
כמו שבודקים לפראדו ולווספה. סע ! תן ברקס ! עברת.
מה הבעייה ? מוגבל החלקה לא מפריע כלל לבדיקה, למיטב ידיעתי גם נעילה אוטי לא מורגשת...
רבין
מאחור לא משנה מה יש לך בדיפרנציאל שני הגלגלים מסתובבים במומנט שווה ומספר סיבובים שווה כך שאין כל בעיה, בקשר לרכבי 4 על 4 עם דפרנציאל מרכזי, כל עוד הדיפרנציאל המרכזי הוא מכני אין בעיה מכיוון שהגלגלת לא נותנת התנגדות לגלגלים ומצב זה מדמה גלגלים באוויר, שים לב שהבוחן מבקש ממך לשלב לN.
בודקים ללנדרובר בלמים בדיוק ככה :
סע 5 מטר , צבור מהירות כמה שתוכל , תן ברקס חזק.
הם מסתכלים שהגלגלים האחורים ננעלים לפני הקדמיים (בתאוריה)
הנדברקס :
תרים הנדברקס , תכניס לראשון , תנסה להתחיל לסוע ,
מסתכלים שהרכב "מתאמץ" - ולא ישר מתחיל לזוז
מאוד תלוי בבוחן , יש כאלה שמאוד מזלזלים , מצד שני
ניתקלתי גם באחד שהתעקש לנהוג במקומי , ולעשות את הפעולות האלה (כנראה מישהו חדש בתפקיד)
גם זיהום אוויר בודקים בלי לעלות על גלילים.
לא מדויק,
שים לב שברכבים עם הנעה כפולה קבועה כמו דיפנדר ולנדקרוזר הנחיית היצרן היא לגרירה בהרמה מלאה ובפירוש לא לגרור במצב N כמו שציינת, יש לזה יותר מסיבה אחת.
אחת מהן היא הסיבה שבגללה אתה לא עולה על הגלילים לבדיקת ברקסים עם סרן יחיד.
הצורה שאתה כן יכול לגרור רכב כזה ללא הרמה מלאה היא לפרק את הגל-הינע של הסרן הנגרר, כך שהוא לא יסובב את הטרנספר/דיפ' מרכזי.
גם לחלק מרכבי 4X4 אחרים ללא הנעה כפולה קבועה, יש הנחיית יצרן לגרור בהרמה מלאה ולא עם גיר או טרנספר במצב N.
בזמנו איציק כתב משהו על זה שהאיסוף של השמן לשימון הגלג"שים מתבצע מהחלק הקדמי של התיבה, כך שתיבה במצב N לא מקבלת שימון פנימי למיסבים ולגלגש"ים כמו שצריך, ובגרירה יכול להגרם נזק.
גם כאן, פירוק של הגל-הינע האחורי פותר לך את זה.
דורון, אתה מדבר על גרירה, פה אנחנו מדברים על תהליך שלוקח פחות מ3 שניות...
chase - ההנחיה של חברת לנדרובר , במידה וחייבים לעלות על גלילים כאלה עם רכב 4*4 קבוע , למשל לבדיקת בלימה ,
היא לפרק דרייבשאפט !
וההנחיה לא ניתנה סתם ...
ישנם רכבים בעלי דיפרנציאל מרכזי פתוח כמו שכתבתי ועליהם אני מדבר, אני לא יודע מה יש בלנדרובר, מוגבל החלקה או דיפרנציאל שסופר סיבובים בין ציר קדמי לאחורי אז כן יש בעיה, עם הדפרנציאל פתוח אין כל בעיה...
chase - אני מניח שיש לך קצת בלבול עם המושגים ,
בכל מקרה ,רכב 4*4 קבוע , למשל לנדרובר , לא יכול לעלות על גלילים לבדיקת בלימה ,
לא משנה אם הדיפרנציאל המרכזי פתוח או סגור .
כן יכול לעלות עם דרייבשאפט מפורק.
זה אם אתה לא רוצה נזק מצטבר לדיפרנציאל , שצריך לספוג את הפרשי המהירויות.
גם כאשר הדיפרנציאל "פתוח" עדיין יש גלגלי שיניים שמסתובבים בתוכו , וזה מה שיוצר את הבעיה.
אמיר, אין בינינו הסכמה אבל כנראה שאחד מאיתנו טועה,
רכב בעל 4 על 4 קבוע עם דפרנציאל מרכזי נעול מספר הסיבובים והמומנט שעובר בין הציר הקדמי לאחורי הוא שווה ולכן כשתעלה על גלגלת טסטים הרכב פשוט יסע אחורנית כשהגלגלת תסתובב , זה למה אסור לעלות לעלות עם דפרנציאל מרכזי נעול, כנל לגבי דפרנציאל שסופר סיבובים אלקטרונית, הפרש המהירויות יעשה בעיה, עכשיו תגיד לי מתוך עולם הידע שלך איך אתה יכול לדפוק דפרנציאל פתוח כאשר אתה גורם להפרשי סיבובים ( פעולה שמתבצעת בכל סיבוב אפשרי בזמן נסיעה) להרוס את הדיפרנציאל?
תרשה לנסח מחדש את אמיר -
ברכב 4x4 קבוע, כאשר רק ציר בודד מיסתובב אז הדיפ המרכזי הפתוח עובד, עד כה כולם מסכימים ומבינים. אבל מה קורה כמותית? כלומר כמה הדיפ הרכזי צריך\יכול לכפר על הפרשי המהירוית? בסיבוב רגיל, קוטר רחב\צר, הדיפ עובד מעט מאוד: עניין של זמן וסלד של העכביש בדיפ. אבל על מסועה זה כבר לאו דווקה עיניין ריגעי.
רבין
הרכב בכלל יעבור טסט בלי דרייבשאפט קדמי?
בכל מקרה, קשה לי להאמין שבדיקה של 5 שניות לכל סרן תגרום לנזק כלשהו, בייחוד אם משווים את זה לנזק המצטבר של נסיעה בשטח קשה, עליית מעלות וכד' בהן הגלגלים האגם ככה מחליקים ומסתובבים כל אחד וכל סרן במהירות שונה. (כשאין נעילות וכל הסרנים והטרנספר פתוחים = המצב בטסט).
מה גם שאם הטסטר לא מש מבין מאיפה החוצפה שלך לבקש ממנו לצאת מהצל החוצה כדי לראות איתך בולם... הוא כבר ימצא משהו לא בסדר. ולא תמיד זה מדבקות זוהרות...
איל
אתה יכול לדפוק דיפרנציאל מרכזי פתוח , אם ציר אחד מסתובב , וציר אחד לא (במצב של בלימה למשל)
בגלל מבנה הדיפרנציאל ,
כאשר ציר אחד לא מסתובב , וציר אחד מסתובב במהירות X , גלגלי השיניים בתוך הדיפרנציאל מסתובבים במהירות 2X
כדי לפצות על הפרש המהירויות.
הדיפרנציאל לא מיועד לעבוד במצב כזה , ומדובר בנזק מצטבר כמו שאמרתי ,
יתכן ותעלה ולא יקרה כלום , ויתכן ותעלה , ואחרי מספר פעמים כאלה הדיפרנציאל ילך לעולם שכולו טוב ...
ההוראות הנ"ל מודפסות בתוך הספר רכב של הדיפנדר : הפרש המהירויות בין הסרנים בבדיקה לא יעלה על 5% לזמן קצר,
מעבר לזה יש לפרק דרייבשאפט.
מצב של בלימה הוא הפרש של 100% בין הסרנים.
eysham - אני יודע על מוסך מסויים שביצע את ההליך הזה (פירוק דרייבשאפט)תקופה מסויימת כדי להעלות רכב על גלילים לבדיקת בלימה, ולא הייתה עם זה בעיה.
לא מכיר לנדרובר. (לפחות לא כאלה שאני משלם על נזקים בהם...)
מתוך ההוראות של קרייזלר:
TWO-WHEEL-DRIVE VEHICLE TOWING
DaimlerChrysler Corporation recommends that a vehicle be towed with the rear end lifted, whenever possible.
Two wheel drive towing - rear end lifted
1. Attach wheel lift device to front wheels.
2. Place the transmission in neutral.
3. Raise vehicle to towing position.
4. Attach safety chains. Route chains so not to interfere with tail pipe when vehicle is lifted.
5. Turn the ignition switch to the OFF position to unlock the steering wheel.
6. Secure steering wheel in straight ahead position with a clamp device designed for towing.
7. Place transmission in park.
Two wheel drive towing - front end lifted
1. Attach wheel lift device to rear wheels.
2. Place the transmission in neutral.
3. Raise the rear of the vehicle off the ground and install tow dollies under rear wheels.
4. Attach wheel lift device to front wheels and raise vehicle to towing position.
5. Turn the ignition switch to the OFF position to unlock the steering wheel.
Attach the safety chains. 6
7. Secure steering wheel in straight ahead position with a clamp device designed for towing
8. Place transmission in park.
מה הסיפור עם הסעיפים האחרונים של שתי האופציות??? לגרור ב-PARK???
מתוך התנ"ך של WJ: http://www.wjjeeps.com/towing.htm
איל
אמיר אם אני מבין אותך נכון לפי מה שאתה אומר ד'פ מרכזי שונה מד'פ רוחבי מבחינת יכולת ספיגת העומסים שלו?
מה ש"דופק" אותך למעשה הוא פחות הפרשי המהירויות שרוב הסיכויים שלא יגרמו לנזק אלה הבלימה החזקה לצורך הבדיקה.
והמצב הזה שווה ערך ללחיצה חזקה על הברקס בזמן הצלבה.
הבנתי נכון?
מה לגבי מה שאיל פרסם?
לגבי דיפ' מרכזי - הוא לא שונה בהרבה מדיפ' רוחבי,
גם דיפ' רוחבי , אם תתן לגלגלים להסתובב במהירות , ופתאום תבלום אחד מהם ,
תגלה , שלפעמים נישברת ציריה , או פעמון , או הדיפרנציאל עצמו ...
תלוי בחוליה החלשה ביותר ...
ובצורה יותר פרקטית:
זה שווה ערך לנסיעה בהצלבה חזקה כאשר גלגל באוויר מסתובב במהירות , וגלגל אחד על הקרקע כמעט עומד ,
ופתאום מגע פתאומי עם הקרקע של הגלגל שבאוויר שעוצר בבת אחת את הגלגל .
אלה בדיוק המקרים ששוברים משהו , בלנדרובר זה לרוב ציריה - כי זה החלק החלש ביותר בין הרכיבים בסרן.
הפרשי המהירויות גם גורמים לנזק מצטבר , מה שמקצר את חיי הדיפרנציאל.
לגבי לשים בPARK - אין לי שמץ של מושג למה זה נעשה ככה ,
ברכבים מסויימים זה בטוח יגרום לשבירה של השן של PARK,
כניראה שם מנגנון הPARK עובד אחרת.
אחרי 15 שנה עם ניבה, 4X4 קבוע...
דיפ' מרכזי פתוח, טרנספר בניוטרל, עובר את הבדיקה הזו כל שנה, עוד לא קרה כלום לתיבה או לדיפ'...
אחרי 15 שנה עם ניבה, 4X4 קבוע...
דיפ' מרכזי פתוח, טרנספר בניוטרל, עובר את הבדיקה הזו כל שנה, עוד לא קרה כלום לתיבה או לדיפ'...
ליאור לא חשבתי אחרת.
במצבים כמו הצלבה נשברת ציריה במקרה שאתה "נותן "גז והגלגל נעצר במכה, אז יש מומנט שמגיע מרכבת הכוח שגוזר את הציריה נכון זה קורה גם בלי גז אבל מאוד נדיר, במקרה של הטסט אין מומנט מכיוון רכבת הכוח מכיוון שאתה על N.
כל עוד הדיפרנציאל פתוח ,בלימת הגלגלים במכה לא אמורה לעשות נזק , יכול להיות שזה לא הדבר הכי "בריא בעולם" ואכן יש הנחיה לכך בספרי הרכב.
אבל אפשרי להתייחס לזה כסוג של כסתח.
המסקנה הסופית היא, אפשרי אך לא מומלץ.
מה לגבי נעילה אחורית אוטומטית לרכב ללא 4X4 קבוע?
כמו למשל ויטרה?
לא תהיה בעיה עם הנעילה שם?
[QUOTE במצב N לא מקבלת שימון פנימי למיסבים ולגלגש"ים כמו שצריך, ובגרירה יכול להגרם נזק.
.[/QUOTE]
הכוונה שבתהליך שמתרחש בפחות מ3 שניות נושא השימון אינו משמעותי...
אתה אמרת סרן באויר, שזה בדיוק כמו לגרור עם סרן באויר גם שם אתה יוצר הבדלי מהירויות גדולים בין הסרנים, אמנם בבדיקה המהירות קטנה יותר אבל העיקרון דומה וועדיין לא מתאים לשימוש ברכב.
והתהליך ממש לא לוקח "רק 3 שניות", אתה צריך למדוד אותו לא רק במשך זמן אלא בעומס שהוא מייצר.
הפרשי המהירויות שהדיפ' מתמודד איתם ביום יום לא מתקרבים להפרש שאתה יוצר לו בבדיקה בה הוא צריך לפצות על הפרש המהירויות בין צד שלא זז בכלל וצד שמסתובב בסל"ד נסיעה, גם עם איטית.
יש לך הנחיות יצרן מאד ברורות שיש איזשהו הגיון מאחוריהן, למה אתה הולך הפוך?
ההסבר של איציק בזמנו לגבי השימון נשמע לי הרבה יותר הגיוני, כי אם אתה מצרף דיפ' שמסתובב בסל"ד שהוא לא אמור להסתובב בו+שימון לקוי, יש לך מתקון לצרות.
אמיר,
הדוג' על גלגל מחליק לא מתאימה כי בבדיקה ההאצה של הסרן היא מהגלילים שמסובבת את הטרנספר, ולא מהמנוע שמעביר כוח אחורה דרך הגיר והטרנספר, ולכן אם אתה בולם את הסרן אתה מתנגד שווה עם שני הגלגלים.
הבעיה כאן היא דיפ' שלא מיועד לעבוד בכאלו הפרשי מהירויות.
ואני בכלל לא מבין אתכם, יש לכם אפשרות לא לעלות על הגלילים ואתם מתעקשים כן לעלות? נותנים אגוזים למי שאין שיניים..
ליאור,
כרכב עם הנעה כפולה קבועה גם בניבה אתה לא חייב לעשות את הבדיקה, זה שעשית לא אומר שזה בריא ולך תדע, אולי בגלל זה השועל בטרנספר מיילל..
דורון - אולי לא ניסחתי את זה מספיק ברור ,
הדוגמא מדברת על הבדיקה עם הגלילים - לגבי דיפ' מרכזי ,
ועל עניין ההצלבה לגבי דיפ' רוחבי.
הרי סרן אחד על הגלילים = 2 גלגלים מסתובבים, וסרן אחד עומד = שני גלגלים לא מסתובבים.
מנקודת המבט של הדיפ *המרכזי* - צד אחד עומד , צד שני מסתובב ב X , ולכן הגג"ש מסתובבים ב 2X
ברגע שבולמים סרן אחד , עוברים מסרן אחד במהירות גבוה ואחד עומד לשניים עומדים = שני הצדדים של הדיפ המרכזי.
דבר דומה קורה בזמן שגלגל נוגע בקרקע בהצלבה - הוא ניבלם בבת אחת, בעוד שקודם הוא הסתובב במהירות X ,
והדיפ הסתובב ב 2X - ומעבר לשני גלגלים שלא מסתובבים = שני הצדדים של הדיפ הרוחבי.
בכל מקרה דורון - זה לא קריטי מכיוון שאני ואתה באותו הצד , בגישה של לא לעלות על הגלילים אם יש סכנה בזה .
וזה מה שחשוב.
מי שרוצה דווקא כן לעלות על הגלילים עם 4*4 + דיפ מרכזי - שירגיש חופשי , אבל שלא יתלונן אם גם הדיפרנציאל ירגיש חופשי אחרי זה :)